ΠΑΙΔΕΙΑ

Έρχεται «φραγή» στη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία

Ποινές για τους παραβάτες που θα φτάνουν μέχρι και στην αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

 02/04/2024 07:00

Έρχεται «φραγή» στη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία

Έλενα Καραβασίλη

Εγκυκλίους που είχαν εκδοθεί το 2016 και το 2018 και αφορούσαν στην απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών συσκευών στις σχολικές μονάδες ετοιμάζεται να επαναφέρει η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με πληροφορίες της «MτΚ», το υπουργείο μελετά και καλές πρακτικές άλλων χωρών και σύντομα θα οριστικοποιηθεί το πλαίσιο, ώστε να τεθούν σε εφαρμογή τα αντίστοιχα παιδαγωγικά μέτρα. 

Άλλωστε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης έχει ήδη εξαγγείλει την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής, τον διαχωρισμό μεταξύ δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών (όπου μπορεί να οδηγήσει στο να μείνει ο μαθητής στην ίδια τάξη) και ευκολότερη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Πρόκειται για μία συντονισμένη στρατηγική και δέσμη μέτρων του υπουργείου, προς την κατεύθυνση εξάλειψης του μπούλινγκ, που ανησυχεί και παρακολουθεί στενά το υπουργείο και θα συνδυαστεί και με τη λειτουργία της πλατφόρμας για καταγγελίες περιστατικών μπούλινγκ.

Την ίδια ώρα ζήτημα αποτελεί για γονείς και εκπαιδευτικούς η ασφάλεια των σχολείων, κατά τη διάρκεια λειτουργίας τους αλλά και μετά το πέρας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με την έλλειψη σχολικών φυλάκων να είναι μείζον πρόβλημα. Το πρόσφατο σοκαριστικό περιστατικό σε Γυμνάσιο της Κυψέλης όπου 19χρονος εισέβαλε στο σχολείο, χτύπησε με σφυρί μαθητή στο κεφάλι και τραυμάτισε τον διευθυντή με μαχαίρι, προκαλεί αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα και ανοίγει ξανά τη συζήτηση για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν.

«Στη σωστή κατεύθυνση τα μέτρα»

Ο Χρήστος Σερμπίνης, πρόεδρος του Α’ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσσαλονίκης εξηγεί στη «ΜτΚ» πως «κατά την άποψή μας, το να ληφθούν κάποια μέτρα για την απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση διότι, η χρήση τους από τους μαθητές προκαλεί αρκετά προβλήματα σε όλη τη μαθησιακή διαδικασία». 

Ο ίδιος, αναφέρεται και στα ζητήματα που μπορεί να προκαλέσει στη υγεία των μαθητών, η χρήση των κινητών, ιδίως αυτών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Έρευνες που έχουν γίνει από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας δείχνουν ότι τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα προκαλούν προβλήματα υγείας στα παιδιά. Επιπλέον, όταν ασχολούνται για ώρες με το κινητό προκύπτουν ζητήματα και ως προς την κοινωνικοποίηση τους, που είναι βασικός στόχος του σχολείου και αυτός διακόπτεται», περιγράφει ο κ. Σερμπίνης. 

Όσον αφορά στα περιστατικά μπούλινγκ που μπορεί να προκαλούνται από τη χρήση των κινητών, ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λέει ότι «δυστυχώς τα περιστατικά αυτά έχουν αυξηθεί και διακινούνται στις διάφορες πλατφόρμες όπου έχουν λογαριασμούς οι μαθητές». Ο κ. Σερμπίνης τονίζει πως είναι χρήσιμο να υπάρξει μία ενημέρωση προς τους γονείς και αντίστοιχα να γίνει η διαπαιδαγώγηση των μαθητών της πρωτοβάθμιας από τους δασκάλους τους, ώστε να αντιληφθούν τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να χρησιμοποιούν τα κινητά τους, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. 

Μιλώντας για την ασφάλεια των σχολείων, ο κ. Σερμπίνης αναφέρει πως «κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, δεν υπάρχει πρόβλημα διότι οι διευθυντές και το εκπαιδευτικό προσωπικό λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κλείνουν τα σχολεία. Αυτό που ζητάμε είναι η τοπική αυτοδιοίκηση να φροντίσει για την πρόσληψη σχολικών φυλάκων. Κατά τις απογευματινές και βραδινές ώρες σε αρκετά σχολεία προκαλούνται ζημιές από εξωσχολικά άτομα. Εάν υπήρχαν φύλακες αυτό θα αποτρεπόταν».

«Η ανασφάλεια των γονέων εντείνεται συνεχώς»

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας λέει στη «ΜτΚ» πως ήδη υπάρχει κανονισμός που απαγορεύει τη χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές, εν ώρα σχολείου. Βέβαια, παραδέχεται πως ως επί το πλείστον αυτός δεν τηρείται.

«Η συζήτηση που φέρεται να έχει ανοίξει ως προς την απαγόρευση της χρήσης κινητών τηλεφώνων, αναφέρει πως θα υπάρξουν αυστηρότερες ποινές. Όπως και ότι θα γίνεται έλεγχος από τους δασκάλους στις τσάντες μαθητών και θα επιβάλλονται ποινές που μπορεί να οδηγήσουν μέχρι και στην αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Το ζήτημα το δικό μας, που θα πρέπει να απασχολήσει και το υπουργείο, είναι οι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά και οι γονείς θέλουμε να υπάρχει η χρήση κινητών που δεν είναι άλλος από την ασφάλειά τους, ως προς τις μετακινήσεις τους από και προς το σχολείο. Παλαιότερα δεν υπήρχε αυτή η ανασφάλεια που πλέον, ολοένα και εντείνεται», εξηγεί.

Ο κ. Κοκονάς δεν παραλείπει να επισημάνει βέβαια και τις αρνητικές πτυχές από τη χρήση των κινητών τηλεφώνων. «Πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα διότι η χρήση των κινητών, ιδίως από παιδιά Γυμνασίου έχει οδηγήσει και σε άσχημες καταστάσεις όπου έχουμε δει να σημειώνονται περιστατικά μπουλινγκ με σκοπό να καταγραφούν και να διακινηθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν οι μαθητές. Τα πρότυπα που έχουν σήμερα οι νέοι είναι διαστρεβλωμένα καθώς ο νταής της τάξης κι όχι αυτός που συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία με άλλους όρους, φαίνεται να είναι ο πιο δημοφιλής», περιγράφει.

Όσον αφορά στην ασφάλεια των μαθητών, ο κ. Κοκονάς μεταφέρει πως πάγια θέση των γονέων είναι να υπάρχουν σχολικοί φύλακες. Λέει πως είναι αναγκαίο να υπάρχει μόνιμο προσωπικό, «ώστε να έχουν τον χρόνο να αποκτήσουν επαφή με τη σχολική κοινότητα και να ξέρουν τι ακριβώς γίνεται. Γιατί στην Κυψέλη υπήρχε σχολικός φύλακας ο οποίος όμως ήταν για λίγες ώρες και δεν είχε εκπαιδευτεί καταλλήλως ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει κάτι τέτοιο», σημειώνει. 

Ερωτώμενος για το εάν θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί το μέτρο που αφορούσε στην τοποθέτηση καμερών στα σχολεία, ο ίδιος μεταφέρει πως «θέση των γονέων είναι πως οι κάμερες δεν θα λύσουν τα ζητήματα ασφαλείας. Έχουμε δει σχολεία που διαθέτουν κάμερες, δίχως όμως να μειώνονται οι παραβατικές συμπεριφορές. Δυστυχώς, υπήρξαν περιστατικά όπου οι κάμερες λειτουργούσαν εν ώρα μαθήματος. Άρα δεν ξέρουμε ποιος θα ελέγχει τελικά αυτές τις κάμερες και είναι αντιπαιδαγωγικό, οι μαθητές να νιώθουν ότι μονίμως κάποιος τους παρακολουθεί».

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ για την ασφάλεια στα σχολεία

Ο Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος περιγράφει στη «ΜτΚ» πως «Οι δήμοι προσλαμβάνουν σχολικούς φύλακες, αναλόγως των οικονομικών δυνατοτήτων που έχουν και τους πόρους που παρέχονται από το κεντρικό κράτος γι’ αυτή τη λειτουργία. Ωστόσο, την ευθύνη κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, στα διαλλείματα και στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου την έχουν οι εκπαιδευτικοί και ο διευθυντής του σχολείου. Οι δήμοι έχουν την ευθύνη για τη λειτουργία των σχολείων, μετά το πέρας του ωραρίου λειτουργίας τους.

Σε ό,τι αφορά στην παρέμβαση εξωσχολικών ατόμων κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου έχει ευθύνη και η αστυνομία».

Σε ό,τι αφορά στην τοποθέτηση καμερών προκειμένου να λειτουργούν αποτρεπτικά προς τους παραβάτες, ο κ. Κυρίζολγου αναφέρει πως «η ύπαρξη καμερών αυξάνει την ασφάλεια στα σχολεία και τα προστατεύει ως δημοτική περιουσία, από παραβατικές και εγκληματικές συμπεριφορές, όταν το σχολείο παύει να λειτουργεί». Σημειώνεται ότι κάμερες σε ένα σχολείο μπορούν να τοποθετηθούν με απόφαση και σε συνεργασία, της οικείας σχολικής επιτροπής και της διεύθυνσης του σχολείου, με δαπάνες των δήμων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.03.2024

Εγκυκλίους που είχαν εκδοθεί το 2016 και το 2018 και αφορούσαν στην απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών συσκευών στις σχολικές μονάδες ετοιμάζεται να επαναφέρει η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με πληροφορίες της «MτΚ», το υπουργείο μελετά και καλές πρακτικές άλλων χωρών και σύντομα θα οριστικοποιηθεί το πλαίσιο, ώστε να τεθούν σε εφαρμογή τα αντίστοιχα παιδαγωγικά μέτρα. 

Άλλωστε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης έχει ήδη εξαγγείλει την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής, τον διαχωρισμό μεταξύ δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών (όπου μπορεί να οδηγήσει στο να μείνει ο μαθητής στην ίδια τάξη) και ευκολότερη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Πρόκειται για μία συντονισμένη στρατηγική και δέσμη μέτρων του υπουργείου, προς την κατεύθυνση εξάλειψης του μπούλινγκ, που ανησυχεί και παρακολουθεί στενά το υπουργείο και θα συνδυαστεί και με τη λειτουργία της πλατφόρμας για καταγγελίες περιστατικών μπούλινγκ.

Την ίδια ώρα ζήτημα αποτελεί για γονείς και εκπαιδευτικούς η ασφάλεια των σχολείων, κατά τη διάρκεια λειτουργίας τους αλλά και μετά το πέρας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με την έλλειψη σχολικών φυλάκων να είναι μείζον πρόβλημα. Το πρόσφατο σοκαριστικό περιστατικό σε Γυμνάσιο της Κυψέλης όπου 19χρονος εισέβαλε στο σχολείο, χτύπησε με σφυρί μαθητή στο κεφάλι και τραυμάτισε τον διευθυντή με μαχαίρι, προκαλεί αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα και ανοίγει ξανά τη συζήτηση για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν.

«Στη σωστή κατεύθυνση τα μέτρα»

Ο Χρήστος Σερμπίνης, πρόεδρος του Α’ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσσαλονίκης εξηγεί στη «ΜτΚ» πως «κατά την άποψή μας, το να ληφθούν κάποια μέτρα για την απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση διότι, η χρήση τους από τους μαθητές προκαλεί αρκετά προβλήματα σε όλη τη μαθησιακή διαδικασία». 

Ο ίδιος, αναφέρεται και στα ζητήματα που μπορεί να προκαλέσει στη υγεία των μαθητών, η χρήση των κινητών, ιδίως αυτών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Έρευνες που έχουν γίνει από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας δείχνουν ότι τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα προκαλούν προβλήματα υγείας στα παιδιά. Επιπλέον, όταν ασχολούνται για ώρες με το κινητό προκύπτουν ζητήματα και ως προς την κοινωνικοποίηση τους, που είναι βασικός στόχος του σχολείου και αυτός διακόπτεται», περιγράφει ο κ. Σερμπίνης. 

Όσον αφορά στα περιστατικά μπούλινγκ που μπορεί να προκαλούνται από τη χρήση των κινητών, ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λέει ότι «δυστυχώς τα περιστατικά αυτά έχουν αυξηθεί και διακινούνται στις διάφορες πλατφόρμες όπου έχουν λογαριασμούς οι μαθητές». Ο κ. Σερμπίνης τονίζει πως είναι χρήσιμο να υπάρξει μία ενημέρωση προς τους γονείς και αντίστοιχα να γίνει η διαπαιδαγώγηση των μαθητών της πρωτοβάθμιας από τους δασκάλους τους, ώστε να αντιληφθούν τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να χρησιμοποιούν τα κινητά τους, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. 

Μιλώντας για την ασφάλεια των σχολείων, ο κ. Σερμπίνης αναφέρει πως «κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, δεν υπάρχει πρόβλημα διότι οι διευθυντές και το εκπαιδευτικό προσωπικό λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κλείνουν τα σχολεία. Αυτό που ζητάμε είναι η τοπική αυτοδιοίκηση να φροντίσει για την πρόσληψη σχολικών φυλάκων. Κατά τις απογευματινές και βραδινές ώρες σε αρκετά σχολεία προκαλούνται ζημιές από εξωσχολικά άτομα. Εάν υπήρχαν φύλακες αυτό θα αποτρεπόταν».

«Η ανασφάλεια των γονέων εντείνεται συνεχώς»

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας λέει στη «ΜτΚ» πως ήδη υπάρχει κανονισμός που απαγορεύει τη χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές, εν ώρα σχολείου. Βέβαια, παραδέχεται πως ως επί το πλείστον αυτός δεν τηρείται.

«Η συζήτηση που φέρεται να έχει ανοίξει ως προς την απαγόρευση της χρήσης κινητών τηλεφώνων, αναφέρει πως θα υπάρξουν αυστηρότερες ποινές. Όπως και ότι θα γίνεται έλεγχος από τους δασκάλους στις τσάντες μαθητών και θα επιβάλλονται ποινές που μπορεί να οδηγήσουν μέχρι και στην αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Το ζήτημα το δικό μας, που θα πρέπει να απασχολήσει και το υπουργείο, είναι οι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά και οι γονείς θέλουμε να υπάρχει η χρήση κινητών που δεν είναι άλλος από την ασφάλειά τους, ως προς τις μετακινήσεις τους από και προς το σχολείο. Παλαιότερα δεν υπήρχε αυτή η ανασφάλεια που πλέον, ολοένα και εντείνεται», εξηγεί.

Ο κ. Κοκονάς δεν παραλείπει να επισημάνει βέβαια και τις αρνητικές πτυχές από τη χρήση των κινητών τηλεφώνων. «Πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα διότι η χρήση των κινητών, ιδίως από παιδιά Γυμνασίου έχει οδηγήσει και σε άσχημες καταστάσεις όπου έχουμε δει να σημειώνονται περιστατικά μπουλινγκ με σκοπό να καταγραφούν και να διακινηθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν οι μαθητές. Τα πρότυπα που έχουν σήμερα οι νέοι είναι διαστρεβλωμένα καθώς ο νταής της τάξης κι όχι αυτός που συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία με άλλους όρους, φαίνεται να είναι ο πιο δημοφιλής», περιγράφει.

Όσον αφορά στην ασφάλεια των μαθητών, ο κ. Κοκονάς μεταφέρει πως πάγια θέση των γονέων είναι να υπάρχουν σχολικοί φύλακες. Λέει πως είναι αναγκαίο να υπάρχει μόνιμο προσωπικό, «ώστε να έχουν τον χρόνο να αποκτήσουν επαφή με τη σχολική κοινότητα και να ξέρουν τι ακριβώς γίνεται. Γιατί στην Κυψέλη υπήρχε σχολικός φύλακας ο οποίος όμως ήταν για λίγες ώρες και δεν είχε εκπαιδευτεί καταλλήλως ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει κάτι τέτοιο», σημειώνει. 

Ερωτώμενος για το εάν θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί το μέτρο που αφορούσε στην τοποθέτηση καμερών στα σχολεία, ο ίδιος μεταφέρει πως «θέση των γονέων είναι πως οι κάμερες δεν θα λύσουν τα ζητήματα ασφαλείας. Έχουμε δει σχολεία που διαθέτουν κάμερες, δίχως όμως να μειώνονται οι παραβατικές συμπεριφορές. Δυστυχώς, υπήρξαν περιστατικά όπου οι κάμερες λειτουργούσαν εν ώρα μαθήματος. Άρα δεν ξέρουμε ποιος θα ελέγχει τελικά αυτές τις κάμερες και είναι αντιπαιδαγωγικό, οι μαθητές να νιώθουν ότι μονίμως κάποιος τους παρακολουθεί».

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ για την ασφάλεια στα σχολεία

Ο Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος περιγράφει στη «ΜτΚ» πως «Οι δήμοι προσλαμβάνουν σχολικούς φύλακες, αναλόγως των οικονομικών δυνατοτήτων που έχουν και τους πόρους που παρέχονται από το κεντρικό κράτος γι’ αυτή τη λειτουργία. Ωστόσο, την ευθύνη κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, στα διαλλείματα και στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου την έχουν οι εκπαιδευτικοί και ο διευθυντής του σχολείου. Οι δήμοι έχουν την ευθύνη για τη λειτουργία των σχολείων, μετά το πέρας του ωραρίου λειτουργίας τους.

Σε ό,τι αφορά στην παρέμβαση εξωσχολικών ατόμων κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου έχει ευθύνη και η αστυνομία».

Σε ό,τι αφορά στην τοποθέτηση καμερών προκειμένου να λειτουργούν αποτρεπτικά προς τους παραβάτες, ο κ. Κυρίζολγου αναφέρει πως «η ύπαρξη καμερών αυξάνει την ασφάλεια στα σχολεία και τα προστατεύει ως δημοτική περιουσία, από παραβατικές και εγκληματικές συμπεριφορές, όταν το σχολείο παύει να λειτουργεί». Σημειώνεται ότι κάμερες σε ένα σχολείο μπορούν να τοποθετηθούν με απόφαση και σε συνεργασία, της οικείας σχολικής επιτροπής και της διεύθυνσης του σχολείου, με δαπάνες των δήμων.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.03.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία