ΑΠΟΨΕΙΣ

Πολλά σχολεία ανά την επικράτεια τελούν υπό κατάληψη!

 06/10/2020 11:00

Η κατάληψη δημόσιου κτιρίου και η παρεμπόδιση της λειτουργίας του είναι παράνομη ενέργεια. Μπορεί το έθιμο να επιτρέπει την κατάληψη σχολείων (μάλιστα υπάρχουν και κάποιοι που φαντασιώνουν ότι μέσω αυτής της ενέργειας οι μαθητές και οι μαθήτριες πολιτικοποιούνται) αλλά ο Νόμος δεν το επιτρέπει.

Γιατί κινητοποιούνται όσοι και όσες κινητοποιούνται; Ο μέσος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι κοντά στο 22 με τμήματα μέχρι και 27 μαθητές (επιτρεπόμενο μέγιστο). Θα ήταν καλύτερα να ήταν 14 το μέγιστο (για την αντιμετώπιση του κορονοϊού) αλλά όλοι καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι δυνατόν να χτιστούν άλλα τόσα κτίρια και να προσληφθούν άλλοι τόσοι. Διάφοροι κινητοποιούνται με αίτημα να διπλασιαστούν τα κτίρια και οι εκπαιδευτικοί. Καλά κάνουν, αλλά με το να μην λειτουργούν τα σχολεία μάλλον δεν το πετυχαίνουν.

Υπάρχουν διάσπαρτα και άλλα αιτήματα π.χ. να είναι ευκολότερη η εισαγωγή στα ΑΕΙ, να μην αγοράσουμε πολεμικά αεροπλάνα, να μην πάνε στα 18 στο στρατό κ.λπ. Μία εποχή υπήρχε το αίτημα να μην ισχύσει ο Καλλικράτης (ο νόμος για την Αυτοδιοίκηση).

Πώς πρέπει να αντιδράσει η Πολιτεία και να λειτουργήσει παιδαγωγικά; Αυτονόητα δεν πρέπει να εξαντληθεί σε ποινές ή σε απειλές ή σε συγκρούσεις. Κανένας σε μία οργανωμένη Πολιτεία δεν νομοθετεί (η Βουλή έχει αυτή την αρμοδιότητα) ούτε επιβάλλει την τάξη (αυτό το κάνουν οι δυνάμεις τάξης).

Η λύση είναι απλή: η κατάληψη είναι παράνομη ενέργεια. Πρέπει: α)να καταγραφεί ποιοι είναι μέσα στο κτίριο (παρεμποδίζουν την λειτουργία δημόσιας υπηρεσίας) ώστε να υπάρχει καταλογισμός σε περίπτωση οποιασδήποτε βλάβης ή καταστροφής β) να ζητηθεί από τους εκπροσώπους των μαθητών (δηλαδή το 15μελές) να πουν πως (δηλαδή ποιος νομιμοποιεί) την κατάληψη: έγινε με απόφαση τους; Έγινε με ψηφοφορία των μαθητών; Έγινε χωρίς να ξέρουν; Το τρίτο σημαίνει ότι πρέπει άμεσα να υπάρξει παρέμβαση για την αποκατάσταση, το δεύτερο απαιτεί να τεκμηριωθεί πόσοι και πως το ενέκριναν. Κανένα όργανο (π.χ. γενική συνέλευση ή 15μελές) δεν μπορεί να αποφασίσει να παρανομήσει. Χωρίς φασαρία πρέπει να καταλάβουν ότι όπως δεν μπορεί να αποφασίσουν να πάρουν ότι έχει το κυλικείο χωρίς να πληρώσουν ή να μοιραστούν τα διαθέσιμα του σχολείου έτσι δεν μπορούν να αποφασίσουν να κάνουν κατάληψη.

Πρέπει όσο διαρκεί να πάρουν όλοι απουσία και να θεωρηθεί ότι το μάθημα έγινε. Τότε είναι βέβαιο ότι θα σταματήσει η όποια ενέργεια. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να «αναπληρωθεί» το μάθημα.

Ευτυχώς το φαινόμενο δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο. Αλλά όπως ο κορονοϊός διαδίδεται από σχολείο σε σχολείο. Ευτυχώς επίσης (αλλά αυτή είναι άλλη ιστορία) τα κρούσματα στα σχολεία είναι περιορισμένα. Μπαίνουμε στον Οκτώβριο. Ελπίζω να μην σερνόμαστε μέχρι του Αγίου Πολυτεχνείου (μεγάλη η χάρη Του).

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4 Οκτωβρίου 2020