ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

FlyOver: Πώς θα αποφύγει η Θεσσαλονίκη το «έμφραγμα»

Σε μέτρα καταλήγουν οι αρμόδιοι ώστε να μην παραλύσει η πόλη κατά τη διάρκεια των εργασιών στην περιφερειακή

 26/09/2023 08:00

FlyOver: Πώς θα αποφύγει η Θεσσαλονίκη το «έμφραγμα»

Νίκος Ηλιάδης

Οι εργασίες για αναβάθμιση της ανατολικής εξωτερικής περιφερειακής που περιλαμβάνει και τον υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο FlyOver πρόκειται να ξεκινήσουν περί τα μέσα Νοεμβρίου. Αυτό τουλάχιστον είπε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στη ΔΕΘ. 

Βεβαίως υπάρχει και η προσφυγή στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης κατά της κοπής δέντρων στα Κωνσταντινοπολίτικα, που έχουν σχέση με το έργο, προσφυγή την οποία το Διοικητικό Εφετείο παρέπεμψε στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να εξετάσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής του έργου συνολικά. 

Το κατά πόσον αυτή η εκκρεμοδικία θα επηρεάσει την έναρξη των εργασιών, θα φανεί. Από την πλευρά της κυβέρνησης δεν φαίνεται να ανησυχούν καθώς δεν υπάρχει αίτηση ούτε βεβαίως απόφαση για αναστολή εργασιών έως ότου αποφανθεί το ΣτΕ. Ωστόσο, μία τέτοια εξέλιξη δεν αποκλείεται στο προσεχές μέλλον. Την ίδια ώρα ανάδοχος κοινοπραξία και τράπεζες πιέζουν για την έναρξη των εργασιών το ταχύτερο δυνατόν καθώς τρέχουν, στο μεταξύ, οι δανειακές συμβάσεις.

Εκείνο όμως που απασχολεί την πόλη είναι οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος για όσα χρόνια -περίπου τέσσερα- θα διαρκέσουν οι εργασίες. Για τον σκοπό αυτό έχει συγκροτηθεί ως γνωστόν συντονιστικό όργανο υπό την ευθύνη του υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Στάθη Κωνσταντινίδη στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς του τομέα των συγκοινωνιών, φορείς της αυτοδιοίκησης καθώς και παράγοντες σχετικοί με το έργο (ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Τροχαία, Περιφέρεια, δήμοι, ανάδοχος κ.ά). 

Κομβικός είναι ο ρόλος των επιστημόνων, του συγκοινωνιολόγου, ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ Παναγιώτη Παπαϊωάννου ο οποίος είχε διατελέσει στο παρελθόν πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το οποίο μετεξελίχθηκε σε ΟΣΕΘ, της Γεωργίας Αϋφαντοπούλου, διευθύντριας Ερευνών του ΙΜΕΤ κ.ά. Οι επιστήμονες θα είναι εκείνοι που θα παρακολουθούν την αποτελεσματικότητα των μέτρων τα οποία θα αποφασίζονται από το συντονιστικό όργανο.

96 τροχονόμοι

Σημαντική παράμετρος για την απόδοση όποιου σχεδίου διαχείρισης των κυκλοφοριακών επιπτώσεων προκριθεί, είναι η διασφάλιση ότι τα μέτρα τα οποία θα αποφασίζονται, θα τηρούνται. Καθοριστική εν προκειμένω θα είναι η αστυνόμευση και συνεπώς κομβικός ο ρόλος που θα κληθεί να παίξει η Τροχαία. 

Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη η διευθύντρια της Τροχαίας Θεσσαλονίκης Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου έχει καταρτίσει λεπτομερές σχέδιο αστυνόμευσης το οποίο για να εφαρμοστεί αποτελεσματικά απαιτείται να βρίσκονται καθημερινά στο πεδίο 96 τροχονόμοι. Ο αριθμός ακούγεται εξωφρενικός αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα δεν υπάρχουν καθημερινά στους δρόμους περισσότεροι από έξι, επτά τροχονόμοι.

Πρώτο ζητούμενο λοιπόν είναι η στελέχωση της Τροχαίας με την απαιτούμενη δύναμη ανδρών και γυναικών. Ο πρωθυπουργός στη διάρκεια της συνέντευξής του στη ΔΕΘ μίλησε για ενίσχυση της Τροχαίας στη Θεσσαλονίκη -μένει όμως να φανεί εάν αυτό θα υλοποιηθεί και σε ποιο βαθμό.

Τι σχεδιάζεται

Σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει οριστικοποιηθεί το σχέδιο των παρεμβάσεων στην περιφερειακή και τους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις από την έναρξη των εργασιών για το FlyOver. Με βάση όσα έχουν συζητηθεί έως τώρα το σχέδιο θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

- Απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης στους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης που εξυπηρετούν τη διαμπερή κυκλοφορία. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι δρόμοι Κ. Καραμανλή, Εγνατία, Μοναστηρίου και από την κάτω πλευρά της πόλης οι δρόμοι Εθνικής Αντιστάσεως, Βασιλίσσης Όλγας, Βασιλέως Γεωργίου, Τσιμισκή, Πολυτεχνείου.

- Ειδικότερα για την οδό Εγνατία σχεδιάζεται να δίδονται τέσσερις λωρίδες αντί τριών για πορεία προς τα δυτικά κατά τις πρωινές ώρες και το αντίστροφο μετά το μεσημέρι, για πορεία προς ανατολικά.

- Ρυθμίσεις στους φωτεινούς σηματοδότες ώστε να υπάρχει καλύτερη ροή κυκλοφορίας στους βασικούς οδικούς άξονες.
- Απαγόρευση της τροφοδοσίας της αγοράς κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κατά πληροφορίες, υπήρξε συζήτηση με τους εκπροσώπους των αυτοκινητιστών που κάνουν την τροφοδοσία οι οποίοι ζήτησαν να δοθεί η δυνατότητα φορτοεκφορτώσεων για ένα δίωρο τις απογευματινές ώρες.
- Εξετάζεται η πιθανότητα, αναλόγως της αποδοτικότητας των μέτρων, να υπάρξουν και μονοδρομήσεις οδών εάν κριθεί απαραίτητο και αποτελεσματικό.

- Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων προκειμένου να είναι απρόσκοπτη η κίνηση των αστικών λεωφορείων- εφόσον εξασφαλιστούν βεβαίως, διαθέσιμοι οδηγοί και λεωφορεία.
- Μελετώνται αλλαγές και στο σύστημα αποκομιδής των απορριμμάτων προς την κατεύθυνση αυτή να γίνεται αργά το βράδυ.
- Μέρος του σχεδίου αφορά τη διασφάλιση της ομαλής πρόσβασης στα δύο νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και «424». Ειδικότερα, προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα κυρίως για την κίνηση των ασθενοφόρων εξετάζεται η κατασκευή δρόμου μέσα από το πρώην στρατόπεδο «Καρατάσιου» για αποκλειστική χρήση από ασθενοφόρα.

Όχι μονά - ζυγά

Μέρος του σχεδίου αφορά την κίνηση στην περιφερειακή οδό όπου προβλέπεται η εξασφάλιση δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών. Εξετάζονται τρόποι για την ταχεία απομάκρυνση οχημάτων έπειτα από ατύχημα ή βλάβη ενώ συζητείται το ενδεχόμενο απαγόρευσης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων για συγκεκριμένες ώρες.

Στο τραπέζι έπεσε και η ιδέα εφαρμογής του μέτρου της εκ περιτροπής κυκλοφορίας οχημάτων, γνωστό ως μονά - ζυγά. Προς το παρόν ωστόσο το συγκεκριμένο μέτρο φαίνεται να απορρίπτεται καθώς δεν προβλέπεται να έχει τη δέουσα απόδοση.

Τέλος, από ορισμένους πιστεύεται ότι μετά το πρώτο διάστημα που θα εμφανιστούν τα προβλήματα θα υπάρξει μείωση στη χρήση των ΙΧ της τάξης του 15%-20% καθώς αρκετοί θα διαπιστώσουν ότι η μετακίνηση στην πόλη με αυτοκίνητο θα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Αυτό εφόσον συμβεί, θα προσφέρει μια μικρή κυκλοφοριακή «ανάσα» μετριάζοντας κάπως τις επιπτώσεις, κυρίως εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24.09.2023 

Οι εργασίες για αναβάθμιση της ανατολικής εξωτερικής περιφερειακής που περιλαμβάνει και τον υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο FlyOver πρόκειται να ξεκινήσουν περί τα μέσα Νοεμβρίου. Αυτό τουλάχιστον είπε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στη ΔΕΘ. 

Βεβαίως υπάρχει και η προσφυγή στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης κατά της κοπής δέντρων στα Κωνσταντινοπολίτικα, που έχουν σχέση με το έργο, προσφυγή την οποία το Διοικητικό Εφετείο παρέπεμψε στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να εξετάσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής του έργου συνολικά. 

Το κατά πόσον αυτή η εκκρεμοδικία θα επηρεάσει την έναρξη των εργασιών, θα φανεί. Από την πλευρά της κυβέρνησης δεν φαίνεται να ανησυχούν καθώς δεν υπάρχει αίτηση ούτε βεβαίως απόφαση για αναστολή εργασιών έως ότου αποφανθεί το ΣτΕ. Ωστόσο, μία τέτοια εξέλιξη δεν αποκλείεται στο προσεχές μέλλον. Την ίδια ώρα ανάδοχος κοινοπραξία και τράπεζες πιέζουν για την έναρξη των εργασιών το ταχύτερο δυνατόν καθώς τρέχουν, στο μεταξύ, οι δανειακές συμβάσεις.

Εκείνο όμως που απασχολεί την πόλη είναι οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος για όσα χρόνια -περίπου τέσσερα- θα διαρκέσουν οι εργασίες. Για τον σκοπό αυτό έχει συγκροτηθεί ως γνωστόν συντονιστικό όργανο υπό την ευθύνη του υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Στάθη Κωνσταντινίδη στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς του τομέα των συγκοινωνιών, φορείς της αυτοδιοίκησης καθώς και παράγοντες σχετικοί με το έργο (ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Τροχαία, Περιφέρεια, δήμοι, ανάδοχος κ.ά). 

Κομβικός είναι ο ρόλος των επιστημόνων, του συγκοινωνιολόγου, ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ Παναγιώτη Παπαϊωάννου ο οποίος είχε διατελέσει στο παρελθόν πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το οποίο μετεξελίχθηκε σε ΟΣΕΘ, της Γεωργίας Αϋφαντοπούλου, διευθύντριας Ερευνών του ΙΜΕΤ κ.ά. Οι επιστήμονες θα είναι εκείνοι που θα παρακολουθούν την αποτελεσματικότητα των μέτρων τα οποία θα αποφασίζονται από το συντονιστικό όργανο.

96 τροχονόμοι

Σημαντική παράμετρος για την απόδοση όποιου σχεδίου διαχείρισης των κυκλοφοριακών επιπτώσεων προκριθεί, είναι η διασφάλιση ότι τα μέτρα τα οποία θα αποφασίζονται, θα τηρούνται. Καθοριστική εν προκειμένω θα είναι η αστυνόμευση και συνεπώς κομβικός ο ρόλος που θα κληθεί να παίξει η Τροχαία. 

Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη η διευθύντρια της Τροχαίας Θεσσαλονίκης Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου έχει καταρτίσει λεπτομερές σχέδιο αστυνόμευσης το οποίο για να εφαρμοστεί αποτελεσματικά απαιτείται να βρίσκονται καθημερινά στο πεδίο 96 τροχονόμοι. Ο αριθμός ακούγεται εξωφρενικός αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα δεν υπάρχουν καθημερινά στους δρόμους περισσότεροι από έξι, επτά τροχονόμοι.

Πρώτο ζητούμενο λοιπόν είναι η στελέχωση της Τροχαίας με την απαιτούμενη δύναμη ανδρών και γυναικών. Ο πρωθυπουργός στη διάρκεια της συνέντευξής του στη ΔΕΘ μίλησε για ενίσχυση της Τροχαίας στη Θεσσαλονίκη -μένει όμως να φανεί εάν αυτό θα υλοποιηθεί και σε ποιο βαθμό.

Τι σχεδιάζεται

Σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει οριστικοποιηθεί το σχέδιο των παρεμβάσεων στην περιφερειακή και τους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις από την έναρξη των εργασιών για το FlyOver. Με βάση όσα έχουν συζητηθεί έως τώρα το σχέδιο θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

- Απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης στους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης που εξυπηρετούν τη διαμπερή κυκλοφορία. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι δρόμοι Κ. Καραμανλή, Εγνατία, Μοναστηρίου και από την κάτω πλευρά της πόλης οι δρόμοι Εθνικής Αντιστάσεως, Βασιλίσσης Όλγας, Βασιλέως Γεωργίου, Τσιμισκή, Πολυτεχνείου.

- Ειδικότερα για την οδό Εγνατία σχεδιάζεται να δίδονται τέσσερις λωρίδες αντί τριών για πορεία προς τα δυτικά κατά τις πρωινές ώρες και το αντίστροφο μετά το μεσημέρι, για πορεία προς ανατολικά.

- Ρυθμίσεις στους φωτεινούς σηματοδότες ώστε να υπάρχει καλύτερη ροή κυκλοφορίας στους βασικούς οδικούς άξονες.
- Απαγόρευση της τροφοδοσίας της αγοράς κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κατά πληροφορίες, υπήρξε συζήτηση με τους εκπροσώπους των αυτοκινητιστών που κάνουν την τροφοδοσία οι οποίοι ζήτησαν να δοθεί η δυνατότητα φορτοεκφορτώσεων για ένα δίωρο τις απογευματινές ώρες.
- Εξετάζεται η πιθανότητα, αναλόγως της αποδοτικότητας των μέτρων, να υπάρξουν και μονοδρομήσεις οδών εάν κριθεί απαραίτητο και αποτελεσματικό.

- Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων προκειμένου να είναι απρόσκοπτη η κίνηση των αστικών λεωφορείων- εφόσον εξασφαλιστούν βεβαίως, διαθέσιμοι οδηγοί και λεωφορεία.
- Μελετώνται αλλαγές και στο σύστημα αποκομιδής των απορριμμάτων προς την κατεύθυνση αυτή να γίνεται αργά το βράδυ.
- Μέρος του σχεδίου αφορά τη διασφάλιση της ομαλής πρόσβασης στα δύο νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και «424». Ειδικότερα, προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα κυρίως για την κίνηση των ασθενοφόρων εξετάζεται η κατασκευή δρόμου μέσα από το πρώην στρατόπεδο «Καρατάσιου» για αποκλειστική χρήση από ασθενοφόρα.

Όχι μονά - ζυγά

Μέρος του σχεδίου αφορά την κίνηση στην περιφερειακή οδό όπου προβλέπεται η εξασφάλιση δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών. Εξετάζονται τρόποι για την ταχεία απομάκρυνση οχημάτων έπειτα από ατύχημα ή βλάβη ενώ συζητείται το ενδεχόμενο απαγόρευσης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων για συγκεκριμένες ώρες.

Στο τραπέζι έπεσε και η ιδέα εφαρμογής του μέτρου της εκ περιτροπής κυκλοφορίας οχημάτων, γνωστό ως μονά - ζυγά. Προς το παρόν ωστόσο το συγκεκριμένο μέτρο φαίνεται να απορρίπτεται καθώς δεν προβλέπεται να έχει τη δέουσα απόδοση.

Τέλος, από ορισμένους πιστεύεται ότι μετά το πρώτο διάστημα που θα εμφανιστούν τα προβλήματα θα υπάρξει μείωση στη χρήση των ΙΧ της τάξης του 15%-20% καθώς αρκετοί θα διαπιστώσουν ότι η μετακίνηση στην πόλη με αυτοκίνητο θα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Αυτό εφόσον συμβεί, θα προσφέρει μια μικρή κυκλοφοριακή «ανάσα» μετριάζοντας κάπως τις επιπτώσεις, κυρίως εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24.09.2023 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία