ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Υπέρ της απόσπασης των αρχαίων όλοι οι φορείς που συμμετείχαν στη σύσκεψη της ΠΚΜ

«Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα να διχάσει την πόλη» δήλωσε ο Α. Τζιτζικώστας - «Χάθηκαν έξι χρόνια» είπε ο Κ. Ζέρβας - Να μην καθυστερήσει άλλο το έργο ζήτησαν οι άνθρωποι της αγοράς

 10/09/2019 18:37

Υπέρ της απόσπασης των αρχαίων όλοι οι φορείς που συμμετείχαν στη σύσκεψη της ΠΚΜ

Φανή Σοβιτσλή

Υπέρ της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό της Βενιζέλου, όπως έγινε και στο γειτονικό της Αγίας Σοφίας, τάχθηκαν οι παραγωγικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, κατά τη διάρκεια σύσκεψης που ολοκληρώθηκε πριν από λίγο, με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα, παρουσία και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Συντάχθηκαν μάλιστα απόλυτα και με τη θέση που διατύπωσε ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ, δηλώνοντας ότι «η Θεσσαλονίκη δεν θα επιτρέψει άλλες καθυστερήσεις και κάθε είδους οικονομική επιβάρυνση, τόσο στο έργο, όσο και στη λειτουργία της πόλης».

Μετά το πέρας της σύσκεψης εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της πόλης, σε κοινή δήλωση τους υποστήριξαν ότι η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων από το σταθμό της Βενιζέλου, είναι η πλέον ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη για την ολοκλήρωση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης και για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό της Βενιζέλου, που σύμφωνα με το δήμαρχο κ. Ζέρβα είναι «η δική μας πλατεία Συντάγματος».

Στη διάρκεια της σύσκεψης οι εκπρόσωποι των φορέων συμφώνησαν να ζητήσουν από τη νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη όλων των φορέων, προκειμένου να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του μετρό.

Επίσης αποφάσισαν να ζητήσουν, άμεσα, τη σύσταση της προβλεπόμενης από το νόμο Επιτροπής Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του μετρό, που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο κα θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου.

Α. Τζιτζικώστας: «Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα να διχάσει την πόλη»

Σαφές μήνυμα προς συγκεκριμένους αποδέκτες, έστειλε ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, δηλώνοντας  στη διάρκεια της σύσκεψης ότι η ταλαιπωρία της πόλης και των πολιτών πρέπει να λάβει τέλος και το τέλος όπως είπε, είναι τώρα. «Δεν πρόκειται να ανεχθούμε άλλα παιχνίδια και άλλες σκοπιμότητες σε βάρος της Θεσσαλονίκη, και αυτό είναι ξεκάθαρο. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να διχάσει τον κόσμο και τους πολίτες. Το μετρό πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Είναι κοινά αποδεκτή άποψη ότι δεν μπορεί να χαθεί άλλος χρόνος και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αυξηθεί το κόστος υλοποίησης του έργου» υπογράμμισε ο περιφερειάρχης.

Διεμήνυσε ότι η ΠΚΜ, οι πολίτες και οι φορείς της Θεσσαλονίκης «δεν θα ανεχθούμε καμία παράταση στην ταλαιπωρία που όλα αυτά τα χρόνια υφίστανται οι πολίτες, οι καταστηματάρχες, οι επιχειρηματίες και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης από τα προβλήματα που δημιουργεί η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί όλα αυτά τα χρόνια στον αστικό ιστό, όχι μόνο στις οδικές αρτηρίες αλλά και στους δρόμους και τις γειτονιές της πόλης».

Ο κ. Τζιτζικώστας υπενθύμισε ότι η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από το 2013 είχε μια ξεκάθαρη θέση, όπου όλοι οι φορείς και η πολιτεία είχαν συμφωνήσει, όπως είπε, ότι για να προχωρήσει το έργο του μετρό και να ολοκληρωθεί το συντομότερο θα έπρεπε να γίνει απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, να ολοκληρωθεί ο σταθμός και να επανατοποθετηθούν. «Σήμερα το αποτέλεσμα είναι να έχουμε φτάσει στο 2019 και η πόλη να μην  έχει μετρό, το χρονοδιάγραμμα να είναι στον αέρα και όλα όσα μας έλεγαν τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν αληθή. Και επίσης το κόστος εκτινάσσεται» επισήμανε ο ίδιος.

Με την πρόταση για απόσπαση των αρχαιοτήτων, πρόσθεσε ο περιφερειάρχης, οι εργασίες θα ολοκληρωθούν ταχύτερα και η έναρξη λειτουργίας του μετρό δεν θα έχει άλλες καθυστερήσεις και δεν θα διακοπεί μετά την έναρξη της. «Οι λαμαρίνες θα φύγουν και οι καταστηματάρχες θα δουλέψουν και θα αναδειχθούν τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα και θα μπορούν οι πολίτες να τα θαυμάσουν σε μια στάση μουσείο» σημείωσε.

Μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η ΠΚΜ θα είναι διαρκώς στο έργο «για να επιβλέψουμε, να πιέσουμε και να αντιδράσουμε αν χρειαστεί αν δούμε ότι κάποιος δεν σέβεται την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης».

Κ. Ζέρβας: «Χάθηκαν έξι χρόνια»

Ως το πρώτο μεγάλο βήμα για να έχει μετρό η Θεσσαλονίκη χαρακτήρισε τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, Κ. Μητσοτάκη ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.

"Δεν διαχωρίζω την διαχείριση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου από τις υπόλοιπες αρχαιότητες του Μετρό. Το κόστος της ανασκαφής έχει στοιχίσει μέχρι σήμερα 135 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να συνυπολογίσουμε τις όποιες αποζημιώσεις δόθηκαν και θα δοθούν στον εργολάβο" ανέφερε.

"Οι αρχαιότητες της Βενιζέλου δεν διέφεραν σε τίποτα με αυτές της Αγίας Σοφίας. Εκεί είχε επιλέγει μια λύση, η απόσπαση, η εκσκαφή και η επανατοποθετηση. Ουδείς εξέφρασε καμία αντίρρηση. Αν είχε επιλέγει αυτή η λύση και για τη Βενιζέλου, τότε ο σταθμός θα ήταν στο ίδιο στάδιο με την Αγίας Σοφίας και θα λέγαμε ότι το 2021, 22 θα είχαμε Μετρό απ άκρη εις άκρη στην πόλη μας. Χάσαμε έξι χρόνια" δήλωσε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος.

Αναφερόμενος στη λύση που επιλέχθηκε το 2016, είπε ότι δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα, καμία κοστολόγηση και δεν υπάρχει καμία εντολή στον ανάδοχο να το κατασκευάσει. «Αυτή η λύση και δεν έχει δοκιμαστεί και δεν περπατάει» σημείωσε ο ίδιος.

Ανέφερε ακόμη ότι στόχος όλων είναι το έργο να προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις και χωρίς νέα κόστη, είναι η ώρα της μεγάλης και τελικής απόφασης. «Δεν υπάρχει μονοπώλιο ευαισθησίας σε αυτήν την πόλη για την πολιτιστική κληρονομιά, δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο ορισμένων" επεσήμανε απαντώντας σε όσους υπερασπίζονται την διατήρηση των αρχαιοτήτων με παράλληλη συνέχιση των εργασιών.

Ο κ. Ζέρβας, σημείωσε πως «όλοι γνωρίζουμε ποια είναι η προφανής λύση, ποια είναι η μοναδική λύση. Επειδή πλέον για την πόλη μας δεν μπορούμε να μιλάμε για κανενός είδους ανάπτυξη, για κανενός είδους εξέλιξη της πόλης, αν δεν ολοκληρωθεί το Μετρό, αν δεν ολοκληρωθεί ο σταθμός της Βενιζέλου. Θεωρώ ότι η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού είναι το πρώτο μεγάλο βήμα για να έχουμε το Μετρό που επιθυμούμε όλοι το 2021-22 σε πρώτη φάση με την χρήση όλων των υπολοίπων σταθμών και σε ένα δεύτερο στάδιο με την ενσωμάτωση του σταθμού της Βενιζέλου».

Μάλιστα απηύθυνε έκκληση, έστω και την τελευταία στιγμή, το προφανές, όπως είπε, και το λογικό να το ακολουθήσουν όλοι οι Θεσσαλονικείς και να μην υπάρχει  πισωγύρισμα. «Γιατί πισωγύρισμα είναι να πάει πίσω ο σταθμός με εξωτικές λύσεις, με μεγάλα κόστη, με χρονοδιαγράμματα που κανείς δεν τα ξέρει» επισήμανε ο κ. Ζέρβας.

Λ. Κυρίζογλου: «θέλουμε έναν ολοκληρωμένο έργο»

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ - ΚΜ και δήμαρχος Αμπελόκηπων - Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, τάχθηκε υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, λέγοντας πως με την απόσπαση και επανατοποθέτηση προβλέπεται από τους επιστήμονες ότι θα είναι πιο γρήγορη λύση και θα στοιχίσει λιγότερο. «Γιατί να επιλέξουμε τα αρχαία να διατηρούνται in situ» αναρωτήθηκε και πρόσθεσε ότι «δεν θέλουμε κολοβό μετρό, θέλουμε ένα ολοκληρωμένο μετρό».

Τόνισε ότι το 2012 είχαν ανακαλυφθεί τα αρχαία στη συγκεκριμένη στάση και το 2014 με δύο αποφάσεις του το ΚΑΣ τάχθηκε υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων, της κατασκευής των έργων και της επανατοποθέτησης. "Είναι μια πρακτική που ακολουθήθηκε στην Αθήνα σε πολλές περιπτώσεις και στη στάση της Αγίας Σοφίας. Δεν καταλαβαίνω γιατί ειδικά στη Βενιζέλου δεν πρέπει να γίνει το ίδιο. Εφόσον με αυτή τη μέθοδο προβλέπεται από τους ειδικούς ότι και γρηγορότερα θα έχουμε μετρό και λιγότερο θα στοιχίσει και οι αρχαιότητες θα προστατευτούν και θα αναδειχτούν στο συντριπτικό τους ποσοστό γιατί να πάμε στην άλλη λύση; Η στάση Βενιζέλου πρέπει να γίνει και δεν αμφιβάλλει κανείς. Οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης επιμένουμε να γίνει ο σταθμός, διότι συγκοινωνιακά είναι ο κορυφαίος και αυτός που εξυπηρετεί τους κατοίκους του δυτικού πολεοδομικού συγκροτήματος περισσότερο" δήλωσε ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ - ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, τόνισε πως το 2012 όταν τέθηκε το ζήτημα της αξιοποίησης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου απέναντι στο δίλημμα αρχαία μέτρο η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ αποφάσισε να συγκροτήσει μια διεπιστημονική ομάδα για να εξετάσει τη δυνατότητα της κατασκευής Βενιζέλου και ανάδειξης των αρχαιοτήτων. Όπως είπε,ο κ. Μπίλλιας σχετικά με το πρώτο σενάριο για μη κατασκευή του σταθμού: Ο βασικός λόγος είναι ότι το μέτρο είναι ένα μικρό μέτρο αν δεν γίνει ο σταθμός Βενιζέλου σημαίνει ότι μια μερίδα θα πρέπει να πάνε στην Αγίας Σοφίας και μια άλλη στην πλατεία Δημοκρατίας και οι δύο αυτοί σταθμοί δεν είναι εφικτό στις ώρες αιχμής να εξυπηρετήσουν το κοινό. Αναφορικά με το δεύτερο σενάριο της διατήρησης των αρχαίων in situ είπε ότι πρόκειται για τεχνικά δύσκολη λύση η οποία θα καθυστερήσει το έργο και θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. 

Ο κ. Μπίλλιας αναφέρθηκε στις αρχικές εκτιμήσεις που είχε διατυπώσει το ΤΕΕ/ΤΚΜ σύμφωνα με τις οποίες με την απόσπαση και επανοτοποθέτηση δεν θα υπήρχε καθυστέρηση στο έργο, ενώ το επιπλέον κόστος θα ήταν της τάξης των 10 εκατ. ευρώ. "Φτάσαμε στο σημείο η ολοκλήρωση του μέτρο να έχει ορίζοντα το 2022 χωρίς το σταθμό Βενιζέλου" σημείωσε ο ίδιος.

Τι είπαν οι φορείς

Ο εκπρόσωπος του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, δήλωσε πως είναι ανάγκη να μην υπάρχουν καθόλου καθυστερήσεις, ενώ υπέρ της απόσπασης τάχθηκε ο Γιώργος Ηλιάδης αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου. «Απόσπαση και επανατοποθέτηση είναι πραγματική και ρεαλιστική λύση. Μας απασχολεί ότι έχει υπογράφει μνημόνιο για την ικανοποίηση των επαγγελματιών οι οποίοι έχουν πληγεί. Μέχρι στιγμής δεν έχει νομοθετηθεί. Να πάρουν την πρωτοβουλία δήμαρχος και περιφερειάρχης για μέτρα ελάφρυνσης των πληγέντων του μετρό».

Ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Αναστάσιος Καπνοπώλης τόνισε πως «είμαστε σύμφωνοι με απόσπαση και επανατοποθέτηση είτε ολικά είτε μερικώς. συμπορευόμαστε με το ΕΕΘ για το θέμα των αποζημιώσεων. Θα πρέπει να υπάρχει ευταξία στις λαμαρίνες, βλέπουμε μια πόλη με κατάντια. Ο Δήμος να συνδράμει να πορευθεί η πόλη για να γίνει πιο ανθρώπινη».

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλλιπίδης, είπε «δεν ξέρω αν σύμφωνα ή αν διαφωνώ. Είμαι υποχρεωμένος να δεχτώ την άποψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Δεν έχω άποψη δεν είμαι ειδικός. Έχουμε το πιο ασχεδίαστο έργο στον κόσμο. Η αγορά έχει υποστεί την μεγαλύτερη καταστροφή από αυτή την Ιστορία. Τόσα χρόνια δεν ίδρωσε ούτε ένα αυτί. Υπάρχουν καταστροφές ανθρώπων. Άποψη μου είναι ότι θα έπρεπε να είναι εδώ η Αττικό Μέτρο στο έργο δεν έχουν προβλεφθεί κονδύλια για αποζημιώσεις των καταστηματαρχών.

Υπέρ της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό της Βενιζέλου, όπως έγινε και στο γειτονικό της Αγίας Σοφίας, τάχθηκαν οι παραγωγικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, κατά τη διάρκεια σύσκεψης που ολοκληρώθηκε πριν από λίγο, με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα, παρουσία και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Συντάχθηκαν μάλιστα απόλυτα και με τη θέση που διατύπωσε ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ, δηλώνοντας ότι «η Θεσσαλονίκη δεν θα επιτρέψει άλλες καθυστερήσεις και κάθε είδους οικονομική επιβάρυνση, τόσο στο έργο, όσο και στη λειτουργία της πόλης».

Μετά το πέρας της σύσκεψης εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων της πόλης, σε κοινή δήλωση τους υποστήριξαν ότι η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων από το σταθμό της Βενιζέλου, είναι η πλέον ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη για την ολοκλήρωση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης και για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό της Βενιζέλου, που σύμφωνα με το δήμαρχο κ. Ζέρβα είναι «η δική μας πλατεία Συντάγματος».

Στη διάρκεια της σύσκεψης οι εκπρόσωποι των φορέων συμφώνησαν να ζητήσουν από τη νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη όλων των φορέων, προκειμένου να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του μετρό.

Επίσης αποφάσισαν να ζητήσουν, άμεσα, τη σύσταση της προβλεπόμενης από το νόμο Επιτροπής Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του μετρό, που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο κα θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου.

Α. Τζιτζικώστας: «Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα να διχάσει την πόλη»

Σαφές μήνυμα προς συγκεκριμένους αποδέκτες, έστειλε ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, δηλώνοντας  στη διάρκεια της σύσκεψης ότι η ταλαιπωρία της πόλης και των πολιτών πρέπει να λάβει τέλος και το τέλος όπως είπε, είναι τώρα. «Δεν πρόκειται να ανεχθούμε άλλα παιχνίδια και άλλες σκοπιμότητες σε βάρος της Θεσσαλονίκη, και αυτό είναι ξεκάθαρο. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να διχάσει τον κόσμο και τους πολίτες. Το μετρό πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Είναι κοινά αποδεκτή άποψη ότι δεν μπορεί να χαθεί άλλος χρόνος και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αυξηθεί το κόστος υλοποίησης του έργου» υπογράμμισε ο περιφερειάρχης.

Διεμήνυσε ότι η ΠΚΜ, οι πολίτες και οι φορείς της Θεσσαλονίκης «δεν θα ανεχθούμε καμία παράταση στην ταλαιπωρία που όλα αυτά τα χρόνια υφίστανται οι πολίτες, οι καταστηματάρχες, οι επιχειρηματίες και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης από τα προβλήματα που δημιουργεί η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί όλα αυτά τα χρόνια στον αστικό ιστό, όχι μόνο στις οδικές αρτηρίες αλλά και στους δρόμους και τις γειτονιές της πόλης».

Ο κ. Τζιτζικώστας υπενθύμισε ότι η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από το 2013 είχε μια ξεκάθαρη θέση, όπου όλοι οι φορείς και η πολιτεία είχαν συμφωνήσει, όπως είπε, ότι για να προχωρήσει το έργο του μετρό και να ολοκληρωθεί το συντομότερο θα έπρεπε να γίνει απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, να ολοκληρωθεί ο σταθμός και να επανατοποθετηθούν. «Σήμερα το αποτέλεσμα είναι να έχουμε φτάσει στο 2019 και η πόλη να μην  έχει μετρό, το χρονοδιάγραμμα να είναι στον αέρα και όλα όσα μας έλεγαν τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν αληθή. Και επίσης το κόστος εκτινάσσεται» επισήμανε ο ίδιος.

Με την πρόταση για απόσπαση των αρχαιοτήτων, πρόσθεσε ο περιφερειάρχης, οι εργασίες θα ολοκληρωθούν ταχύτερα και η έναρξη λειτουργίας του μετρό δεν θα έχει άλλες καθυστερήσεις και δεν θα διακοπεί μετά την έναρξη της. «Οι λαμαρίνες θα φύγουν και οι καταστηματάρχες θα δουλέψουν και θα αναδειχθούν τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα και θα μπορούν οι πολίτες να τα θαυμάσουν σε μια στάση μουσείο» σημείωσε.

Μάλιστα ξεκαθάρισε ότι η ΠΚΜ θα είναι διαρκώς στο έργο «για να επιβλέψουμε, να πιέσουμε και να αντιδράσουμε αν χρειαστεί αν δούμε ότι κάποιος δεν σέβεται την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης».

Κ. Ζέρβας: «Χάθηκαν έξι χρόνια»

Ως το πρώτο μεγάλο βήμα για να έχει μετρό η Θεσσαλονίκη χαρακτήρισε τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, Κ. Μητσοτάκη ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.

"Δεν διαχωρίζω την διαχείριση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου από τις υπόλοιπες αρχαιότητες του Μετρό. Το κόστος της ανασκαφής έχει στοιχίσει μέχρι σήμερα 135 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να συνυπολογίσουμε τις όποιες αποζημιώσεις δόθηκαν και θα δοθούν στον εργολάβο" ανέφερε.

"Οι αρχαιότητες της Βενιζέλου δεν διέφεραν σε τίποτα με αυτές της Αγίας Σοφίας. Εκεί είχε επιλέγει μια λύση, η απόσπαση, η εκσκαφή και η επανατοποθετηση. Ουδείς εξέφρασε καμία αντίρρηση. Αν είχε επιλέγει αυτή η λύση και για τη Βενιζέλου, τότε ο σταθμός θα ήταν στο ίδιο στάδιο με την Αγίας Σοφίας και θα λέγαμε ότι το 2021, 22 θα είχαμε Μετρό απ άκρη εις άκρη στην πόλη μας. Χάσαμε έξι χρόνια" δήλωσε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος.

Αναφερόμενος στη λύση που επιλέχθηκε το 2016, είπε ότι δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα, καμία κοστολόγηση και δεν υπάρχει καμία εντολή στον ανάδοχο να το κατασκευάσει. «Αυτή η λύση και δεν έχει δοκιμαστεί και δεν περπατάει» σημείωσε ο ίδιος.

Ανέφερε ακόμη ότι στόχος όλων είναι το έργο να προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις και χωρίς νέα κόστη, είναι η ώρα της μεγάλης και τελικής απόφασης. «Δεν υπάρχει μονοπώλιο ευαισθησίας σε αυτήν την πόλη για την πολιτιστική κληρονομιά, δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο ορισμένων" επεσήμανε απαντώντας σε όσους υπερασπίζονται την διατήρηση των αρχαιοτήτων με παράλληλη συνέχιση των εργασιών.

Ο κ. Ζέρβας, σημείωσε πως «όλοι γνωρίζουμε ποια είναι η προφανής λύση, ποια είναι η μοναδική λύση. Επειδή πλέον για την πόλη μας δεν μπορούμε να μιλάμε για κανενός είδους ανάπτυξη, για κανενός είδους εξέλιξη της πόλης, αν δεν ολοκληρωθεί το Μετρό, αν δεν ολοκληρωθεί ο σταθμός της Βενιζέλου. Θεωρώ ότι η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού είναι το πρώτο μεγάλο βήμα για να έχουμε το Μετρό που επιθυμούμε όλοι το 2021-22 σε πρώτη φάση με την χρήση όλων των υπολοίπων σταθμών και σε ένα δεύτερο στάδιο με την ενσωμάτωση του σταθμού της Βενιζέλου».

Μάλιστα απηύθυνε έκκληση, έστω και την τελευταία στιγμή, το προφανές, όπως είπε, και το λογικό να το ακολουθήσουν όλοι οι Θεσσαλονικείς και να μην υπάρχει  πισωγύρισμα. «Γιατί πισωγύρισμα είναι να πάει πίσω ο σταθμός με εξωτικές λύσεις, με μεγάλα κόστη, με χρονοδιαγράμματα που κανείς δεν τα ξέρει» επισήμανε ο κ. Ζέρβας.

Λ. Κυρίζογλου: «θέλουμε έναν ολοκληρωμένο έργο»

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ - ΚΜ και δήμαρχος Αμπελόκηπων - Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, τάχθηκε υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, λέγοντας πως με την απόσπαση και επανατοποθέτηση προβλέπεται από τους επιστήμονες ότι θα είναι πιο γρήγορη λύση και θα στοιχίσει λιγότερο. «Γιατί να επιλέξουμε τα αρχαία να διατηρούνται in situ» αναρωτήθηκε και πρόσθεσε ότι «δεν θέλουμε κολοβό μετρό, θέλουμε ένα ολοκληρωμένο μετρό».

Τόνισε ότι το 2012 είχαν ανακαλυφθεί τα αρχαία στη συγκεκριμένη στάση και το 2014 με δύο αποφάσεις του το ΚΑΣ τάχθηκε υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων, της κατασκευής των έργων και της επανατοποθέτησης. "Είναι μια πρακτική που ακολουθήθηκε στην Αθήνα σε πολλές περιπτώσεις και στη στάση της Αγίας Σοφίας. Δεν καταλαβαίνω γιατί ειδικά στη Βενιζέλου δεν πρέπει να γίνει το ίδιο. Εφόσον με αυτή τη μέθοδο προβλέπεται από τους ειδικούς ότι και γρηγορότερα θα έχουμε μετρό και λιγότερο θα στοιχίσει και οι αρχαιότητες θα προστατευτούν και θα αναδειχτούν στο συντριπτικό τους ποσοστό γιατί να πάμε στην άλλη λύση; Η στάση Βενιζέλου πρέπει να γίνει και δεν αμφιβάλλει κανείς. Οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης επιμένουμε να γίνει ο σταθμός, διότι συγκοινωνιακά είναι ο κορυφαίος και αυτός που εξυπηρετεί τους κατοίκους του δυτικού πολεοδομικού συγκροτήματος περισσότερο" δήλωσε ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ - ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, τόνισε πως το 2012 όταν τέθηκε το ζήτημα της αξιοποίησης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου απέναντι στο δίλημμα αρχαία μέτρο η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ αποφάσισε να συγκροτήσει μια διεπιστημονική ομάδα για να εξετάσει τη δυνατότητα της κατασκευής Βενιζέλου και ανάδειξης των αρχαιοτήτων. Όπως είπε,ο κ. Μπίλλιας σχετικά με το πρώτο σενάριο για μη κατασκευή του σταθμού: Ο βασικός λόγος είναι ότι το μέτρο είναι ένα μικρό μέτρο αν δεν γίνει ο σταθμός Βενιζέλου σημαίνει ότι μια μερίδα θα πρέπει να πάνε στην Αγίας Σοφίας και μια άλλη στην πλατεία Δημοκρατίας και οι δύο αυτοί σταθμοί δεν είναι εφικτό στις ώρες αιχμής να εξυπηρετήσουν το κοινό. Αναφορικά με το δεύτερο σενάριο της διατήρησης των αρχαίων in situ είπε ότι πρόκειται για τεχνικά δύσκολη λύση η οποία θα καθυστερήσει το έργο και θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. 

Ο κ. Μπίλλιας αναφέρθηκε στις αρχικές εκτιμήσεις που είχε διατυπώσει το ΤΕΕ/ΤΚΜ σύμφωνα με τις οποίες με την απόσπαση και επανοτοποθέτηση δεν θα υπήρχε καθυστέρηση στο έργο, ενώ το επιπλέον κόστος θα ήταν της τάξης των 10 εκατ. ευρώ. "Φτάσαμε στο σημείο η ολοκλήρωση του μέτρο να έχει ορίζοντα το 2022 χωρίς το σταθμό Βενιζέλου" σημείωσε ο ίδιος.

Τι είπαν οι φορείς

Ο εκπρόσωπος του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, δήλωσε πως είναι ανάγκη να μην υπάρχουν καθόλου καθυστερήσεις, ενώ υπέρ της απόσπασης τάχθηκε ο Γιώργος Ηλιάδης αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου. «Απόσπαση και επανατοποθέτηση είναι πραγματική και ρεαλιστική λύση. Μας απασχολεί ότι έχει υπογράφει μνημόνιο για την ικανοποίηση των επαγγελματιών οι οποίοι έχουν πληγεί. Μέχρι στιγμής δεν έχει νομοθετηθεί. Να πάρουν την πρωτοβουλία δήμαρχος και περιφερειάρχης για μέτρα ελάφρυνσης των πληγέντων του μετρό».

Ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Αναστάσιος Καπνοπώλης τόνισε πως «είμαστε σύμφωνοι με απόσπαση και επανατοποθέτηση είτε ολικά είτε μερικώς. συμπορευόμαστε με το ΕΕΘ για το θέμα των αποζημιώσεων. Θα πρέπει να υπάρχει ευταξία στις λαμαρίνες, βλέπουμε μια πόλη με κατάντια. Ο Δήμος να συνδράμει να πορευθεί η πόλη για να γίνει πιο ανθρώπινη».

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλλιπίδης, είπε «δεν ξέρω αν σύμφωνα ή αν διαφωνώ. Είμαι υποχρεωμένος να δεχτώ την άποψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Δεν έχω άποψη δεν είμαι ειδικός. Έχουμε το πιο ασχεδίαστο έργο στον κόσμο. Η αγορά έχει υποστεί την μεγαλύτερη καταστροφή από αυτή την Ιστορία. Τόσα χρόνια δεν ίδρωσε ούτε ένα αυτί. Υπάρχουν καταστροφές ανθρώπων. Άποψη μου είναι ότι θα έπρεπε να είναι εδώ η Αττικό Μέτρο στο έργο δεν έχουν προβλεφθεί κονδύλια για αποζημιώσεις των καταστηματαρχών.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία