ΑΠΟΨΕΙΣ

Θεσσαλονίκη: Το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με «φωνές» και «δυσφορίες», αλλά με αλλαγή πολιτικής και τολμηρές παρεμβάσεις

Το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό και απαιτεί συνδυαστικές λύσεις, πολλές από τις οποίες είναι αρμοδιότητας του δήμου

 23/10/2022 08:10

Θεσσαλονίκη: Το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με «φωνές» και «δυσφορίες», αλλά με αλλαγή πολιτικής και τολμηρές παρεμβάσεις

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-q3ac6.jpg

Η 29η Agrotica η οποία ολοκληρώνεται σήμερα αποτελεί τη μεγαλύτερη κλαδική έκθεση την οποία διοργανώνει η Helexpo – ΔΕΘ και μία από τις μεγαλύτερες του αγροτικού τομέα στην Ευρώπη. Η επιτυχία της όμως, ανέδειξε συγχρόνως, μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες της Θεσσαλονίκης που είναι το κυκλοφοριακό. Το τετραήμερο της Agrotica το πρόβλημα παροξύνθηκε· οι δρόμοι στο κέντρο ήταν αδιάβατοι και κάθε ελεύθερος δημόσιος χώρος καταπατήθηκε χάριν της (παράνομης) στάθμευσης. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι διαχρονικό. Μπορεί να μην έχει την ένταση των τελευταίων ημερών, όμως, σε όλες τις έρευνες κοινής γνώμης οι Θεσσαλονικείς το αξιολογούν ως το σπουδαιότερο στην καθημερινή λειτουργία της πόλης.

Διαβάζω ότι το κυκλοφοριακό κομφούζιο του τετραημέρου προκάλεσε δυσφορία και στον δήμαρχο. Αυτό τουλάχιστον διαρρέεται από συνεργάτες του. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας φέρεται να παρενέβη, και μάλιστα σε “υψηλούς τόνους”, προς τους επικεφαλής της ΕΛ.ΑΣ. και της Τροχαίας στην Θεσσαλονίκη, ζητώντας “να βγει ικανός αριθμός τροχονόμων στους δρόμους της πόλης, για να ελέγξει και να ρυθμίσει την κυκλοφορία”.

Βεβαίως, είναι κοινό μυστικό ότι τόσο η ΕΛ.ΑΣ. όσο και η Τροχαία στη Θεσσαλονίκη είναι υποστελεχωμένες. Το προσωπικό τους δεν αρκεί και επιπλέον, πολλοί απασχολούνται σε πάρεργα, άσχετα με την πραγματική αποστολή τους. Συνεπώς, εάν κάπου θα έπρεπε να διαμαρτυρηθεί ο κ. Ζέρβας και μάλιστα σε “υψηλούς τόνους”, αυτή είναι η κυβέρνηση.

Όμως, ακόμη και ο πρωτοετής φοιτητής της Πολυτεχνικής γνωρίζει ότι το κυκλοφοριακό δεν λύνεται μόνον με την αστυνόμευση. Το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό και απαιτεί συνδυαστικές λύσεις, πολλές από τις οποίες είναι αρμοδιότητας του δήμου. Τι έκανε λοιπόν η διοίκηση του κ. Ζέρβα, στα τρία χρόνια που διοικεί τον δήμο;

1. Από τις πρώτες αποφάσεις της ήταν να ξηλώσει τα πασαλάκια τα οποία είχε τοποθετήσει η προηγούμενη διοίκηση σε μια σειρά δρόμους (Ερμού, Λ. Στρατού, Μητροπόλεως κ.ά.), τα οποία κατά γενική ομολογία διευκόλυναν την κυκλοφορία. Όμως, για τη διοίκηση του κ. Ζέρβα προτεραιότητα απ' ό,τι φαίνεται, είχαν τα ρουσφέτια σε κάποιους επαγγελματίες.

2. Δεν έθεσε ποτέ σε εφαρμογή το ωράριο τροφοδοσίας της αγοράς το οποίο ορίζει οι φορτοεκφορτώσεις να γίνονται σε συγκεκριμένες ώρες, εκτός αιχμής. Όλες οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι φορτοεκφορτώσεις επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό την κυκλοφορία. Συνεπώς, η εφαρμογή του νέου ωραρίου τροφοδοσίας θα προσέφερε σημαντική ανακούφιση στο κυκλοφοριακό, καθώς θα έβγαζε εκτός κέντρου κατά τις ώρες αιχμής περισσότερα από πεντακόσια φορτηγάκια.
3. Μετέτρεψε εκ νέου την πλατεία Ελευθερίας σε πάρκινγκ, προσελκύοντας έτσι εκατοντάδες επιπλέον αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης.

4. Υποστηρίζει ανεπιφύλακτα το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, μέρος του οποίου, είναι και η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, χιλιάδων θέσεων, άρα προσέλκυση πολλών χιλιάδων αυτοκινήτων στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης.

5. Τα περίφημα 21 περιφερειακά πάρκινγκ τα οποία έχουν εξαγγελθεί αμέτρητες φορές, πλην ενός, παραμένουν στα χαρτιά.
6. Καίτοι μέλος του δ.σ. του ΟΑΣΘ ο κ. Ζέρβας δεν έχει αναλάβει καμία ουσιαστική πρωτοβουλία για την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας. Με εξαίρεση την αγορά των λεωφορείων της Λειψίας για τα οποία, όπως γράφει ξανά σήμερα η “Μακεδονία της Κυριακής”, ξοδεύτηκαν ένα κάρο λεφτά αλλά παραμένουν αναξιοποίητα στα αμαξοστάσια.

Πέραν αυτών, η διοίκηση του δήμου δεν έχει εκπονήσει κανένα ουσιαστικό σχέδιο, με καινοτόμες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα τα έξυπνα φανάρια (σε συνεργασία με την Περιφέρεια που έχει την τυπική αρμοδιότητα), την κατασκευή κυκλικών κόμβων, την επέκταση του δικτύου πεζοδρόμων, τη δρομολόγηση μικρών λεωφορείων σε κυκλικές διαδρομές στο κέντρο της πόλης καθώς και επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων ώστε να αποθαρρύνεται η χρήση του ΙΧ, την απαγόρευση εισόδου των ΙΧ στο κέντρο για μια, δυο μέρες αργίας το μήνα ώστε να εμπεδωθεί σταδιακά στη συνείδηση των πολιτών η απεξάρτηση από το ΙΧ κ.ο.κ.

Ο κ. Ζέρβας, ως μηχανικός, ασχέτως εάν δεν εξειδικεύτηκε στα συγκοινωνιακά ή στην υδραυλική, γνωρίζει ασφαλώς ότι οι κυκλοφοριακές ροές ακολουθούν τους νόμους του νερού. Όσο χώρο κι αν διαθέσεις στα ΙΧ, θα καταλαμβάνεται την επόμενη μέρα.

Συνεπώς, οι πολιτικές είναι εκείνες που πρωτίστως πρέπει να αλλάξουν διότι με τις “φωνές” και τις “δυσφορίες” δεν επιτυγχάνεται τίποτε καθώς, όπως διαχρονικά αποδεικνύεται, δεν εισακούονται κιόλας, ακόμη και όταν διατυπώνοντας σε... υψηλούς τόνους.

nikos-hliadis-q3ac6.jpg

Η 29η Agrotica η οποία ολοκληρώνεται σήμερα αποτελεί τη μεγαλύτερη κλαδική έκθεση την οποία διοργανώνει η Helexpo – ΔΕΘ και μία από τις μεγαλύτερες του αγροτικού τομέα στην Ευρώπη. Η επιτυχία της όμως, ανέδειξε συγχρόνως, μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες της Θεσσαλονίκης που είναι το κυκλοφοριακό. Το τετραήμερο της Agrotica το πρόβλημα παροξύνθηκε· οι δρόμοι στο κέντρο ήταν αδιάβατοι και κάθε ελεύθερος δημόσιος χώρος καταπατήθηκε χάριν της (παράνομης) στάθμευσης. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι διαχρονικό. Μπορεί να μην έχει την ένταση των τελευταίων ημερών, όμως, σε όλες τις έρευνες κοινής γνώμης οι Θεσσαλονικείς το αξιολογούν ως το σπουδαιότερο στην καθημερινή λειτουργία της πόλης.

Διαβάζω ότι το κυκλοφοριακό κομφούζιο του τετραημέρου προκάλεσε δυσφορία και στον δήμαρχο. Αυτό τουλάχιστον διαρρέεται από συνεργάτες του. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας φέρεται να παρενέβη, και μάλιστα σε “υψηλούς τόνους”, προς τους επικεφαλής της ΕΛ.ΑΣ. και της Τροχαίας στην Θεσσαλονίκη, ζητώντας “να βγει ικανός αριθμός τροχονόμων στους δρόμους της πόλης, για να ελέγξει και να ρυθμίσει την κυκλοφορία”.

Βεβαίως, είναι κοινό μυστικό ότι τόσο η ΕΛ.ΑΣ. όσο και η Τροχαία στη Θεσσαλονίκη είναι υποστελεχωμένες. Το προσωπικό τους δεν αρκεί και επιπλέον, πολλοί απασχολούνται σε πάρεργα, άσχετα με την πραγματική αποστολή τους. Συνεπώς, εάν κάπου θα έπρεπε να διαμαρτυρηθεί ο κ. Ζέρβας και μάλιστα σε “υψηλούς τόνους”, αυτή είναι η κυβέρνηση.

Όμως, ακόμη και ο πρωτοετής φοιτητής της Πολυτεχνικής γνωρίζει ότι το κυκλοφοριακό δεν λύνεται μόνον με την αστυνόμευση. Το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό και απαιτεί συνδυαστικές λύσεις, πολλές από τις οποίες είναι αρμοδιότητας του δήμου. Τι έκανε λοιπόν η διοίκηση του κ. Ζέρβα, στα τρία χρόνια που διοικεί τον δήμο;

1. Από τις πρώτες αποφάσεις της ήταν να ξηλώσει τα πασαλάκια τα οποία είχε τοποθετήσει η προηγούμενη διοίκηση σε μια σειρά δρόμους (Ερμού, Λ. Στρατού, Μητροπόλεως κ.ά.), τα οποία κατά γενική ομολογία διευκόλυναν την κυκλοφορία. Όμως, για τη διοίκηση του κ. Ζέρβα προτεραιότητα απ' ό,τι φαίνεται, είχαν τα ρουσφέτια σε κάποιους επαγγελματίες.

2. Δεν έθεσε ποτέ σε εφαρμογή το ωράριο τροφοδοσίας της αγοράς το οποίο ορίζει οι φορτοεκφορτώσεις να γίνονται σε συγκεκριμένες ώρες, εκτός αιχμής. Όλες οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι φορτοεκφορτώσεις επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό την κυκλοφορία. Συνεπώς, η εφαρμογή του νέου ωραρίου τροφοδοσίας θα προσέφερε σημαντική ανακούφιση στο κυκλοφοριακό, καθώς θα έβγαζε εκτός κέντρου κατά τις ώρες αιχμής περισσότερα από πεντακόσια φορτηγάκια.
3. Μετέτρεψε εκ νέου την πλατεία Ελευθερίας σε πάρκινγκ, προσελκύοντας έτσι εκατοντάδες επιπλέον αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης.

4. Υποστηρίζει ανεπιφύλακτα το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, μέρος του οποίου, είναι και η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, χιλιάδων θέσεων, άρα προσέλκυση πολλών χιλιάδων αυτοκινήτων στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης.

5. Τα περίφημα 21 περιφερειακά πάρκινγκ τα οποία έχουν εξαγγελθεί αμέτρητες φορές, πλην ενός, παραμένουν στα χαρτιά.
6. Καίτοι μέλος του δ.σ. του ΟΑΣΘ ο κ. Ζέρβας δεν έχει αναλάβει καμία ουσιαστική πρωτοβουλία για την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας. Με εξαίρεση την αγορά των λεωφορείων της Λειψίας για τα οποία, όπως γράφει ξανά σήμερα η “Μακεδονία της Κυριακής”, ξοδεύτηκαν ένα κάρο λεφτά αλλά παραμένουν αναξιοποίητα στα αμαξοστάσια.

Πέραν αυτών, η διοίκηση του δήμου δεν έχει εκπονήσει κανένα ουσιαστικό σχέδιο, με καινοτόμες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα τα έξυπνα φανάρια (σε συνεργασία με την Περιφέρεια που έχει την τυπική αρμοδιότητα), την κατασκευή κυκλικών κόμβων, την επέκταση του δικτύου πεζοδρόμων, τη δρομολόγηση μικρών λεωφορείων σε κυκλικές διαδρομές στο κέντρο της πόλης καθώς και επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων ώστε να αποθαρρύνεται η χρήση του ΙΧ, την απαγόρευση εισόδου των ΙΧ στο κέντρο για μια, δυο μέρες αργίας το μήνα ώστε να εμπεδωθεί σταδιακά στη συνείδηση των πολιτών η απεξάρτηση από το ΙΧ κ.ο.κ.

Ο κ. Ζέρβας, ως μηχανικός, ασχέτως εάν δεν εξειδικεύτηκε στα συγκοινωνιακά ή στην υδραυλική, γνωρίζει ασφαλώς ότι οι κυκλοφοριακές ροές ακολουθούν τους νόμους του νερού. Όσο χώρο κι αν διαθέσεις στα ΙΧ, θα καταλαμβάνεται την επόμενη μέρα.

Συνεπώς, οι πολιτικές είναι εκείνες που πρωτίστως πρέπει να αλλάξουν διότι με τις “φωνές” και τις “δυσφορίες” δεν επιτυγχάνεται τίποτε καθώς, όπως διαχρονικά αποδεικνύεται, δεν εισακούονται κιόλας, ακόμη και όταν διατυπώνοντας σε... υψηλούς τόνους.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία