ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Βόρεια Ελλάδα: Το τουριστικό παραμύθι έχει… δράκους - Αισιοδοξία για Ιούλιο, Αύγουστο

H ακρίβεια φρενάρει τους τουρίστες - Μετριάζονται οι αρχικές προσδοκίες για έκρηξη σε αφίξεις και έσοδα - Οι ξενοδόχοι Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Πιερίας, Καβάλας, Θάσου σκιαγραφούν το τοπίο στη «ΜτΚ»

 04/07/2023 07:00

Βόρεια Ελλάδα: Το τουριστικό παραμύθι έχει… δράκους - Αισιοδοξία για Ιούλιο, Αύγουστο

Στέφανος Μαχτσίρας

Φουλάρει και τα δίνει… όλα Ιούλιο και Αύγουστο η τουριστική βιομηχανία της Βόρειας Ελλάδας, προσδοκώντας κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές επιδόσεις για να φύγουν και τα συννεφάκια που θόλωσαν τον τουριστικό ορίζοντα Μάιο και Ιούνιο. Τα τερτίπια του καιρού σε συνδυασμό με την επίμονη ακρίβεια που τρώει τα εισοδήματα των Ευρωπαίων και ενδεχομένως η επίδρασή της στον τουρισμό αρχικά υποτιμήθηκε, προβληματίζουν τον τουριστικό κόσμο καθώς οι τουρίστες είναι πολύ πιο φειδωλοί στις δαπάνες τους ξοδεύοντας… με μέτρο, την ώρα μάλιστα που τα κόστη μετάβασης και διανυκτέρευσης έχουν πάρει την ανιούσα.

Αν και οι αρχικές προσδοκίες μιλούσαν για επιδόσεις καλύτερες του εξαιρετικού 2019, οι επαγγελματίες αν και δεν εγκαταλείπουν τον στόχο πλέον είναι πιο επιφυλακτικοί αποφεύγοντας να προσδιορίσουν συγκεκριμένα νούμερα και ποσοστά κρατήσεων.

Με τα μηνύματα από το μέτωπο των αφίξεων να είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα για το υπόλοιπο της σεζόν σε όλη τη χώρα, οι τουριστικές επιχειρήσεις πατάνε γκάζι για να καλύψουν και τις απώλειες των δύο περασμένων μηνών. Υπενθυμίζεται πως το 2019 οι τουριστικές εισπράξεις σε όλη τη χώρα «έγραψαν» 18 δισ. ευρώ με τον πήχη για φέτος να τοποθετείται κοντά σε αυτό το ποσό. Πέρσι τα έσοδα κινήθηκαν στο ύψος των 17,8 δισ. ευρώ.

Με την Ευρώπη να επιχειρεί να σχοινοβατήσει σε μία δύσκολη ισορροπία, μεταξύ ανοδικών επιτοκίων, ανθεκτικού και επίπονου πληθωρισμού, ειδικά στα τρόφιμα, ο τουρισμός πιέζεται. Η ήπια, προς ώρας, συρρίκνωση της οικονομίας πολλών κρατών της ΕΕ μάλιστα, χτυπά καμπανάκι και για τον ελληνικό τουρισμό, δεδομένου ότι σε βασικές αγορές - τροφοδότες η ύφεση είναι προ των πυλών.

Λιγότεροι επισκέπτες στους δημοφιλείς προορισμούς της Μυκόνου και της Σαντορίνης, χαμηλότερες πληρότητες για τους πιο θερμούς μήνες του καλοκαιριού, έντονος ανταγωνισμός από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, αυξημένες τιμές και ένα διαθέσιμο εισόδημα που όλο και απομειώνεται συνθέτουν την εικόνα πανελλαδικά για τον τουριστικό κλάδο που ωστόσο έχει σκληραγωγηθεί στις πλέον δύσκολες συνθήκες, προσμένοντας και φέτος μία ικανοποιητική σεζόν.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι τουριστικοί φορείς της Βόρειας Ελλάδας δεν χάνουν την αισιοδοξία τους επισημαίνοντας πως ο λογαριασμός θα γίνει στο τέλος της σεζόν.


Πατάει «γκάζι» η Χαλκιδική

Με τον καιρό να τα κάνει… μούσκεμα χαλώντας την εικόνα για Μάιο και Ιούνιο, η Χαλκιδική διανύει μία τουριστική σεζόν στην οποία ακόμα ελπίζει να προσεγγίσει τις επιδόσεις του 2019.

Μπορεί τα πακέτα που κλείνονται για τη Χαλκιδική να είναι 10% αυξημένα σε σχέση με το 2022 και οι πρώτοι μήνες της σεζόν να μην ήταν όσο ιδανικοί ανέμεναν οι επαγγελματίες, ωστόσο ο τουριστικός κόσμος ευελπιστεί σε πολύ δυναμικό καλοκαίρι με τα προμηνύματα που έρχονται για Ιούλιο και Αύγουστο να είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα.

Με την περιοχή να αντλεί τουρίστες όχι μόνο από Βαλκάνια αλλά και από Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη η σεζόν οδεύει στο πιο κρίσιμο διάστημα που θα κρίνει και το ταμείο.

«Υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για Ιούλιο και Αύγουστο, σιγά-σιγά μπαίνουμε σε μία κανονικότητα μετά το τέλος των εκλογών ενώ και ο καιρός πλέον βοηθάει. Τα ξενοδοχεία καταγράφουν πολύ καλά ποσοστά πληρότητας για τον Ιούλιο με τα όποια κενά υπάρχουν να αφορούν ενοικιαζόμενα δωμάτια αλλά ευελπιστώ πως μέρα με τη μέρα θα καλυφθούν και αυτά», υποστηρίζει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης.

«Και ο Αύγουστος θεωρώ πως θα πάει πολύ καλά, το αν θα πλησιάσουμε τα νούμερα του 2019 θα εξαρτηθεί από την εικόνα του Σεπτεμβρίου καθώς δεν πήγαν όσο καλά περιμέναμε Μάιος και μεγάλο μέρος του Ιουνίου», αναφέρει ενώ σημείο προβληματισμού αποτελεί η τάση των επισκεπτών να περιορίζουν τις αγορές τους εξαιτίας των θηριωδών ανατιμήσεων με εστίαση και καταστήματα με σουβενίρ να πληρώνουν το μάρμαρο.


Θεσσαλονίκη: Ο οδικός τουρισμός σώζει την παρτίδα

Με τον οδικό τουρισμό να «κινεί» κυρίως την αγορά (εμφανές για άλλη μία χρονιά το έλλειμμα στις αεροπορικές συνδέσεις), η Θεσσαλονίκη προσελκύει Βαλκάνιους, Τούρκους και Ισραηλινούς. «Χωρίς να έχουμε ακόμα πλήρη εικόνα, φαίνεται πως ο Ιούνιος κινήθηκε πιο καλά σε σχέση με τα μηνύματα που λαμβάνουμε για τον Ιούλιο. Αν συγκρίνουμε τις επιδόσεις μας με αυτές του 2022 που υπήρχε ακόμα η επίδραση της πανδημίας όλα δείχνουν πως είμαστε καλύτερα φέτος», επισημαίνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος.

«Θα ήταν πρόωρο να κάνουμε ασφαλείς εκτιμήσεις για το αν η πόλη θα προσεγγίσει τα νούμερα του 2019, προς το παρόν δεν τα πιάνουμε», συμπληρώνει.

Η πόλη, αν και χωρίς αμφιβολία έχει «ξανοιχτεί» στον κόσμο βγαίνοντας από τις εποχές της στασιμότητας και της καθήλωσης που την έκλειναν στο καβούκι της, δεν απολαμβάνει της προβολής που θα μπορούσε με τις μέτριες πληρότητες στα ξενοδοχεία και τις μειωμένες πτήσεις στο αεροδρόμιο, σε σύγκριση με το 2019 πάντα και ενώ μεσολάβησε μία πανδημία, να φανερώνουν το πρόβλημα.

Η χάραξη ενός συνεκτικού, με αρχή, μέση και τέλος, στρατηγικού σχεδιασμού επιβάλλεται να προχωρήσει τάχιστα για να σταθεί η Θεσσαλονίκη επάξια στον αδηφάγο ανταγωνισμό.


Πιερία: Οι άκρες της σεζόν θα κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα

Με αιμοδότες τις αγορές από Ελλάδα, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία και Γερμανία «τρέχει» η Πιερία στον τουριστικό μαραθώνιο.

«Ο Μάιος δεν πήγε όσο καλά περιμέναμε αλλά ο Ιούνιος ήταν καλύτερος σε σχέση με το 2022 παρά την προεκλογική περίοδο και τον κακό καιρό, για Ιούλιο και Αύγουστο έχουμε πολύ θετικά μηνύματα. Θέλουμε να πιστεύουμε πως η σεζόν θα προσεγγίσει το 2019 σε εισπράξεις, βέβαια το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα γίνει με την κερδοφορία των επιχειρήσεων, πάντως το αποτέλεσμα της χρονιάς θα κριθεί στις άκρες της, δηλαδή Σεπτέμβριο και Οκτώβριο», επισημαίνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης.

«Η αύξηση του κόστους διαβίωσης στην Ευρώπη, οι πληθωριστικές πιέσεις και η ακρίβεια σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα, κάνοντας τους επισκέπτες πιο διστακτικούς στις δαπάνες τους, γεγονός το οποίο δεν είναι θετικό αλλά είναι φυσιολογικό. Περιμέναμε κάτι καλύτερο στη μεταπανδημική εποχή αλλά έχουμε μάθει διαρκώς να ζούμε σε συνθήκες εκτάκτου ανάγκης», τονίζει.


Η Καβάλα αισιοδοξεί

Η Καβάλα ποντάρει στον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια και στις αφίξεις από την Κεντρική Ευρώπη χωρίς να παραβλέπεται και το έντονο ελληνικό στοιχείο που συνθέτει το τουριστικό της παζλ.

«Η σεζόν κυλά καλύτερα σε σχέση με πέρσι, η πορεία είναι ανοδική, δεν μπορούμε να πούμε ακόμα, είναι πολύ πρόωρο, ότι θα είναι η καλύτερη χρονιά προφανώς. Σε γενικές γραμμές είμαστε ευχαριστημένοι, πάντως είναι θετικό το ότι αντιμετωπίζουμε προβλήματα καθημερινότητας και όχι καταστάσεις πανδημίας. Τα ποσοστά στα οποία θα κυμανθούν οι πληρότητες διαμορφώνονται βδομάδα-βδομάδα για Ιούλιο και Αύγουστο, ακόμα δεν μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα», σημειώνει ο Αντώνης Μιτζάλης, πρόεδρος συνδέσμου ξενοδόχων Καβάλας.

«Η χρονιά έχει δυναμική, ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει, καλό θα είναι να μην προεξοφλήσουμε το τελικό αποτέλεσμα ούτε να κρίνουμε τη σεζόν από μία καλή η ή κακή εβδομάδα, ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν», προσθέτει.

«Οι τουρίστες θέλουν να ξοδέψουν αλλά η ακρίβεια αναγκαστικά τους κάνει πιο συγκρατημένους, δεν έχουν έρθει με λιγότερα λεφτά αλλά παντού το κόστος ανεβαίνει», υποστηρίζει.


Η «πολυπολιτισμική» Θάσος

Με κινητήριο μοχλό τον οδικό τουρισμού (70% των αφίξεων που προσελκύει το νησί) η Θάσος στηρίζεται κυρίως σε Βαλκάνιους (παραδοσιακή δύναμη οι Ρουμάνοι), Toύρκους, Γερμανούς, Πολωνούς, Τσέχους, Αυστριακούς, Σκανδιναβούς και Έλληνες. «Μάιος και Ιούνιος κινήθηκαν χαμηλότερα από τις προσδοκίες μας, για Ιούλιο και Αύγουστο έχουμε πολύ θετικά μηνύματα, οι τουρίστες που έρχονται ξοδεύουν λιγότερα λόγω ακρίβειας και πληθωρισμού», καταλήγει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θάσου, Πάρης Παρασχούδης.


Φτωχός συγγενής σε εισπράξεις η Κεντρική Μακεδονία

Ισχυρή ανάκαμψη και επιστροφή των επισκεπτών στις προ πανδημίας συνήθειες ήταν μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά της περσινής, τουριστικής χρονιάς.

Παρά τις καλές επιδόσεις του βέβαια, ο τουρισμός στη χώρα συνέχισε να αποτελεί προνόμιο για πέντε από τις 13 περιφέρειες της χώρας ενώ το άνοιγμα σε νέες αγορές δεν επετεύχθη με την χώρα να υποδέχεται τουρίστες από τις παραδοσιακές αγορές τροφοδότες της, όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη του INSETE για τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά του εισερχόμενου τουρισμού ανά Περιφέρεια, το 2022.

Το 2022, στην Ελλάδα, τα «νούμερα» από τον εισερχόμενο τουρισμό, δεν έπιασαν εκείνα του 2019, της τελευταίας προ πανδημίας ονειρικής χρονιάς, αν και τα πλησίασαν σε μεγάλο βαθμό.

Έτσι, οι επισκέψεις στις 13 περιφέρειες της χώρας μας (επίσκεψη σε παραπάνω της μίας περιφέρειες) μειώθηκαν κατά -14,4% σε σχέση με το 2019, οι διανυκτερεύσεις μειώθηκαν κατά -6,7%, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά -2,4%, με ορισμένες, λίγες, περιφέρειες (Πελοποννήσου, Αττικής, Ιονίων Νήσων, Κρήτης) να επιτυγχάνουν συγκριτικά θετικές επιδόσεις, κατά περίπτωση.

Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δεν συμπεριλαμβάνονταν σε αυτές, τις λίγες έστω, που πέτυχαν θετικό πρόσημο είτε στην επισκεψιμότητα, είτε στις διανυκτερεύσεις, είτε στα έσοδα. Μάλιστα, στη δαπάνη ανά διανυκτέρευση η Κεντρική Μακεδονία, κατέγραψε εξαιρετικά προβληματικές επιδόσεις, καθώς με τα 45 ευρώ/ διανυκτέρευση, είχε τη μεγαλύτερη μείωση, της τάξης του -19,2%, από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.

Στην τρίτη θέση στις επισκέψεις

Στις επισκέψεις (σ.σ. επισκέπτες πηγαίνουν σε περισσότερες της μίας Περιφέρειες), με 5.568, η Κεντρική Μακεδονία βρέθηκε στην τρίτη θέση, έχοντας όμως μείωση -17,6% σε σχέση με τις επισκέψεις του 2019. Σημειωτέον ότι αύξηση στον αριθμό των επισκέψεων πέτυχαν μόνο δύο Περιφέρειες, των Ιονίων Νήσων και της Ηπείρου ενώ η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη διέγραψε κάθετη πτώση με -71,4%.

*Διαβάστηκε στη "ΜτΚ" στις 02.07.2023

Φουλάρει και τα δίνει… όλα Ιούλιο και Αύγουστο η τουριστική βιομηχανία της Βόρειας Ελλάδας, προσδοκώντας κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές επιδόσεις για να φύγουν και τα συννεφάκια που θόλωσαν τον τουριστικό ορίζοντα Μάιο και Ιούνιο. Τα τερτίπια του καιρού σε συνδυασμό με την επίμονη ακρίβεια που τρώει τα εισοδήματα των Ευρωπαίων και ενδεχομένως η επίδρασή της στον τουρισμό αρχικά υποτιμήθηκε, προβληματίζουν τον τουριστικό κόσμο καθώς οι τουρίστες είναι πολύ πιο φειδωλοί στις δαπάνες τους ξοδεύοντας… με μέτρο, την ώρα μάλιστα που τα κόστη μετάβασης και διανυκτέρευσης έχουν πάρει την ανιούσα.

Αν και οι αρχικές προσδοκίες μιλούσαν για επιδόσεις καλύτερες του εξαιρετικού 2019, οι επαγγελματίες αν και δεν εγκαταλείπουν τον στόχο πλέον είναι πιο επιφυλακτικοί αποφεύγοντας να προσδιορίσουν συγκεκριμένα νούμερα και ποσοστά κρατήσεων.

Με τα μηνύματα από το μέτωπο των αφίξεων να είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα για το υπόλοιπο της σεζόν σε όλη τη χώρα, οι τουριστικές επιχειρήσεις πατάνε γκάζι για να καλύψουν και τις απώλειες των δύο περασμένων μηνών. Υπενθυμίζεται πως το 2019 οι τουριστικές εισπράξεις σε όλη τη χώρα «έγραψαν» 18 δισ. ευρώ με τον πήχη για φέτος να τοποθετείται κοντά σε αυτό το ποσό. Πέρσι τα έσοδα κινήθηκαν στο ύψος των 17,8 δισ. ευρώ.

Με την Ευρώπη να επιχειρεί να σχοινοβατήσει σε μία δύσκολη ισορροπία, μεταξύ ανοδικών επιτοκίων, ανθεκτικού και επίπονου πληθωρισμού, ειδικά στα τρόφιμα, ο τουρισμός πιέζεται. Η ήπια, προς ώρας, συρρίκνωση της οικονομίας πολλών κρατών της ΕΕ μάλιστα, χτυπά καμπανάκι και για τον ελληνικό τουρισμό, δεδομένου ότι σε βασικές αγορές - τροφοδότες η ύφεση είναι προ των πυλών.

Λιγότεροι επισκέπτες στους δημοφιλείς προορισμούς της Μυκόνου και της Σαντορίνης, χαμηλότερες πληρότητες για τους πιο θερμούς μήνες του καλοκαιριού, έντονος ανταγωνισμός από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, αυξημένες τιμές και ένα διαθέσιμο εισόδημα που όλο και απομειώνεται συνθέτουν την εικόνα πανελλαδικά για τον τουριστικό κλάδο που ωστόσο έχει σκληραγωγηθεί στις πλέον δύσκολες συνθήκες, προσμένοντας και φέτος μία ικανοποιητική σεζόν.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι τουριστικοί φορείς της Βόρειας Ελλάδας δεν χάνουν την αισιοδοξία τους επισημαίνοντας πως ο λογαριασμός θα γίνει στο τέλος της σεζόν.


Πατάει «γκάζι» η Χαλκιδική

Με τον καιρό να τα κάνει… μούσκεμα χαλώντας την εικόνα για Μάιο και Ιούνιο, η Χαλκιδική διανύει μία τουριστική σεζόν στην οποία ακόμα ελπίζει να προσεγγίσει τις επιδόσεις του 2019.

Μπορεί τα πακέτα που κλείνονται για τη Χαλκιδική να είναι 10% αυξημένα σε σχέση με το 2022 και οι πρώτοι μήνες της σεζόν να μην ήταν όσο ιδανικοί ανέμεναν οι επαγγελματίες, ωστόσο ο τουριστικός κόσμος ευελπιστεί σε πολύ δυναμικό καλοκαίρι με τα προμηνύματα που έρχονται για Ιούλιο και Αύγουστο να είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα.

Με την περιοχή να αντλεί τουρίστες όχι μόνο από Βαλκάνια αλλά και από Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη η σεζόν οδεύει στο πιο κρίσιμο διάστημα που θα κρίνει και το ταμείο.

«Υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για Ιούλιο και Αύγουστο, σιγά-σιγά μπαίνουμε σε μία κανονικότητα μετά το τέλος των εκλογών ενώ και ο καιρός πλέον βοηθάει. Τα ξενοδοχεία καταγράφουν πολύ καλά ποσοστά πληρότητας για τον Ιούλιο με τα όποια κενά υπάρχουν να αφορούν ενοικιαζόμενα δωμάτια αλλά ευελπιστώ πως μέρα με τη μέρα θα καλυφθούν και αυτά», υποστηρίζει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης.

«Και ο Αύγουστος θεωρώ πως θα πάει πολύ καλά, το αν θα πλησιάσουμε τα νούμερα του 2019 θα εξαρτηθεί από την εικόνα του Σεπτεμβρίου καθώς δεν πήγαν όσο καλά περιμέναμε Μάιος και μεγάλο μέρος του Ιουνίου», αναφέρει ενώ σημείο προβληματισμού αποτελεί η τάση των επισκεπτών να περιορίζουν τις αγορές τους εξαιτίας των θηριωδών ανατιμήσεων με εστίαση και καταστήματα με σουβενίρ να πληρώνουν το μάρμαρο.


Θεσσαλονίκη: Ο οδικός τουρισμός σώζει την παρτίδα

Με τον οδικό τουρισμό να «κινεί» κυρίως την αγορά (εμφανές για άλλη μία χρονιά το έλλειμμα στις αεροπορικές συνδέσεις), η Θεσσαλονίκη προσελκύει Βαλκάνιους, Τούρκους και Ισραηλινούς. «Χωρίς να έχουμε ακόμα πλήρη εικόνα, φαίνεται πως ο Ιούνιος κινήθηκε πιο καλά σε σχέση με τα μηνύματα που λαμβάνουμε για τον Ιούλιο. Αν συγκρίνουμε τις επιδόσεις μας με αυτές του 2022 που υπήρχε ακόμα η επίδραση της πανδημίας όλα δείχνουν πως είμαστε καλύτερα φέτος», επισημαίνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος.

«Θα ήταν πρόωρο να κάνουμε ασφαλείς εκτιμήσεις για το αν η πόλη θα προσεγγίσει τα νούμερα του 2019, προς το παρόν δεν τα πιάνουμε», συμπληρώνει.

Η πόλη, αν και χωρίς αμφιβολία έχει «ξανοιχτεί» στον κόσμο βγαίνοντας από τις εποχές της στασιμότητας και της καθήλωσης που την έκλειναν στο καβούκι της, δεν απολαμβάνει της προβολής που θα μπορούσε με τις μέτριες πληρότητες στα ξενοδοχεία και τις μειωμένες πτήσεις στο αεροδρόμιο, σε σύγκριση με το 2019 πάντα και ενώ μεσολάβησε μία πανδημία, να φανερώνουν το πρόβλημα.

Η χάραξη ενός συνεκτικού, με αρχή, μέση και τέλος, στρατηγικού σχεδιασμού επιβάλλεται να προχωρήσει τάχιστα για να σταθεί η Θεσσαλονίκη επάξια στον αδηφάγο ανταγωνισμό.


Πιερία: Οι άκρες της σεζόν θα κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα

Με αιμοδότες τις αγορές από Ελλάδα, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία και Γερμανία «τρέχει» η Πιερία στον τουριστικό μαραθώνιο.

«Ο Μάιος δεν πήγε όσο καλά περιμέναμε αλλά ο Ιούνιος ήταν καλύτερος σε σχέση με το 2022 παρά την προεκλογική περίοδο και τον κακό καιρό, για Ιούλιο και Αύγουστο έχουμε πολύ θετικά μηνύματα. Θέλουμε να πιστεύουμε πως η σεζόν θα προσεγγίσει το 2019 σε εισπράξεις, βέβαια το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα γίνει με την κερδοφορία των επιχειρήσεων, πάντως το αποτέλεσμα της χρονιάς θα κριθεί στις άκρες της, δηλαδή Σεπτέμβριο και Οκτώβριο», επισημαίνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης.

«Η αύξηση του κόστους διαβίωσης στην Ευρώπη, οι πληθωριστικές πιέσεις και η ακρίβεια σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα, κάνοντας τους επισκέπτες πιο διστακτικούς στις δαπάνες τους, γεγονός το οποίο δεν είναι θετικό αλλά είναι φυσιολογικό. Περιμέναμε κάτι καλύτερο στη μεταπανδημική εποχή αλλά έχουμε μάθει διαρκώς να ζούμε σε συνθήκες εκτάκτου ανάγκης», τονίζει.


Η Καβάλα αισιοδοξεί

Η Καβάλα ποντάρει στον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια και στις αφίξεις από την Κεντρική Ευρώπη χωρίς να παραβλέπεται και το έντονο ελληνικό στοιχείο που συνθέτει το τουριστικό της παζλ.

«Η σεζόν κυλά καλύτερα σε σχέση με πέρσι, η πορεία είναι ανοδική, δεν μπορούμε να πούμε ακόμα, είναι πολύ πρόωρο, ότι θα είναι η καλύτερη χρονιά προφανώς. Σε γενικές γραμμές είμαστε ευχαριστημένοι, πάντως είναι θετικό το ότι αντιμετωπίζουμε προβλήματα καθημερινότητας και όχι καταστάσεις πανδημίας. Τα ποσοστά στα οποία θα κυμανθούν οι πληρότητες διαμορφώνονται βδομάδα-βδομάδα για Ιούλιο και Αύγουστο, ακόμα δεν μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα», σημειώνει ο Αντώνης Μιτζάλης, πρόεδρος συνδέσμου ξενοδόχων Καβάλας.

«Η χρονιά έχει δυναμική, ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει, καλό θα είναι να μην προεξοφλήσουμε το τελικό αποτέλεσμα ούτε να κρίνουμε τη σεζόν από μία καλή η ή κακή εβδομάδα, ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν», προσθέτει.

«Οι τουρίστες θέλουν να ξοδέψουν αλλά η ακρίβεια αναγκαστικά τους κάνει πιο συγκρατημένους, δεν έχουν έρθει με λιγότερα λεφτά αλλά παντού το κόστος ανεβαίνει», υποστηρίζει.


Η «πολυπολιτισμική» Θάσος

Με κινητήριο μοχλό τον οδικό τουρισμού (70% των αφίξεων που προσελκύει το νησί) η Θάσος στηρίζεται κυρίως σε Βαλκάνιους (παραδοσιακή δύναμη οι Ρουμάνοι), Toύρκους, Γερμανούς, Πολωνούς, Τσέχους, Αυστριακούς, Σκανδιναβούς και Έλληνες. «Μάιος και Ιούνιος κινήθηκαν χαμηλότερα από τις προσδοκίες μας, για Ιούλιο και Αύγουστο έχουμε πολύ θετικά μηνύματα, οι τουρίστες που έρχονται ξοδεύουν λιγότερα λόγω ακρίβειας και πληθωρισμού», καταλήγει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θάσου, Πάρης Παρασχούδης.


Φτωχός συγγενής σε εισπράξεις η Κεντρική Μακεδονία

Ισχυρή ανάκαμψη και επιστροφή των επισκεπτών στις προ πανδημίας συνήθειες ήταν μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά της περσινής, τουριστικής χρονιάς.

Παρά τις καλές επιδόσεις του βέβαια, ο τουρισμός στη χώρα συνέχισε να αποτελεί προνόμιο για πέντε από τις 13 περιφέρειες της χώρας ενώ το άνοιγμα σε νέες αγορές δεν επετεύχθη με την χώρα να υποδέχεται τουρίστες από τις παραδοσιακές αγορές τροφοδότες της, όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη του INSETE για τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά του εισερχόμενου τουρισμού ανά Περιφέρεια, το 2022.

Το 2022, στην Ελλάδα, τα «νούμερα» από τον εισερχόμενο τουρισμό, δεν έπιασαν εκείνα του 2019, της τελευταίας προ πανδημίας ονειρικής χρονιάς, αν και τα πλησίασαν σε μεγάλο βαθμό.

Έτσι, οι επισκέψεις στις 13 περιφέρειες της χώρας μας (επίσκεψη σε παραπάνω της μίας περιφέρειες) μειώθηκαν κατά -14,4% σε σχέση με το 2019, οι διανυκτερεύσεις μειώθηκαν κατά -6,7%, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά -2,4%, με ορισμένες, λίγες, περιφέρειες (Πελοποννήσου, Αττικής, Ιονίων Νήσων, Κρήτης) να επιτυγχάνουν συγκριτικά θετικές επιδόσεις, κατά περίπτωση.

Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δεν συμπεριλαμβάνονταν σε αυτές, τις λίγες έστω, που πέτυχαν θετικό πρόσημο είτε στην επισκεψιμότητα, είτε στις διανυκτερεύσεις, είτε στα έσοδα. Μάλιστα, στη δαπάνη ανά διανυκτέρευση η Κεντρική Μακεδονία, κατέγραψε εξαιρετικά προβληματικές επιδόσεις, καθώς με τα 45 ευρώ/ διανυκτέρευση, είχε τη μεγαλύτερη μείωση, της τάξης του -19,2%, από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.

Στην τρίτη θέση στις επισκέψεις

Στις επισκέψεις (σ.σ. επισκέπτες πηγαίνουν σε περισσότερες της μίας Περιφέρειες), με 5.568, η Κεντρική Μακεδονία βρέθηκε στην τρίτη θέση, έχοντας όμως μείωση -17,6% σε σχέση με τις επισκέψεις του 2019. Σημειωτέον ότι αύξηση στον αριθμό των επισκέψεων πέτυχαν μόνο δύο Περιφέρειες, των Ιονίων Νήσων και της Ηπείρου ενώ η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη διέγραψε κάθετη πτώση με -71,4%.

*Διαβάστηκε στη "ΜτΚ" στις 02.07.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία