ΑΠΟΨΕΙΣ

Υπερταμείο: Τι αλλάζει στο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ - Οι εκκρεμότητες, οι δυσκολίες και οι δεύτερες σκέψεις. Του Νίκου Ηλιάδη

 24/01/2024 07:00

Ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν για το περίφημο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ από τη χθεσινή δημοσιοποίηση του στρατηγικού πλάνου του Υπερταμείου για τη διετία 2022-2024. Όπως ενημέρωσε μέσω της ανακοίνωσής του το Υπερταμείο που είναι ο μέτοχος ΔΕΘ-HELEXPO, προχώρησε σε επανεξέταση του business plan της ανάπλασης το οποίο έχει κολλήσει εδώ και περίπου μία διετία. Από τη διαδικασία αυτή προέκυψαν τα εξής:

1. Καταρχάς διατηρείται ο δημόσιος χαρακτήρας της ΔΕΘ-HELEXPO. Συνεπώς οι όποιες σκέψεις υπήρξαν, κυρίως από την πλευρά του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη περί παραχώρησης του management του εκθεσιακού φορέα σε ιδιώτη, φαίνεται να εγκαταλείπονται οριστικά. Αυτό συνιστά και μία, κατά κάποιο τρόπο «παραχώρηση» προς την πόλη προκειμένου να καμφθούν οι όποιες αντιρρήσεις υπάρχουν επί του σχεδίου ανάπλασης καθώς ιδιώτες προβλέπεται έτσι κι αλλιώς να μπουν στο χώρο της ΔΕΘ, αλλά στον τομέα ανάπτυξης του real estate.

2. Σε πρώτη ανάγνωση φαίνεται το σχέδιο ανάπλασης να διατηρείται ακέραιο. Δηλαδή διατηρούνται οι πέντε τομείς δραστηριοτήτων, ήτοι: πάρκο, πράσινοι χώροι και χώροι αναψυχής, εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, επιχειρηματικό κέντρο και ξενοδοχείο, και τέλος, υπόγειο πάρκινγκ. Ωστόσο, το Υπερταμείο εμφανίζεται να κάνει και κάποιες δεύτερες σκέψεις. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι «λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του έργου και της σύνθεσης διάφορων χρήσεων, σε συνεργασία με την εταιρεία Deloitte, αποφασίσθηκε να εξετασθεί διακριτά η απόδοση και βιωσιμότητα του εν λόγω έργου ανά δραστηριότητα/τομέα (επιχειρηματικό κέντρο & ξενοδοχείο, πάρκο, εκθεσιακό & συνεδριακό κέντρο) προκειμένου να αποκτηθεί καλύτερη εικόνα των επιμέρους χρηματοδοτικών δυνατοτήτων». 

Δηλαδή το Υπερταμείο δεν αντιμετωπίζει το σχέδιο ανάπλασης αναγκαστικά ως «ενιαίο πακέτο». Θα αξιολογήσει τη βιωσιμότητα του κάθε τομέα ξεχωριστά, τη δυνατότητα χρηματοδότησης, κερδοφορίας και απόσβεσης της επένδυσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το σχέδιο επιδέχεται αλλαγές σε όλα τα επίπεδα: στις χρήσεις real estate (ξενοδοχείο, επιχειρηματικό κέντρο), στο υπόγειο πάρκινγκ (ως προς τη χωρητικότητα ενδεχομένως), ακόμη και στο μέγεθος του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου ή και στην έκταση του πάρκου.

3. Συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης της ΔΕΘ προς το παρόν δεν υπάρχει, όπως παραδέχεται το ίδιο το Υπερταμείο όταν αναφέρει ότι «συντάχθηκαν διαφοροποιημένα χρηματοδοτικά σενάρια...». Αποφεύγει, άλλωστε, να προσδιορίσει και τον τελικό προϋπολογισμό του έργου το οποίο εκτιμάται πλέον άνω των 300 εκατ. ευρώ. Όμως, το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της ανακοίνωσης είναι η τελευταία πρότασή της όπου σημειώνεται ότι «το Υπερταμείο συνδράμει στην προσέλκυση πιθανών χρηματοδοτήσεων/επενδύσεων».

Με λίγα λόγια, το Υπερταμείο θα επιχειρήσει να προχωρήσει όσα προβλέπονται στο αρχικό σχέδιο ανάπλασης, εάν και εφόσον βρεθούν τα απαιτούμενα κεφάλαια, είτε κρατικά είτε ιδιωτικά. Και αναλόγως της «προσέλκυσης πιθανών χρηματοδοτήσεων» θα προχωρήσει στην υλοποίηση του πολυθρύλητου σχεδίου ανάπλασης της ΔΕΘ, είτε στο σύνολό του είτε κατά τομείς, με ορισμένες ενδεχομένως προσαρμογές.

Όλα αυτά αναδεικνύουν ασφαλώς την πολυπλοκότητα και τις δυσκολίες του εγχειρήματος, και γιατί όχι, και την ίδια την αναγκαιότητά του. Αν όχι ως προς το εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, αλλά σίγουρα ως προς τις υπόλοιπες εμπορικές – real estate χρήσεις.