ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το εμπάργκο στην Τουρκία καθιστά το ζήτημα διμερές, ενώ στόχος είναι η διεθνοποίηση

Τι λένε στη «ΜτΚ» επιχειρηματικοί φορείς για τους τρόπους αντίδρασης στο ζήτημα της Αγιας Σοφιάς

 20/07/2020 07:00

Το εμπάργκο στην Τουρκία καθιστά  το ζήτημα διμερές, ενώ στόχος είναι η διεθνοποίηση

Σοφία Χριστοφορίδου

Η απόφαση του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν να μετατρέψει την Αγία Σοφία από μουσείο σε τζαμί προκάλεσε αισθήματα θυμού και οργής στην πλειονότητα των Ελλήνων και πολλοί σκέφτηκαν ότι μια άμεση και ενδεδειγμένη ανταπάντηση από ελληνικής πλευράς θα ήταν να σταματήσουμε τα «πάρε-δώσε» με τους γείτονες, να κάνουμε εμπάργκο.

Μάλιστα κάποιοι, όπως ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Πειραιά και πρώην πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, πρότεινε ότι η ελληνική αγορά πρέπει να προχωρήσει σε μποϊκοτάζ των προϊόντων τους και η κυβέρνηση να ζητήσει από την ΕΕ επιβολή εμπορικών κυρώσεων.

«Ανεξάρτητα με την επίσημη στάση της χώρας μας, με τις κυβερνητικές και διπλωματικές προσπάθειες τις οποίες ως πολίτες αντιλαμβανόμαστε και σεβόμαστε απόλυτα» πρότεινε να αποφασίσει η Κεντρική Ένωσης Επιμελητηρίων, ένα ψήφισμα διαμαρτυρίας, «πώς ως επιχειρηματίες δεν εισάγουμε και δεν εξάγουμε στην Τουρκία και ως καταναλωτές δεν αγοράζουμε τα προϊόντα τους με barcode που αρχίζει από 868 και 869».

«Γιατί να διατηρήσουμε στενές οικονομικές σχέσεις με μία χώρα που διαρκώς προκαλεί τα θρησκευτικά πιστεύω μας, την ιστορία μας και αμφισβητεί τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα μας; Μία ηχηρή προειδοποίηση για ‘εμπάργκο’ από τα Επιμελητήρια της χώρας και μία έντονη διαμαρτυρία στις ευρωπαϊκές επιχειρηματικές οργανώσεις θα είναι μία άμεση αντίδραση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στις πολλές τουρκικές ‘μπαμπεσιές’» ανέφερε μεταξύ άλλων σε επιστολή του.

Να διεθνοποιηθεί το ζήτημα

«Εξοργίστηκα με το άκουσμα της είδησης για την Αγιά Σοφιά, αλλά άλλο το θυμικό άλλο η εξωτερική πολιτική και δεν μπορώ να πάω κόντρα στα συμφέροντα της χώρας. Δεν συμφωνώ με ένα επίσημο εμπάργκο, αν θέλουμε αποτελέσματα χρειάζεται μια παγκόσμια ομοβροντία» λέει ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) Γεδεών Βουλής, ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στην Τουρκία. «Μπορεί προσωπικά ο κάθε ένας να σταματήσει να αγοράζει τουρκικά προϊόντα. Αλλά αν ένας επίσημος φορέας ηγηθεί μιας τέτοιας προσπάθειας θα κάνει κακό στην όλη υπόθεση, γιατί υποβαθμίζει το ζήτημα ως διμερές. Η Τουρκία τη δεκαετία του ’30 είχε υπογράψει μια συμφωνία με την UNESCO, για να αλλάξει το καθεστώς της Αγίας Σοφίας χρειάζεται μία νέα συμφωνία. Η UNESCO χάνει ένα μνημείο της. Tο θέλει; Αν όχι, τότε να στραφούμε εναντίον της. Αλλά οι δηλώσεις που προλαμβάνουν τη διπλωματία κάνουν ζημιά» εκτιμά ο κ. Βούλης.

«Η πρόκληση Ερντογάν πικραίνει και πεισμώνει όλους τους Έλληνες σε αφάνταστο βαθμό. Είναι τόσο κραυγαλέα περίπτωση και τόσο αυτονόητη η καταδίκη που δεν χρειάζεται να γίνονται ξεχωριστές ανακοινώσεις από τους φορείς» λέει ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Μιχάλης Ζορπίδης. «Εμείς, ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, δεν προχωρούμε σε αποσπασματικές κινήσεις, που συχνά γίνονται για επικοινωνιακά οφέλη και δημιουργούν χασμωδίες. Αναμένουμε από την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία γενικά να προχωρήσει σε ενέργειες με τις οποίες θα ενώσει τον ελληνικό λαό, θα διεθνοποιήσει το ζήτημα και θα συντονίσει την αντίδραση της πατρίδας μας ώστε να βρούμε το δίκιο μας».

Σε χαμηλό επίπεδο οι διμερείς σχέσεις

Πόσο πολύ θα «πονέσει» την Τουρκία τυχόν οικονομικό εμπάργκο από ελληνικής πλευράς; «Έχει δικαίωμα ο καθένας να πράξει όπως κρίνει, αλλά να ξέρει τις συνέπειες. Η Ελλάδα χάνει περισσότερα παρά κερδίζει και τυχόν εμπάργκο δεν θα έχει καμία επίπτωση στους Τούρκους» υποστηρίζει ο αντιπρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Β. Ελλάδας Στέφανος Χατζημανώλης.

«Πουλάμε στην Τουρκία το 70% της ελληνικής παραγωγής βάμβακος, πρώτες ύλες για χημικά προϊόντα και χρώματα. Αντιθέτως η Τουρκία δεν βλέπει την Ελλάδα ως εξαγωγικό προορισμό, λόγω αγκυλώσεων που υπάρχουν» λέει. Οι εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων προς την Τουρκία φτάνουν σε αξία το 1,4 δισ. ευρώ, ενώ από την Τουρκία εισάγουμε προϊόντα κοντά στο 1 δισ. ευρώ, δηλαδή απέχουμε πολύ από τον διακηρυγμένο στόχο να φτάσει το διμερές εμπόριο στα 10 δισ. ευρώ. «Ένα χρόνο δουλεύουμε με την Τουρκία και τρία καθόμαστε. Παρά τα όσα λέγονται στις διμερείς συναντήσεις των πρωθυπουργών, στη συνέχεια δεν γίνονται ουσιαστικά βήματα σε επίπεδο χαμηλής διπλωματίας, ενώ οι οικονομικές σχέσεις γίνονται έρμαιο της πολιτικής. Ζήσαμε ξανά την ένταση με την Τουρκία, το ’74, στα Ίμια κλπ. Σήμερα η Αγία Σοφία είναι η κορυφή του παγόβουνου. Κάποια στιγμή θα επανακάμψουν οι σχέσεις γιατί υπάρχουν συγκλονιστικές ευκαιρίες σύμπραξης επ’ ωφέλεια και των δύο μερών» υποστηρίζει. Πάντως ο ίδιος σημειώνει ότι «ακόμα και σε περίπτωση πολέμου πρέπει να υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας» και ότι αυτό το ρόλο μπορεί να τον παίξουν φορείς που εκπροσωπούν την επιχειρηματικότητα.

Άμεση και ηχηρή αντίδραση της ελληνικής επιχειρηματικότητας 

Του Αναστάσιου Καπνοπώλη

Προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης

«Η ανιστόρητη και προκλητική απόφαση Ερντογάν για μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί αποτελεί αρνητικό ορόσημο για τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ελλάδα, την ΕΕ, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και ολόκληρο τον ορθόδοξο κόσμο. Δεν μιλάμε για μία απλή επιλογή να μετατραπεί η Αγία Σοφία σε ισλαμικό τέμενος, αλλά για μία στρατηγική απόφαση που έρχεται ως συνέχεια μίας σειράς προκλητικών ενεργειών κατά της χώρας μας.

Στην κρίσιμη αυτή στιγμή είναι αναγκαία η επίδειξη ισχυρών αντανακλαστικών από ελληνικής πλευράς. Η απόφαση της Άγκυρας να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Για το λόγο αυτό κρίνεται άκρως απαραίτητη μία άμεση και ηχηρή αντίδραση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στην ατέρμονη τουρκική προκλητικότητα.

Οι επιχειρηματίες, αναμφίβολα, είναι για να ρίχνουν γέφυρες και να δημιουργούν συνεργασίες -δεν είναι άλλωστε λίγες οι επιχειρήσεις μέλη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, που έχουν πολυετείς εμπορικές συνεργασίες με Τούρκους επιχειρηματίες- ωστόσο καμία επιχειρηματική πρακτική δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη βάναυση και βεβιασμένη απόφαση του Τούρκου προέδρου.

Αναμφίβολα οι επιχειρηματίες είναι αυτοί που ανοίγουν δρόμους, διαύλους επικοινωνίας μεταξύ των χωρών και αναπτύσσουν συνεργασίες. Ο επιχειρηματικός κόσμος προηγείται της πολιτικής και είναι αυτός που μπορεί να ανατρέψει πολιτικές αποφάσεις.

Εν κατακλείδι, θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως τέτοιου είδους ενέργειες δεν μπορούν να μείνουν αναπάντητες και χωρίς κυρώσεις. Η Τουρκία, είναι αυτή που τορπιλίζει τις μεταξύ μας σχέσεις. Μπορεί στη σχετική λίστα των εξαγωγών μας να βρίσκεται 3η στην κατάταξη, ωστόσο αυτό δεν μπορεί να εξισορροπήσει την προκλητικότητα που επιδεικνύει σε κάθε ευκαιρία αμφισβητώντας τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα και προσβάλλοντας με την τελευταία απόφαση της την διεθνή κοινότητα, τους Παγκόσμιους και Ευρωπαϊκούς θεσμούς και κυρίως την Χριστιανοσύνη».


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Ιουλίου 2020

Η απόφαση του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν να μετατρέψει την Αγία Σοφία από μουσείο σε τζαμί προκάλεσε αισθήματα θυμού και οργής στην πλειονότητα των Ελλήνων και πολλοί σκέφτηκαν ότι μια άμεση και ενδεδειγμένη ανταπάντηση από ελληνικής πλευράς θα ήταν να σταματήσουμε τα «πάρε-δώσε» με τους γείτονες, να κάνουμε εμπάργκο.

Μάλιστα κάποιοι, όπως ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Πειραιά και πρώην πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, πρότεινε ότι η ελληνική αγορά πρέπει να προχωρήσει σε μποϊκοτάζ των προϊόντων τους και η κυβέρνηση να ζητήσει από την ΕΕ επιβολή εμπορικών κυρώσεων.

«Ανεξάρτητα με την επίσημη στάση της χώρας μας, με τις κυβερνητικές και διπλωματικές προσπάθειες τις οποίες ως πολίτες αντιλαμβανόμαστε και σεβόμαστε απόλυτα» πρότεινε να αποφασίσει η Κεντρική Ένωσης Επιμελητηρίων, ένα ψήφισμα διαμαρτυρίας, «πώς ως επιχειρηματίες δεν εισάγουμε και δεν εξάγουμε στην Τουρκία και ως καταναλωτές δεν αγοράζουμε τα προϊόντα τους με barcode που αρχίζει από 868 και 869».

«Γιατί να διατηρήσουμε στενές οικονομικές σχέσεις με μία χώρα που διαρκώς προκαλεί τα θρησκευτικά πιστεύω μας, την ιστορία μας και αμφισβητεί τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα μας; Μία ηχηρή προειδοποίηση για ‘εμπάργκο’ από τα Επιμελητήρια της χώρας και μία έντονη διαμαρτυρία στις ευρωπαϊκές επιχειρηματικές οργανώσεις θα είναι μία άμεση αντίδραση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στις πολλές τουρκικές ‘μπαμπεσιές’» ανέφερε μεταξύ άλλων σε επιστολή του.

Να διεθνοποιηθεί το ζήτημα

«Εξοργίστηκα με το άκουσμα της είδησης για την Αγιά Σοφιά, αλλά άλλο το θυμικό άλλο η εξωτερική πολιτική και δεν μπορώ να πάω κόντρα στα συμφέροντα της χώρας. Δεν συμφωνώ με ένα επίσημο εμπάργκο, αν θέλουμε αποτελέσματα χρειάζεται μια παγκόσμια ομοβροντία» λέει ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) Γεδεών Βουλής, ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στην Τουρκία. «Μπορεί προσωπικά ο κάθε ένας να σταματήσει να αγοράζει τουρκικά προϊόντα. Αλλά αν ένας επίσημος φορέας ηγηθεί μιας τέτοιας προσπάθειας θα κάνει κακό στην όλη υπόθεση, γιατί υποβαθμίζει το ζήτημα ως διμερές. Η Τουρκία τη δεκαετία του ’30 είχε υπογράψει μια συμφωνία με την UNESCO, για να αλλάξει το καθεστώς της Αγίας Σοφίας χρειάζεται μία νέα συμφωνία. Η UNESCO χάνει ένα μνημείο της. Tο θέλει; Αν όχι, τότε να στραφούμε εναντίον της. Αλλά οι δηλώσεις που προλαμβάνουν τη διπλωματία κάνουν ζημιά» εκτιμά ο κ. Βούλης.

«Η πρόκληση Ερντογάν πικραίνει και πεισμώνει όλους τους Έλληνες σε αφάνταστο βαθμό. Είναι τόσο κραυγαλέα περίπτωση και τόσο αυτονόητη η καταδίκη που δεν χρειάζεται να γίνονται ξεχωριστές ανακοινώσεις από τους φορείς» λέει ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Μιχάλης Ζορπίδης. «Εμείς, ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, δεν προχωρούμε σε αποσπασματικές κινήσεις, που συχνά γίνονται για επικοινωνιακά οφέλη και δημιουργούν χασμωδίες. Αναμένουμε από την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία γενικά να προχωρήσει σε ενέργειες με τις οποίες θα ενώσει τον ελληνικό λαό, θα διεθνοποιήσει το ζήτημα και θα συντονίσει την αντίδραση της πατρίδας μας ώστε να βρούμε το δίκιο μας».

Σε χαμηλό επίπεδο οι διμερείς σχέσεις

Πόσο πολύ θα «πονέσει» την Τουρκία τυχόν οικονομικό εμπάργκο από ελληνικής πλευράς; «Έχει δικαίωμα ο καθένας να πράξει όπως κρίνει, αλλά να ξέρει τις συνέπειες. Η Ελλάδα χάνει περισσότερα παρά κερδίζει και τυχόν εμπάργκο δεν θα έχει καμία επίπτωση στους Τούρκους» υποστηρίζει ο αντιπρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Β. Ελλάδας Στέφανος Χατζημανώλης.

«Πουλάμε στην Τουρκία το 70% της ελληνικής παραγωγής βάμβακος, πρώτες ύλες για χημικά προϊόντα και χρώματα. Αντιθέτως η Τουρκία δεν βλέπει την Ελλάδα ως εξαγωγικό προορισμό, λόγω αγκυλώσεων που υπάρχουν» λέει. Οι εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων προς την Τουρκία φτάνουν σε αξία το 1,4 δισ. ευρώ, ενώ από την Τουρκία εισάγουμε προϊόντα κοντά στο 1 δισ. ευρώ, δηλαδή απέχουμε πολύ από τον διακηρυγμένο στόχο να φτάσει το διμερές εμπόριο στα 10 δισ. ευρώ. «Ένα χρόνο δουλεύουμε με την Τουρκία και τρία καθόμαστε. Παρά τα όσα λέγονται στις διμερείς συναντήσεις των πρωθυπουργών, στη συνέχεια δεν γίνονται ουσιαστικά βήματα σε επίπεδο χαμηλής διπλωματίας, ενώ οι οικονομικές σχέσεις γίνονται έρμαιο της πολιτικής. Ζήσαμε ξανά την ένταση με την Τουρκία, το ’74, στα Ίμια κλπ. Σήμερα η Αγία Σοφία είναι η κορυφή του παγόβουνου. Κάποια στιγμή θα επανακάμψουν οι σχέσεις γιατί υπάρχουν συγκλονιστικές ευκαιρίες σύμπραξης επ’ ωφέλεια και των δύο μερών» υποστηρίζει. Πάντως ο ίδιος σημειώνει ότι «ακόμα και σε περίπτωση πολέμου πρέπει να υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας» και ότι αυτό το ρόλο μπορεί να τον παίξουν φορείς που εκπροσωπούν την επιχειρηματικότητα.

Άμεση και ηχηρή αντίδραση της ελληνικής επιχειρηματικότητας 

Του Αναστάσιου Καπνοπώλη

Προέδρου του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης

«Η ανιστόρητη και προκλητική απόφαση Ερντογάν για μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί αποτελεί αρνητικό ορόσημο για τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ελλάδα, την ΕΕ, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και ολόκληρο τον ορθόδοξο κόσμο. Δεν μιλάμε για μία απλή επιλογή να μετατραπεί η Αγία Σοφία σε ισλαμικό τέμενος, αλλά για μία στρατηγική απόφαση που έρχεται ως συνέχεια μίας σειράς προκλητικών ενεργειών κατά της χώρας μας.

Στην κρίσιμη αυτή στιγμή είναι αναγκαία η επίδειξη ισχυρών αντανακλαστικών από ελληνικής πλευράς. Η απόφαση της Άγκυρας να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Για το λόγο αυτό κρίνεται άκρως απαραίτητη μία άμεση και ηχηρή αντίδραση της ελληνικής επιχειρηματικότητας στην ατέρμονη τουρκική προκλητικότητα.

Οι επιχειρηματίες, αναμφίβολα, είναι για να ρίχνουν γέφυρες και να δημιουργούν συνεργασίες -δεν είναι άλλωστε λίγες οι επιχειρήσεις μέλη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, που έχουν πολυετείς εμπορικές συνεργασίες με Τούρκους επιχειρηματίες- ωστόσο καμία επιχειρηματική πρακτική δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη βάναυση και βεβιασμένη απόφαση του Τούρκου προέδρου.

Αναμφίβολα οι επιχειρηματίες είναι αυτοί που ανοίγουν δρόμους, διαύλους επικοινωνίας μεταξύ των χωρών και αναπτύσσουν συνεργασίες. Ο επιχειρηματικός κόσμος προηγείται της πολιτικής και είναι αυτός που μπορεί να ανατρέψει πολιτικές αποφάσεις.

Εν κατακλείδι, θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως τέτοιου είδους ενέργειες δεν μπορούν να μείνουν αναπάντητες και χωρίς κυρώσεις. Η Τουρκία, είναι αυτή που τορπιλίζει τις μεταξύ μας σχέσεις. Μπορεί στη σχετική λίστα των εξαγωγών μας να βρίσκεται 3η στην κατάταξη, ωστόσο αυτό δεν μπορεί να εξισορροπήσει την προκλητικότητα που επιδεικνύει σε κάθε ευκαιρία αμφισβητώντας τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα και προσβάλλοντας με την τελευταία απόφαση της την διεθνή κοινότητα, τους Παγκόσμιους και Ευρωπαϊκούς θεσμούς και κυρίως την Χριστιανοσύνη».


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Ιουλίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία