ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Οι επεκτάσεις του Μετρό και ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης

Το φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες τον FlyOver και αυτό εκτιμάται ότι θα προκαλέσει μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα και μέσα στην πόλη

 17/07/2023 18:00

Θεσσαλονίκη: Οι επεκτάσεις του Μετρό και ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης

Νίκος Ηλιάδης

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της υπόθεσης «Μετρό Θεσσαλονίκης» είναι οι μελλοντικές επεκτάσεις του. Η συζήτηση επ’ αυτού είναι προς το παρόν καθαρά θεωρητική και σε επίπεδο εξαγγελιών ουσιαστικά, αφού δεν υπάρχουν ούτε οριστικά σχέδια, ούτε βεβαίως διασφαλισμένοι πόροι. Το μόνο που υπάρχει είναι ένα προκαταρκτικό σχέδιο μίας κυκλικής διαδρομής η οποία θα διατρέχει περιοχές της δυτικής και βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης (Αμπελόκηποι, Κορδελιό, Εύοσμος, Σταυρούπολη κ.λπ.). 

Για να οριστικοποιηθεί η χάραξη θα πρέπει προηγουμένως να ολοκληρωθεί η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) η οποία έχει καθυστερήσει και εξαιτίας των προβλημάτων όσον αφορά τη συλλογή στοιχείων στο πεδίο, που προκάλεσε η πανδημία. Σύμφωνα με την συγκοινωνιολόγο Άννα Αναστασάκη, επιβλέπουσα της ΜΑΜΘ, η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου. Η ολοκλήρωση της ΜΑΜΘ θα καθορίσει εν πολλοίς τη χάραξη των δικτύων ανάπτυξης του μετρό, τόσο προς τη δυτική, όσο και προς την ανατολική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Παράλληλα, θα αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για το σχεδιασμό του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης ο οποίος, εκτός από τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, θα περιλαμβάνει και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ. Αυτό μάλιστα, θεωρείται περισσότερο επείγον καθώς η αναδιάρθρωση θα πρέπει να ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» στέλεχος συγκοινωνιακού φορέα που γνωρίζει το συγκεκριμένο αντικείμενο «οι περισσότερες μετακινήσεις, μετά τη λειτουργία του Μετρό, θα είναι συνδυαστικές, δηλαδή οι επιβάτες θα χρησιμοποιούν και τα δύο δημόσια μέσα μεταφοράς. 

Για να διευκολυνθεί όμως το επιβατικό κοινό θα πρέπει ο χάρτης των λεωφορειακών γραμμών να ανασχεδιαστεί, λαμβάνοντας υπόψη τη βασική γραμμή του Μετρό και την επέκταση προς Καλαμαριά. Κάποιες γραμμές θα πρέπει να λειτουργούν τροφοδοτικά προς το μετρό, κάποιες άλλες, όπως για παράδειγμα αυτές που διέρχονται από την Εγνατία, παράλληλα με τη βασική γραμμή του Μετρό, ίσως να είναι περιττές ή να πραγματοποιούνται σ' αυτές λιγότερα δρομολόγια. Όλα αυτά, θα πρέπει να γίνουν σύντομα, πριν να ξεκινήσει να λειτουργεί το μετρό ώστε να προλάβει να ενημερωθεί και ο κόσμος».

Μποτιλιάρισμα λόγω FlyOver

Το φθινόπωρο, και συγκεκριμένα, προς το τέλος Οκτωβρίου, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού, με την κατασκευή και του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου (FlyOver). Αυτό εκτιμάται ότι θα προκαλέσει μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα και μέσα στην πόλη καθώς προς τα εκεί θα εκτραπεί μέρος της κίνησης που σήμερα εξυπηρετείται από την περιφερειακή. Ήδη, έχουν γίνει κάποιες προκαταρκτικές συζητήσεις για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να μην παραλύσει τελείως η πόλη. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ακουστεί διάφορες προτάσεις όπως:

1. Απαγόρευση της στάθμευσης και αυστηρή αστυνόμευση των βασικών οδικών αρτηριών της πόλης (Εγνατία, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή κ.λπ.). Αυτό προϋποθέτει σημαντική ενίσχυση της δύναμης της Τροχαίας, κάτι που προς το παρόν φαντάζει πολύ δύσκολο.

2. Επαναρρύθμιση στους φωτεινούς σηματοδότες βασικών κόμβων και οδικών αρτηριών ώστε να διευκολύνεται η διαμπερής κυκλοφορία.

3. Τοποθέτηση πληροφοριακών πινακίδων σε όλες τις εισόδους της περιφερειακής οι οποίες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την κατάσταση που επικρατεί στο δρόμο, το χρόνο διέλευσης και για πιθανές εναλλακτικές διαδρομές.

4. Αλλαγή στο ωράριο αποκομιδής των απορριμμάτων ώστε να γίνεται βράδυ.

5. Εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης το οποίο απαγορεύει τροφοδοσία της αγοράς μετά τις 8 το πρωί και έως το βράδυ. Το ωράριο ενώ έχει θεσπιστεί ήδη από το 2018, δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ.

6. Ενίσχυση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας, τουλάχιστον μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό. Αυτό βεβαίως είναι δύσκολο καθώς προϋποθέτει πρόσληψη οδηγών που δεν έχει γίνει ακόμη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα αυτό πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο ειδικής σύσκεψης την οποία σκοπεύει να συγκαλέσει το προσεχές διάστημα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16.07.2023

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της υπόθεσης «Μετρό Θεσσαλονίκης» είναι οι μελλοντικές επεκτάσεις του. Η συζήτηση επ’ αυτού είναι προς το παρόν καθαρά θεωρητική και σε επίπεδο εξαγγελιών ουσιαστικά, αφού δεν υπάρχουν ούτε οριστικά σχέδια, ούτε βεβαίως διασφαλισμένοι πόροι. Το μόνο που υπάρχει είναι ένα προκαταρκτικό σχέδιο μίας κυκλικής διαδρομής η οποία θα διατρέχει περιοχές της δυτικής και βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης (Αμπελόκηποι, Κορδελιό, Εύοσμος, Σταυρούπολη κ.λπ.). 

Για να οριστικοποιηθεί η χάραξη θα πρέπει προηγουμένως να ολοκληρωθεί η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) η οποία έχει καθυστερήσει και εξαιτίας των προβλημάτων όσον αφορά τη συλλογή στοιχείων στο πεδίο, που προκάλεσε η πανδημία. Σύμφωνα με την συγκοινωνιολόγο Άννα Αναστασάκη, επιβλέπουσα της ΜΑΜΘ, η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου. Η ολοκλήρωση της ΜΑΜΘ θα καθορίσει εν πολλοίς τη χάραξη των δικτύων ανάπτυξης του μετρό, τόσο προς τη δυτική, όσο και προς την ανατολική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Παράλληλα, θα αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για το σχεδιασμό του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης ο οποίος, εκτός από τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, θα περιλαμβάνει και την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ. Αυτό μάλιστα, θεωρείται περισσότερο επείγον καθώς η αναδιάρθρωση θα πρέπει να ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» στέλεχος συγκοινωνιακού φορέα που γνωρίζει το συγκεκριμένο αντικείμενο «οι περισσότερες μετακινήσεις, μετά τη λειτουργία του Μετρό, θα είναι συνδυαστικές, δηλαδή οι επιβάτες θα χρησιμοποιούν και τα δύο δημόσια μέσα μεταφοράς. 

Για να διευκολυνθεί όμως το επιβατικό κοινό θα πρέπει ο χάρτης των λεωφορειακών γραμμών να ανασχεδιαστεί, λαμβάνοντας υπόψη τη βασική γραμμή του Μετρό και την επέκταση προς Καλαμαριά. Κάποιες γραμμές θα πρέπει να λειτουργούν τροφοδοτικά προς το μετρό, κάποιες άλλες, όπως για παράδειγμα αυτές που διέρχονται από την Εγνατία, παράλληλα με τη βασική γραμμή του Μετρό, ίσως να είναι περιττές ή να πραγματοποιούνται σ' αυτές λιγότερα δρομολόγια. Όλα αυτά, θα πρέπει να γίνουν σύντομα, πριν να ξεκινήσει να λειτουργεί το μετρό ώστε να προλάβει να ενημερωθεί και ο κόσμος».

Μποτιλιάρισμα λόγω FlyOver

Το φθινόπωρο, και συγκεκριμένα, προς το τέλος Οκτωβρίου, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού, με την κατασκευή και του υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου (FlyOver). Αυτό εκτιμάται ότι θα προκαλέσει μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα και μέσα στην πόλη καθώς προς τα εκεί θα εκτραπεί μέρος της κίνησης που σήμερα εξυπηρετείται από την περιφερειακή. Ήδη, έχουν γίνει κάποιες προκαταρκτικές συζητήσεις για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να μην παραλύσει τελείως η πόλη. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ακουστεί διάφορες προτάσεις όπως:

1. Απαγόρευση της στάθμευσης και αυστηρή αστυνόμευση των βασικών οδικών αρτηριών της πόλης (Εγνατία, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή κ.λπ.). Αυτό προϋποθέτει σημαντική ενίσχυση της δύναμης της Τροχαίας, κάτι που προς το παρόν φαντάζει πολύ δύσκολο.

2. Επαναρρύθμιση στους φωτεινούς σηματοδότες βασικών κόμβων και οδικών αρτηριών ώστε να διευκολύνεται η διαμπερής κυκλοφορία.

3. Τοποθέτηση πληροφοριακών πινακίδων σε όλες τις εισόδους της περιφερειακής οι οποίες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την κατάσταση που επικρατεί στο δρόμο, το χρόνο διέλευσης και για πιθανές εναλλακτικές διαδρομές.

4. Αλλαγή στο ωράριο αποκομιδής των απορριμμάτων ώστε να γίνεται βράδυ.

5. Εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης το οποίο απαγορεύει τροφοδοσία της αγοράς μετά τις 8 το πρωί και έως το βράδυ. Το ωράριο ενώ έχει θεσπιστεί ήδη από το 2018, δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ.

6. Ενίσχυση των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας, τουλάχιστον μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό. Αυτό βεβαίως είναι δύσκολο καθώς προϋποθέτει πρόσληψη οδηγών που δεν έχει γίνει ακόμη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα αυτό πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο ειδικής σύσκεψης την οποία σκοπεύει να συγκαλέσει το προσεχές διάστημα ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16.07.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία