ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τουρισμός και κλιματική αλλαγή εξαφάνισαν τις μαλαγουζιές από την αγορά της Β. Ελλάδας

Έρχονται ανατιμήσεις στις τιμές των κρασιών

 15/10/2022 10:00

Τουρισμός και κλιματική αλλαγή εξαφάνισαν τις μαλαγουζιές από την αγορά της Β. Ελλάδας

Έλενα Καραβασίλη

Δυσεύρετες έχουν γίνει ποικιλίες λευκών κρασιών από την ελληνική αγορά, με καταναλωτές σε μαγαζιά της Θεσσαλονίκης να ψάχνουν «με το κιάλι» τις μαλαγουζιές. Οινοποιοί περιγράφουν στη «ΜτΚ» ότι ο κυριότερος λόγος της έλλειψης που παρατηρείται είναι η αυξημένη ζήτηση, σε σχέση με τη σταθερή παραγωγή και ακολουθεί η κλιματική αλλαγή που «έκαψε» αμπελώνες, κυρίως στη νότια Ελλάδα.

stellios-boutaris-2.jpg
«Φέτος υπήρξε μεγάλη ζήτηση για συγκεκριμένα, δημοφιλή κρασιά, όπως είναι τα ροζέ και οι μαλαγουζιές που αποτελούν πλέον τάση. Επίσης, είχαμε σημαντική αύξηση στον ποιοτικό τουρισμό, κυρίως Αμερικανούς, που επιλέγουν εμφιαλωμένα κρασιά και φυσικά υπάρχει μία σαφής βελτίωση της εστίασης στην Ελλάδα. Έχουν βελτιωθεί δηλαδή οι λίστες κρασιών και εμπεριέχουν και βορειοελλαδίτικες ετικέτες», περιγράφει ο κ. Στέλιος Μπουτάρης που καθοδηγεί πλέον την ομάδα του Κτήματος Κυρ-Γιάννη και είναι πρόεδρος της ένωσης «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος». 

Είδος υπό …εξαφάνιση
338962-705009.jpg


Η «Μαλαγουζιά Γεροβασιλείου δεν υπάρχει πλέον ούτε σε e-shop πολλώ δε μάλλον για να την …πιεις στο ποτήρι. Ο κ. Αργύρης Γεροβασιλείου, οινολόγος και συνιδιοκτήτης του Κτήματος Γεροβασιλείου περιγράφει ότι η φύση του προϊόντος είναι τέτοια που μπορεί να τελειώσει. «Η βασική πηγή σταφυλιών του κτήματός μας είναι ο δικός μας αμπελώνας, 950 στρεμμάτων, οπότε η παραγωγή είναι περιορισμένη. Η φύση του προϊόντος, που παράγεται μία φορά τον χρόνο, η επιλογή μας να χρησιμοποιούμε μόνον δικά μας σταφύλια και η πολύ μεγάλη επιτυχία αυτού του κρασιού οδήγησαν στην έλλειψη. Έχουμε έλλειψη σε όλες τις λευκές και ροζέ ποικιλίες», αναφέρει. Συμπληρώνει ότι το κρασί ξαναπαίρνει τη θέση που του αξίζει και καταναλώνεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνον στο φαγητό, αντικαθιστώντας το «σκληρό αλκοόλ» και την μπύρα. «Βοήθησε σημαντικά και ο ποιοτικός τουρισμός των τελευταίων ετών, όπου ο κόσμος επιλέγει πλέον τα ελληνικά κρασιά, αλλά και τα wine bars που αποτελούν τη νέα τάση», αναφέρει ο κ. Γεροβασιλείου. 

Εξαγωγές στο φουλ 
3genies-ekthesi.webp


Ο κ. Σωτήρης Θωμαϊδης είναι ιδιοκτήτης του οινοποιείου «3 Γενιές Οινοποιείο Θωμαϊδη», με έδρα την Αριδαία. Περιγράφει ότι έχει αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση ως προς τις εξαγωγές κρασιών ελληνικής παραγωγής. Το δικό του οινοποιείο εξάγει τα κρασιά του σε Αμερική και Κίνα. "Το ελληνικό κρασί αρχίζει και αναβαθμίζεται. Εμείς που είμαστε μικρό οινοποιείο έχουμε παραγγελία 3.000 φιαλών για την Κινά. Αυτό επετεύχθη μέσω ενός προγράμματος, επιδοτούμενου από το κράτος, που αφορά στο διαφημιστικό κομμάτι και έτσι μπορέσαμε και ανοιχτήκαμε σε αυτήν την αγορά». Ο κ. Θωμαϊδης τονίζει ότι τα προγράμματα ΕΣΠΑ που «τρέχουν» έχουν συμβάλει σημαντικά στη διαφήμιση και κατ’ επέκταση στις εξαγωγές ελληνικών κρασιών.


Οι μεταβολές στο κλίμα επηρέασαν την παραγωγή 

Η κλιματική αλλαγή, σύμφωνα με τον κ. Θωμαϊδη είναι ακόμη ένας παράγοντας που οδήγησε στην έλλειψη ορισμένων λευκών ποικιλιών. «Υπάρχουν ζητήματα ως προς την ωρίμανση σταφυλιών, όπως οι μαλαγουζιές. Στη νότια Ελλάδα τα αμπέλια καταστράφηκαν, κάηκαν, με αποτέλεσμα να έχουμε μειωμένες παραγωγές», εξηγεί. Επίσης, ο ίδιος αναφέρει ότι έχουν αλλάξει οι ισορροπίες στα ιόντα των σταφυλιών με αποτέλεσμα «να είναι πιο δύσκολη η σταθεροποίηση του κρασιού. Υπάρχει μία αλλαγή στο περιβάλλον η οποία αποτυπώνεται έντονα στο οινοποιητικό κομμάτι. Σύμφωνα με το εργαστήριο αναλύσεων "Αμπελοοινική" που πιστοποιεί σχεδόν όλα τα εργαστήρια της Ελλάδας, διαπίστωσε ότι πλέον η διαδικασία της σταθεροποίησης είναι πολύ πιο δύσκολη λόγω αυτής της αλλαγής στο κλίμα».

Αυξήσεις στις τιμές

Αυτό που θα ακολουθήσει της έλλειψης των κρασιών και της ραγδαίας αύξησης στις τιμές των υλικών εμφιάλωσης (μπουκάλια, ετικέτες, φελλοί) είναι οι ανατιμήσεις των τιμών, μέσα στο επόμενο δίμηνο. «Όταν αγοράζαμε τη φιάλη 0,25 ευρώ και σήμερα κοστίζει 0,60, το κόστος του χαρτιού έχει τριπλασιαστεί και έχουν αυξηθεί τόσο πολύ τα υλικά συσκευασίας αλλά και το κόστος ενέργειας, είναι αναπόφευκτη η αύξηση στην τιμή του κρασιού. Ο κάθε οινοποιός θα αποφασίσει σε τι ανατιμήσεις θα προχωρήσει. Εμείς θα κάνουμε μία αύξηση της τάξεως του 5%», αναφέρει ο κ. Στέλιος Μπουτάρης.

Από την πλευρά του ο κ. Θωμαΐδης περιγράφει ότι τα έξοδα στα περισσότερα οινοποιία έχουν αυξηθεί στο 100%. «Το γυαλί έχει αυξηθεί στο 100%, στην ετικετοποιία έχουμε μία αύξηση της τάξεως του 30% και στον φελλό 20%. Ακόμα και οι παλέτες που στέλνουμε από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα έχουν αύξηση 25% στο κόστος τους. Αν δεν γίνουν ανατιμήσεις στις τιμές των κρασιών, οινοποιοί που ζουν αποκλειστικά και μόνον από αυτό, δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν», λέει χαρακτηριστικά.

Αναπόφευκτη θα είναι η αύξηση στις τιμές σύμφωνα και με τον κ. Γεροβασιλείου. «Οι ανατιμήσεις θα είναι μικρές της τάξεως του 10%, με την αλλαγή της σοδειάς, οπότε και θα βγει το κρασί στην αγορά», καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.10.2022


Δυσεύρετες έχουν γίνει ποικιλίες λευκών κρασιών από την ελληνική αγορά, με καταναλωτές σε μαγαζιά της Θεσσαλονίκης να ψάχνουν «με το κιάλι» τις μαλαγουζιές. Οινοποιοί περιγράφουν στη «ΜτΚ» ότι ο κυριότερος λόγος της έλλειψης που παρατηρείται είναι η αυξημένη ζήτηση, σε σχέση με τη σταθερή παραγωγή και ακολουθεί η κλιματική αλλαγή που «έκαψε» αμπελώνες, κυρίως στη νότια Ελλάδα.

stellios-boutaris-2.jpg
«Φέτος υπήρξε μεγάλη ζήτηση για συγκεκριμένα, δημοφιλή κρασιά, όπως είναι τα ροζέ και οι μαλαγουζιές που αποτελούν πλέον τάση. Επίσης, είχαμε σημαντική αύξηση στον ποιοτικό τουρισμό, κυρίως Αμερικανούς, που επιλέγουν εμφιαλωμένα κρασιά και φυσικά υπάρχει μία σαφής βελτίωση της εστίασης στην Ελλάδα. Έχουν βελτιωθεί δηλαδή οι λίστες κρασιών και εμπεριέχουν και βορειοελλαδίτικες ετικέτες», περιγράφει ο κ. Στέλιος Μπουτάρης που καθοδηγεί πλέον την ομάδα του Κτήματος Κυρ-Γιάννη και είναι πρόεδρος της ένωσης «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος». 

Είδος υπό …εξαφάνιση
338962-705009.jpg


Η «Μαλαγουζιά Γεροβασιλείου δεν υπάρχει πλέον ούτε σε e-shop πολλώ δε μάλλον για να την …πιεις στο ποτήρι. Ο κ. Αργύρης Γεροβασιλείου, οινολόγος και συνιδιοκτήτης του Κτήματος Γεροβασιλείου περιγράφει ότι η φύση του προϊόντος είναι τέτοια που μπορεί να τελειώσει. «Η βασική πηγή σταφυλιών του κτήματός μας είναι ο δικός μας αμπελώνας, 950 στρεμμάτων, οπότε η παραγωγή είναι περιορισμένη. Η φύση του προϊόντος, που παράγεται μία φορά τον χρόνο, η επιλογή μας να χρησιμοποιούμε μόνον δικά μας σταφύλια και η πολύ μεγάλη επιτυχία αυτού του κρασιού οδήγησαν στην έλλειψη. Έχουμε έλλειψη σε όλες τις λευκές και ροζέ ποικιλίες», αναφέρει. Συμπληρώνει ότι το κρασί ξαναπαίρνει τη θέση που του αξίζει και καταναλώνεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνον στο φαγητό, αντικαθιστώντας το «σκληρό αλκοόλ» και την μπύρα. «Βοήθησε σημαντικά και ο ποιοτικός τουρισμός των τελευταίων ετών, όπου ο κόσμος επιλέγει πλέον τα ελληνικά κρασιά, αλλά και τα wine bars που αποτελούν τη νέα τάση», αναφέρει ο κ. Γεροβασιλείου. 

Εξαγωγές στο φουλ 
3genies-ekthesi.webp


Ο κ. Σωτήρης Θωμαϊδης είναι ιδιοκτήτης του οινοποιείου «3 Γενιές Οινοποιείο Θωμαϊδη», με έδρα την Αριδαία. Περιγράφει ότι έχει αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση ως προς τις εξαγωγές κρασιών ελληνικής παραγωγής. Το δικό του οινοποιείο εξάγει τα κρασιά του σε Αμερική και Κίνα. "Το ελληνικό κρασί αρχίζει και αναβαθμίζεται. Εμείς που είμαστε μικρό οινοποιείο έχουμε παραγγελία 3.000 φιαλών για την Κινά. Αυτό επετεύχθη μέσω ενός προγράμματος, επιδοτούμενου από το κράτος, που αφορά στο διαφημιστικό κομμάτι και έτσι μπορέσαμε και ανοιχτήκαμε σε αυτήν την αγορά». Ο κ. Θωμαϊδης τονίζει ότι τα προγράμματα ΕΣΠΑ που «τρέχουν» έχουν συμβάλει σημαντικά στη διαφήμιση και κατ’ επέκταση στις εξαγωγές ελληνικών κρασιών.


Οι μεταβολές στο κλίμα επηρέασαν την παραγωγή 

Η κλιματική αλλαγή, σύμφωνα με τον κ. Θωμαϊδη είναι ακόμη ένας παράγοντας που οδήγησε στην έλλειψη ορισμένων λευκών ποικιλιών. «Υπάρχουν ζητήματα ως προς την ωρίμανση σταφυλιών, όπως οι μαλαγουζιές. Στη νότια Ελλάδα τα αμπέλια καταστράφηκαν, κάηκαν, με αποτέλεσμα να έχουμε μειωμένες παραγωγές», εξηγεί. Επίσης, ο ίδιος αναφέρει ότι έχουν αλλάξει οι ισορροπίες στα ιόντα των σταφυλιών με αποτέλεσμα «να είναι πιο δύσκολη η σταθεροποίηση του κρασιού. Υπάρχει μία αλλαγή στο περιβάλλον η οποία αποτυπώνεται έντονα στο οινοποιητικό κομμάτι. Σύμφωνα με το εργαστήριο αναλύσεων "Αμπελοοινική" που πιστοποιεί σχεδόν όλα τα εργαστήρια της Ελλάδας, διαπίστωσε ότι πλέον η διαδικασία της σταθεροποίησης είναι πολύ πιο δύσκολη λόγω αυτής της αλλαγής στο κλίμα».

Αυξήσεις στις τιμές

Αυτό που θα ακολουθήσει της έλλειψης των κρασιών και της ραγδαίας αύξησης στις τιμές των υλικών εμφιάλωσης (μπουκάλια, ετικέτες, φελλοί) είναι οι ανατιμήσεις των τιμών, μέσα στο επόμενο δίμηνο. «Όταν αγοράζαμε τη φιάλη 0,25 ευρώ και σήμερα κοστίζει 0,60, το κόστος του χαρτιού έχει τριπλασιαστεί και έχουν αυξηθεί τόσο πολύ τα υλικά συσκευασίας αλλά και το κόστος ενέργειας, είναι αναπόφευκτη η αύξηση στην τιμή του κρασιού. Ο κάθε οινοποιός θα αποφασίσει σε τι ανατιμήσεις θα προχωρήσει. Εμείς θα κάνουμε μία αύξηση της τάξεως του 5%», αναφέρει ο κ. Στέλιος Μπουτάρης.

Από την πλευρά του ο κ. Θωμαΐδης περιγράφει ότι τα έξοδα στα περισσότερα οινοποιία έχουν αυξηθεί στο 100%. «Το γυαλί έχει αυξηθεί στο 100%, στην ετικετοποιία έχουμε μία αύξηση της τάξεως του 30% και στον φελλό 20%. Ακόμα και οι παλέτες που στέλνουμε από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα έχουν αύξηση 25% στο κόστος τους. Αν δεν γίνουν ανατιμήσεις στις τιμές των κρασιών, οινοποιοί που ζουν αποκλειστικά και μόνον από αυτό, δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν», λέει χαρακτηριστικά.

Αναπόφευκτη θα είναι η αύξηση στις τιμές σύμφωνα και με τον κ. Γεροβασιλείου. «Οι ανατιμήσεις θα είναι μικρές της τάξεως του 10%, με την αλλαγή της σοδειάς, οπότε και θα βγει το κρασί στην αγορά», καταλήγει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09.10.2022


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία