ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Παλεύουν» με τις προσφορές οι καταναλωτές

Πώς ο πληθωρισμός αδειάζει το πορτοφόλι και επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων - Θεσσαλονικείς μιλούν στη «ΜτΚ»

 07/12/2023 06:50

«Παλεύουν» με τις προσφορές οι καταναλωτές

Λίνα Πέτκου

Η «θηλιά» της ακρίβειας που σφίγγει καθημερινά τα ελληνικά νοικοκυριά, ωθεί τους καταναλωτές να αναθεωρούν τη στάση τους και να περιορίζουν την πρόθεσή τους για δαπάνες και αγορές. Τα αυξημένα κόστη σε βασικά προϊόντα σε συνδυασμό με το πενιχρό διαθέσιμο εισόδημα τους οδηγούν σε συνθήκες ασφυξίας, με τις συνεχείς ανατιμήσεις να αδειάζουν το πορτοφόλι τους και τον χειμώνα που είναι μπροστά να προκαλεί «πονοκέφαλο» σε… μόνιμη βάση στο σύνολο των ελληνικών νοικοκυριών.

«Κάνω έρευνα αγοράς και δεν αφήνω ευκαιρία»

Με το πρόβλημα να μοιάζει δυσεπίλυτο οι καταναλωτές εκφράζουν την απελπισία τους για την κατάσταση που επικρατεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ μιλώντας στη «ΜτΚ», μιας και όπως λένε, το πορτοφόλι αδειάζει και το καρότσι δεν γεμίζει.

«Κάνω έρευνα αγοράς πριν πάω στο σουπερ μάρκετ. Επισκέπτομαι συστηματικά τα e-shop των καταστημάτων ή παρακολουθώ προσεκτικά τα έντυπα φυλλάδιά τους, συγκρίνω τιμές, εντοπίζω τις προσφορές ή τις εκπτώσεις και αναλόγως κάνω τις αγορές μου. Δεν αφήνω ευκαιρία, προκειμένου να εξοικονομήσω χρήματα!», λέει στη «ΜτΚ» η κ. Ελένη.

«Είμαστε τετραμελής οικογένεια, τα έξοδα είναι πολλά και το καλάθι του νοικοκυριού δεν γεμίζει πια. Η ακρίβεια μας έχει γονατίσει. Κόβουμε πλέον και από τα τρόφιμα για να καταφέρουμε να βγάλουμε τον μήνα. Εγώ αγοράζω μικρότερες ποσότητες στα τρόφιμα. Ελαιόλαδο, τυροκομικά αλλαντικά, είδη καθαρισμού και απορρυπαντικά είναι απλησίαστα. Ξοδεύω τουλάχιστον 120 ευρώ την εβδομάδα», προσθέτει.

«Οι τιμές έχουν χτυπήσει κόκκινο»

«Όλα είναι στα ύψη. Πού θα φτάσουν πια οι τιμές; Έχουν αδειάσει τα πορτοφόλια μας. Γαλακτοκομικά, τυροκομικά αλλά και απορρυπαντικά είναι πανάκριβα. Το καρτελάκι με τη ‘Μόνιμη Μείωση Τιμής’ σε κάποια προϊόντα καλό είναι αλλά η ακρίβεια έχει χτυπήσει ‘κόκκινο’ και οι συντάξεις μας είναι στα τάρταρα. Δίνω σχεδόν 40 ευρώ για μία σακούλα με προϊόντα! Κερδίζουν άλλοι εις βάρος μας», διαμαρτύρεται η κ. Σοφία.

«Κάθε επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ είναι πονοκέφαλος πλέον. Έρχομαι σχεδόν καθημερινά και αγοράζω λίγα-λίγα όσα χρειάζομαι. Στην οικογένειά μου έχουμε αλλάξει τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Ψωνίζουμε αναγκαστικά λιγότερα προϊόντα, γιατί μειώθηκε και το αγοραστικό εισόδημά μας. Οι αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής, όπως στα λάδια, στα γαλακτοκομικά και στα προϊόντα μαναβικής συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό. Το ελαιόλαδο, για παράδειγμα, το πληρώνουμε χρυσάφι, έφτασε στα 15 ευρώ το λίτρο!», υπογραμμίζει ο κ. Κώστας.

Στο κυνήγι των προσφορών

Η κ. Γεωργία ζει με τον σύζυγό της και όπως λέει «οι αγορές μου είναι μετρημένες. Ψωνίζω πάντα με τη λίστα που έχω κάνει από το σπίτι μου και μόνο προϊόντα που είναι σε προσφορά. Είμαι πάντα σε εγρήγορση και παρακολουθώ ανελλιπώς τα φυλλάδια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και διαφημιστικές προωθητικές ενέργειες στην τηλεόραση. Πηγαίνω σε πολλά σούπερ μάρκετ γι’ αυτόν τον λόγο».

Όσο για τις προσφορές 1+1 στα ράφια, η κ. Γεωργία δεν τις θεωρεί συμφέρουσες, καθώς το προϊόν μεμονωμένο δεν έχει μεγάλη διαφορά. «Πιο πολύ κόλπο των καταστημάτων είναι, δεν πολυσυμφέρει αυτή η προσφορά. Σου πλασάρουν ότι θα πάρεις δύο προϊόντα σε καλύτερη τιμή αλλά επί της ουσίας δεν είναι προσφορά, απλώς παίρνεις ένα ακόμα ίδιο προϊόν χωρίς κανένα οικονομικό όφελος».

Όπως μάλιστα πολύ χαρακτηριστικά σημειώνει η κ. Γεωργία «παίρνω μία βαθιά ανάσα πριν μπω στο σούπερ μάρκετ, γιατί τρέμω για τα χρήματα που θα δώσω στο ταμείο. Χαρτικά, αλεύρι, μουστάρδα, γιαούρτι, δημητριακά και φρυγανιές είναι όλα πανάκριβα. Πολύ δύσκολα τα βγάζουμε πέρα. Πώς θα κάνουμε γιορτές φέτος δεν ξέρω», συμπληρώνει και αναρωτιέται για ποιο λόγο οι τιμές των βασικών αγαθών παραμένουν υψηλές.

Ίδια συσκευασία, μικρότερη ποσότητα

Πολλές όμως ήταν οι αναφορές-καταγγελίες από τους καταναλωτές για προϊόντα τα οποία περιέχουν λιγότερο περιεχόμενο ενώ οι συσκευασίες κατά κύριο λόγο παραμένουν ίδιες, με αποτέλεσμα συχνά να παραπλανούνται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι συσκευασίες δημητριακών, οι οποίες, όπως λέει ο κόσμος, είναι γεμάτες κατά τα ¾. Ο λόγος για το φαινόμενο του «shrinkflation», που καλά κρατεί και στην ελληνική αγορά.

«Ψαλίδι» ακόμα και στα βασικά είδη για να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας

Τον άμεσο αντίκτυπο που έχουν στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων ο υψηλός πληθωρισμός και το αυξημένο κόστος ζωής δείχνει και η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πώς επηρεάζει ο Πληθωρισμός την Αγοραστική Δύναμη & τις Συνήθειες των Καταναλωτών». Σύμφωνα με αυτήν, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ υψηλά στις χώρες που δηλώνουν μείωση της αγοραστικής δύναμης και υψηλά ποσοστά ανησυχίας.

Ένας στους δύο Έλληνες δηλώνει πως στους επόμενους 12 μήνες θα δαπανήσει λιγότερα χρήματα για την αγορά τροφίμων και ποτών. Το αντίστοιχο διεθνές ποσοστό είναι μόλις 24%, δηλαδή ένας στους τέσσερις.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι Έλληνες καταναλωτές «ψαλιδίζουν» τα εξής:

- Το 56% δηλώνει πως θα περιορίσει τα οικιακά είδη/είδη υγιεινής.

- Το 3% αναφέρει πως βάλει «φρένο» σε είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς.

- Το 79% τα παιχνίδια /παζλ/βιβλία.

- Και το 83% ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ.

Πιο «αλμυρό» φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Το βάρος της ακρίβειας θα κληθούν να σηκώσουν τα νοικοκυριά και κατά τις γιορτές, καθώς αυτές πλησιάζουν με το κόστος του φετινού εορταστικού τραπεζιού να αναμένεται να βάλει «φωτιά» στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Φέτος υπολογίζεται πως θα είναι περίπου 10% ακριβότερο σε σχέση με πέρυσι, αφού οι ανατιμήσεις σε βασικά τρόφιμα ξεπερνούν το 20%.

Στόχος της κυβέρνησης είναι όλα τα νοικοκυριά να έχουν γεμάτο με προϊόντα το γιορτινό τους τραπέζι και να συγκρατηθούν οι τιμές σε δημοφιλή χριστουγεννιάτικα εδέσματα.

Έρχεται στα μέσα Δεκεμβρίου το «καλάθι των Χριστουγέννων»

Γι’ αυτό και ρίχνει το βάρος στους ελέγχους στην αγορά, στην πάταξη της αισχροκέρδειας και σε πρωτοβουλίες όπως αυτή της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής» αλλά και στο «καλάθι Χριστουγέννων», το οποίο μελετάται από το υπουργείο Ανάπτυξης και αναμένεται να κάνει πρεμιέρα γύρω στις 13 ή 14 Δεκεμβρίου, με ισχύ μέχρι τις 3 Ιανουαρίου του 2024.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το καλάθι θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων γαλοπούλα, μοσχάρι, χοιρινό, τσουρέκι, βασιλόπιτα και γλυκίσματα όπως σοκολατοειδή και άλλα είδη. Η λίστα με τα προϊόντα θα ανακοινωθεί στις αρχές Δεκεμβρίου.

Στην ίδια λογική με πέρσι, στο «καλάθι των Χριστουγέννων» υποχρεωτικά θα συμμετέχουν όλα τα σούπερ μάρκετ και οι υπεραγορές με τζίρο άνω των 90 εκατομμυρίων ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.12.2023

Η «θηλιά» της ακρίβειας που σφίγγει καθημερινά τα ελληνικά νοικοκυριά, ωθεί τους καταναλωτές να αναθεωρούν τη στάση τους και να περιορίζουν την πρόθεσή τους για δαπάνες και αγορές. Τα αυξημένα κόστη σε βασικά προϊόντα σε συνδυασμό με το πενιχρό διαθέσιμο εισόδημα τους οδηγούν σε συνθήκες ασφυξίας, με τις συνεχείς ανατιμήσεις να αδειάζουν το πορτοφόλι τους και τον χειμώνα που είναι μπροστά να προκαλεί «πονοκέφαλο» σε… μόνιμη βάση στο σύνολο των ελληνικών νοικοκυριών.

«Κάνω έρευνα αγοράς και δεν αφήνω ευκαιρία»

Με το πρόβλημα να μοιάζει δυσεπίλυτο οι καταναλωτές εκφράζουν την απελπισία τους για την κατάσταση που επικρατεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ μιλώντας στη «ΜτΚ», μιας και όπως λένε, το πορτοφόλι αδειάζει και το καρότσι δεν γεμίζει.

«Κάνω έρευνα αγοράς πριν πάω στο σουπερ μάρκετ. Επισκέπτομαι συστηματικά τα e-shop των καταστημάτων ή παρακολουθώ προσεκτικά τα έντυπα φυλλάδιά τους, συγκρίνω τιμές, εντοπίζω τις προσφορές ή τις εκπτώσεις και αναλόγως κάνω τις αγορές μου. Δεν αφήνω ευκαιρία, προκειμένου να εξοικονομήσω χρήματα!», λέει στη «ΜτΚ» η κ. Ελένη.

«Είμαστε τετραμελής οικογένεια, τα έξοδα είναι πολλά και το καλάθι του νοικοκυριού δεν γεμίζει πια. Η ακρίβεια μας έχει γονατίσει. Κόβουμε πλέον και από τα τρόφιμα για να καταφέρουμε να βγάλουμε τον μήνα. Εγώ αγοράζω μικρότερες ποσότητες στα τρόφιμα. Ελαιόλαδο, τυροκομικά αλλαντικά, είδη καθαρισμού και απορρυπαντικά είναι απλησίαστα. Ξοδεύω τουλάχιστον 120 ευρώ την εβδομάδα», προσθέτει.

«Οι τιμές έχουν χτυπήσει κόκκινο»

«Όλα είναι στα ύψη. Πού θα φτάσουν πια οι τιμές; Έχουν αδειάσει τα πορτοφόλια μας. Γαλακτοκομικά, τυροκομικά αλλά και απορρυπαντικά είναι πανάκριβα. Το καρτελάκι με τη ‘Μόνιμη Μείωση Τιμής’ σε κάποια προϊόντα καλό είναι αλλά η ακρίβεια έχει χτυπήσει ‘κόκκινο’ και οι συντάξεις μας είναι στα τάρταρα. Δίνω σχεδόν 40 ευρώ για μία σακούλα με προϊόντα! Κερδίζουν άλλοι εις βάρος μας», διαμαρτύρεται η κ. Σοφία.

«Κάθε επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ είναι πονοκέφαλος πλέον. Έρχομαι σχεδόν καθημερινά και αγοράζω λίγα-λίγα όσα χρειάζομαι. Στην οικογένειά μου έχουμε αλλάξει τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Ψωνίζουμε αναγκαστικά λιγότερα προϊόντα, γιατί μειώθηκε και το αγοραστικό εισόδημά μας. Οι αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής, όπως στα λάδια, στα γαλακτοκομικά και στα προϊόντα μαναβικής συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό. Το ελαιόλαδο, για παράδειγμα, το πληρώνουμε χρυσάφι, έφτασε στα 15 ευρώ το λίτρο!», υπογραμμίζει ο κ. Κώστας.

Στο κυνήγι των προσφορών

Η κ. Γεωργία ζει με τον σύζυγό της και όπως λέει «οι αγορές μου είναι μετρημένες. Ψωνίζω πάντα με τη λίστα που έχω κάνει από το σπίτι μου και μόνο προϊόντα που είναι σε προσφορά. Είμαι πάντα σε εγρήγορση και παρακολουθώ ανελλιπώς τα φυλλάδια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και διαφημιστικές προωθητικές ενέργειες στην τηλεόραση. Πηγαίνω σε πολλά σούπερ μάρκετ γι’ αυτόν τον λόγο».

Όσο για τις προσφορές 1+1 στα ράφια, η κ. Γεωργία δεν τις θεωρεί συμφέρουσες, καθώς το προϊόν μεμονωμένο δεν έχει μεγάλη διαφορά. «Πιο πολύ κόλπο των καταστημάτων είναι, δεν πολυσυμφέρει αυτή η προσφορά. Σου πλασάρουν ότι θα πάρεις δύο προϊόντα σε καλύτερη τιμή αλλά επί της ουσίας δεν είναι προσφορά, απλώς παίρνεις ένα ακόμα ίδιο προϊόν χωρίς κανένα οικονομικό όφελος».

Όπως μάλιστα πολύ χαρακτηριστικά σημειώνει η κ. Γεωργία «παίρνω μία βαθιά ανάσα πριν μπω στο σούπερ μάρκετ, γιατί τρέμω για τα χρήματα που θα δώσω στο ταμείο. Χαρτικά, αλεύρι, μουστάρδα, γιαούρτι, δημητριακά και φρυγανιές είναι όλα πανάκριβα. Πολύ δύσκολα τα βγάζουμε πέρα. Πώς θα κάνουμε γιορτές φέτος δεν ξέρω», συμπληρώνει και αναρωτιέται για ποιο λόγο οι τιμές των βασικών αγαθών παραμένουν υψηλές.

Ίδια συσκευασία, μικρότερη ποσότητα

Πολλές όμως ήταν οι αναφορές-καταγγελίες από τους καταναλωτές για προϊόντα τα οποία περιέχουν λιγότερο περιεχόμενο ενώ οι συσκευασίες κατά κύριο λόγο παραμένουν ίδιες, με αποτέλεσμα συχνά να παραπλανούνται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι συσκευασίες δημητριακών, οι οποίες, όπως λέει ο κόσμος, είναι γεμάτες κατά τα ¾. Ο λόγος για το φαινόμενο του «shrinkflation», που καλά κρατεί και στην ελληνική αγορά.

«Ψαλίδι» ακόμα και στα βασικά είδη για να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας

Τον άμεσο αντίκτυπο που έχουν στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων ο υψηλός πληθωρισμός και το αυξημένο κόστος ζωής δείχνει και η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πώς επηρεάζει ο Πληθωρισμός την Αγοραστική Δύναμη & τις Συνήθειες των Καταναλωτών». Σύμφωνα με αυτήν, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ υψηλά στις χώρες που δηλώνουν μείωση της αγοραστικής δύναμης και υψηλά ποσοστά ανησυχίας.

Ένας στους δύο Έλληνες δηλώνει πως στους επόμενους 12 μήνες θα δαπανήσει λιγότερα χρήματα για την αγορά τροφίμων και ποτών. Το αντίστοιχο διεθνές ποσοστό είναι μόλις 24%, δηλαδή ένας στους τέσσερις.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι Έλληνες καταναλωτές «ψαλιδίζουν» τα εξής:

- Το 56% δηλώνει πως θα περιορίσει τα οικιακά είδη/είδη υγιεινής.

- Το 3% αναφέρει πως βάλει «φρένο» σε είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς.

- Το 79% τα παιχνίδια /παζλ/βιβλία.

- Και το 83% ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ.

Πιο «αλμυρό» φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Το βάρος της ακρίβειας θα κληθούν να σηκώσουν τα νοικοκυριά και κατά τις γιορτές, καθώς αυτές πλησιάζουν με το κόστος του φετινού εορταστικού τραπεζιού να αναμένεται να βάλει «φωτιά» στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Φέτος υπολογίζεται πως θα είναι περίπου 10% ακριβότερο σε σχέση με πέρυσι, αφού οι ανατιμήσεις σε βασικά τρόφιμα ξεπερνούν το 20%.

Στόχος της κυβέρνησης είναι όλα τα νοικοκυριά να έχουν γεμάτο με προϊόντα το γιορτινό τους τραπέζι και να συγκρατηθούν οι τιμές σε δημοφιλή χριστουγεννιάτικα εδέσματα.

Έρχεται στα μέσα Δεκεμβρίου το «καλάθι των Χριστουγέννων»

Γι’ αυτό και ρίχνει το βάρος στους ελέγχους στην αγορά, στην πάταξη της αισχροκέρδειας και σε πρωτοβουλίες όπως αυτή της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής» αλλά και στο «καλάθι Χριστουγέννων», το οποίο μελετάται από το υπουργείο Ανάπτυξης και αναμένεται να κάνει πρεμιέρα γύρω στις 13 ή 14 Δεκεμβρίου, με ισχύ μέχρι τις 3 Ιανουαρίου του 2024.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το καλάθι θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων γαλοπούλα, μοσχάρι, χοιρινό, τσουρέκι, βασιλόπιτα και γλυκίσματα όπως σοκολατοειδή και άλλα είδη. Η λίστα με τα προϊόντα θα ανακοινωθεί στις αρχές Δεκεμβρίου.

Στην ίδια λογική με πέρσι, στο «καλάθι των Χριστουγέννων» υποχρεωτικά θα συμμετέχουν όλα τα σούπερ μάρκετ και οι υπεραγορές με τζίρο άνω των 90 εκατομμυρίων ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.12.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία