ΑΠΟΨΕΙΣ

Πολυνομοσχέδιο Παιδείας;

 23/04/2019 18:01

Κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, που ρυθμίζει πλήθος θεμάτων. Το κύριο μέρος της συζήτησης στρέφεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Άλλωστε, αυτό αποτελεί το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης.

Πλήθος διατάξεων καταργεί την τελευταία τάξη του λυκείου, μετατρέποντάς την σε φροντιστήριο εισαγωγής. Περιγράφεται στο νόμο ότι οι δύο πρώτες τάξεις είναι γενική παιδεία (ελπίζω να διαμορφωθεί ανάλογα το πρόγραμμα σπουδών) και η τρίτη λυκείου αναφέρεται σε 4 επιστημονικά πεδία (γιατί όχι 6 ή 8;) Τι δουλειά έχουν οι Κοινωνικές επιστήμες με τις Ανθρωπιστικές σπουδές; Οι Θετικές με το Πολυτεχνείο; 

Γιατί οι οικονομολόγοι διδάσκουν Πολιτική στο σχολείο, ενώ η Οικονομία τοποθετείται με την Πληροφορική; Τι δουλειά έχουν Οικονομία και Πληροφορική; Θα μπορούσε το υπουργείο να ακολουθήσει διεθνείς κατατάξεις που δέχεται όλος ο υπόλοιπος κόσμος και κυρίως θα έπρεπε να αποσυνδέσει το λύκειο από την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.

Γιατί πρέπει να υποστεί ο μαθητής που δεν θέλει να πάει στο πανεπιστήμιο ένα έτος κρατικού φροντιστηρίου; Πώς συνδέεται με τις εγκύκλιες σπουδές η εξάσκηση σε ασκήσεις και η απομνημόνευση θεμάτων; Πώς συνδέεται η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας με τα κρατικά φροντιστήρια;

Δυστυχώς, το σύνολο της κοινής γνώμης νομίζει ότι η εισαγωγή κάπου εξασφαλίζει επαγγελματικό μέλλον. Σε αυτό φταίει ότι η επαγγελματική πιστοποίηση δεν έχει αποσυνδεθεί από το πτυχίο (πόσοι άραγε από τους πτυχιούχους Πολυτεχνείων δεν παίρνουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από το ΤΕΕ;), ότι η μετάθεση κατά μερικά χρόνια της ένταξης στην αγορά εργασίας απαλλάσσει τον υπουργό Παιδείας από έναν αριθμό ανέργων.

Κατά τα άλλα: μπαίνουν 82 χιλιάδες το χρόνο στα πανεπιστήμια. Γεννιούνται 80 χιλιάδες, τελειώνουν 65 το λύκειο, μπαίνουν 82! Θαύμα. Βγαίνουν 40 (άμα μπεις θα βγεις) και η αγορά εργασίας υποτίθεται ότι έχει υψηλή εξειδίκευση (αφού το 50% έχει πτυχίο ΑΕΙ!). Κατά τη γνώμη μου καλά έκαναν και ενσωμάτωσαν τα ΤΕΙ στα ΑΕΙ. Αφού από το 2000 δεν υπάρχει πρακτικά και τυπικά διαφορά. Αλλά το πρόβλημα που πρέπει να λύσει η κοινωνία είναι ο πληθωρισμός πτυχίων. Πολλαπλάσιοι γιατροί, μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί, δάσκαλοι κτλ., στους οποίους επενδύουμε και χάνουμε τα λεφτά και τους κόπους μας! Περαστικά μας (και περαστικά τους). Μην κλαίμε για τη μετανάστευση. Την προκαλούμε! Όσοι μένουν, ελπίζουν να βολευτούν με άλλα κριτήρια. Αυτή είναι μια άλλη Ιστορία Πολιτικής (που δυστυχώς δεν διδάσκεται).

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Απριλίου 2019