ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Κωνσταντίνος Ζέρβας στη «ΜτΚ»: Θέλω να αφήσω μία πόλη πολύ καλύτερη από αυτήν που παρέλαβα

Σε αξιολόγηση του έργου της διοίκησής του προχωρά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, σε μία εφ’ όλης της ύλης: Το Μετρό, ο ΟΑΣΘ, το Μουσείο Ολοκαυτώματος και οι εξελίξεις που έρχονται για την πλατεία Ελευθερίας

 13/03/2023 07:00

Κωνσταντίνος Ζέρβας στη «ΜτΚ»: Θέλω να αφήσω μία πόλη πολύ καλύτερη από αυτήν που παρέλαβα

Βαγγέλης Στολάκης

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, μεταξύ άλλων, μιλά για το διακύβευμα των αυτοδιοικητικών εκλογών και χαρακτηρίζει «καλοδεχούμενες» τις υποψηφιότητες που έχουν ανακοινωθεί «αρκεί να αποφύγουμε την πολυδιάσπαση του 2019» όπως λέει χαρακτηριστικά.

Η Ελλάδα θρηνεί τους νεκρούς της στην πρόσφατη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη. Πώς αντιδράσατε στο άκουσμα της είδησης;

Μία ανείπωτη, αδιανόητη τραγωδία που δεν χωρά στον ανθρώπινο νου! Το μοιραίο τρένο ερχόταν στην πόλη μας μετά από ένα γιορτινό τριήμερο μεταφέροντας κυρίως νέους ανθρώπους, φοιτητές. Και έτσι η πόλη μας, τα πανεπιστήμια μας θρηνούν διπλά. Δυστυχώς, αποκαλύφθηκαν με τραγικό τρόπο τα όρια της διοικητικής μηχανής, η υστέρηση των υποδομών και σειρά λαθών και παραλείψεων τόσο από τους χειριστές των δρομολογίων όσο όμως κυρίως από τους υπεύθυνους της ασφάλειας και ομαλής λειτουργίας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, του ασφαλέστερου -υποτίθεται- μέσου μετακίνησης. Γύρισε την εικόνα και την αίσθηση της αξιοπιστίας πολλά χρόνια πίσω. Μία εικόνα και κατάσταση που δεν μας τιμά και πρέπει να αποκαταστήσουμε άμεσα.

Πότε θα έχουν οι Θεσσαλονικείς Μετρό;

Βγήκα μπροστά γιατί δεν άντεχα να βλέπω την πόλη μου να στενάζει γύρω από τις λαμαρίνες, για ανερμάτιστες διαφωνίες και να χάνει κάθε μέρα εκατομμύρια ευρώ στους μποτιλιαρισμένους δρόμους. Βγήκα μπροστά γιατί δεν δέχομαι ότι δεν μπορεί να τελειώσει ένα τόσο κεντρικής σημασίας έργο στη Θεσσαλονίκη ενώ αλλού τα αντίστοιχα είναι θέμα μηνών ή λίγων ετών. Βγήκα μπροστά γιατί με το που τελειώσει και λειτουργήσει το Μετρό η πόλη πρέπει να προχωρήσει και να διεκδικήσει επιπλέον έργα που δικαιούται και που έμειναν όλα στη σκιά του. Δικαιωθήκαμε με τις λύσεις που έχουν δοθεί και εφαρμόζονται. Υπάρχει ουσιαστική πρόοδος, και επιτέλους… συρμός στο τούνελ. Τα χρονοδιαγράμματα που μας έδωσε η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό είναι συγκεκριμένα και δεσμευτικά. Τέλη του έτους μας είπαν -τέλη του έτους περιμένουμε όλοι να δούμε το μετρό μας σε λειτουργία.

Ο ΟΑΣΘ αντιμετωπίζει προβλήματα, τα οποία ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό. Σε μία συμβολική κίνηση συμμετέχετε στο δ.σ. του οργανισμού ο ίδιος. Η διοίκησή σας επίσης αγόρασε λεωφορεία από τη Λειψία, ενέργεια για την οποία δεχτήκατε κριτική, καθώς για τα συγκεκριμένα οχήματα απαιτείται να γίνουν εργασίες. Τι απαντάτε;

Θυμάστε ποια ήταν η εικόνα το 2019 όταν ανέλαβα; Θυμάστε κάποιον δήμαρχο να ασχολήθηκε στο παρελθόν με τις συγκοινωνίες; Έχω μάθει στη ζωή μου και να διεκδικώ αλλά και να εργάζομαι για τη λύση. Τα οχήματα της Λειψίας -πάμφθηνα, λειτουργικά και ελεγμένα από τον ΟΑΣΘ- ήρθαν σε μία στιγμή που ο οργανισμός και το συγκοινωνιακό έργο παρέπαιαν. Όμως κ. Στολάκη το σημαντικότερο όλων δεν είναι η κριτική που μου ασκήθηκε. Αυτή ήταν κριτική εμπάθειας, ήταν κριτική θιγμένων συμφερόντων, ήταν κριτική ανθρώπων που όταν ήταν στα πράγματα αδιαφόρησαν. Τα λεωφορεία της Λειψίας πέτυχαν σημαντικά και συγκεκριμένα πράγματα. Πρώτον κατέστησαν το ζήτημα των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης πρώτο τη τάξει θέμα για όλους - κυβέρνηση, αντιπολίτευση, κόμματα. Δεύτερον έδειξαν ότι υπάρχουν άμεσες λύσεις αρκεί κάποιος να ενδιαφερθεί. Τρίτον, έδειξαν ότι οι λύσεις μπορεί και να μην είναι πολυτελείς και πανάκριβες αλλά προσιτές και άμεσες. Τα λεωφορεία της Λειψίας έκαναν πολλούς να ξανασκεφτούν αν θα άφηναν τη Θεσσαλονίκη γυμνή, σε άλλους προκάλεσαν πονοκέφαλο λόγω παρατεταμένης απραξίας που τους χαρακτήριζε και σε τρίτους την υποχρέωση να δράσουν άμεσα. Αυτή είναι η αλήθεια. Η ουσιαστική αυτή συμβολή της διοίκησης μας σήμερα έχει δικαιωθεί και από τη δικαιοσύνη στην οποία κάποιοι κακόπιστοι προσέφυγαν. Μετά την απαραίτητη συντήρηση τους, πάνω από 40 από τα 49 λεωφορεία της Λειψίας κυκλοφορούν στους δρόμους και εξυπηρετούν τους συμπολίτες μας. Ο σκοπός μας επιτεύχθηκε πλήρως!

Πώς σχολιάζετε την πληθώρα των υποψηφιοτήτων που έχουν ανακοινωθεί;

Καλοδεχούμενες όλες, αρκεί να αποφύγουμε την πολυδιάσπαση του 2019. Για κερδίσει η πόλη όμως κάτι από αυτήν την πληθώρα, καλό θα ήταν να κατατεθούν προγράμματα, προτάσεις, σχέδια και όχι απλές εκθέσεις ιδεών και προσωπικές φιλοδοξίες. Εμείς αλλά και η πόλη από το 2019, έχουμε προχωρήσει. Βάλαμε μπροστά πλειάδα έργων, εξασφαλίσαμε χρηματοδοτήσεις, επενδύσεις, ο τουρισμός κινείται ανοδικά, η πόλη είναι τόπος επενδύσεων και ανάπτυξης. Αλλάζει και βελτιώνεται -υπάρχει και ατζέντα και όραμα. Στο δρόμο λοιπόν προς τις εκλογές θα διαμορφωθεί ένα κεντρικό δίλημμα: θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία, θα προχωρήσουν τα αναγκαία για την πόλη, θα κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο ή θα επιστρέψουμε στην εσωστρέφεια και σε εκείνα που την κράτησαν πίσω, έφεραν ακυρώσεις έργων, καχεκτική τοπική οικονομία και διαιώνιση προβλημάτων;

Τα... παράπονά σας στο δήμαρχο. Τι παράπονα ακούει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης;

Κυκλοφορώ στους δρόμους της πόλης, έχω εικόνα, ξέρω τα προβλήματα και το κυριότερο γνωρίζω και την ψυχοσύνθεση του Σαλονικιού - και εγώ παιδί αυτής της πόλης είμαι. Τους ακούω όλους, τα καταγράφω όλα. Μπορεί μερικά να είναι κάπως υπερβολικά ή να σχετίζονται με προβλήματα προσωπικά – π.χ. δήμαρχε βάλε τον κάδο μπροστά σε άλλου την είσοδο ή εδώ μπροστά μου έχουμε δυο σπασμένες πλάκες – αλλά τα περισσότερα είναι σωστά και δίκαια. Είναι η αγωνία του πολίτη να δει τη γειτονιά, την πόλη του καλύτερη. Σε κάθε περίπτωση τα προωθώ στους αντιδημάρχους ή σε συνεργάτες και παράλληλα διαφημίζω και την εφαρμογή «Βελτιώνω την πόλη μου» και τους παρακινώ να τα στέλνουν όλα εκεί. Είναι σημαντικό ο πολίτης να έχει πρόσβαση στο δήμαρχο, τα προβλήματα του να βρίσκουν τις λύσεις τους. Αυτό επιδιώκω σε καθημερινή βάση.

Σε τι βαθμό υλοποιήσατε τις προεκλογικές σας δεσμεύσεις; Πόσο ικανοποιημένος είστε από την επίδοσή σας;

Κάναμε μία εκτίμηση με τους συνεργάτες μου καταλήξαμε πως υλοποιήσαμε το 70% όσων υποσχεθήκαμε. Με δεδομένες τις συνθήκες κάτω από τις οποίες κληθήκαμε να διοικήσουμε τον δεύτερο μεγαλύτερο δήμο της χώρας είμαι ικανοποιημένος. Καταρχάς η απλή αναλογική μας ανάγκασε να συνεννοηθούμε με 16 διαφορετικές παρατάξεις έχοντας κληρονομήσει κάθε είδους πρόβλημα! Στη συνέχεια πανδημία, πόλεμος και εκτόξευση ενεργειακού κόστους, άνοδος των δομικών υλικών -όλα εμπόδια με σημαντικές επιπτώσεις. Και βέβαια δεν μπορώ να αποκρύψω ότι το 2019 η διοικητική μηχανή που λεγόταν δήμος Θεσσαλονίκης ήταν -να το πω ευγενικά- ξεχαρβαλωμένη. Σήμερα που μιλάμε όμως δεν υπάρχει γειτονιά χωρίς εργοτάξιο, δεν υπάρχει μεγάλο εμβληματικό έργο χωρίς χρηματοδότηση και ώριμη μελέτη, δεν υπάρχουν ουρές στους γκισέδες αλλά ψηφιακή εξυπηρέτηση, τα δημοτικά τέλη είναι μειωμένα 30% για όλους και για να μιλήσουμε και με αριθμούς, έχουμε εξασφαλίσει πόρους άνω των 160 εκατ. ευρώ από όλες τις διαθέσιμες πηγές και υλοποιούμε το μεγαλύτερο Τεχνικό Πρόγραμμα όλων των εποχών περίπου 50εκ ευρώ.

Πως αξιολογείτε την αντιπολίτευση;

Είχα διαφορετικές προσδοκίες για εναλλακτικές προτάσεις, για αντικειμενική κριτική και εν πάση περιπτώσει για μια εποικοδομητική στάση – αν όχι σε όλα – σε πολλά. Δεν αξίωσα ποτέ την απόλυτη συμφωνία, δεν επιθυμώ την ακύρωση του ελεγκτικού ρόλου της αντιπολίτευσης. Ήθελα και θέλω απλά ρεαλισμό, ενασχόληση και μια καλώς νοούμενη πολιτική αντιπαράθεση. Στις πολύωρες συνεδριάσεις είχαμε και έχουμε το χρόνο για ουσία, όχι μόνο για ανούσιες διαφωνίες. Από την πλευρά μου είχα πάντα διάθεση συνεργασίας – εδώ καταφέραμε να συνεργαστούμε με 16 διαφορετικές παρατάξεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως η πόλη έχει κουραστεί με αυτή η εικόνα της πολυδιάσπασης, των αντιρρήσεων χωρίς λόγο.

Η κριτική που σας γίνεται, είναι δίκαιη ή άδικη;

Αν εννοείτε την κριτική μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, σας λέω ότι δεν είναι καν κριτική. Είναι – πλην εξαιρέσεων – γενικόλογες τοποθετήσεις που απέχουν από τα πραγματικά δεδομένα, τις αντικειμενικές δυνατότητες του δήμου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δεν βασίζεται σε καλή γνώση και προετοιμασία των θεμάτων. Ο δημόσιος και τηλεοπτικός χρόνος δεν προσφέρεται μόνο για να κουνάν ορισμένοι το δάχτυλο.

Διοικείτε ένα σχήμα που εξαιτίας της απλής αναλογικής στηρίζεται στη συνεργασία και τις... ισορροπίες. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι;

Το καλοκαίρι του 2019 όλη η χώρα αναρωτιόταν πως θα διοικηθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης -απόδειξη της προβληματικής απλής αναλογικής. Δεν ήταν, δεν είναι ακόμη και σήμερα εύκολη αυτή η διαχείριση με αυτή την πολυδιάσπαση. Κατέβαλα προσωπικά μεγάλες προσπάθειες, μπορώ να γράψω βιβλίο για τις καταστάσεις που πέρασα εξαιτίας αυτής, αλλά το αποτέλεσμα -νομίζω ότι- ήταν το καλύτερο δυνατό. Η πόλη δεν έχασε ούτε μία ημέρα, ούτε μία χρηματοδότηση, ούτε ένα έργο εξαιτίας ακυβερνησίας, ασυνεννοησίας και διοικητικής αβελτηρίας.

Επένδυσα στη συναίνεση, στην συνεννόηση, στη συνεργασία και χαίρομαι γιατί υπήρξαν και υπάρχουν εκλεγμένοι που αντιλήφθηκαν το μέγεθος της πρόκλησης αυτής και μαζί δημιουργήσαμε ένα σχήμα με συνοχή. Η απλή αναλογική πάντως είναι καταστροφική για την άσκηση διοίκησης στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Γιατί η επόμενη πενταετία είναι κρίσιμη για την Θεσσαλονίκη; Ποιο είναι το διακύβευμά σας ενόψει εκλογών, ποιο δίλημμα θέτετε και γιατί να σας εμπιστευτούν εκ νέου οι Θεσσαλονικείς;

Στη Θεσσαλονίκη έχουν περισσέψει από τη μία τα οράματα και τα σχέδια επί χάρτου και από την άλλη οι ενστάσεις για ό,τι γίνεται, για ό,τι τελικά υλοποιείται. Αυτό πετύχαμε -ξεβολέψαμε πολλούς και αλλάζουμε το παράδειγμα. Με πολύ κόπο και προσπάθεια η πόλη γυρίζει σελίδα και βλέπει ένα διαφορετικό μέλλον όπου ό,τι λέγεται - γίνεται, ό,τι προκηρύσσεται υλοποιείται και ό,τι εξαγγέλλεται χρηματοδοτείται. Ρίξαμε το βάρος στην υλοποίηση, στο να προχωρήσουν τα έργα, να σχεδιάσουμε περισσότερα και ταυτόχρονα να βρούμε τα χρήματα -να τρέξουμε τις διαδικασίες και να ξεκινήσουμε τα έργα. Να το πω λίγο σχηματικά -αυτή η ατέρμονη κουβέντα για τις δυνατότητες της πόλης είναι λίγο 90s. Είναι ωραία για κουβεντούλα αλλά δυστυχώς βρισκόμαστε στο 2023. Όποιος θέλει λοιπόν να προσφέρει στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να απαντήσει σε ένα κεντρικό δίλλημα: με την υλοποίηση, με τα έργα, με την ανάπτυξη, με το εισόδημα, τις υποδομές ή με την γκρίνια, τα αναμασήματα, τις ίδιες και τις ίδιες ξεπερασμένες ιδέες και τα δήθεν οράματα;

Με το κυκλοφοριακό τι κάνατε και τι σκοπεύετε να κάνετε; Είναι το νούμερο ένα πρόβλημα των πολιτών.

Πρώτος το αναγνώρισα και ζήτησα συγκεκριμένες λύσεις παρά την αισιοδοξία για την ολοκλήρωση του Μετρό και άλλων σημαντικών οδικών έργων. Χρειαζόμαστε εδώ και τώρα παρεμβάσεις με πρώτο και μοναδικό μέτρο άμεσης απόδοσης την ενίσχυση της Τροχαίας στους δρόμους. Πέντε κεντρικοί δρόμοι δεν πρέπει να μποτιλιάρονται στις ώρες αιχμής. Επιτρέψτε μου όμως να πω κάτι ακόμη. Πολλά από τα βασικά προβλήματα της καθημερινότητας είναι προβλήματα της ανάπτυξης. Η Θεσσαλονίκη του 2023 δεν έχει καμία σχέση με τη Θεσσαλονίκη του 2015 και του 2019. Περισσότερος τουρισμός, περισσότερη κυκλοφορία οχημάτων, μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα, περισσότερες επενδύσεις στο real estate, ανακαινίσεις, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Όλα αυτά σε μία μονοκεντρική πόλη δημιουργούν τεράστιους φόρτους που την προηγούμενη δεκαετία δεν υπήρχαν. Οι υποδομές όμως δεν ήταν έτοιμες και για αυτό από την πρώτη ημέρα της δημαρχίας μου μιλώ για υποδομές.

Υπάρχει δέσμευσή σας για την μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε Πάρκο Μνήμης και απομάκρυνση του πάρκινγκ. Πότε θα συμβεί αυτό; Τελικά ποιος ο σχεδιασμός για την κατασκευή του υπόγειου χώρου στάθμευσης;

Ποτέ κανείς δεν έθεσε εν αμφιβόλω την δημιουργία πάρκου μνήμης και αναψυχής και αυτό το επανέλαβα και θα το επαναλάβω όσες φορές χρειαστεί. Πρόθεσή μου ήταν και παραμένει η διπλή αξιοποίηση της πλατείας, ώστε να ανακουφίσουμε το οξύ πρόβλημα της στάθμευσης με αυτονόητη στο επίπεδο της γης την κατασκευή του πάρκου. Σχέδιο που βρίσκει σύμφωνη την συντριπτική πλειοψηφία των Θεσσαλονικέων γιατί ακριβώς δεν βλάπτει, δεν ακυρώνει, δεν αφαιρεί τίποτε παρά μόνο προσθέτει υπεραξία στην πόλη. Πολύ σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις και ανακοινώσεις και θα κλείσει θετικά το ζήτημα.

Το Μουσείο Ολοκαυτώματος αναμένεται να αποτελέσει ένα νέο τοπόσημο. Ωστόσο, και αυτό καθυστερεί, ενώ υπάρχει το εξής παράδοξο: η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη.

Παραλάβαμε μία μακέτα με ελλείψεις και λάθη και μέσα σε τρία χρόνια καθαρίσαμε το τοπίο, παραχωρήσαμε παραπάνω από 10 στρεμ. εξασφαλίζοντας την κατάλληλη χωροθέτηση του Μουσείου, τη δημιουργία των απαραίτητων προς αυτό προσβάσεων αλλά και τη διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης και κοινόχρηστων χώρων ενώ μόλις προ ημερών δόθηκε η προέγκριση της οικοδομικής άδειας. Μόλις προχθές καταλήξαμε επιτέλους με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και την κυβέρνηση στη δημιουργία ενός πάρκου δεκάδων στρεμμάτων που θα περιβάλλει το Μουσείο και θα του δίνει πρόσθετη αξία. Μπαίνουμε λοιπόν σε τροχιά εκκίνησης της κατασκευής και αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί. Το Μουσείο είναι απόφαση και βούληση όλης της πόλης. Επιτελεί δύο ρόλους - παγκόσμιο μνημείο κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων αλλά συνάμα καταλύτης συνολικής αναμόρφωσης και αξιοποίησης όλης της Δυτικής Εισόδου. Νέες χρήσεις, μητροπολιτικό πάρκο, επενδύσεις, αξιοποίηση κτιριακού αποθέματος βιομηχανικής κληρονομιάς. Το νέο big bang στην πόλη θα γίνει δυτικά.

Σας «χρεώνουν» ότι στις επόμενες εκλογές θα έχετε τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας. Τι απαντάτε;

Τα διαπιστευτήριά μου τα έδειξα όταν κατέβηκα στις εκλογές το 2019 χωρίς κομματικά χρίσματα, ως outsider, με ένα καθαρά αυτοδιοικητικό σχήμα και ένα ανάλογο πρόγραμμα. Ποτέ δεν αρνήθηκα ούτε απομείωσα τον ρόλο των κομμάτων, ποτέ δεν μίλησα αντικομματικά γιατί τα κόμματα είναι βαθμίδα απαραίτητη της δημοκρατίας. Ας βρει κάποιος μία, έστω μία αναφορά μου -θετική ή αρνητική- σε κόμματα ή εκπροσώπους τους. Έχω κάθε διάθεση συνεργασίας με όλους. Με την κυβέρνηση της Νέα Δημοκρατίας είχαμε μια αποδοτική συνεργασία, υπάρχει συναντίληψη στις προτεραιότητες για την πόλη όμως δεν υπάρχει ταύτιση. Εάν αποφασίσει ότι θέλει να στηρίξει την δική μας προσπάθεια, τότε είναι καλοδεχούμενη. Στην παράταξή μας όμως όπως γνωρίζετε βρίσκονται άνθρωποι από όλα τα κόμματα γιατί ποτέ δεν βάλαμε κομματικές ή άλλες ιδεολογικοπολιτικές προϋποθέσεις. Το μόνο που θέλουμε είναι αγάπη για την πόλη, ενδιαφέρον, διαθεσιμότητα και διάθεση προσφοράς. Τα προβλήματα της πόλης δεν έχουν -κομματικά- χρώματα.

Στα καθημερινά. Πολλοί ισχυρίζονται πως οι γειτονιές έχουν εγκαταλειφθεί. Τι απαντάτε;

Απαντώ με το έργο μας. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια, ίσως δεκαετίες, ο δήμος τρέχει το μεγαλύτερο κατασκευαστικό πρόγραμμα σε όλες τις δημοτικές κοινότητες, σε όλες τις γειτονιές. Παρεμβάσεις στο οδόστρωμα, στα πεζοδρόμια, στον φωτισμό, στον αστικό εξοπλισμό σε πολύ μεγάλη κλίμακα. Αν απαριθμήσω οδούς και δρόμους δεν θα μας φτάσει η σελίδα της εφημερίδας. Ήταν όμως τόση και τέτοια η εγκατάλειψη που πραγματικά χρειάζεται χρόνος για φτάσουμε παντού. Και το κάνουμε στην Τούμπα, στην Ξηροκρήνη, στην 5η κοινότητα, στην Άνω Πόλη. Κρατείστε ότι δεν υπάρχει γειτονιά χωρίς εργοτάξιο, δεν υπάρχει περιοχή χωρίς σχέδιο παρέμβασης. Για πρώτη φορά χρηματοδοτούμε με 7εκ. ευρώ την περιποίηση του πρασίνου, με πάρκα τσέπης αλλάζουμε την όψη περιοχών, σχεδιάζουμε την τοποθέτηση 300 περίπου υπόγειων κάδων πέραν του κέντρου, αντικαθιστούμε όλους τους συμβατικούς κάδους, ασφαλτοστρώνουμε συνεχώς και θα το κάνουμε μέχρι την τελευταία ημέρα.

Και στα πιο προσωπικά. Έχετε σκεφτεί την επόμενη ημέρα, το επόμενο κεφάλαιο;

Στο ημίχρονο κάθε αγώνα κανείς δεν σκέφτεται τον επόμενο αλλά το τελικό σκορ. Για μένα προσωπικά υπάρχει μόνο η Θεσσαλονίκη, ο δήμος. Όλες μου οι δυνάμεις, όλη μου η σκέψη και η προσπάθεια κατευθύνονται εκεί. Το στοίχημα είναι και προσωπικό γιατί θέλω με το πέρας της θητείας μου να αφήσω μια πόλη πολύ καλύτερη από αυτήν που παρέλαβα. Για να το πετύχουμε χρειαζόμαστε -με την θετική ψήφο πάντοτε των συμπολιτών μας- τη δεύτερη θητεία για να ολοκληρώσουμε μια σειρά πολύ μεγάλων έργων που έχουμε ήδη ξεκινήσει. Αν πριν από 15 χρόνια με ρωτούσε κανείς αν πίστευα ότι σήμερα θα έδινα αυτήν την απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα σας έλεγα όχι. Όμως σαν άνθρωπος θέλω να ολοκληρώνω επιτυχώς κάθε τί με το οποίο καταπιάνομαι. Οπότε για την ώρα και ελπίζω και για τα επόμενα 5 χρόνια - μόνο «Ναι στη Θεσσαλονίκη»!

Πόσο γεμάτο είναι ένα 24ωρο; Πώς και τι ώρα ξεκινάει η μέρα; Πόσο πιστός είστε στο πρόγραμμά σας, τι σας ξεκουράζει και σας γεμίζει;

Είναι τόσο γεμάτο που πολλές φορές δεν φτάνει. Η μέρα ξεκινά στις 5 π.μ. και τελειώνει στις 12 π.μ. και το γεγονός ότι μένω πιστός στο πρόγραμμά μου είναι μία καλώς νοούμενη εμμονή μου που πιστεύω ότι φέρνει αποτελέσματα. Με ξεκουράζει όταν μαθαίνω ότι τα πράγματα προχωράνε και λύνονται εκκρεμότητες -με κουράζει η συνεχής εμφάνιση προβλημάτων σε όλα τα projects. Όταν χρειάζεται να προσπαθώ ξανά και ξανά. Δεν υπάρχει κάτι που να γίνεται «με τη μία». Πάντα θα χρειαστεί έξτρα κόπος, έξτρα τηλέφωνα, συνεννοήσεις. Ίσως αυτό είναι το πιο κουραστικό στην καθημερινή προσπάθεια, στις πολλαπλές δυσκολίες που αντιμετωπίζω.

Τι δεν ξεχνάει να κάνει ποτέ ο Κωνσταντίνος Ζέρβας; Μια αγαπημένη ρουτίνα...

Η πρωινή βόλτα του σκύλου μου είναι τόσο σταθερή όσο η ανατολή του ηλίου. Είμαι πρωινός τύπος και εκείνη την ώρα παίρνω και εγώ μαζί με τον σκύλο την πρωινή μυρωδιά της πόλης, συνομιλώ με τους γείτονες, τον φούρναρη, τους ανθρώπους της καθαριότητας της γειτονιάς, που πιάνουν δουλειά. Εκείνη την ώρα ξεκινούν και τα πρώτα μηνύματα και οδηγίες στους συνεργάτες μου. Πιστεύω ότι και αυτοί πλέον έγιναν – εξαιτίας μου!- τόσο πρωινοί τύποι.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.03.2023

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, μεταξύ άλλων, μιλά για το διακύβευμα των αυτοδιοικητικών εκλογών και χαρακτηρίζει «καλοδεχούμενες» τις υποψηφιότητες που έχουν ανακοινωθεί «αρκεί να αποφύγουμε την πολυδιάσπαση του 2019» όπως λέει χαρακτηριστικά.

Η Ελλάδα θρηνεί τους νεκρούς της στην πρόσφατη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη. Πώς αντιδράσατε στο άκουσμα της είδησης;

Μία ανείπωτη, αδιανόητη τραγωδία που δεν χωρά στον ανθρώπινο νου! Το μοιραίο τρένο ερχόταν στην πόλη μας μετά από ένα γιορτινό τριήμερο μεταφέροντας κυρίως νέους ανθρώπους, φοιτητές. Και έτσι η πόλη μας, τα πανεπιστήμια μας θρηνούν διπλά. Δυστυχώς, αποκαλύφθηκαν με τραγικό τρόπο τα όρια της διοικητικής μηχανής, η υστέρηση των υποδομών και σειρά λαθών και παραλείψεων τόσο από τους χειριστές των δρομολογίων όσο όμως κυρίως από τους υπεύθυνους της ασφάλειας και ομαλής λειτουργίας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, του ασφαλέστερου -υποτίθεται- μέσου μετακίνησης. Γύρισε την εικόνα και την αίσθηση της αξιοπιστίας πολλά χρόνια πίσω. Μία εικόνα και κατάσταση που δεν μας τιμά και πρέπει να αποκαταστήσουμε άμεσα.

Πότε θα έχουν οι Θεσσαλονικείς Μετρό;

Βγήκα μπροστά γιατί δεν άντεχα να βλέπω την πόλη μου να στενάζει γύρω από τις λαμαρίνες, για ανερμάτιστες διαφωνίες και να χάνει κάθε μέρα εκατομμύρια ευρώ στους μποτιλιαρισμένους δρόμους. Βγήκα μπροστά γιατί δεν δέχομαι ότι δεν μπορεί να τελειώσει ένα τόσο κεντρικής σημασίας έργο στη Θεσσαλονίκη ενώ αλλού τα αντίστοιχα είναι θέμα μηνών ή λίγων ετών. Βγήκα μπροστά γιατί με το που τελειώσει και λειτουργήσει το Μετρό η πόλη πρέπει να προχωρήσει και να διεκδικήσει επιπλέον έργα που δικαιούται και που έμειναν όλα στη σκιά του. Δικαιωθήκαμε με τις λύσεις που έχουν δοθεί και εφαρμόζονται. Υπάρχει ουσιαστική πρόοδος, και επιτέλους… συρμός στο τούνελ. Τα χρονοδιαγράμματα που μας έδωσε η κυβέρνηση και η Αττικό Μετρό είναι συγκεκριμένα και δεσμευτικά. Τέλη του έτους μας είπαν -τέλη του έτους περιμένουμε όλοι να δούμε το μετρό μας σε λειτουργία.

Ο ΟΑΣΘ αντιμετωπίζει προβλήματα, τα οποία ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό. Σε μία συμβολική κίνηση συμμετέχετε στο δ.σ. του οργανισμού ο ίδιος. Η διοίκησή σας επίσης αγόρασε λεωφορεία από τη Λειψία, ενέργεια για την οποία δεχτήκατε κριτική, καθώς για τα συγκεκριμένα οχήματα απαιτείται να γίνουν εργασίες. Τι απαντάτε;

Θυμάστε ποια ήταν η εικόνα το 2019 όταν ανέλαβα; Θυμάστε κάποιον δήμαρχο να ασχολήθηκε στο παρελθόν με τις συγκοινωνίες; Έχω μάθει στη ζωή μου και να διεκδικώ αλλά και να εργάζομαι για τη λύση. Τα οχήματα της Λειψίας -πάμφθηνα, λειτουργικά και ελεγμένα από τον ΟΑΣΘ- ήρθαν σε μία στιγμή που ο οργανισμός και το συγκοινωνιακό έργο παρέπαιαν. Όμως κ. Στολάκη το σημαντικότερο όλων δεν είναι η κριτική που μου ασκήθηκε. Αυτή ήταν κριτική εμπάθειας, ήταν κριτική θιγμένων συμφερόντων, ήταν κριτική ανθρώπων που όταν ήταν στα πράγματα αδιαφόρησαν. Τα λεωφορεία της Λειψίας πέτυχαν σημαντικά και συγκεκριμένα πράγματα. Πρώτον κατέστησαν το ζήτημα των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης πρώτο τη τάξει θέμα για όλους - κυβέρνηση, αντιπολίτευση, κόμματα. Δεύτερον έδειξαν ότι υπάρχουν άμεσες λύσεις αρκεί κάποιος να ενδιαφερθεί. Τρίτον, έδειξαν ότι οι λύσεις μπορεί και να μην είναι πολυτελείς και πανάκριβες αλλά προσιτές και άμεσες. Τα λεωφορεία της Λειψίας έκαναν πολλούς να ξανασκεφτούν αν θα άφηναν τη Θεσσαλονίκη γυμνή, σε άλλους προκάλεσαν πονοκέφαλο λόγω παρατεταμένης απραξίας που τους χαρακτήριζε και σε τρίτους την υποχρέωση να δράσουν άμεσα. Αυτή είναι η αλήθεια. Η ουσιαστική αυτή συμβολή της διοίκησης μας σήμερα έχει δικαιωθεί και από τη δικαιοσύνη στην οποία κάποιοι κακόπιστοι προσέφυγαν. Μετά την απαραίτητη συντήρηση τους, πάνω από 40 από τα 49 λεωφορεία της Λειψίας κυκλοφορούν στους δρόμους και εξυπηρετούν τους συμπολίτες μας. Ο σκοπός μας επιτεύχθηκε πλήρως!

Πώς σχολιάζετε την πληθώρα των υποψηφιοτήτων που έχουν ανακοινωθεί;

Καλοδεχούμενες όλες, αρκεί να αποφύγουμε την πολυδιάσπαση του 2019. Για κερδίσει η πόλη όμως κάτι από αυτήν την πληθώρα, καλό θα ήταν να κατατεθούν προγράμματα, προτάσεις, σχέδια και όχι απλές εκθέσεις ιδεών και προσωπικές φιλοδοξίες. Εμείς αλλά και η πόλη από το 2019, έχουμε προχωρήσει. Βάλαμε μπροστά πλειάδα έργων, εξασφαλίσαμε χρηματοδοτήσεις, επενδύσεις, ο τουρισμός κινείται ανοδικά, η πόλη είναι τόπος επενδύσεων και ανάπτυξης. Αλλάζει και βελτιώνεται -υπάρχει και ατζέντα και όραμα. Στο δρόμο λοιπόν προς τις εκλογές θα διαμορφωθεί ένα κεντρικό δίλημμα: θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία, θα προχωρήσουν τα αναγκαία για την πόλη, θα κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο ή θα επιστρέψουμε στην εσωστρέφεια και σε εκείνα που την κράτησαν πίσω, έφεραν ακυρώσεις έργων, καχεκτική τοπική οικονομία και διαιώνιση προβλημάτων;

Τα... παράπονά σας στο δήμαρχο. Τι παράπονα ακούει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης;

Κυκλοφορώ στους δρόμους της πόλης, έχω εικόνα, ξέρω τα προβλήματα και το κυριότερο γνωρίζω και την ψυχοσύνθεση του Σαλονικιού - και εγώ παιδί αυτής της πόλης είμαι. Τους ακούω όλους, τα καταγράφω όλα. Μπορεί μερικά να είναι κάπως υπερβολικά ή να σχετίζονται με προβλήματα προσωπικά – π.χ. δήμαρχε βάλε τον κάδο μπροστά σε άλλου την είσοδο ή εδώ μπροστά μου έχουμε δυο σπασμένες πλάκες – αλλά τα περισσότερα είναι σωστά και δίκαια. Είναι η αγωνία του πολίτη να δει τη γειτονιά, την πόλη του καλύτερη. Σε κάθε περίπτωση τα προωθώ στους αντιδημάρχους ή σε συνεργάτες και παράλληλα διαφημίζω και την εφαρμογή «Βελτιώνω την πόλη μου» και τους παρακινώ να τα στέλνουν όλα εκεί. Είναι σημαντικό ο πολίτης να έχει πρόσβαση στο δήμαρχο, τα προβλήματα του να βρίσκουν τις λύσεις τους. Αυτό επιδιώκω σε καθημερινή βάση.

Σε τι βαθμό υλοποιήσατε τις προεκλογικές σας δεσμεύσεις; Πόσο ικανοποιημένος είστε από την επίδοσή σας;

Κάναμε μία εκτίμηση με τους συνεργάτες μου καταλήξαμε πως υλοποιήσαμε το 70% όσων υποσχεθήκαμε. Με δεδομένες τις συνθήκες κάτω από τις οποίες κληθήκαμε να διοικήσουμε τον δεύτερο μεγαλύτερο δήμο της χώρας είμαι ικανοποιημένος. Καταρχάς η απλή αναλογική μας ανάγκασε να συνεννοηθούμε με 16 διαφορετικές παρατάξεις έχοντας κληρονομήσει κάθε είδους πρόβλημα! Στη συνέχεια πανδημία, πόλεμος και εκτόξευση ενεργειακού κόστους, άνοδος των δομικών υλικών -όλα εμπόδια με σημαντικές επιπτώσεις. Και βέβαια δεν μπορώ να αποκρύψω ότι το 2019 η διοικητική μηχανή που λεγόταν δήμος Θεσσαλονίκης ήταν -να το πω ευγενικά- ξεχαρβαλωμένη. Σήμερα που μιλάμε όμως δεν υπάρχει γειτονιά χωρίς εργοτάξιο, δεν υπάρχει μεγάλο εμβληματικό έργο χωρίς χρηματοδότηση και ώριμη μελέτη, δεν υπάρχουν ουρές στους γκισέδες αλλά ψηφιακή εξυπηρέτηση, τα δημοτικά τέλη είναι μειωμένα 30% για όλους και για να μιλήσουμε και με αριθμούς, έχουμε εξασφαλίσει πόρους άνω των 160 εκατ. ευρώ από όλες τις διαθέσιμες πηγές και υλοποιούμε το μεγαλύτερο Τεχνικό Πρόγραμμα όλων των εποχών περίπου 50εκ ευρώ.

Πως αξιολογείτε την αντιπολίτευση;

Είχα διαφορετικές προσδοκίες για εναλλακτικές προτάσεις, για αντικειμενική κριτική και εν πάση περιπτώσει για μια εποικοδομητική στάση – αν όχι σε όλα – σε πολλά. Δεν αξίωσα ποτέ την απόλυτη συμφωνία, δεν επιθυμώ την ακύρωση του ελεγκτικού ρόλου της αντιπολίτευσης. Ήθελα και θέλω απλά ρεαλισμό, ενασχόληση και μια καλώς νοούμενη πολιτική αντιπαράθεση. Στις πολύωρες συνεδριάσεις είχαμε και έχουμε το χρόνο για ουσία, όχι μόνο για ανούσιες διαφωνίες. Από την πλευρά μου είχα πάντα διάθεση συνεργασίας – εδώ καταφέραμε να συνεργαστούμε με 16 διαφορετικές παρατάξεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως η πόλη έχει κουραστεί με αυτή η εικόνα της πολυδιάσπασης, των αντιρρήσεων χωρίς λόγο.

Η κριτική που σας γίνεται, είναι δίκαιη ή άδικη;

Αν εννοείτε την κριτική μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, σας λέω ότι δεν είναι καν κριτική. Είναι – πλην εξαιρέσεων – γενικόλογες τοποθετήσεις που απέχουν από τα πραγματικά δεδομένα, τις αντικειμενικές δυνατότητες του δήμου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δεν βασίζεται σε καλή γνώση και προετοιμασία των θεμάτων. Ο δημόσιος και τηλεοπτικός χρόνος δεν προσφέρεται μόνο για να κουνάν ορισμένοι το δάχτυλο.

Διοικείτε ένα σχήμα που εξαιτίας της απλής αναλογικής στηρίζεται στη συνεργασία και τις... ισορροπίες. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι;

Το καλοκαίρι του 2019 όλη η χώρα αναρωτιόταν πως θα διοικηθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης -απόδειξη της προβληματικής απλής αναλογικής. Δεν ήταν, δεν είναι ακόμη και σήμερα εύκολη αυτή η διαχείριση με αυτή την πολυδιάσπαση. Κατέβαλα προσωπικά μεγάλες προσπάθειες, μπορώ να γράψω βιβλίο για τις καταστάσεις που πέρασα εξαιτίας αυτής, αλλά το αποτέλεσμα -νομίζω ότι- ήταν το καλύτερο δυνατό. Η πόλη δεν έχασε ούτε μία ημέρα, ούτε μία χρηματοδότηση, ούτε ένα έργο εξαιτίας ακυβερνησίας, ασυνεννοησίας και διοικητικής αβελτηρίας.

Επένδυσα στη συναίνεση, στην συνεννόηση, στη συνεργασία και χαίρομαι γιατί υπήρξαν και υπάρχουν εκλεγμένοι που αντιλήφθηκαν το μέγεθος της πρόκλησης αυτής και μαζί δημιουργήσαμε ένα σχήμα με συνοχή. Η απλή αναλογική πάντως είναι καταστροφική για την άσκηση διοίκησης στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Γιατί η επόμενη πενταετία είναι κρίσιμη για την Θεσσαλονίκη; Ποιο είναι το διακύβευμά σας ενόψει εκλογών, ποιο δίλημμα θέτετε και γιατί να σας εμπιστευτούν εκ νέου οι Θεσσαλονικείς;

Στη Θεσσαλονίκη έχουν περισσέψει από τη μία τα οράματα και τα σχέδια επί χάρτου και από την άλλη οι ενστάσεις για ό,τι γίνεται, για ό,τι τελικά υλοποιείται. Αυτό πετύχαμε -ξεβολέψαμε πολλούς και αλλάζουμε το παράδειγμα. Με πολύ κόπο και προσπάθεια η πόλη γυρίζει σελίδα και βλέπει ένα διαφορετικό μέλλον όπου ό,τι λέγεται - γίνεται, ό,τι προκηρύσσεται υλοποιείται και ό,τι εξαγγέλλεται χρηματοδοτείται. Ρίξαμε το βάρος στην υλοποίηση, στο να προχωρήσουν τα έργα, να σχεδιάσουμε περισσότερα και ταυτόχρονα να βρούμε τα χρήματα -να τρέξουμε τις διαδικασίες και να ξεκινήσουμε τα έργα. Να το πω λίγο σχηματικά -αυτή η ατέρμονη κουβέντα για τις δυνατότητες της πόλης είναι λίγο 90s. Είναι ωραία για κουβεντούλα αλλά δυστυχώς βρισκόμαστε στο 2023. Όποιος θέλει λοιπόν να προσφέρει στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να απαντήσει σε ένα κεντρικό δίλλημα: με την υλοποίηση, με τα έργα, με την ανάπτυξη, με το εισόδημα, τις υποδομές ή με την γκρίνια, τα αναμασήματα, τις ίδιες και τις ίδιες ξεπερασμένες ιδέες και τα δήθεν οράματα;

Με το κυκλοφοριακό τι κάνατε και τι σκοπεύετε να κάνετε; Είναι το νούμερο ένα πρόβλημα των πολιτών.

Πρώτος το αναγνώρισα και ζήτησα συγκεκριμένες λύσεις παρά την αισιοδοξία για την ολοκλήρωση του Μετρό και άλλων σημαντικών οδικών έργων. Χρειαζόμαστε εδώ και τώρα παρεμβάσεις με πρώτο και μοναδικό μέτρο άμεσης απόδοσης την ενίσχυση της Τροχαίας στους δρόμους. Πέντε κεντρικοί δρόμοι δεν πρέπει να μποτιλιάρονται στις ώρες αιχμής. Επιτρέψτε μου όμως να πω κάτι ακόμη. Πολλά από τα βασικά προβλήματα της καθημερινότητας είναι προβλήματα της ανάπτυξης. Η Θεσσαλονίκη του 2023 δεν έχει καμία σχέση με τη Θεσσαλονίκη του 2015 και του 2019. Περισσότερος τουρισμός, περισσότερη κυκλοφορία οχημάτων, μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα, περισσότερες επενδύσεις στο real estate, ανακαινίσεις, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Όλα αυτά σε μία μονοκεντρική πόλη δημιουργούν τεράστιους φόρτους που την προηγούμενη δεκαετία δεν υπήρχαν. Οι υποδομές όμως δεν ήταν έτοιμες και για αυτό από την πρώτη ημέρα της δημαρχίας μου μιλώ για υποδομές.

Υπάρχει δέσμευσή σας για την μετατροπή της πλατείας Ελευθερίας σε Πάρκο Μνήμης και απομάκρυνση του πάρκινγκ. Πότε θα συμβεί αυτό; Τελικά ποιος ο σχεδιασμός για την κατασκευή του υπόγειου χώρου στάθμευσης;

Ποτέ κανείς δεν έθεσε εν αμφιβόλω την δημιουργία πάρκου μνήμης και αναψυχής και αυτό το επανέλαβα και θα το επαναλάβω όσες φορές χρειαστεί. Πρόθεσή μου ήταν και παραμένει η διπλή αξιοποίηση της πλατείας, ώστε να ανακουφίσουμε το οξύ πρόβλημα της στάθμευσης με αυτονόητη στο επίπεδο της γης την κατασκευή του πάρκου. Σχέδιο που βρίσκει σύμφωνη την συντριπτική πλειοψηφία των Θεσσαλονικέων γιατί ακριβώς δεν βλάπτει, δεν ακυρώνει, δεν αφαιρεί τίποτε παρά μόνο προσθέτει υπεραξία στην πόλη. Πολύ σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις και ανακοινώσεις και θα κλείσει θετικά το ζήτημα.

Το Μουσείο Ολοκαυτώματος αναμένεται να αποτελέσει ένα νέο τοπόσημο. Ωστόσο, και αυτό καθυστερεί, ενώ υπάρχει το εξής παράδοξο: η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη.

Παραλάβαμε μία μακέτα με ελλείψεις και λάθη και μέσα σε τρία χρόνια καθαρίσαμε το τοπίο, παραχωρήσαμε παραπάνω από 10 στρεμ. εξασφαλίζοντας την κατάλληλη χωροθέτηση του Μουσείου, τη δημιουργία των απαραίτητων προς αυτό προσβάσεων αλλά και τη διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης και κοινόχρηστων χώρων ενώ μόλις προ ημερών δόθηκε η προέγκριση της οικοδομικής άδειας. Μόλις προχθές καταλήξαμε επιτέλους με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και την κυβέρνηση στη δημιουργία ενός πάρκου δεκάδων στρεμμάτων που θα περιβάλλει το Μουσείο και θα του δίνει πρόσθετη αξία. Μπαίνουμε λοιπόν σε τροχιά εκκίνησης της κατασκευής και αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί. Το Μουσείο είναι απόφαση και βούληση όλης της πόλης. Επιτελεί δύο ρόλους - παγκόσμιο μνημείο κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων αλλά συνάμα καταλύτης συνολικής αναμόρφωσης και αξιοποίησης όλης της Δυτικής Εισόδου. Νέες χρήσεις, μητροπολιτικό πάρκο, επενδύσεις, αξιοποίηση κτιριακού αποθέματος βιομηχανικής κληρονομιάς. Το νέο big bang στην πόλη θα γίνει δυτικά.

Σας «χρεώνουν» ότι στις επόμενες εκλογές θα έχετε τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας. Τι απαντάτε;

Τα διαπιστευτήριά μου τα έδειξα όταν κατέβηκα στις εκλογές το 2019 χωρίς κομματικά χρίσματα, ως outsider, με ένα καθαρά αυτοδιοικητικό σχήμα και ένα ανάλογο πρόγραμμα. Ποτέ δεν αρνήθηκα ούτε απομείωσα τον ρόλο των κομμάτων, ποτέ δεν μίλησα αντικομματικά γιατί τα κόμματα είναι βαθμίδα απαραίτητη της δημοκρατίας. Ας βρει κάποιος μία, έστω μία αναφορά μου -θετική ή αρνητική- σε κόμματα ή εκπροσώπους τους. Έχω κάθε διάθεση συνεργασίας με όλους. Με την κυβέρνηση της Νέα Δημοκρατίας είχαμε μια αποδοτική συνεργασία, υπάρχει συναντίληψη στις προτεραιότητες για την πόλη όμως δεν υπάρχει ταύτιση. Εάν αποφασίσει ότι θέλει να στηρίξει την δική μας προσπάθεια, τότε είναι καλοδεχούμενη. Στην παράταξή μας όμως όπως γνωρίζετε βρίσκονται άνθρωποι από όλα τα κόμματα γιατί ποτέ δεν βάλαμε κομματικές ή άλλες ιδεολογικοπολιτικές προϋποθέσεις. Το μόνο που θέλουμε είναι αγάπη για την πόλη, ενδιαφέρον, διαθεσιμότητα και διάθεση προσφοράς. Τα προβλήματα της πόλης δεν έχουν -κομματικά- χρώματα.

Στα καθημερινά. Πολλοί ισχυρίζονται πως οι γειτονιές έχουν εγκαταλειφθεί. Τι απαντάτε;

Απαντώ με το έργο μας. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια, ίσως δεκαετίες, ο δήμος τρέχει το μεγαλύτερο κατασκευαστικό πρόγραμμα σε όλες τις δημοτικές κοινότητες, σε όλες τις γειτονιές. Παρεμβάσεις στο οδόστρωμα, στα πεζοδρόμια, στον φωτισμό, στον αστικό εξοπλισμό σε πολύ μεγάλη κλίμακα. Αν απαριθμήσω οδούς και δρόμους δεν θα μας φτάσει η σελίδα της εφημερίδας. Ήταν όμως τόση και τέτοια η εγκατάλειψη που πραγματικά χρειάζεται χρόνος για φτάσουμε παντού. Και το κάνουμε στην Τούμπα, στην Ξηροκρήνη, στην 5η κοινότητα, στην Άνω Πόλη. Κρατείστε ότι δεν υπάρχει γειτονιά χωρίς εργοτάξιο, δεν υπάρχει περιοχή χωρίς σχέδιο παρέμβασης. Για πρώτη φορά χρηματοδοτούμε με 7εκ. ευρώ την περιποίηση του πρασίνου, με πάρκα τσέπης αλλάζουμε την όψη περιοχών, σχεδιάζουμε την τοποθέτηση 300 περίπου υπόγειων κάδων πέραν του κέντρου, αντικαθιστούμε όλους τους συμβατικούς κάδους, ασφαλτοστρώνουμε συνεχώς και θα το κάνουμε μέχρι την τελευταία ημέρα.

Και στα πιο προσωπικά. Έχετε σκεφτεί την επόμενη ημέρα, το επόμενο κεφάλαιο;

Στο ημίχρονο κάθε αγώνα κανείς δεν σκέφτεται τον επόμενο αλλά το τελικό σκορ. Για μένα προσωπικά υπάρχει μόνο η Θεσσαλονίκη, ο δήμος. Όλες μου οι δυνάμεις, όλη μου η σκέψη και η προσπάθεια κατευθύνονται εκεί. Το στοίχημα είναι και προσωπικό γιατί θέλω με το πέρας της θητείας μου να αφήσω μια πόλη πολύ καλύτερη από αυτήν που παρέλαβα. Για να το πετύχουμε χρειαζόμαστε -με την θετική ψήφο πάντοτε των συμπολιτών μας- τη δεύτερη θητεία για να ολοκληρώσουμε μια σειρά πολύ μεγάλων έργων που έχουμε ήδη ξεκινήσει. Αν πριν από 15 χρόνια με ρωτούσε κανείς αν πίστευα ότι σήμερα θα έδινα αυτήν την απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα σας έλεγα όχι. Όμως σαν άνθρωπος θέλω να ολοκληρώνω επιτυχώς κάθε τί με το οποίο καταπιάνομαι. Οπότε για την ώρα και ελπίζω και για τα επόμενα 5 χρόνια - μόνο «Ναι στη Θεσσαλονίκη»!

Πόσο γεμάτο είναι ένα 24ωρο; Πώς και τι ώρα ξεκινάει η μέρα; Πόσο πιστός είστε στο πρόγραμμά σας, τι σας ξεκουράζει και σας γεμίζει;

Είναι τόσο γεμάτο που πολλές φορές δεν φτάνει. Η μέρα ξεκινά στις 5 π.μ. και τελειώνει στις 12 π.μ. και το γεγονός ότι μένω πιστός στο πρόγραμμά μου είναι μία καλώς νοούμενη εμμονή μου που πιστεύω ότι φέρνει αποτελέσματα. Με ξεκουράζει όταν μαθαίνω ότι τα πράγματα προχωράνε και λύνονται εκκρεμότητες -με κουράζει η συνεχής εμφάνιση προβλημάτων σε όλα τα projects. Όταν χρειάζεται να προσπαθώ ξανά και ξανά. Δεν υπάρχει κάτι που να γίνεται «με τη μία». Πάντα θα χρειαστεί έξτρα κόπος, έξτρα τηλέφωνα, συνεννοήσεις. Ίσως αυτό είναι το πιο κουραστικό στην καθημερινή προσπάθεια, στις πολλαπλές δυσκολίες που αντιμετωπίζω.

Τι δεν ξεχνάει να κάνει ποτέ ο Κωνσταντίνος Ζέρβας; Μια αγαπημένη ρουτίνα...

Η πρωινή βόλτα του σκύλου μου είναι τόσο σταθερή όσο η ανατολή του ηλίου. Είμαι πρωινός τύπος και εκείνη την ώρα παίρνω και εγώ μαζί με τον σκύλο την πρωινή μυρωδιά της πόλης, συνομιλώ με τους γείτονες, τον φούρναρη, τους ανθρώπους της καθαριότητας της γειτονιάς, που πιάνουν δουλειά. Εκείνη την ώρα ξεκινούν και τα πρώτα μηνύματα και οδηγίες στους συνεργάτες μου. Πιστεύω ότι και αυτοί πλέον έγιναν – εξαιτίας μου!- τόσο πρωινοί τύποι.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.03.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία