ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Λιμάνι Θεσσαλονίκης: «Ξανοίγεται» σε νέους εμπορικούς ωκεανούς

Πώς η πόλη καθίσταται αργά αλλά σταθερά αναντικατάστατος μεταφορικός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης ενώ προσεγγίζει και τις αγορές της Μέσης Ανατολής

 12/12/2022 07:00

Λιμάνι Θεσσαλονίκης: «Ξανοίγεται»  σε νέους εμπορικούς ωκεανούς

Στέφανος Μαχτσίρας

«Μακροβούτι» μέχρι την Αφρική πραγματοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που αποτελεί ήδη το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο με τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην διακίνηση εμπορευμάτων να ενισχύεται περαιτέρω.

Η αδιαμφησβήτητη αναπτυξιακή διάσταση του λιμανιού όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη αλλά και για την Βόρεια Ελλάδα ενδυναμώνεται με τα νέα «ανοίγματα» του ΟΛΘ να θέτουν τα θεμέλια και να δείχνουν το δρόμο για την καθιέρωση της πόλης, εφόσον βεβαίως υπάρξει μία σοβαρή στρατηγική με αρχή μέση και τέλος από τους εμπλεκόμενους φορείς, σαν ένα διαμετακομιστικό κέντρο που θα αποτελεί βασικό κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα (τη διαδικασία δηλαδή με την οποία τα προϊόντα φτάνουν από τα εργοστάσια στο ράφι) ολόκληρης της Ευρώπης και όχι μόνο.

Η Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία που θα μειώσει κατά πολύ τους χρόνους διακίνησης εμπορευμάτων, το logistics center (μεγάλος αποθηκευτικός χώρος) που «ζυμώνεται» στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και η αναβάθμιση του λιμανιού αποτελούν μερικά μόνο από τα κομμάτια ενός αναπτυξιακού παζλ που αν «ενωθούν» σωστά μπορούν να εκτινάξουν την τοπική οικονομία, αλλάζοντας τον εμπορευματικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Η Θεσσαλονίκη στοχεύει να καταστεί η λιμενική πύλη της εφοδιαστικής αλυσίδας της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με τη νέα τακτική γραμμή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της CMA CGM (δηλαδή της τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), μπορούν πλέον να διακινηθούν φορτία από και προς τόσο τη Βόρεια Ευρώπη όσο και την Τουρκία και από εκεί στις αγορές της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγουν οι εταιρείες σε οδικές μεταφορές προς τον Πειραιά.

Στο πλαίσιο αυτό, μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ρίχνουν «άγκυρα» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και από εδώ, θα παραλαμβάνουν φορτία προς εξαγωγή για λιμάνια της Τουρκίας (Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης) καθώς και το λιμάνι της Τανγκέρης στο Μαρόκο.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετείται ήδη με τρία service της CMA-CGM, με πλοία που μεταφέρουν προς και από τη Θεσσαλονίκη containers, αλλά η υπηρεσία FEMEX για πρώτη φορά θα συνδέσει τον ΟΛΘ με Βόρεια Ευρώπη, όπως και με Βόρεια Αφρική.

Επιπλέον ως προς την εξαγωγή από Θεσσαλονίκη συνδέεται και με λιμάνια της Τουρκίας (Κωνσταντινούπολη, Γεμπζέ, Γκεμλίκ, Σμύρνης) καθώς και το λιμάνι της Τανγκέρης στο Μαρόκο.

Τα πλοία της CMA-CGM θα εξυπηρετούν εβδομαδιαία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα άνωθεν λιμάνια, τα οποία συγκαταλέγονται στα μεγαλύτερα μεταξύ των φορτηγών εμπορευματοκιβωτίων (Containers) που προσεγγίζουν το λιμάνι.

Στόχος της εταιρείας είναι, εκτός από την ενίσχυση της παρουσίας της στην αγορά της Βόρειας Ευρώπης και της Ελλάδας, η Θεσσαλονίκη να χρησιμοποιηθεί ως δίοδος για τη σύνδεση φορτίου στον κεντρικό άξονα της Μεσογείου.

Παράλληλα, το νέο δρομολόγιο δημιουργεί, σύμφωνα με την εταιρεία, καλύτερους χρόνους διέλευσης για Ρότερνταμ, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο. Όπως και:

• Απευθείας σύνδεση της Βόρειας Ευρώπης με τη Θεσσαλονίκη.

• Απευθείας σύνδεση που συνδέει 4 κύρια λιμάνια της Τουρκίας στις περιοχές του Μαρμαρά και της Σμύρνης με τα βόρεια κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια.

• Καλύπτει δύο κύριους κόμβους μεταφόρτωσης στη Μεσόγειο (Μάλτα και Τανγκέρ).

• Ενώνει τη Βόρεια Ευρώπη με το σύνολο των περιοχών Intramed και Βόρειας Αφρικής μέσω του κόμβου της Μάλτας.

• Προσφέρει ευέλικτες λύσεις, ανταγωνιστικές τιμές και συμβατική σιδηροδρομική σύνδεση προς Σαουθάμπτον.

• Ενισχύει και τη θέση του Πειραιά στην κάλυψη άλλων εσωτερικών υπηρεσιών της CMA-CGM.

Η CMA-CGM είναι από τις μεγαλύτερες εταιρίες μεταφοράς containers, κατέχοντας την τρίτη θέση παγκοσμίως με παρουσία σε 160 χώρες, 20 εκατομμύρια TEUs αλλά και διαχείριση σε 50 λιμάνια.

Στην Ελλάδα η παρουσία της CMA-CGM ξεκινά από το 2001 σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και παραμένει συνδιαχειριστής με ποσοστό στο Σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ. Η CMA-CGM Greece έχει σαφή προσανατολισμό τα τελευταία δύο χρόνια την αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και αναβάθμισή του σε κύρια πύλη για τα νότια Βαλκάνια.

Θα πρέπει να προστεθεί ότι στον Όμιλο της CMA-CGM, ανήκει και η Τerminal Link, εταιρεία - μέλος της ιδιωτικής κοινοπραξίας που έχει επενδύσει στην ΟΛΘ ΑΕ.

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρωταγωνιστεί στο νέο τοπίο των διεθνών μεταφορών»

«Η έναρξη της νέας υπηρεσίας FEMEX της κορυφαίας γαλλικής εταιρείας CMA-CGM, που συνδέει άμεσα τον λιμένα της Θεσσαλονίκης με μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης ενισχύει παράλληλα το ρόλο του ως διαμετακομιστικό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Το λιμάνι πρωταγωνιστεί στο νέο τοπίο των διεθνών μεταφορών ενώ εισέρχεται πλέον στην πρώτη κατηγορία του ευρωπαϊκού χάρτη τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων», επισημαίνει ο Θάνος Λιάγκος, Εκτελεστικός πρόεδρος δ.σ.. & Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ.

Σύμφωνα με τον κύριο Λιάγκο, ενισχύεται ακόμη περισσότερο ο πρωταγωνιστικός ρόλος του λιμανιού στο νέο τοπίο των διεθνών μεταφορών, ενώ παράλληλα γίνονται επιπλέον βήματα ως προς την ενδυνάμωση της εξωστρέφειας της χώρας και της καθιέρωσης της ως σημείο αναφοράς για την παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και τον κλάδο των logistics.

«Η επιλογή της Θεσσαλονίκης από την CMA-CGM δεν ήταν τυχαία. Εκτός από τη στρατηγική θέση του λιμανιού της, σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι πρόσφατες επενδύσεις της ΟΛΘ ΑΕ, οι οποίες αναβαθμίζουν ουσιαστικά την ανταγωνιστικότητα και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων», τονίζει.

«Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η έναρξη λειτουργίας των δύο νέων ειδικά σχεδιασμένων γερανογεφυρών New Panamax, συνολικής αξίας 15,7 εκατ. ευρώ, που αυξάνουν σημαντικά την παραγωγική ικανότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, βελτιστοποιούν το επίπεδο εξυπηρέτησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και ενισχύουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης», αναφέρει.

«Παράλληλα, η ΟΛΘ ΑΕ με το βλέμμα στο μέλλον και με όραμα να καθιερωθεί ως ο κύριος πάροχος δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας, για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης δρομολογεί την υλοποίηση του Επενδυτικού της Πλάνου», συμπληρώνει.

«Σε αυτή την κατεύθυνση, στρατηγική της ΟΛΘ ΑΕ είναι η ανάπτυξη της συνδεσιμότητας του λιμένα Θεσσαλονίκης και η περαιτέρω διεύρυνση της στην ενδοχώρα με τη δημιουργία δικτύου dry ports σε χώρες της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Από το Νοέμβριο του 2020, η ΟΛΘ ΑΕ παρέχει απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του λιμένα της Θεσσαλονίκης και του dry port της εταιρείας στη Σόφια (Βουλγαρία) με υπηρεσία προσωρινής αποθήκευσης φορτίων και από τον Αύγουστο του 2022, η ΟΛΘ ΑΕ προσφέρει απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και της Νις (Σερβία)», υποστηρίζει.

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μετεξελίσσεται σε λιμάνι διεθνούς σημασίας και εξυπηρετεί απευθείας προσεγγίσεις πλοίων κύριων γραμμών που συνδέουν τη Νοτιοανατολική, Κεντρική, Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια με τον υπόλοιπο κόσμο, προσφέροντας προστιθέμενη αξία και ευκαιρίες ανάπτυξης σε όλους τους εταίρους του και την κοινωνία», καταλήγει.

Ύφαλοι και σκόπελοι για τον έκτο προβλήτα που θα… «κολυμπήσει» μέσα στο 2023

Μάχη με τον χρόνο δίνει η ΟΛΘ ΑΕ για την εκκίνηση του εμβληματικού έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα του λιμανιού. Η απόφαση του ΣτΕ την περασμένη άνοιξη σχετικά με το αντίστοιχο μεγάλο λιμενικό έργο που πραγματοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, πως για να προχωρήσει το έργο απαιτείται Σχέδιο Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και master plan, τροποποίησαν το πλάνο υλοποίησης του μεγάλου έργου και στη Θεσσαλονίκη.

Η ΟΛΘ ΑΕ για να ικανοποιήσει τις νέες συνθήκες που προέκυψαν και να μην υψωθούν νέα εμπόδια, προχώρησε σε εκπόνηση της ΣΜΠΕ και του master plan και πλέον στόχος είναι και τα δύο να κατατεθούν προς έγκριση περίπου στα μέσα Δεκεμβρίου ή το αργότερο στις αρχές του νέου έτους.

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενώ γνωμοδοτικό ρόλο έχει και η ΕΣΑΛ. Το masterplan θα κατατεθεί προς έγκριση στην ΕΣΑΛ.

Εφόσον δεν παρουσιαστούν νέες καθυστερήσεις οι εγκρίσεις αναμένεται να έχουν δοθεί μέχρι την άνοιξη του 2023. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία η ΟΛΘ θα έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε σύμβαση κατασκευής με το έργο να μπαίνει στην τελική ευθεία

Θα πρέπει να διευκρινιστεί πως δεν απαιτείται η αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο ή να παρουσιαστεί στη Βουλή καθώς είναι ένα 100% ιδιωτικό έργο με 100% ιδιωτική χρηματοδότηση.

Υπενθυμίζεται πως το σχήμα ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ROVER MARITIME αναλαμβάνει τα έργα, καθώς επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό που ξεκίνησε στις 5 Φεβρουαρίου 2020, ενώ οι προσφορές κατατέθηκαν στις 5 Φεβρουαρίου 2021. Για την Μυτιληναίος είναι το πρώτο μεγάλο λιμενικό έργο που θα εκτελέσει ενώ στην πόλη της Θεσσαλονίκης θα υλοποιήσει ακόμα σε σχήμα με την ΑΒΑΞ το Fly Over της Περιφερειακής.

Η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης αποτελεί το μεγαλύτερο λιμενικό έργο υποδομής της χώρας με κόστος που ανέρχεται με τον ΦΠΑ σε 170 εκατ. ευρώ.

Είναι το βασικό έργο των υποχρεωτικών επενδύσεων της ΟΛΘ ΑΕ μετά την ιδιωτικοποίηση της και αναμένεται να αλλάξει την εικόνα όχι μόνο του λιμανιού αλλά και όλης της πόλης. Η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 30 μήνες και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις θα μπορέσει να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026. Με τη λειτουργία του αναβαθμισμένου προβλήτα θα διπλασιαστεί η ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του την δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.

Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).

Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη και από εδώ θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης.

Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ένας ακόμη μεγαλύτερο χώρος για την εναπόθεση των κοντέινερς που φορτοεκφορτώνονται από αυτά τα μεγάλα πλοία. Σήμερα τα εμπορευματοκιβώτια διακινούνται μέσω ειδικά διαμορφωμένου χώρου μήκους 550 μ. και πλάτους 340 μ., σε έκταση 254.000 τ.μ. Η μέγιστη χωρητικότητα στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων είναι της τάξης των 550.000 κοντέινερς, ενώ συνήθως ο χώρος είναι γεμάτος κατά 90%. Με την επέκταση του χερσαίου χώρου του ΣΕΜΠΟ η χωρητικότητα θα αυξηθεί ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται 1,3-1,5 εκατομμύρια κοντέινερς.

Την ίδια στιγμή, οι δύο νέες ειδικά σχεδιασμένες γερανογέφυρες που διαθέτει πλέον ο ΟΛΘ, αναβαθμίζουν σημαντικά τις υπηρεσίες που προσφέρει το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Με ανυψωτική ικανότητα 65 τόνων και 50 τόνων σε διπλή και σε μονή φόρτωση αντίστοιχα και τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων κύριων γραμμών βάζουν το λιμάνι στην… ελίτ.

Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα Θεσσαλονίκης έχει συνολικά έξι γερανογέφυρες. Οι νέες γερανογέφυρες συμβάλλουν σημαντικά στην προσέλκυση νέων γραμμών και παράλληλα με την επέκταση του Προβλήτα 6, σχεδιάζεται η τοποθέτηση επιπλέον γερανογεφυρών στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, αναβαθμίζοντας περαιτέρω το ρόλο της Θεσσαλονίκης ως σημαντική πύλη εξυπηρέτησης για το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11.12.2022

«Μακροβούτι» μέχρι την Αφρική πραγματοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που αποτελεί ήδη το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο με τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην διακίνηση εμπορευμάτων να ενισχύεται περαιτέρω.

Η αδιαμφησβήτητη αναπτυξιακή διάσταση του λιμανιού όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη αλλά και για την Βόρεια Ελλάδα ενδυναμώνεται με τα νέα «ανοίγματα» του ΟΛΘ να θέτουν τα θεμέλια και να δείχνουν το δρόμο για την καθιέρωση της πόλης, εφόσον βεβαίως υπάρξει μία σοβαρή στρατηγική με αρχή μέση και τέλος από τους εμπλεκόμενους φορείς, σαν ένα διαμετακομιστικό κέντρο που θα αποτελεί βασικό κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα (τη διαδικασία δηλαδή με την οποία τα προϊόντα φτάνουν από τα εργοστάσια στο ράφι) ολόκληρης της Ευρώπης και όχι μόνο.

Η Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία που θα μειώσει κατά πολύ τους χρόνους διακίνησης εμπορευμάτων, το logistics center (μεγάλος αποθηκευτικός χώρος) που «ζυμώνεται» στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και η αναβάθμιση του λιμανιού αποτελούν μερικά μόνο από τα κομμάτια ενός αναπτυξιακού παζλ που αν «ενωθούν» σωστά μπορούν να εκτινάξουν την τοπική οικονομία, αλλάζοντας τον εμπορευματικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Η Θεσσαλονίκη στοχεύει να καταστεί η λιμενική πύλη της εφοδιαστικής αλυσίδας της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με τη νέα τακτική γραμμή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της CMA CGM (δηλαδή της τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), μπορούν πλέον να διακινηθούν φορτία από και προς τόσο τη Βόρεια Ευρώπη όσο και την Τουρκία και από εκεί στις αγορές της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγουν οι εταιρείες σε οδικές μεταφορές προς τον Πειραιά.

Στο πλαίσιο αυτό, μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ρίχνουν «άγκυρα» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και από εδώ, θα παραλαμβάνουν φορτία προς εξαγωγή για λιμάνια της Τουρκίας (Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης) καθώς και το λιμάνι της Τανγκέρης στο Μαρόκο.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετείται ήδη με τρία service της CMA-CGM, με πλοία που μεταφέρουν προς και από τη Θεσσαλονίκη containers, αλλά η υπηρεσία FEMEX για πρώτη φορά θα συνδέσει τον ΟΛΘ με Βόρεια Ευρώπη, όπως και με Βόρεια Αφρική.

Επιπλέον ως προς την εξαγωγή από Θεσσαλονίκη συνδέεται και με λιμάνια της Τουρκίας (Κωνσταντινούπολη, Γεμπζέ, Γκεμλίκ, Σμύρνης) καθώς και το λιμάνι της Τανγκέρης στο Μαρόκο.

Τα πλοία της CMA-CGM θα εξυπηρετούν εβδομαδιαία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα άνωθεν λιμάνια, τα οποία συγκαταλέγονται στα μεγαλύτερα μεταξύ των φορτηγών εμπορευματοκιβωτίων (Containers) που προσεγγίζουν το λιμάνι.

Στόχος της εταιρείας είναι, εκτός από την ενίσχυση της παρουσίας της στην αγορά της Βόρειας Ευρώπης και της Ελλάδας, η Θεσσαλονίκη να χρησιμοποιηθεί ως δίοδος για τη σύνδεση φορτίου στον κεντρικό άξονα της Μεσογείου.

Παράλληλα, το νέο δρομολόγιο δημιουργεί, σύμφωνα με την εταιρεία, καλύτερους χρόνους διέλευσης για Ρότερνταμ, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο. Όπως και:

• Απευθείας σύνδεση της Βόρειας Ευρώπης με τη Θεσσαλονίκη.

• Απευθείας σύνδεση που συνδέει 4 κύρια λιμάνια της Τουρκίας στις περιοχές του Μαρμαρά και της Σμύρνης με τα βόρεια κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια.

• Καλύπτει δύο κύριους κόμβους μεταφόρτωσης στη Μεσόγειο (Μάλτα και Τανγκέρ).

• Ενώνει τη Βόρεια Ευρώπη με το σύνολο των περιοχών Intramed και Βόρειας Αφρικής μέσω του κόμβου της Μάλτας.

• Προσφέρει ευέλικτες λύσεις, ανταγωνιστικές τιμές και συμβατική σιδηροδρομική σύνδεση προς Σαουθάμπτον.

• Ενισχύει και τη θέση του Πειραιά στην κάλυψη άλλων εσωτερικών υπηρεσιών της CMA-CGM.

Η CMA-CGM είναι από τις μεγαλύτερες εταιρίες μεταφοράς containers, κατέχοντας την τρίτη θέση παγκοσμίως με παρουσία σε 160 χώρες, 20 εκατομμύρια TEUs αλλά και διαχείριση σε 50 λιμάνια.

Στην Ελλάδα η παρουσία της CMA-CGM ξεκινά από το 2001 σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και παραμένει συνδιαχειριστής με ποσοστό στο Σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ. Η CMA-CGM Greece έχει σαφή προσανατολισμό τα τελευταία δύο χρόνια την αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και αναβάθμισή του σε κύρια πύλη για τα νότια Βαλκάνια.

Θα πρέπει να προστεθεί ότι στον Όμιλο της CMA-CGM, ανήκει και η Τerminal Link, εταιρεία - μέλος της ιδιωτικής κοινοπραξίας που έχει επενδύσει στην ΟΛΘ ΑΕ.

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρωταγωνιστεί στο νέο τοπίο των διεθνών μεταφορών»

«Η έναρξη της νέας υπηρεσίας FEMEX της κορυφαίας γαλλικής εταιρείας CMA-CGM, που συνδέει άμεσα τον λιμένα της Θεσσαλονίκης με μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης ενισχύει παράλληλα το ρόλο του ως διαμετακομιστικό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Το λιμάνι πρωταγωνιστεί στο νέο τοπίο των διεθνών μεταφορών ενώ εισέρχεται πλέον στην πρώτη κατηγορία του ευρωπαϊκού χάρτη τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων», επισημαίνει ο Θάνος Λιάγκος, Εκτελεστικός πρόεδρος δ.σ.. & Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ.

Σύμφωνα με τον κύριο Λιάγκο, ενισχύεται ακόμη περισσότερο ο πρωταγωνιστικός ρόλος του λιμανιού στο νέο τοπίο των διεθνών μεταφορών, ενώ παράλληλα γίνονται επιπλέον βήματα ως προς την ενδυνάμωση της εξωστρέφειας της χώρας και της καθιέρωσης της ως σημείο αναφοράς για την παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και τον κλάδο των logistics.

«Η επιλογή της Θεσσαλονίκης από την CMA-CGM δεν ήταν τυχαία. Εκτός από τη στρατηγική θέση του λιμανιού της, σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι πρόσφατες επενδύσεις της ΟΛΘ ΑΕ, οι οποίες αναβαθμίζουν ουσιαστικά την ανταγωνιστικότητα και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων», τονίζει.

«Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η έναρξη λειτουργίας των δύο νέων ειδικά σχεδιασμένων γερανογεφυρών New Panamax, συνολικής αξίας 15,7 εκατ. ευρώ, που αυξάνουν σημαντικά την παραγωγική ικανότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, βελτιστοποιούν το επίπεδο εξυπηρέτησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και ενισχύουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης», αναφέρει.

«Παράλληλα, η ΟΛΘ ΑΕ με το βλέμμα στο μέλλον και με όραμα να καθιερωθεί ως ο κύριος πάροχος δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας, για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης δρομολογεί την υλοποίηση του Επενδυτικού της Πλάνου», συμπληρώνει.

«Σε αυτή την κατεύθυνση, στρατηγική της ΟΛΘ ΑΕ είναι η ανάπτυξη της συνδεσιμότητας του λιμένα Θεσσαλονίκης και η περαιτέρω διεύρυνση της στην ενδοχώρα με τη δημιουργία δικτύου dry ports σε χώρες της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Από το Νοέμβριο του 2020, η ΟΛΘ ΑΕ παρέχει απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του λιμένα της Θεσσαλονίκης και του dry port της εταιρείας στη Σόφια (Βουλγαρία) με υπηρεσία προσωρινής αποθήκευσης φορτίων και από τον Αύγουστο του 2022, η ΟΛΘ ΑΕ προσφέρει απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και της Νις (Σερβία)», υποστηρίζει.

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μετεξελίσσεται σε λιμάνι διεθνούς σημασίας και εξυπηρετεί απευθείας προσεγγίσεις πλοίων κύριων γραμμών που συνδέουν τη Νοτιοανατολική, Κεντρική, Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια με τον υπόλοιπο κόσμο, προσφέροντας προστιθέμενη αξία και ευκαιρίες ανάπτυξης σε όλους τους εταίρους του και την κοινωνία», καταλήγει.

Ύφαλοι και σκόπελοι για τον έκτο προβλήτα που θα… «κολυμπήσει» μέσα στο 2023

Μάχη με τον χρόνο δίνει η ΟΛΘ ΑΕ για την εκκίνηση του εμβληματικού έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα του λιμανιού. Η απόφαση του ΣτΕ την περασμένη άνοιξη σχετικά με το αντίστοιχο μεγάλο λιμενικό έργο που πραγματοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, πως για να προχωρήσει το έργο απαιτείται Σχέδιο Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και master plan, τροποποίησαν το πλάνο υλοποίησης του μεγάλου έργου και στη Θεσσαλονίκη.

Η ΟΛΘ ΑΕ για να ικανοποιήσει τις νέες συνθήκες που προέκυψαν και να μην υψωθούν νέα εμπόδια, προχώρησε σε εκπόνηση της ΣΜΠΕ και του master plan και πλέον στόχος είναι και τα δύο να κατατεθούν προς έγκριση περίπου στα μέσα Δεκεμβρίου ή το αργότερο στις αρχές του νέου έτους.

Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενώ γνωμοδοτικό ρόλο έχει και η ΕΣΑΛ. Το masterplan θα κατατεθεί προς έγκριση στην ΕΣΑΛ.

Εφόσον δεν παρουσιαστούν νέες καθυστερήσεις οι εγκρίσεις αναμένεται να έχουν δοθεί μέχρι την άνοιξη του 2023. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία η ΟΛΘ θα έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε σύμβαση κατασκευής με το έργο να μπαίνει στην τελική ευθεία

Θα πρέπει να διευκρινιστεί πως δεν απαιτείται η αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο ή να παρουσιαστεί στη Βουλή καθώς είναι ένα 100% ιδιωτικό έργο με 100% ιδιωτική χρηματοδότηση.

Υπενθυμίζεται πως το σχήμα ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ROVER MARITIME αναλαμβάνει τα έργα, καθώς επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό που ξεκίνησε στις 5 Φεβρουαρίου 2020, ενώ οι προσφορές κατατέθηκαν στις 5 Φεβρουαρίου 2021. Για την Μυτιληναίος είναι το πρώτο μεγάλο λιμενικό έργο που θα εκτελέσει ενώ στην πόλη της Θεσσαλονίκης θα υλοποιήσει ακόμα σε σχήμα με την ΑΒΑΞ το Fly Over της Περιφερειακής.

Η ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης αποτελεί το μεγαλύτερο λιμενικό έργο υποδομής της χώρας με κόστος που ανέρχεται με τον ΦΠΑ σε 170 εκατ. ευρώ.

Είναι το βασικό έργο των υποχρεωτικών επενδύσεων της ΟΛΘ ΑΕ μετά την ιδιωτικοποίηση της και αναμένεται να αλλάξει την εικόνα όχι μόνο του λιμανιού αλλά και όλης της πόλης. Η διάρκεια των έργων έχει οριστεί σε 30 μήνες και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις θα μπορέσει να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026. Με τη λειτουργία του αναβαθμισμένου προβλήτα θα διπλασιαστεί η ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του την δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.

Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).

Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη και από εδώ θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης.

Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ένας ακόμη μεγαλύτερο χώρος για την εναπόθεση των κοντέινερς που φορτοεκφορτώνονται από αυτά τα μεγάλα πλοία. Σήμερα τα εμπορευματοκιβώτια διακινούνται μέσω ειδικά διαμορφωμένου χώρου μήκους 550 μ. και πλάτους 340 μ., σε έκταση 254.000 τ.μ. Η μέγιστη χωρητικότητα στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων είναι της τάξης των 550.000 κοντέινερς, ενώ συνήθως ο χώρος είναι γεμάτος κατά 90%. Με την επέκταση του χερσαίου χώρου του ΣΕΜΠΟ η χωρητικότητα θα αυξηθεί ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται 1,3-1,5 εκατομμύρια κοντέινερς.

Την ίδια στιγμή, οι δύο νέες ειδικά σχεδιασμένες γερανογέφυρες που διαθέτει πλέον ο ΟΛΘ, αναβαθμίζουν σημαντικά τις υπηρεσίες που προσφέρει το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Με ανυψωτική ικανότητα 65 τόνων και 50 τόνων σε διπλή και σε μονή φόρτωση αντίστοιχα και τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων κύριων γραμμών βάζουν το λιμάνι στην… ελίτ.

Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα Θεσσαλονίκης έχει συνολικά έξι γερανογέφυρες. Οι νέες γερανογέφυρες συμβάλλουν σημαντικά στην προσέλκυση νέων γραμμών και παράλληλα με την επέκταση του Προβλήτα 6, σχεδιάζεται η τοποθέτηση επιπλέον γερανογεφυρών στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, αναβαθμίζοντας περαιτέρω το ρόλο της Θεσσαλονίκης ως σημαντική πύλη εξυπηρέτησης για το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11.12.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία