ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το σχέδιο Μητσοτάκη για τη Βόρεια Ελλάδα

Ποιο ρόλο θα παίξουν Καραμανλής και Καράογλου

 21/07/2019 20:23

Το σχέδιο Μητσοτάκη για τη Βόρεια Ελλάδα

Νίκος Οικονόμου

Ο ΟΑΣΘ, η ΔΕΘ, η ενίσχυση του ρόλου των δύο πανεπιστημίων της χώρας. Τα όπλα για τη Δυτική και την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη. Ποιοι είναι οι νέοι ισχυροί παίκτες στην κυβέρνηση από τη Βόρεια Ελλάδα, ο κομβικός ρόλος του Κώστα Καραμανλή και του Θόδωρου Καράογλου, και η ευρωπαϊκή ενίσχυση από τον Μαργαρίτη Σχοινά.

Το αναπτυξιακό σχέδιο για τη Βόρεια Ελλάδα, τη Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη σχεδιάζει η νέα κυβέρνηση με σκοπό να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και συνολικά την οικονομία στο βόρειο κομμάτι της χώρας, με την ατζέντα των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων να είναι μεγάλη.

Στο επίπεδο των υποδομών στόχος της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι το περαιτέρω σπάσιμο της απομόνωσης πόλεων της Μακεδονίας, που δεν είναι συνδεδεμένες με το κεντρικό δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων και αφορούν τα οδικά δίκτυα που ενώνουν τη Δράμα με την Εγνατία, την Πτολεμαΐδα με τη Φλώρινα, τα Γιαννιτσά και την Έδεσσα με τη Θεσσαλονίκη. 

Ακόμη, όπως έχει τονίσει προεκλογικά ο πρόεδρος της ΝΔ, η κυβέρνηση θα προχωρήσει τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την εθνική οδό, για να διευκολυνθεί η επιχειρηματικότητα και οι εξαγωγές. Θα αναβαθμίσει το οδικό δίκτυο Μουδανιά - Νικήτη στη Χαλκιδική, ενώ μεγάλη σημασία αποδίδει η κυβέρνηση στη σιδηροδρομική Εγνατία, με τη νέα παράκτια χάραξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.

Για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη το κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνει την αποτελεσματική εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου της περιοχής και ειδικά των βιομηχανικών ορυκτών. Όσο για τη Δυτική Μακεδονία, εκεί η μεγάλη πρόκληση, τόσο για την κυβέρνηση όσο και για την ανάπτυξη της περιοχής, λέγεται μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή με την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ακόμη η κυβέρνηση έχει βάλει στην άμεση ατζέντα της τη στήριξη του πρότζεκτ για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, που ακουμπά επάνω σε εφτά δήμους και το οποίο έχει εκπονήσει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Για τη Συμφωνία των Πρεσπών στην κυβέρνηση λένε ότι πρόκειται για μία διεθνή συμφωνία, η οποία είναι πολύ δύσκολο να τροποποιηθεί ή να καταργηθεί. Αυτό που θα επιδιώξει η κυβέρνηση είναι να μειώσει τις αρνητικές συνέπειες της συμφωνίας, ξεκινώντας μία διεθνή καμπάνια για την ανάδειξη της ελληνικής πραγματικής Μακεδονίας, για την προστασία των εμπορικών σημάτων των μακεδονικών προϊόντων και την προστασία των συμφερόντων της χώρας κατά τη διαπραγμάτευση της γείτονος με την Ε.Ε.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται το σχέδιο για τους «Δρόμους του Μεγάλου Αλεξάνδρου», ένα φιλόδοξο σχέδιο που τρέχει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και στηρίζουν ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση, το οποίο ενσωματώνει τα προϊόντα της Μακεδονίας και της Θράκης με τις φυσικές ομορφιές και τα πολιτιστικά τους μνημεία. 

Στόχος είναι το brand «Μακεδονία» να γίνει πόλος έλξης επενδυτών, επισκεπτών και καταναλωτών, και να αποτελέσει κινητήριο μοχλό εξωστρέφειας για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα. Στην καρδιά αυτού του σχεδίου από πλευράς πολιτισμικών μνημείων βρίσκεται το τρίγωνο που περιλαμβάνει τη Βεργίνα, την Πέλλα και την Αμφίπολη, καθώς και τον Όλυμπο, έναν τόπο που η κυβέρνηση θέλει να προβάλει και να εκμεταλλευθεί διεθνώς.

Στα της Θεσσαλονίκης τώρα, όπου ο στόχος είναι να γίνει η πόλη της καινοτομίας, του πολιτισμού και της εξωστρέφειας. Με κεντρικό και αναβαθμισμένο το ρόλο των δύο πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της πόλης, το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, τα οποία η κυβέρνηση θα ενισχύσει. 

Με τη δημιουργία περισσότερων προπτυχιακών προγραμμάτων στα Αγγλικά, την ανάπτυξη αγγλόφωνων τμημάτων και τη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά και στόχο την προσέλκυση φοιτητών από όλη τη Βαλκανική. Σε αυτήν τη λογική μεγάλη σημασία αποδίδει η κυβέρνηση στο να αναπτυχθεί στη Θεσσαλονίκη μία πραγματική ζώνη καινοτομίας. Στο πνεύμα των ΣΔΙΤ και με συνεργασία και σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, του κράτους και της κοινωνίας των πολιτών, ενώ θα εξετασθεί η θέσπιση πρόσθετων κινήτρων.

Έτερος κυβερνητικός στόχος είναι και η αναβάθμιση της ΔΕΘ, όπου είναι πολύ πιθανό να επιδιωχθεί η εύρεση στρατηγικού επενδυτή, ώστε η Έκθεση να αναδειχθεί σε παγκόσμιου βεληνεκούς εκθεσιακό φορέα. Με δεύτερο στόχο την ουσιαστική ανάπλαση του χώρου της Έκθεσης, που μπορεί να διαμορφωθεί σε έναν σύγχρονο εκθεσιακό χώρο που όχι απλά θα προβάλλει τη Θεσσαλονίκη αλλά θα γίνει και πόλος επισκεψιμότητας και δραστηριότητας για ολόκληρο το χρόνο.

Για τον ΟΑΣΘ, που θεωρείται η καυτή πατάτα της Θεσσαλονίκης, ο στόχος της κυβέρνησης είναι η όσο γίνεται γρηγορότερη αλλά και αποτελεσματικότερη αναδιαμόρφωση του Οργανισμού, όπου πολύ σύντομα στελέχη, που θα είναι ικανά, θα αναλάβουν να κάνουν έργο αντάξιο της Θεσσαλονίκης και των κατοίκων της. Ο στόχος είναι μέχρι τη ΔΕΘ να είναι έτοιμος ο οδικός χάρτης για το πώς θα υλοποιηθεί με ακρίβεια η αναδιάρθρωση του ΟΑΣΘ.

Όσο για το δομή της κυβέρνησης στη Βόρεια Ελλάδα, αυτό που θα επιδιωχθεί είναι η ενίσχυση του υφυπουργείου Μακεδονίας - Θράκης χωρίς περιττές δυαρχίες. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό είναι πολύ πιθανό να επαναδραστηριοποιηθεί η Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του ΥΜΑΘ, η οποία θα υποδέχεται επενδυτικά σχέδια, θα ελέγχει τη νομιμότητά τους θα τα αξιολογεί και τελικά θα εγκρίνει τη χρηματοδότησή τους.

Οι παίκτες του βορρά

Σε επίπεδο ανθρώπων αυτήν τη δουλειά στη Βόρεια Ελλάδα την έχουν αναλάβει κυρίως ένας υπουργός και ένας υφυπουργός. Ο υπουργός είναι ο Κώστας Καραμανλής ως επικεφαλής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος θα έχει το βάρος πολλών θεμάτων της Βόρειας Ελλάδας, όπως είναι οι υποδομές, ο ΟΑΣΘ και τα οδικά δίκτυα. Ο υφυπουργός είναι ο Μακεδονίας-Θράκης Θόδωρος Καράογλου, που θα έχει μια γενική εποπτεία του κυβερνητικού έργου στην περιοχή.

Πολλά βλέμματα στη Μακεδονία και τη Θράκη θα ρίχνουν και οι βορειοελλαδίτες κυβερνητικοί. Κυρίως ο υφυπουργός παρά τον πρωθυπουργό αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου Άκης Σκέρτσος, η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Φωτεινή Αραμπατζή, οι υφυπουργοί Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς καθώς και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Σημαντική βοήθεια στο κυβερνητικό έργο για τη Βόρεια Ελλάδα θα δίνουν και οι δύο γενικοί γραμματείς από τη Θεσσαλονίκη. Ο δικηγόρος και νέος γενικός γραμματέας Εθνικής Άμυνας Αντώνης Οικονόμου, που είναι ο μόνος γενικός γραμματέας που επανέρχεται στο ίδιο πόστο (ήταν και το 2012 επί κυβέρνησης Αντώνη Σαμαρά) και ο πρώην γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και νέος γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Ευρωπαϊκή εσάνς

Τέλος, η Θεσσαλονίκη διαθέτει από την Πέμπτη και έναν νέο ισχυρό παίκτη με ευρωπαϊκό αέρα. Ο λόγος για τον νέο έλληνα επίτροπο στην Ε.Ε. Μαργαρίτη Σχοινά. 

Ο τεχνοκράτης με πλούσια εμπειρία από τα ευρωπαϊκά πράγματα, που είναι μισός Θεσσαλονικιός (εδώ γεννήθηκε), μισός Χαλκιδικιώτης (έλκει την καταγωγή του από τη Φούρκα Κασσανδρείας) και είναι παντρεμένος με Ισπανίδα, θεωρείται βέβαιο ότι την επόμενη πενταετία θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Βόρειας Ελλάδας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουλίου 2019

Ο ΟΑΣΘ, η ΔΕΘ, η ενίσχυση του ρόλου των δύο πανεπιστημίων της χώρας. Τα όπλα για τη Δυτική και την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη. Ποιοι είναι οι νέοι ισχυροί παίκτες στην κυβέρνηση από τη Βόρεια Ελλάδα, ο κομβικός ρόλος του Κώστα Καραμανλή και του Θόδωρου Καράογλου, και η ευρωπαϊκή ενίσχυση από τον Μαργαρίτη Σχοινά.

Το αναπτυξιακό σχέδιο για τη Βόρεια Ελλάδα, τη Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη σχεδιάζει η νέα κυβέρνηση με σκοπό να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και συνολικά την οικονομία στο βόρειο κομμάτι της χώρας, με την ατζέντα των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων να είναι μεγάλη.

Στο επίπεδο των υποδομών στόχος της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι το περαιτέρω σπάσιμο της απομόνωσης πόλεων της Μακεδονίας, που δεν είναι συνδεδεμένες με το κεντρικό δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων και αφορούν τα οδικά δίκτυα που ενώνουν τη Δράμα με την Εγνατία, την Πτολεμαΐδα με τη Φλώρινα, τα Γιαννιτσά και την Έδεσσα με τη Θεσσαλονίκη. 

Ακόμη, όπως έχει τονίσει προεκλογικά ο πρόεδρος της ΝΔ, η κυβέρνηση θα προχωρήσει τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την εθνική οδό, για να διευκολυνθεί η επιχειρηματικότητα και οι εξαγωγές. Θα αναβαθμίσει το οδικό δίκτυο Μουδανιά - Νικήτη στη Χαλκιδική, ενώ μεγάλη σημασία αποδίδει η κυβέρνηση στη σιδηροδρομική Εγνατία, με τη νέα παράκτια χάραξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.

Για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη το κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνει την αποτελεσματική εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου της περιοχής και ειδικά των βιομηχανικών ορυκτών. Όσο για τη Δυτική Μακεδονία, εκεί η μεγάλη πρόκληση, τόσο για την κυβέρνηση όσο και για την ανάπτυξη της περιοχής, λέγεται μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή με την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ακόμη η κυβέρνηση έχει βάλει στην άμεση ατζέντα της τη στήριξη του πρότζεκτ για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, που ακουμπά επάνω σε εφτά δήμους και το οποίο έχει εκπονήσει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Για τη Συμφωνία των Πρεσπών στην κυβέρνηση λένε ότι πρόκειται για μία διεθνή συμφωνία, η οποία είναι πολύ δύσκολο να τροποποιηθεί ή να καταργηθεί. Αυτό που θα επιδιώξει η κυβέρνηση είναι να μειώσει τις αρνητικές συνέπειες της συμφωνίας, ξεκινώντας μία διεθνή καμπάνια για την ανάδειξη της ελληνικής πραγματικής Μακεδονίας, για την προστασία των εμπορικών σημάτων των μακεδονικών προϊόντων και την προστασία των συμφερόντων της χώρας κατά τη διαπραγμάτευση της γείτονος με την Ε.Ε.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται το σχέδιο για τους «Δρόμους του Μεγάλου Αλεξάνδρου», ένα φιλόδοξο σχέδιο που τρέχει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και στηρίζουν ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση, το οποίο ενσωματώνει τα προϊόντα της Μακεδονίας και της Θράκης με τις φυσικές ομορφιές και τα πολιτιστικά τους μνημεία. 

Στόχος είναι το brand «Μακεδονία» να γίνει πόλος έλξης επενδυτών, επισκεπτών και καταναλωτών, και να αποτελέσει κινητήριο μοχλό εξωστρέφειας για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα. Στην καρδιά αυτού του σχεδίου από πλευράς πολιτισμικών μνημείων βρίσκεται το τρίγωνο που περιλαμβάνει τη Βεργίνα, την Πέλλα και την Αμφίπολη, καθώς και τον Όλυμπο, έναν τόπο που η κυβέρνηση θέλει να προβάλει και να εκμεταλλευθεί διεθνώς.

Στα της Θεσσαλονίκης τώρα, όπου ο στόχος είναι να γίνει η πόλη της καινοτομίας, του πολιτισμού και της εξωστρέφειας. Με κεντρικό και αναβαθμισμένο το ρόλο των δύο πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της πόλης, το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, τα οποία η κυβέρνηση θα ενισχύσει. 

Με τη δημιουργία περισσότερων προπτυχιακών προγραμμάτων στα Αγγλικά, την ανάπτυξη αγγλόφωνων τμημάτων και τη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά και στόχο την προσέλκυση φοιτητών από όλη τη Βαλκανική. Σε αυτήν τη λογική μεγάλη σημασία αποδίδει η κυβέρνηση στο να αναπτυχθεί στη Θεσσαλονίκη μία πραγματική ζώνη καινοτομίας. Στο πνεύμα των ΣΔΙΤ και με συνεργασία και σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, του κράτους και της κοινωνίας των πολιτών, ενώ θα εξετασθεί η θέσπιση πρόσθετων κινήτρων.

Έτερος κυβερνητικός στόχος είναι και η αναβάθμιση της ΔΕΘ, όπου είναι πολύ πιθανό να επιδιωχθεί η εύρεση στρατηγικού επενδυτή, ώστε η Έκθεση να αναδειχθεί σε παγκόσμιου βεληνεκούς εκθεσιακό φορέα. Με δεύτερο στόχο την ουσιαστική ανάπλαση του χώρου της Έκθεσης, που μπορεί να διαμορφωθεί σε έναν σύγχρονο εκθεσιακό χώρο που όχι απλά θα προβάλλει τη Θεσσαλονίκη αλλά θα γίνει και πόλος επισκεψιμότητας και δραστηριότητας για ολόκληρο το χρόνο.

Για τον ΟΑΣΘ, που θεωρείται η καυτή πατάτα της Θεσσαλονίκης, ο στόχος της κυβέρνησης είναι η όσο γίνεται γρηγορότερη αλλά και αποτελεσματικότερη αναδιαμόρφωση του Οργανισμού, όπου πολύ σύντομα στελέχη, που θα είναι ικανά, θα αναλάβουν να κάνουν έργο αντάξιο της Θεσσαλονίκης και των κατοίκων της. Ο στόχος είναι μέχρι τη ΔΕΘ να είναι έτοιμος ο οδικός χάρτης για το πώς θα υλοποιηθεί με ακρίβεια η αναδιάρθρωση του ΟΑΣΘ.

Όσο για το δομή της κυβέρνησης στη Βόρεια Ελλάδα, αυτό που θα επιδιωχθεί είναι η ενίσχυση του υφυπουργείου Μακεδονίας - Θράκης χωρίς περιττές δυαρχίες. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό είναι πολύ πιθανό να επαναδραστηριοποιηθεί η Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του ΥΜΑΘ, η οποία θα υποδέχεται επενδυτικά σχέδια, θα ελέγχει τη νομιμότητά τους θα τα αξιολογεί και τελικά θα εγκρίνει τη χρηματοδότησή τους.

Οι παίκτες του βορρά

Σε επίπεδο ανθρώπων αυτήν τη δουλειά στη Βόρεια Ελλάδα την έχουν αναλάβει κυρίως ένας υπουργός και ένας υφυπουργός. Ο υπουργός είναι ο Κώστας Καραμανλής ως επικεφαλής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος θα έχει το βάρος πολλών θεμάτων της Βόρειας Ελλάδας, όπως είναι οι υποδομές, ο ΟΑΣΘ και τα οδικά δίκτυα. Ο υφυπουργός είναι ο Μακεδονίας-Θράκης Θόδωρος Καράογλου, που θα έχει μια γενική εποπτεία του κυβερνητικού έργου στην περιοχή.

Πολλά βλέμματα στη Μακεδονία και τη Θράκη θα ρίχνουν και οι βορειοελλαδίτες κυβερνητικοί. Κυρίως ο υφυπουργός παρά τον πρωθυπουργό αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου Άκης Σκέρτσος, η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Φωτεινή Αραμπατζή, οι υφυπουργοί Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς καθώς και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Σημαντική βοήθεια στο κυβερνητικό έργο για τη Βόρεια Ελλάδα θα δίνουν και οι δύο γενικοί γραμματείς από τη Θεσσαλονίκη. Ο δικηγόρος και νέος γενικός γραμματέας Εθνικής Άμυνας Αντώνης Οικονόμου, που είναι ο μόνος γενικός γραμματέας που επανέρχεται στο ίδιο πόστο (ήταν και το 2012 επί κυβέρνησης Αντώνη Σαμαρά) και ο πρώην γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και νέος γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Ευρωπαϊκή εσάνς

Τέλος, η Θεσσαλονίκη διαθέτει από την Πέμπτη και έναν νέο ισχυρό παίκτη με ευρωπαϊκό αέρα. Ο λόγος για τον νέο έλληνα επίτροπο στην Ε.Ε. Μαργαρίτη Σχοινά. 

Ο τεχνοκράτης με πλούσια εμπειρία από τα ευρωπαϊκά πράγματα, που είναι μισός Θεσσαλονικιός (εδώ γεννήθηκε), μισός Χαλκιδικιώτης (έλκει την καταγωγή του από τη Φούρκα Κασσανδρείας) και είναι παντρεμένος με Ισπανίδα, θεωρείται βέβαιο ότι την επόμενη πενταετία θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Βόρειας Ελλάδας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουλίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία