ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τι λέει στο makthes.gr για τα σχέδιά του ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Σίμος Παπάνας

Πού θα δώσει βαρύτητα – Πώς θα είναι το νέο πρόγραμμα του σχήματος

 12/12/2022 12:50

Τι λέει στο makthes.gr για τα σχέδιά του ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Σίμος Παπάνας

Κυριακή Τσολάκη

Τα καινούρια του καθήκοντα αναλαμβάνει πλέον ως καλλιτεχνικός διευθυντής ο επί χρόνια μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Σίμος Παπάνας.

Μετά την παραίτησης της μέχρι πρότινος καλλιτεχνικής διευθύντριας Ζωής Τσόκανου εκδόθηκε το ΦΕΚ για τον νέο επικεφαλής, του οποίου η θητεία ολοκληρώνεται στις 6 Ιουνίου. «Αυτό που θέλω στη σύντομη θητεία μου είναι να βοηθήσω η ορχήστρα να γίνει ο συνδετικός αρμός ανάμεσα στην κοινωνία και τις διαφορετικές πτυχές της πόλης και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας», λέει στο makthes.gr ο κ. Παπάνας.

«Θέλουμε να επιδιώξουμε συνεργασίες με πολλούς ακόμη φορείς της πόλης από υψηλά κοινωνικά στρώματα μέχρι οργανισμούς που έχουν ανάγκη. Θέλουμε η μουσική να είναι παρούσα παντού και ταυτόχρονα θέλουμε να ανοίξουμε τη ορχήστρα, να τη βάλουμε περισσότερο στον διεθνή μουσικό χάρτη και να γνωρίσουν όλοι πόσο σπουδαία ορχήστρα είναι», προσθέτει.

Ο ίδιος ενημερώνεται αυτό το διάστημα για τα θέματα της ΚΟΘ, αν και γνωρίζει πολλά αφού είναι μέλος του οργανισμού από το 2003, έτσι συμπληρώνει 20 χρόνια δράσης στους κόλπους του. Ένα από τα προβλήματα είναι και αυτό της στέγασης της ορχήστρας. «Γνώριζα το πρόβλημα, προς το παρόν μαθαίνω τις λεπτομέρειες. Έχουν δρομολογηθεί κινήσεις από την προηγούμενη διεύθυνση. Είμαστε σε επαφή με το υπουργείο Πολιτισμού, που έχει όλη την καλή διάθεση να βοηθήσει και έχει γίνει σοβαρή δουλειά. Θέλουμε να φροντίσουμε να έχουμε περισσότερες από μια προτάσεις έτοιμες έτσι ώστε να επιλεγεί η καλύτερη δυνατή λύση. Θέλω να ελπίζω ότι θα έχουμε σύντομα αποτέλεσμα. Είναι όμως ένα πολυσύνθετο πρόβλημα που έχουν φιλοδοξήσει να λύσουν όλες οι διευθύνσεις. Είναι προτεραιότητά μας και ελπίζω ότι τα πράγματα θα πάνε καλά. Όταν θα έχω κάτι σίγουρο θα είμαι σε θέση να δώσω και περισσότερες λεπτομέρειες», τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής.

Τέλος, δηλώνει πως ο σκελετός του νέου προγράμματος είναι ήδη έτοιμος από την προηγούμενη διεύθυνση, ενώ ο ίδιος θα κάνει μόνο κάποιες μικρές μεταβολές. «Η ΚΟΘ έχει και πρέπει να έχει συνέχεια. Βέβαια και το πρόσωπο είναι χαρακτηριστικό της ίδιας της ορχήστρας και κάθε διευθυντής συνεισφέρει ως προς αυτό. Θα σεβαστώ το πρόγραμμα της κ. Τσόκανου και στο μέλλον θα προχωρήσω με τις δικές μου ιδέες αν μου δοθεί η δυνατότητα».

Ποιος είναι:

Ο Σίμος Παπάνας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1979. Σπούδασε βιολί, μπαρόκ βιολί, σύνθεση και μαθηματικά. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και τις ολοκλήρωσε στο Oberlin College και το Yale University στις ΗΠΑ. Καθηγητές του υπήρξαν ο Πέταρ Αρναούντοβ, ο Τάρας Γκαμπόρα, ο Έρικ Φρίντμαν (βιολί), η Μέριλιν Μακ Ντόναλντ (μπαρόκ βιολί) και ο Χρήστος Σαμαράς (σύνθεση).
Έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες ως σολίστας, ή διευθύνοντας από το βιολί, μεταξύ των οποίων η Staatskapelle Dresden, η ορχήστρα του θεάτρου Bolshoi, η ορχήστρα δωματίου της Ζυρίχης, η Kammerorchester Basel, η Camerata Salzburg, η Geneva Camerata, η Συμφωνική της Πράγας, οι κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, η Καμεράτα της Αθήνας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η Φιλαρμονική της Σόφιας, οι Σολίστες της Σόφιας, η Συμφωνική Ορχήστρα της Κύπρου, η Συμφωνική του Μονάχου, η Φιλαρμονική ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, οι L’ Arte del Mondo (Γερμανία), οι American Bach Soloists, η New Century Chamber Orchestra (Σαν Φρανσίσκο) και η Philharmonia Moments Musicaux της Ταϊβάν. Έχει ηχογραφήσει σαν σολίστας για τις εταιρείες Deutsche Grammophon, BIS και Centaur. Μεταξύ των φεστιβάλ στα οποία έχει συμμετάσχει συγκαταλέγονται το φεστιβάλ του Verbier (Ελβετία), του Schleswig-Holstein (Γερμανία), τα Sommets Musicaux Gstaad (Ελβετία), το διεθνές φεστιβάλ βιολιού της Αγ. Πετρούπολης (Ρωσία), οι Baroktage Melk (Αυστρία), τα Bristol Proms (Αγγλία), το φεστιβάλ της Pollenca (Μαγιόρκα, Ισπανία), το Helicon Foundation (Νέα Υόρκη), το Odessa Classics (Ουκρανία), το Φεστιβάλ Αθηνών και το φεστιβάλ μουσικής του Τόκιο.

Έχει παίξει σε κάποιες από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, όπως το Carnegie Hall (Νέα Υόρκη), το Palau de la Musica (Βαρκελόνη), η Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Αγ. Πετρούπολης και το Herbst Theater (Σαν Φρανσίσκο).

Συνεργάζεται τακτικά με τον διεθνούς φήμης βιολονίστα Daniel Hope και έχει συμπράξει στα πλαίσια μουσικής δωματίου με κορυφαίους μουσικούς, μεταξύ άλλων, των φιλαρμονικών της Βιέννης, του Βερολίνου, της Νέας Υόρκης και της Φιλαδέλφειας. Έχει διδάξει σεμινάρια σε πανεπιστήμια όπως το McGill (Μοντρεάλ, Καναδάς), το κρατικό πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα, το πανεπιστήμιο Soochow (Ταϊπέι, Ταϊβάν), η Ακαδημία Pancho Vladigerov (Σόφια, Βουλγαρία), το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, αλλά και στην ακαδημία της Staatskapelle Dresden.

Οι συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου (ΗΠΑ, Ρωσία, Καναδάς, Περού, Ιράν, Ιαπωνία, Ταϊβάν και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες), σε σημαντικές αίθουσες όπως η Musikverein της Βιέννης, η Tonhalle της Ζυρίχης και το National Concert Hall της Ταϊπέι, καθώς και σε θεατρικά φεστιβάλ όπου παρουσιάστηκε μουσική για θέατρο.
Από το έτος 2003 είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικότερη συνέντευξη του Σίμου Παπάνα διαβάστε στη "Μακεδονία" της Κυριακής 18 Δεκεμβρίου 

Τα καινούρια του καθήκοντα αναλαμβάνει πλέον ως καλλιτεχνικός διευθυντής ο επί χρόνια μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Σίμος Παπάνας.

Μετά την παραίτησης της μέχρι πρότινος καλλιτεχνικής διευθύντριας Ζωής Τσόκανου εκδόθηκε το ΦΕΚ για τον νέο επικεφαλής, του οποίου η θητεία ολοκληρώνεται στις 6 Ιουνίου. «Αυτό που θέλω στη σύντομη θητεία μου είναι να βοηθήσω η ορχήστρα να γίνει ο συνδετικός αρμός ανάμεσα στην κοινωνία και τις διαφορετικές πτυχές της πόλης και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας», λέει στο makthes.gr ο κ. Παπάνας.

«Θέλουμε να επιδιώξουμε συνεργασίες με πολλούς ακόμη φορείς της πόλης από υψηλά κοινωνικά στρώματα μέχρι οργανισμούς που έχουν ανάγκη. Θέλουμε η μουσική να είναι παρούσα παντού και ταυτόχρονα θέλουμε να ανοίξουμε τη ορχήστρα, να τη βάλουμε περισσότερο στον διεθνή μουσικό χάρτη και να γνωρίσουν όλοι πόσο σπουδαία ορχήστρα είναι», προσθέτει.

Ο ίδιος ενημερώνεται αυτό το διάστημα για τα θέματα της ΚΟΘ, αν και γνωρίζει πολλά αφού είναι μέλος του οργανισμού από το 2003, έτσι συμπληρώνει 20 χρόνια δράσης στους κόλπους του. Ένα από τα προβλήματα είναι και αυτό της στέγασης της ορχήστρας. «Γνώριζα το πρόβλημα, προς το παρόν μαθαίνω τις λεπτομέρειες. Έχουν δρομολογηθεί κινήσεις από την προηγούμενη διεύθυνση. Είμαστε σε επαφή με το υπουργείο Πολιτισμού, που έχει όλη την καλή διάθεση να βοηθήσει και έχει γίνει σοβαρή δουλειά. Θέλουμε να φροντίσουμε να έχουμε περισσότερες από μια προτάσεις έτοιμες έτσι ώστε να επιλεγεί η καλύτερη δυνατή λύση. Θέλω να ελπίζω ότι θα έχουμε σύντομα αποτέλεσμα. Είναι όμως ένα πολυσύνθετο πρόβλημα που έχουν φιλοδοξήσει να λύσουν όλες οι διευθύνσεις. Είναι προτεραιότητά μας και ελπίζω ότι τα πράγματα θα πάνε καλά. Όταν θα έχω κάτι σίγουρο θα είμαι σε θέση να δώσω και περισσότερες λεπτομέρειες», τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής.

Τέλος, δηλώνει πως ο σκελετός του νέου προγράμματος είναι ήδη έτοιμος από την προηγούμενη διεύθυνση, ενώ ο ίδιος θα κάνει μόνο κάποιες μικρές μεταβολές. «Η ΚΟΘ έχει και πρέπει να έχει συνέχεια. Βέβαια και το πρόσωπο είναι χαρακτηριστικό της ίδιας της ορχήστρας και κάθε διευθυντής συνεισφέρει ως προς αυτό. Θα σεβαστώ το πρόγραμμα της κ. Τσόκανου και στο μέλλον θα προχωρήσω με τις δικές μου ιδέες αν μου δοθεί η δυνατότητα».

Ποιος είναι:

Ο Σίμος Παπάνας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1979. Σπούδασε βιολί, μπαρόκ βιολί, σύνθεση και μαθηματικά. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και τις ολοκλήρωσε στο Oberlin College και το Yale University στις ΗΠΑ. Καθηγητές του υπήρξαν ο Πέταρ Αρναούντοβ, ο Τάρας Γκαμπόρα, ο Έρικ Φρίντμαν (βιολί), η Μέριλιν Μακ Ντόναλντ (μπαρόκ βιολί) και ο Χρήστος Σαμαράς (σύνθεση).
Έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες ως σολίστας, ή διευθύνοντας από το βιολί, μεταξύ των οποίων η Staatskapelle Dresden, η ορχήστρα του θεάτρου Bolshoi, η ορχήστρα δωματίου της Ζυρίχης, η Kammerorchester Basel, η Camerata Salzburg, η Geneva Camerata, η Συμφωνική της Πράγας, οι κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, η Καμεράτα της Αθήνας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η Φιλαρμονική της Σόφιας, οι Σολίστες της Σόφιας, η Συμφωνική Ορχήστρα της Κύπρου, η Συμφωνική του Μονάχου, η Φιλαρμονική ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, οι L’ Arte del Mondo (Γερμανία), οι American Bach Soloists, η New Century Chamber Orchestra (Σαν Φρανσίσκο) και η Philharmonia Moments Musicaux της Ταϊβάν. Έχει ηχογραφήσει σαν σολίστας για τις εταιρείες Deutsche Grammophon, BIS και Centaur. Μεταξύ των φεστιβάλ στα οποία έχει συμμετάσχει συγκαταλέγονται το φεστιβάλ του Verbier (Ελβετία), του Schleswig-Holstein (Γερμανία), τα Sommets Musicaux Gstaad (Ελβετία), το διεθνές φεστιβάλ βιολιού της Αγ. Πετρούπολης (Ρωσία), οι Baroktage Melk (Αυστρία), τα Bristol Proms (Αγγλία), το φεστιβάλ της Pollenca (Μαγιόρκα, Ισπανία), το Helicon Foundation (Νέα Υόρκη), το Odessa Classics (Ουκρανία), το Φεστιβάλ Αθηνών και το φεστιβάλ μουσικής του Τόκιο.

Έχει παίξει σε κάποιες από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, όπως το Carnegie Hall (Νέα Υόρκη), το Palau de la Musica (Βαρκελόνη), η Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Αγ. Πετρούπολης και το Herbst Theater (Σαν Φρανσίσκο).

Συνεργάζεται τακτικά με τον διεθνούς φήμης βιολονίστα Daniel Hope και έχει συμπράξει στα πλαίσια μουσικής δωματίου με κορυφαίους μουσικούς, μεταξύ άλλων, των φιλαρμονικών της Βιέννης, του Βερολίνου, της Νέας Υόρκης και της Φιλαδέλφειας. Έχει διδάξει σεμινάρια σε πανεπιστήμια όπως το McGill (Μοντρεάλ, Καναδάς), το κρατικό πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα, το πανεπιστήμιο Soochow (Ταϊπέι, Ταϊβάν), η Ακαδημία Pancho Vladigerov (Σόφια, Βουλγαρία), το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, αλλά και στην ακαδημία της Staatskapelle Dresden.

Οι συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου (ΗΠΑ, Ρωσία, Καναδάς, Περού, Ιράν, Ιαπωνία, Ταϊβάν και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες), σε σημαντικές αίθουσες όπως η Musikverein της Βιέννης, η Tonhalle της Ζυρίχης και το National Concert Hall της Ταϊπέι, καθώς και σε θεατρικά φεστιβάλ όπου παρουσιάστηκε μουσική για θέατρο.
Από το έτος 2003 είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικότερη συνέντευξη του Σίμου Παπάνα διαβάστε στη "Μακεδονία" της Κυριακής 18 Δεκεμβρίου 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία