ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

«Βέλος»: Τελειώνει ο χρόνος παραμονής στον ΟΛΘ

Πάνω από 20.000 ευρώ το κόστος επισκευής - Το τελεσίγραφο πριν έρθει το κρουαζιερόπλοιο - Τα σενάρια μεταφοράς του

 11/12/2023 07:00

«Βέλος»: Τελειώνει ο χρόνος παραμονής στον ΟΛΘ

Θεολόγος Ηλιού

Το αντιτορπιλικό «Βέλος» πρέπει να αποχωρήσει σε κάθε περίπτωση από την εμπορική πτέρυγα του ΟΛΘ μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα, καθώς αναμένεται να δέσει στη θέση του κρουαζιερόπλοιο. Το τελεσίγραφο από τον ΟΛΘ στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, σύμφωνα με πληροφορίες, έως και την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου, είχε δοθεί προφορικά χωρίς όμως να αφήνονται περιθώρια και εναλλακτικές.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το «Βέλος» πρέπει να έχει αναχωρήσει έως τις 13 Δεκεμβρίου, για να υποδεχθεί ο ΟΛΘ την επόμενη ημέρα ένα κρουαζιερόπλοιο.

Το ιστορικό πλοίο που είναι σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα, λαβώθηκε στην πρύμνη του στις 18 Νοεμβρίου, καθώς λόγω των καιρικών συνθηκών προσέκρουε στο κρηπίδωμα της Νέας Παραλίας, με αποτέλεσμα να προκληθεί μία μεγάλη ρωγμή. Την επόμενη ημέρα, ρυμουλκήθηκε προσωρινά στην εμπορική πτέρυγα του ΟΛΘ, ώστε να εκτιμηθούν οι ζημιές και να ληφθούν αποφάσεις για την αποκατάστασή τους.

Επειδή το ρήγμα ήταν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ήταν εφικτό οι εργασίες αποκατάστασης στην πρύμνη να εξελιχθούν στο σημείο που έδεσε στον ΟΛΘ. Ωστόσο, εξαρχής ήταν ξεκάθαρο πως δεν μπορεί να παραμείνει για μεγάλο διάστημα το αντιτορπιλικό πλοίο στη συγκεκριμένη θέση, διότι αποτελεί την εμπορική πτέρυγα του Οργανισμού και υπάρχει πρόγραμμα αφίξεων κρουαζιερόπλοιων. Έτσι, αναγκαστικά το «Βέλος» πρέπει να απομακρυνθεί άμεσα από το σημείο, χωρίς να υπάρχουν πολλές ημέρες προθεσμίας.

Το κόστος

Τις εργασίες αποκατάστασης του αντιτορπιλικού πλοίου ανέλαβε το «Ναυπηγείο Μακεδονίας Θεογένης Βασιλάκης» που έχει έδρα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Το πλοίο δεν μεταφέρθηκε στο ναυπηγείο αλλά με ασφάλεια οι εργασίες γίνονται στο χώρο του ΟΛΘ, όπου έχει δέσει από τις 19 Νοεμβρίου.

Αρχικά έγινε πλήρης απάντληση των υδάτων που εισχώρησαν στο πλοίο και έπειτα αποκαταστάθηκαν οι λαμαρίνες που έσπασαν στην πρύμνη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποκατάσταση παρόμοιων ζημιών μπορούν να κοστολογηθούν έως και 50.000 ευρώ.

Ωστόσο, ακόμα και το ναυπηγείο θέλοντας να συνδράμει στην προσπάθεια να παραμείνει το «Βέλος» στη Θεσσαλονίκη, χρέωσε στο ΓΕΝ το μισό κόστος των εργασιών αποκατάστασης που χρειάστηκε το πλοίο. Πηγές από το ΓΕΝ, αναφέρουν στη «ΜτΚ» ότι η τελική κοστολόγηση είναι πάνω από 20.000 ευρώ.

Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών αρχικά ολοκληρωνόταν γύρω στις 20 Δεκεμβρίου, αλλά φαίνεται πως μετά το τελεσίγραφο του ΟΛΘ οι διαδικασίες έχουν επισπευστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», τελικά οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν πλήρως στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας. Ωστόσο, ο τόπος μεταφοράς του δεν είχε «κλειδώσει» μέχρι και τα μέσα της απερχόμενης εβδομάδας, καθώς ήταν σε εξέλιξη διαβουλεύσεις.

Τα σενάρια μεταφοράς

Όπως είχε γράψει η «ΜτΚ», το επικρατέστερο σενάριο που εξεταζόταν και έβλεπαν θετικά και από το ΓΕΝ ήταν το «Βέλος» να παραμείνει στη Θεσσαλονίκη, που τόσο το αγάπησε, αλλά να άλλαζε τοποθεσία. Στην εκδοχή αυτή, το πλοίο θα μετακινηθεί στην προβλήτα Α’ και θα δέσει κάθετα με την πρύμνη ή την πλώρη. Σε αυτό το σενάριο, εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατακόρυφα οι επισκέψεις για ξενάγηση στο πλωτό μουσείο.

Το δεύτερο σενάριο είναι να επιστρέψει το πλοίο στο Πλωτό Ναυτικό Μουσείο, στη μαρίνα Φλοίσβου, δίπλα στο θωρηκτό Αβέρωφ, όπου βρισκόταν μέχρι το 2019. Η πρόταση από τον Σύνδεσμο Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών 1967-1974, να επιστρέψει το πλοίο στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο, φαίνεται πως δεν εξετάζεται προς το παρόν.

Το τρίτο σενάριο, που μέχρι πρότινος δεν είχε ακουστεί, είναι να ελλιμενιστεί στην Κύμη Εύβοιας. Το σενάριο αυτό στηρίζεται από τους τοπικούς φορείς με το επιχείρημα ότι η Κύμη είναι ο τόπος καταγωγής του κυβερνήτη Νικόλαου Παππά, που το Μάιο του 1973 εγκατέλειψε με το πλήρωμα στρατιωτική άσκηση του ΝΑΤΟ στα ανοιχτά της Σαρδηνίας και κινήθηκε προς την Ιταλία, με στόχο να κάνουν γνωστά όσα γίνονταν στην Ελλάδα και να καταγγείλουν διεθνώς τη δικτατορία. Τη μεταφορά του πλοίου στη Κύμη, ζήτησαν με παρέμβαση τους ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Συμεών Κεδίκογλου και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Καζάνη.

Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι πως το «Βέλος» δεν θα επιστρέψει στο σημείο που βρισκόταν, δηλαδή πλησίον του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Σε εξέλιξη οι έρευνες

Σε εξέλιξη είναι οι έρευνες για την απόδοση ευθυνών σχετικά με τη ζημιά που υπέστη το ιστορικό πλοίο. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Δημήτρης Σμυρνής, είχε διατάξει τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται τα αδικήματα πλημμελής διατήρησης μνημείου, φθορά μνημείου, φθορά πράγματος ιστορικής σημασίας, διακεκριμένη περίπτωση φθοράς.

Ταυτόχρονα, σε εξέλιξη είναι και από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας η διερεύνηση του ζητήματος, μετά από παρέμβαση του υπουργού Νίκου Δένδια.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.12.2023

Το αντιτορπιλικό «Βέλος» πρέπει να αποχωρήσει σε κάθε περίπτωση από την εμπορική πτέρυγα του ΟΛΘ μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα, καθώς αναμένεται να δέσει στη θέση του κρουαζιερόπλοιο. Το τελεσίγραφο από τον ΟΛΘ στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, σύμφωνα με πληροφορίες, έως και την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου, είχε δοθεί προφορικά χωρίς όμως να αφήνονται περιθώρια και εναλλακτικές.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το «Βέλος» πρέπει να έχει αναχωρήσει έως τις 13 Δεκεμβρίου, για να υποδεχθεί ο ΟΛΘ την επόμενη ημέρα ένα κρουαζιερόπλοιο.

Το ιστορικό πλοίο που είναι σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα, λαβώθηκε στην πρύμνη του στις 18 Νοεμβρίου, καθώς λόγω των καιρικών συνθηκών προσέκρουε στο κρηπίδωμα της Νέας Παραλίας, με αποτέλεσμα να προκληθεί μία μεγάλη ρωγμή. Την επόμενη ημέρα, ρυμουλκήθηκε προσωρινά στην εμπορική πτέρυγα του ΟΛΘ, ώστε να εκτιμηθούν οι ζημιές και να ληφθούν αποφάσεις για την αποκατάστασή τους.

Επειδή το ρήγμα ήταν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ήταν εφικτό οι εργασίες αποκατάστασης στην πρύμνη να εξελιχθούν στο σημείο που έδεσε στον ΟΛΘ. Ωστόσο, εξαρχής ήταν ξεκάθαρο πως δεν μπορεί να παραμείνει για μεγάλο διάστημα το αντιτορπιλικό πλοίο στη συγκεκριμένη θέση, διότι αποτελεί την εμπορική πτέρυγα του Οργανισμού και υπάρχει πρόγραμμα αφίξεων κρουαζιερόπλοιων. Έτσι, αναγκαστικά το «Βέλος» πρέπει να απομακρυνθεί άμεσα από το σημείο, χωρίς να υπάρχουν πολλές ημέρες προθεσμίας.

Το κόστος

Τις εργασίες αποκατάστασης του αντιτορπιλικού πλοίου ανέλαβε το «Ναυπηγείο Μακεδονίας Θεογένης Βασιλάκης» που έχει έδρα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Το πλοίο δεν μεταφέρθηκε στο ναυπηγείο αλλά με ασφάλεια οι εργασίες γίνονται στο χώρο του ΟΛΘ, όπου έχει δέσει από τις 19 Νοεμβρίου.

Αρχικά έγινε πλήρης απάντληση των υδάτων που εισχώρησαν στο πλοίο και έπειτα αποκαταστάθηκαν οι λαμαρίνες που έσπασαν στην πρύμνη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αποκατάσταση παρόμοιων ζημιών μπορούν να κοστολογηθούν έως και 50.000 ευρώ.

Ωστόσο, ακόμα και το ναυπηγείο θέλοντας να συνδράμει στην προσπάθεια να παραμείνει το «Βέλος» στη Θεσσαλονίκη, χρέωσε στο ΓΕΝ το μισό κόστος των εργασιών αποκατάστασης που χρειάστηκε το πλοίο. Πηγές από το ΓΕΝ, αναφέρουν στη «ΜτΚ» ότι η τελική κοστολόγηση είναι πάνω από 20.000 ευρώ.

Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών αρχικά ολοκληρωνόταν γύρω στις 20 Δεκεμβρίου, αλλά φαίνεται πως μετά το τελεσίγραφο του ΟΛΘ οι διαδικασίες έχουν επισπευστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», τελικά οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν πλήρως στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας. Ωστόσο, ο τόπος μεταφοράς του δεν είχε «κλειδώσει» μέχρι και τα μέσα της απερχόμενης εβδομάδας, καθώς ήταν σε εξέλιξη διαβουλεύσεις.

Τα σενάρια μεταφοράς

Όπως είχε γράψει η «ΜτΚ», το επικρατέστερο σενάριο που εξεταζόταν και έβλεπαν θετικά και από το ΓΕΝ ήταν το «Βέλος» να παραμείνει στη Θεσσαλονίκη, που τόσο το αγάπησε, αλλά να άλλαζε τοποθεσία. Στην εκδοχή αυτή, το πλοίο θα μετακινηθεί στην προβλήτα Α’ και θα δέσει κάθετα με την πρύμνη ή την πλώρη. Σε αυτό το σενάριο, εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατακόρυφα οι επισκέψεις για ξενάγηση στο πλωτό μουσείο.

Το δεύτερο σενάριο είναι να επιστρέψει το πλοίο στο Πλωτό Ναυτικό Μουσείο, στη μαρίνα Φλοίσβου, δίπλα στο θωρηκτό Αβέρωφ, όπου βρισκόταν μέχρι το 2019. Η πρόταση από τον Σύνδεσμο Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών 1967-1974, να επιστρέψει το πλοίο στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο, φαίνεται πως δεν εξετάζεται προς το παρόν.

Το τρίτο σενάριο, που μέχρι πρότινος δεν είχε ακουστεί, είναι να ελλιμενιστεί στην Κύμη Εύβοιας. Το σενάριο αυτό στηρίζεται από τους τοπικούς φορείς με το επιχείρημα ότι η Κύμη είναι ο τόπος καταγωγής του κυβερνήτη Νικόλαου Παππά, που το Μάιο του 1973 εγκατέλειψε με το πλήρωμα στρατιωτική άσκηση του ΝΑΤΟ στα ανοιχτά της Σαρδηνίας και κινήθηκε προς την Ιταλία, με στόχο να κάνουν γνωστά όσα γίνονταν στην Ελλάδα και να καταγγείλουν διεθνώς τη δικτατορία. Τη μεταφορά του πλοίου στη Κύμη, ζήτησαν με παρέμβαση τους ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Συμεών Κεδίκογλου και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Καζάνη.

Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι πως το «Βέλος» δεν θα επιστρέψει στο σημείο που βρισκόταν, δηλαδή πλησίον του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Σε εξέλιξη οι έρευνες

Σε εξέλιξη είναι οι έρευνες για την απόδοση ευθυνών σχετικά με τη ζημιά που υπέστη το ιστορικό πλοίο. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Δημήτρης Σμυρνής, είχε διατάξει τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται τα αδικήματα πλημμελής διατήρησης μνημείου, φθορά μνημείου, φθορά πράγματος ιστορικής σημασίας, διακεκριμένη περίπτωση φθοράς.

Ταυτόχρονα, σε εξέλιξη είναι και από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας η διερεύνηση του ζητήματος, μετά από παρέμβαση του υπουργού Νίκου Δένδια.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10.12.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία