ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τραγωδία στα Τέμπη: Γνώριζε ο μοιραίος σταθμάρχης, αλλά δεν ακολούθησε τη διαδικασία...

Νέα στοιχεία στο φως από την έρευνα των αρχών για το μοιραίο βράδι στο σταθμαρχείο Λάρισας

 02/04/2023 15:12

Τραγωδία στα Τέμπη: Γνώριζε ο μοιραίος σταθμάρχης, αλλά δεν ακολούθησε τη διαδικασία...
Νέα στοιχεία για το μοιραίο σταθμάρχη των Τεμπών φέρνει στο φως η έρευνα των αρχών. Όπως αποδεικνύεται ο σταθμάρχης γνώριζε πως να χειρίζεται το σύστημα και είχε ήδη εκτελέσει τα προηγούμενα βράδια αυτόματες χαράξεις της πορείας των αμαξοστοιχιών, διαδικασία που αν την είχε ακολουθήσει και το βράδι της 28ης Φεβρουαρίου θα είχε αποτραπεί η σύγκρουση των τρένων.

Τη νύχτα της 24ης Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή τέσσερα 24ωρα πριν από την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, ο σταθμάρχης της βραδινής βάρδιας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς, εκτέλεσε 8 ενέργειες με κωδικό μεταβλητής «1». Την επόμενη νύχτα, ο Σαμαράς εκτέλεσε 16 ενέργειες με τον ίδιο κωδικό, όπως αναφέρει το protothema.gr.

Στις 26 Φεβρουαρίου, στο διάστημα μεταξύ 21:56:59 και 5:16:46 οι ενέργειες του Σαμαρά ήταν πολύ περισσότερες. Αυξήθηκαν στις 21. Στις 27 Φεβρουαρίου, μεταξύ 22:07:59 και 05:17, ο νυν προφυλακισμένος, ο επονομαζόμενος και «μοιραίος» σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς έδωσε 22 εντολές στο σύστημα ελέγχου των τρένων, οι οποίες έφεραν όλες τον κωδικό «1». Και στις 28 Φεβρουαρίου, ο ίδιος σταθμάρχης της νυχτερινής βάρδιας στον σταθμό της Λάρισας εκτέλεσε 17 εντολές, πάντα με τον κωδικό «1». Συνολικά 84 φορές κατά τη διάρκεια 5 οκτάωρων υπηρεσιών του ως σταθμάρχη, ο Βασίλης Σαμαράς προχώρησε σε χειρισμούς τους οποίους υποτίθεται πως απέφευγε, μάλλον επειδή δεν γνώριζε πώς να τους εκτελέσει.


Ο κωδικός «1» αναφέρεται στη διαδικασία της αυτόματης χάραξης, δηλαδή της όδευσης των αμαξοστοιχιών στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικών χειρισμών από τον σταθμάρχη. Πολύ σχηματικά, η αυτόματη χάραξη ενός σιδηροδρομικού δρομολογίου είναι μια «συνταγή» αυτοματοποιημένων ενεργειών, η οποία εξασφαλίζει ότι βρίσκονται στη σωστή θέση όλα τα κρίσιμα «κλειδιά» - δηλαδή οι συνδέσεις των σιδηροτροχιών προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.

Συνεπώς, περίπου όπως ισχύει με τον αυτόματο πιλότο των αεροσκαφών, ο προγραμματισμός της αυτόματης χάραξης ελαχιστοποιεί, ιδανικά εκμηδενίζει, το ανθρώπινο λάθος. Οι κινήσεις του Βασίλη Σαμαρά στη διάρκεια των προηγούμενων βαρδιών του αλλά και τη νύχτα του δυστυχήματος είναι καταγεγραμμένες σε έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας των συρμών ΟΣΕ στον σταθμό της Λάρισας, το οποίο έχει στη διάθεσή του το «Πρώτο ΘΕΜΑ».

Πρόκειται για ένα αντίγραφο του μητρώου ενεργειών, το οποίο ενημερώνεται αυτομάτως, καθώς όλες οι εντολές του σταθμάρχη καταχωρούνται την ίδια στιγμή που εισέρχονται στο σύστημα. Οταν, λοιπόν, στη στήλη με επικεφαλίδα «Κατάσταση μεταβλητής» σημειώνεται ο αριθμός 1, τότε ο εκάστοτε ελεγκτής αναγνωρίζει αμέσως ότι η καταχώρηση δηλώνει πως έγιναν χειρισμοί αυτόματης χάραξης.

Επομένως, είναι δεδομένο ότι ο Βασίλης Σαμαράς ολοκλήρωσε 84 φορές το πρωτόκολλο της αυτόματης χάραξης για τη διευθέτηση των συρμών στον τομέα ευθύνης του. Για κάποιο λόγο, που παραμένει άγνωστος έως σήμερα, ο Βασίλης Σαμαράς πήρε την απόφαση να κατευθύνει τα τρένα χειροκίνητα, παρακάμπτοντας τον τοπικό πίνακα σηματοδότησης που είχε στη διάθεσή του. Το αποτέλεσμα αυτής της επιλογής ήταν η φριχτή καταστροφή στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς.

Πηγή: protothema.gr

Νέα στοιχεία για το μοιραίο σταθμάρχη των Τεμπών φέρνει στο φως η έρευνα των αρχών. Όπως αποδεικνύεται ο σταθμάρχης γνώριζε πως να χειρίζεται το σύστημα και είχε ήδη εκτελέσει τα προηγούμενα βράδια αυτόματες χαράξεις της πορείας των αμαξοστοιχιών, διαδικασία που αν την είχε ακολουθήσει και το βράδι της 28ης Φεβρουαρίου θα είχε αποτραπεί η σύγκρουση των τρένων.

Τη νύχτα της 24ης Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή τέσσερα 24ωρα πριν από την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, ο σταθμάρχης της βραδινής βάρδιας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς, εκτέλεσε 8 ενέργειες με κωδικό μεταβλητής «1». Την επόμενη νύχτα, ο Σαμαράς εκτέλεσε 16 ενέργειες με τον ίδιο κωδικό, όπως αναφέρει το protothema.gr.

Στις 26 Φεβρουαρίου, στο διάστημα μεταξύ 21:56:59 και 5:16:46 οι ενέργειες του Σαμαρά ήταν πολύ περισσότερες. Αυξήθηκαν στις 21. Στις 27 Φεβρουαρίου, μεταξύ 22:07:59 και 05:17, ο νυν προφυλακισμένος, ο επονομαζόμενος και «μοιραίος» σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς έδωσε 22 εντολές στο σύστημα ελέγχου των τρένων, οι οποίες έφεραν όλες τον κωδικό «1». Και στις 28 Φεβρουαρίου, ο ίδιος σταθμάρχης της νυχτερινής βάρδιας στον σταθμό της Λάρισας εκτέλεσε 17 εντολές, πάντα με τον κωδικό «1». Συνολικά 84 φορές κατά τη διάρκεια 5 οκτάωρων υπηρεσιών του ως σταθμάρχη, ο Βασίλης Σαμαράς προχώρησε σε χειρισμούς τους οποίους υποτίθεται πως απέφευγε, μάλλον επειδή δεν γνώριζε πώς να τους εκτελέσει.


Ο κωδικός «1» αναφέρεται στη διαδικασία της αυτόματης χάραξης, δηλαδή της όδευσης των αμαξοστοιχιών στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικών χειρισμών από τον σταθμάρχη. Πολύ σχηματικά, η αυτόματη χάραξη ενός σιδηροδρομικού δρομολογίου είναι μια «συνταγή» αυτοματοποιημένων ενεργειών, η οποία εξασφαλίζει ότι βρίσκονται στη σωστή θέση όλα τα κρίσιμα «κλειδιά» - δηλαδή οι συνδέσεις των σιδηροτροχιών προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.

Συνεπώς, περίπου όπως ισχύει με τον αυτόματο πιλότο των αεροσκαφών, ο προγραμματισμός της αυτόματης χάραξης ελαχιστοποιεί, ιδανικά εκμηδενίζει, το ανθρώπινο λάθος. Οι κινήσεις του Βασίλη Σαμαρά στη διάρκεια των προηγούμενων βαρδιών του αλλά και τη νύχτα του δυστυχήματος είναι καταγεγραμμένες σε έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας των συρμών ΟΣΕ στον σταθμό της Λάρισας, το οποίο έχει στη διάθεσή του το «Πρώτο ΘΕΜΑ».

Πρόκειται για ένα αντίγραφο του μητρώου ενεργειών, το οποίο ενημερώνεται αυτομάτως, καθώς όλες οι εντολές του σταθμάρχη καταχωρούνται την ίδια στιγμή που εισέρχονται στο σύστημα. Οταν, λοιπόν, στη στήλη με επικεφαλίδα «Κατάσταση μεταβλητής» σημειώνεται ο αριθμός 1, τότε ο εκάστοτε ελεγκτής αναγνωρίζει αμέσως ότι η καταχώρηση δηλώνει πως έγιναν χειρισμοί αυτόματης χάραξης.

Επομένως, είναι δεδομένο ότι ο Βασίλης Σαμαράς ολοκλήρωσε 84 φορές το πρωτόκολλο της αυτόματης χάραξης για τη διευθέτηση των συρμών στον τομέα ευθύνης του. Για κάποιο λόγο, που παραμένει άγνωστος έως σήμερα, ο Βασίλης Σαμαράς πήρε την απόφαση να κατευθύνει τα τρένα χειροκίνητα, παρακάμπτοντας τον τοπικό πίνακα σηματοδότησης που είχε στη διάθεσή του. Το αποτέλεσμα αυτής της επιλογής ήταν η φριχτή καταστροφή στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς.

Πηγή: protothema.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία