ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

«Ξελογιάστρα» η Θεσσαλονίκη για τους τουρίστες: Τι τους αρέσει, κάτω από τη βάση καθαριότητα και μέσα μαζικής μεταφοράς

Σε ποιες κατηγορίες διαπρέπει, σε ποιες «κόβεται» - Θετικοί οι οιωνοί για το καλοκαίρι

 17/05/2023 14:36

«Ξελογιάστρα» η Θεσσαλονίκη για τους τουρίστες: Τι τους αρέσει, κάτω από τη βάση καθαριότητα και μέσα μαζικής μεταφοράς

Στέφανος Μαχτσίρας

Μπορεί η Θεσσαλονίκη να κλέβει τις καρδιές των τουριστών, ωστόσο τα χρόνια προβλήματα που την ταλαιπωρούν χαλάνε τις εντυπώσεις αν και η γαστρονομία της και ο πολιτισμικός της πλούτος καταφέρνουν να μείνουν ανεξίτηλα χαραγμένα στους επισκέπτες.

Με την τουριστική σεζόν προ των πυλών κι ενώ τα μηνύματα είναι κάτι παραπάνω από ευοίωνα παρά την αύξηση 16% στην μέση τιμή δωματίου, αποκαλυπτικά στοιχεία για το προφίλ, την ικανοποίηση, και τις συνήθειες όσων επισκέπτονται την πόλη παρέχει η ετήσια έρευνα που διεξάγεται για την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.

343672729-1239538740036401-854812191935610612-n.jpg


Η πιο «νόστιμη» πόλη

Το 2022 υπήρξε μία χρονιά που αν και ξεκίνησε πολύ «μουδιασμένα», μετά από δύο έτη ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών λόγω της πανδημίας στην πορεία ξεπέρασε τις προσδοκίες των ξενοδόχων.

Η φετινή έρευνα έδειξε ότι η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να έχει έντονο το στίγμα της πόλης της γαστρονομίας και της διασκέδασης/νυχτερινής ζωής που είναι από τα πολύ δυνατά «ατού» του προορισμού σχεδόν για όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Επιπλέον, περίπου ένας στους τρεις τουρίστες δήλωσε ότι επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητά της. Επίσης, σε σύγκριση με το 2019 αν και τα ξενοδοχεία διατήρησαν την υψηλή αξιολόγησή τους όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους, ωστόσο η σχέση μεταξύ τιμής/ποιότητας μειώθηκε.

Οι πληρότητες κυμάνθηκαν το 2022 στο 63% έναντι 71,8% το 2019 με τους επαγγελματίες ωστόσο να συγκρατούν τις τιμές παρά τον υψηλό πληθωρισμό και την αβεβαιότητα παγκοσμίως. 

Το έσοδο ανά δωμάτιο το 2022 αυξήθηκε μόλις κατά 2% σε σχέση με το 2019 αν η συγκριθεί η Θεσσαλονίκη με ανταγωνίστριες πόλεις.

Ισραηλινοί, Αμερικανοί, Γερμανοί, Ρουμάνοι και Κύπριοι κατέγραψαν τις περισσότερες διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης ενώ περίπου το 50% αφορά Έλληνες επισκέπτες.

Οι διανυκτερεύσεις των Ισραηλινών σημείωσαν πτώση κατά 32% σε σχέση με το 2019 με τη Ρουμανία να θεωρείται ανερχόμενη δύναμη.

Τα τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία μεταξύ 2015 – 2022 αυξήθηκαν κατά 62% και 80% αντίστοιχα με τη Θεσσαλονίκη να διαθέτει συνολικά 149 ξενοδοχεία και 8.467 κλίνες.

Γενικότερα, η διασκέδαση και αναψυχή, η συμπεριφορά των κατοίκων και τα μουσεία/αρχαιολογικοί και πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν από τους ερωτηθέντες επισκέπτες με υψηλές βαθμολογίες, ενώ «μελανά» σημεία της πόλης συνεχίζουν να παραμένουν ακριβώς τα ίδια αφού οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, η δημόσια καθαριότητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς αξιολογήθηκαν χαμηλά για μία ακόμη φορά.

Αν και η συνολική βαθμολόγηση της Θεσσαλονίκης από τους ερωτηθέντες, είναι η χαμηλότερη (7,9) των τελευταίων ετών, αυτό που ξεχωρίζει είναι η συνεχής και σταθερή ικανοποίηση των επισκεπτών της αφού στο ερώτημα εάν θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη στο περιβάλλον τους, το ποσοστό άγγιξε το «άριστα» (97%), ενώ το 95% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά. Η Θεσσαλονίκη λοιπόν εξακολουθεί, παρά τα φλέγοντα προβλήματά της, να είναι ένας πολύ αγαπημένος προορισμός.

Οι τουρίστες παραμένουν πολύ ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη. Περίπου τα δύο τρίτα είχαν καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία από ό,τι προσδοκούσαν και το 95% θα σύστηνε τη Θεσσαλονίκη. Στις πτυχές που χρήζουν βελτίωσης παραμένουν η δημόσια καθαριότητα, οι δημόσιες συγκοινωνίες, η κατάσταση των πλατειών και των πεζοδρομίων και η ασφάλεια στην πόλη, καθώς τα επίπεδα ικανοποίησης καταγράφουν ιστορικά χαμηλά.

Οι δαπάνες των τουριστών, σε μεγάλο βαθμό λόγω και των ανατιμήσεων προσέγγισαν τα 85 ευρώ ανά άτομο την ημέρα, από 77 ευρώ το 2019. 

Στην έρευνα εντοπίστηκαν 9 συγκεκριμένα προφίλ επισκεπτών με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Οι δραστήριοι (δαπανούν τα περισσότερα χρήματα), οι χαλαροί, οι πατρογονικοί, οι φιλότεχνοι, οι αρχαιόφιλοι, οι επαγγελματίες, οι καλοφαγάδες, και οι νυχτόβιοι. Τα κοινά σημεία όλων των ταξιδιωτών ανεξάρτητα από το ενδιαφέρον ή τον σκοπό του ταξιδιού τους είναι: η επίσκεψη στην παραλία όπου βρίσκεται ο Λευκός Πύργος, η πλατεία Αριστοτέλους, και η διαδρομή που φθάνει στα Λαδάδικα.

«Μέχρι τον Οκτώβριο θα υπάρχει μία κινητικότητα στην κίνηση στη Θεσσαλονίκη που επανέρχεται στην κανονικότητα», επεσήμανε ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος ο οποίος έκρουσε καμπανάκι κινδύνου για «τον αθέμιτο ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία από τα Airbnb», τα κρούσματα εγκληματικότητας στο κέντρο της πόλης, την υστέρηση στις αεροπορικές αφίξεις.

Παράλληλα, εστίασε και στην έλλειψη στρατηγικού σχεδίου για την προβολή της περιοχής. Ο κ. Μανδρίνος απέδωσε τα εύσημα στον ΟΛΘ για τις αυξημένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην πόλη αλλά όπως ανέφερε «δεν δικαιολογούνται πανηγυρισμοί και φωτογραφίες καθώς το οικονομικό αποτύπωμα είναι ελάχιστο».

«Κυκλοφοριακό, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σκουπίδια και ηχορρύπανση αποτελούν τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τουρίστες της πόλης. Δεν υπάρχουν πάρκινγκ ενώ θεωρείται αδιανόητο για τους τουρίστες να περνούν μηχανάκια από δίπλα τους στα πεζοδρόμια», επεσήμανε ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αντιπρόεδρος της ΕΞΘ. «Η Θεσσαλονίκη σε αντίθεση με την Αθήνα δεν προσελκύει δυνατούς οικονομικά επισκέπτες», τόνισε.

Σε κρουαζιέρα, ενίσχυση των αεροπορικών αφίξεων, συνεδριακό τουρισμό, ενδυνάμωση της προβολής της πόλης στις διεθνείς αγορές εστίασε ο Αλέξανδρος Θάνος, αντιπεριφερειάρχης τουρισμού της ΠΚΜ. «Πρέπει να κινηθούμε έξυπνα στον διεθνή ανταγωνισμό», σημείωσε. «Οι ταινίες που γυρίστηκαν στη Θεσσαλονίκη έχουν αφήσει 100 εκατ. Ευρώ στην πόλη από το 2020», υποστήριξε.

«Όλοι μαζί θα φροντίσουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες στη Θεσσαλονίκη, στο τέλος της ημέρας θα φανεί ποιος έκανε τη δουλειά του και ποιος όχι», επεσήμανε η αντιδήμαρχος τουρισμού της Θεσσαλονίκης, Μαρία Καραγιάννη.

Η Θεσσαλονίκη φιλοδοξεί να πετύχει υψηλές επιδόσεις τη φετινή τουριστική περίοδο με τα προμηνύματα μέχρι τώρα να προδιαγράφουν μία «θερμή» σεζόν.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Θεσσαλονίκη το 2022 δεν κατάφερε να προσεγγίσει τα νούμερα του 2019, εξέλιξη που εν μέρει έχει αποδοθεί στον πόλεμο στην Ουκρανία, εξαιτίας του οποίου μειώθηκε ο αριθμός των Ουκρανών και Ρώσων τουριστών στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και στην αδυναμία ανάπτυξης μίας συνεκτικής στρατηγικής για την προβολή της ευρύτερης περιοχής.

«Το μετρό θα λειτουργήσει το 2024 ενώ από τον Οκτώβριο του 2023 θα ξεκινήσει το flyover. Παράλληλα, το 2024 θα έχουμε και εξελίξεις για την επέκταση του μετρό στα δυτικά και το αεροδρόμιο», ανέφερε ο Πάρης Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης υποδομών της ΠΚΜ.

Στην εκδήλωση χαιρετισμούς απηύθυναν ο υφυπουργός εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης και οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας και Στέλιος Αγγελούδης.

343658387-634789524776087-2843130479907675254-n.jpg
343694812-912456536718740-8050569633149093323-n.jpg
344750970-156066240596400-5579645501925719633-n.jpg




Μπορεί η Θεσσαλονίκη να κλέβει τις καρδιές των τουριστών, ωστόσο τα χρόνια προβλήματα που την ταλαιπωρούν χαλάνε τις εντυπώσεις αν και η γαστρονομία της και ο πολιτισμικός της πλούτος καταφέρνουν να μείνουν ανεξίτηλα χαραγμένα στους επισκέπτες.

Με την τουριστική σεζόν προ των πυλών κι ενώ τα μηνύματα είναι κάτι παραπάνω από ευοίωνα παρά την αύξηση 16% στην μέση τιμή δωματίου, αποκαλυπτικά στοιχεία για το προφίλ, την ικανοποίηση, και τις συνήθειες όσων επισκέπτονται την πόλη παρέχει η ετήσια έρευνα που διεξάγεται για την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.

343672729-1239538740036401-854812191935610612-n.jpg


Η πιο «νόστιμη» πόλη

Το 2022 υπήρξε μία χρονιά που αν και ξεκίνησε πολύ «μουδιασμένα», μετά από δύο έτη ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών λόγω της πανδημίας στην πορεία ξεπέρασε τις προσδοκίες των ξενοδόχων.

Η φετινή έρευνα έδειξε ότι η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να έχει έντονο το στίγμα της πόλης της γαστρονομίας και της διασκέδασης/νυχτερινής ζωής που είναι από τα πολύ δυνατά «ατού» του προορισμού σχεδόν για όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Επιπλέον, περίπου ένας στους τρεις τουρίστες δήλωσε ότι επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητά της. Επίσης, σε σύγκριση με το 2019 αν και τα ξενοδοχεία διατήρησαν την υψηλή αξιολόγησή τους όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους, ωστόσο η σχέση μεταξύ τιμής/ποιότητας μειώθηκε.

Οι πληρότητες κυμάνθηκαν το 2022 στο 63% έναντι 71,8% το 2019 με τους επαγγελματίες ωστόσο να συγκρατούν τις τιμές παρά τον υψηλό πληθωρισμό και την αβεβαιότητα παγκοσμίως. 

Το έσοδο ανά δωμάτιο το 2022 αυξήθηκε μόλις κατά 2% σε σχέση με το 2019 αν η συγκριθεί η Θεσσαλονίκη με ανταγωνίστριες πόλεις.

Ισραηλινοί, Αμερικανοί, Γερμανοί, Ρουμάνοι και Κύπριοι κατέγραψαν τις περισσότερες διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης ενώ περίπου το 50% αφορά Έλληνες επισκέπτες.

Οι διανυκτερεύσεις των Ισραηλινών σημείωσαν πτώση κατά 32% σε σχέση με το 2019 με τη Ρουμανία να θεωρείται ανερχόμενη δύναμη.

Τα τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία μεταξύ 2015 – 2022 αυξήθηκαν κατά 62% και 80% αντίστοιχα με τη Θεσσαλονίκη να διαθέτει συνολικά 149 ξενοδοχεία και 8.467 κλίνες.

Γενικότερα, η διασκέδαση και αναψυχή, η συμπεριφορά των κατοίκων και τα μουσεία/αρχαιολογικοί και πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν από τους ερωτηθέντες επισκέπτες με υψηλές βαθμολογίες, ενώ «μελανά» σημεία της πόλης συνεχίζουν να παραμένουν ακριβώς τα ίδια αφού οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, η δημόσια καθαριότητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς αξιολογήθηκαν χαμηλά για μία ακόμη φορά.

Αν και η συνολική βαθμολόγηση της Θεσσαλονίκης από τους ερωτηθέντες, είναι η χαμηλότερη (7,9) των τελευταίων ετών, αυτό που ξεχωρίζει είναι η συνεχής και σταθερή ικανοποίηση των επισκεπτών της αφού στο ερώτημα εάν θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη στο περιβάλλον τους, το ποσοστό άγγιξε το «άριστα» (97%), ενώ το 95% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά. Η Θεσσαλονίκη λοιπόν εξακολουθεί, παρά τα φλέγοντα προβλήματά της, να είναι ένας πολύ αγαπημένος προορισμός.

Οι τουρίστες παραμένουν πολύ ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη. Περίπου τα δύο τρίτα είχαν καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία από ό,τι προσδοκούσαν και το 95% θα σύστηνε τη Θεσσαλονίκη. Στις πτυχές που χρήζουν βελτίωσης παραμένουν η δημόσια καθαριότητα, οι δημόσιες συγκοινωνίες, η κατάσταση των πλατειών και των πεζοδρομίων και η ασφάλεια στην πόλη, καθώς τα επίπεδα ικανοποίησης καταγράφουν ιστορικά χαμηλά.

Οι δαπάνες των τουριστών, σε μεγάλο βαθμό λόγω και των ανατιμήσεων προσέγγισαν τα 85 ευρώ ανά άτομο την ημέρα, από 77 ευρώ το 2019. 

Στην έρευνα εντοπίστηκαν 9 συγκεκριμένα προφίλ επισκεπτών με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Οι δραστήριοι (δαπανούν τα περισσότερα χρήματα), οι χαλαροί, οι πατρογονικοί, οι φιλότεχνοι, οι αρχαιόφιλοι, οι επαγγελματίες, οι καλοφαγάδες, και οι νυχτόβιοι. Τα κοινά σημεία όλων των ταξιδιωτών ανεξάρτητα από το ενδιαφέρον ή τον σκοπό του ταξιδιού τους είναι: η επίσκεψη στην παραλία όπου βρίσκεται ο Λευκός Πύργος, η πλατεία Αριστοτέλους, και η διαδρομή που φθάνει στα Λαδάδικα.

«Μέχρι τον Οκτώβριο θα υπάρχει μία κινητικότητα στην κίνηση στη Θεσσαλονίκη που επανέρχεται στην κανονικότητα», επεσήμανε ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος ο οποίος έκρουσε καμπανάκι κινδύνου για «τον αθέμιτο ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία από τα Airbnb», τα κρούσματα εγκληματικότητας στο κέντρο της πόλης, την υστέρηση στις αεροπορικές αφίξεις.

Παράλληλα, εστίασε και στην έλλειψη στρατηγικού σχεδίου για την προβολή της περιοχής. Ο κ. Μανδρίνος απέδωσε τα εύσημα στον ΟΛΘ για τις αυξημένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην πόλη αλλά όπως ανέφερε «δεν δικαιολογούνται πανηγυρισμοί και φωτογραφίες καθώς το οικονομικό αποτύπωμα είναι ελάχιστο».

«Κυκλοφοριακό, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σκουπίδια και ηχορρύπανση αποτελούν τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τουρίστες της πόλης. Δεν υπάρχουν πάρκινγκ ενώ θεωρείται αδιανόητο για τους τουρίστες να περνούν μηχανάκια από δίπλα τους στα πεζοδρόμια», επεσήμανε ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αντιπρόεδρος της ΕΞΘ. «Η Θεσσαλονίκη σε αντίθεση με την Αθήνα δεν προσελκύει δυνατούς οικονομικά επισκέπτες», τόνισε.

Σε κρουαζιέρα, ενίσχυση των αεροπορικών αφίξεων, συνεδριακό τουρισμό, ενδυνάμωση της προβολής της πόλης στις διεθνείς αγορές εστίασε ο Αλέξανδρος Θάνος, αντιπεριφερειάρχης τουρισμού της ΠΚΜ. «Πρέπει να κινηθούμε έξυπνα στον διεθνή ανταγωνισμό», σημείωσε. «Οι ταινίες που γυρίστηκαν στη Θεσσαλονίκη έχουν αφήσει 100 εκατ. Ευρώ στην πόλη από το 2020», υποστήριξε.

«Όλοι μαζί θα φροντίσουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες στη Θεσσαλονίκη, στο τέλος της ημέρας θα φανεί ποιος έκανε τη δουλειά του και ποιος όχι», επεσήμανε η αντιδήμαρχος τουρισμού της Θεσσαλονίκης, Μαρία Καραγιάννη.

Η Θεσσαλονίκη φιλοδοξεί να πετύχει υψηλές επιδόσεις τη φετινή τουριστική περίοδο με τα προμηνύματα μέχρι τώρα να προδιαγράφουν μία «θερμή» σεζόν.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Θεσσαλονίκη το 2022 δεν κατάφερε να προσεγγίσει τα νούμερα του 2019, εξέλιξη που εν μέρει έχει αποδοθεί στον πόλεμο στην Ουκρανία, εξαιτίας του οποίου μειώθηκε ο αριθμός των Ουκρανών και Ρώσων τουριστών στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και στην αδυναμία ανάπτυξης μίας συνεκτικής στρατηγικής για την προβολή της ευρύτερης περιοχής.

«Το μετρό θα λειτουργήσει το 2024 ενώ από τον Οκτώβριο του 2023 θα ξεκινήσει το flyover. Παράλληλα, το 2024 θα έχουμε και εξελίξεις για την επέκταση του μετρό στα δυτικά και το αεροδρόμιο», ανέφερε ο Πάρης Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης υποδομών της ΠΚΜ.

Στην εκδήλωση χαιρετισμούς απηύθυναν ο υφυπουργός εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης και οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας και Στέλιος Αγγελούδης.

343658387-634789524776087-2843130479907675254-n.jpg
343694812-912456536718740-8050569633149093323-n.jpg
344750970-156066240596400-5579645501925719633-n.jpg




ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία