ΠΑΙΔΕΙΑ

Το τέλος μιας διαφορετικής σχολικής χρονιάς

Λίγο πριν τη λήξη... Εκπρόσωποι της εκπαίδευσης κάνουν τον απολογισμό τους μέσω της "ΜτΚ"

 23/06/2020 11:00

Το τέλος μιας διαφορετικής σχολικής χρονιάς

Έλενα Αποστολίδου

Λίγες ημέρες πριν από το τέλος της ιδιαίτερης σχολικής χρονιάς, εκπρόσωποι όλου του φάσματος της εκπαίδευσης, κάνουν τον δικό τους απολογισμό μέσω της «ΜτΚ» και μιλούν για τη διαχείριση των κρίσιμων καταστάσεων που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν λόγω της εμφάνισης της πανδημίας στη χώρα μας, αλλά και τα νέα δεδομένα που έφερε η εξ αποστάσεως και στη συνέχεια η εκ περιτροπής εκπαίδευση, σε όλες τις σχολικές βαθμίδες.

koptsis-alexandros-perifereiakos-dieuthintis-ekpaideusis.jpg

Αλέξανδρος Κόπτσης, Διευθυντής Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΔΕΚΜ)

"Υπήρξαν πολλά, μη κανονικά γεγονότα"

Η σχολική χρονιά που ολοκληρώνεται ήταν πραγματικά ένας διαρκής μαραθώνιος. Ειδικότερα, ξεκινήσαμε την χρονιά με την κακοκαιρία στη Χαλκιδική όπου προκάλεσε μεγάλες καταστροφές σε σχολικές μονάδες του νομού, δυο ημέρες πριν από την έναρξη των σχολείων. Κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα με τα ολιγομελή σχολεία όπου καταφέραμε να τα διατηρήσουμε ακόμα και σε περιπτώσεις με ένα και δυο παιδιά και δεν χρειάστηκε να μετακινηθούν. Παράλληλα, κατορθώσαμε και διεκπεραιώσαμε με επιτυχία το θέμα της δίχρονης προσχολικής αγωγής σε όλους τους δήμους, χωρίς να έχουμε την βοήθεια που μας υποσχέθηκε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Επίσης, είχαμε την δύσκολη διαχείριση του πρώτου κρούσματος μαθητή με κορονοϊό στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια την αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Στην περίοδο που ακολούθησε έπρεπε να διαχειριστούμε ένα καινούργιο φαινόμενο της εκπαίδευσης που το κάναμε με έναν συντριπτικό ρυθμό λειτουργίας 90 χιλιάδων περίπου ψηφιακών τάξεων, με 200χιλιάδες μαθητές και 25χιλάδες εκπαιδευτικούς. Στη συνέχεια είχαμε την διαδοχική επαναλειτουργία των σχολείων και την εφαρμογή όλων αυτών των νέων δεδομένων. Άλλη μια δύσκολη περίοδος ήταν η διαχείριση του ζητήματος της επιστροφής των 30-35 σχολικών μονάδων της Κεντρικής Μακεδονίας που ήταν στο εξωτερικό, εκείνη, την πρώτη περίοδο του ξεσπάσματος της επιδημίας. Επίσης, είχαμε διάφορα επεισόδια, που καταγράφηκαν σε σχολικές μονάδες και αφορούσαν ενδοσχολικά ζητήματα. Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα υπάρξουν τόσα πολλά, μη κανονικά γεγονότα σε μια σχολική χρονιά. Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν όλα επιλύθηκαν με μια απόλυτα χρηστή διοίκηση με χαρακτηριστικά την απόλυτη διαφάνεια, την αξιοκρατία, την συνέπεια, τη σύνεση, την αντικειμενικότητα για τα οποία είμαι υπερήφανος. Με το στρατηγικό σχεδιασμό της πολιτικής ηγεσίας και με όρθρο προγραμματισμό και πολλή δουλειά της ΠΔΕΚΜ θεωρώ πως έως τώρα έχουμε πάει καλά. Προτεραιότητα μας είναι η ολοκλήρωση των Πανελλαδικών εξετάσεων για τις οποίες δημιουργήθηκε ένας νέος σχεδιασμός, ενώ στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στις προβλεπόμενες διαδικασίες για τη νέα χρονιά.

akritidou.jpg

Δρ Δήμητρα Ακριτίδου, Αντιδήμαρχος Παιδείας Δήμου Θεσσαλονίκης

"Παράξενη η φετινή σχολική χρονιά"

Η φετινή χρονιά ήταν "παράξενη" και σε εκπαιδευτικό επίπεδο, μιας και όλη η κοινωνία μαζί και η εκπαιδευτική, κλήθηκε να εφαρμόσει υγειονομικά πρωτόκολλα προκειμένου να λειτουργήσει. Η απότομη αναστολή λειτουργίας των σχολείων, διέκοψε απροσδόκητα τον κύκλο της σχολικής ζωής, με την απόφαση για τον χρόνο και τον τρόπο επαναλειτουργίας των σχολείων, να ήταν δύσκολη και "προαιρετική". Η για λίγες εβδομάδες επαναλειτουργία τους, εκτιμώ ότι ήταν μία δοκιμή, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή οργάνωσή τους τον Σεπτέμβριο. Δοκιμή βεβαίως στηριγμένη στις απόψεις περί της μειωμένης επικινδυνότητας των παιδιών. Η απόφαση να κάνουν οι μαθητές έστω και μερικές εβδομάδες μάθημα πριν τις καλοκαιρινές διακοπές, ήταν μία έμμεση παραδοχή ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπορούσε να αναπληρώσει το κενό έπειτα από δύο μήνες εγκλεισμού και φυσικά ο σχολικός κύκλος έπρεπε και για ψυχολογικούς λόγους να ολοκληρωθεί με την επαναλειτουργία των σχολείων.

Στην κορύφωση της κρίσης, εκτιμάται ότι 1,3 δισεκατομμύρια μαθητές σε 195 χώρες του πλανήτη μας από την πρωτοβάθμια έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση, κλείστηκαν στα σπίτια τους, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO. Στα σχολεία της πόλη μας τα μέτρα πρόληψης που είχαν υπαγορεύσει οι ειδικοί "τηρήθηκαν στο ακέραιο". Για το προσεχές σχολικό έτος σε τοπικό επίπεδο θα είμαστε έτοιμοι λειτουργικά, με τον απαιτούμενο υγειονομικό εξοπλισμό, προσδοκώντας την υποχώρηση της υγειονομικής κρίσης. Βεβαίως τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης θα αλλάξουν δραστικά τον τρόπο λειτουργίας των τάξεων και τον τρόπο διάδρασης των μαθητών με τους δασκάλους, αλλά και μεταξύ τους για τα επόμενα χρόνια.


kikinhs-doe.jpg

Θανάσης Κικινής, Πρόεδρος Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ)

"Ήρθαμε αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση"

Είμαστε στο τέλος μιας ιδιαίτερης χρονιάς για τους μαθητές και για τις οικογένειές τους και φυσικά για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε με τα γνωστά προβλήματα που έχουμε κάθε χρόνο και αυτά εκτιμούσαμε ότι θα είχαμε να διαχειριστούμε. Παράλληλα, πιστεύαμε ότι βρισκόμασταν στη διαχείριση των επερχόμενων νομοσχεδίων που θα ήταν υπό συζήτηση από την κυβέρνηση και περιμέναμε να μπούμε σε κάποιο διάλογο. Τελικά, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με το κλείσιμο των σχολείων εξαιτίας της πανδημίας αλλά και αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση εισόδου στη ζωή μας νομοθετημάτων με ένα πολύ περίεργο τρόπο, που δεν σεβάστηκε κανένα είδος θεσμικού διαλόγου και που η κυβέρνηση πρόσφατα ψήφισε στη βουλή κανόνας τα νόμο του κράτους. Διατάξεις που έχουν να κάνουν με την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα, με τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου αλλά και άλλες όπως η αυτοαξιολόγηση ουσιαστικά των σχολικών μονάδων, όπου είναι αντίθετες στις θέσεις μας και στον τρόπο που το υπουργείο Παιδείας διαχειρίστηκε την κατάσταση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επιπλέον, μπήκαν διατάξεις που στην πράξη ανατράπηκαν και οι οποίες επιτρέπουν τη ζωντανή αναμετάδοση μαθημάτων μέσα από την σχολική αίθουσα. Γενικότερα είδαμε ότι μέσα σε αυτή την κρίση που δημιούργησε η πανδημία, μέσα σε όλες αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που είχαμε όλοι να αντιμετωπίσουμε και χρειαζόμασταν μια ομοψυχία και μια κοινή στάση σε ζητήματα που θα αποφέρει τα καλύτερα αποτελέσματα για τους μαθητές μας, δυστυχώς ο χρόνος που επέλεξε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να συγκρουστεί με τους εκπαιδευτικούς και να προσπαθήσει να περάσει μέτρα, φέρνει την εκπαίδευση πολλά χρόνια πίσω. Η χρονιά κλείνει με αυτόν τον τρόπο και σίγουρα η χρονιά που θα ξεκινήσει θα έχει σκληρές αντιπαραθέσεις. Από εκεί και πέρα ελπίζουμε να μην έχουμε έξαρση της πανδημίας γιατί με τις ρυθμίσεις που κάνει η κυβέρνηση, όπως για παράδειγμα για τον αριθμό των μαθητών στα τμήματα και με τον τρόπο που επιλέγει να αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς, είναι δεδομένο ότι θα έχουμε καταστάσεις δύσκολες

kokonas-omospondia-gonewn.jpg

Θανάσης Κοκονάς, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας

"Οι γονείς προσπάθησαν να κρατήσουν τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία"

Η κατάσταση με τον κορονοϊό έφερε στην επιφάνεια μια σειρά από ζητήματα που όλο το προηγούμενο διάστημα η ομοσπονδία είχε αναδείξει. Ζητήματα που σχετίζονται με την σχολική στέγη, τον προαύλιο χώρο, την καθαριότητα, την κατάσταση μέσα στην οποία οι μαθητές υπάρχουν μέσα στην τάξη, τις συνθήκες υγιεινής και άλλα θέματα τα οποία ανέδειξαν την ανάγκη να υπάρξει ένας νέος σχεδιασμός για το σχολείο του 2020. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση έφερε ένα νομοσχέδιο προς διαβούλευση μέσα στην πανδημία, με κλειστά σχολεία και χωρίς να δίνει τη δυνατότητα στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να συζητήσουν πάνω σε αυτό το πολυνομοσχέδιο. Φυσικά, η υπουργός είχε αντίθετη άποψη, γεγονός πιστεύω που προκάλεσε και την αντίθεση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας γι' αυτό το νομοσχέδιο που επαναφέρει χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης παλαιότερων ετών, όπως την τράπεζα θεμάτων, τις εξετάσεις πανελλαδικού τύπου από την πρώτη λυκείου, την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, την επαναφορά της διαγωγής στο απολυτήριο, αλλά και το εξαιρετικά σημαντικό νέο δεδομένο που έφερε η τροπολογία για τις κάμερες μέσα στην τάξη. Το υπουργείο Παιδείας δεν εξασφάλισε ισότιμη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές. Οι γονείς, από την εικόνα που είχαμε όλο αυτό το διάστημα και με την βοήθεια των εκπαιδευτικών προσπάθησαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας να κρατήσουν σε επαφή τους μαθητές με την εκπαιδευτική διαδικασία και στη συνέχεια να τους προετοιμάσουν για την ομαλή επιστροφή τους στα σχολεία. Κατά τη γνώμη μας είναι επιτακτική ανάγκη να παρθούν τώρα και με κρατική ευθύνη όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλιστεί η προστασία της υγείας των μαθητών για τη νέα σχολική χρονιά.

katerina-stamatika.jpg

Κατερίνα Σταματίκα, Ψυχολόγος, ειδική παιδαγωγός

"Ολοκλήρωση του σχολείου χωρίς αποφοιτήσεις και εκδρομές"

Ολοκληρώνεται μια διαφορετική και περίεργη σχολική χρονιά που καμία σχέση δεν έχει με όλες τις προηγούμενες για τους μαθητές, τους γονείς τους και φυσικά τους εκπαιδευτικούς, που είχαν τη δυνατότητα να μάθουν να χρησιμοποιούν νέα εργαλεία και να προσεγγίσουν την μάθηση και την εκπαίδευση με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, αυτό της σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης. Οι μαθητές από την δική τους πλευρά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης μέσω της απόστασης και της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Πιστεύω ότι υπήρξε πολύ καλή προσαρμογή σε αυτά τα νέα δεδομένα, αλλά σε καμία περίπτωση η δια ζώσης εκπαίδευση και ο δάσκαλος μέσα στην τάξη δεν αντικαθίσταται από όλη αυτή τη νέα διαδικασία.

Για τους μαθητές τα πράγματα ήταν περίεργα, κάποια παιδιά "φοβηθήκαν" περισσότερο και κάποια άλλα λιγότερα, ανάλογα με τον τρόπο που αντιμετώπισε το θέμα της πανδημίας η οικογένειά τους. Για τα παιδιά υπήρξε η έλλειψη της καθημερινότητας και της επαφής με τους φίλους και τους συμμαθητές. Βέβαια, εδώ πρέπει να υπογραμμίσουμε την ιδιαιτερότητα των τελειόφοιτων της Γ' λυκείου και της Ε' δημοτικού όπου είναι ούτως η άλλως μια διαφορετική χρονιά γι’ αυτούς, με πολλά άγχη και αγωνίες, αλλά τώρα βιώνουν και την ολοκλήρωση αυτής της περιόδου χωρίς το τέλος που θα ήθελαν. Δεν έκαναν μαθήματα τις τελευταίες ημέρες για τις γνωστές πλάκες, τις κοπάνες ή το μπουγέλο των τελευταίων ημερών. Χρειάστηκε να αποχωριστούν πολύ νωρίτερα τους φίλους τους, χωρίς να ολοκληρώσουν τη χρονιά όπως συνηθίζεται με εκδρομές, λευκώματα, γιορτές και αποφοιτήσεις. Έτσι, γι' αυτά τα παιδιά έχει μείνει ένα κενό σε αυτόν τον κύκλο της εκπαίδευσης τους, όχι τόσο για το εκπαιδευτικό αλλά για το ψυχολογικό κομμάτι της ανάμνησης και της ολοκλήρωση των σπουδών τους είτε ήταν στο δημοτικό, είτε στο λύκειο. Σε κάθε περίπτωση η υγεία είναι ότι σημαντικότερο αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα παιδιά αυτά στερήθηκαν σημαντικές στιγμές της ζωής τους.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουνίου 2020

Λίγες ημέρες πριν από το τέλος της ιδιαίτερης σχολικής χρονιάς, εκπρόσωποι όλου του φάσματος της εκπαίδευσης, κάνουν τον δικό τους απολογισμό μέσω της «ΜτΚ» και μιλούν για τη διαχείριση των κρίσιμων καταστάσεων που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν λόγω της εμφάνισης της πανδημίας στη χώρα μας, αλλά και τα νέα δεδομένα που έφερε η εξ αποστάσεως και στη συνέχεια η εκ περιτροπής εκπαίδευση, σε όλες τις σχολικές βαθμίδες.

koptsis-alexandros-perifereiakos-dieuthintis-ekpaideusis.jpg

Αλέξανδρος Κόπτσης, Διευθυντής Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΔΕΚΜ)

"Υπήρξαν πολλά, μη κανονικά γεγονότα"

Η σχολική χρονιά που ολοκληρώνεται ήταν πραγματικά ένας διαρκής μαραθώνιος. Ειδικότερα, ξεκινήσαμε την χρονιά με την κακοκαιρία στη Χαλκιδική όπου προκάλεσε μεγάλες καταστροφές σε σχολικές μονάδες του νομού, δυο ημέρες πριν από την έναρξη των σχολείων. Κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα με τα ολιγομελή σχολεία όπου καταφέραμε να τα διατηρήσουμε ακόμα και σε περιπτώσεις με ένα και δυο παιδιά και δεν χρειάστηκε να μετακινηθούν. Παράλληλα, κατορθώσαμε και διεκπεραιώσαμε με επιτυχία το θέμα της δίχρονης προσχολικής αγωγής σε όλους τους δήμους, χωρίς να έχουμε την βοήθεια που μας υποσχέθηκε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Επίσης, είχαμε την δύσκολη διαχείριση του πρώτου κρούσματος μαθητή με κορονοϊό στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια την αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Στην περίοδο που ακολούθησε έπρεπε να διαχειριστούμε ένα καινούργιο φαινόμενο της εκπαίδευσης που το κάναμε με έναν συντριπτικό ρυθμό λειτουργίας 90 χιλιάδων περίπου ψηφιακών τάξεων, με 200χιλιάδες μαθητές και 25χιλάδες εκπαιδευτικούς. Στη συνέχεια είχαμε την διαδοχική επαναλειτουργία των σχολείων και την εφαρμογή όλων αυτών των νέων δεδομένων. Άλλη μια δύσκολη περίοδος ήταν η διαχείριση του ζητήματος της επιστροφής των 30-35 σχολικών μονάδων της Κεντρικής Μακεδονίας που ήταν στο εξωτερικό, εκείνη, την πρώτη περίοδο του ξεσπάσματος της επιδημίας. Επίσης, είχαμε διάφορα επεισόδια, που καταγράφηκαν σε σχολικές μονάδες και αφορούσαν ενδοσχολικά ζητήματα. Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα υπάρξουν τόσα πολλά, μη κανονικά γεγονότα σε μια σχολική χρονιά. Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν όλα επιλύθηκαν με μια απόλυτα χρηστή διοίκηση με χαρακτηριστικά την απόλυτη διαφάνεια, την αξιοκρατία, την συνέπεια, τη σύνεση, την αντικειμενικότητα για τα οποία είμαι υπερήφανος. Με το στρατηγικό σχεδιασμό της πολιτικής ηγεσίας και με όρθρο προγραμματισμό και πολλή δουλειά της ΠΔΕΚΜ θεωρώ πως έως τώρα έχουμε πάει καλά. Προτεραιότητα μας είναι η ολοκλήρωση των Πανελλαδικών εξετάσεων για τις οποίες δημιουργήθηκε ένας νέος σχεδιασμός, ενώ στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στις προβλεπόμενες διαδικασίες για τη νέα χρονιά.

akritidou.jpg

Δρ Δήμητρα Ακριτίδου, Αντιδήμαρχος Παιδείας Δήμου Θεσσαλονίκης

"Παράξενη η φετινή σχολική χρονιά"

Η φετινή χρονιά ήταν "παράξενη" και σε εκπαιδευτικό επίπεδο, μιας και όλη η κοινωνία μαζί και η εκπαιδευτική, κλήθηκε να εφαρμόσει υγειονομικά πρωτόκολλα προκειμένου να λειτουργήσει. Η απότομη αναστολή λειτουργίας των σχολείων, διέκοψε απροσδόκητα τον κύκλο της σχολικής ζωής, με την απόφαση για τον χρόνο και τον τρόπο επαναλειτουργίας των σχολείων, να ήταν δύσκολη και "προαιρετική". Η για λίγες εβδομάδες επαναλειτουργία τους, εκτιμώ ότι ήταν μία δοκιμή, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή οργάνωσή τους τον Σεπτέμβριο. Δοκιμή βεβαίως στηριγμένη στις απόψεις περί της μειωμένης επικινδυνότητας των παιδιών. Η απόφαση να κάνουν οι μαθητές έστω και μερικές εβδομάδες μάθημα πριν τις καλοκαιρινές διακοπές, ήταν μία έμμεση παραδοχή ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπορούσε να αναπληρώσει το κενό έπειτα από δύο μήνες εγκλεισμού και φυσικά ο σχολικός κύκλος έπρεπε και για ψυχολογικούς λόγους να ολοκληρωθεί με την επαναλειτουργία των σχολείων.

Στην κορύφωση της κρίσης, εκτιμάται ότι 1,3 δισεκατομμύρια μαθητές σε 195 χώρες του πλανήτη μας από την πρωτοβάθμια έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση, κλείστηκαν στα σπίτια τους, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO. Στα σχολεία της πόλη μας τα μέτρα πρόληψης που είχαν υπαγορεύσει οι ειδικοί "τηρήθηκαν στο ακέραιο". Για το προσεχές σχολικό έτος σε τοπικό επίπεδο θα είμαστε έτοιμοι λειτουργικά, με τον απαιτούμενο υγειονομικό εξοπλισμό, προσδοκώντας την υποχώρηση της υγειονομικής κρίσης. Βεβαίως τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης θα αλλάξουν δραστικά τον τρόπο λειτουργίας των τάξεων και τον τρόπο διάδρασης των μαθητών με τους δασκάλους, αλλά και μεταξύ τους για τα επόμενα χρόνια.


kikinhs-doe.jpg

Θανάσης Κικινής, Πρόεδρος Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ)

"Ήρθαμε αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση"

Είμαστε στο τέλος μιας ιδιαίτερης χρονιάς για τους μαθητές και για τις οικογένειές τους και φυσικά για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε με τα γνωστά προβλήματα που έχουμε κάθε χρόνο και αυτά εκτιμούσαμε ότι θα είχαμε να διαχειριστούμε. Παράλληλα, πιστεύαμε ότι βρισκόμασταν στη διαχείριση των επερχόμενων νομοσχεδίων που θα ήταν υπό συζήτηση από την κυβέρνηση και περιμέναμε να μπούμε σε κάποιο διάλογο. Τελικά, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με το κλείσιμο των σχολείων εξαιτίας της πανδημίας αλλά και αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση εισόδου στη ζωή μας νομοθετημάτων με ένα πολύ περίεργο τρόπο, που δεν σεβάστηκε κανένα είδος θεσμικού διαλόγου και που η κυβέρνηση πρόσφατα ψήφισε στη βουλή κανόνας τα νόμο του κράτους. Διατάξεις που έχουν να κάνουν με την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα, με τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου αλλά και άλλες όπως η αυτοαξιολόγηση ουσιαστικά των σχολικών μονάδων, όπου είναι αντίθετες στις θέσεις μας και στον τρόπο που το υπουργείο Παιδείας διαχειρίστηκε την κατάσταση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επιπλέον, μπήκαν διατάξεις που στην πράξη ανατράπηκαν και οι οποίες επιτρέπουν τη ζωντανή αναμετάδοση μαθημάτων μέσα από την σχολική αίθουσα. Γενικότερα είδαμε ότι μέσα σε αυτή την κρίση που δημιούργησε η πανδημία, μέσα σε όλες αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που είχαμε όλοι να αντιμετωπίσουμε και χρειαζόμασταν μια ομοψυχία και μια κοινή στάση σε ζητήματα που θα αποφέρει τα καλύτερα αποτελέσματα για τους μαθητές μας, δυστυχώς ο χρόνος που επέλεξε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να συγκρουστεί με τους εκπαιδευτικούς και να προσπαθήσει να περάσει μέτρα, φέρνει την εκπαίδευση πολλά χρόνια πίσω. Η χρονιά κλείνει με αυτόν τον τρόπο και σίγουρα η χρονιά που θα ξεκινήσει θα έχει σκληρές αντιπαραθέσεις. Από εκεί και πέρα ελπίζουμε να μην έχουμε έξαρση της πανδημίας γιατί με τις ρυθμίσεις που κάνει η κυβέρνηση, όπως για παράδειγμα για τον αριθμό των μαθητών στα τμήματα και με τον τρόπο που επιλέγει να αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς, είναι δεδομένο ότι θα έχουμε καταστάσεις δύσκολες

kokonas-omospondia-gonewn.jpg

Θανάσης Κοκονάς, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας

"Οι γονείς προσπάθησαν να κρατήσουν τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία"

Η κατάσταση με τον κορονοϊό έφερε στην επιφάνεια μια σειρά από ζητήματα που όλο το προηγούμενο διάστημα η ομοσπονδία είχε αναδείξει. Ζητήματα που σχετίζονται με την σχολική στέγη, τον προαύλιο χώρο, την καθαριότητα, την κατάσταση μέσα στην οποία οι μαθητές υπάρχουν μέσα στην τάξη, τις συνθήκες υγιεινής και άλλα θέματα τα οποία ανέδειξαν την ανάγκη να υπάρξει ένας νέος σχεδιασμός για το σχολείο του 2020. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση έφερε ένα νομοσχέδιο προς διαβούλευση μέσα στην πανδημία, με κλειστά σχολεία και χωρίς να δίνει τη δυνατότητα στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να συζητήσουν πάνω σε αυτό το πολυνομοσχέδιο. Φυσικά, η υπουργός είχε αντίθετη άποψη, γεγονός πιστεύω που προκάλεσε και την αντίθεση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας γι' αυτό το νομοσχέδιο που επαναφέρει χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης παλαιότερων ετών, όπως την τράπεζα θεμάτων, τις εξετάσεις πανελλαδικού τύπου από την πρώτη λυκείου, την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, την επαναφορά της διαγωγής στο απολυτήριο, αλλά και το εξαιρετικά σημαντικό νέο δεδομένο που έφερε η τροπολογία για τις κάμερες μέσα στην τάξη. Το υπουργείο Παιδείας δεν εξασφάλισε ισότιμη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές. Οι γονείς, από την εικόνα που είχαμε όλο αυτό το διάστημα και με την βοήθεια των εκπαιδευτικών προσπάθησαν κατά τη διάρκεια της καραντίνας να κρατήσουν σε επαφή τους μαθητές με την εκπαιδευτική διαδικασία και στη συνέχεια να τους προετοιμάσουν για την ομαλή επιστροφή τους στα σχολεία. Κατά τη γνώμη μας είναι επιτακτική ανάγκη να παρθούν τώρα και με κρατική ευθύνη όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλιστεί η προστασία της υγείας των μαθητών για τη νέα σχολική χρονιά.

katerina-stamatika.jpg

Κατερίνα Σταματίκα, Ψυχολόγος, ειδική παιδαγωγός

"Ολοκλήρωση του σχολείου χωρίς αποφοιτήσεις και εκδρομές"

Ολοκληρώνεται μια διαφορετική και περίεργη σχολική χρονιά που καμία σχέση δεν έχει με όλες τις προηγούμενες για τους μαθητές, τους γονείς τους και φυσικά τους εκπαιδευτικούς, που είχαν τη δυνατότητα να μάθουν να χρησιμοποιούν νέα εργαλεία και να προσεγγίσουν την μάθηση και την εκπαίδευση με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, αυτό της σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης. Οι μαθητές από την δική τους πλευρά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης μέσω της απόστασης και της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Πιστεύω ότι υπήρξε πολύ καλή προσαρμογή σε αυτά τα νέα δεδομένα, αλλά σε καμία περίπτωση η δια ζώσης εκπαίδευση και ο δάσκαλος μέσα στην τάξη δεν αντικαθίσταται από όλη αυτή τη νέα διαδικασία.

Για τους μαθητές τα πράγματα ήταν περίεργα, κάποια παιδιά "φοβηθήκαν" περισσότερο και κάποια άλλα λιγότερα, ανάλογα με τον τρόπο που αντιμετώπισε το θέμα της πανδημίας η οικογένειά τους. Για τα παιδιά υπήρξε η έλλειψη της καθημερινότητας και της επαφής με τους φίλους και τους συμμαθητές. Βέβαια, εδώ πρέπει να υπογραμμίσουμε την ιδιαιτερότητα των τελειόφοιτων της Γ' λυκείου και της Ε' δημοτικού όπου είναι ούτως η άλλως μια διαφορετική χρονιά γι’ αυτούς, με πολλά άγχη και αγωνίες, αλλά τώρα βιώνουν και την ολοκλήρωση αυτής της περιόδου χωρίς το τέλος που θα ήθελαν. Δεν έκαναν μαθήματα τις τελευταίες ημέρες για τις γνωστές πλάκες, τις κοπάνες ή το μπουγέλο των τελευταίων ημερών. Χρειάστηκε να αποχωριστούν πολύ νωρίτερα τους φίλους τους, χωρίς να ολοκληρώσουν τη χρονιά όπως συνηθίζεται με εκδρομές, λευκώματα, γιορτές και αποφοιτήσεις. Έτσι, γι' αυτά τα παιδιά έχει μείνει ένα κενό σε αυτόν τον κύκλο της εκπαίδευσης τους, όχι τόσο για το εκπαιδευτικό αλλά για το ψυχολογικό κομμάτι της ανάμνησης και της ολοκλήρωση των σπουδών τους είτε ήταν στο δημοτικό, είτε στο λύκειο. Σε κάθε περίπτωση η υγεία είναι ότι σημαντικότερο αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα παιδιά αυτά στερήθηκαν σημαντικές στιγμές της ζωής τους.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουνίου 2020

Επιλέξτε Κατηγορία