ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γιάννης Στάνκογλου: «Άλλοι πέφτουν στα πούπουλα και άλλοι στα καρφιά»

Ο ηθοποιός που ενσαρκώνει τον «πρώτο επαναστάτη του κόσμου» μιλάει στη «ΜτΚ» για τον «Προμηθέα», τις επαναστάσεις στο σήμερα και την αντίδραση των καλλιτεχνών για την αποφυλάκιση Λιγνάδη

 26/07/2022 18:00

Γιάννης Στάνκογλου: «Άλλοι πέφτουν στα πούπουλα και άλλοι στα καρφιά»

Βιολέτα Φωτιάδη

Δεμένος σε έναν στύλο τριών μέτρων στην «κορυφή του Καυκάσου», σαν φυλακισμένο θηρίο, ο Γιάννης Στάνκογλου δίνει σάρκα και οστά στον «πρώτο επαναστάτη του κόσμου», τον Προμηθέα.

Το συνταρακτικό αριστούργημα του Αισχύλου μεταφέρεται επί σκηνής συνεχίζοντας την θριαμβευτική περιοδεία της προηγούμενης σεζόν υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Άρη Μπινιάρη.

«Είναι μία παράσταση η οποία δεν είναι τόσο εύκολη για τον ηθοποιό. Ο Άρης Μπινιάρης είναι ένας σκηνοθέτης ο οποίος δουλεύει πολύ με τον ρυθμό και τη μουσική. Ήταν δική μου ιδέα να κάνω Προμηθέα. Έτσι βρήκα τον Άρη Μπινιάρη, για τον οποίο μου είχε μιλήσει εκθειαστικά η υπεύθυνη του Ηρωδείου, Καίτη Βαβαλέα η οποία με είχε προτρέψει να συνεργαστώ μαζί του. Του είπα ότι είναι ένα στατικό κείμενο και πως πιστεύω ότι με τον τρόπο που προσεγγίζει εκείνος τα κείμενα, μέσω της μουσικής και του ρυθμού, μπορούμε να το ξεσηκώσουμε λίγο από τις σελίδες. Είχαμε μία εξαιρετική μετάφραση από τον Γιώργο Μπλάνα και μία φοβερή μουσική από τον Φώτη Σιώτα», αναφέρει στη «ΜτΚ» ο Γιάννης Στάνκογλου.

Πεπεισμένος πως αν η ανάγνωση των κλασικών κειμένων ξέφευγε από την εκπαίδευση θα ήμασταν πιο πλούσιοι σαν άνθρωποι, ο ηθοποιός περιγράφει πως τα ποικίλα ερωτήματα που θέτει ο «Προμηθέας Δεσμώτης» επέτρεψαν στους συνετέλεσες να επικεντρωθούν φέτος σε ζητήματα που μας ταλανίζουν από «την εποχή των 12 θεών» μέχρι σήμερα:

«Η προσέγγιση του ρόλου μου έγινε μέσα από τις πρόβες με τον Μπινιάρη και σε σχέση με όσα ζήσαμε τα τελευταία δυόμιση χρόνια. Ακουμπήσαμε πολλά πράγματα εκεί πέρσι. Φέτος το βάρος μετατοπίστηκε από την κλεισούρα της καραντίνας και επικεντρωθήκαμε περισσότερο στον άνθρωπο που ακόμα πολεμάει, καταστρέφει το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Για αυτούς τους λόγους αυτά τα κείμενα είναι τόσο διαχρονικά. Γιατί πάντα βρίσκουν πατήματα στο σήμερα όσα χρόνια και αν έχουν περάσει, όσες εποχές κι αν έχουν αλλάξει. Τα ερωτήματα που θέτουν τα κείμενα αυτά, τα οποία είναι ταυτόχρονα τόσο κλασικά και τόσο σύγχρονα, παραμένουν. Ο άνθρωπος δεν αλλάζει και θα έπρεπε να έχουμε διαβάσει περισσότερο τους τραγικούς μας ποιητές για να μάθουμε περισσότερα πράγματα για τη ζωή μας.»

Η αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα, να υποκύψει στο θέλημα του «ανελέητου» Διός, όπως εκφράζεται μέσα από το έργο του Αισχύλου, φαίνεται να γοητεύει τόσο τον κόσμο ώστε να παρακολουθεί απερίσπαστος την παράσταση, περιμένοντας ακόμα και μετά το τέλος, σύμφωνα με τον ηθοποιό, «ακόμα λίγο».

«Ο αγώνας μου μέσα από την παράσταση είναι να μεταφέρω το λόγο του Αισχύλου στο κοινό και νομίζω ότι είναι κάτι που έχουμε καταφέρει γιατί για μία ώρα και 20 λεπτά το κοινό είναι σταθερά προσηλωμένο στην παράσταση. Δεν ανοίγουν κινητά. Εγώ είμαι δεμένος σε μία κολώνα και μπορώ να βλέπω το κοινό και παρατηρώ ότι είναι από τις παραστάσεις που δεν φωτιστεί ούτε ένα πρόσωπο θεατή επειδή άνοιξε κινητό. Είναι μία παράσταση που αρπάζει τον κόσμο σε τέτοιο βαθμό που όταν τελειώνει το έργο ο κόσμος περιμένει και συνέχεια», τονίζει ο Στάνκογλου.

«Μας θύμωσε η απόφαση της αποφυλάκισης Λιγνάδη»

Στο κατά πόσο σήμερα έχουμε ανάγκη μία επανάσταση αντίστοιχου συμβολισμού με αυτή του Προμηθέα, ο ηθοποιός απαντά:

«Πιστεύω ότι οι επαναστάσεις πια είναι ουτοπικές με κάποιο τρόπο. Δεν ξέρω δηλαδή αν θα προλάβω να ζήσω μία ολοκληρωμένη επανάσταση. Ωστόσο, πιστεύω ότι ο καθένας από το δικό του μετερίζι και τη δική του ζωή πρέπει να αλλάζει όσο γίνεται τις τοποθετήσεις του, τα δικά του μέτρα και σταθμά και να κάνει τις δικές του επαναστάσεις στο χώρο του, στην οικογένειά του και έπειτα να συνδέεται και με τους άλλους. Αν ξεκινήσουμε από εμάς θα έρθει και το συλλογικό. Νιώθουμε όλοι ότι ο κλοιός σφίγγει από πολλές πλευρές και η ζωή δεν είναι εύκολη. Συμβαίνουν πολλά πράγματα που πολλοί δεν τα θεωρούμε τόσο δίκαια και κάποια στιγμή ο κόσμος φτάνει σε ένα σημείο που δεν αντέχει άλλο. Το θέμα είναι αν γίνουν οι όποιες επαναστάσεις να μάθουμε από αυτές και να μην γίνουμε όπως κάποιες προηγούμενες γενιές που συμμετείχαν σε επαναστάσεις αλλά μετά βολεύτηκαν και δεν κοιτάζουν ούτε το μέλλον ούτε τη χώρα.»

Τις τελευταίες ημέρες μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου εκφράζει την αντίθεσή του για την αποφυλάκιση του Δημήτρη Λιγνάδη με αρκετούς ηθοποιούς να διαβάζουν μετά το τέλος των παραστάσεων την ανακοίνωση του ΣΕΗ για την υπόθεση. Μάλιστα, ο Γιάννης Στάνκογλου ήταν ένας από τους καλλιτέχνες που διάβασαν την εν λόγω ανακοίνωση μετά την παράσταση του «Προμηθέα» στο αρχαίο θέατρο Δίου.

«Κατανοούμε ότι αυτή η απόφαση ήταν παράλογη. Αποφασίζει το δικαστήριο ότι κάποιος είναι βιαστής και την ίδια στιγμή τον αφήνει να βγαίνει έξω κρινόμενος ως μη επικίνδυνος. Μας θύμωσε αυτή η απόφαση. Όλοι βλέπουμε πλέον πως άλλοι πέφτουν στα πούπουλα και άλλοι στα καρφιά. Δεν θα έπρεπε να είναι έτσι η δικαιοσύνη», επισημαίνει ο ίδιος και σχολιάζει ως «απαράδεκτη» την ανακοίνωση που εξέδωσε το ΥΠΠΟΑ στην οποία αναφέρεται πως επιχειρείται η μετατροπή των θεατρικών σκηνών σε λαϊκά δικαστήρια:

«Νομίζω πως πλέον όποιος μιλάει κατατάσσεται σε κάποιο κόμμα και υποτίθεται ότι έχει κάποιο όφελος. Αυτό δεν ισχύει και ειδικά για εμάς τους καλλιτέχνες. Μπορεί κάποιος να ανήκει κάπου αλλά δεν είναι αυτό το πρώτο που θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψιν ούτε από την οποιαδήποτε κυβέρνηση ούτε από τα ΜΜΕ. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Αυτοί που λένε ότι πίσω από αυτές τις κινήσεις κρύβεται κάτι άλλο δημιουργούν με αυτό τον τρόπο μία άλλη εικόνα και βοηθούν διαφορετικά την όποια κυβέρνηση. Οι δημοσιογράφοι που λένε ότι είναι κομματικοποιημένη η στάση των καλλιτεχνών τώρα και καλύπτουν έτσι τα ρεπορτάζ κάνουν το ίδιο και χειρότερο αλλάζοντας γνώμη και απόψεις στον κόσμο.»

Τέλος, ο Στάνκογλου κάνει λόγο για έλλειψη εμπιστοσύνης προς την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ.

«Δεν είναι τυχαίο ότι ήρθαμε σε ρήξη με την υπουργό Πολιτισμού εδώ και δύο χρόνια. Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη και οι περισσότεροι καλλιτέχνες δείχνουν ότι δεν θέλουν αυτή την υπουργό πολιτισμού. Δυστυχώς αυτό δεν αλλάζει. Δίνουμε αγώνες. Δεν ξέρω αν ερχόταν κάποιος άλλος αν θα ήταν καλύτερα τα πράγματα αλλά σημασία έχει πως αυτός ο άνθρωπος που μας εκπροσωπεί τώρα είναι για τους περισσότερους καλλιτέχνες κάποιος που δεν μας αντιπροσωπεύει», καταλήγει ο ηθοποιός.

Info

«Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου

Φεστιβάλ Κασσάνδρας: Παρασκευή 29 Ιουλίου 2022 στο Αμφιθέατρο Σίβηρης, Κασσάνδρα, Χαλκιδική, στις 21:30

Φεστιβάλ Θάλασσας: Σάββατο 30 Ιουλίου 2022 στο Αμφιθέατρο Νέων Μουδανίων – Χαλκιδική, τις 21:30

Προπώληση εισιτηρίων viva.gr


* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 24.07.2022

Δεμένος σε έναν στύλο τριών μέτρων στην «κορυφή του Καυκάσου», σαν φυλακισμένο θηρίο, ο Γιάννης Στάνκογλου δίνει σάρκα και οστά στον «πρώτο επαναστάτη του κόσμου», τον Προμηθέα.

Το συνταρακτικό αριστούργημα του Αισχύλου μεταφέρεται επί σκηνής συνεχίζοντας την θριαμβευτική περιοδεία της προηγούμενης σεζόν υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Άρη Μπινιάρη.

«Είναι μία παράσταση η οποία δεν είναι τόσο εύκολη για τον ηθοποιό. Ο Άρης Μπινιάρης είναι ένας σκηνοθέτης ο οποίος δουλεύει πολύ με τον ρυθμό και τη μουσική. Ήταν δική μου ιδέα να κάνω Προμηθέα. Έτσι βρήκα τον Άρη Μπινιάρη, για τον οποίο μου είχε μιλήσει εκθειαστικά η υπεύθυνη του Ηρωδείου, Καίτη Βαβαλέα η οποία με είχε προτρέψει να συνεργαστώ μαζί του. Του είπα ότι είναι ένα στατικό κείμενο και πως πιστεύω ότι με τον τρόπο που προσεγγίζει εκείνος τα κείμενα, μέσω της μουσικής και του ρυθμού, μπορούμε να το ξεσηκώσουμε λίγο από τις σελίδες. Είχαμε μία εξαιρετική μετάφραση από τον Γιώργο Μπλάνα και μία φοβερή μουσική από τον Φώτη Σιώτα», αναφέρει στη «ΜτΚ» ο Γιάννης Στάνκογλου.

Πεπεισμένος πως αν η ανάγνωση των κλασικών κειμένων ξέφευγε από την εκπαίδευση θα ήμασταν πιο πλούσιοι σαν άνθρωποι, ο ηθοποιός περιγράφει πως τα ποικίλα ερωτήματα που θέτει ο «Προμηθέας Δεσμώτης» επέτρεψαν στους συνετέλεσες να επικεντρωθούν φέτος σε ζητήματα που μας ταλανίζουν από «την εποχή των 12 θεών» μέχρι σήμερα:

«Η προσέγγιση του ρόλου μου έγινε μέσα από τις πρόβες με τον Μπινιάρη και σε σχέση με όσα ζήσαμε τα τελευταία δυόμιση χρόνια. Ακουμπήσαμε πολλά πράγματα εκεί πέρσι. Φέτος το βάρος μετατοπίστηκε από την κλεισούρα της καραντίνας και επικεντρωθήκαμε περισσότερο στον άνθρωπο που ακόμα πολεμάει, καταστρέφει το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Για αυτούς τους λόγους αυτά τα κείμενα είναι τόσο διαχρονικά. Γιατί πάντα βρίσκουν πατήματα στο σήμερα όσα χρόνια και αν έχουν περάσει, όσες εποχές κι αν έχουν αλλάξει. Τα ερωτήματα που θέτουν τα κείμενα αυτά, τα οποία είναι ταυτόχρονα τόσο κλασικά και τόσο σύγχρονα, παραμένουν. Ο άνθρωπος δεν αλλάζει και θα έπρεπε να έχουμε διαβάσει περισσότερο τους τραγικούς μας ποιητές για να μάθουμε περισσότερα πράγματα για τη ζωή μας.»

Η αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα, να υποκύψει στο θέλημα του «ανελέητου» Διός, όπως εκφράζεται μέσα από το έργο του Αισχύλου, φαίνεται να γοητεύει τόσο τον κόσμο ώστε να παρακολουθεί απερίσπαστος την παράσταση, περιμένοντας ακόμα και μετά το τέλος, σύμφωνα με τον ηθοποιό, «ακόμα λίγο».

«Ο αγώνας μου μέσα από την παράσταση είναι να μεταφέρω το λόγο του Αισχύλου στο κοινό και νομίζω ότι είναι κάτι που έχουμε καταφέρει γιατί για μία ώρα και 20 λεπτά το κοινό είναι σταθερά προσηλωμένο στην παράσταση. Δεν ανοίγουν κινητά. Εγώ είμαι δεμένος σε μία κολώνα και μπορώ να βλέπω το κοινό και παρατηρώ ότι είναι από τις παραστάσεις που δεν φωτιστεί ούτε ένα πρόσωπο θεατή επειδή άνοιξε κινητό. Είναι μία παράσταση που αρπάζει τον κόσμο σε τέτοιο βαθμό που όταν τελειώνει το έργο ο κόσμος περιμένει και συνέχεια», τονίζει ο Στάνκογλου.

«Μας θύμωσε η απόφαση της αποφυλάκισης Λιγνάδη»

Στο κατά πόσο σήμερα έχουμε ανάγκη μία επανάσταση αντίστοιχου συμβολισμού με αυτή του Προμηθέα, ο ηθοποιός απαντά:

«Πιστεύω ότι οι επαναστάσεις πια είναι ουτοπικές με κάποιο τρόπο. Δεν ξέρω δηλαδή αν θα προλάβω να ζήσω μία ολοκληρωμένη επανάσταση. Ωστόσο, πιστεύω ότι ο καθένας από το δικό του μετερίζι και τη δική του ζωή πρέπει να αλλάζει όσο γίνεται τις τοποθετήσεις του, τα δικά του μέτρα και σταθμά και να κάνει τις δικές του επαναστάσεις στο χώρο του, στην οικογένειά του και έπειτα να συνδέεται και με τους άλλους. Αν ξεκινήσουμε από εμάς θα έρθει και το συλλογικό. Νιώθουμε όλοι ότι ο κλοιός σφίγγει από πολλές πλευρές και η ζωή δεν είναι εύκολη. Συμβαίνουν πολλά πράγματα που πολλοί δεν τα θεωρούμε τόσο δίκαια και κάποια στιγμή ο κόσμος φτάνει σε ένα σημείο που δεν αντέχει άλλο. Το θέμα είναι αν γίνουν οι όποιες επαναστάσεις να μάθουμε από αυτές και να μην γίνουμε όπως κάποιες προηγούμενες γενιές που συμμετείχαν σε επαναστάσεις αλλά μετά βολεύτηκαν και δεν κοιτάζουν ούτε το μέλλον ούτε τη χώρα.»

Τις τελευταίες ημέρες μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου εκφράζει την αντίθεσή του για την αποφυλάκιση του Δημήτρη Λιγνάδη με αρκετούς ηθοποιούς να διαβάζουν μετά το τέλος των παραστάσεων την ανακοίνωση του ΣΕΗ για την υπόθεση. Μάλιστα, ο Γιάννης Στάνκογλου ήταν ένας από τους καλλιτέχνες που διάβασαν την εν λόγω ανακοίνωση μετά την παράσταση του «Προμηθέα» στο αρχαίο θέατρο Δίου.

«Κατανοούμε ότι αυτή η απόφαση ήταν παράλογη. Αποφασίζει το δικαστήριο ότι κάποιος είναι βιαστής και την ίδια στιγμή τον αφήνει να βγαίνει έξω κρινόμενος ως μη επικίνδυνος. Μας θύμωσε αυτή η απόφαση. Όλοι βλέπουμε πλέον πως άλλοι πέφτουν στα πούπουλα και άλλοι στα καρφιά. Δεν θα έπρεπε να είναι έτσι η δικαιοσύνη», επισημαίνει ο ίδιος και σχολιάζει ως «απαράδεκτη» την ανακοίνωση που εξέδωσε το ΥΠΠΟΑ στην οποία αναφέρεται πως επιχειρείται η μετατροπή των θεατρικών σκηνών σε λαϊκά δικαστήρια:

«Νομίζω πως πλέον όποιος μιλάει κατατάσσεται σε κάποιο κόμμα και υποτίθεται ότι έχει κάποιο όφελος. Αυτό δεν ισχύει και ειδικά για εμάς τους καλλιτέχνες. Μπορεί κάποιος να ανήκει κάπου αλλά δεν είναι αυτό το πρώτο που θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψιν ούτε από την οποιαδήποτε κυβέρνηση ούτε από τα ΜΜΕ. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Αυτοί που λένε ότι πίσω από αυτές τις κινήσεις κρύβεται κάτι άλλο δημιουργούν με αυτό τον τρόπο μία άλλη εικόνα και βοηθούν διαφορετικά την όποια κυβέρνηση. Οι δημοσιογράφοι που λένε ότι είναι κομματικοποιημένη η στάση των καλλιτεχνών τώρα και καλύπτουν έτσι τα ρεπορτάζ κάνουν το ίδιο και χειρότερο αλλάζοντας γνώμη και απόψεις στον κόσμο.»

Τέλος, ο Στάνκογλου κάνει λόγο για έλλειψη εμπιστοσύνης προς την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ.

«Δεν είναι τυχαίο ότι ήρθαμε σε ρήξη με την υπουργό Πολιτισμού εδώ και δύο χρόνια. Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη και οι περισσότεροι καλλιτέχνες δείχνουν ότι δεν θέλουν αυτή την υπουργό πολιτισμού. Δυστυχώς αυτό δεν αλλάζει. Δίνουμε αγώνες. Δεν ξέρω αν ερχόταν κάποιος άλλος αν θα ήταν καλύτερα τα πράγματα αλλά σημασία έχει πως αυτός ο άνθρωπος που μας εκπροσωπεί τώρα είναι για τους περισσότερους καλλιτέχνες κάποιος που δεν μας αντιπροσωπεύει», καταλήγει ο ηθοποιός.

Info

«Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου

Φεστιβάλ Κασσάνδρας: Παρασκευή 29 Ιουλίου 2022 στο Αμφιθέατρο Σίβηρης, Κασσάνδρα, Χαλκιδική, στις 21:30

Φεστιβάλ Θάλασσας: Σάββατο 30 Ιουλίου 2022 στο Αμφιθέατρο Νέων Μουδανίων – Χαλκιδική, τις 21:30

Προπώληση εισιτηρίων viva.gr


* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 24.07.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία