ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η ατζέντα των έργων της Θεσσαλονίκης: Χρονιά-ορόσημο το 2022!

Από το Μετρό και το FlyOver στο γήπεδο του ΠΑΟΚ, την ανάπλαση του Χαριλάου και το παραλιακό μέτωπο

 16/01/2022 18:33

 Η ατζέντα των έργων της Θεσσαλονίκης:  Χρονιά-ορόσημο το 2022!

Νίκος Οικονόμου

Έντονο άρωμα Θεσσαλονίκης θα έχει η χρονιά που μόλις ξεκίνησε, με την ατζέντα των έργων της πόλης να έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης. Παρά την πανδημία...

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελευταία του συνολική τοποθέτηση για τη Θεσσαλονίκη είχε πει πως η Βόρεια Ελλάδα είναι ο χώρος στον οποίο έχει απόλυτη εφαρμογή το σύνθημα «ανάπτυξη για όλους» και το τρίπτυχο «επενδύσεις, υποδομές, καθημερινότητα». «Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αλλάζουν» ήταν τα λόγια του από το βήμα της ΔΕΘ. Πέρα από την παλιά ατζέντα της πόλης άνοιξε την συζήτηση για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, ένα έργο που υλοποιείται σε συνεργασία με την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και το νέο ογκολογικό νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης στη βορειοδυτική πλευρά της πόλης.

Για το 2022 υπάρχει αισιοδοξία. Σιγά σιγά κυριαρχεί η εκτίμηση ότι πλησιάζουμε προς το τέλος της πανδημίας, ενώ η χρονιά θεωρείται προ-προεκλογική, όπου πολλά έργα ωριμάζουν και τα έργα τρέχουν με μεγαλύτερες ταχύτητες.

Εκτός από αισιοδοξία υπάρχουν και θετικά νέα. Πρώτον γιατί ο πρωθυπουργός παρακολουθεί την ατζέντα της πόλης από κοντά και δεύτερον γιατί στην κορυφή του σχήματος που σχεδιάζει, επιτηρεί και υλοποιεί την πορεία υλοποίησης των έργων υπάρχει μία ομάδα που συνεργάζεται καλά και είναι αποτελεσματική: Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο Θεσσαλονικιός υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης, ο υφυπουργός Μακεδονίας -Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, αλλά και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας που συμμετέχει ενεργά σε σημαντικά πρότζεκτ, όπως η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, η διπλή ανάπλαση στου Χαριλάου, το γήπεδο της Τούμπας και η ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά.

Πώς είναι η πορεία των βασικών έργων της πόλης:

FlyOver: Την Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου υποβλήθηκαν οι τελικές δεσμευτικές προσφορές τεσσάρων υποψηφίων αναδόχων. Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή έργων βελτίωσης και αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ και μήκους 13,5 χιλιομέτρων. Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος, εντός του τρίτου τριμήνου να υπογραφεί η σύμβαση με τον ΙΦΣ και να ξεκινήσει η περίοδος κατασκευής του έργου.

Μετρό: Στην κύρια γραμμή τα έργα πολιτικού μηχανικού στους σταθμούς εκτός της Βενιζέλου εξελίσσονται πολύ ικανοποιητικά. Αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για 15 ακόμη συρμούς πλήρους αυτοματοποιημένους και ο διαγωνισμός για τον Φορέα Λειτουργίας. Και στην επέκταση προς Καλαμαριά (προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ) τα έργα πολιτικού μηχανικού προχωρούν κανονικά και ολοκληρώθηκε η σκυροδέτηση των γραμμών, ενώ αναμένεται η τοποθέτηση της γραμμής ηλεκτρικής τροφοδοσίας. Για την επέκταση προς τα Δυτικά η γραμμή θα είναι 11 χιλιομέτρων, θα διαθέτει 8 στάσεις και θα διατρέχει 4 δήμους. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές-γεωλογικές μελέτες και έχει συμβασιοποιηθεί το έργο των πρόδρομων εργασιών. Για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο, μιας διαδρομής 5,5 χλμ. υπάρχει η χάραξη σταθμών με 4 στάσεις. Έχουν ανατεθεί οι γεωλογικές-τοπογραφικές μελέτες και αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμελέτη περιβαλλοντικών όρων.

Μετά την απόφαση του ΣτΕ ξεκίνησαν οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης από τη Βενιζέλου. Εντός του πρώτου τριμήνου αναμένεται να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για πρόσληψη Ιδιώτη-Φορέα Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα γίνει για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός της σύμβασης είναι 305 εκατ. ευρώ.

ΟΑΣΘ: Μεγάλη μάχη θα δοθεί στον ΟΑΣΘ. Εδώ ο στόχος είναι εντός του 2022 να αυξηθούν και τα λεωφορεία αλλά και οι διαθέσιμοι οδηγοί. Για τα λεωφορεία που θα κυκλοφορούν σε καθημερινή βάση στη Θεσσαλονίκη ο στόχος είναι τα 500+, ενώ για το προσωπικό θα επιδιωχτεί να αυξηθεί το προσωπικό με την άντληση οδηγών που σήμερα απασχολούνται σε άλλες υπηρεσίες του οργανισμού. Επίσης θα συνεχιστεί η προσπάθεια περιορισμού της εισπραξοαποφυγής με περισσότερους ελέγχους που ξεκίνησαν από τον Δεκέμβριο.

Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου: Το έργο μπήκε στη δημόσια συζήτηση από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, στη συνέχεια προτάθηκε από τον πρωθυπουργό στην περσινή ΔΕΘ και ήδη διεξάγεται εκτενής διαβούλευση από την ΠΚΜ. Εχει περάσει από το Περιφερειακό Συμβούλιο, ενώ οι περισσότεροι από τους 7 εμπλεκόμενους δήμους έχουν λάβει θετική γνωμοδότηση από τα δημοτικά συμβούλια. Με τη λήξη της διαβούλευσης η μελέτη του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου θα σταλεί με τυχόν παρατηρήσεις- προτάσεις στην κυβέρνηση, για να πάρει τον δρόμο προς το ΣτΕ για έλεγχο και για έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

Ανάπλαση της ΔΕΘ: Χρονιά μελετών και εύρεσης του χρηματοδοτικού σχήματος θα είναι το 2022 για το πρότζεκτ της ανάπλασης της ΔΕΘ. Ήδη έχει ανατεθεί η προμελέτη σε αρχιτεκτονικό γραφείο του Βερολίνου και η προμελέτη αναμένεται να είναι έτοιμη εντός του 2022. Αυτή θα αποτελέσει και τη βάση για τις επόμενες μελέτες, ενώ εντός του έτους θα αποφασιστεί και το χρηματοδοτικό σχήμα που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι με τη μορφή ΣΔΙΤ.

Μουσείο Ολοκαυτώματος: Κάθε Δευτέρα του μήνα συνεδριάζει η επιτροπή που έχει την ευθύνη του έργου. Εντός του επόμενου διαστήματος αναμένεται να γίνει η επιλογή του μουσειολόγου, ενώ εντός των επόμενων 13 μηνών θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μελετών και αδειοδοτήσεων.

Πάρκο καινοτομίας ThessΙNTEC: Το Πάρκο θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα Κέντρα Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Ευρώπη. Το 2022 προβλέπεται η εφαρμογή των οριστικών Τεχνικών Μελετών και η κατασκευή των βασικών έργων υποδομής που απαιτούνται βάσει του νόμου περί Επιχειρηματικών Πάρκων, ενώ το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023.

Γήπεδο του Άρη και ανάπλαση στο Χαριλάου: Μία μεγάλη διπλή ανάπλαση στο Χαριλάου, όπου βρίσκεται σήμερα το γήπεδο του Άρη. Η πρόταση ήρθε από τον Απ. Τζιτζικώστα, προτάθηκε προς την κυβέρνηση και έγινε δεκτή. Σε μία περιοχή 170 στρεμμάτων στην περιοχή της Πυλαίας, που ανήκουν στον ΟΑΕΔ θα είναι η έδρα του νέου γηπέδου του Άρη. Που με τη σειρά του παραχωρεί τα 23 στρέμματα που καταλαμβάνει το γήπεδο στη Χαριλάου και ο χώρος μετατρέπεται σε υπερτοπικό πάρκο, το οποίο ενοποιείται με το πάρκο της Νέας Ελβετίας, με χώρους πρασίνου, αναψυχής, πλατείες. Ήδη υπό τον συντονισμό της Περιφέρειας και με τη συμμετοχή των δήμων Θεσσαλονίκης και Πυλαίας-Χορτιάτη η υλοποίησή του προχωρά.

Γήπεδο του ΠΑΟΚ: Το πρότζεκτ έχει ήδη εγκριθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Δήμος Θεσσαλονίκης και Περιφέρεια, με τη συμβολή του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης ανέλαβαν την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων του περιβάλλοντος χώρου και της υπογειοποίηση της οδού που συνδέει την Άνω με την Κάτω Τούμπα. Ο φάκελος βρίσκεται στο ΣτΕ για έλεγχο πριν την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, ενώ μετά την έκδοση του ακολουθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες.

Γήπεδο του Ηρακλή: Με νόμο και ύστερα από προσωπική παρέμβαση του υφυπουργού Μακεδονίας-Θράκης Σταύρου Καλαφάτη παραχωρήθηκε στον Ηρακλή η χρήση των ακινήτων σε Χορτατζήδες και Μίκρα, με σκοπό την κάλυψη των αθλητικών σκοπών του σωµατείου, έτσι ώστε να αποκτήσει ιδιόκτητο γήπεδο.

Μαρίνα Καλαμαριάς: Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην πρόσκληση σε διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή των υπηρεσιών λειτουργίας λιμένος και δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της μαρίνας της Καλαμαριάς. Έξι εταιρείες υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος, ενώ από τον σχεδιασμό της μαρίνας δεν υφίσταται καμιά αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος.

Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: Ξεκίνησαν ήδη οι εργασίες για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου σε Μητροπολιτικό Πάρκο, εργασίες που κήρυξαν ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας και ο δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης. Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά συνιστά την πλέον εμβληματική παρέμβαση που έχει γίνει στη δυτική Θεσσαλονίκη, η οποία αποκτά έναν μοναδικό, υπερτοπικό πνεύμονα πρασίνου. Η ΠΚΜ χρηματοδοτεί με 12,3 εκατ. ευρώ την ανάπλαση, ενώ από κυβερνητικής πλευράς εξασφαλίστηκε επιπλέον χρηματοδότηση 1 εκατ. ευρώ (από το υπουργείο Εσωτερικών) για τη μελετητική ωρίμανση κτιρίου εντός του στρατοπέδου και επιπλέον κτισμάτων.

Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φίλυρο: Το έργο θα βελτιώσει την υφιστάμενη οδική σύνδεση με το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο που θα κατασκευαστεί μέσω δωρεάς από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με προϋπολογισμό 13 εκατ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να συμβασιοποιηθεί εντός του τρίτου τριμήνου του 2022 και να λειτουργήσει το 2025.

Ογκολογικό Νοσοκομείο: Προαναγγέλθηκε από τον ίδιο των πρωθυπουργό και αναμένεται εντός του 2022 να γίνει η χωροθέτησή του.

Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης-Εδεσσας: Το έργο, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 419 εκατ. ευρώ, έχει ήδη προταθεί στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ προκειμένου να εισαχθεί προς έγκριση στη Διυπουργική ΣΔΙΤ και εντός του πρώτου τριμήνου θα ακολουθήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού με τη δημοσίευση της πρόσκλησης της Α’ Φάσης της Διαγωνιστικής Διαδικασίας

Αντιπλημμυρικά έργα:

-Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης (33 εκατ. ευρώ): Αναμένεται να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος εντός του Φεβρουαρίου, ενώ η διάρκεια εκτέλεσης του έργου είναι 30 μήνες.

  • -Καλαμαριά (12 εκατ. ευρώ): Το έργο δημοπρατήθηκε με διάρκεια εκτέλεσής του τους 30 μήνες και ανακηρύχθηκε ήδη ο προσωρινός ανάδοχος.

-Ωραιόκαστρο, Παύλου Μελά, Κορδελιού-Ευόσμου (13,5 εκατ.): Αναμένεται να δημοπρατηθούν μέχρι τον Μάρτιο του 2022 και θα έχουν χρόνο ολοκλήρωσης τους 30 μήνες.

-Master Plan αντιπλημμυρικών έργων στο νομό Θεσσαλονίκης. Στόχος είναι να εντοπίσει τις περιοχές με διαπιστωμένα πλημμυρικά φαινόμενα και τις περιοχές στις οποίες είναι πιθανή η εμφάνιση πλημμυρών, καθώς και να ιεραρχήσει τα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής Προστασίας.

Οδικά έργα:

-Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη-Ν. Μουδανιά-Ποτίδαια: Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε τον Ιούλιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί το φετινό καλοκαίρι.

  • -Σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού με την ΠΑΘΕ: Η σύμβαση με διάρκεια κατασκευής 30 μήνες υπογράφηκε τον περσινό Ιούνιο.
  • -Θέρμη-Γαλάτιστα: Το έργο περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε ένα μήκος 12,5χλμ. στο τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα, από τα οποία τα 3χλμ. αφορούν νέα χάραξη. Το πρώτο τμήμα 5χλμ. ήδη παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο.
  • Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης: Το cluster για την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης έχει συνολικό προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ. Εντός του 2022 θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια.

-Υλοποίηση με ΣΔΙΤ 17 Σχολικών Μονάδων: Το έργο προϋπολογισμού 129 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών σχολικών μονάδων στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από τα οποία τα 16 στη Θεσσαλονίκη.

Δεσμευτικές προσφορές εντός του Ιανουαρίου και ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου εντός του δεύτερου τριμήνου, ενώ εντός του έτους θα υπογραφεί η σύμβαση του έργου και να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Αεροδρόμιο: Τα έργα προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία» έχουν ολοκληρωθεί. Τα έργα περιελάμβαναν την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού και την ανακαίνιση του παλιού τερματικού σταθμού καθώς και την αναδιαμόρφωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και κατά 45% αύξηση των σημείων check-in. Επίσης έχει ολοκληρωθεί και η αναβάθμιση και επέκταση του διαδρόμου(10-28) κατά 1.100 μ. προς τη θάλασσα.

Σιδηροδρομική σύνδεση ΟΛΘ και 6ου προβλήτα με Εγνατία Οδό και ΠΑΘΕ (22,1 εκατ. ευρώ): Το έργο δημοπρατήθηκε με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου τον Νοέμβριο και τα υποψήφια σχήματα κλήθηκαν αυτές τις ημέρες να υποβάλλουν φάκελο συμμέτοχης στον διαγωνισμό.

-Προαστιακός δυτικής Θεσσαλονίκης: Το έργο, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκε με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου τον Νοέμβριο και αυτές τις ημέρες τα υποψήφια σχήματα καλούνται να υποβάλλουν φάκελο συμμέτοχης στον διαγωνισμό.

-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη: Το έργο περιλαμβάνει τις υπολειπόμενες εργασίες για την κατασκευή παραλλαγής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη, με προϋπολογισμό 23,5 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2022. Επίσης στον υπάρχοντα σιδηροδρομικό άξονα έχει δημοπρατηθεί και αναμένεται να υπογραφεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 η σχετική σύμβαση για το σύστημα σηματοδότησης του έργου, προϋπολογισμού 56,73 εκατ. ευρώ.

Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας: Το έργο, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη-Στρυμόνα-Προμαχώνα. Αναμένεται να δημοπρατηθεί στο τελευταίο τρίμηνο του χρόνου.

Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες: Το έργο, προϋπολογισμού 1,68 δισ. Ευρώ, δημοπρατήθηκε τον Νοέμβριο και αυτές τις ημέρες τα υποψήφια σχήματα καλούνται να υποβάλλουν τον φάκελο συμμέτοχης στον διαγωνισμό.

Κ-16 και Θεσσαλονίκη-Κιλκίς: Σε φάση υλοποίησης μπαίνουν δύο σημαντικά οδικά έργα που υλοποιεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας Πρόκειται για την ολοκλήρωση του κόμβου 16, συνολικού προϋπολογισμού 14,3 εκατ. ευρώ, με πλήθος παρεμβάσεων στο παράπλευρο οδικό δίκτυο της περιοχής της Λαχαναγοράς.

Επίσης το τμήμα της εθνικής οδού Ασσήρου-Νέας Σάντας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη-Κιλκίς-Δοϊράνη, συνολικού προϋπολογισμού 57,4 εκατ.ευρώ, που μπαίνει σε φάση τελικής υλοποίησης το 2022.

Καθαρισμός του δυτικού θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού Κόλπου: Πολύ σημαντική είναι και η παρέμβαση που κάνει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τον καθαρισμό της παράκτιας ζώνης της δυτικής Θεσσαλονίκης και στα διοικητικά όρια των δήμων Δέλτα, Αμπελοκήπων-Μενεμένης και Θεσσαλονίκης. Οι εργασίες αναμένεται να έχουν διάρκεια 30 μηνών, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 7 εκατ. ευρώ.

33 μεγάλα έργα και δράσεις

Κάποια θα είναι έτοιμα εντός του έτους, κάποια τώρα ξεκινούν, κάποια βρίσκονται σε φάση μεγάλης ωρίμανσης. Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής κατά την τελευταία του περιοδεία στην πόλη «για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή έχουμε ένα σχέδιο συνεκτικό, φιλόδοξο και ρεαλιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο υπηρετεί το ευρύτερο πλάνο, ώστε η πόλη να αφήσει κακοδαιμονία και διχασμούς πίσω».

Από τη μεριά του ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Σταύρος Καλαφάτης που έχει τη γενική εποπτεία για τα κυβερνητικά έργα στον Βορρά τονίζει ότι «στόχος μας είναι να επανατοποθετήσουμε τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Θράκη στο χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στο χάρτη του μέλλοντος. Με ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις -όπως η πράσινη μετάβαση της Δ. Μακεδονίας- η προσέλκυση νέων επενδύσεων -όπως η Pfizer- η προώθηση σειράς μεγάλων, αλλά και μικρότερων έργων. Όλα όσα ακούσαμε από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε φάση υλοποίησης. Και απτές αποδείξεις πως μιλάμε με έργα».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16 Ιανουαρίου 2022

Έντονο άρωμα Θεσσαλονίκης θα έχει η χρονιά που μόλις ξεκίνησε, με την ατζέντα των έργων της πόλης να έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης. Παρά την πανδημία...

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελευταία του συνολική τοποθέτηση για τη Θεσσαλονίκη είχε πει πως η Βόρεια Ελλάδα είναι ο χώρος στον οποίο έχει απόλυτη εφαρμογή το σύνθημα «ανάπτυξη για όλους» και το τρίπτυχο «επενδύσεις, υποδομές, καθημερινότητα». «Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αλλάζουν» ήταν τα λόγια του από το βήμα της ΔΕΘ. Πέρα από την παλιά ατζέντα της πόλης άνοιξε την συζήτηση για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, ένα έργο που υλοποιείται σε συνεργασία με την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και το νέο ογκολογικό νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης στη βορειοδυτική πλευρά της πόλης.

Για το 2022 υπάρχει αισιοδοξία. Σιγά σιγά κυριαρχεί η εκτίμηση ότι πλησιάζουμε προς το τέλος της πανδημίας, ενώ η χρονιά θεωρείται προ-προεκλογική, όπου πολλά έργα ωριμάζουν και τα έργα τρέχουν με μεγαλύτερες ταχύτητες.

Εκτός από αισιοδοξία υπάρχουν και θετικά νέα. Πρώτον γιατί ο πρωθυπουργός παρακολουθεί την ατζέντα της πόλης από κοντά και δεύτερον γιατί στην κορυφή του σχήματος που σχεδιάζει, επιτηρεί και υλοποιεί την πορεία υλοποίησης των έργων υπάρχει μία ομάδα που συνεργάζεται καλά και είναι αποτελεσματική: Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο Θεσσαλονικιός υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης, ο υφυπουργός Μακεδονίας -Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, αλλά και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας που συμμετέχει ενεργά σε σημαντικά πρότζεκτ, όπως η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, η διπλή ανάπλαση στου Χαριλάου, το γήπεδο της Τούμπας και η ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά.

Πώς είναι η πορεία των βασικών έργων της πόλης:

FlyOver: Την Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου υποβλήθηκαν οι τελικές δεσμευτικές προσφορές τεσσάρων υποψηφίων αναδόχων. Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή έργων βελτίωσης και αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ και μήκους 13,5 χιλιομέτρων. Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος, εντός του τρίτου τριμήνου να υπογραφεί η σύμβαση με τον ΙΦΣ και να ξεκινήσει η περίοδος κατασκευής του έργου.

Μετρό: Στην κύρια γραμμή τα έργα πολιτικού μηχανικού στους σταθμούς εκτός της Βενιζέλου εξελίσσονται πολύ ικανοποιητικά. Αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για 15 ακόμη συρμούς πλήρους αυτοματοποιημένους και ο διαγωνισμός για τον Φορέα Λειτουργίας. Και στην επέκταση προς Καλαμαριά (προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ) τα έργα πολιτικού μηχανικού προχωρούν κανονικά και ολοκληρώθηκε η σκυροδέτηση των γραμμών, ενώ αναμένεται η τοποθέτηση της γραμμής ηλεκτρικής τροφοδοσίας. Για την επέκταση προς τα Δυτικά η γραμμή θα είναι 11 χιλιομέτρων, θα διαθέτει 8 στάσεις και θα διατρέχει 4 δήμους. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές-γεωλογικές μελέτες και έχει συμβασιοποιηθεί το έργο των πρόδρομων εργασιών. Για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο, μιας διαδρομής 5,5 χλμ. υπάρχει η χάραξη σταθμών με 4 στάσεις. Έχουν ανατεθεί οι γεωλογικές-τοπογραφικές μελέτες και αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμελέτη περιβαλλοντικών όρων.

Μετά την απόφαση του ΣτΕ ξεκίνησαν οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης από τη Βενιζέλου. Εντός του πρώτου τριμήνου αναμένεται να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για πρόσληψη Ιδιώτη-Φορέα Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα γίνει για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός της σύμβασης είναι 305 εκατ. ευρώ.

ΟΑΣΘ: Μεγάλη μάχη θα δοθεί στον ΟΑΣΘ. Εδώ ο στόχος είναι εντός του 2022 να αυξηθούν και τα λεωφορεία αλλά και οι διαθέσιμοι οδηγοί. Για τα λεωφορεία που θα κυκλοφορούν σε καθημερινή βάση στη Θεσσαλονίκη ο στόχος είναι τα 500+, ενώ για το προσωπικό θα επιδιωχτεί να αυξηθεί το προσωπικό με την άντληση οδηγών που σήμερα απασχολούνται σε άλλες υπηρεσίες του οργανισμού. Επίσης θα συνεχιστεί η προσπάθεια περιορισμού της εισπραξοαποφυγής με περισσότερους ελέγχους που ξεκίνησαν από τον Δεκέμβριο.

Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου: Το έργο μπήκε στη δημόσια συζήτηση από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, στη συνέχεια προτάθηκε από τον πρωθυπουργό στην περσινή ΔΕΘ και ήδη διεξάγεται εκτενής διαβούλευση από την ΠΚΜ. Εχει περάσει από το Περιφερειακό Συμβούλιο, ενώ οι περισσότεροι από τους 7 εμπλεκόμενους δήμους έχουν λάβει θετική γνωμοδότηση από τα δημοτικά συμβούλια. Με τη λήξη της διαβούλευσης η μελέτη του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου θα σταλεί με τυχόν παρατηρήσεις- προτάσεις στην κυβέρνηση, για να πάρει τον δρόμο προς το ΣτΕ για έλεγχο και για έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

Ανάπλαση της ΔΕΘ: Χρονιά μελετών και εύρεσης του χρηματοδοτικού σχήματος θα είναι το 2022 για το πρότζεκτ της ανάπλασης της ΔΕΘ. Ήδη έχει ανατεθεί η προμελέτη σε αρχιτεκτονικό γραφείο του Βερολίνου και η προμελέτη αναμένεται να είναι έτοιμη εντός του 2022. Αυτή θα αποτελέσει και τη βάση για τις επόμενες μελέτες, ενώ εντός του έτους θα αποφασιστεί και το χρηματοδοτικό σχήμα που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι με τη μορφή ΣΔΙΤ.

Μουσείο Ολοκαυτώματος: Κάθε Δευτέρα του μήνα συνεδριάζει η επιτροπή που έχει την ευθύνη του έργου. Εντός του επόμενου διαστήματος αναμένεται να γίνει η επιλογή του μουσειολόγου, ενώ εντός των επόμενων 13 μηνών θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μελετών και αδειοδοτήσεων.

Πάρκο καινοτομίας ThessΙNTEC: Το Πάρκο θα αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα Κέντρα Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Ευρώπη. Το 2022 προβλέπεται η εφαρμογή των οριστικών Τεχνικών Μελετών και η κατασκευή των βασικών έργων υποδομής που απαιτούνται βάσει του νόμου περί Επιχειρηματικών Πάρκων, ενώ το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023.

Γήπεδο του Άρη και ανάπλαση στο Χαριλάου: Μία μεγάλη διπλή ανάπλαση στο Χαριλάου, όπου βρίσκεται σήμερα το γήπεδο του Άρη. Η πρόταση ήρθε από τον Απ. Τζιτζικώστα, προτάθηκε προς την κυβέρνηση και έγινε δεκτή. Σε μία περιοχή 170 στρεμμάτων στην περιοχή της Πυλαίας, που ανήκουν στον ΟΑΕΔ θα είναι η έδρα του νέου γηπέδου του Άρη. Που με τη σειρά του παραχωρεί τα 23 στρέμματα που καταλαμβάνει το γήπεδο στη Χαριλάου και ο χώρος μετατρέπεται σε υπερτοπικό πάρκο, το οποίο ενοποιείται με το πάρκο της Νέας Ελβετίας, με χώρους πρασίνου, αναψυχής, πλατείες. Ήδη υπό τον συντονισμό της Περιφέρειας και με τη συμμετοχή των δήμων Θεσσαλονίκης και Πυλαίας-Χορτιάτη η υλοποίησή του προχωρά.

Γήπεδο του ΠΑΟΚ: Το πρότζεκτ έχει ήδη εγκριθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Δήμος Θεσσαλονίκης και Περιφέρεια, με τη συμβολή του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης ανέλαβαν την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων του περιβάλλοντος χώρου και της υπογειοποίηση της οδού που συνδέει την Άνω με την Κάτω Τούμπα. Ο φάκελος βρίσκεται στο ΣτΕ για έλεγχο πριν την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, ενώ μετά την έκδοση του ακολουθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες.

Γήπεδο του Ηρακλή: Με νόμο και ύστερα από προσωπική παρέμβαση του υφυπουργού Μακεδονίας-Θράκης Σταύρου Καλαφάτη παραχωρήθηκε στον Ηρακλή η χρήση των ακινήτων σε Χορτατζήδες και Μίκρα, με σκοπό την κάλυψη των αθλητικών σκοπών του σωµατείου, έτσι ώστε να αποκτήσει ιδιόκτητο γήπεδο.

Μαρίνα Καλαμαριάς: Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην πρόσκληση σε διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή των υπηρεσιών λειτουργίας λιμένος και δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων εντός της μαρίνας της Καλαμαριάς. Έξι εταιρείες υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος, ενώ από τον σχεδιασμό της μαρίνας δεν υφίσταται καμιά αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος.

Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: Ξεκίνησαν ήδη οι εργασίες για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου σε Μητροπολιτικό Πάρκο, εργασίες που κήρυξαν ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας και ο δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης. Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά συνιστά την πλέον εμβληματική παρέμβαση που έχει γίνει στη δυτική Θεσσαλονίκη, η οποία αποκτά έναν μοναδικό, υπερτοπικό πνεύμονα πρασίνου. Η ΠΚΜ χρηματοδοτεί με 12,3 εκατ. ευρώ την ανάπλαση, ενώ από κυβερνητικής πλευράς εξασφαλίστηκε επιπλέον χρηματοδότηση 1 εκατ. ευρώ (από το υπουργείο Εσωτερικών) για τη μελετητική ωρίμανση κτιρίου εντός του στρατοπέδου και επιπλέον κτισμάτων.

Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φίλυρο: Το έργο θα βελτιώσει την υφιστάμενη οδική σύνδεση με το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο που θα κατασκευαστεί μέσω δωρεάς από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με προϋπολογισμό 13 εκατ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να συμβασιοποιηθεί εντός του τρίτου τριμήνου του 2022 και να λειτουργήσει το 2025.

Ογκολογικό Νοσοκομείο: Προαναγγέλθηκε από τον ίδιο των πρωθυπουργό και αναμένεται εντός του 2022 να γίνει η χωροθέτησή του.

Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης-Εδεσσας: Το έργο, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 419 εκατ. ευρώ, έχει ήδη προταθεί στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ προκειμένου να εισαχθεί προς έγκριση στη Διυπουργική ΣΔΙΤ και εντός του πρώτου τριμήνου θα ακολουθήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού με τη δημοσίευση της πρόσκλησης της Α’ Φάσης της Διαγωνιστικής Διαδικασίας

Αντιπλημμυρικά έργα:

-Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης (33 εκατ. ευρώ): Αναμένεται να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος εντός του Φεβρουαρίου, ενώ η διάρκεια εκτέλεσης του έργου είναι 30 μήνες.

  • -Καλαμαριά (12 εκατ. ευρώ): Το έργο δημοπρατήθηκε με διάρκεια εκτέλεσής του τους 30 μήνες και ανακηρύχθηκε ήδη ο προσωρινός ανάδοχος.

-Ωραιόκαστρο, Παύλου Μελά, Κορδελιού-Ευόσμου (13,5 εκατ.): Αναμένεται να δημοπρατηθούν μέχρι τον Μάρτιο του 2022 και θα έχουν χρόνο ολοκλήρωσης τους 30 μήνες.

-Master Plan αντιπλημμυρικών έργων στο νομό Θεσσαλονίκης. Στόχος είναι να εντοπίσει τις περιοχές με διαπιστωμένα πλημμυρικά φαινόμενα και τις περιοχές στις οποίες είναι πιθανή η εμφάνιση πλημμυρών, καθώς και να ιεραρχήσει τα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής Προστασίας.

Οδικά έργα:

-Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη-Ν. Μουδανιά-Ποτίδαια: Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε τον Ιούλιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί το φετινό καλοκαίρι.

  • -Σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού με την ΠΑΘΕ: Η σύμβαση με διάρκεια κατασκευής 30 μήνες υπογράφηκε τον περσινό Ιούνιο.
  • -Θέρμη-Γαλάτιστα: Το έργο περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε ένα μήκος 12,5χλμ. στο τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα, από τα οποία τα 3χλμ. αφορούν νέα χάραξη. Το πρώτο τμήμα 5χλμ. ήδη παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο.
  • Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης: Το cluster για την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης έχει συνολικό προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ. Εντός του 2022 θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια.

-Υλοποίηση με ΣΔΙΤ 17 Σχολικών Μονάδων: Το έργο προϋπολογισμού 129 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών σχολικών μονάδων στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από τα οποία τα 16 στη Θεσσαλονίκη.

Δεσμευτικές προσφορές εντός του Ιανουαρίου και ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου εντός του δεύτερου τριμήνου, ενώ εντός του έτους θα υπογραφεί η σύμβαση του έργου και να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Αεροδρόμιο: Τα έργα προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία» έχουν ολοκληρωθεί. Τα έργα περιελάμβαναν την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού και την ανακαίνιση του παλιού τερματικού σταθμού καθώς και την αναδιαμόρφωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και κατά 45% αύξηση των σημείων check-in. Επίσης έχει ολοκληρωθεί και η αναβάθμιση και επέκταση του διαδρόμου(10-28) κατά 1.100 μ. προς τη θάλασσα.

Σιδηροδρομική σύνδεση ΟΛΘ και 6ου προβλήτα με Εγνατία Οδό και ΠΑΘΕ (22,1 εκατ. ευρώ): Το έργο δημοπρατήθηκε με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου τον Νοέμβριο και τα υποψήφια σχήματα κλήθηκαν αυτές τις ημέρες να υποβάλλουν φάκελο συμμέτοχης στον διαγωνισμό.

-Προαστιακός δυτικής Θεσσαλονίκης: Το έργο, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκε με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου τον Νοέμβριο και αυτές τις ημέρες τα υποψήφια σχήματα καλούνται να υποβάλλουν φάκελο συμμέτοχης στον διαγωνισμό.

-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη: Το έργο περιλαμβάνει τις υπολειπόμενες εργασίες για την κατασκευή παραλλαγής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη, με προϋπολογισμό 23,5 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2022. Επίσης στον υπάρχοντα σιδηροδρομικό άξονα έχει δημοπρατηθεί και αναμένεται να υπογραφεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 η σχετική σύμβαση για το σύστημα σηματοδότησης του έργου, προϋπολογισμού 56,73 εκατ. ευρώ.

Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας: Το έργο, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη-Στρυμόνα-Προμαχώνα. Αναμένεται να δημοπρατηθεί στο τελευταίο τρίμηνο του χρόνου.

Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες: Το έργο, προϋπολογισμού 1,68 δισ. Ευρώ, δημοπρατήθηκε τον Νοέμβριο και αυτές τις ημέρες τα υποψήφια σχήματα καλούνται να υποβάλλουν τον φάκελο συμμέτοχης στον διαγωνισμό.

Κ-16 και Θεσσαλονίκη-Κιλκίς: Σε φάση υλοποίησης μπαίνουν δύο σημαντικά οδικά έργα που υλοποιεί η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας Πρόκειται για την ολοκλήρωση του κόμβου 16, συνολικού προϋπολογισμού 14,3 εκατ. ευρώ, με πλήθος παρεμβάσεων στο παράπλευρο οδικό δίκτυο της περιοχής της Λαχαναγοράς.

Επίσης το τμήμα της εθνικής οδού Ασσήρου-Νέας Σάντας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη-Κιλκίς-Δοϊράνη, συνολικού προϋπολογισμού 57,4 εκατ.ευρώ, που μπαίνει σε φάση τελικής υλοποίησης το 2022.

Καθαρισμός του δυτικού θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού Κόλπου: Πολύ σημαντική είναι και η παρέμβαση που κάνει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τον καθαρισμό της παράκτιας ζώνης της δυτικής Θεσσαλονίκης και στα διοικητικά όρια των δήμων Δέλτα, Αμπελοκήπων-Μενεμένης και Θεσσαλονίκης. Οι εργασίες αναμένεται να έχουν διάρκεια 30 μηνών, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 7 εκατ. ευρώ.

33 μεγάλα έργα και δράσεις

Κάποια θα είναι έτοιμα εντός του έτους, κάποια τώρα ξεκινούν, κάποια βρίσκονται σε φάση μεγάλης ωρίμανσης. Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής κατά την τελευταία του περιοδεία στην πόλη «για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή έχουμε ένα σχέδιο συνεκτικό, φιλόδοξο και ρεαλιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο υπηρετεί το ευρύτερο πλάνο, ώστε η πόλη να αφήσει κακοδαιμονία και διχασμούς πίσω».

Από τη μεριά του ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Σταύρος Καλαφάτης που έχει τη γενική εποπτεία για τα κυβερνητικά έργα στον Βορρά τονίζει ότι «στόχος μας είναι να επανατοποθετήσουμε τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Θράκη στο χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στο χάρτη του μέλλοντος. Με ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις -όπως η πράσινη μετάβαση της Δ. Μακεδονίας- η προσέλκυση νέων επενδύσεων -όπως η Pfizer- η προώθηση σειράς μεγάλων, αλλά και μικρότερων έργων. Όλα όσα ακούσαμε από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε φάση υλοποίησης. Και απτές αποδείξεις πως μιλάμε με έργα».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16 Ιανουαρίου 2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία