ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα 4 χιλιόμετρα γέφυρας, τα 4 χρόνια ταλαιπωρίας και το έλλειμα διαβούλευσης και ηγεσίας

 18/11/2023 18:30


Η υπερυψωμένη περιφερειακή δεν είναι ένα νέο έργο, μας έρχεται από το 2010, όταν είχε περιληφθεί στο συνολικό στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές. Εκείνος ο σχεδιασμός δεν προχώρησε, η δίνη της οικονομικής κρίσης μας παρέσυρε όλους και το έργο ξεχάστηκε. Με ένα απαραίτητο rebranding το έργο παρουσιάστηκε στην πόλη τον Ιούνιο του 2020 ως flyover. Το ευρύ κοινό αντιλήφθηκε τι σημαίνει flyover μόλις τον Νοέμβριο του 2023, οπότε και παρουσιάστηκε ως τετελεσμένο, αφού στο μεταξύ έγινε ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η σχετική σύμβαση. Είναι φυσιολογικό η πόλη να είναι ανάστατη, καθώς κανένας δεν θα μείνει ανεπηρέαστος, από τους κατοίκους περιαστικών περιοχών που χρησιμοποιούν την περιφερειακή για να παν στις δουλειές τους, τους χιλιάδες μαθητές που μετακινούνται καθημερινά στα ιδιωτικά σχολεία, μέχρι τους επαγγελματίες, τους εργαζόμενους και τους κατοίκους του κέντρου, όπου θα μεταφερθεί το κυκλοφοριακό χάος. Και κάπου εδώ προκύπτουν μια σειρά από ερωτήματα:

  • Γιατί δεν έγινε εγκαίρως ευρεία διαβούλευση για αυτό το έργο με την κοινωνία της Θεσσαλονίκης; Γιατί για μια ακόμη φορά οι χρήστες του έργου- αυτοί που θα ταλαιπωρηθούν και ενδεχομένως θα ωφεληθούν στη συνέχεια- βρίσκονται για μια ακόμη φορά μπροστά σε ειλημμένες αποφάσεις, χωρίς να ακουστεί η γνώμη τους;
  • Η τοπική πολιτική ηγεσία, που συμμετείχε τόσο καιρό σε συσκέψεις και συναντήσεις με τους κυβερνητικούς παράγοντες, γιατί δεν φρόντισε να προετοιμάσει τους Θεσσαλονικείς; Να ενημερώσει την κοινωνία και μεταφέρει τους προβληματισμούς της στα κέντρα λήψης αποφάσεων; Γιατί ήταν απούσα, ακόμα και την ημέρα παρουσίασης του έργου;
  • Γιατί δεν υπάρχει μια κυκλοφοριακή μελέτη για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στο οδικό δίκτυο της πόλης από την κατασκευή του έργου; Γιατί οι τοπικοί φορείς άρχισαν να ασχολούνται με το θέμα μόλις στο τέλος του καλοκαιριού, και πορεύονται με τη μέθοδο "βλέποντας και κάνοντας";

Βρισκόμαστε σήμερα μια ανάσα της έναρξης κατασκευής του έργου. Το έργο θα πρέπει να εκτελεστεί με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις για τους κατοίκους, το περιβάλλον και την οικονομία της πόλης. "Δεν υπάρχει παραμικρή περίπτωση καθυστέρησης" διαβεβαίωσε τη Δευτέρα ο κ. Ταχιάος, παραπέμποντας στις τράπεζες που χρηματοδοτούν το έργο- τον "τρίτο συνεταίρο, όπως είπε- οι οποίες θα πιέσουν για τη σύντομη ολοκλήρωση του, ώστε το κράτος να αρχίσει να πληρώνει την κοινοπραξία και αυτή με τη σειρά της να εξυπηρετεί τα δάνεια της. "Όσοι εύχονται να έχει καθυστερήσεις ή να οδηγηθεί σε ναυάγιο το έργο ζημιώνουν το δημόσιο. Δεν υπάρχει περίπτωση να βγουμε από μια τέτοια σύμβαση χωρίς περιπέτεια" προειδοποίησε ο κ. Ταχιάος, υπονοώντας την περίπτωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, ενός κάκιστα σχεδιασμένου έργου που ακυρώθηκε από το ΣτΕ και για το οποίο το δημόσιο πλήρωσε 84 εκατ. ευρώ. Όμως εάν τυχόν το έργο δεν είναι σχεδιασμένο σωστά, δεν είναι "δεμένο" από όλες τις πλευρές, δεν θα φταίν οι πολίτες, ούτε το ΣτΕ...

Υπάρχουν φωνές που ζητούν την αναβολή του έργου μέχρι την λειτουργία του μετρό. Ο κ. Ταχιάος - οποίος σήμερα είναι υφυπουργός Υποδομών, και μέχρι πριν από μερικούς μήνες πρόεδρος της Αττικό Μετρό- μας είπε ότι τα δύο έργα, μετρό και flyover, δεν συνδέονται, γιατί άλλη κίνηση "σηκώνει" το ένα και άλλη το άλλο. Ισχύει. Όπως ισχύει και το ότι πάμε σε ένα μεγάλο έργο που θα αναστατώσει την πόλη, χωρίς να έχουν βελτιωθεί οι όροι κυκλοφορίας εντός της. Και βέβαια κανείς από τους τοπικούς φορείς που τώρα προτείνουν αναβολή του flyover μέχρι τη λειτουργία του μετρό, δεν είχαν φροντίσει να προβλέψουν και να επιβάλλουν αυτή τη λύση την κατάλληλη στιγμή, δηλαδή πριν δημιουργηθούν τετελεσμένα. Κι αυτό καταδεικνύει για πολλοστή φορά το έλλειμα ηγεσίας... Αν έστω και την τελευταία στιγμή αποφασιστεί τα έργα να αρχίσουν το 2025- οπότε και ενδεχομένως να λειτουργεί το μετρό- πιθανόν οι καθυστερήσεις να συνοδεύονται από βαριές ρήτρες, ενώ πάντα υπάρχει η πιθανότητα η αναβολή να οδηγήσει σε οριστική ματαίωση.

Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι τα 4 χιλιόμετρα της υπέργειας περιφερειακής θα μας αποζημιώσουν για την απίστευτη ταλαιπωρία που θα αντιμετωπίσουμε για τα επόμενα 4 χρόνια.

Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" 12/11/2023

Δημοφιλείς Απόψεις