ΑΠΟΨΕΙΣ

Τι σημαίνει η επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σόφια;

 19/12/2021 13:04

Η κυβέρνηση της χώρας μας δεν έχει ακόμη δημοσιοποιήσει την επίσκεψη στη Σόφια του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, τη Δευτέρα το πρωί, κάτι που έκανε η μόλις ολίγων ημερών κυβέρνηση της Βουλγαρίας.

Το ερώτημα όμως είναι: τι έκανε τον Έλληνα πρωθυπουργό να ζητήσει, όπως αναφέρει ο Τύπος της γειτονικής χώρας, εκτάκτως την συνάντηση αυτή παραμονές των Χριστουγέννων;

Είναι βέβαιο ότι, οι δύο χώρες έχουν πλέον εδώ και χρόνια πολλούς κοινούς στόχους, άλλωστε, είναι και οι δυο μέλη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ και η Ελλάδα έπαιξε σημαντικό ρόλο σε αυτό, κάτι που αναγνωρίζει η Σόφια.

Μάλιστα, η γειτονική χώρα έχει καταθέσει αίτημα να ενταχθεί στην ευρωζώνη, αφού πληροί τα κριτήρια του Μάαστριχτ.

Η νέα τετρακομματική κυβέρνηση, που άφησε εκτός τον πρώην πρωθυπουργό και ηγέτη του κεντροδεξιού κόμματος Μπόικο Μπορίσοφ, το τουρκικό κόμμα, όπως και ένα κόμμα της ακροδεξιάς, φαίνεται ότι είναι πιο φιλοευρωπαϊκή και φιλονατοϊκη από ότι η προηγούμενη, γεγονός που διευρύνει τα περιθώρια των συνεργασιών με την χώρα μας.

Φαίνεται ακόμη, ότι, θα κρατήσει μεγαλύτερες αποστάσεις από τον Ερντογάν και την Τουρκία, σε σχέση με την προηγούμενη κυβέρνηση, όπως και από την Ρωσία, εξελίξεις που μάλλον θετικές είναι για εμάς.

Ο νέος Βούλγαρος πρωθυπουργός Κιρίλ Πέτκοφ, είναι 35 ετών, σπούδασε στον Καναδά, έκανε το μεταπτυχιακό του στα οικονομικά στις ΗΠΑ, είχε μάλιστα και την Καναδική υπηκοότητα, μέχρι πριν λίγους μήνες, κάτι που θα του στοίχιζε, αν δεν ήταν ελαστική η Γενική Εισαγγελία της χώρας, την δυνατότητα να κατέβει στις εκλογές, λόγω του ότι ανέλαβε υπουργός οικονομικών το Καλοκαίρι, στην υπηρεσιακή κυβέρνηση του προέδρου της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ, χωρίς να έχει αποποιηθεί την δεύτερη υπηκοότητα, όπως προβλέπει το νέο Σύνταγμα της χώρας.

Ο νέος πρωθυπουργός, δήλωσε στους Financial Times ότι: H Βουλγαρία θα αλλάξει το βέτο που άσκησε η προηγούμενη κυβέρνηση της χώρας μου, για την έναρξη του ενταξιακού διαλόγου της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ. Η κυβέρνηση μου έχει πρόθεση, μέσα σε έξι μήνες, να λύσει με διάλογο το θέμα της γλώσσας και της εθνότητας, της γειτονικής μας χώρας, γιαυτό άμεσα θα συγκροτήσουμε κοινή επιτροπή ειδικών.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως είναι γνωστό, εδώ και ένα χρόνο τουλάχιστον, καθυστερεί να φέρει για κύρωση στη Βουλή, τρία μνημόνια συνεργασίας των δύο χωρών, Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, που απορρέουν από την συμφωνία των Πρεσπών, επειδή έχει εσωκομματικά προβλήματα. Μάλιστα, το ένα εξ αυτών, αφορούσε την επικύρωση της συνεργασίας σε στρατιωτικό επίπεδο, μέρος του οποίου ήταν και η επιτήρηση του εναέριου χώρου της γειτονικής χώρας. Το τελευταίο μάλλον μπορεί να μην χρειαστεί να ψηφιστεί, τουλάχιστον όπως είναι, γιατί στις Βρυξέλλες, βλέποντας την καθυστέρηση της επικύρωσης του μνημονίου από την Ελλάδα, αποφάσισαν να αναλάβει την επιτήρηση του εναέριου χώρου συλλογικά το ΝΑΤΟ.

Όμως, αν η Βουλγαρία άρει το βέτο, τότε η κυβέρνηση της χώρας μας δεν θα μπορεί να διατηρεί την εκκρεμότητα επικύρωσης των μνημονίων, που ανεξάρτητα από το περιεχόμενο της συμφωνίας των Πρεσπών, είναι θετικά για την χώρα μας. Πολύ περισσότερο δεν θα μπορεί στο εσωτερικό ακροατήριο να δηλώνει ότι: η έναρξη του ενταξιακού διαλόγου, της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ, εξαρτάται από την υλοποίηση της συμφωνίας των Πρεσπών, από την κυβέρνηση των Σκοπίων.

Μάλλον, αυτός είναι ο λόγος, που οδήγησε την ελληνική διπλωματία να ζητήσει αυτή την συνάντηση, κάνοντας ποδαρικό στην Σόφια, την βδομάδα των Χριστουγέννων και ορθώς το έκανε. Όμως, τι θα ζητήσει από την νέα βουλγαρική κυβέρνηση, όταν η γειτονική χώρα μας κατηγορεί ότι αναγνωρίσαμε με την συμφωνία των Πρεσπών την ύπαρξη μακεδονικής γλώσσας και εθνότητας, κάτι που για αυτούς δεν υπάρχει, αφού θεωρούν τους σλαβόφωνους της Βόρειας Μακεδονίας Βουλγάρους και την γλώσσα, βουλγαρικό ιδίωμα;

Όμως, η γειτονική χώρα έχει και ένα άλλο θέμα με την χώρα μας, ειδικότερα με την κατασκευαστική εταιρεία που ανέλαβε την κατασκευή του αγωγού IGB, 182 χιλιομέτρων, που θα μεταφέρει το αζέρικο φυσικό αέριο του TAP, από την Ελλάδα στην Βουλγαρία και, ο οποίος θα έπρεπε να είναι έτοιμος μέχρι τέλους του 2021. Η κατασκευαστική εταιρεία ελληνικών συμφερόντων ζήτησε 20 μήνες παράταση στην παράδοση, η Σόφια δεν το αποδέχτηκε και αποφάσισε να ενεργοποιήσει την ρήτρα έγκαιρης παράδοσης, που είναι 90.000 ευρώ το μήνα.

Στη Σόφια μάλιστα είναι ιδιαίτερα ενοχλημένοι, γιατί το συμβόλαιο που έχουν υπογράψει με την κυβέρνηση του Μπακού έχει τιμή δυόμιση φορές χαμηλότερη από το Ρωσικό της Gazprom, το συμβόλαιο της οποίας λήγει στο τέλος του 2021, γεγονός που τους αφήνει εκτεθειμένους στα χέρια του Πούτιν.

Η σταθερότητα στα Βαλκάνια είναι απολύτως αναγκαία, η ενσωμάτωση των χωρών της περιοχής στους ευρωατλαντικούς θεσμούς ήταν ο ασφαλής δρόμος που επέλεξε η χώρα μας και έγινε πολιτική της ΕΕ, στην Σύνοδο Κορυφής της Θεσσαλονίκης το 2003.

Μόσχα, Τουρκία και Κίνα, είναι αντίθετες και έχουν τους λόγους τους.

Μια κρίση στην Ουκρανία, ή στην Υπερδνειστερία, δεν είναι δύσκολο να κατέβει στα δυτικά Βαλκάνια, όπου Βελιγράδι και Τίρανα, δείχνουν επιρρέπεια σε εθνικιστικά παιχνίδια.