ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Ο κρίσιμος ρόλος της Deloitte στον ΟΑΣΘ, η στασιμότητα στην ανάπλαση της ΔΕΘ και ο καβγάς για το Κυβερνείο. Γράφει ο Σαλονικιός

O Χρήστος Σταϊκούρας είναι, μετά τον ΥΜΑΘ Στάθη Κωνσταντινίδη, ο υπουργός με τις περισσότερες ημέρες παραμονής στη Θεσσαλονίκη

 28/02/2024 06:45

Θεσσαλονίκη: Ο κρίσιμος ρόλος της Deloitte στον ΟΑΣΘ, η στασιμότητα στην ανάπλαση της ΔΕΘ και ο καβγάς για το Κυβερνείο. Γράφει ο Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας είναι, μετά τον ΥΜΑΘ Στάθη Κωνσταντινίδη, ο υπουργός με τις περισσότερες ημέρες παραμονής στη Θεσσαλονίκη. Βρίσκεται σχεδόν κάθε εβδομάδα στην πόλη συμμετέχοντας σε συσκέψεις για τα τρία σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την περιοχή, δηλαδή το μετρό, το Flyover και τον ΟΑΣΘ. Η χθεσινή παρουσία του στην Θεσσαλονίκη αφορούσε τον ΟΑΣΘ, αλλά υπό μία ευρύτερη έννοια καθώς ο υπουργός αντιλαμβάνεται ότι τα προβλήματα είναι αλληλένδετα και δεν επιδέχονται αποσπασματικές λύσεις. Έτσι, στο τραπέζι της χθεσινής διευρυθμένης σύσκεψης κλήθηκαν να συμμετάσχουν στελέχη που έχουν σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες εν γένει και όχι μόνον με τον ΟΑΣΘ.

Μεταξύ αυτών ήταν και στελέχη της γνωστής εταιρείας συμβούλων Deloitte. Πως προέκυψε αυτή; Η απάντηση στο ερώτημα είναι πολύ απλή. Όταν ο Σταϊκούρας ανέλαβε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά τις εκλογές του περασμένου Ιουλίου, θέλησε να ενημερωθεί για το τι συμβαίνει με τον ΟΑΣΘ. Από την έρευνα και τις συσκέψεις που έκανε διαπίστωσε ότι την όλη υπόθεση χαρακτήριζε ένα δημιουργικό χάος. Βλέπετε ο προκάτοχός του Κώστας Καραμανλής δεν είχε επιδείξει ιδιαίτερο ζήλο για το συγκεκριμένο θέμα, για να το πω κομψά, ενώ και η εικόνα μέσα από τον Οργανισμό ήταν κάπως συγκεχυμένη. Είδε κι απόειδε ο υπουργός και αποφάσισε να αναθέσει στην Deloitte το σύνθετο έργο της αποτίμησης της υπάρχουσας κατάστασης, αλλά και της υποβολής προτάσεων για το τι θα 'πρεπε να γίνει στο εξής.

Οι άνθρωποι της Deloitte έπιασαν αμέσως δουλειά, εγκαταστάθηκαν στον ΟΑΣΘ και έκαναν φύλλο και φτερό τον Οργανισμό, προκειμένου να σχηματίσουν καθαρή εικόνα για την κατάσταση στην οποία βρισκόταν, και παραμένει. Συγκέντρωσαν δηλαδή στοιχεία, για τον αριθμό των λεωφορείων, δικών του και μισθωμένων, τον αριθμό των υπαλλήλων, τις ελλείψεις οδηγών, τα έσοδα, τα έξοδα, τα χρεωστούμενα σε προμηθευτές, αλλά και στον “Ηρακλή” στον οποίο ανήκουν τα ακίνητα που μισθώνει ο Οργανισμός κ.ο.κ. Φυσικά η Deloitte έλεγξε και την έκθεση αποτίμησης του ΟΑΣΘ την οποία έκανε η εταιρεία Grant Thornton, βάσει της οποίας θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί, ήδη εδώ και χρόνια, η εκκαθάριση του Οργανισμού. Κάποια από αυτά τα οποία κατέγραψε η Deloitte παρουσιάστηκαν στη χθεσινή σύσκεψη η οποία, όπως μαθαίνω, θα έχει και έναν αφετηριακό χαρακτήρα. Δηλαδή, πλέον “γνωρίζουμε τι συμβαίνει, ποια είναι τα προβλήματα και πάμε να τα λύσουμε”. Μάλιστα, πληροφορούμαι, ότι η Deloitte πρόκειται να παρουσιάσει και διάφορα συγκοινωνιακά μοντέλα για το πως θα πρέπει να είναι οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης τα επόμενα χρόνια. Περισσότερα προσεχώς.

Στο περίμενε

Σε αντίθεση με την κινητικότητα που παρατηρείται στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών, σε αυτό της ανάπλασης της ΔΕΘ διακρίνω εκ νέου στασιμότητα. Το θέμα είχε “παγώσει” για πάρα πολλούς μήνες ώσπου, μετά τις εκλογές του 2023 και την ανάληψη του χαρτοφυλακίου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών από τον Κωστή Χατζηδάκη φάνηκε ότι πάει κάτι να γίνει. Ο υπουργός, ο οποίος ως γνωστόν, αρέσκεται στο να επιλύει εκκρεμότητες, ασχολήθηκε με το θέμα και πρότεινε να προχωρήσει το σχέδιο ανάπλασης με ΣΔΙΤ, όπως είχε σχεδιαστεί εξ αρχής, εντάσσοντας όμως στα υπό παραχώρηση στον ιδιώτη και το μάνατζμεντ της ΔΕΘ-HELEXPO. Η ιδέα αυτή δεν άρεσε στους δικούς μας οι οποίοι θεωρούν τη ΔΕΘ κάτι σαν το “ιερό δισκοπότηρο” κι έτσι το ζήτημα αυτό βγήκε από τη συζήτηση.

Ακολούθησαν τρεις, εάν μετράω σωστά, τηλεδιασκέψεις, τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο στις οποίες συμμετείχαν ο Χατζηδάκης, ο Άκης Σκέρτσος ο οποίος έχει μια εποπτεία των ζητημάτων της Θεσσαλονίκης για λογαριασμό του Μεγάρου Μαξίμου, ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης και φυσικά ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Τάσος Τζήκας. Αντικείμενο αυτών των διασκέψεων ήταν να υπάρξει συμφωνία ως προς το τελικό σχέδιο της ανάπλασης καθώς και στο χρηματοδοτικό μοντέλο απ' όπου θα αντληθούν οι αναγκαίοι πόροι. Δεδομένου ότι ο Αγγελούδης έχει διαφωνίες ως προς το σχέδιο ανάπλασης καθώς ζητά λιγότερα μπετά και περισσότερο πράσινο, συμφωνήθηκε να συνομιλήσουν δήμος και ΔΕΘ-HELEXPO, αλλά και το υπουργείο για να βρεθεί η χρυσή τομή.

Είχε ανακοινωθεί, μάλιστα, ότι οι τελικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν εντός του Ιανουαρίου. Αύριο τελειώνει και ο Φεβρουάριος και όπως μαθαίνω, καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει υπάρξει στο θέμα αυτό. Μεσολάβησε στο μεταξύ και εκείνη η ανακοίνωση του Υπερταμείου, στο οποίο υπάγεται η ΔΕΘ-HELEXPO που περιέπλεξε κι άλλο τα πράγματα. Θυμίζω ότι ο μέτοχος του εκθεσιακού φορέα στην ανακοίνωσή του άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο τροποποίησης ή αποσπασματικής υλοποίησης του σχεδίου ανάπλασης, ενώ δεν έδινε καμία απάντηση στο ερώτημα από που θα αντληθούν τα 300 και πλέον εκατομμύρια που απαιτούνται. Από την πλευρά του ο Αγγελούδης δήλωσε ξανά τις προάλλες ότι σκοπεύει να φέρει το θέμα προς συζήτηση σε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Πληροφορούμαι ότι αυτό θα γίνει αφού ξεκαθαρίσει προηγουμένως η κυβέρνηση την τελική της πρόταση.

Το Παλατάκι

Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι από τους πλέον πολυπράγμονες κυβερνητικούς βουλευτές της Θεσσαλονίκης, και καλά κάνει, διότι οι περισσότεροι σιωπούν, κυρίως δε όταν πρόκειται για ζητήματα που “καίνε”. Ωστόσο, μέσα στην πολυπραγμοσύνη του υποκύπτει κάποιες φορές σε λάθη. Αυτό έγινε και χθες με την υπόθεση του Κυβερνείου, γνωστό και ως “Παλατάκι”. Το ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο με αφορμή απάντηση της ΕΤΑΔ, στην οποία ανήκει το ακίνητο, σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Η ΕΤΑΔ, στην απάντησή της “δείχνει” προς την κατεύθυνση αξιοποίησης του Κυβερνείου ως χώρου ψυχαγωγίας, φυσικά μέσω πολυετούς παραχώρησης σε ιδιώτη. Το γεγονός προκάλεσε την έντονη αντίδραση της δημάρχου Καλαμαριάς Χρύσας Αράπογλου η οποία έθεσε δύο ζητήματα: πρώτον, ότι η τύχη του Κυβερνείου δεν μπορεί να εξεταστεί αποσπασματικά, αλλά θα πρέπει να ιδωθεί συνολικά σε σχέση με το τι σκοπεύει να κάνει η ΕΤΑΔ και το Υπερταμείο με το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς και, δεύτερον, ότι στο “Παλατάκι” θα πρέπει να αναπτυχθούν χρήσεις κοινωφέλειας και πολιτισμού, ενώ υπενθύμιζε και πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος να στεγαστεί εκεί το Μουσείο Διασποράς.

Με την ανακοίνωσή του ο Στράτος επιτίθεται προς τη διοίκηση του δήμου, λέγοντας πως ζητά να της δοθεί το ακίνητο, ενώ δεν έχει τη δυνατότητα και τους πόρους για να το αξιοποιήσει. Παραθέτει, δε, ως παράδειγμα, την κατάντια (πράγματι) στην οποία έχει περιέλθει το άλλο ακίνητο, του Ρεμέτζο, το οποίο είχε παραχωρηθεί στο δήμο. Βεβαίως, από την ανακοίνωση της Χρύσας πουθενά δεν προκύπτει ότι ο δήμος θέλει να περάσει το Κυβερνείο στην ιδιοκτησία του. Επιπλέον, ο Στράτος, μέσα στη φούρια του να υπερασπιστεί την ΕΤΑΔ εκθέτει και τον “γαλάζιο” πρώην δήμαρχο Γιάννη Δαρδαμανέλη για το χάλι στο οποίο παρέδωσε το Ρεμέτζο, παρά... τις φιλότιμες και άοκνες προσπάθειες, σε βαθμό αυτοθυσίας, του φίλου μου, τέως προέδρου της ΔΕΤΕΚ, Γιάννη Ανδρεάδη. Επίσης, δεν λέει κουβέντα και για το γεγονός ότι εδώ και δεκαπέντε και πλέον χρόνια το “Παλατάκι” έχει εγκαταλειφθεί πλήρως με ευθύνη της ΕΤΑΔ και φυσικά και όλων των κυβερνήσεων όπως κουβέντα δεν λέει για το εάν συμφωνεί με την προωθούμενη “αξιοποίηση” της μαρίνας της Αρετσούς όπου προβλέπονται τόνοι από μπετόν.


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας είναι, μετά τον ΥΜΑΘ Στάθη Κωνσταντινίδη, ο υπουργός με τις περισσότερες ημέρες παραμονής στη Θεσσαλονίκη. Βρίσκεται σχεδόν κάθε εβδομάδα στην πόλη συμμετέχοντας σε συσκέψεις για τα τρία σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την περιοχή, δηλαδή το μετρό, το Flyover και τον ΟΑΣΘ. Η χθεσινή παρουσία του στην Θεσσαλονίκη αφορούσε τον ΟΑΣΘ, αλλά υπό μία ευρύτερη έννοια καθώς ο υπουργός αντιλαμβάνεται ότι τα προβλήματα είναι αλληλένδετα και δεν επιδέχονται αποσπασματικές λύσεις. Έτσι, στο τραπέζι της χθεσινής διευρυθμένης σύσκεψης κλήθηκαν να συμμετάσχουν στελέχη που έχουν σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες εν γένει και όχι μόνον με τον ΟΑΣΘ.

Μεταξύ αυτών ήταν και στελέχη της γνωστής εταιρείας συμβούλων Deloitte. Πως προέκυψε αυτή; Η απάντηση στο ερώτημα είναι πολύ απλή. Όταν ο Σταϊκούρας ανέλαβε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά τις εκλογές του περασμένου Ιουλίου, θέλησε να ενημερωθεί για το τι συμβαίνει με τον ΟΑΣΘ. Από την έρευνα και τις συσκέψεις που έκανε διαπίστωσε ότι την όλη υπόθεση χαρακτήριζε ένα δημιουργικό χάος. Βλέπετε ο προκάτοχός του Κώστας Καραμανλής δεν είχε επιδείξει ιδιαίτερο ζήλο για το συγκεκριμένο θέμα, για να το πω κομψά, ενώ και η εικόνα μέσα από τον Οργανισμό ήταν κάπως συγκεχυμένη. Είδε κι απόειδε ο υπουργός και αποφάσισε να αναθέσει στην Deloitte το σύνθετο έργο της αποτίμησης της υπάρχουσας κατάστασης, αλλά και της υποβολής προτάσεων για το τι θα 'πρεπε να γίνει στο εξής.

Οι άνθρωποι της Deloitte έπιασαν αμέσως δουλειά, εγκαταστάθηκαν στον ΟΑΣΘ και έκαναν φύλλο και φτερό τον Οργανισμό, προκειμένου να σχηματίσουν καθαρή εικόνα για την κατάσταση στην οποία βρισκόταν, και παραμένει. Συγκέντρωσαν δηλαδή στοιχεία, για τον αριθμό των λεωφορείων, δικών του και μισθωμένων, τον αριθμό των υπαλλήλων, τις ελλείψεις οδηγών, τα έσοδα, τα έξοδα, τα χρεωστούμενα σε προμηθευτές, αλλά και στον “Ηρακλή” στον οποίο ανήκουν τα ακίνητα που μισθώνει ο Οργανισμός κ.ο.κ. Φυσικά η Deloitte έλεγξε και την έκθεση αποτίμησης του ΟΑΣΘ την οποία έκανε η εταιρεία Grant Thornton, βάσει της οποίας θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί, ήδη εδώ και χρόνια, η εκκαθάριση του Οργανισμού. Κάποια από αυτά τα οποία κατέγραψε η Deloitte παρουσιάστηκαν στη χθεσινή σύσκεψη η οποία, όπως μαθαίνω, θα έχει και έναν αφετηριακό χαρακτήρα. Δηλαδή, πλέον “γνωρίζουμε τι συμβαίνει, ποια είναι τα προβλήματα και πάμε να τα λύσουμε”. Μάλιστα, πληροφορούμαι, ότι η Deloitte πρόκειται να παρουσιάσει και διάφορα συγκοινωνιακά μοντέλα για το πως θα πρέπει να είναι οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης τα επόμενα χρόνια. Περισσότερα προσεχώς.

Στο περίμενε

Σε αντίθεση με την κινητικότητα που παρατηρείται στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών, σε αυτό της ανάπλασης της ΔΕΘ διακρίνω εκ νέου στασιμότητα. Το θέμα είχε “παγώσει” για πάρα πολλούς μήνες ώσπου, μετά τις εκλογές του 2023 και την ανάληψη του χαρτοφυλακίου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών από τον Κωστή Χατζηδάκη φάνηκε ότι πάει κάτι να γίνει. Ο υπουργός, ο οποίος ως γνωστόν, αρέσκεται στο να επιλύει εκκρεμότητες, ασχολήθηκε με το θέμα και πρότεινε να προχωρήσει το σχέδιο ανάπλασης με ΣΔΙΤ, όπως είχε σχεδιαστεί εξ αρχής, εντάσσοντας όμως στα υπό παραχώρηση στον ιδιώτη και το μάνατζμεντ της ΔΕΘ-HELEXPO. Η ιδέα αυτή δεν άρεσε στους δικούς μας οι οποίοι θεωρούν τη ΔΕΘ κάτι σαν το “ιερό δισκοπότηρο” κι έτσι το ζήτημα αυτό βγήκε από τη συζήτηση.

Ακολούθησαν τρεις, εάν μετράω σωστά, τηλεδιασκέψεις, τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο στις οποίες συμμετείχαν ο Χατζηδάκης, ο Άκης Σκέρτσος ο οποίος έχει μια εποπτεία των ζητημάτων της Θεσσαλονίκης για λογαριασμό του Μεγάρου Μαξίμου, ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης και φυσικά ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Τάσος Τζήκας. Αντικείμενο αυτών των διασκέψεων ήταν να υπάρξει συμφωνία ως προς το τελικό σχέδιο της ανάπλασης καθώς και στο χρηματοδοτικό μοντέλο απ' όπου θα αντληθούν οι αναγκαίοι πόροι. Δεδομένου ότι ο Αγγελούδης έχει διαφωνίες ως προς το σχέδιο ανάπλασης καθώς ζητά λιγότερα μπετά και περισσότερο πράσινο, συμφωνήθηκε να συνομιλήσουν δήμος και ΔΕΘ-HELEXPO, αλλά και το υπουργείο για να βρεθεί η χρυσή τομή.

Είχε ανακοινωθεί, μάλιστα, ότι οι τελικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν εντός του Ιανουαρίου. Αύριο τελειώνει και ο Φεβρουάριος και όπως μαθαίνω, καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει υπάρξει στο θέμα αυτό. Μεσολάβησε στο μεταξύ και εκείνη η ανακοίνωση του Υπερταμείου, στο οποίο υπάγεται η ΔΕΘ-HELEXPO που περιέπλεξε κι άλλο τα πράγματα. Θυμίζω ότι ο μέτοχος του εκθεσιακού φορέα στην ανακοίνωσή του άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο τροποποίησης ή αποσπασματικής υλοποίησης του σχεδίου ανάπλασης, ενώ δεν έδινε καμία απάντηση στο ερώτημα από που θα αντληθούν τα 300 και πλέον εκατομμύρια που απαιτούνται. Από την πλευρά του ο Αγγελούδης δήλωσε ξανά τις προάλλες ότι σκοπεύει να φέρει το θέμα προς συζήτηση σε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Πληροφορούμαι ότι αυτό θα γίνει αφού ξεκαθαρίσει προηγουμένως η κυβέρνηση την τελική της πρόταση.

Το Παλατάκι

Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι από τους πλέον πολυπράγμονες κυβερνητικούς βουλευτές της Θεσσαλονίκης, και καλά κάνει, διότι οι περισσότεροι σιωπούν, κυρίως δε όταν πρόκειται για ζητήματα που “καίνε”. Ωστόσο, μέσα στην πολυπραγμοσύνη του υποκύπτει κάποιες φορές σε λάθη. Αυτό έγινε και χθες με την υπόθεση του Κυβερνείου, γνωστό και ως “Παλατάκι”. Το ζήτημα επανήλθε στο προσκήνιο με αφορμή απάντηση της ΕΤΑΔ, στην οποία ανήκει το ακίνητο, σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Η ΕΤΑΔ, στην απάντησή της “δείχνει” προς την κατεύθυνση αξιοποίησης του Κυβερνείου ως χώρου ψυχαγωγίας, φυσικά μέσω πολυετούς παραχώρησης σε ιδιώτη. Το γεγονός προκάλεσε την έντονη αντίδραση της δημάρχου Καλαμαριάς Χρύσας Αράπογλου η οποία έθεσε δύο ζητήματα: πρώτον, ότι η τύχη του Κυβερνείου δεν μπορεί να εξεταστεί αποσπασματικά, αλλά θα πρέπει να ιδωθεί συνολικά σε σχέση με το τι σκοπεύει να κάνει η ΕΤΑΔ και το Υπερταμείο με το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς και, δεύτερον, ότι στο “Παλατάκι” θα πρέπει να αναπτυχθούν χρήσεις κοινωφέλειας και πολιτισμού, ενώ υπενθύμιζε και πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος να στεγαστεί εκεί το Μουσείο Διασποράς.

Με την ανακοίνωσή του ο Στράτος επιτίθεται προς τη διοίκηση του δήμου, λέγοντας πως ζητά να της δοθεί το ακίνητο, ενώ δεν έχει τη δυνατότητα και τους πόρους για να το αξιοποιήσει. Παραθέτει, δε, ως παράδειγμα, την κατάντια (πράγματι) στην οποία έχει περιέλθει το άλλο ακίνητο, του Ρεμέτζο, το οποίο είχε παραχωρηθεί στο δήμο. Βεβαίως, από την ανακοίνωση της Χρύσας πουθενά δεν προκύπτει ότι ο δήμος θέλει να περάσει το Κυβερνείο στην ιδιοκτησία του. Επιπλέον, ο Στράτος, μέσα στη φούρια του να υπερασπιστεί την ΕΤΑΔ εκθέτει και τον “γαλάζιο” πρώην δήμαρχο Γιάννη Δαρδαμανέλη για το χάλι στο οποίο παρέδωσε το Ρεμέτζο, παρά... τις φιλότιμες και άοκνες προσπάθειες, σε βαθμό αυτοθυσίας, του φίλου μου, τέως προέδρου της ΔΕΤΕΚ, Γιάννη Ανδρεάδη. Επίσης, δεν λέει κουβέντα και για το γεγονός ότι εδώ και δεκαπέντε και πλέον χρόνια το “Παλατάκι” έχει εγκαταλειφθεί πλήρως με ευθύνη της ΕΤΑΔ και φυσικά και όλων των κυβερνήσεων όπως κουβέντα δεν λέει για το εάν συμφωνεί με την προωθούμενη “αξιοποίηση” της μαρίνας της Αρετσούς όπου προβλέπονται τόνοι από μπετόν.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία