ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χρήστος Σπίρτζης στη «ΜτΚ»: Λόγια του αέρα οι εξαγγελίες Μητσοτάκη για τη Θεσσαλονίκη

Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση αναφορικά με τα έργα και τις ημέρες της στην πόλη ασκεί ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

 16/01/2022 19:00

Χρήστος Σπίρτζης στη «ΜτΚ»: Λόγια του αέρα οι εξαγγελίες Μητσοτάκη για τη Θεσσαλονίκη

Ιάσων Μπάντιος

Όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» το κορυφαίο στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «είχαμε και έχουμε όραμα ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, στον αντίποδα της διαχρονικής εξυπηρέτησης, των διαχρονικών συμφερόντων της ΝΔ».

Η κυβέρνηση της ΝΔ ισχυρίζεται ότι από το 2019 και μετά τα κρίσιμα έργα υποδομών και μεταφορών της Θεσσαλονίκης έχουν «ξεπαγώσει» και προχωρούν, δημιουργώντας αναπτυξιακές προοπτικές για την περιοχή. Εσείς, έχοντας διατελέσει και αρμόδιος υπουργός, πώς σχολιάζετε τις εν λόγω εξαγγελίες;

Υπάρχει η προπαγάνδα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, όσα βλέπουμε στις οθόνες της τηλεόρασης που ελέγχει και σε πλήρη αντιδιαστολή, η πραγματική ζωή, όσα βλέπουμε με τα μάτια μας.

Θα αρκεστώ σε αυτά που βλέπουμε με τα μάτια μας.

* Ακύρωσαν τον διαγωνισμό του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης στο στρατόπεδο Γκόνου, για να κάνουν δήθεν ελεύθερη εμπορική ζώνη. Δεν έκαναν τίποτα.

* Δεν ψήφισαν την συμφωνία ίδρυσης κοινής εταιρείας με τη Βουλγαρία για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου. Ένα έργο μεγάλης εμπορικής και γεωπολιτικής σημασίας για την πατρίδα μας.

* Όχι μόνο δεν έβαλαν εδώ και 2,5 χρόνια σε λειτουργία το ασημένιο βέλος για τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Θεσσαλονίκης σε 3 ώρες και ένα τέταρτο, αλλά υποβάθμισαν ξανά τον σιδηρόδρομο και δεν ολοκλήρωσαν τις συμβάσεις σηματοδότησης.

* Ακύρωσαν τον διαγωνισμό των νέων ηλεκτρικών και φυσικού αερίου λεωφορείων και πλήρωσαν για μεταχειρισμένα που παίρνουν φωτιά στην πρώτη ανηφόρα, με σχεδόν την ίδια αξία με τα καινούρια.

* Άδειασαν τα εργοτάξια του Μετρό από εργαζόμενους και τα γέμισαν με αποζημιώσεις εκατομμυρίων λόγω των καθυστερήσεων, για να ρημάξουν την πολιτιστική μας κληρονομιά.

* Ακύρωσαν τον ολοκληρωμένο διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια ελευθέρας ροής, για να ανεβάσουν τις τιμές των διοδίων σε όλη την Ελλάδα.

* Ακύρωσαν και έστειλαν στις καλένδες φορείς και έργα σε συνεργασία με την αυτοδιοίκηση όπως ο νέος φορέας αστικών συγκοινωνιών, ο φορέας για τον Θερμαϊκό, η αξιοποίηση των στρατοπέδων, η πεζοδρόμηση της Αγ. Σοφίας, το Μουσείο του ολοκαυτώματος.

Ο κατάλογος είναι μεγάλος…

Λόγια του αέρα Βαρδάρη είναι οι εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη, των Υπουργών και των αυτοδιοικητικών του. Δυστυχώς…

Το ζήτημα του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί για σχεδόν δύο δεκαετίες γάγγραινα αλλά και πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Παρ’ ότι διαφωνείτε με την εν εξελίξει απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, θεωρείτε ότι η βασική γραμμή θα ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα;

Έχω επανειλημμένα ζητήσει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη να ανοίξουν τους σταθμούς, το μηχανοστάσιο και τα εργοτάξια στους δημοσιογράφους και τους πολίτες για να δουν όλοι την μηδενική πρόοδο ενός έργου που έπρεπε σήμερα να έχει παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς και να λειτουργεί.

Για να συγκρίνουν οι πολίτες τι αφήσαμε όταν μας κατηγορούσαν για μουσαμάδες, τι δεν έχουν προχωρήσει και πόσο μας κοστίζει η απραξία, οι εμμονές τους και η εξυπηρέτηση των συμφερόντων, σε βάρος των πολιτών.

Η βασική γραμμή και η επέκταση για Καλαμαριά, με εξαίρεση τον σταθμό Βενιζέλου σήμερα θα λειτουργούσαν.

Η ακύρωση του χρονοδιαγράμματος και της πολιτικής σεβασμού στην πολιτιστική κληρονομιά μας και στα χρήματα του ελληνικού λαού ανετράπη από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, από το βήμα της ΔΕΘ. Τότε είχε δεσμευτεί για παράδοση σε τρία χρόνια. Σήμερα αποδεικνύονται τα ψεύτικα λόγια και οι ψεύτικες εξαγγελίες. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποτελεί μια τετραετία χαμένη για το Μετρό και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

Κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχατε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη Θεσσαλονίκη με πολιτικές παρεμβάσεις του τότε πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα, αλλά και δικές της. Έδωσαν λύσεις και διεξόδους ή διατήρησαν την ίδια κατάσταση; Για παράδειγμα τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, τι απολογισμό κάνετε;

Ρωτήστε όσους συμπολίτες μας χρησιμοποιούν τους αυτοκινητοδρόμους, όσους χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο, όσους χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο και όσους χρησιμοποιούν τα λεωφορεία. Επαναφέρετε στην μνήμη σας ότι το 2015, η χώρα ήταν πτωχευμένη ουσιαστικά και όλα αυτά έγιναν με σκληρούς περιοριστικούς όρους και μηδενική δυνατότητα δανεισμού της χώρας μας.

Τα συμπεράσματα της ανικανότητας και του σχεδίου εξυπηρέτησης λίγων και εκλεκτών από την κυβέρνηση Μητσοτάκη θα εξαχθεί χωρίς κόπο.

Στις αστικές συγκοινωνίες όμως υπάρχει μια μεγάλη διαφορά. Το πάρτι των 72 χρόνων σκανδάλου του ΟΑΣΘ, είχε φτάσει σε σημείο η Θεσσαλονίκη να μην έχει αστικές συγκοινωνίες, λόγω των εκατοντάδων εκατομμυρίων χρεών του ΟΑΣΘ, που υπήρχαν. Το 2015 δεν πληρώνονταν από τον ΟΑΣΘ δάνεια, φορολογικές υποχρεώσεις, προμηθευτές και εργαζόμενοι. Οι επισχέσεις εργασίας κάθε μήνα ήταν δεδομένες, με τους πολίτες να ταλαιπωρούνται όχι μόνο από την κακή λειτουργία και τα αρχαία λεωφορεία, αλλά και από την παύση λειτουργίας του οργανισμού.

Οι μόνοι που ήταν ευτυχείς το 2015 από τον ΟΑΣΘ ήταν οι μέτοχοι, που λάμβαναν τα μερίσματα τους, οι ίδιοι μέτοχοι που νοίκιαζαν κτίρια και αμαξοστάσια στον ΟΑΣΘ, και όσες εταιρείες και φορείς εκλεκτών μετείχαν στο πάρτι. Δεκάδες λεωφορεία του ΟΑΣΘ και προσωπικό εξυπηρετούσαν γραμμές εκτός της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης ικανοποιώντας τα ρουσφέτια στα ΚΤΕΛ, που είχαν δώσει τις ελλειμματικές γραμμές στον αμαρτωλό ΟΑΣΘ. Τότε ο κ. Μητσοτάκης, οι σημερινοί υπουργοί του και οι αυτοδιοικητικοί του μας κατήγγειλαν για κρατισμό, για νομοθεσία έξω από το Ευρωπαϊκό δίκαιο και προανήγγειλαν την ιδιωτικοποίηση εκ νέου του ΟΑΣΘ, κλείνοντας το μάτι στον κομματικό στρατό του ΟΑΣΘ.

Ο ΟΑΣΘ δεν ήταν οργανισμός συγκοινωνιακού έργου αλλά πλυντήριο συμφερόντων.

Δυστυχώς από το 2015 ως το 2018, δεν είχαμε την οικονομική δυνατότητα να καλύψουμε τα χρέη του ΟΑΣΘ, την προμήθεια νέων λεωφορείων και την πρόσληψη του προσωπικού που απαιτούνταν. Προχωρήσαμε στον διαγωνισμό, που ακυρώθηκε τον πρώτο μήνα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και 2,5 χρόνια δεν επαναλήφθηκε, για να νοικιάζουν και να αγοράζουν μεταχειρισμένα. 2,5 χρόνια καλύπτουν τις σπατάλες του ιδιωτικού ΟΑΣΘ. Γι’ αυτό ακύρωσαν την ίδρυση του νέου φορέα, γι αυτό άλλαξαν πολιτική στις διεκδικήσεις του δημόσιου ΟΑΣΘ και γι αυτό δεν ολοκληρώνεται η εκκαθάριση του.

Είχαμε και έχουμε εθνικό σχέδιο και όραμα ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, στον αντίποδα της διαχρονικής εξυπηρέτησης, των διαχρονικών συμφερόντων της ΝΔ, ειδικά στη Θεσσαλονίκη.

Τα έργα ανάπτυξης απαιτούν ισχυρές χρηματοδοτήσεις. Η σημερινή κυβέρνηση απαντά σε αυτό το ζήτημα με έντονη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα, μέσω των σχετικών συμπράξεων-ΣΔΙΤ. Συμφωνείτε με τα ΣΔΙΤ ή δημιουργούν μία άτυπη ιδιωτικοποίηση;

Με συγχωρείτε που γελάω με τα επιχειρήματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά ο δογματισμός και οι ακραίες θέσεις πάντα οδηγούν σε ασθενή έως γελοία επιχειρήματα.

Η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει δημοσιονομικούς περιορισμούς. Έχει το νέο ΕΣΠΑ ολόκληρο και έχει σύμφωνα με τα δικά της λόγια πρόσθετα 65 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τι έπρεπε να έχει για να υλοποιήσει ένα έργο;

Τα ΣΔΙΤ είναι ένα εργαλείο. Με απλά λόγια πότε επιλέγεις και πως επιλέγεις τον τρόπο και τη διαδικασία: αν θέλεις να χτίσεις το σπίτι σου, θα πληρώσεις μικρότερο κόστος αν έχεις τα χρήματα. Αν δεν έχεις και δανειστείς θα επιβαρυνθείς με το κόστος χρήματος του δανείου. Αν δεν μπορείς να πάρεις δάνειο και αναλάβει κάποιος να χρηματοδοτήσει την κατασκευή, να το κατασκευάσει και να το συντηρεί θα πληρώσεις ακόμη περισσότερα. Συνήθως 5 φορές περισσότερο και για αρκετές δεκαετίες.

Επομένως η θέση μου είναι ξεκάθαρη. Τα έργα πρέπει να γίνονται ως δημόσια, αν υπάρχουν χρήματα. Αν δεν υπάρχουν η δεύτερη επιλογή είναι να δανειστεί η χώρα για να υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο. Και αν δεν μπορεί να δανειστεί τότε πρέπει να αξιολογηθεί η κοινωνική και αναπτυξιακή ανάγκη του έργου και η υλοποίηση του μέσω ΣΔΙΤ. Στην τελευταία επιλογή οι όροι που θα έχουν τεθεί από το ελληνικό δημόσιο είναι σημαντικοί, ώστε να μην υπάρξουν αντικοινωνικά και αντιαναπτυξιακά γεγονότα, ειδικά σε περιόδους οικονομικής ύφεσης.

Η προαναφερόμενη θέση απέχει πάρα πολύ από τον δογματισμό της κυβέρνησης Μητσοτάκη «όλα με ΣΔΙΤ», που συμπληρωμένη με μη επαρκείς όρους στους διαγωνισμούς, αντί να εξυπηρετούν την κοινωνία, εξυπηρετούν τα συμφέροντα που αναλαμβάνουν το έργο.

Η πορεία της πανδημίας με την παραλλαγή «Όμικρον» έχει αλλάξει αρκετά τα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διατηρείτε υψηλά τους τόνους της κριτικής σας προς την ΝΔ. Πώς βλέπετε να κυλά το 2022;

Θα ήθελα να σας θέσω την ερώτηση αν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε τα δραματικά αποτελέσματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην διαχείριση της πανδημίας, τι θα έλεγε τόσο ο κ. Μητσοτάκης όσο και τα στελέχη του.

Να ευχηθώ να μην κυλήσει το 2022, σαν το 2021. Να απομακρυνθεί η πιο καταστροφική κυβέρνηση της μεταπολίτευσης και η χώρα να αλλάξει σελίδα με προοδευτική διακυβέρνηση.

Με την ιδιότητα του τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη, πώς βλέπετε την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας στη χώρα; Τις προηγούμενες ημέρες αναθερμάνθηκε και η συζήτηση για την πανεπιστημιακή αστυνομία.

Μία από τις τρεις κύριες εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη, προεκλογικά, η ασφάλεια του πολίτη στα 2,5 χρόνια έχει ως απολογισμό της την πλήρη ανασφάλεια του πολίτη σε όλη τη χώρα.

Το δόγμα «Νόμος και Τάξη», το σχέδιο της ακραίας δεξιάς εντός της ΝΔ να αντιμετωπίσουν ενιαία κοινωνικά προβλήματα και σύγχρονα φαινόμενα, με το έγκλημα απέτυχε.

Η βαρύνουσα εγκληματικότητα, οι δολοφονίες και οι ριπές στους πιο κεντρικούς δρόμους των πόλεων της χώρας, η χρήση όπλων παντού είναι σε έξαρση και αποδεικνύει την πλήρη αποτυχία.

Η υποστελέχωση των αστυνομικών τμημάτων και των τμημάτων καταπολέμησης του εγκλήματος δεν έχει προηγούμενο.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε την εγκατάλειψη της αντιμετώπισης του εγκλήματος και της προπαγάνδας δήθεν επιτυχιών, φιάσκο. Η σύλληψη λάθος ανθρώπου για έγκλημα προ 24 χρόνων πρόσφατα το απέδειξε.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα τμήματα καταστολής (ΜΑΤ, Δράση, ΟΠΚΕ, κλπ) που έχουν υπερστελεχωθεί με χιλιάδες κατ’ εξαίρεση προσλήψεις ανεκπαίδευτων ειδικών φρουρών. Η πανεπιστημιακή αστυνομία αποτελεί τμήμα της ίδιας πολιτικής του «Νόμου και της Τάξης», στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας και αποτελεί διεθνή αντιδημοκρατική πρωτοτυπία Μητσοτάκη.

Η βία γεννά βία. Τα κοινωνικά προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν με λογικές καταστολής, τρόμου και πάταξης. Η ασφάλεια του πολίτη, η κοινωνική ειρήνη, η δημοκρατική λειτουργία της αστυνομίας είναι προαπαιτούμενα για μια ουσιαστική δημοκρατία στη χώρα μας και βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις πολιτικές και την πολιτική χρήση της αστυνομίας από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Η πρόταση μας για μια δημοκρατική λειτουργία της αστυνομίας, για στελέχωση με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, για προσλήψεις μέσω των πανελληνίων εξετάσεων και ένταξη των σχολών της αστυνομίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για συνεργασία της αστυνομίας με την κοινωνία και την αυτοδιοίκηση αφορούν την Ευρωπαϊκή Ελλάδα της κοινωνικής συνοχής, της δικαιοσύνης, της δίκαιης ανάπτυξης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16 Ιανουαρίου 2022

Όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» το κορυφαίο στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «είχαμε και έχουμε όραμα ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, στον αντίποδα της διαχρονικής εξυπηρέτησης, των διαχρονικών συμφερόντων της ΝΔ».

Η κυβέρνηση της ΝΔ ισχυρίζεται ότι από το 2019 και μετά τα κρίσιμα έργα υποδομών και μεταφορών της Θεσσαλονίκης έχουν «ξεπαγώσει» και προχωρούν, δημιουργώντας αναπτυξιακές προοπτικές για την περιοχή. Εσείς, έχοντας διατελέσει και αρμόδιος υπουργός, πώς σχολιάζετε τις εν λόγω εξαγγελίες;

Υπάρχει η προπαγάνδα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, όσα βλέπουμε στις οθόνες της τηλεόρασης που ελέγχει και σε πλήρη αντιδιαστολή, η πραγματική ζωή, όσα βλέπουμε με τα μάτια μας.

Θα αρκεστώ σε αυτά που βλέπουμε με τα μάτια μας.

* Ακύρωσαν τον διαγωνισμό του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης στο στρατόπεδο Γκόνου, για να κάνουν δήθεν ελεύθερη εμπορική ζώνη. Δεν έκαναν τίποτα.

* Δεν ψήφισαν την συμφωνία ίδρυσης κοινής εταιρείας με τη Βουλγαρία για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου. Ένα έργο μεγάλης εμπορικής και γεωπολιτικής σημασίας για την πατρίδα μας.

* Όχι μόνο δεν έβαλαν εδώ και 2,5 χρόνια σε λειτουργία το ασημένιο βέλος για τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Θεσσαλονίκης σε 3 ώρες και ένα τέταρτο, αλλά υποβάθμισαν ξανά τον σιδηρόδρομο και δεν ολοκλήρωσαν τις συμβάσεις σηματοδότησης.

* Ακύρωσαν τον διαγωνισμό των νέων ηλεκτρικών και φυσικού αερίου λεωφορείων και πλήρωσαν για μεταχειρισμένα που παίρνουν φωτιά στην πρώτη ανηφόρα, με σχεδόν την ίδια αξία με τα καινούρια.

* Άδειασαν τα εργοτάξια του Μετρό από εργαζόμενους και τα γέμισαν με αποζημιώσεις εκατομμυρίων λόγω των καθυστερήσεων, για να ρημάξουν την πολιτιστική μας κληρονομιά.

* Ακύρωσαν τον ολοκληρωμένο διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια ελευθέρας ροής, για να ανεβάσουν τις τιμές των διοδίων σε όλη την Ελλάδα.

* Ακύρωσαν και έστειλαν στις καλένδες φορείς και έργα σε συνεργασία με την αυτοδιοίκηση όπως ο νέος φορέας αστικών συγκοινωνιών, ο φορέας για τον Θερμαϊκό, η αξιοποίηση των στρατοπέδων, η πεζοδρόμηση της Αγ. Σοφίας, το Μουσείο του ολοκαυτώματος.

Ο κατάλογος είναι μεγάλος…

Λόγια του αέρα Βαρδάρη είναι οι εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη, των Υπουργών και των αυτοδιοικητικών του. Δυστυχώς…

Το ζήτημα του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί για σχεδόν δύο δεκαετίες γάγγραινα αλλά και πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Παρ’ ότι διαφωνείτε με την εν εξελίξει απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, θεωρείτε ότι η βασική γραμμή θα ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα;

Έχω επανειλημμένα ζητήσει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη να ανοίξουν τους σταθμούς, το μηχανοστάσιο και τα εργοτάξια στους δημοσιογράφους και τους πολίτες για να δουν όλοι την μηδενική πρόοδο ενός έργου που έπρεπε σήμερα να έχει παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς και να λειτουργεί.

Για να συγκρίνουν οι πολίτες τι αφήσαμε όταν μας κατηγορούσαν για μουσαμάδες, τι δεν έχουν προχωρήσει και πόσο μας κοστίζει η απραξία, οι εμμονές τους και η εξυπηρέτηση των συμφερόντων, σε βάρος των πολιτών.

Η βασική γραμμή και η επέκταση για Καλαμαριά, με εξαίρεση τον σταθμό Βενιζέλου σήμερα θα λειτουργούσαν.

Η ακύρωση του χρονοδιαγράμματος και της πολιτικής σεβασμού στην πολιτιστική κληρονομιά μας και στα χρήματα του ελληνικού λαού ανετράπη από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, από το βήμα της ΔΕΘ. Τότε είχε δεσμευτεί για παράδοση σε τρία χρόνια. Σήμερα αποδεικνύονται τα ψεύτικα λόγια και οι ψεύτικες εξαγγελίες. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποτελεί μια τετραετία χαμένη για το Μετρό και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

Κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχατε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη Θεσσαλονίκη με πολιτικές παρεμβάσεις του τότε πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα, αλλά και δικές της. Έδωσαν λύσεις και διεξόδους ή διατήρησαν την ίδια κατάσταση; Για παράδειγμα τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, τι απολογισμό κάνετε;

Ρωτήστε όσους συμπολίτες μας χρησιμοποιούν τους αυτοκινητοδρόμους, όσους χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο, όσους χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο και όσους χρησιμοποιούν τα λεωφορεία. Επαναφέρετε στην μνήμη σας ότι το 2015, η χώρα ήταν πτωχευμένη ουσιαστικά και όλα αυτά έγιναν με σκληρούς περιοριστικούς όρους και μηδενική δυνατότητα δανεισμού της χώρας μας.

Τα συμπεράσματα της ανικανότητας και του σχεδίου εξυπηρέτησης λίγων και εκλεκτών από την κυβέρνηση Μητσοτάκη θα εξαχθεί χωρίς κόπο.

Στις αστικές συγκοινωνίες όμως υπάρχει μια μεγάλη διαφορά. Το πάρτι των 72 χρόνων σκανδάλου του ΟΑΣΘ, είχε φτάσει σε σημείο η Θεσσαλονίκη να μην έχει αστικές συγκοινωνίες, λόγω των εκατοντάδων εκατομμυρίων χρεών του ΟΑΣΘ, που υπήρχαν. Το 2015 δεν πληρώνονταν από τον ΟΑΣΘ δάνεια, φορολογικές υποχρεώσεις, προμηθευτές και εργαζόμενοι. Οι επισχέσεις εργασίας κάθε μήνα ήταν δεδομένες, με τους πολίτες να ταλαιπωρούνται όχι μόνο από την κακή λειτουργία και τα αρχαία λεωφορεία, αλλά και από την παύση λειτουργίας του οργανισμού.

Οι μόνοι που ήταν ευτυχείς το 2015 από τον ΟΑΣΘ ήταν οι μέτοχοι, που λάμβαναν τα μερίσματα τους, οι ίδιοι μέτοχοι που νοίκιαζαν κτίρια και αμαξοστάσια στον ΟΑΣΘ, και όσες εταιρείες και φορείς εκλεκτών μετείχαν στο πάρτι. Δεκάδες λεωφορεία του ΟΑΣΘ και προσωπικό εξυπηρετούσαν γραμμές εκτός της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης ικανοποιώντας τα ρουσφέτια στα ΚΤΕΛ, που είχαν δώσει τις ελλειμματικές γραμμές στον αμαρτωλό ΟΑΣΘ. Τότε ο κ. Μητσοτάκης, οι σημερινοί υπουργοί του και οι αυτοδιοικητικοί του μας κατήγγειλαν για κρατισμό, για νομοθεσία έξω από το Ευρωπαϊκό δίκαιο και προανήγγειλαν την ιδιωτικοποίηση εκ νέου του ΟΑΣΘ, κλείνοντας το μάτι στον κομματικό στρατό του ΟΑΣΘ.

Ο ΟΑΣΘ δεν ήταν οργανισμός συγκοινωνιακού έργου αλλά πλυντήριο συμφερόντων.

Δυστυχώς από το 2015 ως το 2018, δεν είχαμε την οικονομική δυνατότητα να καλύψουμε τα χρέη του ΟΑΣΘ, την προμήθεια νέων λεωφορείων και την πρόσληψη του προσωπικού που απαιτούνταν. Προχωρήσαμε στον διαγωνισμό, που ακυρώθηκε τον πρώτο μήνα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και 2,5 χρόνια δεν επαναλήφθηκε, για να νοικιάζουν και να αγοράζουν μεταχειρισμένα. 2,5 χρόνια καλύπτουν τις σπατάλες του ιδιωτικού ΟΑΣΘ. Γι’ αυτό ακύρωσαν την ίδρυση του νέου φορέα, γι αυτό άλλαξαν πολιτική στις διεκδικήσεις του δημόσιου ΟΑΣΘ και γι αυτό δεν ολοκληρώνεται η εκκαθάριση του.

Είχαμε και έχουμε εθνικό σχέδιο και όραμα ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, στον αντίποδα της διαχρονικής εξυπηρέτησης, των διαχρονικών συμφερόντων της ΝΔ, ειδικά στη Θεσσαλονίκη.

Τα έργα ανάπτυξης απαιτούν ισχυρές χρηματοδοτήσεις. Η σημερινή κυβέρνηση απαντά σε αυτό το ζήτημα με έντονη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα, μέσω των σχετικών συμπράξεων-ΣΔΙΤ. Συμφωνείτε με τα ΣΔΙΤ ή δημιουργούν μία άτυπη ιδιωτικοποίηση;

Με συγχωρείτε που γελάω με τα επιχειρήματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά ο δογματισμός και οι ακραίες θέσεις πάντα οδηγούν σε ασθενή έως γελοία επιχειρήματα.

Η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει δημοσιονομικούς περιορισμούς. Έχει το νέο ΕΣΠΑ ολόκληρο και έχει σύμφωνα με τα δικά της λόγια πρόσθετα 65 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τι έπρεπε να έχει για να υλοποιήσει ένα έργο;

Τα ΣΔΙΤ είναι ένα εργαλείο. Με απλά λόγια πότε επιλέγεις και πως επιλέγεις τον τρόπο και τη διαδικασία: αν θέλεις να χτίσεις το σπίτι σου, θα πληρώσεις μικρότερο κόστος αν έχεις τα χρήματα. Αν δεν έχεις και δανειστείς θα επιβαρυνθείς με το κόστος χρήματος του δανείου. Αν δεν μπορείς να πάρεις δάνειο και αναλάβει κάποιος να χρηματοδοτήσει την κατασκευή, να το κατασκευάσει και να το συντηρεί θα πληρώσεις ακόμη περισσότερα. Συνήθως 5 φορές περισσότερο και για αρκετές δεκαετίες.

Επομένως η θέση μου είναι ξεκάθαρη. Τα έργα πρέπει να γίνονται ως δημόσια, αν υπάρχουν χρήματα. Αν δεν υπάρχουν η δεύτερη επιλογή είναι να δανειστεί η χώρα για να υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο. Και αν δεν μπορεί να δανειστεί τότε πρέπει να αξιολογηθεί η κοινωνική και αναπτυξιακή ανάγκη του έργου και η υλοποίηση του μέσω ΣΔΙΤ. Στην τελευταία επιλογή οι όροι που θα έχουν τεθεί από το ελληνικό δημόσιο είναι σημαντικοί, ώστε να μην υπάρξουν αντικοινωνικά και αντιαναπτυξιακά γεγονότα, ειδικά σε περιόδους οικονομικής ύφεσης.

Η προαναφερόμενη θέση απέχει πάρα πολύ από τον δογματισμό της κυβέρνησης Μητσοτάκη «όλα με ΣΔΙΤ», που συμπληρωμένη με μη επαρκείς όρους στους διαγωνισμούς, αντί να εξυπηρετούν την κοινωνία, εξυπηρετούν τα συμφέροντα που αναλαμβάνουν το έργο.

Η πορεία της πανδημίας με την παραλλαγή «Όμικρον» έχει αλλάξει αρκετά τα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ διατηρείτε υψηλά τους τόνους της κριτικής σας προς την ΝΔ. Πώς βλέπετε να κυλά το 2022;

Θα ήθελα να σας θέσω την ερώτηση αν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε τα δραματικά αποτελέσματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην διαχείριση της πανδημίας, τι θα έλεγε τόσο ο κ. Μητσοτάκης όσο και τα στελέχη του.

Να ευχηθώ να μην κυλήσει το 2022, σαν το 2021. Να απομακρυνθεί η πιο καταστροφική κυβέρνηση της μεταπολίτευσης και η χώρα να αλλάξει σελίδα με προοδευτική διακυβέρνηση.

Με την ιδιότητα του τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη, πώς βλέπετε την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας στη χώρα; Τις προηγούμενες ημέρες αναθερμάνθηκε και η συζήτηση για την πανεπιστημιακή αστυνομία.

Μία από τις τρεις κύριες εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη, προεκλογικά, η ασφάλεια του πολίτη στα 2,5 χρόνια έχει ως απολογισμό της την πλήρη ανασφάλεια του πολίτη σε όλη τη χώρα.

Το δόγμα «Νόμος και Τάξη», το σχέδιο της ακραίας δεξιάς εντός της ΝΔ να αντιμετωπίσουν ενιαία κοινωνικά προβλήματα και σύγχρονα φαινόμενα, με το έγκλημα απέτυχε.

Η βαρύνουσα εγκληματικότητα, οι δολοφονίες και οι ριπές στους πιο κεντρικούς δρόμους των πόλεων της χώρας, η χρήση όπλων παντού είναι σε έξαρση και αποδεικνύει την πλήρη αποτυχία.

Η υποστελέχωση των αστυνομικών τμημάτων και των τμημάτων καταπολέμησης του εγκλήματος δεν έχει προηγούμενο.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε την εγκατάλειψη της αντιμετώπισης του εγκλήματος και της προπαγάνδας δήθεν επιτυχιών, φιάσκο. Η σύλληψη λάθος ανθρώπου για έγκλημα προ 24 χρόνων πρόσφατα το απέδειξε.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα τμήματα καταστολής (ΜΑΤ, Δράση, ΟΠΚΕ, κλπ) που έχουν υπερστελεχωθεί με χιλιάδες κατ’ εξαίρεση προσλήψεις ανεκπαίδευτων ειδικών φρουρών. Η πανεπιστημιακή αστυνομία αποτελεί τμήμα της ίδιας πολιτικής του «Νόμου και της Τάξης», στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας και αποτελεί διεθνή αντιδημοκρατική πρωτοτυπία Μητσοτάκη.

Η βία γεννά βία. Τα κοινωνικά προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν με λογικές καταστολής, τρόμου και πάταξης. Η ασφάλεια του πολίτη, η κοινωνική ειρήνη, η δημοκρατική λειτουργία της αστυνομίας είναι προαπαιτούμενα για μια ουσιαστική δημοκρατία στη χώρα μας και βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις πολιτικές και την πολιτική χρήση της αστυνομίας από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Η πρόταση μας για μια δημοκρατική λειτουργία της αστυνομίας, για στελέχωση με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, για προσλήψεις μέσω των πανελληνίων εξετάσεων και ένταξη των σχολών της αστυνομίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για συνεργασία της αστυνομίας με την κοινωνία και την αυτοδιοίκηση αφορούν την Ευρωπαϊκή Ελλάδα της κοινωνικής συνοχής, της δικαιοσύνης, της δίκαιης ανάπτυξης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16 Ιανουαρίου 2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία