ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Βύρων Φιδετζής: Μία πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη πρέπει να αποκτήσει λυρικό θέατρο

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών, μιλάει στη «ΜτΚ» για την αποψινή συναυλία του σχήματος στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης αλλά και για τις συνθήκες που επικρατούν στις ορχήστρες της πόλης

 03/02/2019 19:30

Βύρων Φιδετζής: Μία πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη πρέπει να αποκτήσει λυρικό θέατρο

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Παντελάκη

Έχοντας μια πολυετή καριέρα ως μαέστρος, τσελίστας, μελετητής της ελληνικής μουσικής και περνώντας από κομβικές θέσεις όπως από αυτήν του καλλιτεχνικού διευθυντή της κρατικής ορχήστρας Αθηνών, ο Βύρων Φιδετζής επιστρέφει στην πόλη που γεννήθηκε, τη Θεσσαλονίκη, με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα, για να παίξουν τέσσερα γνωστά έργα.

Τα δυο θα έχουν σχέση με την ελληνική αρχαιότητα, το ένα είναι εισαγωγή από την όπερα «Μήδεια» του Λουίτζι Τσερουμπίνι, στο οποίο, όπως μας λέει χαρακτηριστικά, «είχε θριαμβεύσει η Μαρία Κάλλας και χάρη στην ίδια αναβίωσε». Το τελευταίο έργο είναι το συμφωνικό ποίημα του Φραντς Λιστ, «Προμηθέας», που βασίζεται στον αρχαιοελληνικό μύθο. Ενδιαμέσως θα ακουστεί και το κονσέρτο με βιολί του Ρόμπερτ Σούμαν, «ένα σπάνιο παιζόμενο έργο με σολίστ τον καταπληκτικό Γιαροσλάβ Τόκαρεβ», τονίζει. Τέλος, στο δεύτερο μέρος υπάρχει μία συμφωνική φαντασία του Τσαϊκόφσκι, «που δεν πρέπει να έχει ξαναπαιχτεί στη Θεσσαλονίκη, βασισμένη στην ‘Τρικυμία’ του Σαίξπηρ».

Ο διάσημος βιολιστής, που έλαβε και τη θέση του κορυφαίου της ορχήστρας, Γ. Τόκαρεβ «είναι ένας πολύ σημαντικός μουσικός και ένας εξαίρετος άνθρωπος. Ζει στην Ελλάδα πολλά χρόνια. Μιλάει εξαιρετικά ελληνικά. Είναι ένα φαινόμενο γλωσσομάθειας. Μιλάει 12 γλώσσες, τις σλαβικές, σουηδικά, γερμανικά, ισπανικά, αγγλικά… Έχω συνεργαστεί πολύ μαζί του» επισημαίνει.

Φυσικά, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα αποτελείται και από άλλα μέλη, για τα οποία αισθάνεται περήφανος: «Νέοι μουσικοί πολύ υψηλού επιπέδου, οι οποίοι είναι στην ορχήστρα μας από το φθινόπωρο του 2016. Είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτούς τους μουσικούς, διότι είναι εξαιρετικοί άνθρωποι, πολύ συνεργάσιμοι και έχουμε κάνει πολλά πράγματα μαζί. Μόνο αν σκεφτείτε τα ελληνικά έργα που έχουμε παίξει, τα οποία ήταν πάνω από 100 χρόνια στη σιωπή, θα καταλάβετε… Είναι μια ιεραποστολική αφοσίωση αυτό που δείχνουν. Είμαι πολύ περήφανος και ευτυχής» αναφέρει.

Στα δυόμισι χρόνια που λειτουργεί η ορχήστρα, «έχει παίξει δεκάδες ελληνικών έργων, σημαντικά έργα διάσημων μουσικών, τα οποία είτε παίχτηκαν σπανίως είτε δεν παίχτηκαν ποτέ στην Ελλάδα. Ακόμη, έχει παίξει πέντε όπερες… Για ορχήστρα που έχει τόσο σύντομο βιογραφικό, είναι μια καλή σοδειά» επισημαίνει.

Ο δήμος δεν έχει δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον

Ως καλλιτέχνης που δραστηριοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη ποικιλοτρόπως (μεταξύ των θέσεων που κατά καιρούς ανέλαβε ήταν και αυτή του καλλιτεχνικού υπεύθυνου της συμφωνικής ορχήστρας του δήμου Θεσσαλονίκης) ο Βύρων Φιδετζής σχολιάζει, επίσης, τα μουσικά σύνολα της πόλης: «Η Θεσσαλονίκη έχει δύο πολύ καλές ορχήστρες, την κρατική και τη συμφωνική ορχήστρα του δήμου. Η κρατική ακολουθεί την πορεία της, έχει ανεβάσει το καλλιτεχνικό της επίπεδο χωρίς καμία αμφιβολία» διαπιστώνει και συνεχίζει: «Του δήμου έχει εξαιρετικό έμψυχο υλικό. Δυστυχώς, όμως, ο δήμος τα τελευταία 15 χρόνια δεν έχει δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον για την ορχήστρα. Έχει αποψιλωθεί, γιατί έχουν φύγει μουσικοί για βιοποριστικούς λόγους προς άλλες ορχήστρες και κατευθύνσεις. Αυτό έχει επίπτωση στο ηθικό. Οι άνθρωποι νιώθουν ότι είναι παραμελημένοι. Πιστεύω ότι η καινούργια δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης θα το φροντίσει. Αξίζει αυτή η ορχήστρα να έχει καλύτερο μέλλον», αναφέρει.

Ο κύριος Φιδετζής χαρακτηρίζει «ντροπή» το ότι δεν υπάρχει λυρικό θέατρο στην πόλη: «Εκείνο που πρέπει, πιστεύω, να γίνει στη Θεσσαλονίκη, γιατί είναι ντροπή, είναι σε μια μεγαλούπολη, ευρωπαϊκή πόλη όπως αυτή, να αποκτήσει λυρικό θέατρο. Πιστεύω ότι είναι ώριμη η κατάσταση, για να έχει η Θεσσαλονίκη έναν λυρικό οργανισμό, ένα εργοστάσιο πολιτισμού» σχολιάζει.

Ως μελετητής και ο ίδιος της μουσικής πιστεύει ότι «η μουσικολογική επιστήμη έχει πολλά ερεθίσματα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα» εκφράζει και συνεχίζει: «Βλέπω νέους επιστήμονες, το θέμα είναι πως όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα μπορέσουν να εργαστούν στον τόπο τους και να απορροφηθούν. Δυο από τους διασημότερους «Γερμανούς» του 20ού αιώνα είναι… Έλληνες. Ο Κωνσταντίνος Φλώρος και ο Θρασύβουλος Γεωργιάδης» επισημαίνει. Σήμερα που οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί και οι μετακινήσεις είναι ευκολότερες «πρέπει να αξιοποιήσουμε τη συνθήκη αυτή, ώστε να ανεβάσουμε το γενικότερο επίπεδο του λαού μας» καταλήγει.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Συναυλία: Απόψε στις 9 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (μειωμένο), 15 ευρώ και 20 ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 3 Φεβρουαρίου 2019

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Παντελάκη

Έχοντας μια πολυετή καριέρα ως μαέστρος, τσελίστας, μελετητής της ελληνικής μουσικής και περνώντας από κομβικές θέσεις όπως από αυτήν του καλλιτεχνικού διευθυντή της κρατικής ορχήστρας Αθηνών, ο Βύρων Φιδετζής επιστρέφει στην πόλη που γεννήθηκε, τη Θεσσαλονίκη, με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα, για να παίξουν τέσσερα γνωστά έργα.

Τα δυο θα έχουν σχέση με την ελληνική αρχαιότητα, το ένα είναι εισαγωγή από την όπερα «Μήδεια» του Λουίτζι Τσερουμπίνι, στο οποίο, όπως μας λέει χαρακτηριστικά, «είχε θριαμβεύσει η Μαρία Κάλλας και χάρη στην ίδια αναβίωσε». Το τελευταίο έργο είναι το συμφωνικό ποίημα του Φραντς Λιστ, «Προμηθέας», που βασίζεται στον αρχαιοελληνικό μύθο. Ενδιαμέσως θα ακουστεί και το κονσέρτο με βιολί του Ρόμπερτ Σούμαν, «ένα σπάνιο παιζόμενο έργο με σολίστ τον καταπληκτικό Γιαροσλάβ Τόκαρεβ», τονίζει. Τέλος, στο δεύτερο μέρος υπάρχει μία συμφωνική φαντασία του Τσαϊκόφσκι, «που δεν πρέπει να έχει ξαναπαιχτεί στη Θεσσαλονίκη, βασισμένη στην ‘Τρικυμία’ του Σαίξπηρ».

Ο διάσημος βιολιστής, που έλαβε και τη θέση του κορυφαίου της ορχήστρας, Γ. Τόκαρεβ «είναι ένας πολύ σημαντικός μουσικός και ένας εξαίρετος άνθρωπος. Ζει στην Ελλάδα πολλά χρόνια. Μιλάει εξαιρετικά ελληνικά. Είναι ένα φαινόμενο γλωσσομάθειας. Μιλάει 12 γλώσσες, τις σλαβικές, σουηδικά, γερμανικά, ισπανικά, αγγλικά… Έχω συνεργαστεί πολύ μαζί του» επισημαίνει.

Φυσικά, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα αποτελείται και από άλλα μέλη, για τα οποία αισθάνεται περήφανος: «Νέοι μουσικοί πολύ υψηλού επιπέδου, οι οποίοι είναι στην ορχήστρα μας από το φθινόπωρο του 2016. Είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτούς τους μουσικούς, διότι είναι εξαιρετικοί άνθρωποι, πολύ συνεργάσιμοι και έχουμε κάνει πολλά πράγματα μαζί. Μόνο αν σκεφτείτε τα ελληνικά έργα που έχουμε παίξει, τα οποία ήταν πάνω από 100 χρόνια στη σιωπή, θα καταλάβετε… Είναι μια ιεραποστολική αφοσίωση αυτό που δείχνουν. Είμαι πολύ περήφανος και ευτυχής» αναφέρει.

Στα δυόμισι χρόνια που λειτουργεί η ορχήστρα, «έχει παίξει δεκάδες ελληνικών έργων, σημαντικά έργα διάσημων μουσικών, τα οποία είτε παίχτηκαν σπανίως είτε δεν παίχτηκαν ποτέ στην Ελλάδα. Ακόμη, έχει παίξει πέντε όπερες… Για ορχήστρα που έχει τόσο σύντομο βιογραφικό, είναι μια καλή σοδειά» επισημαίνει.

Ο δήμος δεν έχει δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον

Ως καλλιτέχνης που δραστηριοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη ποικιλοτρόπως (μεταξύ των θέσεων που κατά καιρούς ανέλαβε ήταν και αυτή του καλλιτεχνικού υπεύθυνου της συμφωνικής ορχήστρας του δήμου Θεσσαλονίκης) ο Βύρων Φιδετζής σχολιάζει, επίσης, τα μουσικά σύνολα της πόλης: «Η Θεσσαλονίκη έχει δύο πολύ καλές ορχήστρες, την κρατική και τη συμφωνική ορχήστρα του δήμου. Η κρατική ακολουθεί την πορεία της, έχει ανεβάσει το καλλιτεχνικό της επίπεδο χωρίς καμία αμφιβολία» διαπιστώνει και συνεχίζει: «Του δήμου έχει εξαιρετικό έμψυχο υλικό. Δυστυχώς, όμως, ο δήμος τα τελευταία 15 χρόνια δεν έχει δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον για την ορχήστρα. Έχει αποψιλωθεί, γιατί έχουν φύγει μουσικοί για βιοποριστικούς λόγους προς άλλες ορχήστρες και κατευθύνσεις. Αυτό έχει επίπτωση στο ηθικό. Οι άνθρωποι νιώθουν ότι είναι παραμελημένοι. Πιστεύω ότι η καινούργια δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης θα το φροντίσει. Αξίζει αυτή η ορχήστρα να έχει καλύτερο μέλλον», αναφέρει.

Ο κύριος Φιδετζής χαρακτηρίζει «ντροπή» το ότι δεν υπάρχει λυρικό θέατρο στην πόλη: «Εκείνο που πρέπει, πιστεύω, να γίνει στη Θεσσαλονίκη, γιατί είναι ντροπή, είναι σε μια μεγαλούπολη, ευρωπαϊκή πόλη όπως αυτή, να αποκτήσει λυρικό θέατρο. Πιστεύω ότι είναι ώριμη η κατάσταση, για να έχει η Θεσσαλονίκη έναν λυρικό οργανισμό, ένα εργοστάσιο πολιτισμού» σχολιάζει.

Ως μελετητής και ο ίδιος της μουσικής πιστεύει ότι «η μουσικολογική επιστήμη έχει πολλά ερεθίσματα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα» εκφράζει και συνεχίζει: «Βλέπω νέους επιστήμονες, το θέμα είναι πως όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα μπορέσουν να εργαστούν στον τόπο τους και να απορροφηθούν. Δυο από τους διασημότερους «Γερμανούς» του 20ού αιώνα είναι… Έλληνες. Ο Κωνσταντίνος Φλώρος και ο Θρασύβουλος Γεωργιάδης» επισημαίνει. Σήμερα που οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί και οι μετακινήσεις είναι ευκολότερες «πρέπει να αξιοποιήσουμε τη συνθήκη αυτή, ώστε να ανεβάσουμε το γενικότερο επίπεδο του λαού μας» καταλήγει.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Συναυλία: Απόψε στις 9 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (μειωμένο), 15 ευρώ και 20 ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 3 Φεβρουαρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία