ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Στην Αττικό Μετρό ο διαγωνισμός για το Σταθμό Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία

Τα ζητήματα που εκκρεμούν για να προχωρήσει η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών στην πόλη

 16/05/2023 06:45

Θεσσαλονίκη: Στην Αττικό Μετρό ο διαγωνισμός για το Σταθμό Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία

Άννη Καρολίδου

Η Αττικό Μετρό ΑΕ θα είναι ο φορέας που θα δημοπρατήσει τον Τερματικό Σταθμό Μετεπιβίβασης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, στη Νέα Ελβετία, ένα κρίσιμο συγκοινωνιακό έργο για τη Θεσσαλονίκη, που θα δημιουργηθεί πέριξ του σταθμού Μετρό στην περιοχή, καθώς το συγκεκριμένο depot θα παραλαμβάνει επιβάτες, από και προς τις ανατολικές περιοχές του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος.

Βεβαίως, από τεχνικής άποψης, το συγκεκριμένο έργο δεν είναι καν συγκρίσιμο με την πολυπλοκότητα των έργων κατασκευής του Μετρό καθαυτού, αλλά είναι οπωσδήποτε σημαντικό για την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Όπως λοιπόν πληροφορείται το makthes.gr, η ώρα της δημοπράτησης πλησιάζει αφού η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι ήδη σε διαβούλευση στο ΥΠΕΝ.

Αν δεν είχαμε μπροστά μας τις εκλογές και όλες τις χρονοκαθυστερήσεις που συνεπάγονται, θα ήταν πολύ κοντά η νομοθετική ανάθεση του διαγωνισμού, κάτι που εκτιμάται ότι πιθανότατα θα καταστεί εφικτό μέσα στον Ιούλιο. Άλλωστε, το σημαντικό βήμα για τη δημιουργία του Σταθμού είχε ήδη γίνει από το Μάρτιο, με την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Θεσσαλονίκης, που προβλέπει πολυώροφο αλλά και υπόγειο πάρκινγκ, κοινόχρηστο πράσινο και οδικό δίκτυο, πεζοδρόμια και συγκοινωνιακό κόμβο.

Στόχος είναι να μπορέσει η Αττικό Μετρό ΑΕ να προκηρύξει το διαγωνισμό για το Σταθμό Μετεπιβίβασης, τον Σεπτέμβριο του 2023, ώστε να προχωρήσει με τους ταχύτερους δυνατούς ρυθμούς το έργο και να εξυπηρετεί, έστω και σταδιακά, τις κινήσεις οχημάτων και επιβατών.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ανάλογα με το βαθμό εμπλοκής τους, πρέπει να ανασκουμπωθούν και να τρέξουν την υπόθεση «συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης», για να κερδηθεί ο χρόνος που «ροκανίζουν» οι εκλογές, αλλά και οι εκκρεμότητες που σέρνονται από το παρελθόν και αφορούν συνολικά τις συγκοινωνίες της πόλης, είτε λεωφορειακές, είτε σε σταθερή τροχιά.

Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία

Η Θεσσαλονίκη τέλος του 2023 θα έχει κατασκευασμένο Μετρό, αν και όχι σε εμπορική λειτουργία, ενώ καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέχρι το τέλος του 2023 περιμένει να παραλάβει 130 ηλεκτρικά λεωφορεία (σ.σ. πολύωρης νυκτερινής φόρτισης), καθώς έχουν ανακηρυχθεί προσωρινοί ανάδοχοι στα τμήματα του διαγωνισμού που διενεργεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αφορούν και στις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης.

Η πόλη χρειάζεται καινούργια λεωφορεία και ελπίζει στην θετική κατάληξη και ολοκλήρωση του διαγωνισμού, αν και υπάρχουν πληροφορίες ότι οι εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές, θα επιδιώξουν να επιτύχουν υψηλότερα τιμήματα λόγω αύξησης του κόστους παραγωγής των οχημάτων.

Η προκήρυξη των εκλογές, επέβαλε ένα πρόσκαιρο... pause, στις διαδικασίες προετοιμασίας για την παραλαβή των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων.

Μόλις σχηματιστεί η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές, όταν αυτή προκύψει (Α’ ή Β’ εκλογικός γύρος), οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να τρέξουν κυριολεκτικά για να ετοιμαστεί η πόλη.

Τα ζητήματα που εκκρεμούν

Αυτά τα καινούργια λεωφορεία, που περιμένει η πόλη, σε ποιον θα ανήκουν τελικά; Στον ΟΑΣΘ που είναι υπό εκκαθάριση; Στον ΟΣΕΘ; Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών;

To παραπάνω ζήτημα είναι προφανώς θεσμικό ή απαιτεί θεσμικές ρυθμίσεις.

Άλλο θέμα αφορά το πολυσυζητημένο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου και τιμολογιακή πολιτική. Πρόκειται για ζωτικό θέμα που πρέπει να συζητηθεί μεταξύ ΥΠΥΜΕ, Αττικό Μετρό και Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), παρότι μέχρι τώρα, σε ό,τι αφορά το κόμιστρο/εισιτήριο, Μετρό και Λεωφορειακές Γραμμές, δείχνουν να κινούνται όχι σε μία γραμμή, αλλά σε παράλληλες, αν και στο θέμα την τελική ευθύνη έχει το ΥΠΥΜΕ.

Άλλο ζήτημα αφορά στους σταθμούς φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Οι μελέτες έχουν γίνει, αλλά πρέπει σύντομα, μέσα στο καλοκαίρι ει δυνατόν, να κλείσουν τα θέματα που σχετίζονται με τις χωροθετήσεις των αμαξοστασίων. Οι μελέτες από πλευράς ΟΣΕΘ, έχουν ολοκληρωθεί ώστε να μπορέσει να υποβληθεί ο φάκελος για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σημειωτέον ότι μένει να ολοκληρωθεί η Β’ Φάση του διαγωνισμού του ΥΠΥΜΕ (σ.σ. άλλα 240 λεωφορεία για τη Θεσσαλονίκη), στο πλαίσιο του οποίου θα εξετασθεί και το μείγμα των λεωφορείων που θα προμηθευτεί το ΥΠΥΜΕ, π.χ. ταχείας φόρτισης ή και πολύωρης νυκτερινής φόρτισης.

Τα εκκρεμή ζητήματα ωστόσο είναι περισσότερα. Αφορούν το μέλλον του ΟΑΣΘ που για τέσσερα χρόνια είναι σε εκκαθάριση εν λειτουργία, τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για τις γραμμές που σήμερα εξυπηρετούν τα ΚΤΕΛ και την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών εντός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για μία σειρά σημαντικών θεμάτων, τα οποία πρέπει να διευθετηθούν πάρα, μα πάρα πολύ σύντομα.

Η Αττικό Μετρό ΑΕ θα είναι ο φορέας που θα δημοπρατήσει τον Τερματικό Σταθμό Μετεπιβίβασης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, στη Νέα Ελβετία, ένα κρίσιμο συγκοινωνιακό έργο για τη Θεσσαλονίκη, που θα δημιουργηθεί πέριξ του σταθμού Μετρό στην περιοχή, καθώς το συγκεκριμένο depot θα παραλαμβάνει επιβάτες, από και προς τις ανατολικές περιοχές του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος.

Βεβαίως, από τεχνικής άποψης, το συγκεκριμένο έργο δεν είναι καν συγκρίσιμο με την πολυπλοκότητα των έργων κατασκευής του Μετρό καθαυτού, αλλά είναι οπωσδήποτε σημαντικό για την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Όπως λοιπόν πληροφορείται το makthes.gr, η ώρα της δημοπράτησης πλησιάζει αφού η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι ήδη σε διαβούλευση στο ΥΠΕΝ.

Αν δεν είχαμε μπροστά μας τις εκλογές και όλες τις χρονοκαθυστερήσεις που συνεπάγονται, θα ήταν πολύ κοντά η νομοθετική ανάθεση του διαγωνισμού, κάτι που εκτιμάται ότι πιθανότατα θα καταστεί εφικτό μέσα στον Ιούλιο. Άλλωστε, το σημαντικό βήμα για τη δημιουργία του Σταθμού είχε ήδη γίνει από το Μάρτιο, με την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Θεσσαλονίκης, που προβλέπει πολυώροφο αλλά και υπόγειο πάρκινγκ, κοινόχρηστο πράσινο και οδικό δίκτυο, πεζοδρόμια και συγκοινωνιακό κόμβο.

Στόχος είναι να μπορέσει η Αττικό Μετρό ΑΕ να προκηρύξει το διαγωνισμό για το Σταθμό Μετεπιβίβασης, τον Σεπτέμβριο του 2023, ώστε να προχωρήσει με τους ταχύτερους δυνατούς ρυθμούς το έργο και να εξυπηρετεί, έστω και σταδιακά, τις κινήσεις οχημάτων και επιβατών.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ανάλογα με το βαθμό εμπλοκής τους, πρέπει να ανασκουμπωθούν και να τρέξουν την υπόθεση «συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης», για να κερδηθεί ο χρόνος που «ροκανίζουν» οι εκλογές, αλλά και οι εκκρεμότητες που σέρνονται από το παρελθόν και αφορούν συνολικά τις συγκοινωνίες της πόλης, είτε λεωφορειακές, είτε σε σταθερή τροχιά.

Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία

Η Θεσσαλονίκη τέλος του 2023 θα έχει κατασκευασμένο Μετρό, αν και όχι σε εμπορική λειτουργία, ενώ καλώς εχόντων των πραγμάτων, μέχρι το τέλος του 2023 περιμένει να παραλάβει 130 ηλεκτρικά λεωφορεία (σ.σ. πολύωρης νυκτερινής φόρτισης), καθώς έχουν ανακηρυχθεί προσωρινοί ανάδοχοι στα τμήματα του διαγωνισμού που διενεργεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αφορούν και στις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης.

Η πόλη χρειάζεται καινούργια λεωφορεία και ελπίζει στην θετική κατάληξη και ολοκλήρωση του διαγωνισμού, αν και υπάρχουν πληροφορίες ότι οι εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές, θα επιδιώξουν να επιτύχουν υψηλότερα τιμήματα λόγω αύξησης του κόστους παραγωγής των οχημάτων.

Η προκήρυξη των εκλογές, επέβαλε ένα πρόσκαιρο... pause, στις διαδικασίες προετοιμασίας για την παραλαβή των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων.

Μόλις σχηματιστεί η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές, όταν αυτή προκύψει (Α’ ή Β’ εκλογικός γύρος), οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να τρέξουν κυριολεκτικά για να ετοιμαστεί η πόλη.

Τα ζητήματα που εκκρεμούν

Αυτά τα καινούργια λεωφορεία, που περιμένει η πόλη, σε ποιον θα ανήκουν τελικά; Στον ΟΑΣΘ που είναι υπό εκκαθάριση; Στον ΟΣΕΘ; Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών;

To παραπάνω ζήτημα είναι προφανώς θεσμικό ή απαιτεί θεσμικές ρυθμίσεις.

Άλλο θέμα αφορά το πολυσυζητημένο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου και τιμολογιακή πολιτική. Πρόκειται για ζωτικό θέμα που πρέπει να συζητηθεί μεταξύ ΥΠΥΜΕ, Αττικό Μετρό και Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), παρότι μέχρι τώρα, σε ό,τι αφορά το κόμιστρο/εισιτήριο, Μετρό και Λεωφορειακές Γραμμές, δείχνουν να κινούνται όχι σε μία γραμμή, αλλά σε παράλληλες, αν και στο θέμα την τελική ευθύνη έχει το ΥΠΥΜΕ.

Άλλο ζήτημα αφορά στους σταθμούς φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Οι μελέτες έχουν γίνει, αλλά πρέπει σύντομα, μέσα στο καλοκαίρι ει δυνατόν, να κλείσουν τα θέματα που σχετίζονται με τις χωροθετήσεις των αμαξοστασίων. Οι μελέτες από πλευράς ΟΣΕΘ, έχουν ολοκληρωθεί ώστε να μπορέσει να υποβληθεί ο φάκελος για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σημειωτέον ότι μένει να ολοκληρωθεί η Β’ Φάση του διαγωνισμού του ΥΠΥΜΕ (σ.σ. άλλα 240 λεωφορεία για τη Θεσσαλονίκη), στο πλαίσιο του οποίου θα εξετασθεί και το μείγμα των λεωφορείων που θα προμηθευτεί το ΥΠΥΜΕ, π.χ. ταχείας φόρτισης ή και πολύωρης νυκτερινής φόρτισης.

Τα εκκρεμή ζητήματα ωστόσο είναι περισσότερα. Αφορούν το μέλλον του ΟΑΣΘ που για τέσσερα χρόνια είναι σε εκκαθάριση εν λειτουργία, τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για τις γραμμές που σήμερα εξυπηρετούν τα ΚΤΕΛ και την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών εντός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για μία σειρά σημαντικών θεμάτων, τα οποία πρέπει να διευθετηθούν πάρα, μα πάρα πολύ σύντομα.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία