ΑΠΟΨΕΙΣ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Γιατί θα πρέπει να υπάρξει «συνδιοίκηση» έως το τέλος του 2023. Του Νίκου Ηλιάδη

Tο τελευταίο δίμηνο κάθε έτους εκπονούνται και έρχονται προς ψήφιση στα δημοτικά συμβούλια το τεχνικό πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς

 22/10/2023 08:00

Δήμος Θεσσαλονίκης: Γιατί θα πρέπει να υπάρξει «συνδιοίκηση» έως το τέλος του 2023. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο οι νεοεκλεγείσες δημοτικές διοικήσεις αναλαμβάνουν καθήκοντα δυόμιση μήνες μετά τις εκλογές. Πως είναι δυνατόν η αλλαγή στη διακυβέρνηση της χώρας να γίνεται μέσα σε δύο ημέρες και για τους δήμους να απαιτείται ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα; Πώς θα ασκήσει διοίκηση για δυο και τρεις μήνες ένας δήμαρχος που έχει αποδοκιμαστεί από τους πολίτες;

Υποτίθεται ότι οι υποψήφιοι, κυρίως αυτοί που έχουν πιθανότητα να κερδίσουν, έχουν κάνει τη σχετική προετοιμασία. Δεν είναι παντελώς άσχετοι, άρα θα μπορούσαν να αναλάβουν αμέσως καθήκοντα. Εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι ένα θέμα το οποίο ίσως το ξαναδούν κάποια στιγμή τα κόμματα και αν το κρίνουν σκόπιμο, να το αλλάξουν.

Όμως το μεγάλο αυτό χρονικό διάστημα προκαλεί προβλήματα και δημιουργεί ορισμένες φορές και τετελεσμένα με τα οποία οι απερχόμενες διοικήσεις δεσμεύουν τις επόμενες.

Για παράδειγμα, τις ημέρες αυτές βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός στο δήμο Θεσσαλονίκης για την ανάθεση σε ιδιώτη του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης· ένα έργο με προϋπολογισμό 26 εκατ. ευρώ. Πώς είναι δυνατόν μια απονομιμοποιημένη διοίκηση, όπως αυτή του κ. Ζέρβα, να χειριστεί μια τόσο σοβαρή υπόθεση η οποία εκτείνεται μάλιστα, σε όλη την επόμενη πενταετή δημοτική περίοδο;

Το ίδιο ισχύει και για την υπόθεση με τα περίφημα “σπιτάκια ανταποδοτικής ανακύκλωσης”, προϋπολογισμού 18 εκατ. ευρώ, τα οποία η απερχόμενη διοίκηση προσπαθεί να τα κλείσει, όλα τώρα.

Όπως επίσης, είναι έτοιμη να κλείσει αυτές τις μέρες και το διαγωνισμό που αφορά την επικοινωνιακή προβολή αυτού του απίθανου πρότζεκτ, ο οποίος έχει προϋπολογισμό 682.000 ευρώ και στον οποία διαγωνισμό έχει προσέλθει μόνον ένας ενδιαφερόμενος. Ανάλογες πονηριές και τακτοποίηση “ανοιχτών λογαριασμών” θα γίνονται πιθανότατα και σε άλλους δήμους.

Όμως, πέραν αυτών, το τελευταίο δίμηνο κάθε έτους εκπονούνται και έρχονται προς ψήφιση στα δημοτικά συμβούλια το τεχνικό πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς. Δύο πολύ σημαντικές αποφάσεις οι οποίες καθορίζουν απόλυτα το πως θα λειτουργήσει ο δήμος τον πρώτο χρόνο διοίκησης από τη νέα δημοτική αρχή.

Πώς είναι λοιπόν, δυνατόν μια διοίκηση η οποία βρίσκεται σε αποδρομή, της οποίας το πρόγραμμα έχει αποδοκιμαστεί πριν από λίγες ημέρες από τους δημότες, να είναι αυτή που θα προαποφασίσει το πώς θα κινηθεί ο δήμος τον επόμενο χρόνο;

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι απερχόμενες διοικήσεις οφείλουν, το επόμενο διάστημα που τους απομένει έως το τέλος του χρόνου να περιοριστούν μόνον στα εντελώς απαραίτητα· μόνον στη διαχείριση των ζητημάτων της καθημερινότητας και να “παγώσουν” κάθε διαδικασία η οποία θα δεσμεύει, αν δεν υπονομεύει κιόλας, τους επόμενους.

Φαντάζεστε, για παράδειγμα, τι επιπτώσεις θα είχε εάν μια απερχόμενη δημοτική αρχή αποφάσιζε αίφνης να μειώσει τα δημοτικά τέλη κατά 20% ή 25% για τον επόμενο χρόνο;

Εάν υπάρχει λόγος να ληφθούν άμεσα κάποιες σοβαρές αποφάσεις, αυτές θα πρέπει να ληφθούν σε συνεννόηση με τις νεοεκλεγείσες διοικήσεις. Το ίδιο θα πρέπει να συμβεί και για το τεχνικό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς. Είναι αποφάσεις στις οποίες τον πρώτο λόγο θα πρέπει να έχουν οι νέοι δήμαρχοι.

Εν ολίγοις, η διαδικασία παράδοσης παραλαβής στους δήμους είναι καλό να ξεκινήσει αμέσως ώστε τους εναπομείναντες δυόμιση μήνες να υπάρχει, κατά κάποιο τρόπο συνδιοίκηση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα μεγάλα ζητήματα.

Αυτό πρέπει να γίνει πρωτίστως στο δήμο Θεσσαλονίκης όπου τις επόμενες εβδομάδες θα παιχτούν πολλά.


nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο οι νεοεκλεγείσες δημοτικές διοικήσεις αναλαμβάνουν καθήκοντα δυόμιση μήνες μετά τις εκλογές. Πως είναι δυνατόν η αλλαγή στη διακυβέρνηση της χώρας να γίνεται μέσα σε δύο ημέρες και για τους δήμους να απαιτείται ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα; Πώς θα ασκήσει διοίκηση για δυο και τρεις μήνες ένας δήμαρχος που έχει αποδοκιμαστεί από τους πολίτες;

Υποτίθεται ότι οι υποψήφιοι, κυρίως αυτοί που έχουν πιθανότητα να κερδίσουν, έχουν κάνει τη σχετική προετοιμασία. Δεν είναι παντελώς άσχετοι, άρα θα μπορούσαν να αναλάβουν αμέσως καθήκοντα. Εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι ένα θέμα το οποίο ίσως το ξαναδούν κάποια στιγμή τα κόμματα και αν το κρίνουν σκόπιμο, να το αλλάξουν.

Όμως το μεγάλο αυτό χρονικό διάστημα προκαλεί προβλήματα και δημιουργεί ορισμένες φορές και τετελεσμένα με τα οποία οι απερχόμενες διοικήσεις δεσμεύουν τις επόμενες.

Για παράδειγμα, τις ημέρες αυτές βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός στο δήμο Θεσσαλονίκης για την ανάθεση σε ιδιώτη του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης· ένα έργο με προϋπολογισμό 26 εκατ. ευρώ. Πώς είναι δυνατόν μια απονομιμοποιημένη διοίκηση, όπως αυτή του κ. Ζέρβα, να χειριστεί μια τόσο σοβαρή υπόθεση η οποία εκτείνεται μάλιστα, σε όλη την επόμενη πενταετή δημοτική περίοδο;

Το ίδιο ισχύει και για την υπόθεση με τα περίφημα “σπιτάκια ανταποδοτικής ανακύκλωσης”, προϋπολογισμού 18 εκατ. ευρώ, τα οποία η απερχόμενη διοίκηση προσπαθεί να τα κλείσει, όλα τώρα.

Όπως επίσης, είναι έτοιμη να κλείσει αυτές τις μέρες και το διαγωνισμό που αφορά την επικοινωνιακή προβολή αυτού του απίθανου πρότζεκτ, ο οποίος έχει προϋπολογισμό 682.000 ευρώ και στον οποία διαγωνισμό έχει προσέλθει μόνον ένας ενδιαφερόμενος. Ανάλογες πονηριές και τακτοποίηση “ανοιχτών λογαριασμών” θα γίνονται πιθανότατα και σε άλλους δήμους.

Όμως, πέραν αυτών, το τελευταίο δίμηνο κάθε έτους εκπονούνται και έρχονται προς ψήφιση στα δημοτικά συμβούλια το τεχνικό πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς. Δύο πολύ σημαντικές αποφάσεις οι οποίες καθορίζουν απόλυτα το πως θα λειτουργήσει ο δήμος τον πρώτο χρόνο διοίκησης από τη νέα δημοτική αρχή.

Πώς είναι λοιπόν, δυνατόν μια διοίκηση η οποία βρίσκεται σε αποδρομή, της οποίας το πρόγραμμα έχει αποδοκιμαστεί πριν από λίγες ημέρες από τους δημότες, να είναι αυτή που θα προαποφασίσει το πώς θα κινηθεί ο δήμος τον επόμενο χρόνο;

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι απερχόμενες διοικήσεις οφείλουν, το επόμενο διάστημα που τους απομένει έως το τέλος του χρόνου να περιοριστούν μόνον στα εντελώς απαραίτητα· μόνον στη διαχείριση των ζητημάτων της καθημερινότητας και να “παγώσουν” κάθε διαδικασία η οποία θα δεσμεύει, αν δεν υπονομεύει κιόλας, τους επόμενους.

Φαντάζεστε, για παράδειγμα, τι επιπτώσεις θα είχε εάν μια απερχόμενη δημοτική αρχή αποφάσιζε αίφνης να μειώσει τα δημοτικά τέλη κατά 20% ή 25% για τον επόμενο χρόνο;

Εάν υπάρχει λόγος να ληφθούν άμεσα κάποιες σοβαρές αποφάσεις, αυτές θα πρέπει να ληφθούν σε συνεννόηση με τις νεοεκλεγείσες διοικήσεις. Το ίδιο θα πρέπει να συμβεί και για το τεχνικό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς. Είναι αποφάσεις στις οποίες τον πρώτο λόγο θα πρέπει να έχουν οι νέοι δήμαρχοι.

Εν ολίγοις, η διαδικασία παράδοσης παραλαβής στους δήμους είναι καλό να ξεκινήσει αμέσως ώστε τους εναπομείναντες δυόμιση μήνες να υπάρχει, κατά κάποιο τρόπο συνδιοίκηση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα μεγάλα ζητήματα.

Αυτό πρέπει να γίνει πρωτίστως στο δήμο Θεσσαλονίκης όπου τις επόμενες εβδομάδες θα παιχτούν πολλά.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία