ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Τουριστικό λιμάνι υψηλών προδιαγραφών η μαρίνα Καλαμαριάς

Ο φιλόδοξος σχεδιασμός θα προχωρήσει μετά την έγκριση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης

 11/06/2020 12:22

Τουριστικό λιμάνι υψηλών προδιαγραφών η μαρίνα Καλαμαριάς
Φωτ. αρχείου

Φανή Σοβιτσλή

Σε ένα τουριστικό λιμάνι υψηλών προδιαγραφών, που θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής, πρόκειται να μετατραπεί η μαρίνα Καλαμαριάς. Ο σχεδιασμός που αφορά σε 165 στρέμματα θαλάσσιας ζώνης και 77 στρέμματα χερσαίας ζώνης θα προχωρήσει άμεσα, μετά το πράσινο φως που έδωσε η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ο νέος Γενικός Σχεδιασμός της Μαρίνας Καλαμαριάς στοχεύει στη συνολική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του τουριστικού λιμένα, έτσι ώστε αυτός να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής.

Ειδικότερα, ο σχεδιασμός προβλέπει στην πλήρη αξιοποίηση της θαλάσσιας ζώνης της Μαρίνας, καθώς και την βέλτιστη ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της, με στόχο την διαμόρφωση μίας Μαρίνας υψηλών προδιαγραφών και κορυφαίας ποιότητας και αισθητικής.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική εισήγηση των υπηρεσιών η περιοχή, που ονομάζεται Μικρό Έμβολο, στο παράκτιο μέτωπο της Καλαμαριάς, ανασχεδιάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει παραχωρηθεί, ενώ η χερσαία ζώνη της υπερβαίνει τα 50.000 τ.μ. και η χωροθέτησή της γίνεται σε δυο στάδια.

Οι άξονες της ανάπτυξης του τουριστικού λιμανιού

Οι βασικοί άξονες της ανάπτυξης του τουριστικού λιμανιού, όπως χαρακτηρίζεται, είναι:

*Οριοθέτηση της ακριβούς έκτασης της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας.

*Καθορισμός των επιτρεπόμενων χρήσεων γης ανά τομέα επί της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας.

*Καθορισμός των ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης για την ανέγερση, επέκταση, μετατροπή ή μετασκευή κτιρίων και εγκαταστάσεων, καθώς και καθορισμός της έκτασης της απαιτούμενης περίφραξης.

*Έγκριση των γενικών περιβαλλοντικών όρων για τη δημιουργία της Μαρίνας, ύστερα από την υποβολή Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων.

Μεταξύ των επιτρεπόμενων χρήσεων γης μπορούν να περιλαμβάνονται αθλητικές εγκαταστάσεις, γραφεία, τράπεζες, κτίρια διοίκησης, τουριστικές εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, εστιατόρια, αναψυκτήρια, κέντρα διασκέδασης, κατοικίες για μακροχρόνια μίσθωση, χώροι συνάθροισης κοινού, πολιτιστικά κτίρια, χώροι πρασίνου, κτίρια, γήπεδα στάθμευσης και αποθήκευσης, πρατήρια καυσίμων και εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς.

Ποια σκάφη θα εξυπηρετούνται

Στους βασικούς στόχους του Γενικού Σχεδιασμού της Μαρίνας Καλαμαριάς περιλαμβάνεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών διαφόρων μεγεθών και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα σκάφη.

Στη θαλάσσια ζώνη εκτός από τη συντήρηση των υφιστάμενων λιμενικών έργων είναι αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων υποδομών (μόνιμα αγκυροβόλια – ρεμέτζα, δίκτυα παροχών στα σκάφη κλπ.), καθώς και η προσθήκη καίριων λειτουργικών στοιχείων (σταθμός καυσίμων και παραλαβής καταλοίπων, νηοδόχος κατάλληλων διαστάσεων και ράμπα ανέλκυσης-καθέλκυσης σκαφών).

Ωστόσο η χερσαία ζώνη είναι αυτή, η οποία χαρακτηρίζεται από υποτυπώδεις εγκαταστάσεις και παντελή έλλειψη των αναγκαίων, σε μια σύγχρονη Μαρίνα, εξυπηρετήσεων. Υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης σημαντικών– κτιριακών κυρίως – υποδομών.

Επίσης, ο Γενικός Σχεδιασμός στοχεύει στην αποκατάσταση της αισθητικής της χερσαίας ζώνης και στη βελτίωση της «φιλικότητας» και ελκυστικότητας της. Όπως εξηγούν οι μελετητές, η εκτεταμένη χερσαία ζώνη της Μαρίνας χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης,. Είναι σε μεγάλο βαθμό αδιαμόρφωτη ή εγκαταλελειμμένη.

Επίσης ο Γενικός Σχεδιασμός στοχεύει στη διασφάλιση της συνέχειας του παραλιακού μετώπου και λειτουργική σύνδεση της Μαρίνας με την πόλη της Καλαμαριάς και το γύρω αστικό περιβάλλον.

Με τον προτεινόμενο Γενικό Σχεδιασμό της Μαρίνας Καλαμαριάς, η συνολική επιφάνεια της θαλάσσιας ζώνης της Μαρίνας ανέρχεται σε περίπου 165 στρέμματα και περιλαμβάνει την υφιστάμενη λιμενολεκάνη, η οποία οριοθετείται από τα παραλιακά μέτωπα όπισθεν των οποίων αναπτύσσεται η χερσαία ζώνη, τον αποσπασμένο κυματοθραύστη, τον βορειότερο και νοτιότερο προβλήτα.

Η χερσαία ζώνη της Μαρίνας, συνολικής επιφάνειας περίπου 77 στρεμμάτων, σύμφωνα με τον παρόντα γενικό σχεδιασμό, εκτείνεται μεταξύ της παραλιακής οδού Νικολάου Πλαστήρα στα ανατολικά, της πλαζ του ΕΟΤ και του χώρου Ομίλου Ερασιτεχνών Αλιέων Καλαμαριάς «Η Αγία Παρασκευή» στα βορειοδυτικά, και αδιαμόρφωτων εκτάσεων και χώρου πρασίνου στα νοτιοανατολικά. Η οδική πρόσβαση και η πρόσβαση πεζών στη χερσαία ζώνη θα γίνεται από τις υφιστάμενες δύο εισόδους (μία στο βόρειο και μία στο νότιο άκρο της) μέσω της οδού Νικολάου Πλαστήρα.

Ποιους όρους έθεσε η Μητροπολιτική Επιτροπή

Για την πρόληψη και περιορισμό των επιπτώσεων από την εφαρμογή του Σχεδίου, η Μητροπολιτική Επιτροπή έθεσε επτά όρους, δίνοντας τη θετική γνωμοδότησή της.

Οι όροι είναι:

1.Στις προτεινόμενες χρήσεις γης της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας να μην περιλαμβάνονται ξενοδοχεία, ξενώνες κλπ. και κατοικία προς μίσθωση δεδομένου της μικρής διαθέσιμης έκτασης της Μαρίνας και της άμεσης γειτνίασής της με τον αστικό ιστό του Δήμου Καλαμαριάς.

2.Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των κτιριακών υποδομών και του περιβάλλοντος χώρου και γενικότερα διαμόρφωσης της χερσαίας ζώνης, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τα ευρύτερα και τοπικά χαρακτηριστικά του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς και να παράγει ένα υψηλής ποιότητας και αισθητικής περιβάλλον.

3.Να υπάρχει ολοκληρωμένη διαχείριση όλων των παραγόμενων αποβλήτων επικινδύνων και μη από τις δραστηριότητες στη θαλάσσια αλλά και στη χερσαία ζώνη της Μαρίνας, σύμφωνα με τους εκάστοτε ισχύοντες σχεδιασμούς.

4.Να καταρτιστούν και να εγκριθούν αρμοδίως κατά τη λειτουργία της Μαρίνας Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης και Σχέδιο Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων.

5.Να γίνει κατάλληλη επιλογή αυτόχθονων ειδών χλωρίδας που θα φυτευτούν στους νέους ή και υφιστάμενους χώρους πρασίνου, ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η βιοποικιλότητα και να μην αλλοιωθεί η εικόνα του τοπίου.

6.Ο φορέας διαχείρισης της Μαρίνας να υλοποιεί πρόγραμμα παρακολούθησης της ποιότητας του περιβάλλοντος στο οποίο θα περιλαμβάνονται μετρήσεις ποιότητας θαλάσσιου περιβάλλοντος, μέτρηση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και του θορύβου για το σύνολο των εγκαταστάσεων και του μηχανολογικού εξοπλισμού καθώς και πρόγραμμα εσωτερικού και εξωτερικού ελέγχου του θαλάσσιου και του χερσαίου τμήματος της Μαρίνας.. Να υποβάλει ετήσιες εκθέσεις παρακολούθησης της ποιότητας περιβάλλοντος και της διαχείρισης αποβλήτων στις αρμόδιες περιβαλλοντικά ελεγκτικές αρχές προκειμένου να εντοπιστούν εγκαίρως απρόβλεπτες δυσμενείς επιπτώσεις για να ληφθούν τα κατάλληλα επανορθωτικά μέτρα.

7.Με ευθύνη του φορέα του έργου να γίνονται δεκτά σκάφη που θα διαθέτουν απαραιτήτως δεξαμενές συγκράτησης λυμάτων ή συστήματα καθαρισμού λυμάτων εγκεκριμένου τύπου.

Σε ένα τουριστικό λιμάνι υψηλών προδιαγραφών, που θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής, πρόκειται να μετατραπεί η μαρίνα Καλαμαριάς. Ο σχεδιασμός που αφορά σε 165 στρέμματα θαλάσσιας ζώνης και 77 στρέμματα χερσαίας ζώνης θα προχωρήσει άμεσα, μετά το πράσινο φως που έδωσε η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ο νέος Γενικός Σχεδιασμός της Μαρίνας Καλαμαριάς στοχεύει στη συνολική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του τουριστικού λιμένα, έτσι ώστε αυτός να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής.

Ειδικότερα, ο σχεδιασμός προβλέπει στην πλήρη αξιοποίηση της θαλάσσιας ζώνης της Μαρίνας, καθώς και την βέλτιστη ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της, με στόχο την διαμόρφωση μίας Μαρίνας υψηλών προδιαγραφών και κορυφαίας ποιότητας και αισθητικής.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική εισήγηση των υπηρεσιών η περιοχή, που ονομάζεται Μικρό Έμβολο, στο παράκτιο μέτωπο της Καλαμαριάς, ανασχεδιάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει παραχωρηθεί, ενώ η χερσαία ζώνη της υπερβαίνει τα 50.000 τ.μ. και η χωροθέτησή της γίνεται σε δυο στάδια.

Οι άξονες της ανάπτυξης του τουριστικού λιμανιού

Οι βασικοί άξονες της ανάπτυξης του τουριστικού λιμανιού, όπως χαρακτηρίζεται, είναι:

*Οριοθέτηση της ακριβούς έκτασης της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας.

*Καθορισμός των επιτρεπόμενων χρήσεων γης ανά τομέα επί της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας.

*Καθορισμός των ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης για την ανέγερση, επέκταση, μετατροπή ή μετασκευή κτιρίων και εγκαταστάσεων, καθώς και καθορισμός της έκτασης της απαιτούμενης περίφραξης.

*Έγκριση των γενικών περιβαλλοντικών όρων για τη δημιουργία της Μαρίνας, ύστερα από την υποβολή Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων.

Μεταξύ των επιτρεπόμενων χρήσεων γης μπορούν να περιλαμβάνονται αθλητικές εγκαταστάσεις, γραφεία, τράπεζες, κτίρια διοίκησης, τουριστικές εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, εστιατόρια, αναψυκτήρια, κέντρα διασκέδασης, κατοικίες για μακροχρόνια μίσθωση, χώροι συνάθροισης κοινού, πολιτιστικά κτίρια, χώροι πρασίνου, κτίρια, γήπεδα στάθμευσης και αποθήκευσης, πρατήρια καυσίμων και εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς.

Ποια σκάφη θα εξυπηρετούνται

Στους βασικούς στόχους του Γενικού Σχεδιασμού της Μαρίνας Καλαμαριάς περιλαμβάνεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών διαφόρων μεγεθών και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα σκάφη.

Στη θαλάσσια ζώνη εκτός από τη συντήρηση των υφιστάμενων λιμενικών έργων είναι αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων υποδομών (μόνιμα αγκυροβόλια – ρεμέτζα, δίκτυα παροχών στα σκάφη κλπ.), καθώς και η προσθήκη καίριων λειτουργικών στοιχείων (σταθμός καυσίμων και παραλαβής καταλοίπων, νηοδόχος κατάλληλων διαστάσεων και ράμπα ανέλκυσης-καθέλκυσης σκαφών).

Ωστόσο η χερσαία ζώνη είναι αυτή, η οποία χαρακτηρίζεται από υποτυπώδεις εγκαταστάσεις και παντελή έλλειψη των αναγκαίων, σε μια σύγχρονη Μαρίνα, εξυπηρετήσεων. Υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης σημαντικών– κτιριακών κυρίως – υποδομών.

Επίσης, ο Γενικός Σχεδιασμός στοχεύει στην αποκατάσταση της αισθητικής της χερσαίας ζώνης και στη βελτίωση της «φιλικότητας» και ελκυστικότητας της. Όπως εξηγούν οι μελετητές, η εκτεταμένη χερσαία ζώνη της Μαρίνας χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης,. Είναι σε μεγάλο βαθμό αδιαμόρφωτη ή εγκαταλελειμμένη.

Επίσης ο Γενικός Σχεδιασμός στοχεύει στη διασφάλιση της συνέχειας του παραλιακού μετώπου και λειτουργική σύνδεση της Μαρίνας με την πόλη της Καλαμαριάς και το γύρω αστικό περιβάλλον.

Με τον προτεινόμενο Γενικό Σχεδιασμό της Μαρίνας Καλαμαριάς, η συνολική επιφάνεια της θαλάσσιας ζώνης της Μαρίνας ανέρχεται σε περίπου 165 στρέμματα και περιλαμβάνει την υφιστάμενη λιμενολεκάνη, η οποία οριοθετείται από τα παραλιακά μέτωπα όπισθεν των οποίων αναπτύσσεται η χερσαία ζώνη, τον αποσπασμένο κυματοθραύστη, τον βορειότερο και νοτιότερο προβλήτα.

Η χερσαία ζώνη της Μαρίνας, συνολικής επιφάνειας περίπου 77 στρεμμάτων, σύμφωνα με τον παρόντα γενικό σχεδιασμό, εκτείνεται μεταξύ της παραλιακής οδού Νικολάου Πλαστήρα στα ανατολικά, της πλαζ του ΕΟΤ και του χώρου Ομίλου Ερασιτεχνών Αλιέων Καλαμαριάς «Η Αγία Παρασκευή» στα βορειοδυτικά, και αδιαμόρφωτων εκτάσεων και χώρου πρασίνου στα νοτιοανατολικά. Η οδική πρόσβαση και η πρόσβαση πεζών στη χερσαία ζώνη θα γίνεται από τις υφιστάμενες δύο εισόδους (μία στο βόρειο και μία στο νότιο άκρο της) μέσω της οδού Νικολάου Πλαστήρα.

Ποιους όρους έθεσε η Μητροπολιτική Επιτροπή

Για την πρόληψη και περιορισμό των επιπτώσεων από την εφαρμογή του Σχεδίου, η Μητροπολιτική Επιτροπή έθεσε επτά όρους, δίνοντας τη θετική γνωμοδότησή της.

Οι όροι είναι:

1.Στις προτεινόμενες χρήσεις γης της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας να μην περιλαμβάνονται ξενοδοχεία, ξενώνες κλπ. και κατοικία προς μίσθωση δεδομένου της μικρής διαθέσιμης έκτασης της Μαρίνας και της άμεσης γειτνίασής της με τον αστικό ιστό του Δήμου Καλαμαριάς.

2.Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των κτιριακών υποδομών και του περιβάλλοντος χώρου και γενικότερα διαμόρφωσης της χερσαίας ζώνης, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τα ευρύτερα και τοπικά χαρακτηριστικά του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς και να παράγει ένα υψηλής ποιότητας και αισθητικής περιβάλλον.

3.Να υπάρχει ολοκληρωμένη διαχείριση όλων των παραγόμενων αποβλήτων επικινδύνων και μη από τις δραστηριότητες στη θαλάσσια αλλά και στη χερσαία ζώνη της Μαρίνας, σύμφωνα με τους εκάστοτε ισχύοντες σχεδιασμούς.

4.Να καταρτιστούν και να εγκριθούν αρμοδίως κατά τη λειτουργία της Μαρίνας Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης και Σχέδιο Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων.

5.Να γίνει κατάλληλη επιλογή αυτόχθονων ειδών χλωρίδας που θα φυτευτούν στους νέους ή και υφιστάμενους χώρους πρασίνου, ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η βιοποικιλότητα και να μην αλλοιωθεί η εικόνα του τοπίου.

6.Ο φορέας διαχείρισης της Μαρίνας να υλοποιεί πρόγραμμα παρακολούθησης της ποιότητας του περιβάλλοντος στο οποίο θα περιλαμβάνονται μετρήσεις ποιότητας θαλάσσιου περιβάλλοντος, μέτρηση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και του θορύβου για το σύνολο των εγκαταστάσεων και του μηχανολογικού εξοπλισμού καθώς και πρόγραμμα εσωτερικού και εξωτερικού ελέγχου του θαλάσσιου και του χερσαίου τμήματος της Μαρίνας.. Να υποβάλει ετήσιες εκθέσεις παρακολούθησης της ποιότητας περιβάλλοντος και της διαχείρισης αποβλήτων στις αρμόδιες περιβαλλοντικά ελεγκτικές αρχές προκειμένου να εντοπιστούν εγκαίρως απρόβλεπτες δυσμενείς επιπτώσεις για να ληφθούν τα κατάλληλα επανορθωτικά μέτρα.

7.Με ευθύνη του φορέα του έργου να γίνονται δεκτά σκάφη που θα διαθέτουν απαραιτήτως δεξαμενές συγκράτησης λυμάτων ή συστήματα καθαρισμού λυμάτων εγκεκριμένου τύπου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία