ΠΑΙΔΕΙΑ

Τι αλλάζει στα σχολεία από Σεπτέμβριο - Πώς θα γίνει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Το makthes.gr στη συνέντευξη Τύπου του υπουργείου Παιδείας -Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για αξιολόγηση εκπαιδευτικών, επιλογές στελεχών εκπαίδευσης και αυτονομία σχολικών μονάδων

 30/06/2021 15:46

Τι αλλάζει στα σχολεία από Σεπτέμβριο - Πώς θα γίνει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
INTIME NEWS

Έλενα Αποστολίδου

Το νέο νομοσχέδιο για την «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», που βγαίνει σήμερα σε διαβούλευση παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Η παρουσίαση περιλάμβανε αναλυτική επεξήγηση των αλλαγών που έρχονται στα σχολεία και τις σχολικές μονάδες, με τις αλλαγές να επικεντρώνονται σε τέσσερις άξονες: 1)Ενίσχυση αυτονομίας, 2) Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών, 3)Ενίσχυση δομών υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου και 4) Εκκλησιαστική εκπαίδευση.

«Σήμερα ερχόμαστε να εστιάσουμε στον 4ο άξονα, στη μεγαλύτερη βαθμίδα ελευθερίας, καθώς το νομοσχέδιο καλύπτει αυτόν τον άξονα, την ενίσχυση της ελευθερίας και της αυτονομίας των σχολείων» δήλωσε η υπουργός Παιδείας. Όπως τόνισε η κ. Κεραμέως, «πρόκειται για ένα μεγάλο νομοσχέδιο που υπερβαίνει τα 170 άρθρα».

Πιο συγκεκριμένα, οι αλλαγές επικεντρώνονται σε τέσσερις άξονες:

1) Ενίσχυση αυτονομίας

2) Αξιολόγηση εκπαιδευτικών & στελεχών

3) Ενίσχυση δομών υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου

4) Εκκλησιαστική εκπαίδευση

nomosxedio-paideia1.jpg

1ο Άξονας: Αυτονομία σχολείων

«Η Ελλάδα είναι στη χαμηλότερη θέση του ΟΑΣΑ στον δείκτη αυτονομίας των σχολείων. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι κεντρικές αποφάσεις δίνουν χαμηλά μαθησιακά αποτελέσματα. Θέλουμε ένα σύστημα με μεγαλύτερη αυτονομία στο σχολείο και τους εκπαιδευτικούς» τόνισε η υπουργός Παιδείας.

Α’ Άξονας – Ενίσχυση αυτονομίας

1) Εμπιστοσύνη στους Εκπαιδευτικούς με Μεγαλύτερη Ελευθερία στην Οργάνωση Διδασκαλίας

- Ελεύθερη επιλογή βιβλίου (Θα αποφασίζει ο εκπαιδευτικός το βιβλίο που θα διδάσκεται)

Θα μπορεί ο κάθε εκπαιδευτικός να διαλέγει οποιοδήποτε βιβλίο θέλει;

* Το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Ταυτόχρονα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Η ελεύθερη επιλογή βιβλίου και οι πολλαπλές πηγές σηματοδοτούν μια πραγματική αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ξεφεύγοντας από το μοντέλο της αποστήθισης, ενισχύοντας την κριτική σκέψη των μαθητών και τη διαμόρφωση ανεξάρτητης γνώμης. Η Ελλάδα και η Κύπρος αποτελούν τη μειοψηφία των χωρών ΕΕ που διατηρούν το μονοπώλιο του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου.

- Αυτονομία ως προς τη μορφή των 4μηνιαών δοκιμασιών αξιολόγησης (ελευθερία στις μεθόδους αξιολόγησης των μαθητών, διαγώνισμα ή εργασία, ομαδική ή ατομική)

Προβλέπονται δύο σημαντικές τομές ως προς την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών:

* Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί πλέον να επιλέξει τη μορφή της τετραμηνιαίας δοκιμασίας αξιολόγησης των μαθητών, π.χ. να αναθέσει κάποια συνθετική ή διαθεματική εργασία, μια ομαδική παρουσίαση ή να αξιοποιήσει τις μεθόδους της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), όπου π.χ. ο ίδιος ο μαθητής καλείται να παρουσιάσει το μάθημα της ημέρας ή να εισηγείται τρόπους επίλυσης προβλημάτων. Δίνεται βήμα στη δημιουργική πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού, το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της κάθε τάξης. 

* Αλλάζει και η φιλοσοφία της «εξεταστέας» ύλης. Το βιβλιοκεντρικό μοντέλο της απομνημόνευσης αντικαθίσταται από το γνωσιοκεντρικό μοντέλο του πολλαπλού βιβλίου. Το πολλαπλό βιβλίο στοχεύει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ουσιαστική κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων.

- Αποκέντρωση της διαδικασίας διεξαγωγής εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων (σήμερα απαιτείται έγκριση του υπουργείου Παιδείας)

- Δυνατότητα εκπαιδευτικών ομίλων (ισχύει μόνο για Πρότυπα σχολεία σήμερα)

- Απλοποίηση διαδικασίας διενέργειας ερευνών και πρακτικής άσκησης

2) Ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή και των Εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης

-Θέσπιση υποστηρικτών οργάνων (Ενδοσχολικοί Συντονιστές, Μέντορες, Υποδιευθυντές)

-Υποχρεωτική διοργάνωση ετήσιων επιμορφώσεων

-Διευθυντής ως αξιολογητής των εκπαιδευτικών

-Αρμοδιότητα για τη διοργάνωση παιδαγωγικών συναντήσεων

-Αύξηση θητείας από 3 σε 4 έτη και δυνατότητα επαναπροσδιορισμού χωρίς όριο 2 θητειών

3) Διαφάνεια και Λογοδοσία

-Διαγνωστικά τεστ αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος

- Υποχρεωτική και προσβάσιμη ιστοσελίδα σχολικών μονάδων

Β’ Άξονας – Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών

«Όχι μπόνους, όχι οικονομικά κίνητρα, όχι τιμωρητικό χαρακτήρα η αξιολόγηση, καθώς θα έχει ανατροφοδοτικό χαρακτήρα» δήλωσε η υπουργός Παιδείας.

Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτηση αν προβλέπονται πριμοδοτήσεις (bonus) ή και κυρώσεις ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για την υπηρεσιακή πορεία του εκπαιδευτικού, η υπουργός κ. Κεραμέως δήλωσε «Όχι. Όπως και στην πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών χωρών (90%), κύριος στόχος της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η παροχή ανατροφοδότησης και η αυτοβελτίωση. Η παροχή επιπλέον κινήτρων (π.χ. bonus) και η επιβολή κυρώσεων δεν αποτελούν τον κανόνα στις χώρες της ΕΕ. Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, η θετική αξιολόγηση συνεκτιμάται κατά τη διαδικασία επιλογής σε θέση ευθύνης, ενώ η μη θετική αξιολόγηση οδηγεί σε υποχρεωτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα. Ευθύνη για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της εξειδικευμένης επιμόρφωσης έχει ο Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης (παιδαγωγικό στέλεχος εκπαίδευσης σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης).»



1)Βελτίωση εκπαιδευτικού συστήματος – Αξιολόγηση

-Υποχρεωτική συμμετοχή σε οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης (σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικών, στελεχών)

-Αξιολόγηση εκπαιδευτικών με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα

-Δίπολο αυτονομίας –αξιολόγησης

-Αξιολόγηση: Εκπαιδευτικοί – Διαμορφωτική αξιολόγηση, Στελέχη- Συνολική αξιολόγηση

Πώς λειτουργεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών:

nomosxedio-paideia2.jpg

Πώς αξιολογούνται τα στελέχη:

nomosxedio-paideia3.jpg


Γ’ ΄Άξονας -Ενίσχυση δομών υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου

1) Δομές υποστήριξης εκπαίδευσης

-Ιδρύονται οι δομές εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα

-Αύξηση συμβούλων, πιο κοντά στις σχολικές μονάδες (Από 540 σε 800 συμβούλους)

-Ενίσχυση των Κέντρων Διάγνωσης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης

-Πρώιμη εκπαιδευτική και υποστηρικτική παρέμβαση

Τι αλλάζει στις δομές εκπαίδευσης και με ποιο σκεπτικό. 

Η μεταρρύθμιση των δομών εκπαίδευσης έχει ως κύρια στόχευση την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της παιδαγωγικής υποστήριξης που αυτοί λαμβάνουν. Για αυτόν τον σκοπό ιδρύονται θέσεις στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, δηλαδή θέσεις Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης τόσο σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης όσο και σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης αυξάνονται στον αριθμό και υπηρετούν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ώστε να είναι πιο κοντά στις σχολικές μονάδες και να υποστηρίζουν έμπρακτα και σε καθημερινή βάση την εκπαιδευτική κοινότητα. Επίσης, ιδρύονται 1.100 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα Κέντρα Διάγνωσης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες των σχολικών μονάδων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Τι αλλάζει στη διαδικασία επιλογής στελεχών: Ως προς τα κριτήρια επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, αυξάνεται η απαιτούμενη προϋπηρεσία για την ανάληψη θέσεων ευθύνης και προστίθεται ως κεντρικό κριτήριο επιλογής το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του υποψηφίου, κάτι το οποίο είχε απαλειφθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή στελεχών και εκπαιδευτικών σε διαδικασίες επιλογής σε θέση ευθύνης, αποτελεί να μην έχουν αξιολογηθεί ως ανεπαρκείς ή μη ικανοποιητικοί, αντιστοίχως, στις σχετικές εκθέσεις αξιολόγησης κατά την τελευταία τετραετία. Ως προς τη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, προβλέπεται η δοκιμασία της μελέτης περίπτωσης.


Δ’ Εκκλησιαστική εκπαίδευση

1) Εξορθολογισμός Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης

2) Αναβάθμιση Κληρικών – Ίδρυση ΣΜΥΚ


3) Εξορθολογισμός Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών

Η υπουργός Παιδείας για την αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου, δήλωσε πως «Το παρόν νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου. Συγκεκριμένα, η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων, οδηγώντας στη συνολική αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, δημιουργούνται 3 Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ), μέσω της μετατροπής υφιστάμενων εκκλησιαστικών σχολείων, οι οποίες θα αποτελούν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών. Στο εξής, απαραίτητη προϋπόθεση για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το δημόσιο θα είναι η κατοχή Διπλώματος ΣΜΥΚ ή πτυχίου Α.Ε.Ι., δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών» .

 Τι αλλάζει στο χάρτη της ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του χάρτη της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης συνενώνονται οι δυνάμεις των υφιστάμενων δομών ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Ο αριθμός των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών μειώνεται από τέσσερις σε δύο, οι οποίες θα λειτουργούν στην Αθήνα και την Κρήτη, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων σπουδών.


Τι αλλάζει από Σεπτέμβριο:

- Καθολική εφαρμογή της 2χρονης προσχολικής εκπαίδευσης

- Γενίκευση δραστηριοτήτων στα Αγγλικά στο νηπιαγωγείο

- -Γενίκευση Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε Νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια

- Έναρξη συστηματικών επιμορφώσεων μέσω του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του ΙΕΠ

- -Ίδρυση 6 πρότυπων ΕΠΑΛ

- Πανελλαδικές: Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και παράλληλο μηχανογραφικό

- Ψηφιακός μετασχηματισμός

nomosxedio-paideia4.jpg


Στόχος του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, είναι «η δημιουργία ενός ακόμη καλύτερου σχολείου για τα παιδιά μας, που εξασφαλίζει όλα τα απαραίτητα εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους, και η απελευθέρωση του δυναμικού των εκπαιδευτικών μας, σε ένα πλαίσιο μεγαλύτερης ελευθερίας, διαρκούς υποστήριξης και αυξημένης λογοδοσίας.

Η πρότασή μας αποτελείται από 3 αλληλένδετους πυλώνες:

  • Την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
  • Τη θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών ως μηχανισμού βελτίωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών.
  • Την ενίσχυση των δομών εκπαίδευσης ως κρίσιμων πυλώνων για την αποτελεσματική παιδαγωγική υποστήριξη του αυτόνομου σχολείου.

Επιπλέον, εισάγουμε για πρώτη φορά ένα οργανωμένο σύστημα εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού επιπέδου του κλήρου, υπό την εποπτεία της Πολιτείας, και τη συνέχιση εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας».

Η συνέντευξη Τύπου έγινε παρουσία της Υφυπουργού Ζέττας Μακρή, του Γενικού Γραμματέα Αλέξανδρου Κόπτση και του Γενικού Γραμματέα Γιώργου Καλαντζή.


Δείτε εδώ την αναλυτική παρουσίαση του νομοσχεδίου


Το νέο νομοσχέδιο για την «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», που βγαίνει σήμερα σε διαβούλευση παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Η παρουσίαση περιλάμβανε αναλυτική επεξήγηση των αλλαγών που έρχονται στα σχολεία και τις σχολικές μονάδες, με τις αλλαγές να επικεντρώνονται σε τέσσερις άξονες: 1)Ενίσχυση αυτονομίας, 2) Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών, 3)Ενίσχυση δομών υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου και 4) Εκκλησιαστική εκπαίδευση.

«Σήμερα ερχόμαστε να εστιάσουμε στον 4ο άξονα, στη μεγαλύτερη βαθμίδα ελευθερίας, καθώς το νομοσχέδιο καλύπτει αυτόν τον άξονα, την ενίσχυση της ελευθερίας και της αυτονομίας των σχολείων» δήλωσε η υπουργός Παιδείας. Όπως τόνισε η κ. Κεραμέως, «πρόκειται για ένα μεγάλο νομοσχέδιο που υπερβαίνει τα 170 άρθρα».

Πιο συγκεκριμένα, οι αλλαγές επικεντρώνονται σε τέσσερις άξονες:

1) Ενίσχυση αυτονομίας

2) Αξιολόγηση εκπαιδευτικών & στελεχών

3) Ενίσχυση δομών υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου

4) Εκκλησιαστική εκπαίδευση

nomosxedio-paideia1.jpg

1ο Άξονας: Αυτονομία σχολείων

«Η Ελλάδα είναι στη χαμηλότερη θέση του ΟΑΣΑ στον δείκτη αυτονομίας των σχολείων. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι κεντρικές αποφάσεις δίνουν χαμηλά μαθησιακά αποτελέσματα. Θέλουμε ένα σύστημα με μεγαλύτερη αυτονομία στο σχολείο και τους εκπαιδευτικούς» τόνισε η υπουργός Παιδείας.

Α’ Άξονας – Ενίσχυση αυτονομίας

1) Εμπιστοσύνη στους Εκπαιδευτικούς με Μεγαλύτερη Ελευθερία στην Οργάνωση Διδασκαλίας

- Ελεύθερη επιλογή βιβλίου (Θα αποφασίζει ο εκπαιδευτικός το βιβλίο που θα διδάσκεται)

Θα μπορεί ο κάθε εκπαιδευτικός να διαλέγει οποιοδήποτε βιβλίο θέλει;

* Το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Ταυτόχρονα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Η ελεύθερη επιλογή βιβλίου και οι πολλαπλές πηγές σηματοδοτούν μια πραγματική αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ξεφεύγοντας από το μοντέλο της αποστήθισης, ενισχύοντας την κριτική σκέψη των μαθητών και τη διαμόρφωση ανεξάρτητης γνώμης. Η Ελλάδα και η Κύπρος αποτελούν τη μειοψηφία των χωρών ΕΕ που διατηρούν το μονοπώλιο του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου.

- Αυτονομία ως προς τη μορφή των 4μηνιαών δοκιμασιών αξιολόγησης (ελευθερία στις μεθόδους αξιολόγησης των μαθητών, διαγώνισμα ή εργασία, ομαδική ή ατομική)

Προβλέπονται δύο σημαντικές τομές ως προς την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών:

* Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί πλέον να επιλέξει τη μορφή της τετραμηνιαίας δοκιμασίας αξιολόγησης των μαθητών, π.χ. να αναθέσει κάποια συνθετική ή διαθεματική εργασία, μια ομαδική παρουσίαση ή να αξιοποιήσει τις μεθόδους της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), όπου π.χ. ο ίδιος ο μαθητής καλείται να παρουσιάσει το μάθημα της ημέρας ή να εισηγείται τρόπους επίλυσης προβλημάτων. Δίνεται βήμα στη δημιουργική πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού, το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της κάθε τάξης. 

* Αλλάζει και η φιλοσοφία της «εξεταστέας» ύλης. Το βιβλιοκεντρικό μοντέλο της απομνημόνευσης αντικαθίσταται από το γνωσιοκεντρικό μοντέλο του πολλαπλού βιβλίου. Το πολλαπλό βιβλίο στοχεύει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ουσιαστική κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων.

- Αποκέντρωση της διαδικασίας διεξαγωγής εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων (σήμερα απαιτείται έγκριση του υπουργείου Παιδείας)

- Δυνατότητα εκπαιδευτικών ομίλων (ισχύει μόνο για Πρότυπα σχολεία σήμερα)

- Απλοποίηση διαδικασίας διενέργειας ερευνών και πρακτικής άσκησης

2) Ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή και των Εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης

-Θέσπιση υποστηρικτών οργάνων (Ενδοσχολικοί Συντονιστές, Μέντορες, Υποδιευθυντές)

-Υποχρεωτική διοργάνωση ετήσιων επιμορφώσεων

-Διευθυντής ως αξιολογητής των εκπαιδευτικών

-Αρμοδιότητα για τη διοργάνωση παιδαγωγικών συναντήσεων

-Αύξηση θητείας από 3 σε 4 έτη και δυνατότητα επαναπροσδιορισμού χωρίς όριο 2 θητειών

3) Διαφάνεια και Λογοδοσία

-Διαγνωστικά τεστ αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος

- Υποχρεωτική και προσβάσιμη ιστοσελίδα σχολικών μονάδων

Β’ Άξονας – Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών

«Όχι μπόνους, όχι οικονομικά κίνητρα, όχι τιμωρητικό χαρακτήρα η αξιολόγηση, καθώς θα έχει ανατροφοδοτικό χαρακτήρα» δήλωσε η υπουργός Παιδείας.

Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτηση αν προβλέπονται πριμοδοτήσεις (bonus) ή και κυρώσεις ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για την υπηρεσιακή πορεία του εκπαιδευτικού, η υπουργός κ. Κεραμέως δήλωσε «Όχι. Όπως και στην πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών χωρών (90%), κύριος στόχος της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η παροχή ανατροφοδότησης και η αυτοβελτίωση. Η παροχή επιπλέον κινήτρων (π.χ. bonus) και η επιβολή κυρώσεων δεν αποτελούν τον κανόνα στις χώρες της ΕΕ. Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, η θετική αξιολόγηση συνεκτιμάται κατά τη διαδικασία επιλογής σε θέση ευθύνης, ενώ η μη θετική αξιολόγηση οδηγεί σε υποχρεωτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα. Ευθύνη για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της εξειδικευμένης επιμόρφωσης έχει ο Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης (παιδαγωγικό στέλεχος εκπαίδευσης σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης).»



1)Βελτίωση εκπαιδευτικού συστήματος – Αξιολόγηση

-Υποχρεωτική συμμετοχή σε οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης (σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικών, στελεχών)

-Αξιολόγηση εκπαιδευτικών με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα

-Δίπολο αυτονομίας –αξιολόγησης

-Αξιολόγηση: Εκπαιδευτικοί – Διαμορφωτική αξιολόγηση, Στελέχη- Συνολική αξιολόγηση

Πώς λειτουργεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών:

nomosxedio-paideia2.jpg

Πώς αξιολογούνται τα στελέχη:

nomosxedio-paideia3.jpg


Γ’ ΄Άξονας -Ενίσχυση δομών υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου

1) Δομές υποστήριξης εκπαίδευσης

-Ιδρύονται οι δομές εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα

-Αύξηση συμβούλων, πιο κοντά στις σχολικές μονάδες (Από 540 σε 800 συμβούλους)

-Ενίσχυση των Κέντρων Διάγνωσης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης

-Πρώιμη εκπαιδευτική και υποστηρικτική παρέμβαση

Τι αλλάζει στις δομές εκπαίδευσης και με ποιο σκεπτικό. 

Η μεταρρύθμιση των δομών εκπαίδευσης έχει ως κύρια στόχευση την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της παιδαγωγικής υποστήριξης που αυτοί λαμβάνουν. Για αυτόν τον σκοπό ιδρύονται θέσεις στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, δηλαδή θέσεις Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης τόσο σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης όσο και σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης αυξάνονται στον αριθμό και υπηρετούν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ώστε να είναι πιο κοντά στις σχολικές μονάδες και να υποστηρίζουν έμπρακτα και σε καθημερινή βάση την εκπαιδευτική κοινότητα. Επίσης, ιδρύονται 1.100 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα Κέντρα Διάγνωσης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες των σχολικών μονάδων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Τι αλλάζει στη διαδικασία επιλογής στελεχών: Ως προς τα κριτήρια επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, αυξάνεται η απαιτούμενη προϋπηρεσία για την ανάληψη θέσεων ευθύνης και προστίθεται ως κεντρικό κριτήριο επιλογής το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του υποψηφίου, κάτι το οποίο είχε απαλειφθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή στελεχών και εκπαιδευτικών σε διαδικασίες επιλογής σε θέση ευθύνης, αποτελεί να μην έχουν αξιολογηθεί ως ανεπαρκείς ή μη ικανοποιητικοί, αντιστοίχως, στις σχετικές εκθέσεις αξιολόγησης κατά την τελευταία τετραετία. Ως προς τη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, προβλέπεται η δοκιμασία της μελέτης περίπτωσης.


Δ’ Εκκλησιαστική εκπαίδευση

1) Εξορθολογισμός Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης

2) Αναβάθμιση Κληρικών – Ίδρυση ΣΜΥΚ


3) Εξορθολογισμός Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών

Η υπουργός Παιδείας για την αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου, δήλωσε πως «Το παρόν νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου. Συγκεκριμένα, η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων, οδηγώντας στη συνολική αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, δημιουργούνται 3 Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ), μέσω της μετατροπής υφιστάμενων εκκλησιαστικών σχολείων, οι οποίες θα αποτελούν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών. Στο εξής, απαραίτητη προϋπόθεση για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το δημόσιο θα είναι η κατοχή Διπλώματος ΣΜΥΚ ή πτυχίου Α.Ε.Ι., δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών» .

 Τι αλλάζει στο χάρτη της ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του χάρτη της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης συνενώνονται οι δυνάμεις των υφιστάμενων δομών ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Ο αριθμός των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών μειώνεται από τέσσερις σε δύο, οι οποίες θα λειτουργούν στην Αθήνα και την Κρήτη, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων σπουδών.


Τι αλλάζει από Σεπτέμβριο:

- Καθολική εφαρμογή της 2χρονης προσχολικής εκπαίδευσης

- Γενίκευση δραστηριοτήτων στα Αγγλικά στο νηπιαγωγείο

- -Γενίκευση Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε Νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια

- Έναρξη συστηματικών επιμορφώσεων μέσω του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του ΙΕΠ

- -Ίδρυση 6 πρότυπων ΕΠΑΛ

- Πανελλαδικές: Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και παράλληλο μηχανογραφικό

- Ψηφιακός μετασχηματισμός

nomosxedio-paideia4.jpg


Στόχος του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, είναι «η δημιουργία ενός ακόμη καλύτερου σχολείου για τα παιδιά μας, που εξασφαλίζει όλα τα απαραίτητα εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους, και η απελευθέρωση του δυναμικού των εκπαιδευτικών μας, σε ένα πλαίσιο μεγαλύτερης ελευθερίας, διαρκούς υποστήριξης και αυξημένης λογοδοσίας.

Η πρότασή μας αποτελείται από 3 αλληλένδετους πυλώνες:

  • Την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
  • Τη θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών ως μηχανισμού βελτίωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών.
  • Την ενίσχυση των δομών εκπαίδευσης ως κρίσιμων πυλώνων για την αποτελεσματική παιδαγωγική υποστήριξη του αυτόνομου σχολείου.

Επιπλέον, εισάγουμε για πρώτη φορά ένα οργανωμένο σύστημα εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού επιπέδου του κλήρου, υπό την εποπτεία της Πολιτείας, και τη συνέχιση εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας».

Η συνέντευξη Τύπου έγινε παρουσία της Υφυπουργού Ζέττας Μακρή, του Γενικού Γραμματέα Αλέξανδρου Κόπτση και του Γενικού Γραμματέα Γιώργου Καλαντζή.


Δείτε εδώ την αναλυτική παρουσίαση του νομοσχεδίου


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία