ΠΑΙΔΕΙΑ

Τι αποφάσισε η Σύγκλητος του ΑΠΘ για το νόμο Κεραμέως για τα ΑΕΙ - Ολόκληρη η απόφαση

Ο πρύτανης Νίκος Παπαϊωάνου είπε ότι η Σύγκλητος έκρινε κατά πλειοψηφία ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο το οποίο αποτελείται από 344 άρθρα και διαρθρώνεται σε έξι πυλώνες, περιέχει πολλές θετικές διατάξεις όσον αφορά τη λειτουργία των πανεπιστημίων

 16/06/2022 12:34

Τι αποφάσισε η Σύγκλητος του ΑΠΘ για το νόμο Κεραμέως για τα ΑΕΙ - Ολόκληρη η απόφαση

Νίκος Ηλιάδης

Περισσότερες από πέντε ώρες διήρκεσε η χθεσινή συνεδρίαση της Συγκλήτου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κύριο θέμα συζήτησης ήταν το σχέδιο νόμου για την οργάνωση και λειτουργία των ΑΕΙ το οποίο είναι στο στάδιο της διαβούλευσης. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, για την πλειονότητα των διατάξεων του σχεδίου νόμου που αντιμετωπίζουν πάγια ζητήματα λειτουργίας των πανεπιστημίων υπήρξε θετική προσέγγιση από το σύνολο σχεδόν των μελών της Συγκλήτου. Αντιθέτως, για τις διατάξεις οι οποίες αφορούν το προτεινόμενο σύστημα διοίκησης των πανεπιστημίων υπήρξαν διαφωνίες. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ακανθώδες αυτό ζήτημα, το οποίο είχε διχάσει προ ημερών και τη Σύνοδο Πρυτάνεων, η Σύγκλητος ουσιαστικά το προσπέρασε, αποφεύγοντας να πάρει σαφή θέση και επιλέγοντας τη λύση να αποστείλει στο υπουργείο Παιδείας το σύνολο των απόψεων της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΑΠΘ επί αυτού του ζητήματος. Τέλος, από ορισμένα μέλη της Συγκλήτου υπήρξε πρόταση για συνολική απόρριψη του προτεινόμενου σχεδίου νόμου, ζητώντας την απόσυρσή του. Κατόπιν πολύωρης συζήτησης η Σύγκλητος κατέληξε σε μια κατά πλειοψηφία απόφαση η οποία αναμένεται να δημοσιοποιηθεί, ίσως και εντός της ημέρας.

Μιλώντας στο makthes.gr ο πρύτανης Νίκος Παπαϊωάνου είπε ότι η Σύγκλητος έκρινε κατά πλειοψηφία ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο το οποίο αποτελείται από 344 άρθρα και διαρθρώνεται σε έξι πυλώνες, περιέχει πολλές θετικές διατάξεις όσον αφορά τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Ο κ. Παπαϊωάννου ανέφερε ως παραδείγματα τις διατάξεις οι οποίες ρυθμίζουν ζητήματα εξέλιξης μελών ΔΕΠ, τη συγκρότηση νέων θεσμικών οργάνων όπως η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και η Μονάδα Στρατηγικού Σχεδιασμού, η δυνατότητα για εσωτερική κινητικότητα φοιτητών (κάτι σαν εθνικό Erasmus), η βελτίωση των διαδικασιών ώστε να γίνεται ταχύτερη και αποτελεσματικότερη η διαχείριση των ερευνητικών κονδυλίων κ.ο.κ.

Ως προς το επίμαχο θέμα του προτεινόμενου συστήματος διοίκησης των πανεπιστημίων, με τη θέσπιση των Συμβουλίων Διοίκησης ο κ. Παπαϊωάννου περιορίστηκε να δηλώσει ότι «το ΑΠΘ έχει άσχημη εμπειρία από τη διαρχία την οποία είχε βιώσει κατά το πρόσφατο παρελθόν» όταν είχαν λειτουργήσει για κάποιο διάστημα τα Συμβούλια Διοίκησης, σε εφαρμογή του νόμου Διαμαντοπούλου. Για το θέμα αυτό ο πρύτανης του ΑΠΘ είπε πως «η Σύγκλητος συγκεντρώνει όλες τις απόψεις οι οποίες έχουν διατυπωθεί στο πανεπιστήμιο και θα τις αποστείλει προς το υπουργείο Παιδείας, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στον προβληματισμό που έχει αναπτυχθεί ώστε να υπάρξει καλύτερο αποτέλεσμα».

Το νομοσχέδιο αυτό αποτελείται από 344 άρθρα και δομείται ουσιαστικά στους παρακάτω πυλώνες:

  1. Οργάνωση και λειτουργία των ΑΕΙ, όργανα διοίκησης, ακαδημαϊκή οργάνωση και λοιπές διατάξεις (κεφ. Α΄ έως ΣΤ΄).
  2. Διατάξεις σχετικές με την Οργάνωση και Λειτουργία Προγραμμάτων πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών, με τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα, τα ΚΕΔΙΒΙΜ και τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Έρευνας και Καινοτομίας (κεφ. Ζ΄ έως ΙΔ΄).
  3. Διατάξεις σχετικά με τα μέλη ΔΕΠ, καθώς και τα μέλη των άλλων Ομάδων Προσωπικού και φοιτητών (κεφ. ΙΕ΄ έως ΚΓ΄).
  4. Διατάξεις αναφορικά με τους Οργανισμούς των ΑΕΙ (κεφ. ΚΔ΄ έως ΚΣΤ).
  5. Διατάξεις για τους ΕΛΚΕ (κεφ. ΚΖ)
  6. Λοιπές και μεταβατικές διατάξεις (Εταιρείες Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας των ΑΕΙ, οργάνωση και λειτουργία Εργαστηρίων κλπ).

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ κατά πλειοψηφία αποφάσισε τα ακόλουθα.

Αναφορικά με τον πυλώνα (2):

Βρισκόμαστε σε συνθήκες σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού και αποδεικνύουμε συνεχώς ότι το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο στέκεται ψηλά τόσο ακαδημαϊκά όσο και ερευνητικά. Το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις και δίνουν τη δυνατότητα για ακόμη μεγαλύτερη ακαδημαϊκή εξωστρέφεια και διεθνοποίηση.

Ενδεικτικά αναφέρονται διατάξεις σχετικές με τα διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών, τη δυνατότητα για κοινά και διπλά προγράμματα σπουδών, την εσωτερική κινητικότητα των προπτυχιακών φοιτητριών και φοιτητών (Εσωτερικό Erasmus) καθώς και την αυτονομία των Πανεπιστημίων στην ίδρυση νέων ή/και ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών, χωρίς τη γραφειοκρατική παρεμβολή του Υπουργείου. Σημειώνεται ότι για την σωστή λειτουργία όλων των προτεινόμενων ρυθμίσεων των παραγράφων του πυλώνα 2 χρειάζεται σημαντική αύξηση ανθρώπινου δυναμικού (μέλη ΔΕΠ) και δημόσιας χρηματοδότησης.

Αναφορικά με τον πυλώνα (3):

Επισημαίνεται η θέση της Συγκλήτου του ΑΠΘ για την επαναφορά της βαθμίδας του μόνιμου επίκουρου καθηγητή, με κρίση στη βάση προσόντων που χαρακτηρίζουν ακαδημαϊκή εξέλιξη. Επισημαίνονται η θετική κατεύθυνση της ταχείας ολοκλήρωσης των εξελίξεων, με μείωση της γραφειοκρατίας σε κεντρικό επίπεδο καθώς και τις θετικές διατάξεις αναφορικά με τις μετακινήσεις των μελών ΔΕΠ.

Αναφορικά με τον πυλώνα (4):

Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για επικαιροποίηση των Οργανισμών των Ιδρυμάτων, ενώ πολλές από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις (Μονάδα διασφάλισης ποιότητας, Μονάδα στρατηγικού σχεδιασμού κλπ) έχουν γίνει ήδη πράξη. Η Σύγκλητος προτείνει στο ΥΠΑΙΘ να υπάρξει αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου, το σχέδιο ενός πρότυπου οργανισμού. Σημειώνεται ότι για την σωστή λειτουργία όλων των προτεινόμενων δομών χρειάζεται σημαντική αύξηση ανθρώπινου δυναμικού (διοικητικό προσωπικό) και οικονομικών πόρων.

Αναφορικά με τον πυλώνα (5):

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ, στέκεται θετικά στις παρατηρήσεις που έγιναν προς το Υπουργείο από την ολομέλεια των Αντιπρυτάνεων Έρευνας και δια βίου μάθησης. Κρίνεται ως απόλυτα θετική η μείωση της γραφειοκρατίας, η απλούστευση των διαδικασιών προμήθειας ειδών και υπηρεσιών, ρυθμίσεις που ενισχύουν την ερευνητική προσπάθεια των μελών ΔΕΠ και των ερευνητών. Επισημαίνεται η θετική άποψη για απένταξη των ΕΛΚΕ από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

Αναφορικά με τον πυλώνα (6):

Είναι θετικό ότι έγιναν δεκτές οι θέσεις της ομάδας εργασίας για τις ΕΑΔΠ των Πανεπιστημίων και συγκεκριμένα με τη μη υπαγωγή τους στους φορείς γενικής κυβέρνησης.

Τέλος, αναφορικά με τον πυλώνα (1), σημειώνεται ότι σκοπός του όποιου τρόπου διοίκησης πρέπει να είναι η δημοκρατική αντιπροσώπευση, η συλλογικότητα και η συνεργασία. Έγινε ενδελεχής συζήτηση, εκφράστηκε προβληματισμός ενώ παράλληλα καταγράφηκαν προτάσεις και προσεγγίσεις, αναφορικά με τον τρόπο εκλογής του Πρύτανη και τις αρμοδιότητες του Συμβουλίου διοίκησης, και οι οποίες θα αποσταλούν ως έχουν στο ΥΠΑΙΘ. Ιδιαίτερα επισημαίνεται η άποψη της Συγκλήτου για απευθείας εκλογή εκτός του Προέδρου και του Κοσμήτορα με τη συμμετοχή στην εκλογή αυτών και των μελών ΕΔΙΠ, ΕΕΠ,ΕΤΕΠ.

Επιπρόσθετα, οι Αντιπρυτάνεις προτείνεται να συμμετέχουν ως μέλη της Συγκλήτου και όχι απλά συμμετέχοντες. Το ΑΠΘ έχει τραυματική εμπειρία από προηγούμενη εφαρμογή Συμβουλίου Ιδρύματος, όταν η δυαρχία αποτέλεσε τροχοπέδη στην εξέλιξή του.

Περισσότερες από πέντε ώρες διήρκεσε η χθεσινή συνεδρίαση της Συγκλήτου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κύριο θέμα συζήτησης ήταν το σχέδιο νόμου για την οργάνωση και λειτουργία των ΑΕΙ το οποίο είναι στο στάδιο της διαβούλευσης. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, για την πλειονότητα των διατάξεων του σχεδίου νόμου που αντιμετωπίζουν πάγια ζητήματα λειτουργίας των πανεπιστημίων υπήρξε θετική προσέγγιση από το σύνολο σχεδόν των μελών της Συγκλήτου. Αντιθέτως, για τις διατάξεις οι οποίες αφορούν το προτεινόμενο σύστημα διοίκησης των πανεπιστημίων υπήρξαν διαφωνίες. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ακανθώδες αυτό ζήτημα, το οποίο είχε διχάσει προ ημερών και τη Σύνοδο Πρυτάνεων, η Σύγκλητος ουσιαστικά το προσπέρασε, αποφεύγοντας να πάρει σαφή θέση και επιλέγοντας τη λύση να αποστείλει στο υπουργείο Παιδείας το σύνολο των απόψεων της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΑΠΘ επί αυτού του ζητήματος. Τέλος, από ορισμένα μέλη της Συγκλήτου υπήρξε πρόταση για συνολική απόρριψη του προτεινόμενου σχεδίου νόμου, ζητώντας την απόσυρσή του. Κατόπιν πολύωρης συζήτησης η Σύγκλητος κατέληξε σε μια κατά πλειοψηφία απόφαση η οποία αναμένεται να δημοσιοποιηθεί, ίσως και εντός της ημέρας.

Μιλώντας στο makthes.gr ο πρύτανης Νίκος Παπαϊωάνου είπε ότι η Σύγκλητος έκρινε κατά πλειοψηφία ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο το οποίο αποτελείται από 344 άρθρα και διαρθρώνεται σε έξι πυλώνες, περιέχει πολλές θετικές διατάξεις όσον αφορά τη λειτουργία των πανεπιστημίων. Ο κ. Παπαϊωάννου ανέφερε ως παραδείγματα τις διατάξεις οι οποίες ρυθμίζουν ζητήματα εξέλιξης μελών ΔΕΠ, τη συγκρότηση νέων θεσμικών οργάνων όπως η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και η Μονάδα Στρατηγικού Σχεδιασμού, η δυνατότητα για εσωτερική κινητικότητα φοιτητών (κάτι σαν εθνικό Erasmus), η βελτίωση των διαδικασιών ώστε να γίνεται ταχύτερη και αποτελεσματικότερη η διαχείριση των ερευνητικών κονδυλίων κ.ο.κ.

Ως προς το επίμαχο θέμα του προτεινόμενου συστήματος διοίκησης των πανεπιστημίων, με τη θέσπιση των Συμβουλίων Διοίκησης ο κ. Παπαϊωάννου περιορίστηκε να δηλώσει ότι «το ΑΠΘ έχει άσχημη εμπειρία από τη διαρχία την οποία είχε βιώσει κατά το πρόσφατο παρελθόν» όταν είχαν λειτουργήσει για κάποιο διάστημα τα Συμβούλια Διοίκησης, σε εφαρμογή του νόμου Διαμαντοπούλου. Για το θέμα αυτό ο πρύτανης του ΑΠΘ είπε πως «η Σύγκλητος συγκεντρώνει όλες τις απόψεις οι οποίες έχουν διατυπωθεί στο πανεπιστήμιο και θα τις αποστείλει προς το υπουργείο Παιδείας, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στον προβληματισμό που έχει αναπτυχθεί ώστε να υπάρξει καλύτερο αποτέλεσμα».

Το νομοσχέδιο αυτό αποτελείται από 344 άρθρα και δομείται ουσιαστικά στους παρακάτω πυλώνες:

  1. Οργάνωση και λειτουργία των ΑΕΙ, όργανα διοίκησης, ακαδημαϊκή οργάνωση και λοιπές διατάξεις (κεφ. Α΄ έως ΣΤ΄).
  2. Διατάξεις σχετικές με την Οργάνωση και Λειτουργία Προγραμμάτων πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών, με τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα, τα ΚΕΔΙΒΙΜ και τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Έρευνας και Καινοτομίας (κεφ. Ζ΄ έως ΙΔ΄).
  3. Διατάξεις σχετικά με τα μέλη ΔΕΠ, καθώς και τα μέλη των άλλων Ομάδων Προσωπικού και φοιτητών (κεφ. ΙΕ΄ έως ΚΓ΄).
  4. Διατάξεις αναφορικά με τους Οργανισμούς των ΑΕΙ (κεφ. ΚΔ΄ έως ΚΣΤ).
  5. Διατάξεις για τους ΕΛΚΕ (κεφ. ΚΖ)
  6. Λοιπές και μεταβατικές διατάξεις (Εταιρείες Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας των ΑΕΙ, οργάνωση και λειτουργία Εργαστηρίων κλπ).

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ κατά πλειοψηφία αποφάσισε τα ακόλουθα.

Αναφορικά με τον πυλώνα (2):

Βρισκόμαστε σε συνθήκες σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού και αποδεικνύουμε συνεχώς ότι το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο στέκεται ψηλά τόσο ακαδημαϊκά όσο και ερευνητικά. Το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις και δίνουν τη δυνατότητα για ακόμη μεγαλύτερη ακαδημαϊκή εξωστρέφεια και διεθνοποίηση.

Ενδεικτικά αναφέρονται διατάξεις σχετικές με τα διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών, τη δυνατότητα για κοινά και διπλά προγράμματα σπουδών, την εσωτερική κινητικότητα των προπτυχιακών φοιτητριών και φοιτητών (Εσωτερικό Erasmus) καθώς και την αυτονομία των Πανεπιστημίων στην ίδρυση νέων ή/και ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών, χωρίς τη γραφειοκρατική παρεμβολή του Υπουργείου. Σημειώνεται ότι για την σωστή λειτουργία όλων των προτεινόμενων ρυθμίσεων των παραγράφων του πυλώνα 2 χρειάζεται σημαντική αύξηση ανθρώπινου δυναμικού (μέλη ΔΕΠ) και δημόσιας χρηματοδότησης.

Αναφορικά με τον πυλώνα (3):

Επισημαίνεται η θέση της Συγκλήτου του ΑΠΘ για την επαναφορά της βαθμίδας του μόνιμου επίκουρου καθηγητή, με κρίση στη βάση προσόντων που χαρακτηρίζουν ακαδημαϊκή εξέλιξη. Επισημαίνονται η θετική κατεύθυνση της ταχείας ολοκλήρωσης των εξελίξεων, με μείωση της γραφειοκρατίας σε κεντρικό επίπεδο καθώς και τις θετικές διατάξεις αναφορικά με τις μετακινήσεις των μελών ΔΕΠ.

Αναφορικά με τον πυλώνα (4):

Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για επικαιροποίηση των Οργανισμών των Ιδρυμάτων, ενώ πολλές από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις (Μονάδα διασφάλισης ποιότητας, Μονάδα στρατηγικού σχεδιασμού κλπ) έχουν γίνει ήδη πράξη. Η Σύγκλητος προτείνει στο ΥΠΑΙΘ να υπάρξει αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου, το σχέδιο ενός πρότυπου οργανισμού. Σημειώνεται ότι για την σωστή λειτουργία όλων των προτεινόμενων δομών χρειάζεται σημαντική αύξηση ανθρώπινου δυναμικού (διοικητικό προσωπικό) και οικονομικών πόρων.

Αναφορικά με τον πυλώνα (5):

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ, στέκεται θετικά στις παρατηρήσεις που έγιναν προς το Υπουργείο από την ολομέλεια των Αντιπρυτάνεων Έρευνας και δια βίου μάθησης. Κρίνεται ως απόλυτα θετική η μείωση της γραφειοκρατίας, η απλούστευση των διαδικασιών προμήθειας ειδών και υπηρεσιών, ρυθμίσεις που ενισχύουν την ερευνητική προσπάθεια των μελών ΔΕΠ και των ερευνητών. Επισημαίνεται η θετική άποψη για απένταξη των ΕΛΚΕ από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

Αναφορικά με τον πυλώνα (6):

Είναι θετικό ότι έγιναν δεκτές οι θέσεις της ομάδας εργασίας για τις ΕΑΔΠ των Πανεπιστημίων και συγκεκριμένα με τη μη υπαγωγή τους στους φορείς γενικής κυβέρνησης.

Τέλος, αναφορικά με τον πυλώνα (1), σημειώνεται ότι σκοπός του όποιου τρόπου διοίκησης πρέπει να είναι η δημοκρατική αντιπροσώπευση, η συλλογικότητα και η συνεργασία. Έγινε ενδελεχής συζήτηση, εκφράστηκε προβληματισμός ενώ παράλληλα καταγράφηκαν προτάσεις και προσεγγίσεις, αναφορικά με τον τρόπο εκλογής του Πρύτανη και τις αρμοδιότητες του Συμβουλίου διοίκησης, και οι οποίες θα αποσταλούν ως έχουν στο ΥΠΑΙΘ. Ιδιαίτερα επισημαίνεται η άποψη της Συγκλήτου για απευθείας εκλογή εκτός του Προέδρου και του Κοσμήτορα με τη συμμετοχή στην εκλογή αυτών και των μελών ΕΔΙΠ, ΕΕΠ,ΕΤΕΠ.

Επιπρόσθετα, οι Αντιπρυτάνεις προτείνεται να συμμετέχουν ως μέλη της Συγκλήτου και όχι απλά συμμετέχοντες. Το ΑΠΘ έχει τραυματική εμπειρία από προηγούμενη εφαρμογή Συμβουλίου Ιδρύματος, όταν η δυαρχία αποτέλεσε τροχοπέδη στην εξέλιξή του.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία