ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ξετυλίγοντας τη δεμένη κόκκινη κλωστή… ή αλλιώς πώς γράφονται τα παραμύθια

Σεμινάρια από την Ευλαμπία Τσιρέλη στο εργαστήριο συγγραφής Imaginarium

 30/06/2020 08:00

Ξετυλίγοντας τη δεμένη κόκκινη κλωστή… ή αλλιώς πώς γράφονται τα παραμύθια

Κυριακή Τσολάκη

Είναι οι ιστορίες των παιδικών μας χρόνων. Οι αφηγήσεις που κάνουν ένα παιδί να γνωρίσει καλύτερα τον κόσμο, που του μεταδίδουν μηνύματα για τις αξίες της ζωής, το ψυχαγωγούν, το μορφώνουν.

Πώς όμως γράφονται τα παραμύθια; Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληρούν όταν απευθύνονται στα παιδιά; Εξακολουθούν να παραμένουν τα ίδια με το πέρασμα των χρόνων ή οφείλουν να αλλάζουν μορφή;

Ένα εργαστήρι με τίτλο «Γράψε κι εσύ το δικό σου παραμύθι» αναλύει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες θεματικές δίνοντας κατευθύνσεις σε όσους θέλουν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες και να τις απευθύνουν στα παιδιά.

Το σεμινάριο που πραγματοποιείται από το εργαστήρι συγγραφής Imaginarium στον χώρο των εκδόσεων iWriete (Φιλίππου 49 - Θεσσαλονίκη), θα αναπτυχθεί σε τέσσερις τετράωρες συναντήσεις (6,8,13, 15 Ιουλίου). «Οι βασικοί νόμοι του παραμυθιού», «Παραδοσιακό και σύγχρονο παραμύθι» και «Οι ευθύνες του σύγχρονου παραμυθά» είναι μερικοί από τους άξονές του. «Μαθαίνουμε την ιστορία του παραμυθιού, προσπαθούμε να διαχωρίσουμε το παλαιό με το σύγχρονο παραμύθι, να δούμε τις διαφορές τους και να προσαρμοστούμε πλέον στις ανάγκες του παιδιού του 21ου αιώνα», λέει στο makthes.gr η υπεύθυνη του Imaginarium Ευλαμπία Τσιρέλη.

Πέραν της θεωρίας, το σεμινάριο περιλαμβάνει και πρακτική. «Οι ασκήσεις είναι πολύ σημαντικό μέρος αυτού του κομματιού. Ξεκινάμε βιωματικά, τρέχουμε πίσω στην παιδική ηλικία του καθενός γιατί αν δεν γίνεις παιδάκι δεν μπορείς να γράψεις παραμύθι και μελετώντας κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα παλιών παραμυθιών που περιείχαν βίαιες εικόνες και επιδέχονται βελτίωσης, κάνουμε απόπειρες διασκευής κι έτσι γράφουμε κάποιες καινούριες ιστορίες. Οι συμμετέχοντες δηλαδή δημιουργούν ένα παραμύθι μέσα στο σεμινάριο», τονίζει η κ. Τσιρέλη.

eylambia-tsirelh.jpg

«Το παραμύθι είναι το πιο απαιτητικό είδος που υπάρχει»

Η ίδια, υποψήφια διδάκτωρ Θεολογίας στο ΑΠΘ με θητεία στη δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση, πραγματοποιεί σεμινάρια και ομιλίες ανά την Ελλάδα και επιμελείται βιβλία. Το παραμύθι είναι μια από τις λογοτεχνικές ενότητες στις οποίες ειδικεύεται και διδάσκει.

Εδώ και έξι χρόνια που δημιούργησε το εργαστήρι συγγραφής Imaginarium, στο πλαίσιο του οποίου ασχολείται ευρύτερα με τη λογοτεχνία, ξεχώρισε το εργαστήριο παραμυθιού για διάφορους λόγους. «Για να γράψει κάποιος ένα παραμύθι θα πρέπει να λάβει υπόψιν του πάρα πολλούς παράγοντες. Δηλαδή, σε αντίθεση με αυτό που συνήθως πιστεύουν οι περισσότεροι, θα πρέπει πριν γράψουμε να σκεφτούμε πού απευθυνόμαστε και σε ποιες ηλικίες, στη συνέχεια θα πρέπει να προσαρμόσουμε το θέμα του παραμυθιού για να μπορεί να το αντιληφθεί το παιδί, αλλά και τη γλώσσα μας, την έκταση της ιστορίας και την εικονογράφηση. Κατά τη γνώμη μου το παραμύθι είναι το πιο απαιτητικό είδος που υπάρχει. Είναι τεράστια η ευθύνη μας γιατί μπαίνουμε στην ψυχή ενός παιδιού», επισημαίνει η Ευλαμπία Τσιρέλη.

Επίσης, εφιστά την προσοχή στο πώς πρέπει κανείς να πραγματεύεται το θέμα του, όταν απευθύνεται στην ευαίσθητη παιδική ψυχή. «Αν επιλέξεις να γράψεις κάτι που αφορά φοβία ή κάποιο σοβαρό πρόβλημα όπως η απώλεια, όταν δεν έχεις τις γνώσεις, καλό είναι να απευθυνθείς σε έναν παιδοψυχολόγο για να συλλέξεις στοιχεία. Γενικότερα, θεωρώ ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τη γλώσσα και το λεξιλόγιό μας, αλλά και με τον τρόπο που συγκρούονται το καλό και το κακό με το πρώτο να νικάει. Πρέπει δηλαδή πάντα να υπάρχει ευγένεια, καλοσύνη και, σε καμία περίπτωση, η ιστορία να μην ρέπει προς το σκοτάδι και την κακία, να μην υπάρχει έστω και μια υπόνοια που μπορεί να προβληματίσει», καταλήγει η κ. Τσιρέλη.

Το εργαστήρι απευθύνεται σε ασκούμενους συγγραφείς, σε συγγραφείς που έχουν εκδώσει σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, σε γονείς, σε φοιτητές παιδαγωγικής, σε ηθοποιούς και αφηγητές, σε συντονιστές λεσχών παιδικού βιβλίου, σε επιμελητές παραμυθιών, σε εικονογράφους κ.α. Ο αριθμός συμμετεχόντων έχει μειωθεί λόγω κορονοϊού στους 12 από 20 που είχε οριστεί αρχικά, ενώ θα επαναληφθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, τον Δεκέμβριο, λίγο πριν τα Χριστούγεννα.

Είναι οι ιστορίες των παιδικών μας χρόνων. Οι αφηγήσεις που κάνουν ένα παιδί να γνωρίσει καλύτερα τον κόσμο, που του μεταδίδουν μηνύματα για τις αξίες της ζωής, το ψυχαγωγούν, το μορφώνουν.

Πώς όμως γράφονται τα παραμύθια; Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληρούν όταν απευθύνονται στα παιδιά; Εξακολουθούν να παραμένουν τα ίδια με το πέρασμα των χρόνων ή οφείλουν να αλλάζουν μορφή;

Ένα εργαστήρι με τίτλο «Γράψε κι εσύ το δικό σου παραμύθι» αναλύει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες θεματικές δίνοντας κατευθύνσεις σε όσους θέλουν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες και να τις απευθύνουν στα παιδιά.

Το σεμινάριο που πραγματοποιείται από το εργαστήρι συγγραφής Imaginarium στον χώρο των εκδόσεων iWriete (Φιλίππου 49 - Θεσσαλονίκη), θα αναπτυχθεί σε τέσσερις τετράωρες συναντήσεις (6,8,13, 15 Ιουλίου). «Οι βασικοί νόμοι του παραμυθιού», «Παραδοσιακό και σύγχρονο παραμύθι» και «Οι ευθύνες του σύγχρονου παραμυθά» είναι μερικοί από τους άξονές του. «Μαθαίνουμε την ιστορία του παραμυθιού, προσπαθούμε να διαχωρίσουμε το παλαιό με το σύγχρονο παραμύθι, να δούμε τις διαφορές τους και να προσαρμοστούμε πλέον στις ανάγκες του παιδιού του 21ου αιώνα», λέει στο makthes.gr η υπεύθυνη του Imaginarium Ευλαμπία Τσιρέλη.

Πέραν της θεωρίας, το σεμινάριο περιλαμβάνει και πρακτική. «Οι ασκήσεις είναι πολύ σημαντικό μέρος αυτού του κομματιού. Ξεκινάμε βιωματικά, τρέχουμε πίσω στην παιδική ηλικία του καθενός γιατί αν δεν γίνεις παιδάκι δεν μπορείς να γράψεις παραμύθι και μελετώντας κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα παλιών παραμυθιών που περιείχαν βίαιες εικόνες και επιδέχονται βελτίωσης, κάνουμε απόπειρες διασκευής κι έτσι γράφουμε κάποιες καινούριες ιστορίες. Οι συμμετέχοντες δηλαδή δημιουργούν ένα παραμύθι μέσα στο σεμινάριο», τονίζει η κ. Τσιρέλη.

eylambia-tsirelh.jpg

«Το παραμύθι είναι το πιο απαιτητικό είδος που υπάρχει»

Η ίδια, υποψήφια διδάκτωρ Θεολογίας στο ΑΠΘ με θητεία στη δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση, πραγματοποιεί σεμινάρια και ομιλίες ανά την Ελλάδα και επιμελείται βιβλία. Το παραμύθι είναι μια από τις λογοτεχνικές ενότητες στις οποίες ειδικεύεται και διδάσκει.

Εδώ και έξι χρόνια που δημιούργησε το εργαστήρι συγγραφής Imaginarium, στο πλαίσιο του οποίου ασχολείται ευρύτερα με τη λογοτεχνία, ξεχώρισε το εργαστήριο παραμυθιού για διάφορους λόγους. «Για να γράψει κάποιος ένα παραμύθι θα πρέπει να λάβει υπόψιν του πάρα πολλούς παράγοντες. Δηλαδή, σε αντίθεση με αυτό που συνήθως πιστεύουν οι περισσότεροι, θα πρέπει πριν γράψουμε να σκεφτούμε πού απευθυνόμαστε και σε ποιες ηλικίες, στη συνέχεια θα πρέπει να προσαρμόσουμε το θέμα του παραμυθιού για να μπορεί να το αντιληφθεί το παιδί, αλλά και τη γλώσσα μας, την έκταση της ιστορίας και την εικονογράφηση. Κατά τη γνώμη μου το παραμύθι είναι το πιο απαιτητικό είδος που υπάρχει. Είναι τεράστια η ευθύνη μας γιατί μπαίνουμε στην ψυχή ενός παιδιού», επισημαίνει η Ευλαμπία Τσιρέλη.

Επίσης, εφιστά την προσοχή στο πώς πρέπει κανείς να πραγματεύεται το θέμα του, όταν απευθύνεται στην ευαίσθητη παιδική ψυχή. «Αν επιλέξεις να γράψεις κάτι που αφορά φοβία ή κάποιο σοβαρό πρόβλημα όπως η απώλεια, όταν δεν έχεις τις γνώσεις, καλό είναι να απευθυνθείς σε έναν παιδοψυχολόγο για να συλλέξεις στοιχεία. Γενικότερα, θεωρώ ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τη γλώσσα και το λεξιλόγιό μας, αλλά και με τον τρόπο που συγκρούονται το καλό και το κακό με το πρώτο να νικάει. Πρέπει δηλαδή πάντα να υπάρχει ευγένεια, καλοσύνη και, σε καμία περίπτωση, η ιστορία να μην ρέπει προς το σκοτάδι και την κακία, να μην υπάρχει έστω και μια υπόνοια που μπορεί να προβληματίσει», καταλήγει η κ. Τσιρέλη.

Το εργαστήρι απευθύνεται σε ασκούμενους συγγραφείς, σε συγγραφείς που έχουν εκδώσει σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, σε γονείς, σε φοιτητές παιδαγωγικής, σε ηθοποιούς και αφηγητές, σε συντονιστές λεσχών παιδικού βιβλίου, σε επιμελητές παραμυθιών, σε εικονογράφους κ.α. Ο αριθμός συμμετεχόντων έχει μειωθεί λόγω κορονοϊού στους 12 από 20 που είχε οριστεί αρχικά, ενώ θα επαναληφθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, τον Δεκέμβριο, λίγο πριν τα Χριστούγεννα.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία