ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γιάννης Στάνκογλου: Είμαστε μέρος μιας φύσης που αν δεν προστατέψεις θα σε φάει

Μιλάει στη «ΜτΚ» για τον Οιδίποδα που ενσαρκώνει, αλλά και τις πρόσφατες πυρκαγιές

 09/08/2023 12:00

Γιάννης Στάνκογλου: Είμαστε μέρος μιας φύσης που αν δεν προστατέψεις θα σε φάει

Κυριακή Τσολάκη

Οι πρώτες κριτικές για τον ίδιο και το σύνολο της παράστασης «Οιδίποδας», όπου ενσαρκώνει τον ομώνυμο τραγικό ήρωα του Σοφοκλή, ήταν διθυραμβικές. Η παραγωγή που έκανε πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη έχει διανύσει προς το παρόν μία αρκετά μεγάλη πορεία και έτσι αυτό επιτρέπει στον Γιάννη Στάνκογλου να κάνει έναν μικρό απολογισμό της μέχρι τώρα περιοδείας. «Η αίσθηση είναι πολύ όμορφη. Πήγαμε Κύπρο, Πελοπόννησο… Η αποδοχή του κοινού είναι πολύ μεγάλη. Νιώθω ότι υπάρχει ησυχία στη διάρκεια της παράστασης, δηλαδή ο κόσμος ακούει το κείμενο, πράγμα πολύ σημαντικό για την αρχαία τραγωδία. Επίσης, έχω εκπλαγεί με το θέμα ότι γελάνε σε κάποια σημεία που δεν τα περίμενα. Ειδικά στη σκηνή με τον βοσκό λίγο πριν αποκαλύψει ότι ο Οιδίποδας είναι παιδί του Λάιου. Είναι σαν οι θεατές να παίρνουν μία ανάσα σε κάποια σημεία και αυτό μου αρέσει πολύ», λέει στη «ΜτΚ» ο ηθοποιός.

Το στοιχείο της ιεροτελεστίας

Ο «Οιδίποδας» του Σοφοκλή, μία τραγωδία πολυπαιγμένη, έχει σε αυτή την εκδοχή της ένα νέο στοιχείο που είναι αυτό της μάσκας με την οποία δουλεύει εδώ και χρόνια ο σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας. «Αυτό είναι κάτι που δεν ήξερα μέχρι τώρα και με έχει εκπλήξει πολύ ευχάριστα, γιατί βλέπεις ή σκέφτεσαι με άλλον τρόπο όταν χρησιμοποιείς τη μάσκα. Από εκεί και πέρα οι μάσκες που έχει κάνει η Μάρθα Φωκά είναι εξαιρετικές, σαν πίνακας ζωγραφικής. Επειδή όλοι οι χαρακτήρες ξεπηδάνε βγάζοντας τη μάσκα μέσα από ένα σύνολο, μέσα από έναν οργανισμό, αυτό φωτίζει τελικά μία κοινωνία, πράγμα που έχει παίξει πολύ σημαντικό ρόλο και νομίζω ότι το κοινό το καταλαβαίνει. Σε όλο αυτό προστίθεται και η μουσική του Φώτη Σιώτα που παίζει ζωντανά στη σκηνή και μερικές φορές μπορεί να φύγει και σε έναν μουσικό αυτοσχεδιασμό, το οποίο κάποιες φορές είναι πολύ όμορφο. Βέβαια στην επιτυχία της παράστασης συμβάλλει ιδιαιτέρως και η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα που έχει τον ρυθμό της. Γενικά η παράσταση έχει το στοιχείο της ιεροτελεστίας», επισημαίνει ο Γιάννης Στάνκογλου. Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεται με τον Σίμο Κακάλα. 

«Δεν είχα δει δουλειά του», λέει ο ηθοποιός και προσθέτει πως επικοινώνησε εκείνος με τον σκηνοθέτη αφού είχε ακούσει πολύ καλά σχόλια από φίλους του. «Το ίδιο είχε συμβεί και με τον Άρη Μπινιάρη όταν του πρότεινα τον Προμηθέα. Είναι και οι δύο εξαιρετικά παιδιά και εξαιρετικοί καλλιτέχνες», σημειώνει.

Ο ίδιος για την προσέγγιση του ρόλου διάβασε πολύ. «Ανέτρεξα σε πάρα πολλές αναμνήσεις για τον Οιδίποδα, στην ιστορία και τη μυθολογία αλλά και σε πιο σύγχρονα κείμενα. Από την άλλη με τη συγκεκριμένη τραγωδία ασχολήθηκα με την Ελένη Χατζηαργύρη όταν ήμουν στη δραματική σχολή. Ήταν ένα έργο που ήθελα να παίξω και σίγουρα βοήθησε πολύ η συνεργασία με τον Σίμο Κακάλα και με όλα τα παιδιά. Νομίζω όμως ότι αυτό το καινούριο που ανακαλύπτω με τον Οιδίποδα τώρα είναι η λιτότητα, δηλαδή το να ακουστεί το κείμενο. Αυτό είναι το πιο σημαντικό για εμένα, γιατί αυτά τα κείμενα συμπεριλαμβάνουν και τη μουσική και τη φιλοσοφία και το θέατρο, τα πάντα!», υποστηρίζει ο ηθοποιός.

Του ζητώ να παρομοιάσει τον Οιδίποδα με έναν χαρακτήρα-έννοια της σύγχρονης πραγματικότητας. «Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένας τέτοιος άνθρωπος. Θα πρέπει ίσως να κάνουμε ένα γκρο πλαν σε όλους μας. Δηλαδή σε όλους εμάς που ψάχνουμε να βρούμε ποιοι είμαστε, που αναζητούμε την αλήθεια και ακόμη και όταν πονάει πάρα πολύ τη δεχόμαστε και έχουμε τη δύναμη να εγκαταλείψουμε είτε την εξουσία που έχουμε, είτε κάτι άλλο. Νομίζω ότι δεν υπάρχουν πολλοί σαν τον Οιδίποδα στις μέρες μας. Δυστυχώς. Σίγουρα ο Οιδίποδας είναι αλαζόνας και λειτουργεί συχνά μη λογικά και τα καταστρέφει όλα με την παρόρμησή του. Όταν όμως χρειαστεί να λειτουργήσει λογικά τότε κερδίζει το παιχνίδι, λύνει τους γρίφους και απαντάει στη Σφίγγα. Νομίζω ότι οι μέρες μας έχουν περάσει αυτά τα στάδια και έχουν ξεπεράσει και τη λογική και την παρόρμηση», επισημαίνει.

Ο Χρήστος, το Ναυάγιο και ο Φρανκενστάιν

Ο «Χρήστος» της τηλεοπτικής σειράς «Αυτή η νύχτα μένει» που καθήλωσε ένα μεγάλο μέρος του κοινού στους τηλεοπτικούς του δέκτες στη διάρκεια της προηγούμενης τηλεοπτικής σεζόν μιλά για τη δουλειά αυτή που αγάπησε πολύ ο κόσμος. «Είχε να κάνει με μία δεκαετία που και εγώ έζησα ως προ-εφηβεία και εφηβεία, άρα είχα και μία μικρή εμπειρία της εποχής εκείνης. Από εκεί και πέρα βγήκε κάτι πολύ καλό και, νομίζω, με ωραίες ερμηνείες», τονίζει.

Τώρα ετοιμάζεται για το «Ναυάγιο» τη νέα του τηλεοπτική εμπειρία. «Είναι μία πολύ ωραία ιστορία. Ξεκινάει με το ναυάγιο που έγινε κάποτε μεταξύ Κρήτης και Κυθήρων και έχει πάρα πολύ ωραίους χαρακτήρες. Νομίζω ότι θα βγει μία πολύ όμορφη δουλειά. Και ο δικός μου ρόλος είναι πολύ μυστήριος, κάνει πολλά πράγματα».

«Πάλι;», τον ρωτάω. «Ε, τι περίμενες…», απαντάει και γελάμε και οι δυο. «Είναι χαρά μου να δουλεύω τέτοιους δύσκολους χαρακτήρες. Μετά από αυτή τη δουλειά θα κάνω μόνο κωμωδία για δύο χρόνια», συμπληρώνει αστειευόμενος.

Ωστόσο, στη διάρκεια της νέας θεατρικής περιόδου ήταν επιλογή του να απέχει από το θέατρο. «Θέλω να πάρω μία ανάσα βαθιά. Έχω ανάγκη να ξεκουραστώ, να κάνω πράματα για μένα για να επιστρέψω όσο γίνεται πιο δυνατός μετά και να κάνουμε τον Φρανκενστάιν σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου στο θέατρο Πορεία» .

«Δεν είναι τρόπος αυτός που λειτουργεί το κράτος»

Καλλιτέχνης με άποψη για τα πολιτικοκοινωνικά συμβαίνοντα ο Γιάννης Στάνκογλου μιλά και για τις πρόσφατες πυρκαγιές, που έπληξαν πολλές περιοχές της Ελλάδας. «Δεν είναι τρόπος αυτός που λειτουργεί το κράτος. Δίνουμε χρήματα για άλλα πράγματα και δεν δίνουμε γι’ αυτά τα οποία θα σώσουν αυτό που είμαστε. Και αυτό που είμαστε είναι μέρος μιας φύσης, που αν δεν προστατέψεις θα σε φάει», καταλήγει.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θάλασσας

Πέμπτη 10 Αυγούστου στις 9.30 μ.μ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.08.2023

Οι πρώτες κριτικές για τον ίδιο και το σύνολο της παράστασης «Οιδίποδας», όπου ενσαρκώνει τον ομώνυμο τραγικό ήρωα του Σοφοκλή, ήταν διθυραμβικές. Η παραγωγή που έκανε πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη έχει διανύσει προς το παρόν μία αρκετά μεγάλη πορεία και έτσι αυτό επιτρέπει στον Γιάννη Στάνκογλου να κάνει έναν μικρό απολογισμό της μέχρι τώρα περιοδείας. «Η αίσθηση είναι πολύ όμορφη. Πήγαμε Κύπρο, Πελοπόννησο… Η αποδοχή του κοινού είναι πολύ μεγάλη. Νιώθω ότι υπάρχει ησυχία στη διάρκεια της παράστασης, δηλαδή ο κόσμος ακούει το κείμενο, πράγμα πολύ σημαντικό για την αρχαία τραγωδία. Επίσης, έχω εκπλαγεί με το θέμα ότι γελάνε σε κάποια σημεία που δεν τα περίμενα. Ειδικά στη σκηνή με τον βοσκό λίγο πριν αποκαλύψει ότι ο Οιδίποδας είναι παιδί του Λάιου. Είναι σαν οι θεατές να παίρνουν μία ανάσα σε κάποια σημεία και αυτό μου αρέσει πολύ», λέει στη «ΜτΚ» ο ηθοποιός.

Το στοιχείο της ιεροτελεστίας

Ο «Οιδίποδας» του Σοφοκλή, μία τραγωδία πολυπαιγμένη, έχει σε αυτή την εκδοχή της ένα νέο στοιχείο που είναι αυτό της μάσκας με την οποία δουλεύει εδώ και χρόνια ο σκηνοθέτης Σίμος Κακάλας. «Αυτό είναι κάτι που δεν ήξερα μέχρι τώρα και με έχει εκπλήξει πολύ ευχάριστα, γιατί βλέπεις ή σκέφτεσαι με άλλον τρόπο όταν χρησιμοποιείς τη μάσκα. Από εκεί και πέρα οι μάσκες που έχει κάνει η Μάρθα Φωκά είναι εξαιρετικές, σαν πίνακας ζωγραφικής. Επειδή όλοι οι χαρακτήρες ξεπηδάνε βγάζοντας τη μάσκα μέσα από ένα σύνολο, μέσα από έναν οργανισμό, αυτό φωτίζει τελικά μία κοινωνία, πράγμα που έχει παίξει πολύ σημαντικό ρόλο και νομίζω ότι το κοινό το καταλαβαίνει. Σε όλο αυτό προστίθεται και η μουσική του Φώτη Σιώτα που παίζει ζωντανά στη σκηνή και μερικές φορές μπορεί να φύγει και σε έναν μουσικό αυτοσχεδιασμό, το οποίο κάποιες φορές είναι πολύ όμορφο. Βέβαια στην επιτυχία της παράστασης συμβάλλει ιδιαιτέρως και η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα που έχει τον ρυθμό της. Γενικά η παράσταση έχει το στοιχείο της ιεροτελεστίας», επισημαίνει ο Γιάννης Στάνκογλου. Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεται με τον Σίμο Κακάλα. 

«Δεν είχα δει δουλειά του», λέει ο ηθοποιός και προσθέτει πως επικοινώνησε εκείνος με τον σκηνοθέτη αφού είχε ακούσει πολύ καλά σχόλια από φίλους του. «Το ίδιο είχε συμβεί και με τον Άρη Μπινιάρη όταν του πρότεινα τον Προμηθέα. Είναι και οι δύο εξαιρετικά παιδιά και εξαιρετικοί καλλιτέχνες», σημειώνει.

Ο ίδιος για την προσέγγιση του ρόλου διάβασε πολύ. «Ανέτρεξα σε πάρα πολλές αναμνήσεις για τον Οιδίποδα, στην ιστορία και τη μυθολογία αλλά και σε πιο σύγχρονα κείμενα. Από την άλλη με τη συγκεκριμένη τραγωδία ασχολήθηκα με την Ελένη Χατζηαργύρη όταν ήμουν στη δραματική σχολή. Ήταν ένα έργο που ήθελα να παίξω και σίγουρα βοήθησε πολύ η συνεργασία με τον Σίμο Κακάλα και με όλα τα παιδιά. Νομίζω όμως ότι αυτό το καινούριο που ανακαλύπτω με τον Οιδίποδα τώρα είναι η λιτότητα, δηλαδή το να ακουστεί το κείμενο. Αυτό είναι το πιο σημαντικό για εμένα, γιατί αυτά τα κείμενα συμπεριλαμβάνουν και τη μουσική και τη φιλοσοφία και το θέατρο, τα πάντα!», υποστηρίζει ο ηθοποιός.

Του ζητώ να παρομοιάσει τον Οιδίποδα με έναν χαρακτήρα-έννοια της σύγχρονης πραγματικότητας. «Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένας τέτοιος άνθρωπος. Θα πρέπει ίσως να κάνουμε ένα γκρο πλαν σε όλους μας. Δηλαδή σε όλους εμάς που ψάχνουμε να βρούμε ποιοι είμαστε, που αναζητούμε την αλήθεια και ακόμη και όταν πονάει πάρα πολύ τη δεχόμαστε και έχουμε τη δύναμη να εγκαταλείψουμε είτε την εξουσία που έχουμε, είτε κάτι άλλο. Νομίζω ότι δεν υπάρχουν πολλοί σαν τον Οιδίποδα στις μέρες μας. Δυστυχώς. Σίγουρα ο Οιδίποδας είναι αλαζόνας και λειτουργεί συχνά μη λογικά και τα καταστρέφει όλα με την παρόρμησή του. Όταν όμως χρειαστεί να λειτουργήσει λογικά τότε κερδίζει το παιχνίδι, λύνει τους γρίφους και απαντάει στη Σφίγγα. Νομίζω ότι οι μέρες μας έχουν περάσει αυτά τα στάδια και έχουν ξεπεράσει και τη λογική και την παρόρμηση», επισημαίνει.

Ο Χρήστος, το Ναυάγιο και ο Φρανκενστάιν

Ο «Χρήστος» της τηλεοπτικής σειράς «Αυτή η νύχτα μένει» που καθήλωσε ένα μεγάλο μέρος του κοινού στους τηλεοπτικούς του δέκτες στη διάρκεια της προηγούμενης τηλεοπτικής σεζόν μιλά για τη δουλειά αυτή που αγάπησε πολύ ο κόσμος. «Είχε να κάνει με μία δεκαετία που και εγώ έζησα ως προ-εφηβεία και εφηβεία, άρα είχα και μία μικρή εμπειρία της εποχής εκείνης. Από εκεί και πέρα βγήκε κάτι πολύ καλό και, νομίζω, με ωραίες ερμηνείες», τονίζει.

Τώρα ετοιμάζεται για το «Ναυάγιο» τη νέα του τηλεοπτική εμπειρία. «Είναι μία πολύ ωραία ιστορία. Ξεκινάει με το ναυάγιο που έγινε κάποτε μεταξύ Κρήτης και Κυθήρων και έχει πάρα πολύ ωραίους χαρακτήρες. Νομίζω ότι θα βγει μία πολύ όμορφη δουλειά. Και ο δικός μου ρόλος είναι πολύ μυστήριος, κάνει πολλά πράγματα».

«Πάλι;», τον ρωτάω. «Ε, τι περίμενες…», απαντάει και γελάμε και οι δυο. «Είναι χαρά μου να δουλεύω τέτοιους δύσκολους χαρακτήρες. Μετά από αυτή τη δουλειά θα κάνω μόνο κωμωδία για δύο χρόνια», συμπληρώνει αστειευόμενος.

Ωστόσο, στη διάρκεια της νέας θεατρικής περιόδου ήταν επιλογή του να απέχει από το θέατρο. «Θέλω να πάρω μία ανάσα βαθιά. Έχω ανάγκη να ξεκουραστώ, να κάνω πράματα για μένα για να επιστρέψω όσο γίνεται πιο δυνατός μετά και να κάνουμε τον Φρανκενστάιν σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου στο θέατρο Πορεία» .

«Δεν είναι τρόπος αυτός που λειτουργεί το κράτος»

Καλλιτέχνης με άποψη για τα πολιτικοκοινωνικά συμβαίνοντα ο Γιάννης Στάνκογλου μιλά και για τις πρόσφατες πυρκαγιές, που έπληξαν πολλές περιοχές της Ελλάδας. «Δεν είναι τρόπος αυτός που λειτουργεί το κράτος. Δίνουμε χρήματα για άλλα πράγματα και δεν δίνουμε γι’ αυτά τα οποία θα σώσουν αυτό που είμαστε. Και αυτό που είμαστε είναι μέρος μιας φύσης, που αν δεν προστατέψεις θα σε φάει», καταλήγει.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θάλασσας

Πέμπτη 10 Αυγούστου στις 9.30 μ.μ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.08.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία