ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Τρέχουν τώρα το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για να προλάβουν το Mετρό

Tο υπουργείο πιέζει ώστε να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό, το μέρος εκείνο της σύμβασης το οποίο αφορά το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο

 21/10/2023 08:00

Θεσσαλονίκη: Τρέχουν τώρα το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για να προλάβουν το Mετρό

Νίκος Ηλιάδης


Το μετρό θα λειτουργήσει προς το τέλος του 2024, σύμφωνα με όσα δηλώνουν τον τελευταίο καιρό ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Η προοπτική αυτή, ασχέτως εάν θα τηρηθεί, φαίνεται να βγάζει από τον πάγο και το περίφημο έργο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου”. Πρόκειται για την πολύπαθη σύμβαση η οποία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη τον Μάρτιο του 2022. Ωστόσο, εξ αιτίας εγγενών τεχνικών προβλημάτων αλλά και νομικών ζητημάτων που είχε η ίδια η σύμβαση, η υλοποίησή της είχε κολλήσει. Σε αυτό το έργο, εκτός από τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ περιλαμβάνεται και ο σχεδιασμός ενός ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί, τόσο στο μετρό, όσο και στον ΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr εδώ και δύο εβδομάδες ξεκίνησε με εντατικούς ρυθμούς η υλοποίηση της σύμβασης, έπειτα και από πιέσεις τις οποίες ασκεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ειδικότερα, το υπουργείο πιέζει ώστε να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό, το μέρος εκείνο της σύμβασης το οποίο αφορά το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. “Δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει να λειτουργεί το μετρό και να χρειαζόμαστε άλλο εισιτήριο για το μετρό και άλλο για τα αστικά λεωφορεία”, αναφέρει αρμόδιος παράγοντας. Υπενθυμίζεται ότι για την βασική γραμμή του μετρό τρέχει ήδη το έργο του σχεδιασμού ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ έχουν εγκατασταθεί και τα ειδικά ακυρωτικά μηχανήματα στις εισόδους των σταθμών.

metro-stathmoi-portes.jpg

Στο πλαίσιο της υλοποίησης της νέας σύμβασης, προχθές Πέμπτη, το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΣΘ ενέκρινε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων και Οργανισμών που εμπλέκονται στην υπόθεση του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου (Κοινωνία της Πληροφορίας, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Ανάδοχος Κοινοπραξία, Ελληνικό Μετρό). Η συνεργασία κρίνεται απαραίτητη προκειμένου τα δύο εισιτήρια τα οποία αφορούν το μετρό (που ήδη σχεδιάζεται) και του ΟΑΣΘ, ο σχεδιασμός του οποίου πρόκειται τώρα να ξεκινήσει, να μπορούν να συνεργάζονται. Να μπορούν δηλαδή, να έχουν την ίδια αρχιτεκτονική (software) ώστε να διαβάζονται από τα ακυρωτικά μηχανήματα του μετρό αλλά και από αυτά των αστικών λεωφορείων.

Τα πρώτα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν γίνει καθώς έχουν πραγματοποιηθεί ήδη δύο συσκέψεις, στις 9 και 16 Οκτωβρίου, στα γραφεία του ΟΣΕΘ με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων και φυσικά και της αναδόχου κοινοπραξίας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η λύση στην οποία προσανατολίζονται είναι το εισιτήριο το οποίο θα σχεδιαστεί τώρα για τον ΟΑΣΘ να “ακουμπήσει” πάνω σε αυτό το οποίο σχεδιάζεται ήδη για το μετρό προκειμένου να εξασφαλίζεται η διαλειτουργικότητά τους ώστε να μπορεί ο επιβάτης, με το ίδιο εισιτήριο να μετακινείται, τόσο με το μετρό όσο και με τα αστικά λεωφορεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές τα ακυρωτικά μηχανήματα θα είναι διαφορετικά στο μετρό και στα αστικά λεωφορεία, αλλά αυτό δεν θα εμποδίζει τη διαλειτουργικότητα των δύο συστημάτων. Σημειώνεται ότι για την επέκταση προς Καλαμαριά πρόκειται να γίνει άλλος διαγωνισμός ο οποίος θα περιλαμβάνει και ηλεκτρονικό εισιτήριο.

metro-thessaloniki2.jpg

Η συγκεκριμένη σύμβαση, εκτός από το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο περιλαμβάνει και δράσεις και εξοπλισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ. Ωστόσο, κάποια απ' αυτά, όπως για παράδειγμα το σύστημα εισροών εκροών καυσίμου τα έχει ήδη ο ΟΑΣΘ γι' αυτό και στο μνημόνιο συνεργασίας αναφέρεται πως ό,τι υπάρχει ήδη και λειτουργεί στον Οργανισμό δεν θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι θα αλλάξει και ο συνολικός προϋπολογισμός ο οποίος ανέρχεται στα 39 εκατ. ευρώ (περιλαμβανομένου ΦΠΑ). Απλώς, μέρος του έργου που δεν θα υλοποιηθεί, θα αντικατασταθεί από κάτι άλλο που δεν το έχει ο ΟΑΣΘ ή που υπάρχει ήδη, αλλά θα επεκταθεί. Όλα αυτά θα ξεκαθαρίσουν στο πλαίσιο μελέτης εφαρμογής η οποία θα ξεκινήσει τώρα με προοπτική να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου. Ο δε χρόνος παράδοσης του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι έντεκα μήνες, δηλαδή έως τον Σεπτέμβριο του 2024.



Το μετρό θα λειτουργήσει προς το τέλος του 2024, σύμφωνα με όσα δηλώνουν τον τελευταίο καιρό ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Η προοπτική αυτή, ασχέτως εάν θα τηρηθεί, φαίνεται να βγάζει από τον πάγο και το περίφημο έργο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου”. Πρόκειται για την πολύπαθη σύμβαση η οποία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη τον Μάρτιο του 2022. Ωστόσο, εξ αιτίας εγγενών τεχνικών προβλημάτων αλλά και νομικών ζητημάτων που είχε η ίδια η σύμβαση, η υλοποίησή της είχε κολλήσει. Σε αυτό το έργο, εκτός από τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ περιλαμβάνεται και ο σχεδιασμός ενός ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί, τόσο στο μετρό, όσο και στον ΟΑΣΘ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr εδώ και δύο εβδομάδες ξεκίνησε με εντατικούς ρυθμούς η υλοποίηση της σύμβασης, έπειτα και από πιέσεις τις οποίες ασκεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ειδικότερα, το υπουργείο πιέζει ώστε να υλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό, το μέρος εκείνο της σύμβασης το οποίο αφορά το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. “Δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει να λειτουργεί το μετρό και να χρειαζόμαστε άλλο εισιτήριο για το μετρό και άλλο για τα αστικά λεωφορεία”, αναφέρει αρμόδιος παράγοντας. Υπενθυμίζεται ότι για την βασική γραμμή του μετρό τρέχει ήδη το έργο του σχεδιασμού ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ έχουν εγκατασταθεί και τα ειδικά ακυρωτικά μηχανήματα στις εισόδους των σταθμών.

metro-stathmoi-portes.jpg

Στο πλαίσιο της υλοποίησης της νέας σύμβασης, προχθές Πέμπτη, το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΣΘ ενέκρινε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων και Οργανισμών που εμπλέκονται στην υπόθεση του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου (Κοινωνία της Πληροφορίας, ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Ανάδοχος Κοινοπραξία, Ελληνικό Μετρό). Η συνεργασία κρίνεται απαραίτητη προκειμένου τα δύο εισιτήρια τα οποία αφορούν το μετρό (που ήδη σχεδιάζεται) και του ΟΑΣΘ, ο σχεδιασμός του οποίου πρόκειται τώρα να ξεκινήσει, να μπορούν να συνεργάζονται. Να μπορούν δηλαδή, να έχουν την ίδια αρχιτεκτονική (software) ώστε να διαβάζονται από τα ακυρωτικά μηχανήματα του μετρό αλλά και από αυτά των αστικών λεωφορείων.

Τα πρώτα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν γίνει καθώς έχουν πραγματοποιηθεί ήδη δύο συσκέψεις, στις 9 και 16 Οκτωβρίου, στα γραφεία του ΟΣΕΘ με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων και φυσικά και της αναδόχου κοινοπραξίας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η λύση στην οποία προσανατολίζονται είναι το εισιτήριο το οποίο θα σχεδιαστεί τώρα για τον ΟΑΣΘ να “ακουμπήσει” πάνω σε αυτό το οποίο σχεδιάζεται ήδη για το μετρό προκειμένου να εξασφαλίζεται η διαλειτουργικότητά τους ώστε να μπορεί ο επιβάτης, με το ίδιο εισιτήριο να μετακινείται, τόσο με το μετρό όσο και με τα αστικά λεωφορεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές τα ακυρωτικά μηχανήματα θα είναι διαφορετικά στο μετρό και στα αστικά λεωφορεία, αλλά αυτό δεν θα εμποδίζει τη διαλειτουργικότητα των δύο συστημάτων. Σημειώνεται ότι για την επέκταση προς Καλαμαριά πρόκειται να γίνει άλλος διαγωνισμός ο οποίος θα περιλαμβάνει και ηλεκτρονικό εισιτήριο.

metro-thessaloniki2.jpg

Η συγκεκριμένη σύμβαση, εκτός από το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο περιλαμβάνει και δράσεις και εξοπλισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ. Ωστόσο, κάποια απ' αυτά, όπως για παράδειγμα το σύστημα εισροών εκροών καυσίμου τα έχει ήδη ο ΟΑΣΘ γι' αυτό και στο μνημόνιο συνεργασίας αναφέρεται πως ό,τι υπάρχει ήδη και λειτουργεί στον Οργανισμό δεν θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι θα αλλάξει και ο συνολικός προϋπολογισμός ο οποίος ανέρχεται στα 39 εκατ. ευρώ (περιλαμβανομένου ΦΠΑ). Απλώς, μέρος του έργου που δεν θα υλοποιηθεί, θα αντικατασταθεί από κάτι άλλο που δεν το έχει ο ΟΑΣΘ ή που υπάρχει ήδη, αλλά θα επεκταθεί. Όλα αυτά θα ξεκαθαρίσουν στο πλαίσιο μελέτης εφαρμογής η οποία θα ξεκινήσει τώρα με προοπτική να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου. Ο δε χρόνος παράδοσης του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι έντεκα μήνες, δηλαδή έως τον Σεπτέμβριο του 2024.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία