ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Έρευνα για την ατμοσφαιρική ρύπανση με τη συμμετοχή των πολιτών

Διεξάγεται στο πλαίσιο προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Υγεία και Περιβαλλοντικοί Παράγοντες

 27/03/2024 11:06

Θεσσαλονίκη: Έρευνα για την ατμοσφαιρική ρύπανση με τη συμμετοχή των πολιτών

Μια έρευνα σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση έρχεται να βάλει ξανά το θέμα στο προσκήνιο, έναν χρόνο μετά την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή η χώρα μας δεν αντιμετώπισε το πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη. Μεταπτυχιακή φοιτήτρια του διιδρυματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Υγεία και Περιβαλλοντικοί Παράγοντες, με επιβλέποντα τον καθηγητή του ΔΙΠΑΕ Π . Σαμαρά διερευνά το βαθμό που οι Θεσσαλονικείς είναι ενημερωμένοι σχετικά με το θέμα και μέσω του makthes.gr καλεί το κοινό να αφιερώσει μερικά λεπτά της ώρας για να συμπληρώσει ένα σύντομο ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο αποτελεί μέρος έρευνας που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με τις επιπτώσεις από την αέρια ρύπανση. Η συμμετοχή στο ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμη. Οι απαντήσεις θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για ερευνητικούς σκοπούς. Η έρευνα δε διαρκεί πάνω από 3-4 λεπτά και μπορείτε να την συμπληρώσετε εδώ: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe-IK3zYEQQ0Wv3u7NHgHIG0aRaB7xIh5ECeqJq2shQCo4ucA/viewform?usp=sf_link

Τα αιωρούμενα σωματίδια ευθύνονται για την εμφάνιση σειράς ασθενειών ενώ συντελούν στην επιβάρυνση της υγείας. Οι τρέχουσες κατευθυντήριες γραμμές του ΠΟΥ αναφέρουν ότι οι μέσες ετήσιες συγκεντρώσεις PM2,5 δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (μg/m3). Η νέα ανάλυση διαπίστωσε ότι μόνο το 2% του πληθυσμού της Ευρώπης ζει σε περιοχές εντός αυτού του ορίου. Οι ειδικοί λένε ότι η ρύπανση από PM2,5 προκαλεί περίπου 400.000 θανάτους ετησίως σε ολόκληρη την ήπειρο. Πρόσφατα το Ευρωκοινοβούλιο έθεσε αυστηρότερα όρια για την ατμοσφαιρική ρύπανση για το 2035 και τιμές-στόχους για διάφορους ρύπους, συμπεριλαμβανομένων των αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ2,5, ΑΣ10), του διοξειδίου του αζώτου NO2, του διοξειδίου του θείου SO2 και του όζοντος O3, ώστε να διασφαλιστεί ότι η ποιότητα του αέρα στην ΕΕ δεν είναι επιβλαβής για την ανθρώπινη υγεία, τα φυσικά οικοσυστήματα και τη βιοποικιλότητα. Η αναθεώρηση της οδηγίας θα πρέπει να διασφαλίσει την πλήρη ευθυγράμμισή της με τις πλέον πρόσφατες κατευθυντήριες γραμμές της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ) για την ποιότητα του αέρα.

Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2023 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για υπερβάσεις των οριακών τιμών των μικροσωματιδίων ΡΜ10 στη Θεσσαλονίκη από το 2009 και εντεύθεν. Σε πρώτη φάση το δικαστήριο δεν επέβαλε κάποιο πρόστιμο, όμως οι υπερβάσεις συνεχίζονται και το 2024 και μάλιστα όχι μόνο στα ΡΜ10 αλλά και σε άλλους ρύπους που σχετίζονται με την αυξημένη κυκλοφορία εντός του αστικού ιστού, λόγω των έργων για το flyover που εκτελούνται στην περιφερειακή οδό. Μέχρι στιγμής η χώρα μας δεν έλαβε μέτρα για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ενώ τα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης στην ημερίδα του makthes.gr και της “Μακεδονίας” (ειδική πρόβλεψη στο νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ” για τη Θεσσαλονίκη, με επιδότηση για αλλαγή καυστήρα πέλετ με αντλίες θερμότητας) δεν έχουν ακόμη τεθεί σε εφαρμογή. Αν η Ελλάδα συνεχίσει να μη συμμορφώνεται η Κομισιόν θα ακολουθήσει τη διαδικασία επί παραβάσει, και τότε, είναι μοιραίο να επιβληθεί πρόστιμο.

Μια έρευνα σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση έρχεται να βάλει ξανά το θέμα στο προσκήνιο, έναν χρόνο μετά την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή η χώρα μας δεν αντιμετώπισε το πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη. Μεταπτυχιακή φοιτήτρια του διιδρυματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Υγεία και Περιβαλλοντικοί Παράγοντες, με επιβλέποντα τον καθηγητή του ΔΙΠΑΕ Π . Σαμαρά διερευνά το βαθμό που οι Θεσσαλονικείς είναι ενημερωμένοι σχετικά με το θέμα και μέσω του makthes.gr καλεί το κοινό να αφιερώσει μερικά λεπτά της ώρας για να συμπληρώσει ένα σύντομο ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο αποτελεί μέρος έρευνας που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με τις επιπτώσεις από την αέρια ρύπανση. Η συμμετοχή στο ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμη. Οι απαντήσεις θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για ερευνητικούς σκοπούς. Η έρευνα δε διαρκεί πάνω από 3-4 λεπτά και μπορείτε να την συμπληρώσετε εδώ: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe-IK3zYEQQ0Wv3u7NHgHIG0aRaB7xIh5ECeqJq2shQCo4ucA/viewform?usp=sf_link

Τα αιωρούμενα σωματίδια ευθύνονται για την εμφάνιση σειράς ασθενειών ενώ συντελούν στην επιβάρυνση της υγείας. Οι τρέχουσες κατευθυντήριες γραμμές του ΠΟΥ αναφέρουν ότι οι μέσες ετήσιες συγκεντρώσεις PM2,5 δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (μg/m3). Η νέα ανάλυση διαπίστωσε ότι μόνο το 2% του πληθυσμού της Ευρώπης ζει σε περιοχές εντός αυτού του ορίου. Οι ειδικοί λένε ότι η ρύπανση από PM2,5 προκαλεί περίπου 400.000 θανάτους ετησίως σε ολόκληρη την ήπειρο. Πρόσφατα το Ευρωκοινοβούλιο έθεσε αυστηρότερα όρια για την ατμοσφαιρική ρύπανση για το 2035 και τιμές-στόχους για διάφορους ρύπους, συμπεριλαμβανομένων των αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ2,5, ΑΣ10), του διοξειδίου του αζώτου NO2, του διοξειδίου του θείου SO2 και του όζοντος O3, ώστε να διασφαλιστεί ότι η ποιότητα του αέρα στην ΕΕ δεν είναι επιβλαβής για την ανθρώπινη υγεία, τα φυσικά οικοσυστήματα και τη βιοποικιλότητα. Η αναθεώρηση της οδηγίας θα πρέπει να διασφαλίσει την πλήρη ευθυγράμμισή της με τις πλέον πρόσφατες κατευθυντήριες γραμμές της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ) για την ποιότητα του αέρα.

Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2023 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα για υπερβάσεις των οριακών τιμών των μικροσωματιδίων ΡΜ10 στη Θεσσαλονίκη από το 2009 και εντεύθεν. Σε πρώτη φάση το δικαστήριο δεν επέβαλε κάποιο πρόστιμο, όμως οι υπερβάσεις συνεχίζονται και το 2024 και μάλιστα όχι μόνο στα ΡΜ10 αλλά και σε άλλους ρύπους που σχετίζονται με την αυξημένη κυκλοφορία εντός του αστικού ιστού, λόγω των έργων για το flyover που εκτελούνται στην περιφερειακή οδό. Μέχρι στιγμής η χώρα μας δεν έλαβε μέτρα για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ενώ τα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης στην ημερίδα του makthes.gr και της “Μακεδονίας” (ειδική πρόβλεψη στο νέο πρόγραμμα “Εξοικονομώ” για τη Θεσσαλονίκη, με επιδότηση για αλλαγή καυστήρα πέλετ με αντλίες θερμότητας) δεν έχουν ακόμη τεθεί σε εφαρμογή. Αν η Ελλάδα συνεχίσει να μη συμμορφώνεται η Κομισιόν θα ακολουθήσει τη διαδικασία επί παραβάσει, και τότε, είναι μοιραίο να επιβληθεί πρόστιμο.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία