ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Τουρίστες από το… παράθυρο

Διαφορετικούς τρόπους για να έρθουν στην Ελλάδα βρίσκουν επισκέπτες που κατοικούν σε χώρες, όπου υπάρχει απαγορευτικό για απευθείας πτήσεις - Ιστορίες Ελλήνων του εξωτερικού ξεδιπλώνονται στη «ΜτΚ»

 05/07/2020 18:02

Θεσσαλονίκη: Τουρίστες από το… παράθυρο

Θεολόγος Ηλιού

Μέσω ενδιάμεσων σταθμών καταφθάνουν στην Ελλάδα επιβάτες από χώρες που έχουν απαγορευτεί οι απευθείας πτήσεις, λόγω υψηλής επιδημιολογικής καμπύλης του COVID-19. Η πιο διαδεδομένη διαδρομή για τους επισκέπτες από την Βρετανία, είναι οι απευθείας πτήσεις προς Βουλγαρία και έπειτα η μεταφορά οδικώς στη Θεσσαλονίκη, ενώ άλλοι προτιμούν αεροπορικές διασυνδέσεις μέσω Γερμανίας, Ελβετίας και Αυστρίας. Την μέθοδο αυτή χρησιμοποιούν εκτός από πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου και επισκέπτες από ΗΠΑ και Σουηδία, από τις χώρες δηλαδή που δεν μπήκαν στη «λευκή λίστα».

Έλληνες που χρησιμοποίησαν αυτό το «παράθυρο» για το ταξίδι τους μιλούν στη «ΜτΚ» και περιγράφουν όσα έζησαν με τις ακυρώσεις πτήσεων, την αναζήτηση παράπλευρων διόδων και τον τρόπο που έφτασαν στη χώρα μας. Όπως λένε, η ταλαιπωρία που βιώνουν είναι τεράστια και υπάρχουν πολλοί προβληματισμοί για τις συνθήκες που φτάνουν τελικά στην χώρα. Αρχικά, ρισκάρουν να επισκεφτούν αεροδρόμια και άλλων χωρών, που ίσως να φτάνουν επιβάτες από χώρες με υψηλό φορτίο κορονοϊού, επεκτείνοντας έτσι τον κίνδυνο για τους εαυτούς τους, αλλά και τον τελικό προορισμό, δηλαδή την Ελλάδα.

Με την είσοδο στην χώρα μέσω εναλλακτικών οδών, ίσως πολλοί επισκέπτες να... ξεφεύγουν από τους απαραίτητους ελέγχους. Αντίθετα, αν για παράδειγμα επιτρεπόταν η απευθείας σύνδεση Βρετανίας – Ελλάδας, ίσως να υπήρχε μεγαλύτερη ασφάλεια, καθώς κατά την άφιξη στα ελληνικά αεροδρόμια θα γίνονταν τεστ σε όλους, αφού θα προέρχονταν από «επικίνδυνο» προορισμό. Προβληματισμοί υπάρχουν και με τους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε πτήσεις που θα επιλέγει o έξυπνος αλγόριθμος που δημιούργησε η Πολιτική Προστασία. Εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να εξετάζονται όλοι όσοι εισέρχονται στη χώρα, γι’ αυτό ο αλγόριθμος θα κρίνει με βάσει τα στοιχεία των επιβατών, ποιοι πρέπει να υποβληθούν σε τεστ. Αν όμως, επιβάτες από «κόκκινες χώρες» είναι διασπαρμένοι σε διάφορες πτήσεις, ίσως να ξεφεύγουν από τα «δίχτυα» του αλγορίθμου…

Η οδύσσεια των Ελλήνων

Την Τετάρτη 1 Ιουλίου άνοιξαν ξανά όλα τα αεροδρόμια της χώρας και μεγάλωσε η «λευκή λίστα». Ωστόσο, η ανακοίνωση του πρωθυπουργού για μπλόκο έως τις 15 Ιουλίου στην Βρετανία και στην Σουηδία, αλλά και η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να μείνουν εκτός της «λευκής λίστας» χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία, προκάλεσαν προβλήματα και σε κάποιες περιπτώσεις αιφνιδιασμό.

Βρετανικές αεροπορικές εταιρείες ακύρωσαν τις πτήσεις τους έως τις 15 Ιουλίου, ενώ κάποιες οδηγήθηκαν στην απόφαση να ματαιώσουν κάθε πτήση προς Ελλάδα για το φετινό καλοκαίρι. Δεν είναι λίγοι επιβάτες που ενημερώθηκαν για τις ακυρώσεις μεσοβδόμαδα, λίγα 24ωρα πριν την πτήση τους. «Είχα κλείσει εισιτήρια για τις 8 Ιουλίου και στις 30 Ιουνίου με ενημέρωσε η εταιρεία ότι ακυρώνεται η πτήση. Μου πρότειναν να αλλάξω ημερομηνία ή να μου δώσουν voucher, ενώ άλλες εταιρείες επέστρεψαν χρήματα» λέει η Στέλλα Θ. που ζει στο Λονδίνο και θα ταξίδευε με ελληνική αεροπορική εταιρεία. Η 23χρονη, με το άκουσμα της επέκτασης του αποκλεισμού από τα χείλη του Κ. Μητσοτάκη, δεν περίμενε να ακυρωθεί επίσημα η πτήση της από το Χίθροου για να ψάξει εναλλακτική λύση. «Τελικά θα ταξιδέψω μέσω Ζυρίχης στην Αθήνα, όπου θα μείνω ένα βράδυ και την επομένη θα πετάξω για Θεσσαλονίκη. Τα έκλεισα αμέσως, γιατί πίστευα ότι μετά τις επίσημες ακυρώσεις πτήσεων, δεν θα έβρισκα τίποτα ή θα ήταν όλα πανάκριβα» σημειώνει.

Η Χριστίνα Κ. που επίσης ζει στο Λονδίνο, ετοιμαζόταν να επιστρέψει στις 10 Ιουλίου στην Ελλάδα μέσω Βιέννης αλλά τα... φτερά της κόπηκαν απότομα. «Είχα φόβους ότι θα ακυρωθεί η πτήση Λονδίνο - Βιέννη και τελικά επιβεβαιώθηκα. Χωρίς καμία δικαιολογία, η αεροπορική εταιρεία μάς ανακοίνωσε την Τρίτη 30 Ιουνίου ότι ακυρώνεται η πτήση. Χάνω τα χρήματα μου και δεν ξέρω αν αξίζει πλέον να ψάξω εναλλακτική» λέει στη «ΜτΚ». Δηλώνοντας την δυσαρέσκεια της, χαρακτηρίζει μάταιο το «μπλόκο» της Ελλάδας στη Βρετανία. «Είναι περίεργο να υπάρχει απαγόρευση, ενώ μπορεί κάποιος να έρθει μέσω τρίτων χωρών. Βέβαια, ίσως με αυτό τον τρόπο να αποθαρρύνουν να έρθουν αρκετούς Βρετανούς να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και να προτιμήσουν προορισμούς με απευθείας πτήσεις».

Μέσω Βιέννης επιδιώκει να φτάσει στην Αθήνα και η Αιμιλία Τ. από το Λονδίνο. Η πτήση της είναι προγραμματισμένη για τις 30 Ιουλίου και ευελπιστεί πως όλα θα κυλήσουν ομαλά. «Ψάχνω τρόπο να έρθω στην Ελλάδα από τον Απρίλιο. Καθημερινά ακούμε ότι ακυρώνονται απευθείας πτήσεις, γι’ αυτό αποφάσισα να έρθω μέσω τρίτης χώρας. Φοβόμουν ότι θα χάσω τα χρήματά μου, αλλά ούτε τώρα είμαι σίγουρη» αναφέρει.

«Γύρισα στην Αθήνα το Σάββατο 27 Ιουνίου μέσω Φρανκφούρτης» λέει στη «ΜτΚ» ο Αυγουστίνος Γαλιάσος. «Το αεροδρόμιου του Χίθροου ήταν άδειο, αλλά η πτήση μας ήταν σχεδόν γεμάτη. Όταν προσγειωθήκαμε στη Γερμανία, είδα και εκεί ελάχιστο κόσμο στο αεροδρόμιο. Στην πτήση για Αθήνα υπήρχαν αρκετοί Έλληνες της Βρετανίας και της Γερμανίας» περιγράφει. Όσο για τους έλεγχους, σημειώνει πως «δεν είδαν ούτε τα διαβατήρια μας. Απλά συμπλήρωσα ένα έντυπο στο αεροπλάνο με τα στοιχεία και την διεύθυνση της κατοικίας που θα μένω στην Ελλάδα».

Ο Αυγουστίνος Γαλιάσος ζει και εργάζεται στο Λονδίνο τα τελευταία 17 χρόνια και είναι ιδιαίτερα γνωστός στη τοπική ελληνική κοινότητα, καθώς από το 2005 διαχειρίζεται το group «Έλληνες στο Λονδίνο» που σήμερα αριθμεί περισσότερα από 55.000 μέλη. «Τις τελευταίες εβδομάδες το 95% των δημοσιεύσεων αφορούν τον τρόπο επιστροφής στην Ελλάδα. Όλοι προσανατολίζονται να γυρίσουν μέσω τρίτων χωρών» τονίζει.

Πάντως, εκτός από τη Γερμανία, την Ελβετία και την Αυστρία, δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν ως ενδιάμεσο σταθμό το Κισινάου στη Μολδαβία, ενώ πολλοί γράφουν στα social media ότι υπάρχουν προσφορές για οδική μεταφορά με πούλμαν από το Μπέρμιγχαμ μέσω της Ηγουμενίτσας. Όπως καταγγέλλουν με δημοσιεύσεις στο Facebook σε αυτές τις διαδρομές δεν γίνεται κανένας έλεγχος και δεν υποβάλλονται σε τεστ για κορονοϊό. «Σε κάθε περίπτωση, οι περισσότεροι προτιμούν να έρθουν Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας, καθώς είναι πιο οικονομικό» αναφέρει ο Αυγουστίνος Γαλιάσος που καθημερινά λαμβάνει μηνύματα Ελλήνων της Βρετανίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως επισήμως καμία από τις παραπάνω μεθόδους δεν είναι παράνομη, καθώς ακόμα και η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο, σε ανακοίνωσή της υπενθυμίζει ότι «οποίοι επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα, υφίστανται εναλλακτικές οδοί μέσω ενδιάμεσων σταθμών».

Η Σόφια ο πιο ελκυστικός… σταθμός

Ακόμα και ο πατέρας του βρετανού πρωθυπουργού, Στάνλεϊ Τζόνσον ακολούθησε την εναλλακτική οδό με ενδιάμεσο σταθμό την Βουλγαρία για να επισκεφτεί την Ελλάδα. Όπως φαίνεται ο πατέρας του Μπόρις Τζόνσον δεν ακολούθησε την γραμμή της Βρετανίας για αποφυγή ταξιδιών στο εξωτερικό, εκτός έκτακτης ανάγκης, και το βράδυ της Τετάρτης έφτασε στην εξοχική του κατοικία στο Πήλιο.

Το αεροδρόμιο της Σόφιας αποτελεί το πλέον πιο ελκυστικό ενδιάμεσο σταθμό για επιβάτες από «μπλοκαρισμένες» χώρες που θέλουν να φτάσουν στην Ελλάδα. Σημαντικό κριτήριο είναι το κόστος του ταξιδιού, καθώς η αεροπορική εταιρεία Wizz Air έως και το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, είχε καθημερινά δυο πτήσεις για Βουλγαρία με τα εισιτήρια σε χαμηλές τιμές. Την συγκεκριμένη δίοδο αποφάσισε να ακολουθήσει και η Ελευθερία που ζει στο Νότινγχαμ, μετά από μια μεγάλη περιπέτεια που έζησε. «Δυο βρετανικές εταιρείες μου ακύρωσαν τις πτήσεις τρεις φορές. Μάλιστα η μια αποφάσισε πως δεν θα κάνει καμία πτήση προς Θεσσαλονίκη για φέτος το καλοκαίρι» αναφέρει.

Η απόφαση για την Βουλγαρία ήταν μονόδρομος για την ίδια για δυο λόγους: «Έψαξα εναλλακτικές μέσω Γερμανίας ή Ελβετίας, αλλά τα εισιτήρια κόστιζαν 700 λίρες, ενώ για Σόφια τα κλείσαμε με 200. Όμως, εκτός των άλλων θέλαμε να αποφύγουμε την επίσκεψη σε άλλα αεροδρόμια, όπου ίσως να είχαμε συνεπιβάτες από Αμερική και άλλες χώρες». Από το αεροδρόμιο της Βουλγαρίας θα τους παραλάβει ένα… ταξί και θα τους μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη. «Μας ζήτησαν 150 ευρώ για την μεταφορά στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν άλλοι που προτιμούν να τους μεταφέρουν έως τον Προμαχώνα και από εκεί να τους παραλάβουν συγγενείς» σημειώνει η Ελευθερία. «Καταλαβαίνω την ανησυχία λόγω των κρουσμάτων στη Βρετανία, αλλά δεν μπορεί να μας έχουν αποκλείσει. Θα έπρεπε να υπάρχει έστω μια πτήση για τον επαναπατρισμό μας. Δεν έρχομαι για διακοπές, έρχομαι για να ανανεώσω το διαβατήριο μου, να κάνω σημαντικές ιατρικές εξετάσεις και να δω την οικογένεια μου που ίσως θα την ξαναδώ σε έναν χρόνο εξαιτίας της πανδημίας» σχολιάζει με δυσαρέσκεια.

Πάντως, η Βουλγαρία άρχισε να εξυπηρετεί αρκετούς Έλληνες ως ενδιάμεσος σταθμός από τον Μάιο κιόλας. Το αεροδρομίου της Σόφιας εκτός από πύλη εισόδου για την χώρα μας, αποτέλεσε για Έλληνες και λύση εξόδου. «Έψαχνα λύση από τα τέλη Απριλίου. Είδα πολλούς στο Facebook να γράφουν για την Βουλγαρία και είπα να το κάνω και εγώ. Στις 19 Ιουνίου έφτασα οδικώς στη Σόφια και έπειτα πέταξα για Λονδίνο» δηλώνει η Άννα Καρόζη στη «ΜτΚ». «Εκ μέρους του ελληνικού κράτους, δεν υπήρχε απολύτως κανένας έλεγχος στα σύνορα στον Προμαχώνα. Ούτε καν των προσωπικών μας στοιχείων. Στο αεροδρόμιο της Σόφιας μας θερμομέτρησαν και μα ζήτησαν να συμπληρώσουμε την ειδική φόρμα του Ηνωμένου Βασιλείου» αναφέρει η κ. Καρόζη για το ταξίδι της, σημειώνοντας πως στην Βρετανία παρέμεινε για 14 ημέρες σε καραντίνα.

Έλεγχος barcode και στα χερσαία σύνορα

Το προσωπικό barcode θα δείχνουν και στα χερσαία σύνορα όσοι θέλουν να εισέλθουν στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον Σπύρο Γεωργίου, εκπρόσωπο Τύπου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. «Όσοι δεν έχουν αυτόν τον κωδικό, δεν θα μπαίνουν στη χώρα. Θα ελέγχεται ο κωδικός και στον Προμαχώνα, όπου υπάρχουν κλιμάκια του ΕΟΔΥ και της Πολιτικής Προστασία για να πραγματοποιούν τεστ σε όσους χρειαστεί» δηλώνει στη «ΜτΚ».

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργίου όσοι δηλώνουν στην ηλεκτρονική φόρμα «PLF» ότι είναι κάτοικοι της Βρετανίας, δεν θα έχουν διαφορετική μεταχείριση, καθώς ο αλγόριθμος θα κρίνει αν πρέπει να περάσουν από τεστ. «Επιτρέπεται να περάσουν στη χώρα. Αυτό που απαγορεύεται είναι οι απευθείας πτήσεις. Επισκέπτες από την Βρετανία, θα βγάζουν κανονικά barcode και ο αλγόριθμος με αυστηρά επιδημιολογικά κριτήρια, θα κρίνει ποιοι θα κάνουν σε τεστ» εξηγεί.

Η μεταφορική που προσφέρει από ταξί μέχρι αεροσκάφος

Χρυσές δουλειές φαίνεται πως κάνουν το τελευταίο διάστημα εταιρείες ενοικίασης οχημάτων και υπηρεσίες μεταφορών με προσωπικό οδηγό στη Βουλγαρία. Είναι γνωστό πλέον πως πολλοί εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω της γειτονικής χώρας και για αυτό οι προσφορές για οδική μετακίνηση από το αεροδρόμιο της Σόφιας προς τη Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις καθημερινά αυξάνονται.

14f2.png

Περιηγηθήκαμε στο site μιας εταιρείας που προτιμούν οι περισσότεροι Έλληνες για την μεταφορά τους. Πρόκειται για μια πολυεθνική εταιρεία με έδρα το Hong Kong και προσφέρει τις υπηρεσίες της τα τελευταία τρία χρόνια σε 100 διαφορετικούς προορισμούς ανά τον κόσμο. Μια αναζήτηση για μετακίνηση από τη Βουλγαρία προς τη Θεσσαλονίκη, εμφανίζει διάφορες επιλογές οχημάτων. Συγκεκριμένα, κάποιος μπορεί να ταξιδέψει με 103 ευρώ με απλό Ι.Χ. αλλά και με ιδιωτικό αεροσκάφος δίνοντας 2.650 ευρώ.

«Πλέον καθημερινά στο group μας μπαίνουν εταιρείες μεταφοράς από την Βουλγαρία για να διαφημιστούν» αναφέρει ο κ. Γαλιάσος.

Πώς λειτουργεί η «Φόρμα Εντοπισμού Επιβάτη»

Την Φόρμα Εντοπισμού Επιβάτη (PLF) θα πρέπει να συμπληρώνει υποχρεωτικά κάθε επισκέπτης της Ελλάδας. Στη συγκεκριμένη φόρμα, συμπληρώνει προσωπικά στοιχεία, τόπο μόνιμης κατοικίας και διαμονής στην Ελλάδα, ενώ απαντά αν έχει ταξιδέψει σε άλλη χώρα πρόσφατα και αν πέρασε από ενδιάμεσο σταθμό.

Στη συνέχεια, ο καθένας λαμβάνει ένα ξεχωριστό barcode στο τηλέφωνο του ή στο email, που θα δείχνει στις αρμόδιες αρχές. Τον κωδικό αυτόν θα τον επεξεργάζεται ένας έξυπνος αλγόριθμος της Πολιτικής Προστασίας και θα κρίνει αν πρέπει να γίνει σε κάποιον τεστ, αναλόγως των επιδημιολογικών δεδομένων αλλά της διαθεσιμότητας των καθημερινών τεστ.

Την πρώτη εβδομάδα της πλήρους επανεκκίνησης του τουρισμού στην Ελλάδα, δεν ήταν όλοι οι επισκέπτες προετοιμασμένοι. «Ενημερώσαμε πλέον όλες τις αεροπορικές εταιρίες, να ελέγχουν αν διαθέτουν barcode οι επιβάτες πριν μπουν στο αεροπλάνο. Όμως επειδή είναι οι πρώτες ημέρες και μπορεί να μην έχουν ενημερωθεί όλοι, παρέχεται η δυνατότητα να συμπληρώσουν την φόρμα εντός του αεροπλάνου» δηλώνει ο εκπρόσωπος Τύπου της Πολιτικής Προστασίας.

Σουηδοί στο «Μακεδονία» μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα

Οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις Σουηδίας – Ελλάδας έχουν απαγορευτεί έως και τις 15 Ιουλίου. Ωστόσο μέχρι και τις 30 Ιουνίου η SAS είχε προγραμματισμένες πτήσεις προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» όμως, την τελευταία φορά που είδαν Σουηδούς επιβάτες στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ήταν το Σάββατο 27 Ιουνίου.

Η Σουηδία ανήκει στις «κόκκινες χώρες» λόγω των επιδημιολογικών στοιχείων, γι’ αυτό προκαλεί εντύπωση πως μερικά 24ωρα πριν την απαγόρευση απευθείας πτήσεων, προσγειώνονταν κανονικά αεροπλάνα από την Στοκχόλμη στη Θεσσαλονίκη.

Σε κάθε περίπτωση, η ΝΟΤΑΜ από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εκδόθηκε αργά το βράδυ της 30ης Ιουνίου και ισχύει για το διάστημα από 1 έως 15 Ιουλίου, οπότε μπορούσαν να πραγματοποιούνται κανονικά οι προγραμματισμένες πτήσεις της SAS. Από την Fraport επισήμαιναν στη «ΜτΚ» ότι έως τις 30 Ιουνίου γίνονταν τεστ κορονοϊού σε όλους τους επιβάτες πτήσεων από το εξωτερικό, γεγονός που μειώνει κάθε κίνδυνο.

Με προβλήματα το άνοιγμα της χώρας

Μπορεί την Τετάρτη να άνοιξαν και επίσημα όλα τα αεροδρόμια της χώρας για πτήσεις, όμως έκλεισαν αιφνιδιαστικά τα συνοριακά περάσματα, πλην αυτού του Προμαχώνα.

Τα περισσότερα ξενοδοχεία... τόλμησαν να ανοίξουν όμως η πληρότητα παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στη «ΜτΚ», ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, στην Χαλκιδική 326 από τα συνολικά 540 ξενοδοχεία έλαβαν βεβαίωση τήρησης υγειονομικών πρωτοκόλλων, δηλαδή το 40% δεν θα ανοίξει για φέτος. Πανελλαδικά το ποσοστό αυτό αγγίζει το 50%, καθώς σε σύνολο 10.000 ξενοδοχείων τη βεβαίωση έλαβαν τα 5.300.

Οι κρατήσεις είναι ακόμα πολύ λίγες, ενώ συνεχίζονται και οι ακυρώσεις. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα η μέση πληρότητα Ιουλίου και Αυγούστου θα διαμορφωθεί στο 25%, με τους τουρίστες να έρχονται κυρίως από τη Γερμανία και τα Βαλκάνια. Στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αλλά και το Ιόνιο που δούλευε κυρίως με Βρετανούς τουρίστες οι πληρότητες δεν ξεπερνούν το 10%.

Οι ξενοδόχοι προσδοκούν ότι στις 15 Ιουλίου θα ανοίξουν τα σύνορα και με τη Βόρεια Μακεδονία και ότι θα προστεθούν και άλλες χώρες από τις οποίες δεχόμαστε πτήσεις. Πάντως ακόμα και να περιλαμβάνεται η Αγγλία ανάμεσά τους, μεγάλοι tour operators όπως η TUI Ην. Βασιλείου και η Jet2Com θα κατευθύνουν τους τουρίστες σε προορισμούς με αυξημένο πτητικό έργο, όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, ενώ έχουν βγάλει από το σχεδιασμό τους για φέτος το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 05.07.2020.

Μέσω ενδιάμεσων σταθμών καταφθάνουν στην Ελλάδα επιβάτες από χώρες που έχουν απαγορευτεί οι απευθείας πτήσεις, λόγω υψηλής επιδημιολογικής καμπύλης του COVID-19. Η πιο διαδεδομένη διαδρομή για τους επισκέπτες από την Βρετανία, είναι οι απευθείας πτήσεις προς Βουλγαρία και έπειτα η μεταφορά οδικώς στη Θεσσαλονίκη, ενώ άλλοι προτιμούν αεροπορικές διασυνδέσεις μέσω Γερμανίας, Ελβετίας και Αυστρίας. Την μέθοδο αυτή χρησιμοποιούν εκτός από πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου και επισκέπτες από ΗΠΑ και Σουηδία, από τις χώρες δηλαδή που δεν μπήκαν στη «λευκή λίστα».

Έλληνες που χρησιμοποίησαν αυτό το «παράθυρο» για το ταξίδι τους μιλούν στη «ΜτΚ» και περιγράφουν όσα έζησαν με τις ακυρώσεις πτήσεων, την αναζήτηση παράπλευρων διόδων και τον τρόπο που έφτασαν στη χώρα μας. Όπως λένε, η ταλαιπωρία που βιώνουν είναι τεράστια και υπάρχουν πολλοί προβληματισμοί για τις συνθήκες που φτάνουν τελικά στην χώρα. Αρχικά, ρισκάρουν να επισκεφτούν αεροδρόμια και άλλων χωρών, που ίσως να φτάνουν επιβάτες από χώρες με υψηλό φορτίο κορονοϊού, επεκτείνοντας έτσι τον κίνδυνο για τους εαυτούς τους, αλλά και τον τελικό προορισμό, δηλαδή την Ελλάδα.

Με την είσοδο στην χώρα μέσω εναλλακτικών οδών, ίσως πολλοί επισκέπτες να... ξεφεύγουν από τους απαραίτητους ελέγχους. Αντίθετα, αν για παράδειγμα επιτρεπόταν η απευθείας σύνδεση Βρετανίας – Ελλάδας, ίσως να υπήρχε μεγαλύτερη ασφάλεια, καθώς κατά την άφιξη στα ελληνικά αεροδρόμια θα γίνονταν τεστ σε όλους, αφού θα προέρχονταν από «επικίνδυνο» προορισμό. Προβληματισμοί υπάρχουν και με τους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε πτήσεις που θα επιλέγει o έξυπνος αλγόριθμος που δημιούργησε η Πολιτική Προστασία. Εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να εξετάζονται όλοι όσοι εισέρχονται στη χώρα, γι’ αυτό ο αλγόριθμος θα κρίνει με βάσει τα στοιχεία των επιβατών, ποιοι πρέπει να υποβληθούν σε τεστ. Αν όμως, επιβάτες από «κόκκινες χώρες» είναι διασπαρμένοι σε διάφορες πτήσεις, ίσως να ξεφεύγουν από τα «δίχτυα» του αλγορίθμου…

Η οδύσσεια των Ελλήνων

Την Τετάρτη 1 Ιουλίου άνοιξαν ξανά όλα τα αεροδρόμια της χώρας και μεγάλωσε η «λευκή λίστα». Ωστόσο, η ανακοίνωση του πρωθυπουργού για μπλόκο έως τις 15 Ιουλίου στην Βρετανία και στην Σουηδία, αλλά και η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να μείνουν εκτός της «λευκής λίστας» χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ρωσία, προκάλεσαν προβλήματα και σε κάποιες περιπτώσεις αιφνιδιασμό.

Βρετανικές αεροπορικές εταιρείες ακύρωσαν τις πτήσεις τους έως τις 15 Ιουλίου, ενώ κάποιες οδηγήθηκαν στην απόφαση να ματαιώσουν κάθε πτήση προς Ελλάδα για το φετινό καλοκαίρι. Δεν είναι λίγοι επιβάτες που ενημερώθηκαν για τις ακυρώσεις μεσοβδόμαδα, λίγα 24ωρα πριν την πτήση τους. «Είχα κλείσει εισιτήρια για τις 8 Ιουλίου και στις 30 Ιουνίου με ενημέρωσε η εταιρεία ότι ακυρώνεται η πτήση. Μου πρότειναν να αλλάξω ημερομηνία ή να μου δώσουν voucher, ενώ άλλες εταιρείες επέστρεψαν χρήματα» λέει η Στέλλα Θ. που ζει στο Λονδίνο και θα ταξίδευε με ελληνική αεροπορική εταιρεία. Η 23χρονη, με το άκουσμα της επέκτασης του αποκλεισμού από τα χείλη του Κ. Μητσοτάκη, δεν περίμενε να ακυρωθεί επίσημα η πτήση της από το Χίθροου για να ψάξει εναλλακτική λύση. «Τελικά θα ταξιδέψω μέσω Ζυρίχης στην Αθήνα, όπου θα μείνω ένα βράδυ και την επομένη θα πετάξω για Θεσσαλονίκη. Τα έκλεισα αμέσως, γιατί πίστευα ότι μετά τις επίσημες ακυρώσεις πτήσεων, δεν θα έβρισκα τίποτα ή θα ήταν όλα πανάκριβα» σημειώνει.

Η Χριστίνα Κ. που επίσης ζει στο Λονδίνο, ετοιμαζόταν να επιστρέψει στις 10 Ιουλίου στην Ελλάδα μέσω Βιέννης αλλά τα... φτερά της κόπηκαν απότομα. «Είχα φόβους ότι θα ακυρωθεί η πτήση Λονδίνο - Βιέννη και τελικά επιβεβαιώθηκα. Χωρίς καμία δικαιολογία, η αεροπορική εταιρεία μάς ανακοίνωσε την Τρίτη 30 Ιουνίου ότι ακυρώνεται η πτήση. Χάνω τα χρήματα μου και δεν ξέρω αν αξίζει πλέον να ψάξω εναλλακτική» λέει στη «ΜτΚ». Δηλώνοντας την δυσαρέσκεια της, χαρακτηρίζει μάταιο το «μπλόκο» της Ελλάδας στη Βρετανία. «Είναι περίεργο να υπάρχει απαγόρευση, ενώ μπορεί κάποιος να έρθει μέσω τρίτων χωρών. Βέβαια, ίσως με αυτό τον τρόπο να αποθαρρύνουν να έρθουν αρκετούς Βρετανούς να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και να προτιμήσουν προορισμούς με απευθείας πτήσεις».

Μέσω Βιέννης επιδιώκει να φτάσει στην Αθήνα και η Αιμιλία Τ. από το Λονδίνο. Η πτήση της είναι προγραμματισμένη για τις 30 Ιουλίου και ευελπιστεί πως όλα θα κυλήσουν ομαλά. «Ψάχνω τρόπο να έρθω στην Ελλάδα από τον Απρίλιο. Καθημερινά ακούμε ότι ακυρώνονται απευθείας πτήσεις, γι’ αυτό αποφάσισα να έρθω μέσω τρίτης χώρας. Φοβόμουν ότι θα χάσω τα χρήματά μου, αλλά ούτε τώρα είμαι σίγουρη» αναφέρει.

«Γύρισα στην Αθήνα το Σάββατο 27 Ιουνίου μέσω Φρανκφούρτης» λέει στη «ΜτΚ» ο Αυγουστίνος Γαλιάσος. «Το αεροδρόμιου του Χίθροου ήταν άδειο, αλλά η πτήση μας ήταν σχεδόν γεμάτη. Όταν προσγειωθήκαμε στη Γερμανία, είδα και εκεί ελάχιστο κόσμο στο αεροδρόμιο. Στην πτήση για Αθήνα υπήρχαν αρκετοί Έλληνες της Βρετανίας και της Γερμανίας» περιγράφει. Όσο για τους έλεγχους, σημειώνει πως «δεν είδαν ούτε τα διαβατήρια μας. Απλά συμπλήρωσα ένα έντυπο στο αεροπλάνο με τα στοιχεία και την διεύθυνση της κατοικίας που θα μένω στην Ελλάδα».

Ο Αυγουστίνος Γαλιάσος ζει και εργάζεται στο Λονδίνο τα τελευταία 17 χρόνια και είναι ιδιαίτερα γνωστός στη τοπική ελληνική κοινότητα, καθώς από το 2005 διαχειρίζεται το group «Έλληνες στο Λονδίνο» που σήμερα αριθμεί περισσότερα από 55.000 μέλη. «Τις τελευταίες εβδομάδες το 95% των δημοσιεύσεων αφορούν τον τρόπο επιστροφής στην Ελλάδα. Όλοι προσανατολίζονται να γυρίσουν μέσω τρίτων χωρών» τονίζει.

Πάντως, εκτός από τη Γερμανία, την Ελβετία και την Αυστρία, δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν ως ενδιάμεσο σταθμό το Κισινάου στη Μολδαβία, ενώ πολλοί γράφουν στα social media ότι υπάρχουν προσφορές για οδική μεταφορά με πούλμαν από το Μπέρμιγχαμ μέσω της Ηγουμενίτσας. Όπως καταγγέλλουν με δημοσιεύσεις στο Facebook σε αυτές τις διαδρομές δεν γίνεται κανένας έλεγχος και δεν υποβάλλονται σε τεστ για κορονοϊό. «Σε κάθε περίπτωση, οι περισσότεροι προτιμούν να έρθουν Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας, καθώς είναι πιο οικονομικό» αναφέρει ο Αυγουστίνος Γαλιάσος που καθημερινά λαμβάνει μηνύματα Ελλήνων της Βρετανίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως επισήμως καμία από τις παραπάνω μεθόδους δεν είναι παράνομη, καθώς ακόμα και η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο, σε ανακοίνωσή της υπενθυμίζει ότι «οποίοι επιθυμούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα, υφίστανται εναλλακτικές οδοί μέσω ενδιάμεσων σταθμών».

Η Σόφια ο πιο ελκυστικός… σταθμός

Ακόμα και ο πατέρας του βρετανού πρωθυπουργού, Στάνλεϊ Τζόνσον ακολούθησε την εναλλακτική οδό με ενδιάμεσο σταθμό την Βουλγαρία για να επισκεφτεί την Ελλάδα. Όπως φαίνεται ο πατέρας του Μπόρις Τζόνσον δεν ακολούθησε την γραμμή της Βρετανίας για αποφυγή ταξιδιών στο εξωτερικό, εκτός έκτακτης ανάγκης, και το βράδυ της Τετάρτης έφτασε στην εξοχική του κατοικία στο Πήλιο.

Το αεροδρόμιο της Σόφιας αποτελεί το πλέον πιο ελκυστικό ενδιάμεσο σταθμό για επιβάτες από «μπλοκαρισμένες» χώρες που θέλουν να φτάσουν στην Ελλάδα. Σημαντικό κριτήριο είναι το κόστος του ταξιδιού, καθώς η αεροπορική εταιρεία Wizz Air έως και το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, είχε καθημερινά δυο πτήσεις για Βουλγαρία με τα εισιτήρια σε χαμηλές τιμές. Την συγκεκριμένη δίοδο αποφάσισε να ακολουθήσει και η Ελευθερία που ζει στο Νότινγχαμ, μετά από μια μεγάλη περιπέτεια που έζησε. «Δυο βρετανικές εταιρείες μου ακύρωσαν τις πτήσεις τρεις φορές. Μάλιστα η μια αποφάσισε πως δεν θα κάνει καμία πτήση προς Θεσσαλονίκη για φέτος το καλοκαίρι» αναφέρει.

Η απόφαση για την Βουλγαρία ήταν μονόδρομος για την ίδια για δυο λόγους: «Έψαξα εναλλακτικές μέσω Γερμανίας ή Ελβετίας, αλλά τα εισιτήρια κόστιζαν 700 λίρες, ενώ για Σόφια τα κλείσαμε με 200. Όμως, εκτός των άλλων θέλαμε να αποφύγουμε την επίσκεψη σε άλλα αεροδρόμια, όπου ίσως να είχαμε συνεπιβάτες από Αμερική και άλλες χώρες». Από το αεροδρόμιο της Βουλγαρίας θα τους παραλάβει ένα… ταξί και θα τους μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη. «Μας ζήτησαν 150 ευρώ για την μεταφορά στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν άλλοι που προτιμούν να τους μεταφέρουν έως τον Προμαχώνα και από εκεί να τους παραλάβουν συγγενείς» σημειώνει η Ελευθερία. «Καταλαβαίνω την ανησυχία λόγω των κρουσμάτων στη Βρετανία, αλλά δεν μπορεί να μας έχουν αποκλείσει. Θα έπρεπε να υπάρχει έστω μια πτήση για τον επαναπατρισμό μας. Δεν έρχομαι για διακοπές, έρχομαι για να ανανεώσω το διαβατήριο μου, να κάνω σημαντικές ιατρικές εξετάσεις και να δω την οικογένεια μου που ίσως θα την ξαναδώ σε έναν χρόνο εξαιτίας της πανδημίας» σχολιάζει με δυσαρέσκεια.

Πάντως, η Βουλγαρία άρχισε να εξυπηρετεί αρκετούς Έλληνες ως ενδιάμεσος σταθμός από τον Μάιο κιόλας. Το αεροδρομίου της Σόφιας εκτός από πύλη εισόδου για την χώρα μας, αποτέλεσε για Έλληνες και λύση εξόδου. «Έψαχνα λύση από τα τέλη Απριλίου. Είδα πολλούς στο Facebook να γράφουν για την Βουλγαρία και είπα να το κάνω και εγώ. Στις 19 Ιουνίου έφτασα οδικώς στη Σόφια και έπειτα πέταξα για Λονδίνο» δηλώνει η Άννα Καρόζη στη «ΜτΚ». «Εκ μέρους του ελληνικού κράτους, δεν υπήρχε απολύτως κανένας έλεγχος στα σύνορα στον Προμαχώνα. Ούτε καν των προσωπικών μας στοιχείων. Στο αεροδρόμιο της Σόφιας μας θερμομέτρησαν και μα ζήτησαν να συμπληρώσουμε την ειδική φόρμα του Ηνωμένου Βασιλείου» αναφέρει η κ. Καρόζη για το ταξίδι της, σημειώνοντας πως στην Βρετανία παρέμεινε για 14 ημέρες σε καραντίνα.

Έλεγχος barcode και στα χερσαία σύνορα

Το προσωπικό barcode θα δείχνουν και στα χερσαία σύνορα όσοι θέλουν να εισέλθουν στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον Σπύρο Γεωργίου, εκπρόσωπο Τύπου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. «Όσοι δεν έχουν αυτόν τον κωδικό, δεν θα μπαίνουν στη χώρα. Θα ελέγχεται ο κωδικός και στον Προμαχώνα, όπου υπάρχουν κλιμάκια του ΕΟΔΥ και της Πολιτικής Προστασία για να πραγματοποιούν τεστ σε όσους χρειαστεί» δηλώνει στη «ΜτΚ».

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργίου όσοι δηλώνουν στην ηλεκτρονική φόρμα «PLF» ότι είναι κάτοικοι της Βρετανίας, δεν θα έχουν διαφορετική μεταχείριση, καθώς ο αλγόριθμος θα κρίνει αν πρέπει να περάσουν από τεστ. «Επιτρέπεται να περάσουν στη χώρα. Αυτό που απαγορεύεται είναι οι απευθείας πτήσεις. Επισκέπτες από την Βρετανία, θα βγάζουν κανονικά barcode και ο αλγόριθμος με αυστηρά επιδημιολογικά κριτήρια, θα κρίνει ποιοι θα κάνουν σε τεστ» εξηγεί.

Η μεταφορική που προσφέρει από ταξί μέχρι αεροσκάφος

Χρυσές δουλειές φαίνεται πως κάνουν το τελευταίο διάστημα εταιρείες ενοικίασης οχημάτων και υπηρεσίες μεταφορών με προσωπικό οδηγό στη Βουλγαρία. Είναι γνωστό πλέον πως πολλοί εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω της γειτονικής χώρας και για αυτό οι προσφορές για οδική μετακίνηση από το αεροδρόμιο της Σόφιας προς τη Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις καθημερινά αυξάνονται.

14f2.png

Περιηγηθήκαμε στο site μιας εταιρείας που προτιμούν οι περισσότεροι Έλληνες για την μεταφορά τους. Πρόκειται για μια πολυεθνική εταιρεία με έδρα το Hong Kong και προσφέρει τις υπηρεσίες της τα τελευταία τρία χρόνια σε 100 διαφορετικούς προορισμούς ανά τον κόσμο. Μια αναζήτηση για μετακίνηση από τη Βουλγαρία προς τη Θεσσαλονίκη, εμφανίζει διάφορες επιλογές οχημάτων. Συγκεκριμένα, κάποιος μπορεί να ταξιδέψει με 103 ευρώ με απλό Ι.Χ. αλλά και με ιδιωτικό αεροσκάφος δίνοντας 2.650 ευρώ.

«Πλέον καθημερινά στο group μας μπαίνουν εταιρείες μεταφοράς από την Βουλγαρία για να διαφημιστούν» αναφέρει ο κ. Γαλιάσος.

Πώς λειτουργεί η «Φόρμα Εντοπισμού Επιβάτη»

Την Φόρμα Εντοπισμού Επιβάτη (PLF) θα πρέπει να συμπληρώνει υποχρεωτικά κάθε επισκέπτης της Ελλάδας. Στη συγκεκριμένη φόρμα, συμπληρώνει προσωπικά στοιχεία, τόπο μόνιμης κατοικίας και διαμονής στην Ελλάδα, ενώ απαντά αν έχει ταξιδέψει σε άλλη χώρα πρόσφατα και αν πέρασε από ενδιάμεσο σταθμό.

Στη συνέχεια, ο καθένας λαμβάνει ένα ξεχωριστό barcode στο τηλέφωνο του ή στο email, που θα δείχνει στις αρμόδιες αρχές. Τον κωδικό αυτόν θα τον επεξεργάζεται ένας έξυπνος αλγόριθμος της Πολιτικής Προστασίας και θα κρίνει αν πρέπει να γίνει σε κάποιον τεστ, αναλόγως των επιδημιολογικών δεδομένων αλλά της διαθεσιμότητας των καθημερινών τεστ.

Την πρώτη εβδομάδα της πλήρους επανεκκίνησης του τουρισμού στην Ελλάδα, δεν ήταν όλοι οι επισκέπτες προετοιμασμένοι. «Ενημερώσαμε πλέον όλες τις αεροπορικές εταιρίες, να ελέγχουν αν διαθέτουν barcode οι επιβάτες πριν μπουν στο αεροπλάνο. Όμως επειδή είναι οι πρώτες ημέρες και μπορεί να μην έχουν ενημερωθεί όλοι, παρέχεται η δυνατότητα να συμπληρώσουν την φόρμα εντός του αεροπλάνου» δηλώνει ο εκπρόσωπος Τύπου της Πολιτικής Προστασίας.

Σουηδοί στο «Μακεδονία» μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα

Οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις Σουηδίας – Ελλάδας έχουν απαγορευτεί έως και τις 15 Ιουλίου. Ωστόσο μέχρι και τις 30 Ιουνίου η SAS είχε προγραμματισμένες πτήσεις προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» όμως, την τελευταία φορά που είδαν Σουηδούς επιβάτες στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ήταν το Σάββατο 27 Ιουνίου.

Η Σουηδία ανήκει στις «κόκκινες χώρες» λόγω των επιδημιολογικών στοιχείων, γι’ αυτό προκαλεί εντύπωση πως μερικά 24ωρα πριν την απαγόρευση απευθείας πτήσεων, προσγειώνονταν κανονικά αεροπλάνα από την Στοκχόλμη στη Θεσσαλονίκη.

Σε κάθε περίπτωση, η ΝΟΤΑΜ από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εκδόθηκε αργά το βράδυ της 30ης Ιουνίου και ισχύει για το διάστημα από 1 έως 15 Ιουλίου, οπότε μπορούσαν να πραγματοποιούνται κανονικά οι προγραμματισμένες πτήσεις της SAS. Από την Fraport επισήμαιναν στη «ΜτΚ» ότι έως τις 30 Ιουνίου γίνονταν τεστ κορονοϊού σε όλους τους επιβάτες πτήσεων από το εξωτερικό, γεγονός που μειώνει κάθε κίνδυνο.

Με προβλήματα το άνοιγμα της χώρας

Μπορεί την Τετάρτη να άνοιξαν και επίσημα όλα τα αεροδρόμια της χώρας για πτήσεις, όμως έκλεισαν αιφνιδιαστικά τα συνοριακά περάσματα, πλην αυτού του Προμαχώνα.

Τα περισσότερα ξενοδοχεία... τόλμησαν να ανοίξουν όμως η πληρότητα παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στη «ΜτΚ», ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, στην Χαλκιδική 326 από τα συνολικά 540 ξενοδοχεία έλαβαν βεβαίωση τήρησης υγειονομικών πρωτοκόλλων, δηλαδή το 40% δεν θα ανοίξει για φέτος. Πανελλαδικά το ποσοστό αυτό αγγίζει το 50%, καθώς σε σύνολο 10.000 ξενοδοχείων τη βεβαίωση έλαβαν τα 5.300.

Οι κρατήσεις είναι ακόμα πολύ λίγες, ενώ συνεχίζονται και οι ακυρώσεις. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα η μέση πληρότητα Ιουλίου και Αυγούστου θα διαμορφωθεί στο 25%, με τους τουρίστες να έρχονται κυρίως από τη Γερμανία και τα Βαλκάνια. Στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αλλά και το Ιόνιο που δούλευε κυρίως με Βρετανούς τουρίστες οι πληρότητες δεν ξεπερνούν το 10%.

Οι ξενοδόχοι προσδοκούν ότι στις 15 Ιουλίου θα ανοίξουν τα σύνορα και με τη Βόρεια Μακεδονία και ότι θα προστεθούν και άλλες χώρες από τις οποίες δεχόμαστε πτήσεις. Πάντως ακόμα και να περιλαμβάνεται η Αγγλία ανάμεσά τους, μεγάλοι tour operators όπως η TUI Ην. Βασιλείου και η Jet2Com θα κατευθύνουν τους τουρίστες σε προορισμούς με αυξημένο πτητικό έργο, όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, ενώ έχουν βγάλει από το σχεδιασμό τους για φέτος το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 05.07.2020.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία