ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Thessaloniki Summit: Το «Νταβός των Βαλκανίων»

Το μεγάλο συνέδριο που διοργάνωσε για τρίτη φορά ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, έθεσε τις βάσεις ενός θεσμού που μπορεί να λειτουργήσει ως de facto «Νταβός των Βαλκανίων» - Ρεπορτάζ της "ΜτΚ"

 20/11/2018 07:00

Thessaloniki Summit: Το «Νταβός των Βαλκανίων»
Ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ Θανάσης Σαββάκης άνοιξε τις εργασίες του Thessaloniki Summit.

Σοφία Χριστοφορίδου

«Οι πρωθυπουργοί τεσσάρων κρατών, υπουργοί και κορυφαίοι διπλωμάτες χωρών όπως οι ΗΠΑ, η Ινδία, το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν το στίγμα του 3ου Thessaloniki Summit. Ο θεσμός αναδεικνύει τη σημασία και τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, αναλύει τις γεωπολιτικές προοπτικές της περιοχής, εξετάζει τον αναπτυξιακό ρόλο των ευρωπαϊκών χωρών, των ΗΠΑ, αλλά και τρίτων χωρών, στη διαπεριφερειακή συνεργασία, προβάλλει τις επενδυτικές ευκαιρίες στο πεδίο της βιομηχανίας, των υποδομών, της ενέργειας και της τεχνολογίας, και λαμβάνει υπόψη το πλαίσιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και διερευνά τις αναγκαίες προσαρμογές των αναπτυξιακών πολιτικών» τόνισε ανοίγοντας τις εργασίες του Thessaloniki Summit ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ Θανάσης Σαββάκης.

H σύνοδος είχε εξαιρετικό πολιτικό ενδιαφέρον, αλλά βγήκαν και ειδήσεις οικονομικού ενδιαφέροντος.

Από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα έγινε γνωστό ότι στην πρόσφατη σύνοδο της Βάρνας (όπου συμμετείχε και ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπ. Νετανιάχου) ανακοινώθηκε η υλοποίηση ισραηλινής επένδυσης σε κέντρο τεχνολογίας, που «με εφαλτήριο τη Θεσσαλονίκη θα προωθήσει την τεχνολογία σε όλη την περιοχή». Επίσης ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση εξετάζει πρωτοβουλίες με έδρα τη Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία πλαισίου ανάπτυξης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και την ίδρυση Ευρωπαϊκού Ομίλου Εδαφικής Συνεργασίας.

Σιδηροδρομική Εγνατία

Στο πεδίο των υποδομών, ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εξήγγειλε ότι μέχρι τέλος του χρόνου ολοκληρώνεται η ταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης - Αθήνας (έπειτα από αλλεπάλληλες παρατάσεις από τον περασμένο Ιούνιο). Το 2019 θα ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση και η διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα θα γίνεται σε λιγότερο από 4 ώρες, είπε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φ. Τσαλίδης. Η μέγιστη ταχύτητα που θα φτάσει το ταχύ τρένο είναι 200 χλμ. την ώρα, με τελικό στόχο να καλύπτεται η διαδρομή σε 3,5 ώρες. Με την ηλεκτροκίνηση και την τηλεδιοίκηση του σιδηροδρόμου θα τριπλασιαστεί η χωρητικότητα του δικτύου και με αυτήν την προοπτική ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον άλλες τρεις ιδιωτικές εταιρείες (μία από τη Θεσσαλονίκη και δύο από τη Ρουμάνια) για εκμίσθωση γραμμών για εμπορευματικές μεταφορές.

Στο περιθώριο του Summit, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης με τον ομόλογό του από τη Βουλγαρία συζήτησαν για τη σύνδεση λιμανιών της Β. Ελλάδας με αυτά της Βουλγαρίας αλλά και το πώς μπορούν να συνδυαστούν τα δίκτυα (οδικών, σιδηροδρομικών αλλά και ποτάμιων) μεταφορών με τα ενεργειακά και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα. Ανακοίνωσε ότι τους επόμενους τρεις μήνες θα έχει υπογραφεί από τα κοινοβούλια των δύο χωρών η συμφωνία ίδρυση κοινής εταιρείας για τη διαχείριση της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», που θα συνδέει τις δύο χώρες. Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Σπίρτζης στην αναβάθμιση της σύνδεσης του ΟΛΘ με τη ΠΓΔΜ, ενώ στόχος είναι και η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με Προμαχώνα. Αύριο ο κ. Σπίρτζης θα συναντηθεί με μέλη της αλβανικής κυβέρνησης, για να συζητήσουν σχετικά με το έργο του σιδηροδρομικού δικτύου Φλώρινα - Πόγραδετς.

«Καθαρό μονοπάτι προς το ενεργειακό μας μέλλον»

Στο πεδίο της ενέργειας, ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης σημείωσε ότι ο ΤΑΡ έχει ολοκληρωθεί κατά 90%, τις προηγούμενες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το «πράσινο φως» για την κατασκευή του IGB (μάλιστα ο πρωθυπουργός εκτίμησε ότι η έναρξη κατασκευής του μπορεί να γίνει το επόμενο δίμηνο), ενώ έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για την κατασκευή αγωγού που θα ενώνει την πόλη των Σκοπίων με τη Θεσσαλονίκη. Ειδικά για τον EastMed, ο υπουργός υπογράμμισε ότι η κατασκευή του συνδέεται με την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων που εντοπίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Πρόσθεσε, δε, ότι και στην Ελλάδα έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση της έρευνας για ύπαρξη αντίστοιχων κοιτασμάτων, σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου διεθνώς. Αναφερόμενος στις υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου, ο κ. Σταθάκης είπε ότι ολοκληρώθηκαν οι παρεμβάσεις στη Ρεβυθούσα, που πλέον καλύπτεται το σύνολο των αναγκών της χώρας, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε το market test για τη δημιουργία αντίστοιχων εγκαταστάσεων στην Αλεξανδρούπολη. «Διαμορφώσαμε ένα καθαρό μονοπάτι προς το ενεργειακό μέλλον και πλέον έχουμε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό», υποστήριξε ο κ. Σταθάκης.

ΗΠΑ και Ινδία, και στην επόμενη ΔΕΘ

Αναφορικά με τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο αμερικανός πρεσβευτής Τζέφρι Πάιατ χαρακτήρισε ορόσημο για τις σχέσεις ΗΠΑ - Ελλάδας τη φετινή συμμετοχή της χώρας του και είπε ότι η παρουσία μεγάλων αμερικανικών επιχειρήσεων θα συνεχιστεί και στις επόμενες διοργανώσεις, κάνοντας λόγο για «baby ΔΕΘ» που θα ακολουθήσουν. Η πρεσβευτής της Ινδίας Shamma Jain μίλησε για την αναβαθμισμένη παρουσία της χώρας της στη ΔΕΘ, ως τιμώμενης χώρας το 2019 αλλά και για τη μεγάλη όρεξη για επενδύσεις από ινδούς επενδυτές.

«Αύξηση 25% στην επιβατική κίνηση στο ‘Μακεδονία’»

Σχετικά με τα εμπορικά σήματα που φέρουν τον όρο Μακεδονία»/«μακεδονικός», ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Γιάννης Μπράχος ανέφερε ότι προβληματισμός υπάρχει μέχρι στιγμής και αφορά ελάχιστες περιπτώσεις -εννέα με την ΠΓΔΜ και δύο με τη Βουλγαρία.

«Πιστεύουμε πραγματικά ότι οι επιστροφές φόρων πρέπει να διεκπεραιώνονται γρήγορα, με δεδομένο ότι η αγορά χρειάζεται τη ρευστότητα» τόνισε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, που ανέφερε ότι οι εκκρεμείς επιστροφές έχουν υποχωρήσει στα 940 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα μισά περίπου είναι λιγότερο των 90 ημερών. Πάνω από 90 ημέρες είναι η καθυστέρηση για τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ, αλλά, όπως είπε ο κ. Πιτσιλής, έχουμε στείλει ήδη ειδοποίηση στους πολίτες και τους περιμένουμε».

Ο διευθυντής Λειτουργιών της Fraport Greece, Ηλίας Μαραγκάκης, είπε ότι από τη στιγμή που ανέλαβε η Fraport το αεροδρόμιο «Μακεδονία» είχε αύξηση 25% στην επιβατική κίνηση και προέβλεψε ότι από τους 6,2 εκατ. επιβάτες του 2017 και τους 6,7 εκατ. που αναμένονται φέτος η κίνηση θα αυξηθεί σε πάνω από 7 εκατ. το 2019.

Η Θεσσαλονίκη στο κέντρο της Benelux της Βαλκανικής

sxoinas-margaritis.jpg

Το momentum είναι θετικό ώστε η Θεσσαλονίκη να παίξει το ρόλο της στα Βαλκάνια, τόνισε από το βήμα του 3ου Thessaloniki Summit ο εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς (φωτ.).

Όπως είπε, η Ελλάδα βγήκε από το πρόγραμμα εποπτείας, κάτι που έχει όχι μόνο οικονομικά αλλά και πολιτικά οφέλη, ενώ η χώρα μας συνεχίζει να είναι η μόνη σε ακτίνα 500 χλμ., που είναι στο σκληρό πυρήνα ης ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, καθώς είναι μέλος της Ε.Ε., της ευρωζώνης, του ΝΑΤΟ, του Συμβουλίου της Ευρώπης και της συνθήκης Σέγκεν, «δηλαδή πέντε στα πέντε, κάτι που δεν έχει καμία άλλη χώρα στην περιοχή». Όλα αυτά δίνουν στην Ελλάδα συγκριτικό πλεονέκτημα στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, είπε. Παράλληλα «η είσοδος της Βουλγαρίας και ελπίζω και της Ρουμανίας στο Σέγκεν θα καταργήσει κάθε είδους συνοριακό έλεγχο σε μια περιοχή 30 εκατομμυρίων ανθρώπων. Αυτό το Σέγκεν της Βαλκανικής θα πολλαπλασιάσει την κινητικότητα και τις ευκαιρίες, θα ομογενοποιήσει μια περιοχή, που έχει τόσα κοινά. Λέω συχνά στον πρόεδρο Γιουνκέρ ότι θα φτιάξουμε μια Benelux της Βαλκανικής, τηρουμένων των αναλογιών. Και η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο επίκεντρο» σημείωσε.

Αναφορικά με τα Δυτικά Βαλκάνια, σημείωσε ότι πλέον «γυρίζουμε νέα σελίδα, δεν υπάρχει χώρος για αλυτρωτισμούς κι εθνικισμούς στην περιοχή, για όλα αυτά που προκάλεσαν αίμα, πόνο, προσφυγιά στη δεκαετία του ’90. Τα κάρβουνα του αλυτρωτισμού, αν σιγοκαίνε, να τα σβήσουμε, δεν πρέπει να τα αφήσουμε να ανάψουν».

Στέργιος Πιτσιόρλας: Αλλάζει το τοπίο στη βιομηχανία

Μέσα στην επόμενη διετία θα έχει αλλάξει το τοπίο στη βιομηχανία, με μεταρρυθμίσεις όπως το κτηματολόγιο και οι δασικοί χάρτες, το χωροταξικό και η ψηφιοποίηση λειτουργιών τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Βιομηχανίας Στέργιος Πιτσιόρλας από το βήμα του 3ου Thessaloniki Summit. «Πρέπει να βγάλουμε από τη μέση τα τεράστια εμπόδια για τη βιομηχανία» είπε και παραδέχτηκε ότι ναι μεν υπήρξε πρόοδος στην ταχύτητα αδειοδότησης των επιχειρήσεων, αλλά στη συνέχεια ακολουθεί ένας γολγοθάς για τις επιχειρήσεις. «Υπό την πίεση των δανειστών προωθήσαμε μεταρρυθμίσεις και θεσμικές αλλαγές, από το κτηματολόγιο μέχρι τα κίνητρα και το εμπορικό δίκαιο. Σε ορίζοντα διετίας θα έχουμε αναμορφώσει ριζικά το τοπίο στην Ελλάδα, με κτηματολόγιο και δασικούς χάρτες. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα είναι επίσης μια επανάσταση -το σχετικό νομοσχέδιο θα ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα- γιατί το να συνδέονται πληροφοριακά συστήματα και να γίνονται διασταυρώσεις είναι πολύ σημαντικό. Για να προχωρήσει η βιομηχανία, είναι απαραίτητη η προώθηση αυτών των θεσμικών αλλαγών» τόνισε. Καλά νέα για Hellenic Steel, ΕΛΒΟ, ΕΒΖ. Στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο κ. Πιτσιόρλας έκανε γνωστό ότι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για τρεις μεγάλες εταιρείες της Θεσσαλονίκης, την ΕΛΒΟ, την ΕΒΖ και τη Hellenic Steel. Για τη Hellenic Steel είπε ότι το ενδιαφέρον της αμερικανικής εταιρείας είναι σοβαρό. Δεν επιβεβαίωσε την πληροφορία ότι πρόκειται για την Jordan International, για την οποία εκφράστηκαν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς την κεφαλαιακή της επάρκεια. Το δικαστήριο -στις 10 Δεκεμβρίου- θα εξετάσει τη συμφωνία των πιστωτών (κυρίως της μητρικής ILVA) με τον ενδιαφερόμενο επενδυτή το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου. Όπως είπε ο κ. Πιτσιόρλας, η διάσωση της Hellenic Steel θα γίνει στα πρότυπα των ναυπηγείων της Σύρου. Για την ΕΛΒΟ είπε ότι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου θα προχωρήσει ο τρίτος διαγωνισμός και ότι μέχρι στιγμής έχουν γίνει επαφές με πέντε ενδιαφερόμενους (μεταξύ των οποίων και αυτοί που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον και στους προηγούμενους άγονους διαγωνισμούς) και επίκειται μία αντίστοιχη συνάντηση με μία έκτη εταιρεία. Εκτίμησε δε ότι ο τρίτος διαγωνισμός θα είναι γόνιμος και ότι η εταιρεία δεν θα οδηγηθεί σε «σπάσιμο» και τμηματική πώληση. Τέλος, για τη Βιομηχανία Ζάχαρης είπε ότι υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι, ένας από την Ελλάδα και ένας από το εξωτερικό, αλλά ότι πρόκειται για διαφορετικές προτάσεις από τις γνωστές, δηλαδή της Royal Sugar και του fund που εκπροσωπεί ο Λ. Φέκερ. Και για την περίπτωση της ΕΒΖ εκτίμησε ότι θα υπάρξει αίσια έκβαση.

*Δημοσιεύθηκε στις 18 Νοεμβρίου 2018

«Οι πρωθυπουργοί τεσσάρων κρατών, υπουργοί και κορυφαίοι διπλωμάτες χωρών όπως οι ΗΠΑ, η Ινδία, το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν το στίγμα του 3ου Thessaloniki Summit. Ο θεσμός αναδεικνύει τη σημασία και τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, αναλύει τις γεωπολιτικές προοπτικές της περιοχής, εξετάζει τον αναπτυξιακό ρόλο των ευρωπαϊκών χωρών, των ΗΠΑ, αλλά και τρίτων χωρών, στη διαπεριφερειακή συνεργασία, προβάλλει τις επενδυτικές ευκαιρίες στο πεδίο της βιομηχανίας, των υποδομών, της ενέργειας και της τεχνολογίας, και λαμβάνει υπόψη το πλαίσιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και διερευνά τις αναγκαίες προσαρμογές των αναπτυξιακών πολιτικών» τόνισε ανοίγοντας τις εργασίες του Thessaloniki Summit ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ Θανάσης Σαββάκης.

H σύνοδος είχε εξαιρετικό πολιτικό ενδιαφέρον, αλλά βγήκαν και ειδήσεις οικονομικού ενδιαφέροντος.

Από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα έγινε γνωστό ότι στην πρόσφατη σύνοδο της Βάρνας (όπου συμμετείχε και ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπ. Νετανιάχου) ανακοινώθηκε η υλοποίηση ισραηλινής επένδυσης σε κέντρο τεχνολογίας, που «με εφαλτήριο τη Θεσσαλονίκη θα προωθήσει την τεχνολογία σε όλη την περιοχή». Επίσης ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση εξετάζει πρωτοβουλίες με έδρα τη Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία πλαισίου ανάπτυξης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και την ίδρυση Ευρωπαϊκού Ομίλου Εδαφικής Συνεργασίας.

Σιδηροδρομική Εγνατία

Στο πεδίο των υποδομών, ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εξήγγειλε ότι μέχρι τέλος του χρόνου ολοκληρώνεται η ταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης - Αθήνας (έπειτα από αλλεπάλληλες παρατάσεις από τον περασμένο Ιούνιο). Το 2019 θα ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση και η διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα θα γίνεται σε λιγότερο από 4 ώρες, είπε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φ. Τσαλίδης. Η μέγιστη ταχύτητα που θα φτάσει το ταχύ τρένο είναι 200 χλμ. την ώρα, με τελικό στόχο να καλύπτεται η διαδρομή σε 3,5 ώρες. Με την ηλεκτροκίνηση και την τηλεδιοίκηση του σιδηροδρόμου θα τριπλασιαστεί η χωρητικότητα του δικτύου και με αυτήν την προοπτική ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον άλλες τρεις ιδιωτικές εταιρείες (μία από τη Θεσσαλονίκη και δύο από τη Ρουμάνια) για εκμίσθωση γραμμών για εμπορευματικές μεταφορές.

Στο περιθώριο του Summit, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης με τον ομόλογό του από τη Βουλγαρία συζήτησαν για τη σύνδεση λιμανιών της Β. Ελλάδας με αυτά της Βουλγαρίας αλλά και το πώς μπορούν να συνδυαστούν τα δίκτυα (οδικών, σιδηροδρομικών αλλά και ποτάμιων) μεταφορών με τα ενεργειακά και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα. Ανακοίνωσε ότι τους επόμενους τρεις μήνες θα έχει υπογραφεί από τα κοινοβούλια των δύο χωρών η συμφωνία ίδρυση κοινής εταιρείας για τη διαχείριση της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», που θα συνδέει τις δύο χώρες. Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Σπίρτζης στην αναβάθμιση της σύνδεσης του ΟΛΘ με τη ΠΓΔΜ, ενώ στόχος είναι και η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με Προμαχώνα. Αύριο ο κ. Σπίρτζης θα συναντηθεί με μέλη της αλβανικής κυβέρνησης, για να συζητήσουν σχετικά με το έργο του σιδηροδρομικού δικτύου Φλώρινα - Πόγραδετς.

«Καθαρό μονοπάτι προς το ενεργειακό μας μέλλον»

Στο πεδίο της ενέργειας, ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης σημείωσε ότι ο ΤΑΡ έχει ολοκληρωθεί κατά 90%, τις προηγούμενες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το «πράσινο φως» για την κατασκευή του IGB (μάλιστα ο πρωθυπουργός εκτίμησε ότι η έναρξη κατασκευής του μπορεί να γίνει το επόμενο δίμηνο), ενώ έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για την κατασκευή αγωγού που θα ενώνει την πόλη των Σκοπίων με τη Θεσσαλονίκη. Ειδικά για τον EastMed, ο υπουργός υπογράμμισε ότι η κατασκευή του συνδέεται με την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων που εντοπίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Πρόσθεσε, δε, ότι και στην Ελλάδα έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση της έρευνας για ύπαρξη αντίστοιχων κοιτασμάτων, σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου διεθνώς. Αναφερόμενος στις υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου, ο κ. Σταθάκης είπε ότι ολοκληρώθηκαν οι παρεμβάσεις στη Ρεβυθούσα, που πλέον καλύπτεται το σύνολο των αναγκών της χώρας, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε το market test για τη δημιουργία αντίστοιχων εγκαταστάσεων στην Αλεξανδρούπολη. «Διαμορφώσαμε ένα καθαρό μονοπάτι προς το ενεργειακό μέλλον και πλέον έχουμε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό», υποστήριξε ο κ. Σταθάκης.

ΗΠΑ και Ινδία, και στην επόμενη ΔΕΘ

Αναφορικά με τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο αμερικανός πρεσβευτής Τζέφρι Πάιατ χαρακτήρισε ορόσημο για τις σχέσεις ΗΠΑ - Ελλάδας τη φετινή συμμετοχή της χώρας του και είπε ότι η παρουσία μεγάλων αμερικανικών επιχειρήσεων θα συνεχιστεί και στις επόμενες διοργανώσεις, κάνοντας λόγο για «baby ΔΕΘ» που θα ακολουθήσουν. Η πρεσβευτής της Ινδίας Shamma Jain μίλησε για την αναβαθμισμένη παρουσία της χώρας της στη ΔΕΘ, ως τιμώμενης χώρας το 2019 αλλά και για τη μεγάλη όρεξη για επενδύσεις από ινδούς επενδυτές.

«Αύξηση 25% στην επιβατική κίνηση στο ‘Μακεδονία’»

Σχετικά με τα εμπορικά σήματα που φέρουν τον όρο Μακεδονία»/«μακεδονικός», ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Γιάννης Μπράχος ανέφερε ότι προβληματισμός υπάρχει μέχρι στιγμής και αφορά ελάχιστες περιπτώσεις -εννέα με την ΠΓΔΜ και δύο με τη Βουλγαρία.

«Πιστεύουμε πραγματικά ότι οι επιστροφές φόρων πρέπει να διεκπεραιώνονται γρήγορα, με δεδομένο ότι η αγορά χρειάζεται τη ρευστότητα» τόνισε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, που ανέφερε ότι οι εκκρεμείς επιστροφές έχουν υποχωρήσει στα 940 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα μισά περίπου είναι λιγότερο των 90 ημερών. Πάνω από 90 ημέρες είναι η καθυστέρηση για τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ, αλλά, όπως είπε ο κ. Πιτσιλής, έχουμε στείλει ήδη ειδοποίηση στους πολίτες και τους περιμένουμε».

Ο διευθυντής Λειτουργιών της Fraport Greece, Ηλίας Μαραγκάκης, είπε ότι από τη στιγμή που ανέλαβε η Fraport το αεροδρόμιο «Μακεδονία» είχε αύξηση 25% στην επιβατική κίνηση και προέβλεψε ότι από τους 6,2 εκατ. επιβάτες του 2017 και τους 6,7 εκατ. που αναμένονται φέτος η κίνηση θα αυξηθεί σε πάνω από 7 εκατ. το 2019.

Η Θεσσαλονίκη στο κέντρο της Benelux της Βαλκανικής

sxoinas-margaritis.jpg

Το momentum είναι θετικό ώστε η Θεσσαλονίκη να παίξει το ρόλο της στα Βαλκάνια, τόνισε από το βήμα του 3ου Thessaloniki Summit ο εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς (φωτ.).

Όπως είπε, η Ελλάδα βγήκε από το πρόγραμμα εποπτείας, κάτι που έχει όχι μόνο οικονομικά αλλά και πολιτικά οφέλη, ενώ η χώρα μας συνεχίζει να είναι η μόνη σε ακτίνα 500 χλμ., που είναι στο σκληρό πυρήνα ης ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, καθώς είναι μέλος της Ε.Ε., της ευρωζώνης, του ΝΑΤΟ, του Συμβουλίου της Ευρώπης και της συνθήκης Σέγκεν, «δηλαδή πέντε στα πέντε, κάτι που δεν έχει καμία άλλη χώρα στην περιοχή». Όλα αυτά δίνουν στην Ελλάδα συγκριτικό πλεονέκτημα στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, είπε. Παράλληλα «η είσοδος της Βουλγαρίας και ελπίζω και της Ρουμανίας στο Σέγκεν θα καταργήσει κάθε είδους συνοριακό έλεγχο σε μια περιοχή 30 εκατομμυρίων ανθρώπων. Αυτό το Σέγκεν της Βαλκανικής θα πολλαπλασιάσει την κινητικότητα και τις ευκαιρίες, θα ομογενοποιήσει μια περιοχή, που έχει τόσα κοινά. Λέω συχνά στον πρόεδρο Γιουνκέρ ότι θα φτιάξουμε μια Benelux της Βαλκανικής, τηρουμένων των αναλογιών. Και η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο επίκεντρο» σημείωσε.

Αναφορικά με τα Δυτικά Βαλκάνια, σημείωσε ότι πλέον «γυρίζουμε νέα σελίδα, δεν υπάρχει χώρος για αλυτρωτισμούς κι εθνικισμούς στην περιοχή, για όλα αυτά που προκάλεσαν αίμα, πόνο, προσφυγιά στη δεκαετία του ’90. Τα κάρβουνα του αλυτρωτισμού, αν σιγοκαίνε, να τα σβήσουμε, δεν πρέπει να τα αφήσουμε να ανάψουν».

Στέργιος Πιτσιόρλας: Αλλάζει το τοπίο στη βιομηχανία

Μέσα στην επόμενη διετία θα έχει αλλάξει το τοπίο στη βιομηχανία, με μεταρρυθμίσεις όπως το κτηματολόγιο και οι δασικοί χάρτες, το χωροταξικό και η ψηφιοποίηση λειτουργιών τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Βιομηχανίας Στέργιος Πιτσιόρλας από το βήμα του 3ου Thessaloniki Summit. «Πρέπει να βγάλουμε από τη μέση τα τεράστια εμπόδια για τη βιομηχανία» είπε και παραδέχτηκε ότι ναι μεν υπήρξε πρόοδος στην ταχύτητα αδειοδότησης των επιχειρήσεων, αλλά στη συνέχεια ακολουθεί ένας γολγοθάς για τις επιχειρήσεις. «Υπό την πίεση των δανειστών προωθήσαμε μεταρρυθμίσεις και θεσμικές αλλαγές, από το κτηματολόγιο μέχρι τα κίνητρα και το εμπορικό δίκαιο. Σε ορίζοντα διετίας θα έχουμε αναμορφώσει ριζικά το τοπίο στην Ελλάδα, με κτηματολόγιο και δασικούς χάρτες. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα είναι επίσης μια επανάσταση -το σχετικό νομοσχέδιο θα ψηφιστεί μέχρι τα Χριστούγεννα- γιατί το να συνδέονται πληροφοριακά συστήματα και να γίνονται διασταυρώσεις είναι πολύ σημαντικό. Για να προχωρήσει η βιομηχανία, είναι απαραίτητη η προώθηση αυτών των θεσμικών αλλαγών» τόνισε. Καλά νέα για Hellenic Steel, ΕΛΒΟ, ΕΒΖ. Στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο κ. Πιτσιόρλας έκανε γνωστό ότι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για τρεις μεγάλες εταιρείες της Θεσσαλονίκης, την ΕΛΒΟ, την ΕΒΖ και τη Hellenic Steel. Για τη Hellenic Steel είπε ότι το ενδιαφέρον της αμερικανικής εταιρείας είναι σοβαρό. Δεν επιβεβαίωσε την πληροφορία ότι πρόκειται για την Jordan International, για την οποία εκφράστηκαν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς την κεφαλαιακή της επάρκεια. Το δικαστήριο -στις 10 Δεκεμβρίου- θα εξετάσει τη συμφωνία των πιστωτών (κυρίως της μητρικής ILVA) με τον ενδιαφερόμενο επενδυτή το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου. Όπως είπε ο κ. Πιτσιόρλας, η διάσωση της Hellenic Steel θα γίνει στα πρότυπα των ναυπηγείων της Σύρου. Για την ΕΛΒΟ είπε ότι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου θα προχωρήσει ο τρίτος διαγωνισμός και ότι μέχρι στιγμής έχουν γίνει επαφές με πέντε ενδιαφερόμενους (μεταξύ των οποίων και αυτοί που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον και στους προηγούμενους άγονους διαγωνισμούς) και επίκειται μία αντίστοιχη συνάντηση με μία έκτη εταιρεία. Εκτίμησε δε ότι ο τρίτος διαγωνισμός θα είναι γόνιμος και ότι η εταιρεία δεν θα οδηγηθεί σε «σπάσιμο» και τμηματική πώληση. Τέλος, για τη Βιομηχανία Ζάχαρης είπε ότι υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι, ένας από την Ελλάδα και ένας από το εξωτερικό, αλλά ότι πρόκειται για διαφορετικές προτάσεις από τις γνωστές, δηλαδή της Royal Sugar και του fund που εκπροσωπεί ο Λ. Φέκερ. Και για την περίπτωση της ΕΒΖ εκτίμησε ότι θα υπάρξει αίσια έκβαση.

*Δημοσιεύθηκε στις 18 Νοεμβρίου 2018

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία