Μονόλογοι

Θεσσαλονίκη: Τα πρώτα συμπεράσματα από την έναρξη της κατασκευής του FlyOver και η απουσία του μετρό. Γράφει ο Σαλονικιός

14/11/2023 11:30

Είναι νωρίς ακόμη για να μπορεί να αξιολογήσει κανείς το εύρος των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του FlyOver. Προς το παρόν το πρόβλημα εμφανίζεται οξύτερο στον κόμβο του νοσοκομείου “Παπαγεωργίου”, στην κατεύθυνση προς ανατολικά καθώς από εκεί ξεκινά ο αποκλεισμός της δεξιάς λωρίδας κυκλοφορίας στον συγκεκριμένο κλάδο της περιφερειακής. Στο σημείο εκείνο το μποτιλιάρισμα φτάνει και στα δύο χιλιόμετρα ενώ η διέλευση του τμήματος στο οποίο έχει γίνει ο αποκλεισμός της δεξιάς λωρίδας γίνεται σημειωτόν. Από χθες, άρχισε να παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση και στους παράδρομους της περιφερειακής σε εκείνη την περιοχή όπου, θυμίζω, βρίσκονται και τα νοσοκομεία “Παπαγεωργίου” και “424”. Μένει να δούμε κατά πόσο η διαμορφωθείσα κατάσταση θα δυσκολέψει τη λειτουργία τους, κυρίως την πρόσβαση των ασθενοφόρων.

Βεβαίως, τα πράγματα θα χειροτερέψουν κατά πολύ τις επόμενες εβδομάδες καθώς θα υπάρξει αποκλεισμός της δεξιάς λωρίδας και στον κλάδο της περιφερειακής προς δυτικά. Επίσης, προς το παρόν, οι επιπτώσεις εντός πόλης είναι ακόμη ήπιες. Αυτό οφείλεται πιθανότατα στο ότι πολλοί δεν έχουν πληροφορηθεί για την έναρξη των έργων και συνεχίζουν να επιλέγουν την περιφερειακή για τις μετακινήσεις τους. Μόλις γίνει πλήρως αντιληπτό ότι η διέλευση μέσω περιφερειακής είναι αφόρητη, σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας θα εκτραπεί μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα. Οι αρμόδιοι θεωρούν ότι με την εντατική αστυνόμευση στους δύο βασικούς οδικούς άξονες, Εθνικής Αντιστάσεως, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή από τη μια και Κ. Καραμανλή, Εγνατία, Μοναστηρίου από την άλλη, θα αποφευχθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση εντός πόλης. Αυτό θα φανεί βεβαίως στην πράξη όπως θα φανεί και εάν θα μπορεί να διατηρηθεί επί μακρόν το σημερινό επίπεδο αστυνόμευσης αυτών των δρόμων.

Επανερχόμενος στο θέμα της ενημέρωσης διερωτώμαι για ποιο λόγο δεν αξιοποιούνται ακόμη οι ηλεκτρονικοί πίνακες εναλλασσόμενων μηνυμάτων που υπάρχουν στις εισόδους της περιφερειακής ώστε να πληροφορούν τους οδηγούς για την κατάσταση που θα συναντήσουν και να τους προτείνουν πιθανές εναλλακτικές διαδρομές ώστε να αποφύγουν το μποτιλιάρισμα. Το μέγεθος του προβλήματος καθιστά αναγκαία την επιστράτευση όλων των διαθέσιμων εργαλείων, αλλά και τη χρήση καινούργιων, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα ενημέρωσης, μέσω ειδικής εφαρμογής στα κινητά, των οδηγών που κινούνται στην περιοχή για τις κυκλοφοριακές συνθήκες που θα συναντήσουν.

Λιγότερα αυτοκίνητα

Μένω στο FlyOver γιατί βλέπω ότι συνεχίζουν κάποιοι να ισχυρίζονται ότι δεν τρέχει και τίποτε που η έναρξη των εργασιών στην περιφερειακή δεν συνέπεσε με την έναρξη λειτουργίας του μετρό. Είναι, λένε, δύο διαφορετικά έργα και δεν χρειαζόταν να περιμένουμε τη λειτουργία του μετρό για να ξεκινήσει η κατασκευή του FlyOver. Εντάξει, αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία ορισμένων, κυρίως κάποιων κυβερνητικών, να παραδεχθούν ότι αν λειτουργούσε το μετρό, το οποίο αρχικά είχε προσδιοριστεί για τον Απρίλιο του 2023, οι επιπτώσεις από τα έργα στην περιφερειακή θα ήταν ασφαλώς μικρότερες, τουλάχιστον εντός πόλης, αλλά ας μην καταφεύγουν σε ισχυρισμούς καταφανώς αβάσιμους. Διότι εάν λειτουργούσε το μετρό δεκάδες χιλιάδες πολίτες θα μπορούσαν να μετακινηθούν καθημερινά με αυτό. Οι περισσότεροι απ' αυτούς, χρησιμοποιούν σήμερα το ΙΧ τους.

Υπέρ αυτού του αυτονόητου, τάχθηκε άλλωστε εμμέσως και η υφυπουργός Μεταφορών κατά την παρουσίαση του έργου του FlyOver στη Θεσσαλονίκη. Η Χριστίνα Αλεξοπούλου παρουσιάζοντας τα τρία νέα αστικά δρομολόγια που τέθηκαν σε λειτουργία στις αρχές Νοεμβρίου είχε εκτιμήσει ότι με αυτά μετακινούνται περί τους 122.000 επιβάτες καθημερινά και το μετέφρασε σε περίπου 5.500 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Εάν δεχθούμε την εκτίμηση των αρμοδίων ότι με το μετρό θα μετακινούνται περισσότεροι από 300.000 επιβάτες καθημερινά τότε θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε, με βάση και το σκεπτικό της Αλεξοπούλου, πως εάν το μετρό ήταν ήδη σε λειτουργία η πόλη θα απαλλασσόταν από την κυκλοφορία περίπου 15.000 αυτοκινήτων.



O Σαλονικιός