ΠΑΙΔΕΙΑ

Τι συμβαίνει με τις καταλήψεις;

Η συμμετοχή των σχολείων της Κεντρικής Μακεδονίας την ημέρα του καλέσματος άγγιξε το 35%, σύμφωνα με ρεπορτάζ της "ΜτΚ"

 04/12/2018 07:00

Τι συμβαίνει με τις καταλήψεις;
Στιγμιότυπο από τις κινητοποιήσεις των μαθητών στη Θεσσαλονίκη.

Έλενα Αποστολίδου

Καταλήψεις και κινητοποιήσεις «για τη Μακεδονία», ανώνυμα καλέσματα, εκμετάλλευση από εθνικιστικές οργανώσεις, αντιδιαδηλώσεις, κόντρα στη Βουλή και στο βάθος διχασμός των μαθητών.

Σε πεδίο αντιπαράθεσης έχουν μετατραπεί οι καταλήψεις στις οποίες προχώρησαν μαθητές σε πολλά σχολεία, ανταποκρινόμενοι στα ανώνυμα καλέσματα στο διαδίκτυο -και κυρίως στο Facebook- για καταλήψεις στις 29/11 «για τη Μακεδονία».  Στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχει μια αυξημένη ευαισθησία και οι μαθητές συμμετείχαν σε μεγάλο ποσοστό στις καταλήψεις για το ζήτημα της Μακεδονίας. Το ποσοστό των καταλήψεων στα γυμνάσια και τα λύκεια ανήλθε σε 13,9%, ενώ σύμφωνα με τον Παναγιώτη Ανανιάδη, Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας «μια ημέρα πριν το κάλεσμα, δηλαδή στις 28 Νοεμβρίου, τα σχολεία που είχαν κατάληψη ήταν 22 σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία, ενώ την ημέρα του καλέσματος (στις 29/11) από τα 604 γυμνάσια, λύκεια και ΕΠΑΛ στην Κεντρική Μακεδονία, προχώρησαν σε κατάληψη τα 210, δηλαδή σε ποσοστό 35%».

Έδαφος εκμετάλλευσης

Η επιστολή των μαθητών στην Ηράκλεια Σερρών προς τον διευθυντή του σχολείου τους αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα παιδιών που θέλησαν να συμμετέχουν στο κάλεσμα για τη Μακεδονία. Οι μαθητές γνωστοποίησαν την απόφασή τους να μην προχωρήσουν σε κατάληψη σεβόμενοι «τον χώρο του σχολείου και τη μαθητική τους ταυτότητα» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν. Ωστόσο, μέσα από το κείμενό τους εξηγούσαν πως θα συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις, γιατί όπως λένε «νιώθουμε τη λαχτάρα να συμμετέχουμε στο μαθητικό παραλήρημα για τη Μακεδονία».

Την ευαισθησία για τα εθνικά ζητήματα, αλλά και την ευκολία με την οποία τα παιδιά προχωρούν σε καταλήψεις εκμεταλλεύτηκαν ακροδεξιές οργανώσεις. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν με ανώνυμα καλέσματα για καταλήψεις, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα συνθήματα παρέπεμπαν σε εκείνα που υιοθετούν ακροδεξιές οργανώσεις.

Αντιδιαδηλώσεις

Παράλληλα με τις καταλήψεις, μαθητές καλούσαν τους συμμαθητές τους να διαμαρτυρηθούν για τις «εθνικές καταλήψεις στα σχολεία για τη Μακεδονία». Σε κείμενο που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν λόγο για «ακροδεξιές, φασιστικές ομάδες που προσπαθούν να υποκινήσουν μαθητικές εθνικιστικές καταλήψεις σε σχολεία της χώρας». Με ανακοινώσεις τους η ΟΛΜΕ αλλά και η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας εξέφρασαν την ανησυχία τους για τις καταλήψεις. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση των εκπροσώπων των γονέων των μαθητών «μας προβληματίζει έντονα το γεγονός, ότι την ώρα που μαζικές καταλήψεις -τόσο κατά το προηγούμενο διάστημα όσο και σήμερα- πραγματοποιούνται σε σχολεία της χώρας, με αφορμή άμεσα και σημαντικά προβλήματα της μαθητικής κοινότητας -όπως οι ελλείψεις δασκάλων και καθηγητών- εμφανίζονται καταλήψεις που δεν φαίνεται να έχουν ευρεία απήχηση».

Πολιτική αντιπαράθεση

Οι καταλήψεις που έγιναν ως αντίδραση στη Συμφωνία των Πρεσπών βρέθηκαν στο επίκεντρο πολιτικής αντιπαράθεσης. Η κυβέρνηση ταύτισε τις καταλήψεις με ακραίες εθνικιστικές απόψεις, ενώ φαίνεται να προχώρησε σε διαχωρισμό των καταλήψεων. Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε χαρακτηριστικά «δεν χαρίζω στη ΧΑ την αντίδραση των μαθητών». «Αναγνωρίζουμε το δικαίωμα των παιδιών να διαμαρτύρονται για άλλα θέματα, είναι δυνατόν να μην το αναγνωρίζουμε για ένα σημαντικό θέμα όπως η Συμφωνία Των Πρεσπών και η Μακεδονία;» αναρωτήθηκε η υφυπουργός Εσωτερικών κα Χρυσοβελόνη, τονίζοντας πως τόσο η ίδια όσο και οι ΑΝΕΛ είναι αντίθετοι στην εκμετάλλευση των κινητοποιήσεων. Τέλος, το ΚΙΝΑΛ διαφωνεί με τις τελευταίες καταλήψεις, και με ανακοίνωσή του τονίζει ότι «τα εθνικά θέματα δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο αντιπαράθεσης εντός των σχολείων».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 2 Δεκεμβρίου 2018

Καταλήψεις και κινητοποιήσεις «για τη Μακεδονία», ανώνυμα καλέσματα, εκμετάλλευση από εθνικιστικές οργανώσεις, αντιδιαδηλώσεις, κόντρα στη Βουλή και στο βάθος διχασμός των μαθητών.

Σε πεδίο αντιπαράθεσης έχουν μετατραπεί οι καταλήψεις στις οποίες προχώρησαν μαθητές σε πολλά σχολεία, ανταποκρινόμενοι στα ανώνυμα καλέσματα στο διαδίκτυο -και κυρίως στο Facebook- για καταλήψεις στις 29/11 «για τη Μακεδονία».  Στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχει μια αυξημένη ευαισθησία και οι μαθητές συμμετείχαν σε μεγάλο ποσοστό στις καταλήψεις για το ζήτημα της Μακεδονίας. Το ποσοστό των καταλήψεων στα γυμνάσια και τα λύκεια ανήλθε σε 13,9%, ενώ σύμφωνα με τον Παναγιώτη Ανανιάδη, Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας «μια ημέρα πριν το κάλεσμα, δηλαδή στις 28 Νοεμβρίου, τα σχολεία που είχαν κατάληψη ήταν 22 σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία, ενώ την ημέρα του καλέσματος (στις 29/11) από τα 604 γυμνάσια, λύκεια και ΕΠΑΛ στην Κεντρική Μακεδονία, προχώρησαν σε κατάληψη τα 210, δηλαδή σε ποσοστό 35%».

Έδαφος εκμετάλλευσης

Η επιστολή των μαθητών στην Ηράκλεια Σερρών προς τον διευθυντή του σχολείου τους αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα παιδιών που θέλησαν να συμμετέχουν στο κάλεσμα για τη Μακεδονία. Οι μαθητές γνωστοποίησαν την απόφασή τους να μην προχωρήσουν σε κατάληψη σεβόμενοι «τον χώρο του σχολείου και τη μαθητική τους ταυτότητα» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν. Ωστόσο, μέσα από το κείμενό τους εξηγούσαν πως θα συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις, γιατί όπως λένε «νιώθουμε τη λαχτάρα να συμμετέχουμε στο μαθητικό παραλήρημα για τη Μακεδονία».

Την ευαισθησία για τα εθνικά ζητήματα, αλλά και την ευκολία με την οποία τα παιδιά προχωρούν σε καταλήψεις εκμεταλλεύτηκαν ακροδεξιές οργανώσεις. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν με ανώνυμα καλέσματα για καταλήψεις, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα συνθήματα παρέπεμπαν σε εκείνα που υιοθετούν ακροδεξιές οργανώσεις.

Αντιδιαδηλώσεις

Παράλληλα με τις καταλήψεις, μαθητές καλούσαν τους συμμαθητές τους να διαμαρτυρηθούν για τις «εθνικές καταλήψεις στα σχολεία για τη Μακεδονία». Σε κείμενο που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν λόγο για «ακροδεξιές, φασιστικές ομάδες που προσπαθούν να υποκινήσουν μαθητικές εθνικιστικές καταλήψεις σε σχολεία της χώρας». Με ανακοινώσεις τους η ΟΛΜΕ αλλά και η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας εξέφρασαν την ανησυχία τους για τις καταλήψεις. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση των εκπροσώπων των γονέων των μαθητών «μας προβληματίζει έντονα το γεγονός, ότι την ώρα που μαζικές καταλήψεις -τόσο κατά το προηγούμενο διάστημα όσο και σήμερα- πραγματοποιούνται σε σχολεία της χώρας, με αφορμή άμεσα και σημαντικά προβλήματα της μαθητικής κοινότητας -όπως οι ελλείψεις δασκάλων και καθηγητών- εμφανίζονται καταλήψεις που δεν φαίνεται να έχουν ευρεία απήχηση».

Πολιτική αντιπαράθεση

Οι καταλήψεις που έγιναν ως αντίδραση στη Συμφωνία των Πρεσπών βρέθηκαν στο επίκεντρο πολιτικής αντιπαράθεσης. Η κυβέρνηση ταύτισε τις καταλήψεις με ακραίες εθνικιστικές απόψεις, ενώ φαίνεται να προχώρησε σε διαχωρισμό των καταλήψεων. Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε χαρακτηριστικά «δεν χαρίζω στη ΧΑ την αντίδραση των μαθητών». «Αναγνωρίζουμε το δικαίωμα των παιδιών να διαμαρτύρονται για άλλα θέματα, είναι δυνατόν να μην το αναγνωρίζουμε για ένα σημαντικό θέμα όπως η Συμφωνία Των Πρεσπών και η Μακεδονία;» αναρωτήθηκε η υφυπουργός Εσωτερικών κα Χρυσοβελόνη, τονίζοντας πως τόσο η ίδια όσο και οι ΑΝΕΛ είναι αντίθετοι στην εκμετάλλευση των κινητοποιήσεων. Τέλος, το ΚΙΝΑΛ διαφωνεί με τις τελευταίες καταλήψεις, και με ανακοίνωσή του τονίζει ότι «τα εθνικά θέματα δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο αντιπαράθεσης εντός των σχολείων».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 2 Δεκεμβρίου 2018

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία