ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το 8άρι που έβαλε ο Μητσοτάκης στον πρώτο έλεγχο

Όλο το παρασκήνιο των συσκέψεων στη Θεσσαλονίκη: Οι τρεις προτεραιότητες για τα έργα, το γήπεδο του ΠΑΟΚ στην Τούμπα, η αποκάλυψη για την ημερομηνία των επόμενων εθνικών εκλογών και η ικανοποίηση των φορέων

 27/10/2019 18:00

Το 8άρι που έβαλε ο Μητσοτάκης στον πρώτο έλεγχο
Το ζήτημα της αναβάθμισης της περιφερειακής που παρουσίασε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης κυριάρχησε στην πρώτη σύσκεψη του πρωθυπουργού.

Νίκος Οικονόμου

Βαθμό που πλησιάζει το 8 (με άριστα το δέκα) έβαλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στον πρώτο έλεγχο της πορείας υλοποίησης του κυβερνητικού έργου στη Θεσσαλονίκη. Αυτό εκτιμάται ότι ήταν το ρεζουμέ των δύο συσκέψεων, στις οποίες προήδρευσε την Τρίτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και διεξήχθησαν στο Διοικητήριο. Διήρκεσαν δε και οι δύο σχεδόν δυόμισι ώρες.

Όπως φάνηκε και από τις δύο συσκέψεις, τις οποίες συντόνισε ο υφυπουργός Μακεδονίας - Θράκης Θόδωρος Καράογλου, τα συμπεράσματα ήταν τρία. Ο πρωθυπουργός έφυγε ικανοποιημένος από τη Θεσσαλονίκη, διότι τα έργα και οι δράσεις που ανακοίνωσε πριν από ενάμιση μήνα στη φετινή Έκθεση έχουν μπει σε ρότα υλοποίησης. Έδειξε ότι θα ανεβαίνει συχνά στο βορρά, για να βλέπει από κοντά πώς εξελίσσεται η όλη προσπάθεια, ενώ είναι πολύ πιθανό το δεύτερο ραντεβού να γίνει εντός του 2019.

Το δεύτερο συμπέρασμα των συσκέψεων της Θεσσαλονίκης έχει να κάνει με τις προτεραιότητες. Όπως φάνηκε και από τη δήλωση που έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τη λήξη και των δύο συσκέψεων, η πρώτη προτεραιότητα είναι το μετρό, η δεύτερη ο ΟΑΣΘ και η τρίτη το περίφημο «fly over» στην περιφερειακή της Θεσσαλονίκης. Αυτά σε ό,τι αφορά τις δηλώσεις εκτός.

Αλλά και εντός οι προτεραιότητες δεν ήταν διαφορετικές. Το μετρό αποτέλεσε το θέμα που συζητήθηκε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο και αυτό όχι γιατί υπήρξαν διαφωνίες ή διαφορετικές απόψεις, αλλά περισσότερο γιατί έγιναν εμφανή πολλά από τα προβλήματα του έργου. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που εξέφρασαν με τις παρατηρήσεις τους επιφυλάξεις κατά πόσο το έργο θα είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2023, ενώ λέγεται ότι τέθηκαν και ερωτήσεις από τον ίδιο των πρωθυπουργό κατά πόσο παράγεται αυτήν τη στιγμή κάποιο έργο στα εργοτάξια. Πάντως η απόφαση του πρωθυπουργού ήταν σαφής. Η δέσμευσή του για μετρό τον Απρίλιο του 2023 δεν αλλάζει, μια δέσμευση που ο πρωθυπουργός συνέδεσε και με τις επόμενες εθνικές εκλογές. «Τον Ιούλιο του 2023 θα έχουμε εκλογές και πρέπει τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς το μετρό να έχει μπει στις ράγες του», φέρεται να είπε, αποκαλύπτοντας και τις προθέσεις του για το μακρινό μέλλον.

Πολλή κουβέντα έγινε και για τον ΟΑΣΘ, όπου επικράτησε η θετική εκτίμηση ότι από τις αρχές του επόμενου χρόνου η κατάσταση στις συγκοινωνίες θα έχει βελτιωθεί. Και γιατί θα μπουν σε κυκλοφορία 100 επιπλέον λεωφορεία αλλά και γιατί θα ενοικιαστούν, με τη μορφή leasing, κάποια άλλα από ιδιώτες. Αυτό που ακόμη παραμένει ένα αναπάντητο ερώτημα είναι το μοντέλο του οργανισμού. Εκεί δεν δόθηκε ούτε τώρα μία καθαρή απάντηση.

Το πρότζεκτ της ενίσχυσης της περιφερειακής (το περίφημο «fly over») επίσης έχει μπει στις απόλυτες προτεραιότητες της κυβέρνησης, ενώ στη δωδεκάδα των έργων που συζητήθηκαν παρουσία του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή ήταν και η ανάπλαση της Τούμπας και το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ. Εδώ η εντολή του πρωθυπουργού ήταν σαφής. Η κυβέρνηση θα κάνει τα πάντα έτσι ώστε να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες προεργασίες, για να ξεκινήσει το έργο. Μάλιστα, είχε ενδιαφέρον ότι κατά τη διάρκεια της πρώτης σύσκεψης τέθηκε το ερώτημα από τον πρωθυπουργό αν υπάρχει περίπτωση και στην Τούμπα το έργο να κολλήσει λόγω αρχαίων! Εκεί φέρεται να απάντησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ-Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας, που θύμισε ότι στο έργο του πολιτιστικού κέντρου της Τούμπας, που είναι ακριβώς δίπλα στο γήπεδο του ΠΑΟΚ, δεν παρουσιάστηκε κανένα σχετικό πρόβλημα.

Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα οκτώ θέματα που συζητήθηκαν ήταν τα εξής: η προστασία και ενίσχυση των μακεδονικών προϊόντων με τη δημιουργία και τη διεθνή πιστοποίηση ενός συλλογικού σήματος, που έχει πλέον αποφασιστεί, το επενδυτικό πρόγραμμα για το νέο ρόλο του λιμανιού της πόλης που περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της σύνδεσής του με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων, η ολοκλήρωση των κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας οδού, που περιλαμβάνει τον άξονα Δράμας - Αμφίπολης - Εγνατίας και το δρόμο Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, και η ανάπλαση της ΔΕΘ, ένα έργο υψηλού συμβολισμού και αναπτυξιακής δυναμικότητας, για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι εντός του 2019 θα είναι έτοιμο το προεδρικό διάταγμα και στις αρχές του 2020 θα προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Ακόμη, η παραχώρηση 760 στρεμμάτων του δημοσίου στην περιοχή της Περαίας στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, για να φιλοξενηθεί ένα νέο πάρκο καινοτομίας («Thess/Intec»), η καθιέρωση της ελεύθερης ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου» και σε έκταση 670 στρεμμάτων, η οργάνωση της βιομηχανικής ζώνης στο Καλοχώρι και η δημιουργία στο κτιριακό απόθεμα του μητροπολιτικού πάρκου Παύλου Μελά χώρων πολιτισμού και ιστορίας με τη φιλοξενία τριών μουσείων.

Δύο θέματα που τέθηκαν εκτός ατζέντας δημιούργησαν και μικροδιαφωνίες. Ο λόγος για τα διόδια του Ωραιοκάστρου, όπου όπως φάνηκε η απόφαση είναι μονόδρομος, και το προσφυγικό, το οποίο συζητήθηκε στις επιμέρους συναντήσεις που είχε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη. Εκεί διαπιστώθηκε μία έλλειψη ενημέρωσης καθώς οι αυτοδιοικητικοί δήλωσαν ανενημέρωτοι, με τις βολές κάποιων να ακουμπούν τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Η ικανοποίηση των φορέων

Το τρίτο συμπέρασμα από τις συσκέψεις ήταν η θετική αποτίμηση από τους φορείς της πόλης για την πορεία των έργων. Αυτό φάνηκε και από τις σχετικές δηλώσεις του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα και του δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα, αλλά και των υπολοίπων εκπροσώπων. «Είναι η πρώτη φορά που γίνονται συσκέψεις υπό τον πρωθυπουργό για να προχωρήσουν τα έργα και πράγματι μέσα σε δύο μήνες έχουν γίνει σημαντικά βήματα», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Ζέρβας. «Για το δήμο Θεσσαλονίκης είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι ο πρωθυπουργός δείχνει αυτό το ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την υλοποίηση όλων των μεγάλων πρότζεκτ της πόλης. Ελπίζω ότι αυτή η τετραετία θα είναι μια τετραετία όχι μόνο σχεδιασμού και αποφάσεων, αλλά και υλοποίησης όλων αυτών που θα αλλάξουν το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης», σημείωσε ο κ. Ζέρβας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26/27 Οκτωβρίου 2019

Βαθμό που πλησιάζει το 8 (με άριστα το δέκα) έβαλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στον πρώτο έλεγχο της πορείας υλοποίησης του κυβερνητικού έργου στη Θεσσαλονίκη. Αυτό εκτιμάται ότι ήταν το ρεζουμέ των δύο συσκέψεων, στις οποίες προήδρευσε την Τρίτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και διεξήχθησαν στο Διοικητήριο. Διήρκεσαν δε και οι δύο σχεδόν δυόμισι ώρες.

Όπως φάνηκε και από τις δύο συσκέψεις, τις οποίες συντόνισε ο υφυπουργός Μακεδονίας - Θράκης Θόδωρος Καράογλου, τα συμπεράσματα ήταν τρία. Ο πρωθυπουργός έφυγε ικανοποιημένος από τη Θεσσαλονίκη, διότι τα έργα και οι δράσεις που ανακοίνωσε πριν από ενάμιση μήνα στη φετινή Έκθεση έχουν μπει σε ρότα υλοποίησης. Έδειξε ότι θα ανεβαίνει συχνά στο βορρά, για να βλέπει από κοντά πώς εξελίσσεται η όλη προσπάθεια, ενώ είναι πολύ πιθανό το δεύτερο ραντεβού να γίνει εντός του 2019.

Το δεύτερο συμπέρασμα των συσκέψεων της Θεσσαλονίκης έχει να κάνει με τις προτεραιότητες. Όπως φάνηκε και από τη δήλωση που έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τη λήξη και των δύο συσκέψεων, η πρώτη προτεραιότητα είναι το μετρό, η δεύτερη ο ΟΑΣΘ και η τρίτη το περίφημο «fly over» στην περιφερειακή της Θεσσαλονίκης. Αυτά σε ό,τι αφορά τις δηλώσεις εκτός.

Αλλά και εντός οι προτεραιότητες δεν ήταν διαφορετικές. Το μετρό αποτέλεσε το θέμα που συζητήθηκε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο και αυτό όχι γιατί υπήρξαν διαφωνίες ή διαφορετικές απόψεις, αλλά περισσότερο γιατί έγιναν εμφανή πολλά από τα προβλήματα του έργου. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που εξέφρασαν με τις παρατηρήσεις τους επιφυλάξεις κατά πόσο το έργο θα είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2023, ενώ λέγεται ότι τέθηκαν και ερωτήσεις από τον ίδιο των πρωθυπουργό κατά πόσο παράγεται αυτήν τη στιγμή κάποιο έργο στα εργοτάξια. Πάντως η απόφαση του πρωθυπουργού ήταν σαφής. Η δέσμευσή του για μετρό τον Απρίλιο του 2023 δεν αλλάζει, μια δέσμευση που ο πρωθυπουργός συνέδεσε και με τις επόμενες εθνικές εκλογές. «Τον Ιούλιο του 2023 θα έχουμε εκλογές και πρέπει τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς το μετρό να έχει μπει στις ράγες του», φέρεται να είπε, αποκαλύπτοντας και τις προθέσεις του για το μακρινό μέλλον.

Πολλή κουβέντα έγινε και για τον ΟΑΣΘ, όπου επικράτησε η θετική εκτίμηση ότι από τις αρχές του επόμενου χρόνου η κατάσταση στις συγκοινωνίες θα έχει βελτιωθεί. Και γιατί θα μπουν σε κυκλοφορία 100 επιπλέον λεωφορεία αλλά και γιατί θα ενοικιαστούν, με τη μορφή leasing, κάποια άλλα από ιδιώτες. Αυτό που ακόμη παραμένει ένα αναπάντητο ερώτημα είναι το μοντέλο του οργανισμού. Εκεί δεν δόθηκε ούτε τώρα μία καθαρή απάντηση.

Το πρότζεκτ της ενίσχυσης της περιφερειακής (το περίφημο «fly over») επίσης έχει μπει στις απόλυτες προτεραιότητες της κυβέρνησης, ενώ στη δωδεκάδα των έργων που συζητήθηκαν παρουσία του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή ήταν και η ανάπλαση της Τούμπας και το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ. Εδώ η εντολή του πρωθυπουργού ήταν σαφής. Η κυβέρνηση θα κάνει τα πάντα έτσι ώστε να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες προεργασίες, για να ξεκινήσει το έργο. Μάλιστα, είχε ενδιαφέρον ότι κατά τη διάρκεια της πρώτης σύσκεψης τέθηκε το ερώτημα από τον πρωθυπουργό αν υπάρχει περίπτωση και στην Τούμπα το έργο να κολλήσει λόγω αρχαίων! Εκεί φέρεται να απάντησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ-Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας, που θύμισε ότι στο έργο του πολιτιστικού κέντρου της Τούμπας, που είναι ακριβώς δίπλα στο γήπεδο του ΠΑΟΚ, δεν παρουσιάστηκε κανένα σχετικό πρόβλημα.

Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα οκτώ θέματα που συζητήθηκαν ήταν τα εξής: η προστασία και ενίσχυση των μακεδονικών προϊόντων με τη δημιουργία και τη διεθνή πιστοποίηση ενός συλλογικού σήματος, που έχει πλέον αποφασιστεί, το επενδυτικό πρόγραμμα για το νέο ρόλο του λιμανιού της πόλης που περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της σύνδεσής του με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων, η ολοκλήρωση των κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας οδού, που περιλαμβάνει τον άξονα Δράμας - Αμφίπολης - Εγνατίας και το δρόμο Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, και η ανάπλαση της ΔΕΘ, ένα έργο υψηλού συμβολισμού και αναπτυξιακής δυναμικότητας, για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι εντός του 2019 θα είναι έτοιμο το προεδρικό διάταγμα και στις αρχές του 2020 θα προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Ακόμη, η παραχώρηση 760 στρεμμάτων του δημοσίου στην περιοχή της Περαίας στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, για να φιλοξενηθεί ένα νέο πάρκο καινοτομίας («Thess/Intec»), η καθιέρωση της ελεύθερης ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου» και σε έκταση 670 στρεμμάτων, η οργάνωση της βιομηχανικής ζώνης στο Καλοχώρι και η δημιουργία στο κτιριακό απόθεμα του μητροπολιτικού πάρκου Παύλου Μελά χώρων πολιτισμού και ιστορίας με τη φιλοξενία τριών μουσείων.

Δύο θέματα που τέθηκαν εκτός ατζέντας δημιούργησαν και μικροδιαφωνίες. Ο λόγος για τα διόδια του Ωραιοκάστρου, όπου όπως φάνηκε η απόφαση είναι μονόδρομος, και το προσφυγικό, το οποίο συζητήθηκε στις επιμέρους συναντήσεις που είχε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη. Εκεί διαπιστώθηκε μία έλλειψη ενημέρωσης καθώς οι αυτοδιοικητικοί δήλωσαν ανενημέρωτοι, με τις βολές κάποιων να ακουμπούν τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Η ικανοποίηση των φορέων

Το τρίτο συμπέρασμα από τις συσκέψεις ήταν η θετική αποτίμηση από τους φορείς της πόλης για την πορεία των έργων. Αυτό φάνηκε και από τις σχετικές δηλώσεις του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα και του δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα, αλλά και των υπολοίπων εκπροσώπων. «Είναι η πρώτη φορά που γίνονται συσκέψεις υπό τον πρωθυπουργό για να προχωρήσουν τα έργα και πράγματι μέσα σε δύο μήνες έχουν γίνει σημαντικά βήματα», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Ζέρβας. «Για το δήμο Θεσσαλονίκης είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι ο πρωθυπουργός δείχνει αυτό το ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την υλοποίηση όλων των μεγάλων πρότζεκτ της πόλης. Ελπίζω ότι αυτή η τετραετία θα είναι μια τετραετία όχι μόνο σχεδιασμού και αποφάσεων, αλλά και υλοποίησης όλων αυτών που θα αλλάξουν το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης», σημείωσε ο κ. Ζέρβας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26/27 Οκτωβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία