ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Τα έργα της επόμενης τετραετίας μάς έρχονται από το παρελθόν

Ποιος είναι ο «οδικός χάρτης» των παρεμβάσεων υποδομής που έχει να περιμένει η πόλη τα προσεχή χρόνια

 03/07/2023 09:00

Θεσσαλονίκη: Τα έργα της επόμενης τετραετίας μάς έρχονται από το παρελθόν

Σοφία Χριστοφορίδου

Τον Σεπτέμβριο του 2022 η κυβέρνηση της ΝΔ παρουσίασε τα «30 έργα που αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη του 2030». Αυτός σε γενικές γραμμές θα είναι ο «οδικός χάρτης» των έργων υποδομής που έχει να περιμένει η πόλη την επόμενη τετραετία.

Για πολλά από αυτά τα έργα, της «ατζέντας 2030» αναμένονται εξελίξεις που θα ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο, δηλαδή την περίοδο της ΔΕΘ και λίγο πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές...

Τα περισσότερα από τα έργα για τα οποία υπάρχει προσδοκία ότι θα προχωρήσουν την επόμενη τετραετία, έρχονται… από την προηγούμενη, ή και ακόμα πιο πίσω στο χρόνο.

Παρότι την προηγούμενη τετραετία διακυβέρνησης από τη ΝΔ δεν κόπηκε καμία «κορδέλα», σε αρκετά έργα προχώρησε ο σχεδιασμός ώστε σε αυτή την τετραετία η κυβέρνηση να περιμένει ότι θα δρέψει τους «καρπούς» της προηγούμενης. 

Για κάποια από αυτά τα έργα πλέον ωρίμασαν οι συνθήκες και βρίσκονται πλέον στην τελική ευθεία, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες πλέον βαίνει προς την ολοκλήρωσή του, τουλάχιστον ως προς το τεχνικό κομμάτι του έργου. 

Άλλα έργα ήταν κολλημένα για χρόνια και το επόμενο διάστημα είτε θα ολοκληρωθούν (π.χ. η οδική σύνδεση του λιμανιού) είτε αναμένεται να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την εκκίνηση τους (π.χ. τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα). Από τα νέα έργα, που φέρουν τη «σφραγίδα» της κυβέρνησης της ΝΔ και θα είναι από τα εμβληματικά της επόμενης περιόδου είναι η υπέργεια περιφερειακή οδός FlyOver, καθώς και το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο.

Με δεδομένο ότι τα μεγάλα τεχνικά έργα έχουν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης και πολλά γραφειοκρατικά στάδια στη διαδικασία εκτέλεσής τους, ενώ πάντα ελλοχεύουν αστάθμητοι παράγοντες που οδηγούν σε καθυστερήσεις, κάποια μπορεί να μην ολοκληρωθούν ούτε καν στη διάρκεια της θητείας της επόμενης κυβέρνησης. Εξάλλου θα απομένει σχεδόν άλλη μία τετραετία μέχρι να φτάσουμε στη «Θεσσαλονίκη του 2030».

Για πολλά από αυτά τα έργα, της «ατζέντας 2030» αναμένονται εξελίξεις που θα ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο, δηλαδή την περίοδο της ΔΕΘ και λίγο πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές...


metro-thessalonikis.jpg

Μετρό Θεσσαλονίκης

«Το Μετρό μπορεί να λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023», έλεγε ο Κ. Μητσοτάκης το 2019. Η τελευταία του πρόβλεψη, και μάλιστα αφού είχε κάνει τη διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το αμαξοστάσιο Πυλαίας, ήταν ότι θα έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά στα τέλη του έτους και θα υποδεχτεί το επιβατικό κοινό στις αρχές του 2024. 

Κι ενώ το κατασκευαστικό μέρος της βασικής γραμμής μπαίνει στην τελική ευθεία, υπάρχουν κάποιες αβεβαιότητες ως προς το πότε θα λειτουργήσει.

Τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό θα αναλάβει ιδιώτης για 11 χρόνια. Προ ημερών ο προσωρινός ανάδοχος, η σύμπραξη των εταιρειών ΑΤΜ και EGIS, κατέθεσε το φάκελο με τα δικαιολογητικά της και αφού ελεγχθούν από την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, υπάρχει περιθώριο δέκα ημερών για τυχόν ενστάσεις από τους ανταγωνιστές που συμμετείχαν στο διαγωνισμό. 

Εάν δεν κατατεθούν ενστάσεις, θα ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες του προσυμβατικού ελέγχου με στόχο η σύμβαση να έχει υπογραφεί τον Σεπτέμβριο. 

Ο λειτουργός του Μετρό θα πρέπει να προσλάβει προσωπικό και να το εκπαιδεύσει, αλλά και να είναι παρών στα δοκιμαστικά δρομολόγια, τα οποία χρειάζονται τουλάχιστον άλλους εννέα μήνες για να ολοκληρωθούν. Δηλαδή περί την άνοιξη του 2024 θεωρητικά το Μετρό θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει -εκτός αν κατατεθούν ενστάσεις και καθυστερήσει να το αναλάβει ο φορέας λειτουργίας. 

Πριν ανεβούν στο συρμό του Μετρό οι πρώτοι επιβάτες θα πρέπει προφανώς να κόψουν εισιτήριο, κάτι που όμως δεν είναι τόσο απλό, καθώς προς το παρόν δεν έχει βρεθεί λύση για ένα ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο, μεταξύ ΟΑΣΘ, βασική γραμμής του Μετρό και της επέκτασης προς την Καλαμαριά.

Όσο για την επέκταση του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη, που ακούστηκε κάποιες φορές από κυβερνητικά χείλη, δεν υπάρχει καν χάραξη επί χάρτου. Το από πού θα περνάει η γραμμή θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, που ανατέθηκε στα τέλη του 2019 και τα στοιχεία της είναι ακόμη υπό επεξεργασία. 

Όταν αποφασιστεί η διαδρομή του Μετρό στα δυτικά και γίνουν οι απαραίτητες προμελέτες και μελέτες θα πρέπει να αναζητηθούν οι πόροι για τη χρηματοδότηση του έργου, κάτι που μάλλον μοιάζει ανέφικτο να συμβεί από πόρους του τρέχοντος ΕΣΠΑ. 

Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης η γραμμή στα δυτικά θα είναι μεγαλύτερη σε μήκος από βασική γραμμή η οποία είχε προϋπολογισμό 1,534 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα 170 εκατ. ευρώ ήταν για αρχαιολογικές ανασκαφές, λόγω της εύρεσης 300.000 αρχαιολογικών ευρημάτων).


Ογκολογικό νοσοκομείο

Στη ΔΕΘ του 2022 ανακοινώθηκε ο χώρος που επιλέχθηκε να δημιουργηθεί το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο -στο στρατόπεδο Καρατάσιου αντί της Λητής που είχε προταθεί αρχικά. 

Προς το παρόν δεν έχουν προσδιοριστεί τα χαρακτηριστικά που θα έχει το νέο νοσοκομείο (ο αριθμός κλινών, αν θα συστεγαστεί και ερευνητικό κέντρο ή κέντρο αποκατάστασης) κάτι που θα καθορίσει το ύψος της επένδυσης και τους πόρους που θα χρειαστούν. 

Επιπλέον χρειάζεται να γίνει ένα τοπικό πολεοδομικό σχέδιο. Μέχρι στιγμής η μόνη εξέλιξη σχετικά με αυτό το έργο είναι ότι ανατέθηκε σε εταιρεία συμβούλων να εκπονήσει οικονομοτεχνική μελέτη που θα προκρίνει τρία σενάρια χρηματοδότησης. 

Εντός του καλοκαιριού η μελέτη αναμένεται να τεθεί υπόψιν της διυπουργικής επιτροπής ΣΔΙΤ, με στόχο το έργο να προκηρυχθεί το φθινόπωρο. 

Εφόσον επιλεγεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια μέχρι να προκύψει ο οριστικός ανάδοχος, ώστε στα τέλη του 2025 να αρχίσει η κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2027 με αρχές του 2028.

Ένα άλλο νοσοκομείο που περιλαμβάνεται στην «ατζέντα 2030» είναι το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, μόνο που τον περασμένο Φεβρουάριο το ΙΣΝ ανακοίνωσε την ακύρωση του διαγωνισμού για την κατασκευή του, επειδή οι προσφορές που δέχτηκε υπερέβαιναν κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό. 

Το αν προκηρυχθεί εκ νέου ο διαγωνισμός και σε ποια στιγμή θα επιλέξει να το πράξει το Ίδρυμα παραμένει προς το παρόν άγνωστο. 

Πάντως η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείο Υγείας διαβεβαίωσε ότι το νοσοκομείο θα είναι έτοιμο το 2025, κι ότι εφόσον χρειαστεί, η Πολιτεία θα συνδράμει με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένων και χρηματοδοτικών λύσεων. Έκτοτε μεσολάβησαν οι δύο προεκλογικές περίοδοι και το θέμα μπήκε στον «πάγο». 

Πρόσφατα πάντως ο πρόεδρος του ΙΣΝ Ανδρέας Δρακόπουλος ανέφερε για το θέμα ότι «υποχρεωθήκαμε να προχωρήσουμε σε ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού κατασκευής των τριών νοσοκομείων εξαιτίας των ιδιαίτερα υψηλών προσφορών. Ωστόσο, ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ότι προχωράμε με τις σχετικές συμβάσεις και για τα τρία νοσοκομεία».


FlyOver

Στις αρχές Απριλίου όσοι χρησιμοποιούν την εσωτερική περιφερειακή οδό πήραν μια πρώτη γεύση των εργασιών που θα απαιτηθούν για να κατασκευαστεί η υπερυψωμένη οδός FlyOver. 

Εξαιτίας των πρώτων γεωτεχνικών γεωτρήσεων, προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητα του εδάφους, διακόπηκε τμηματικά η κίνηση στη δεξιά λωρίδα του δρόμου. 

Φάνηκε δηλαδή ότι τα συνεργεία της ΑΒΑΞ - Μυτιληναίος, της κοινοπραξίας που κέρδισε τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ έπιασαν δουλειά. Παρόμοιες γεωτεχνικές γεωτρήσεις θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα σε διαφορετικά σημεία. 

Αυτό το διάστημα ο ιδιώτης που ανέλαβε την κατασκευή και συντήρηση του έργου εκπονεί τις μελέτες εφαρμογής, με στόχο να αρχίσει τις κυρίως εργασίες κατασκευής του έργου το φθινόπωρο. 

Το έργο προβλέπει 13 χιλιόμετρα δρόμου (εκ των οποίων τα 4 χιλιόμετρα θα είναι εναέρια) 9 ανισόπεδους κόμβους και 10 νέες γέφυρες, και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του είναι έως το 2026. 

Ωστόσο για το συγκεκριμένο έργο εκκρεμεί προσφυγή πολιτών στο Συμβούλιο της Επικρατείας. 

Συγκεκριμένα η Επιτροπή Προστασίας Σέιχ Σου (που είχε καταθέσει ανάλογη προσφυγή το 2012 και τότε είχε γίνει δεκτή) από κοινού με τον Σύλλογο Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης. 

Η αίτηση ακύρωσης της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) αφορά σε προμελέτης που είχε κάνει για το συγκεκριμένο έργο η Εγνατία Οδός το 2020 και η εξέταση της υπόθεσης μετατέθηκε για τον Οκτώβριο του 2023. 

Στο μεταξύ τα δύο σωματεία είναι αποφασισμένα να προσφύγουν και σε επόμενα στάδια, εφόσον τροποποιηθεί η ΑΕΠΟ με βάση τις νέες μελέτες για το έργο. 

Μέχρι να αποφανθεί το ΣτΕ οι κατασκευαστικές εργασίες μπορούν να συνεχίζονται κανονικά, εκτός εάν κατατεθεί και γίνει αποδεκτή από το δικαστήριο και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.


Ανάπλαση Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου

Η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ είναι ένα προχωρημένο project, από άποψη σχεδιασμού, αλλά επί του παρόντος, και μέχρι να βρεθούν τα κεφάλαια για την υλοποίησή του, παραμένει ένα σχέδιο επί χαρτού. 

Τα προηγούμενα χρόνια έγιναν όλες οι διαδικασίες για την έκδοση του σχετικού προεδρικού διατάγματος και επίσης ολοκληρώθηκε ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη δημιουργία του νέου εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου. 

Βέβαια από τον αρχικό προϋπολογισμό των 120 εκατ. ευρώ φτάσαμε πλέον στα 300 και πλέον εκατ. ευρώ. 

Αυτό είχε παράπλευρες συνέπειες: το αρχικό σχέδιο προέβλεπε αναλογία 50%-50% στους δημόσιους και τους ιδιωτικούς πόρους, προφανώς όμως είναι άλλο να αναζητάς από την αγορά 60 ή 90 εκατ. ευρώ και άλλο 150 εκατ. 

Πλέον ο σχεδιασμός άλλαξε και προβλέπει ότι το ένα τρίτο θα καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια, και το υπόλοιπο ποσό από πόρους του δημοσίου αλλά και από δανεισμό της ΔΕΘ-Helexpo. Ακόμα και έτσι, το σχέδιο παραμένει ιδιαίτερα φιλόδοξο από οικονομικής άποψης. 

Οι αποφάσεις του Υπερταμείου (που είναι ο βασικός μέτοχος της ΔΕΘ-Helexpo) για τη χρηματοδότηση της ανάπλασης μετατέθηκαν για μετά τις εκλογές και τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης. Ακόμα κι αν το δημόσιο δεχτεί να χρηματοδοτήσει με 150 και πλέον εκατ. ευρώ, αυτό θα πρέπει να τεθεί στην κρίση της Κομισιόν. 

Αν υποθέσουμε ότι θα βρεθούν τα χρήματα και από δημόσιες πηγές, και από επενδυτές και από δανεισμό, υπάρχουν μια σειρά από επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν (οριστική αρχιτεκτονική μελέτη, αρχαιολογικές έρευνες κ.ά.) ενώ εκκρεμεί και η εκδίκαση προσφυγής που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ από πολίτες που επιδιώκουν να ακυρωθεί το συγκεκριμένο σχέδιο να μετατραπεί ο χώρος σε μητροπολιτικό πάρκο. 

Πάντως από την πλευρά της διοίκησης της ΔΕΘ-Helexpo υπάρχει αισιοδοξία ότι μέχρι την γενική έκθεση του Σεπτεμβρίου θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις.


Σιδηροδρομικά έργα

Στα έργα του μεγάλου σιδηροδρομικού «πακέτου» των 4,5 δισ. ευρώ περιλαμβάνονται και έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία αναμένεται να δρομολογηθούν την επόμενη τετραετία. Τα έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη είναι 

α) η νέα Σιδηροδρομική σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης που ως έργο θα προχωρήσει μαζί με τον προαστιακό σιδηρόδρομο δυτικής Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ, 

β) η διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη, μέσω Καβάλας, 2,3 δισ. ευρώ γ) η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ.

Η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για αυτά τα έργα άρχισε στα τέλη του 2021 με τη συμμετοχή τριών επιχειρηματικών σχημάτων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens, ΑΒΑΞ-Alstom, Ελλάκτωρ- Mytilineos). 

Στο μεταξύ προ μηνών μεσολάβησε η εξαγορά της Ελλάκτωρ από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ και εφόσον δοθεί το «πράσινο φως»από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (αναμένεται μέχρι τον Σεπτέμβριο) μένει να φανεί πώς αυτή η αλλαγή θα επηρεάσει την εξέλιξη των έργων. 

Πάντως μέχρι στιγμής τα τρία σχήματα έχουν λάβει τις προμελέτες της ΕΡΓΟΣΕ, ώστε να υποβάλουν τις δικές τους προτάσεις, και αφού εξεταστούν από τις υπηρεσίες ο διαγωνισμός θα περάσει στη β’ φάση των μελετών, κάτι που είναι πιθανόν να συμβεί στις αρχές του 2024, ώστε στο τέλος της ίδιας χρονιάς να υπάρξει ανάδοχος που θα αρχίσει την κατασκευή των σιδηροδρομικών έργων .

Στο μεταξύ είναι σε εκκρεμότητα από την προηγούμενη τετραετία βρίσκονται τα έργα για την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (η μη λειτουργία των οποίων υπήρξε μοιραία για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπως αποφαίνεται και το πρόσφατο πόρισμα των εμπειρογνωμόνων). 

Αρχές Ιουλίου αναμένεται να παραδοθεί το έργο σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Δομοκός-Πλατύ, ακολούθως το Οινόη-Τιθορέα μέχρι το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών. 

Ο στόχος είναι μέχρι τον Σεπτέμβριο να ολοκληρωθούν όλα τα έργα της περίφημης σύμβασης 717 (μεταξύ αυτών και το τμήμα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη). Αντίστοιχα μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν και τα έργα γραμμής του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS).


Οδικά Έργα

Στα έργα που δρομολογήθηκαν την προηγούμενη τετραετία και αναμένεται να ολοκληρωθούν την επόμενη περιλαμβάνεται η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Το έργο (ή για να είμαστε ακριβείς το υπολειπόμενο έργο από μια σάγκα που άρχισε το 2010) δημοπρατήθηκε το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2024.

Στην «ατζέντα 2030» περιλαμβάνονται επίσης ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη - Έδεσσα και ο οδικός Άξονας Δράμα - Αμφίπολη, με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 700 εκατ. ευρώ. 

Ο διαγωνισμός προκηρύχτηκε στα τέλη του 2022 και θα ακολουθηθεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου που περιλαμβάνει τη διαπραγμάτευση των ενδιαφερομένων με το υπουργείο υποδομών για τον καθορισμό του τελικού αντικειμένου των έργων, την εκπόνηση των τευχών διαπραγμάτευσης και τελικά τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. 

Ο στόχος που έχει τεθεί είναι μέχρι τις αρχές του 2024 να επιλεγεί ο ανάδοχος που θα κατασκευάσει τα έργα, σε χρονικό διάστημα 4 ετών, δηλαδή μέχρι το 2028.


Επιχειρηματικότητα

Η δημιουργία επιχειρηματικών και τεχνολογικών πάρκων αποδεικνύεται μία αργή διαδικασία. Για παράδειγμα η μετατροπή της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (ΑΒΣ) Δυτικής Θεσσαλονίκης σε Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης Καλοχωρίου (ΕΠΕ Καλοχωρίου) φαίνεται να έχει κολλήσει για μία ακόμη φορά στα διαδικαστικά. 

Μετά την υπογραφή της ΚΥΑ πρέπει να εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες, ώστε από το 2025 να ξεκινήσουν τα έργα υποδομής 200 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθούν από κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ. 

Για το Εμπορευματικό Κέντρο Β. Ελλάδας Εθνικής Εμβέλειας στο Στρατόπεδο Γκόνου οι εξελίξεις είναι ακόμη πιο αργές. Αναξιοποίητο επί 20 χρόνια, διάφορες κυβερνήσεις είχαν επιχειρήσει να μετατρέψουν το στρατόπεδο σε κέντρο logistics αλλά όλα τα σχέδια έμειναν επί χάρτου. 

Πλέον ο διαγωνισμός προετοιμάζεται από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility - PPF) του ΤΑΙΠΕΔ. Την παρούσα περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές και χρηματοοικονομικές μελέτες και ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί το καλοκαίρι του 2024.

Όσο για την Ίδρυση Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς ThessINTEC στην Περαία (φωτ.), μετά τις παρατηρήσεις του ΣτΕ η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων συμπληρώθηκε και με την απαραίτητη μελέτη για την ορνιθοπανίδα της περιοχής και τέθηκε σε διαβούλευση λίγο πριν τις εκλογές. 

Εκκρεμεί η έκδοση του προεδρικού διατάγματος που θα «ξεκλειδώσει» κεφάλαια τόσο από το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και ιδιωτικά κεφάλαια από το Ισραήλ.


Αναπλάσεις

Η περιβαλλοντική αναβάθμιση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά με χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια προχωρά, αλλά σημειώνονται καθυστερήσεις σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε ότι το φθινόπωρο του 2023 θα είχε παραδοθεί το πάρκο. Πλέον το χρονοδιάγραμμα μετατίθεται για τις αρχές του 2024. 

Στο παρακείμενο κτίριο στρατωνισμού, Α2 οι εργασίες αποκατάστασης και επανάχρησης άρχισαν από τα τέλη Φεβρουαρίου 2023, στο οποίο θα στεγαστούν υπηρεσίες του Δήμου και μόνιμη έκθεση Εθνικής Αντίστασης. Λίγο πριν τις εκλογές του Μαΐου ανακοινώθηκε και η ένταξη της αποκατάστασης του κτιρίου στρατωνισμού Α3 στο Ταμείο Ανάκαμψης με προϋπολογισμό 12,5 εκατομμύρια ευρώ. 

Η Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας αναλαμβάνει από τις αρχές Ιουλίου τη δημοπράτηση και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης αρχίζει την εκπόνηση της εφαρμογής της μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης που ήδη έχει γίνει. 

Ο στόχος που έχει τεθεί είναι το 2025 να παραδοθεί ο χώρος 3.500 τ.μ., για να δημιουργηθεί εκεί ένα Μουσείο για τα ευρήματα του Μετρό.

Στην «ατζέντα 2030» περιλαμβάνεται και η ανάπλαση της δυτικής πύλης Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για σχέδιο που περιλαμβάνει ιδέες και προτάσεις του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ARXELLENCE 2 της Alumil. 

Είναι ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο που προϋποθέτει θεσμικές αλλαγές, κίνητρα ως προς τον συντελεστή δόμησης και σχηματισμό ενός μετοχικού διαχειριστικού σχήματος.

Ένα έργο που ανακοινώθηκε παραμονές των εκλογών του Μαΐου και περιλαμβάνει ανάπλαση και αθλητική υποδομή είναι το κολυμβητικού συγκρότημα στο π. Στρατόπεδο «Μ. Αλέξανδρος» Αμπελοκήπων. Είναι ένα έργο 20 εκατ. ευρώ που όπως έγινε γνωστό θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. 

Η ανάπλαση της Τούμπας και τη διπλή ανάπλαση στην περιοχή Χαριλάου σχετίζονται με τα σχέδια για τα νέα γήπεδα του ΠΑΟΚ και του Άρη, από τα οποία το πρώτο φαίνεται ότι έχει βαλτώσει ενώ το δεύτερο έχει «ναυαγήσει». 

Ως προς την ανάπλαση της Τούμπας από πλευράς πολιτείας από την άνοιξη του 2022 έχει εγκριθεί το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο και εδώ και ένα χρόνο η «μπάλα» βρίσκεται στο γήπεδο της ΠΑΕ. 

Όσο για τη μεταφορά του γηπέδου του Άρη σε άλλο σημείο και ανάπλαση της περιοχής στη σημερινή θέση, το σχέδιο ήταν πολύ πρώιμο εμφανίστηκε ξαφνικά στη δημόσια συζήτηση, παραμονές ΔΕΘ, και «έσβησε» σαν πυροτέχνημα.


Αντιπλημμυρικά έργα

Σε φάση δημοπράτησης είναι το αντιπλημμυρικό έργο που θα διοχετεύει τα όμβρια της ευρύτερης περιοχής της οδού Πόντου έως την Περιφερειακή Τάφρο του Δήμου Καλαμαριάς (προϋπολογισμού 10,5 εκατ. ευρώ) και το αντίστοιχο για την περιοχή της Λαχαναγοράς (προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ).


Κτιριακές υποδομές

Στο πακέτο των έργων για την κατασκευή νέων και την αναβάθμιση υφιστάμενων δικαστικών μεγάρων στην Κεντρική Μακεδονία, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρω περιλαμβάνεται η λειτουργική ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. 

Βρισκόμαστε στη β’ φάση του διαγωνισμού ΣΔΙΤ που περιλαμβάνεται ο Ανταγωνιστικός Διάλογος και αναμένεται να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές για το έργο εντός του Γ’ τριμήνου του 2023.

Αντίστοιχα 16 από τα 17 σχολεία που θα κατασκευαστούν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με προϋπολογισμό 128 εκατ. ευρώ με ΣΔΙΤ χωροθετούνται στη Θεσσαλονίκη. 

Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη από το 2020 και ο προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε τον Νοέμβριο του 2022 και σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί εντός του καλοκαιριού, με ορίζοντα διετίας για την κατασκευή των σχολείων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 02.07.2023

Τον Σεπτέμβριο του 2022 η κυβέρνηση της ΝΔ παρουσίασε τα «30 έργα που αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη του 2030». Αυτός σε γενικές γραμμές θα είναι ο «οδικός χάρτης» των έργων υποδομής που έχει να περιμένει η πόλη την επόμενη τετραετία.

Για πολλά από αυτά τα έργα, της «ατζέντας 2030» αναμένονται εξελίξεις που θα ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο, δηλαδή την περίοδο της ΔΕΘ και λίγο πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές...

Τα περισσότερα από τα έργα για τα οποία υπάρχει προσδοκία ότι θα προχωρήσουν την επόμενη τετραετία, έρχονται… από την προηγούμενη, ή και ακόμα πιο πίσω στο χρόνο.

Παρότι την προηγούμενη τετραετία διακυβέρνησης από τη ΝΔ δεν κόπηκε καμία «κορδέλα», σε αρκετά έργα προχώρησε ο σχεδιασμός ώστε σε αυτή την τετραετία η κυβέρνηση να περιμένει ότι θα δρέψει τους «καρπούς» της προηγούμενης. 

Για κάποια από αυτά τα έργα πλέον ωρίμασαν οι συνθήκες και βρίσκονται πλέον στην τελική ευθεία, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες πλέον βαίνει προς την ολοκλήρωσή του, τουλάχιστον ως προς το τεχνικό κομμάτι του έργου. 

Άλλα έργα ήταν κολλημένα για χρόνια και το επόμενο διάστημα είτε θα ολοκληρωθούν (π.χ. η οδική σύνδεση του λιμανιού) είτε αναμένεται να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την εκκίνηση τους (π.χ. τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα). Από τα νέα έργα, που φέρουν τη «σφραγίδα» της κυβέρνησης της ΝΔ και θα είναι από τα εμβληματικά της επόμενης περιόδου είναι η υπέργεια περιφερειακή οδός FlyOver, καθώς και το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο.

Με δεδομένο ότι τα μεγάλα τεχνικά έργα έχουν μεγάλο χρόνο ωρίμανσης και πολλά γραφειοκρατικά στάδια στη διαδικασία εκτέλεσής τους, ενώ πάντα ελλοχεύουν αστάθμητοι παράγοντες που οδηγούν σε καθυστερήσεις, κάποια μπορεί να μην ολοκληρωθούν ούτε καν στη διάρκεια της θητείας της επόμενης κυβέρνησης. Εξάλλου θα απομένει σχεδόν άλλη μία τετραετία μέχρι να φτάσουμε στη «Θεσσαλονίκη του 2030».

Για πολλά από αυτά τα έργα, της «ατζέντας 2030» αναμένονται εξελίξεις που θα ανακοινωθούν τον Σεπτέμβριο, δηλαδή την περίοδο της ΔΕΘ και λίγο πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές...


metro-thessalonikis.jpg

Μετρό Θεσσαλονίκης

«Το Μετρό μπορεί να λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023», έλεγε ο Κ. Μητσοτάκης το 2019. Η τελευταία του πρόβλεψη, και μάλιστα αφού είχε κάνει τη διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το αμαξοστάσιο Πυλαίας, ήταν ότι θα έχει ολοκληρωθεί κατασκευαστικά στα τέλη του έτους και θα υποδεχτεί το επιβατικό κοινό στις αρχές του 2024. 

Κι ενώ το κατασκευαστικό μέρος της βασικής γραμμής μπαίνει στην τελική ευθεία, υπάρχουν κάποιες αβεβαιότητες ως προς το πότε θα λειτουργήσει.

Τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό θα αναλάβει ιδιώτης για 11 χρόνια. Προ ημερών ο προσωρινός ανάδοχος, η σύμπραξη των εταιρειών ΑΤΜ και EGIS, κατέθεσε το φάκελο με τα δικαιολογητικά της και αφού ελεγχθούν από την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, υπάρχει περιθώριο δέκα ημερών για τυχόν ενστάσεις από τους ανταγωνιστές που συμμετείχαν στο διαγωνισμό. 

Εάν δεν κατατεθούν ενστάσεις, θα ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες του προσυμβατικού ελέγχου με στόχο η σύμβαση να έχει υπογραφεί τον Σεπτέμβριο. 

Ο λειτουργός του Μετρό θα πρέπει να προσλάβει προσωπικό και να το εκπαιδεύσει, αλλά και να είναι παρών στα δοκιμαστικά δρομολόγια, τα οποία χρειάζονται τουλάχιστον άλλους εννέα μήνες για να ολοκληρωθούν. Δηλαδή περί την άνοιξη του 2024 θεωρητικά το Μετρό θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει -εκτός αν κατατεθούν ενστάσεις και καθυστερήσει να το αναλάβει ο φορέας λειτουργίας. 

Πριν ανεβούν στο συρμό του Μετρό οι πρώτοι επιβάτες θα πρέπει προφανώς να κόψουν εισιτήριο, κάτι που όμως δεν είναι τόσο απλό, καθώς προς το παρόν δεν έχει βρεθεί λύση για ένα ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο, μεταξύ ΟΑΣΘ, βασική γραμμής του Μετρό και της επέκτασης προς την Καλαμαριά.

Όσο για την επέκταση του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη, που ακούστηκε κάποιες φορές από κυβερνητικά χείλη, δεν υπάρχει καν χάραξη επί χάρτου. Το από πού θα περνάει η γραμμή θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, που ανατέθηκε στα τέλη του 2019 και τα στοιχεία της είναι ακόμη υπό επεξεργασία. 

Όταν αποφασιστεί η διαδρομή του Μετρό στα δυτικά και γίνουν οι απαραίτητες προμελέτες και μελέτες θα πρέπει να αναζητηθούν οι πόροι για τη χρηματοδότηση του έργου, κάτι που μάλλον μοιάζει ανέφικτο να συμβεί από πόρους του τρέχοντος ΕΣΠΑ. 

Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης η γραμμή στα δυτικά θα είναι μεγαλύτερη σε μήκος από βασική γραμμή η οποία είχε προϋπολογισμό 1,534 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα 170 εκατ. ευρώ ήταν για αρχαιολογικές ανασκαφές, λόγω της εύρεσης 300.000 αρχαιολογικών ευρημάτων).


Ογκολογικό νοσοκομείο

Στη ΔΕΘ του 2022 ανακοινώθηκε ο χώρος που επιλέχθηκε να δημιουργηθεί το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο -στο στρατόπεδο Καρατάσιου αντί της Λητής που είχε προταθεί αρχικά. 

Προς το παρόν δεν έχουν προσδιοριστεί τα χαρακτηριστικά που θα έχει το νέο νοσοκομείο (ο αριθμός κλινών, αν θα συστεγαστεί και ερευνητικό κέντρο ή κέντρο αποκατάστασης) κάτι που θα καθορίσει το ύψος της επένδυσης και τους πόρους που θα χρειαστούν. 

Επιπλέον χρειάζεται να γίνει ένα τοπικό πολεοδομικό σχέδιο. Μέχρι στιγμής η μόνη εξέλιξη σχετικά με αυτό το έργο είναι ότι ανατέθηκε σε εταιρεία συμβούλων να εκπονήσει οικονομοτεχνική μελέτη που θα προκρίνει τρία σενάρια χρηματοδότησης. 

Εντός του καλοκαιριού η μελέτη αναμένεται να τεθεί υπόψιν της διυπουργικής επιτροπής ΣΔΙΤ, με στόχο το έργο να προκηρυχθεί το φθινόπωρο. 

Εφόσον επιλεγεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια μέχρι να προκύψει ο οριστικός ανάδοχος, ώστε στα τέλη του 2025 να αρχίσει η κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2027 με αρχές του 2028.

Ένα άλλο νοσοκομείο που περιλαμβάνεται στην «ατζέντα 2030» είναι το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, μόνο που τον περασμένο Φεβρουάριο το ΙΣΝ ανακοίνωσε την ακύρωση του διαγωνισμού για την κατασκευή του, επειδή οι προσφορές που δέχτηκε υπερέβαιναν κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό. 

Το αν προκηρυχθεί εκ νέου ο διαγωνισμός και σε ποια στιγμή θα επιλέξει να το πράξει το Ίδρυμα παραμένει προς το παρόν άγνωστο. 

Πάντως η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείο Υγείας διαβεβαίωσε ότι το νοσοκομείο θα είναι έτοιμο το 2025, κι ότι εφόσον χρειαστεί, η Πολιτεία θα συνδράμει με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένων και χρηματοδοτικών λύσεων. Έκτοτε μεσολάβησαν οι δύο προεκλογικές περίοδοι και το θέμα μπήκε στον «πάγο». 

Πρόσφατα πάντως ο πρόεδρος του ΙΣΝ Ανδρέας Δρακόπουλος ανέφερε για το θέμα ότι «υποχρεωθήκαμε να προχωρήσουμε σε ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού κατασκευής των τριών νοσοκομείων εξαιτίας των ιδιαίτερα υψηλών προσφορών. Ωστόσο, ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ότι προχωράμε με τις σχετικές συμβάσεις και για τα τρία νοσοκομεία».


FlyOver

Στις αρχές Απριλίου όσοι χρησιμοποιούν την εσωτερική περιφερειακή οδό πήραν μια πρώτη γεύση των εργασιών που θα απαιτηθούν για να κατασκευαστεί η υπερυψωμένη οδός FlyOver. 

Εξαιτίας των πρώτων γεωτεχνικών γεωτρήσεων, προκειμένου να διαπιστωθεί η ποιότητα του εδάφους, διακόπηκε τμηματικά η κίνηση στη δεξιά λωρίδα του δρόμου. 

Φάνηκε δηλαδή ότι τα συνεργεία της ΑΒΑΞ - Μυτιληναίος, της κοινοπραξίας που κέρδισε τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ έπιασαν δουλειά. Παρόμοιες γεωτεχνικές γεωτρήσεις θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα σε διαφορετικά σημεία. 

Αυτό το διάστημα ο ιδιώτης που ανέλαβε την κατασκευή και συντήρηση του έργου εκπονεί τις μελέτες εφαρμογής, με στόχο να αρχίσει τις κυρίως εργασίες κατασκευής του έργου το φθινόπωρο. 

Το έργο προβλέπει 13 χιλιόμετρα δρόμου (εκ των οποίων τα 4 χιλιόμετρα θα είναι εναέρια) 9 ανισόπεδους κόμβους και 10 νέες γέφυρες, και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του είναι έως το 2026. 

Ωστόσο για το συγκεκριμένο έργο εκκρεμεί προσφυγή πολιτών στο Συμβούλιο της Επικρατείας. 

Συγκεκριμένα η Επιτροπή Προστασίας Σέιχ Σου (που είχε καταθέσει ανάλογη προσφυγή το 2012 και τότε είχε γίνει δεκτή) από κοινού με τον Σύλλογο Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης. 

Η αίτηση ακύρωσης της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) αφορά σε προμελέτης που είχε κάνει για το συγκεκριμένο έργο η Εγνατία Οδός το 2020 και η εξέταση της υπόθεσης μετατέθηκε για τον Οκτώβριο του 2023. 

Στο μεταξύ τα δύο σωματεία είναι αποφασισμένα να προσφύγουν και σε επόμενα στάδια, εφόσον τροποποιηθεί η ΑΕΠΟ με βάση τις νέες μελέτες για το έργο. 

Μέχρι να αποφανθεί το ΣτΕ οι κατασκευαστικές εργασίες μπορούν να συνεχίζονται κανονικά, εκτός εάν κατατεθεί και γίνει αποδεκτή από το δικαστήριο και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.


Ανάπλαση Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου

Η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ είναι ένα προχωρημένο project, από άποψη σχεδιασμού, αλλά επί του παρόντος, και μέχρι να βρεθούν τα κεφάλαια για την υλοποίησή του, παραμένει ένα σχέδιο επί χαρτού. 

Τα προηγούμενα χρόνια έγιναν όλες οι διαδικασίες για την έκδοση του σχετικού προεδρικού διατάγματος και επίσης ολοκληρώθηκε ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη δημιουργία του νέου εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου. 

Βέβαια από τον αρχικό προϋπολογισμό των 120 εκατ. ευρώ φτάσαμε πλέον στα 300 και πλέον εκατ. ευρώ. 

Αυτό είχε παράπλευρες συνέπειες: το αρχικό σχέδιο προέβλεπε αναλογία 50%-50% στους δημόσιους και τους ιδιωτικούς πόρους, προφανώς όμως είναι άλλο να αναζητάς από την αγορά 60 ή 90 εκατ. ευρώ και άλλο 150 εκατ. 

Πλέον ο σχεδιασμός άλλαξε και προβλέπει ότι το ένα τρίτο θα καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια, και το υπόλοιπο ποσό από πόρους του δημοσίου αλλά και από δανεισμό της ΔΕΘ-Helexpo. Ακόμα και έτσι, το σχέδιο παραμένει ιδιαίτερα φιλόδοξο από οικονομικής άποψης. 

Οι αποφάσεις του Υπερταμείου (που είναι ο βασικός μέτοχος της ΔΕΘ-Helexpo) για τη χρηματοδότηση της ανάπλασης μετατέθηκαν για μετά τις εκλογές και τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης. Ακόμα κι αν το δημόσιο δεχτεί να χρηματοδοτήσει με 150 και πλέον εκατ. ευρώ, αυτό θα πρέπει να τεθεί στην κρίση της Κομισιόν. 

Αν υποθέσουμε ότι θα βρεθούν τα χρήματα και από δημόσιες πηγές, και από επενδυτές και από δανεισμό, υπάρχουν μια σειρά από επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν (οριστική αρχιτεκτονική μελέτη, αρχαιολογικές έρευνες κ.ά.) ενώ εκκρεμεί και η εκδίκαση προσφυγής που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ από πολίτες που επιδιώκουν να ακυρωθεί το συγκεκριμένο σχέδιο να μετατραπεί ο χώρος σε μητροπολιτικό πάρκο. 

Πάντως από την πλευρά της διοίκησης της ΔΕΘ-Helexpo υπάρχει αισιοδοξία ότι μέχρι την γενική έκθεση του Σεπτεμβρίου θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις.


Σιδηροδρομικά έργα

Στα έργα του μεγάλου σιδηροδρομικού «πακέτου» των 4,5 δισ. ευρώ περιλαμβάνονται και έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία αναμένεται να δρομολογηθούν την επόμενη τετραετία. Τα έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη είναι 

α) η νέα Σιδηροδρομική σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης που ως έργο θα προχωρήσει μαζί με τον προαστιακό σιδηρόδρομο δυτικής Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ, 

β) η διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη, μέσω Καβάλας, 2,3 δισ. ευρώ γ) η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ.

Η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για αυτά τα έργα άρχισε στα τέλη του 2021 με τη συμμετοχή τριών επιχειρηματικών σχημάτων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens, ΑΒΑΞ-Alstom, Ελλάκτωρ- Mytilineos). 

Στο μεταξύ προ μηνών μεσολάβησε η εξαγορά της Ελλάκτωρ από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ και εφόσον δοθεί το «πράσινο φως»από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (αναμένεται μέχρι τον Σεπτέμβριο) μένει να φανεί πώς αυτή η αλλαγή θα επηρεάσει την εξέλιξη των έργων. 

Πάντως μέχρι στιγμής τα τρία σχήματα έχουν λάβει τις προμελέτες της ΕΡΓΟΣΕ, ώστε να υποβάλουν τις δικές τους προτάσεις, και αφού εξεταστούν από τις υπηρεσίες ο διαγωνισμός θα περάσει στη β’ φάση των μελετών, κάτι που είναι πιθανόν να συμβεί στις αρχές του 2024, ώστε στο τέλος της ίδιας χρονιάς να υπάρξει ανάδοχος που θα αρχίσει την κατασκευή των σιδηροδρομικών έργων .

Στο μεταξύ είναι σε εκκρεμότητα από την προηγούμενη τετραετία βρίσκονται τα έργα για την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (η μη λειτουργία των οποίων υπήρξε μοιραία για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπως αποφαίνεται και το πρόσφατο πόρισμα των εμπειρογνωμόνων). 

Αρχές Ιουλίου αναμένεται να παραδοθεί το έργο σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Δομοκός-Πλατύ, ακολούθως το Οινόη-Τιθορέα μέχρι το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών. 

Ο στόχος είναι μέχρι τον Σεπτέμβριο να ολοκληρωθούν όλα τα έργα της περίφημης σύμβασης 717 (μεταξύ αυτών και το τμήμα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη). Αντίστοιχα μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν και τα έργα γραμμής του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS).


Οδικά Έργα

Στα έργα που δρομολογήθηκαν την προηγούμενη τετραετία και αναμένεται να ολοκληρωθούν την επόμενη περιλαμβάνεται η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Το έργο (ή για να είμαστε ακριβείς το υπολειπόμενο έργο από μια σάγκα που άρχισε το 2010) δημοπρατήθηκε το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του 2024.

Στην «ατζέντα 2030» περιλαμβάνονται επίσης ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη - Έδεσσα και ο οδικός Άξονας Δράμα - Αμφίπολη, με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 700 εκατ. ευρώ. 

Ο διαγωνισμός προκηρύχτηκε στα τέλη του 2022 και θα ακολουθηθεί η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου που περιλαμβάνει τη διαπραγμάτευση των ενδιαφερομένων με το υπουργείο υποδομών για τον καθορισμό του τελικού αντικειμένου των έργων, την εκπόνηση των τευχών διαπραγμάτευσης και τελικά τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. 

Ο στόχος που έχει τεθεί είναι μέχρι τις αρχές του 2024 να επιλεγεί ο ανάδοχος που θα κατασκευάσει τα έργα, σε χρονικό διάστημα 4 ετών, δηλαδή μέχρι το 2028.


Επιχειρηματικότητα

Η δημιουργία επιχειρηματικών και τεχνολογικών πάρκων αποδεικνύεται μία αργή διαδικασία. Για παράδειγμα η μετατροπή της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (ΑΒΣ) Δυτικής Θεσσαλονίκης σε Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης Καλοχωρίου (ΕΠΕ Καλοχωρίου) φαίνεται να έχει κολλήσει για μία ακόμη φορά στα διαδικαστικά. 

Μετά την υπογραφή της ΚΥΑ πρέπει να εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες, ώστε από το 2025 να ξεκινήσουν τα έργα υποδομής 200 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθούν από κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ. 

Για το Εμπορευματικό Κέντρο Β. Ελλάδας Εθνικής Εμβέλειας στο Στρατόπεδο Γκόνου οι εξελίξεις είναι ακόμη πιο αργές. Αναξιοποίητο επί 20 χρόνια, διάφορες κυβερνήσεις είχαν επιχειρήσει να μετατρέψουν το στρατόπεδο σε κέντρο logistics αλλά όλα τα σχέδια έμειναν επί χάρτου. 

Πλέον ο διαγωνισμός προετοιμάζεται από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility - PPF) του ΤΑΙΠΕΔ. Την παρούσα περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές και χρηματοοικονομικές μελέτες και ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί το καλοκαίρι του 2024.

Όσο για την Ίδρυση Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς ThessINTEC στην Περαία (φωτ.), μετά τις παρατηρήσεις του ΣτΕ η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων συμπληρώθηκε και με την απαραίτητη μελέτη για την ορνιθοπανίδα της περιοχής και τέθηκε σε διαβούλευση λίγο πριν τις εκλογές. 

Εκκρεμεί η έκδοση του προεδρικού διατάγματος που θα «ξεκλειδώσει» κεφάλαια τόσο από το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και ιδιωτικά κεφάλαια από το Ισραήλ.


Αναπλάσεις

Η περιβαλλοντική αναβάθμιση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά με χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια προχωρά, αλλά σημειώνονται καθυστερήσεις σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε ότι το φθινόπωρο του 2023 θα είχε παραδοθεί το πάρκο. Πλέον το χρονοδιάγραμμα μετατίθεται για τις αρχές του 2024. 

Στο παρακείμενο κτίριο στρατωνισμού, Α2 οι εργασίες αποκατάστασης και επανάχρησης άρχισαν από τα τέλη Φεβρουαρίου 2023, στο οποίο θα στεγαστούν υπηρεσίες του Δήμου και μόνιμη έκθεση Εθνικής Αντίστασης. Λίγο πριν τις εκλογές του Μαΐου ανακοινώθηκε και η ένταξη της αποκατάστασης του κτιρίου στρατωνισμού Α3 στο Ταμείο Ανάκαμψης με προϋπολογισμό 12,5 εκατομμύρια ευρώ. 

Η Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας αναλαμβάνει από τις αρχές Ιουλίου τη δημοπράτηση και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης αρχίζει την εκπόνηση της εφαρμογής της μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης που ήδη έχει γίνει. 

Ο στόχος που έχει τεθεί είναι το 2025 να παραδοθεί ο χώρος 3.500 τ.μ., για να δημιουργηθεί εκεί ένα Μουσείο για τα ευρήματα του Μετρό.

Στην «ατζέντα 2030» περιλαμβάνεται και η ανάπλαση της δυτικής πύλης Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για σχέδιο που περιλαμβάνει ιδέες και προτάσεις του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ARXELLENCE 2 της Alumil. 

Είναι ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο που προϋποθέτει θεσμικές αλλαγές, κίνητρα ως προς τον συντελεστή δόμησης και σχηματισμό ενός μετοχικού διαχειριστικού σχήματος.

Ένα έργο που ανακοινώθηκε παραμονές των εκλογών του Μαΐου και περιλαμβάνει ανάπλαση και αθλητική υποδομή είναι το κολυμβητικού συγκρότημα στο π. Στρατόπεδο «Μ. Αλέξανδρος» Αμπελοκήπων. Είναι ένα έργο 20 εκατ. ευρώ που όπως έγινε γνωστό θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. 

Η ανάπλαση της Τούμπας και τη διπλή ανάπλαση στην περιοχή Χαριλάου σχετίζονται με τα σχέδια για τα νέα γήπεδα του ΠΑΟΚ και του Άρη, από τα οποία το πρώτο φαίνεται ότι έχει βαλτώσει ενώ το δεύτερο έχει «ναυαγήσει». 

Ως προς την ανάπλαση της Τούμπας από πλευράς πολιτείας από την άνοιξη του 2022 έχει εγκριθεί το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο και εδώ και ένα χρόνο η «μπάλα» βρίσκεται στο γήπεδο της ΠΑΕ. 

Όσο για τη μεταφορά του γηπέδου του Άρη σε άλλο σημείο και ανάπλαση της περιοχής στη σημερινή θέση, το σχέδιο ήταν πολύ πρώιμο εμφανίστηκε ξαφνικά στη δημόσια συζήτηση, παραμονές ΔΕΘ, και «έσβησε» σαν πυροτέχνημα.


Αντιπλημμυρικά έργα

Σε φάση δημοπράτησης είναι το αντιπλημμυρικό έργο που θα διοχετεύει τα όμβρια της ευρύτερης περιοχής της οδού Πόντου έως την Περιφερειακή Τάφρο του Δήμου Καλαμαριάς (προϋπολογισμού 10,5 εκατ. ευρώ) και το αντίστοιχο για την περιοχή της Λαχαναγοράς (προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ).


Κτιριακές υποδομές

Στο πακέτο των έργων για την κατασκευή νέων και την αναβάθμιση υφιστάμενων δικαστικών μεγάρων στην Κεντρική Μακεδονία, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρω περιλαμβάνεται η λειτουργική ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. 

Βρισκόμαστε στη β’ φάση του διαγωνισμού ΣΔΙΤ που περιλαμβάνεται ο Ανταγωνιστικός Διάλογος και αναμένεται να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές για το έργο εντός του Γ’ τριμήνου του 2023.

Αντίστοιχα 16 από τα 17 σχολεία που θα κατασκευαστούν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με προϋπολογισμό 128 εκατ. ευρώ με ΣΔΙΤ χωροθετούνται στη Θεσσαλονίκη. 

Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη από το 2020 και ο προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε τον Νοέμβριο του 2022 και σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί εντός του καλοκαιριού, με ορίζοντα διετίας για την κατασκευή των σχολείων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 02.07.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία