ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Κλείνουν δύο «μαύρες τρύπες» στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης. Γράφει ο Σαλονικιός

Βρέθηκαν λύσεις τόσο για την έκταση του ΤΑΙΠΕΔ στο αεροδρόμιο, όσο και γι' αυτήν της ΓΑΙΑΟΣΕ

 11/03/2023 08:00

O Σαλονικιός

Η υλοποίηση του σχεδιασμού για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι έχει πολύ δρόμο ακόμη καθώς και αρκετά εμπόδια. Ορισμένα απ' αυτά αφορούν εκτάσεις οι οποίες έχουν υπαχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και πρόκειται να αξιοποιηθούν με όρους ΤΑΙΠΕΔ, πέρα και έξω από τους σχεδιασμούς που κάνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Αυτές είναι οι λεγόμενες “μαύρες τρύπες”, με χαρακτηριστικότερη την περίπτωση του τμήματος του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ (πλαζ και μαρίνα Αρετσούς).

Άλλες δύο τέτοιες περιπτώσεις, μικρότερης μεν αξίας, αλλά παρόμοιας σπουδαιότητας ως προς το ενιαίο του σχεδιασμού αφορούν έκταση 10 στρεμμάτων η οποία βρίσκεται ανατολικότερα του αεροδρομίου, προς την Περαία και ένα οικόπεδο 145 στρ. στη δυτική πλευρά, κοντά στον εμπορευματικό σταθμό, το οποίο ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ. Για τα δύο αυτά προβλήματα υπήρξαν τις προηγούμενες ημέρες δύο συσκέψεις, μία δια ζώσης και άλλη μία μέσω τηλεδιάσκεψης. 

Η πρώτη έγινε την περασμένη Δευτέρα, σε αίθουσα του υπουργείου Εξωτερικών στην Αθήνα. Συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Παναγιώτης Πικραμένος, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Χρήστος Ταγαράς, ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, ο αντιπεριφερειάρχης Πάρις Μπίλιας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, η διευθύντρια του πρωθυπουργικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη Μαρία Αντωνίου, εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου, γενικοί γραμματείς υπουργείων και, μέσω τηλεδιάσκεψης, ο υφυπουργός Σταύρος Καλαφάτης.

Η σύσκεψη φαίνεται πως υπήρξε παραγωγική καθώς, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, βρέθηκαν λύσεις τόσο για την έκταση του ΤΑΙΠΕΔ στο αεροδρόμιο, όσο και γι' αυτήν της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η πρώτη περίπτωση σχετίζεται με τον σχεδιασμό της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου ο οποίος σε εκείνο το σημείο προβλέπει δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης η οποία σήμερα λειτουργεί πρόχειρα σε τμήμα του παραλιακού μετώπου που ανήκει στο δήμο Πυλαίας Χορτιάτη (μετά την πρώην ΒΙΑΜΥΛ). 

Η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη σχεδιάζεται να γίνει σε χώρο που ανήκει στο δήμο Θέρμης με τη διαφορά όμως ότι η συγκεκριμένη δημοτική έκταση δεν έχει μέτωπο στη θάλασσα καθώς μεσολαβούν τα 10 στρ. του ΤΑΙΠΕΔ. 

Σύμφωνα με πληροφορίες η λύση που προκρίθηκε είναι τα 10 αυτά στρ. να περιληφθούν στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που καθορίζει τις χρήσεις γης για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και σε αντάλλαγμα, να καθοριστούν χρήσεις γης για έκταση 700 στρ. που βρίσκεται στην ίδια περιοχή και ανήκει κι αυτή στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αξιοποιηθεί, καθώς σήμερα είναι ουσιαστικά αρρύθμιστη.

Το θέμα του οικοπέδου της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι περισσότερο περίπλοκο κι εκεί η κατεύθυνση που δόθηκε είναι περίπου το 40% να μείνει ελεύθερο ως χώρος πρασίνου και το υπόλοιπο να πολεοδομηθεί και να το αξιοποιήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ. 

Η σύσκεψη επαναλήφθηκε και την επόμενη μέρα, αυτή τη φορά μέσω τηλεδιάσκεψης καθώς ορισμένα θέματα είχαν μείνει σε εκκρεμότητα από την προηγούμενη. 

Όπως μου εξήγησε αρμόδιος παράγοντας, ο δρόμος για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου είναι μακρύς, κρύβει παγίδες και εμπόδια, αλλά ένα ένα προσπαθούμε να τα ξεπεράσουμε.

Ο επόμενος στόχος είναι ως το τέλος του 2023 να εκδοθεί το πολυπόθητο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο θα ρυθμίζει τις βασικές παραμέτρους της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου.

Η υλοποίηση του σχεδιασμού για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι έχει πολύ δρόμο ακόμη καθώς και αρκετά εμπόδια. Ορισμένα απ' αυτά αφορούν εκτάσεις οι οποίες έχουν υπαχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και πρόκειται να αξιοποιηθούν με όρους ΤΑΙΠΕΔ, πέρα και έξω από τους σχεδιασμούς που κάνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Αυτές είναι οι λεγόμενες “μαύρες τρύπες”, με χαρακτηριστικότερη την περίπτωση του τμήματος του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ (πλαζ και μαρίνα Αρετσούς).

Άλλες δύο τέτοιες περιπτώσεις, μικρότερης μεν αξίας, αλλά παρόμοιας σπουδαιότητας ως προς το ενιαίο του σχεδιασμού αφορούν έκταση 10 στρεμμάτων η οποία βρίσκεται ανατολικότερα του αεροδρομίου, προς την Περαία και ένα οικόπεδο 145 στρ. στη δυτική πλευρά, κοντά στον εμπορευματικό σταθμό, το οποίο ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ. Για τα δύο αυτά προβλήματα υπήρξαν τις προηγούμενες ημέρες δύο συσκέψεις, μία δια ζώσης και άλλη μία μέσω τηλεδιάσκεψης. 

Η πρώτη έγινε την περασμένη Δευτέρα, σε αίθουσα του υπουργείου Εξωτερικών στην Αθήνα. Συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Παναγιώτης Πικραμένος, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Χρήστος Ταγαράς, ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, ο αντιπεριφερειάρχης Πάρις Μπίλιας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, η διευθύντρια του πρωθυπουργικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη Μαρία Αντωνίου, εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου, γενικοί γραμματείς υπουργείων και, μέσω τηλεδιάσκεψης, ο υφυπουργός Σταύρος Καλαφάτης.

Η σύσκεψη φαίνεται πως υπήρξε παραγωγική καθώς, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, βρέθηκαν λύσεις τόσο για την έκταση του ΤΑΙΠΕΔ στο αεροδρόμιο, όσο και γι' αυτήν της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η πρώτη περίπτωση σχετίζεται με τον σχεδιασμό της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου ο οποίος σε εκείνο το σημείο προβλέπει δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης η οποία σήμερα λειτουργεί πρόχειρα σε τμήμα του παραλιακού μετώπου που ανήκει στο δήμο Πυλαίας Χορτιάτη (μετά την πρώην ΒΙΑΜΥΛ). 

Η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη σχεδιάζεται να γίνει σε χώρο που ανήκει στο δήμο Θέρμης με τη διαφορά όμως ότι η συγκεκριμένη δημοτική έκταση δεν έχει μέτωπο στη θάλασσα καθώς μεσολαβούν τα 10 στρ. του ΤΑΙΠΕΔ. 

Σύμφωνα με πληροφορίες η λύση που προκρίθηκε είναι τα 10 αυτά στρ. να περιληφθούν στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που καθορίζει τις χρήσεις γης για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και σε αντάλλαγμα, να καθοριστούν χρήσεις γης για έκταση 700 στρ. που βρίσκεται στην ίδια περιοχή και ανήκει κι αυτή στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αξιοποιηθεί, καθώς σήμερα είναι ουσιαστικά αρρύθμιστη.

Το θέμα του οικοπέδου της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι περισσότερο περίπλοκο κι εκεί η κατεύθυνση που δόθηκε είναι περίπου το 40% να μείνει ελεύθερο ως χώρος πρασίνου και το υπόλοιπο να πολεοδομηθεί και να το αξιοποιήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ. 

Η σύσκεψη επαναλήφθηκε και την επόμενη μέρα, αυτή τη φορά μέσω τηλεδιάσκεψης καθώς ορισμένα θέματα είχαν μείνει σε εκκρεμότητα από την προηγούμενη. 

Όπως μου εξήγησε αρμόδιος παράγοντας, ο δρόμος για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου είναι μακρύς, κρύβει παγίδες και εμπόδια, αλλά ένα ένα προσπαθούμε να τα ξεπεράσουμε.

Ο επόμενος στόχος είναι ως το τέλος του 2023 να εκδοθεί το πολυπόθητο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο θα ρυθμίζει τις βασικές παραμέτρους της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία