ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: «Τρέχει» να κατακτήσει τον κόσμο το «Μαcedonia the Great»

To μακεδονικό σήμα ξεκινά το ταξίδι του από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης - Το στοίχημα της αξιοποίησής του από τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας - Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης, μιλά στη «ΜτΚ»

 14/02/2023 07:00

Θεσσαλονίκη: «Τρέχει» να κατακτήσει τον κόσμο το «Μαcedonia the Great»

Στέφανος Μαχτσίρας

Mακεδονικό σήμα κατοχυρωμένο με δικαστική απόφαση υπάρχει, επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται ζωηρά για να το λάβουν υπάρχουν, τα μακεδονικά προϊόντα αφθονούν και αυτό που πλέον απομένει είναι να υπερπηδηθεί η μεγαλύτερη πρόκληση: Nα αγκαλιάσουν έμπρακτα οι επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας το σήμα, να «σφραγίσουν» με αυτό τα προϊόντα τους και το κυριότερο να κατοχυρωθεί το «Μacedonia the Great» στις... καρδιές των καταναλωτών διεθνώς.

Το κρίσιμο στοίχημα που θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την έμπρακτη αξία της δημιουργίας του σήματος είναι η χρήση του. Καταρχήν η αξιοποίησή του δίπλα σε λογότυπα και επωνυμίες ελληνικών επιχειρήσεων της Μακεδονίας, οι οποίες οφείλουν να ενδιαφερθούν, αλλά και η διεθνής προβολή του, ώστε να κατοχυρωθεί και να εντυπωθεί στην αντίληψη και τη συνείδηση των πολιτών και των επιχειρήσεων του εξωτερικού, ως ένα σήμα που «σφραγίζει» την παραγωγή της Μακεδονίας.

Το μακεδονικό σήμα, το οποίο έχει κατοχυρωθεί στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO-εδρεύει στην ισπανική πόλη Αλικάντε), θα ενσωματώνεται από τις μακεδονικές επιχειρήσεις στις συσκευασίες, λογότυπα, επιστολόχαρτα και άλλα στοιχεία επικοινωνίας.

Το επόμενο διάστημα και για περίοδο περίπου τριών μηνών, αρχής γενομένης από τη Θεσσαλονίκη στις 20 Φεβρουαρίου, ο ΣΕΒΕ θα αρχίσει μαραθώνιο προώθησης του σήματος πραγματοποιώντας 15 εκδηλώσεις παρουσίασης του συλλογικού σήματος σε ισάριθμες περιοχές της Μακεδονίας ενώ θα ξεκινήσει και διαφημιστική καμπάνια στο εξωτερικό. Μάλιστα, την εκδήλωση της Θεσσαλονίκης, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, θα «ντύσει» μουσικά ο Αντώνης Ρέμος.

«Πάνω από 250 επιχειρήσεις από τη Μακεδονία έχουν ενδιαφερθεί για το μακεδονικό σήμα, τα πρώτα σήματα σε επιχειρήσεις θα δοθούν μέσα στο Φεβρουάριο. Παράλληλα ξεκινάμε μία εκστρατεία προώθησης του σήματος και στο εξωτερικό και στο εσωτερικό. Ήδη παρουσιάσαμε το σήμα στο Ευρωκοινοβούλιο ενώ θα το παρουσιάσουμε και στο ελληνικό Κοινοβούλιο όπως και στα 16 επιμελητήρια της Μακεδονίας. Οι δικαστικές διαμάχες με τη Βόρεια Μακεδονία έχουν τελειώσει με την κατοχύρωση του σήματος», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης.

«Στη συνέχεια θα τρέξουμε και διαφημιστική καμπάνια σε τηλεοπτικά μέσα στην Ελλάδα αλλά και social media στο εξωτερικό ώστε να γίνει κατανοητό στους καταναλωτές πως μέσα από αυτό το σήμα βλέπουν την Ελλάδα, γεγονός που θα αυξήσει τις εξαγωγές καθώς θα ενισχύσει τη ζήτηση για τα προϊόντα της Μακεδονίας», επισημαίνει.

«Στόχος είναι να λάβουν το σήμα όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας μέχρι το τέλος του χρόνου», καταλήγει.

Στα σχέδια του ΣΕΒΕ επίσης περιλαμβάνεται η σύσταση «Παρατηρητηρίου Σημάτων», μέσω του οποίου θα παρακολουθείται η πορεία όλων των ελληνικών σημάτων, ώστε να γίνονται -όπου χρειάζεται- σχετικές παρεμβάσεις.

Macedonia the Great με... δικαστική βούλα

Ο ΣΕΒΕ κατοχύρωσε οριστικά το brand name τον Σεπτέμβριο του 2022, μετά την αίτηση που κατέθεσε για την έγκρισή του στο Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Αλικάντε της Ισπανίας το 2019 και την απόρριψη ενστάσεων που κατέθεσαν φορείς, Επιμελητήρια και επιχειρήσεις από τη Βόρεια Μακεδονία. 

Μάλιστα η γειτονική χώρα έπαιζε διαρκώς... καθυστερήσεις προσπαθώντας με διάφορα προσχήματα, προφάσεις και δημιουργία σύγχυσης να εμποδίσει την σφραγίδα στα μακεδονικά προϊόντα. 

Μετά όμως τις άοκνες και συντονισμένες προσπάθειες του πρώην προέδρου του ΣΕΒΕ, Γιώργου Κωνσταντοπούλου και του πρώην προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Στάθη Κουτσοχήνα που έτρεξε τις νομικές διαδικασίες, η έκβαση του δικαστικού αγώνα ήταν επιτυχής.

Η αίτηση του ΣΕΒΕ για την κατοχύρωση του σήματος και τον κανονισμό που το συνοδεύει κατατέθηκε στο Αλικάντε στις 18 Νοεμβρίου 2019. 

Έγινε δεκτή και δημοσιεύθηκε στις 24 Μαρτίου 2020. 

Κατά τη διάρκεια της προθεσμίας για την υποβολή ανακοπής εναντίον της, και συγκεκριμένα στις 19 Μαΐου του 2020, η σκοπιανή εταιρεία KOZUVCANKA DOO, υπέβαλε αίτημα ανακοπής, επιχειρώντας να επαναφέρει παλαιότερη αίτηση σήματος που είχε καταθέσει στο Γραφείο Διανοητικής ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως «MAKEDONSKO» και «MACEDONIAN PREMIUM BEER», η οποία, όμως, είχε απορριφθεί τελεσίδικα από το Τμήμα Προσφυγών του Γραφείου, το οποίο δεν δέχθηκε για καταχώριση το αιτούμενο σήμα ως περιγραφικό, καθώς περιέχει γεωγραφική ένδειξη. 

Το πιθανότερο είναι η προσφυγή επί της ουσίας να στόχευε στην καθυστέρηση της οριστικής κατοχύρωσης του σήματος.

Επίσης, κατατέθηκαν «παρατηρήσεις τρίτων», από εταιρείες και φορείς των Σκοπίων, μεταξύ των οποίων και από το Οικονομικό Επιμελητήριο της χώρας, με την επωνυμία «Economic Chamber of Macedonia», με σκοπό να μη γίνει δεκτό προς καταχώριση το σήμα του ΣΕΒΕ. 

Στις 5 Φεβρουαρίου 2021 το EUIPO ανέστειλε προσωρινά τη διαδικασία εξέτασης της μοναδικής ανακοπής που υποβλήθηκε, καθώς η KOZUVCANKA DOO προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της απόφασης του EUIPO να απορρίψει τελεσίδικα την αίτηση καταχώρισης του δικού της σήματος.

Στις 20 Ιουλίου ο ΣΕΒΕ για να τρέξει τις εξελίξεις προχώρησε σε διαίρεση της αίτησης καταχώρισης του σήματός του, ώστε να προχωρήσει ανεμπόδιστα η διαδικασία καταχώρισης για τις 27 κλάσεις προϊόντων και υπηρεσιών που δεν είχαν προσβληθεί με την ανακοπή. 

Δύο ημέρες μετά, στις 22 Ιουλίου, το EUIPO γνωστοποίησε στην ελληνική πλευρά ότι όλες οι «παρατηρήσεις τρίτων» των εταιρειών και φορέων των Σκοπίων ουσιαστικά απορρίφθηκαν, καθώς κρίθηκε ότι δεν δημιουργούνται από αυτές αμφιβολίες σχετικά με την καταλληλότητα της καταχώρισης του σήματος του ΣΕΒΕ. 

Στον πυρήνα των επιχειρημάτων που χρησιμοποιήθηκαν από φορείς και επιμελητήρια της Βόρειας Μακεδονίας ήταν ότι το Macedonian αποτελούσε δικό τους σήμα και όποιος στο εξωτερικό το ακούει φέρνει στο μυαλό του τη δική τους χώρα. Η γραμμή αυτή όμως απορρίφθηκε από το γραφείο του Αλικάντε.

Το δεύτερο επιχείρημα των γειτόνων βασίστηκε σε εμπορική επιχείρηση μπύρας η οποία είχε καταθέσει αίτηση για να κατοχυρώσει το σήμα Makedonsko και ζητούσε από το Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Αλικάντε να μην προχωρήσει το ελληνικό σήμα Macedonia the Great γιατί το δικό τους ήταν προγενέστερο. Και αυτή η ένσταση όμως έπεσε στο κενό, τόσο από το γραφείο του Αλικάντε όσο και από το Δικαστήριο της ΕΕ.

Περίπου 4.000 εταιρείες

Στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 4.000 εταιρείες που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία» για να περιγράψουν τα προϊόντα τους (το «Macedonia» συναντάται σε 182 εµπορικά σήµατα). Το ζήτημα αφορά τα εμπορικά ονόματα κυρίως αγροτοδιατροφικών προϊόντων, αλλά και επωνυμίες εταιρειών που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία», «Μακεδονικός» και έχουν παρουσία στο εξωτερικό.

Προϊόντα όπως οι πιπεριές Φλωρίνης, γνωστές ως «μακεδονικές πιπεριές», το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, η φέτα, ο μακεδονικός χαλβάς και τα φασόλια Πρεσπών έχουν γίνει γνωστά χάρη στους Έλληνες παραγωγούς ως μακεδονικά προϊόντα.

Υπενθυμίζεται ότι το μακεδονικό σήμα μπορεί να χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις μέλη του ΣΕΒΕ για προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από τη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας και συγκεκριμένα από την Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και την ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

Για τα μεταποιημένα φυσικά προϊόντα βασικό κριτήριο είναι ποσοστό άνω του 50% της μάζας των συστατικών να προέρχεται από κάποια από τις τρεις περιφέρειες (ή το ποσοστό της μάζας της βασικής πρώτης ύλης του να προέρχεται από κάποια από τις τρεις περιφέρειες ή η μεταποίηση να πραγματοποιείται στη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας και ο χαρακτηρισμός του προϊόντος ως «Μακεδονικού» να συνίσταται στον παραδοσιακό ή τον ιδιαίτερο τρόπο παρασκευής και επεξεργασίας του).

Για τα λοιπά (βιομηχανικά-βιοτεχνικά) προϊόντα και υπηρεσίες βασικό κριτήριο είναι ποσοστό άνω του 50% του κόστους παραγωγής να πραγματοποιείται σε κάποια από τις τρεις περιφέρειες. 

Στο κόστος παραγωγής περιλαμβάνονται δαπάνες για την έρευνα και ανάπτυξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας, ενώ αποκλείονται δαπάνες που αφορούν την προώθηση, την προβολή και τη διαφήμιση του προϊόντος.

Ανθούν οι εμπορικές σχέσεις με τη Βόρεια Μακεδονία

Διπλασιάστηκε η αξία των ελληνικών εξαγωγών στη Βόρεια Μακεδονία το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Κρατικής Στατιστικής Υπηρεσίας της χώρας.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει ενημερωτικό έγγραφο του Γραφείου ΟΕΥ - Σκοπίων η αξία των εξαγωγών της Ελλάδας προς τη Δημοκρατία Βόρειας Μακεδονίας (ΔΕΜ), το πρώτο εξάμηνο του 2022, ανήλθε σε 650,4 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 116% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021 (301,6 εκατ. ευρώ).

Η άνοδος των ελληνικών εξαγωγών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αντίστοιχη αύξηση των τιμών των πετρελαιοειδών και παράγωγων προϊόντων που αποτελούν και τα κύρια προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, η συνολική αξία της κατηγορίας «Ορυκτά καύσιμα, ορυκτέλαια και προϊόντα απόσταξής τους, ουσίες ασφάλτου και ορυκτά κεριά» ανέρχεται σε 503,7 εκατ. ευρώ δηλαδή αντιπροσωπεύει σχεδόν το 77,4% της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών στη ΔΒΜ. 

Η Ελλάδα εδραιώνεται ως τρίτος σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της ΔΒΜ (πρώτη είναι η Γερμανία και ακολουθεί η Μ. Βρετανία).

Ο όγκος εμπορίου ανήλθε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε 786,2 εκατ. ευρώ (από 395,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι), ήτοι αυξημένος κατά 98,6%. Στο υπό εξέταση εξάμηνο, η Ελλάδα σημείωσε εμπορικό πλεόνασμα της τάξης των 514 εκατ. ευρώ (από 207 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021).

Όσον αφορά στις εισαγωγές της Ελλάδας από τη ΔΒΜ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθαν σε 135,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 44% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του περασμένου έτους. 

Τα κυριότερα προϊόντα που εισάγει η χώρα μας από τη ΔΒΜ είναι «Σίδηρος και χάλυβας» (48,7 εκατ. ευρώ), «καπνά και υποκατάστατα βιομηχανικού καπνού» (20,8 εκατ. ευρώ), «Προϊόντα ένδυσης και αξεσουάρ ένδυσης» (12,7 εκατ. ευρώ) και «Ορυκτά καύσιμα, ορυκτέλαια και προϊόντα απόσταξής τους, ουσίες ασφάλτου και ορυκτά κεριά» (10,3 εκατ. ευρώ).

Στο υπό εξέταση χρονικό διάστημα, η συνολική αξία των εξαγόμενων αγαθών από τη ΔΒΜ ανήλθε σε 4,09 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 20,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ η αξία των εισαγόμενων αγαθών ήταν 5,97 δισ. ευρώ, ή 28,7% αυξημένα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Το εμπορικό έλλειμμα την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2022 ανήλθε σε 1,87 δισ. ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.02.2023

Mακεδονικό σήμα κατοχυρωμένο με δικαστική απόφαση υπάρχει, επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται ζωηρά για να το λάβουν υπάρχουν, τα μακεδονικά προϊόντα αφθονούν και αυτό που πλέον απομένει είναι να υπερπηδηθεί η μεγαλύτερη πρόκληση: Nα αγκαλιάσουν έμπρακτα οι επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας το σήμα, να «σφραγίσουν» με αυτό τα προϊόντα τους και το κυριότερο να κατοχυρωθεί το «Μacedonia the Great» στις... καρδιές των καταναλωτών διεθνώς.

Το κρίσιμο στοίχημα που θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την έμπρακτη αξία της δημιουργίας του σήματος είναι η χρήση του. Καταρχήν η αξιοποίησή του δίπλα σε λογότυπα και επωνυμίες ελληνικών επιχειρήσεων της Μακεδονίας, οι οποίες οφείλουν να ενδιαφερθούν, αλλά και η διεθνής προβολή του, ώστε να κατοχυρωθεί και να εντυπωθεί στην αντίληψη και τη συνείδηση των πολιτών και των επιχειρήσεων του εξωτερικού, ως ένα σήμα που «σφραγίζει» την παραγωγή της Μακεδονίας.

Το μακεδονικό σήμα, το οποίο έχει κατοχυρωθεί στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO-εδρεύει στην ισπανική πόλη Αλικάντε), θα ενσωματώνεται από τις μακεδονικές επιχειρήσεις στις συσκευασίες, λογότυπα, επιστολόχαρτα και άλλα στοιχεία επικοινωνίας.

Το επόμενο διάστημα και για περίοδο περίπου τριών μηνών, αρχής γενομένης από τη Θεσσαλονίκη στις 20 Φεβρουαρίου, ο ΣΕΒΕ θα αρχίσει μαραθώνιο προώθησης του σήματος πραγματοποιώντας 15 εκδηλώσεις παρουσίασης του συλλογικού σήματος σε ισάριθμες περιοχές της Μακεδονίας ενώ θα ξεκινήσει και διαφημιστική καμπάνια στο εξωτερικό. Μάλιστα, την εκδήλωση της Θεσσαλονίκης, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, θα «ντύσει» μουσικά ο Αντώνης Ρέμος.

«Πάνω από 250 επιχειρήσεις από τη Μακεδονία έχουν ενδιαφερθεί για το μακεδονικό σήμα, τα πρώτα σήματα σε επιχειρήσεις θα δοθούν μέσα στο Φεβρουάριο. Παράλληλα ξεκινάμε μία εκστρατεία προώθησης του σήματος και στο εξωτερικό και στο εσωτερικό. Ήδη παρουσιάσαμε το σήμα στο Ευρωκοινοβούλιο ενώ θα το παρουσιάσουμε και στο ελληνικό Κοινοβούλιο όπως και στα 16 επιμελητήρια της Μακεδονίας. Οι δικαστικές διαμάχες με τη Βόρεια Μακεδονία έχουν τελειώσει με την κατοχύρωση του σήματος», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης.

«Στη συνέχεια θα τρέξουμε και διαφημιστική καμπάνια σε τηλεοπτικά μέσα στην Ελλάδα αλλά και social media στο εξωτερικό ώστε να γίνει κατανοητό στους καταναλωτές πως μέσα από αυτό το σήμα βλέπουν την Ελλάδα, γεγονός που θα αυξήσει τις εξαγωγές καθώς θα ενισχύσει τη ζήτηση για τα προϊόντα της Μακεδονίας», επισημαίνει.

«Στόχος είναι να λάβουν το σήμα όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας μέχρι το τέλος του χρόνου», καταλήγει.

Στα σχέδια του ΣΕΒΕ επίσης περιλαμβάνεται η σύσταση «Παρατηρητηρίου Σημάτων», μέσω του οποίου θα παρακολουθείται η πορεία όλων των ελληνικών σημάτων, ώστε να γίνονται -όπου χρειάζεται- σχετικές παρεμβάσεις.

Macedonia the Great με... δικαστική βούλα

Ο ΣΕΒΕ κατοχύρωσε οριστικά το brand name τον Σεπτέμβριο του 2022, μετά την αίτηση που κατέθεσε για την έγκρισή του στο Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Αλικάντε της Ισπανίας το 2019 και την απόρριψη ενστάσεων που κατέθεσαν φορείς, Επιμελητήρια και επιχειρήσεις από τη Βόρεια Μακεδονία. 

Μάλιστα η γειτονική χώρα έπαιζε διαρκώς... καθυστερήσεις προσπαθώντας με διάφορα προσχήματα, προφάσεις και δημιουργία σύγχυσης να εμποδίσει την σφραγίδα στα μακεδονικά προϊόντα. 

Μετά όμως τις άοκνες και συντονισμένες προσπάθειες του πρώην προέδρου του ΣΕΒΕ, Γιώργου Κωνσταντοπούλου και του πρώην προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Στάθη Κουτσοχήνα που έτρεξε τις νομικές διαδικασίες, η έκβαση του δικαστικού αγώνα ήταν επιτυχής.

Η αίτηση του ΣΕΒΕ για την κατοχύρωση του σήματος και τον κανονισμό που το συνοδεύει κατατέθηκε στο Αλικάντε στις 18 Νοεμβρίου 2019. 

Έγινε δεκτή και δημοσιεύθηκε στις 24 Μαρτίου 2020. 

Κατά τη διάρκεια της προθεσμίας για την υποβολή ανακοπής εναντίον της, και συγκεκριμένα στις 19 Μαΐου του 2020, η σκοπιανή εταιρεία KOZUVCANKA DOO, υπέβαλε αίτημα ανακοπής, επιχειρώντας να επαναφέρει παλαιότερη αίτηση σήματος που είχε καταθέσει στο Γραφείο Διανοητικής ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως «MAKEDONSKO» και «MACEDONIAN PREMIUM BEER», η οποία, όμως, είχε απορριφθεί τελεσίδικα από το Τμήμα Προσφυγών του Γραφείου, το οποίο δεν δέχθηκε για καταχώριση το αιτούμενο σήμα ως περιγραφικό, καθώς περιέχει γεωγραφική ένδειξη. 

Το πιθανότερο είναι η προσφυγή επί της ουσίας να στόχευε στην καθυστέρηση της οριστικής κατοχύρωσης του σήματος.

Επίσης, κατατέθηκαν «παρατηρήσεις τρίτων», από εταιρείες και φορείς των Σκοπίων, μεταξύ των οποίων και από το Οικονομικό Επιμελητήριο της χώρας, με την επωνυμία «Economic Chamber of Macedonia», με σκοπό να μη γίνει δεκτό προς καταχώριση το σήμα του ΣΕΒΕ. 

Στις 5 Φεβρουαρίου 2021 το EUIPO ανέστειλε προσωρινά τη διαδικασία εξέτασης της μοναδικής ανακοπής που υποβλήθηκε, καθώς η KOZUVCANKA DOO προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της απόφασης του EUIPO να απορρίψει τελεσίδικα την αίτηση καταχώρισης του δικού της σήματος.

Στις 20 Ιουλίου ο ΣΕΒΕ για να τρέξει τις εξελίξεις προχώρησε σε διαίρεση της αίτησης καταχώρισης του σήματός του, ώστε να προχωρήσει ανεμπόδιστα η διαδικασία καταχώρισης για τις 27 κλάσεις προϊόντων και υπηρεσιών που δεν είχαν προσβληθεί με την ανακοπή. 

Δύο ημέρες μετά, στις 22 Ιουλίου, το EUIPO γνωστοποίησε στην ελληνική πλευρά ότι όλες οι «παρατηρήσεις τρίτων» των εταιρειών και φορέων των Σκοπίων ουσιαστικά απορρίφθηκαν, καθώς κρίθηκε ότι δεν δημιουργούνται από αυτές αμφιβολίες σχετικά με την καταλληλότητα της καταχώρισης του σήματος του ΣΕΒΕ. 

Στον πυρήνα των επιχειρημάτων που χρησιμοποιήθηκαν από φορείς και επιμελητήρια της Βόρειας Μακεδονίας ήταν ότι το Macedonian αποτελούσε δικό τους σήμα και όποιος στο εξωτερικό το ακούει φέρνει στο μυαλό του τη δική τους χώρα. Η γραμμή αυτή όμως απορρίφθηκε από το γραφείο του Αλικάντε.

Το δεύτερο επιχείρημα των γειτόνων βασίστηκε σε εμπορική επιχείρηση μπύρας η οποία είχε καταθέσει αίτηση για να κατοχυρώσει το σήμα Makedonsko και ζητούσε από το Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Αλικάντε να μην προχωρήσει το ελληνικό σήμα Macedonia the Great γιατί το δικό τους ήταν προγενέστερο. Και αυτή η ένσταση όμως έπεσε στο κενό, τόσο από το γραφείο του Αλικάντε όσο και από το Δικαστήριο της ΕΕ.

Περίπου 4.000 εταιρείες

Στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 4.000 εταιρείες που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία» για να περιγράψουν τα προϊόντα τους (το «Macedonia» συναντάται σε 182 εµπορικά σήµατα). Το ζήτημα αφορά τα εμπορικά ονόματα κυρίως αγροτοδιατροφικών προϊόντων, αλλά και επωνυμίες εταιρειών που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία», «Μακεδονικός» και έχουν παρουσία στο εξωτερικό.

Προϊόντα όπως οι πιπεριές Φλωρίνης, γνωστές ως «μακεδονικές πιπεριές», το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, η φέτα, ο μακεδονικός χαλβάς και τα φασόλια Πρεσπών έχουν γίνει γνωστά χάρη στους Έλληνες παραγωγούς ως μακεδονικά προϊόντα.

Υπενθυμίζεται ότι το μακεδονικό σήμα μπορεί να χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις μέλη του ΣΕΒΕ για προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από τη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας και συγκεκριμένα από την Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και την ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

Για τα μεταποιημένα φυσικά προϊόντα βασικό κριτήριο είναι ποσοστό άνω του 50% της μάζας των συστατικών να προέρχεται από κάποια από τις τρεις περιφέρειες (ή το ποσοστό της μάζας της βασικής πρώτης ύλης του να προέρχεται από κάποια από τις τρεις περιφέρειες ή η μεταποίηση να πραγματοποιείται στη γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας και ο χαρακτηρισμός του προϊόντος ως «Μακεδονικού» να συνίσταται στον παραδοσιακό ή τον ιδιαίτερο τρόπο παρασκευής και επεξεργασίας του).

Για τα λοιπά (βιομηχανικά-βιοτεχνικά) προϊόντα και υπηρεσίες βασικό κριτήριο είναι ποσοστό άνω του 50% του κόστους παραγωγής να πραγματοποιείται σε κάποια από τις τρεις περιφέρειες. 

Στο κόστος παραγωγής περιλαμβάνονται δαπάνες για την έρευνα και ανάπτυξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας, ενώ αποκλείονται δαπάνες που αφορούν την προώθηση, την προβολή και τη διαφήμιση του προϊόντος.

Ανθούν οι εμπορικές σχέσεις με τη Βόρεια Μακεδονία

Διπλασιάστηκε η αξία των ελληνικών εξαγωγών στη Βόρεια Μακεδονία το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Κρατικής Στατιστικής Υπηρεσίας της χώρας.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει ενημερωτικό έγγραφο του Γραφείου ΟΕΥ - Σκοπίων η αξία των εξαγωγών της Ελλάδας προς τη Δημοκρατία Βόρειας Μακεδονίας (ΔΕΜ), το πρώτο εξάμηνο του 2022, ανήλθε σε 650,4 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 116% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021 (301,6 εκατ. ευρώ).

Η άνοδος των ελληνικών εξαγωγών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αντίστοιχη αύξηση των τιμών των πετρελαιοειδών και παράγωγων προϊόντων που αποτελούν και τα κύρια προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, η συνολική αξία της κατηγορίας «Ορυκτά καύσιμα, ορυκτέλαια και προϊόντα απόσταξής τους, ουσίες ασφάλτου και ορυκτά κεριά» ανέρχεται σε 503,7 εκατ. ευρώ δηλαδή αντιπροσωπεύει σχεδόν το 77,4% της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών στη ΔΒΜ. 

Η Ελλάδα εδραιώνεται ως τρίτος σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της ΔΒΜ (πρώτη είναι η Γερμανία και ακολουθεί η Μ. Βρετανία).

Ο όγκος εμπορίου ανήλθε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε 786,2 εκατ. ευρώ (από 395,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι), ήτοι αυξημένος κατά 98,6%. Στο υπό εξέταση εξάμηνο, η Ελλάδα σημείωσε εμπορικό πλεόνασμα της τάξης των 514 εκατ. ευρώ (από 207 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2021).

Όσον αφορά στις εισαγωγές της Ελλάδας από τη ΔΒΜ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθαν σε 135,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 44% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του περασμένου έτους. 

Τα κυριότερα προϊόντα που εισάγει η χώρα μας από τη ΔΒΜ είναι «Σίδηρος και χάλυβας» (48,7 εκατ. ευρώ), «καπνά και υποκατάστατα βιομηχανικού καπνού» (20,8 εκατ. ευρώ), «Προϊόντα ένδυσης και αξεσουάρ ένδυσης» (12,7 εκατ. ευρώ) και «Ορυκτά καύσιμα, ορυκτέλαια και προϊόντα απόσταξής τους, ουσίες ασφάλτου και ορυκτά κεριά» (10,3 εκατ. ευρώ).

Στο υπό εξέταση χρονικό διάστημα, η συνολική αξία των εξαγόμενων αγαθών από τη ΔΒΜ ανήλθε σε 4,09 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 20,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ η αξία των εισαγόμενων αγαθών ήταν 5,97 δισ. ευρώ, ή 28,7% αυξημένα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Το εμπορικό έλλειμμα την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2022 ανήλθε σε 1,87 δισ. ευρώ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.02.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία