ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Προεκλογική βόλτα Μητσοτάκη με το Μετρό στις 18 Μαΐου (βίντεο)

Ολοκληρώνεται με υπερταχείς ρυθμούς η κατασκευή - Η καυτή πατάτα του ΣΔΙΤ Λειτουργίας - Στο 1 ευρώ το εισιτήριο

 07/05/2023 13:00

Θεσσαλονίκη: Προεκλογική βόλτα Μητσοτάκη με το Μετρό στις 18 Μαΐου (βίντεο)

Άννη Καρολίδου

Με την «βόλτα» Μητσοτάκη στο Μετρό Θεσσαλονίκης, στις 18 Μαΐου, θα κορυφωθεί η κυβερνητική κινητικότητα των τελευταίων δύο εβδομάδων, καθώς από τις 22 Απριλίου ως και την περασμένη Παρασκευή, δύο φορές, Υπουργοί ανέβηκαν από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, για να επιθεωρήσουν την πρόοδο των έργων στο Σταθμό Βενιζέλου αλλά και την εξέλιξη των δοκιμαστικών δρομολογίων που πλέον εκτελούνται σε όλο το μήκος βασικής γραμμής.

Οι έγκυρες πληροφορίες του makthes.gr, θέλουν τον πρωθυπουργό, στις 18 Μαΐου, ημέρα και της προεκλογικής του ομιλίας στην πόλη, να κάνει με τον συρμό του Μετρό, όλη τη διαδρομή, από το Αμαξοστάσιο ως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι το μεγάλο αυτό έργο που πέρασε από χίλια κύματα, ολοκληρώνεται και υλοποιείται η υπόσχεση που είχε δοθεί στους Θεσσαλονικείς όταν η Νέα Δημοκρατία, πριν τέσσερα χρόνια ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, ότι ως το τέλος του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό.

Άλλο η κατασκευή, άλλο η λειτουργία

Βέβαια ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι το Μετρό θα λειτουργήσει αρχές του 2024, αλλά όσοι παρακολουθούν την πορεία των εργασιών διαβεβαιώνουν ότι κατασκευαστικά το έργο της βασικής γραμμής, θα έχει κλείσει τέλος της φετινής χρονιάς και θεωρητικά, θα είναι έτοιμο να μπει σε εμπορική λειτουργία.

Και λέμε θεωρητικά, γιατί το Μετρό θα είναι έτοιμο, αλλά δεν θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία για το κοινό, επειδή δεν υπάρχει φορέας να το λειτουργήσει. Έτσι, όπως έχει γράψει σε προηγούμενα δημοσιεύματα το makthes.gr, το Μετρό, από το πιο σύντομο ανέκδοτο της Θεσσαλονίκης, θα γίνει το πιο μεγάλο ανέκδοτο και είναι κρίμα, γιατί τα τελευταία χρόνια καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια από την Αττικό Μετρό Α.Ε., τον ανάδοχο και τα συναρμόδια υπουργεία, για να τρέξει και να ολοκληρωθεί η κατασκευή.

Το Μετρό υπόσχεται ασφαλείς, γρήγορες μετακινήσεις, με ακριβή δρομολόγια, όπως φαίνεται και στο βίντεο που ανεβάζει στο διαδίκτυο το makthes.gr


«Μένουμε στο ακουστικό μας», όπως ακριβώς συνέστησε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νίκος Ταχιάος, με το «stay tuned», όταν σε πρόσφατη ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα αναφερόταν στο διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ του Φορέα Λειτουργίας του Μετρό ( βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς).

Περιμένουμε λοιπόν να ακούσουμε τι επιτέλους γίνεται με το συγκεκριμένο διαγωνισμό, αφού πέρασαν ήδη δύο και πλέον μήνες από τότε που κατατέθηκαν οι προσφορές των υποψηφίων παραχωρησιούχων. Οι προσφορές κατατέθηκαν στις 28/2/2023 και ως σήμερα, δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί ο προτιμητέος ανάδοχος.

Στο μεταξύ, το Υπουργείο Υποδομών, δεν έχει προχωρήσει και με την συμπληρωματική σύμβαση, που σχεδίαζε να υπογράψει με τις ΑΚΤΩΡ- HITACHI, για να τους αναθέσει απευθείας τη λειτουργία, για 2+1 χρόνια, μέχρι να ετοιμαστεί ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διεθνή διαγωνισμό του ΣΔΙΤ.

Η καυτή πατάτα του Φορέα Λειτουργίας

Με λίγα λόγια, Μετρό θα έχουμε, φορέας για να το λειτουργήσει, φορέας έτοιμος να το λειτουργήσει, δεν θα υπάρχει. Και δεν θα υπάρχει γιατί , απαιτούνται 12- 18 μήνες για να ετοιμαστεί ο Φορέας Λειτουργίας ή, στην περίπτωση που υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση, κάτι λιγότερο , ας πούμε π.χ. έξι μήνες, αλλά και έτσι απαιτείται αρκετός χρόνος για ένα μέσο που είναι driverless.

Όσοι δε υποστηρίζουν ότι τη λειτουργία θα πρέπει να αναλάβει η Αττικό Μετρό, να λάβουν υπόψη τους ότι η συγκεκριμένη εταιρεία του δημοσίου κατασκευάζει Μετρό, δεν είναι operator συστημάτων μετρό. Ακόμη και αν τροποποιηθεί το αντικείμενό της, δεν έχει την τεχνογνωσία που απαιτείται για τη λειτουργία Μετρό, οπότε θα χρειαστεί την υποστήριξη εξειδικευμένου εξωτερικού συμβούλου…..άρα, τι είχαμε , τι χάσαμε.

Nα μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια. Ή ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας έπρεπε να βγει νωρίτερα στον αέρα ή έπρεπε, αντί να ψάχνει το ΥΠΥΜΕ για ιδιώτη operator μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών που παίρνουν μεγαλύτερους χρόνους, να δημιουργήσει ένα δημόσιο φορέα , αφού μάλιστα το έργο, για την περαίωση της κατασκευής, «πάλευε» με προσφυγές και πολύ στενά χρονοδιαγράμματα.

Το βασικό εισιτήριο στο 1 ευρώ

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αφού ξεμπέρδεψε με την καυτή πατάτα της κατασκευής, έχει στα χέρια του την καυτή πατάτα της λειτουργίας του Μετρό. Επίσης, θα πρέπει να αποφασίσει και για την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί καθώς τη ευθύνη για την τιμή του εισιτηρίου, έχει αποκλειστικά το ελληνικό δημόσιο δια του ΥΠΥΜΕ. Έχει διαρρεύσει ότι το εισιτήριο του Μετρό, το βασικό εισιτήριο θα είναι στο 1 ευρώ. Γνωρίζουμε ότι σχετική πρόταση για όλες τις κατηγορίες εισιτηρίων έχει υποβληθεί από τον Ιανουάριο του 2023, στο ΥΠΥΜΕ, οπότε περιμένουμε νεώτερα γιατί οπωσδήποτε το κόστος μετακίνησης με νέο μέσο μαζικής μεταφοράς, είναι κάτι που ενδιαφέρει το επιβατικό κοινό, όπως επίσης ενδιαφέρει η διαλειτουργικότητα του Μετρό με τις λεωφορειακές αστικές συγκοινωνίες, ΟΑΣΘ και γραμμές που λειτουργούν τα ΚΤΕΛ.

Η θέση του Μετρό σε λειτουργία, δεν είναι απλή υπόθεση και περιμένουμε να δούμε τις εξελίξεις που θα υπάρξουν. Προς το παρόν, η υπουργός Πολιτισμού κα. Μενδώνη και από το ΥΠΥΜΕ ο υπουργός κ. Γεραπετρίτης και ο υφυπουργός κ. Καραγιάννης, διαπίστωσαν στις πρόσφατες επιθεωρήσεις τους, ότι όλα βαίνουν καλώς, ως προς τα έργα στο Σταθμό Βενιζέλου αλλά και συνολικότερα. Όσο δε αφορά στο Σταθμό Βενιζέλου, αποδεικνύεται ότι η κατασκευή του, παρά τις σημαντικές αρχαιότητες που εντοπίσθηκαν σε αυτόν, δεν ήταν το μέγα εμπόδιο. Αλλού σκάλωνε το έργο.

Τώρα, ακολουθεί η επίσκεψη Μητσοτάκη, καθώς ο πρωθυπουργός προεκλογικά θα θελήσει, να κεφαλαιοποιήσει, όπως και είναι επόμενο, την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου, που ξεκίνησε τέλος του 2006, επρόκειτο να παραδοθεί το 2012 και χρειάσθηκαν τελικά 17 χρόνια για να κατασκευαστεί και…άγνωστο ακόμη , πότε ακριβώς, θα λειτουργήσει.

Με την «βόλτα» Μητσοτάκη στο Μετρό Θεσσαλονίκης, στις 18 Μαΐου, θα κορυφωθεί η κυβερνητική κινητικότητα των τελευταίων δύο εβδομάδων, καθώς από τις 22 Απριλίου ως και την περασμένη Παρασκευή, δύο φορές, Υπουργοί ανέβηκαν από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, για να επιθεωρήσουν την πρόοδο των έργων στο Σταθμό Βενιζέλου αλλά και την εξέλιξη των δοκιμαστικών δρομολογίων που πλέον εκτελούνται σε όλο το μήκος βασικής γραμμής.

Οι έγκυρες πληροφορίες του makthes.gr, θέλουν τον πρωθυπουργό, στις 18 Μαΐου, ημέρα και της προεκλογικής του ομιλίας στην πόλη, να κάνει με τον συρμό του Μετρό, όλη τη διαδρομή, από το Αμαξοστάσιο ως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι το μεγάλο αυτό έργο που πέρασε από χίλια κύματα, ολοκληρώνεται και υλοποιείται η υπόσχεση που είχε δοθεί στους Θεσσαλονικείς όταν η Νέα Δημοκρατία, πριν τέσσερα χρόνια ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, ότι ως το τέλος του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό.

Άλλο η κατασκευή, άλλο η λειτουργία

Βέβαια ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι το Μετρό θα λειτουργήσει αρχές του 2024, αλλά όσοι παρακολουθούν την πορεία των εργασιών διαβεβαιώνουν ότι κατασκευαστικά το έργο της βασικής γραμμής, θα έχει κλείσει τέλος της φετινής χρονιάς και θεωρητικά, θα είναι έτοιμο να μπει σε εμπορική λειτουργία.

Και λέμε θεωρητικά, γιατί το Μετρό θα είναι έτοιμο, αλλά δεν θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία για το κοινό, επειδή δεν υπάρχει φορέας να το λειτουργήσει. Έτσι, όπως έχει γράψει σε προηγούμενα δημοσιεύματα το makthes.gr, το Μετρό, από το πιο σύντομο ανέκδοτο της Θεσσαλονίκης, θα γίνει το πιο μεγάλο ανέκδοτο και είναι κρίμα, γιατί τα τελευταία χρόνια καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια από την Αττικό Μετρό Α.Ε., τον ανάδοχο και τα συναρμόδια υπουργεία, για να τρέξει και να ολοκληρωθεί η κατασκευή.

Το Μετρό υπόσχεται ασφαλείς, γρήγορες μετακινήσεις, με ακριβή δρομολόγια, όπως φαίνεται και στο βίντεο που ανεβάζει στο διαδίκτυο το makthes.gr


«Μένουμε στο ακουστικό μας», όπως ακριβώς συνέστησε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νίκος Ταχιάος, με το «stay tuned», όταν σε πρόσφατη ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα αναφερόταν στο διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ του Φορέα Λειτουργίας του Μετρό ( βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς).

Περιμένουμε λοιπόν να ακούσουμε τι επιτέλους γίνεται με το συγκεκριμένο διαγωνισμό, αφού πέρασαν ήδη δύο και πλέον μήνες από τότε που κατατέθηκαν οι προσφορές των υποψηφίων παραχωρησιούχων. Οι προσφορές κατατέθηκαν στις 28/2/2023 και ως σήμερα, δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί ο προτιμητέος ανάδοχος.

Στο μεταξύ, το Υπουργείο Υποδομών, δεν έχει προχωρήσει και με την συμπληρωματική σύμβαση, που σχεδίαζε να υπογράψει με τις ΑΚΤΩΡ- HITACHI, για να τους αναθέσει απευθείας τη λειτουργία, για 2+1 χρόνια, μέχρι να ετοιμαστεί ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διεθνή διαγωνισμό του ΣΔΙΤ.

Η καυτή πατάτα του Φορέα Λειτουργίας

Με λίγα λόγια, Μετρό θα έχουμε, φορέας για να το λειτουργήσει, φορέας έτοιμος να το λειτουργήσει, δεν θα υπάρχει. Και δεν θα υπάρχει γιατί , απαιτούνται 12- 18 μήνες για να ετοιμαστεί ο Φορέας Λειτουργίας ή, στην περίπτωση που υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση, κάτι λιγότερο , ας πούμε π.χ. έξι μήνες, αλλά και έτσι απαιτείται αρκετός χρόνος για ένα μέσο που είναι driverless.

Όσοι δε υποστηρίζουν ότι τη λειτουργία θα πρέπει να αναλάβει η Αττικό Μετρό, να λάβουν υπόψη τους ότι η συγκεκριμένη εταιρεία του δημοσίου κατασκευάζει Μετρό, δεν είναι operator συστημάτων μετρό. Ακόμη και αν τροποποιηθεί το αντικείμενό της, δεν έχει την τεχνογνωσία που απαιτείται για τη λειτουργία Μετρό, οπότε θα χρειαστεί την υποστήριξη εξειδικευμένου εξωτερικού συμβούλου…..άρα, τι είχαμε , τι χάσαμε.

Nα μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια. Ή ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας έπρεπε να βγει νωρίτερα στον αέρα ή έπρεπε, αντί να ψάχνει το ΥΠΥΜΕ για ιδιώτη operator μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών που παίρνουν μεγαλύτερους χρόνους, να δημιουργήσει ένα δημόσιο φορέα , αφού μάλιστα το έργο, για την περαίωση της κατασκευής, «πάλευε» με προσφυγές και πολύ στενά χρονοδιαγράμματα.

Το βασικό εισιτήριο στο 1 ευρώ

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αφού ξεμπέρδεψε με την καυτή πατάτα της κατασκευής, έχει στα χέρια του την καυτή πατάτα της λειτουργίας του Μετρό. Επίσης, θα πρέπει να αποφασίσει και για την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί καθώς τη ευθύνη για την τιμή του εισιτηρίου, έχει αποκλειστικά το ελληνικό δημόσιο δια του ΥΠΥΜΕ. Έχει διαρρεύσει ότι το εισιτήριο του Μετρό, το βασικό εισιτήριο θα είναι στο 1 ευρώ. Γνωρίζουμε ότι σχετική πρόταση για όλες τις κατηγορίες εισιτηρίων έχει υποβληθεί από τον Ιανουάριο του 2023, στο ΥΠΥΜΕ, οπότε περιμένουμε νεώτερα γιατί οπωσδήποτε το κόστος μετακίνησης με νέο μέσο μαζικής μεταφοράς, είναι κάτι που ενδιαφέρει το επιβατικό κοινό, όπως επίσης ενδιαφέρει η διαλειτουργικότητα του Μετρό με τις λεωφορειακές αστικές συγκοινωνίες, ΟΑΣΘ και γραμμές που λειτουργούν τα ΚΤΕΛ.

Η θέση του Μετρό σε λειτουργία, δεν είναι απλή υπόθεση και περιμένουμε να δούμε τις εξελίξεις που θα υπάρξουν. Προς το παρόν, η υπουργός Πολιτισμού κα. Μενδώνη και από το ΥΠΥΜΕ ο υπουργός κ. Γεραπετρίτης και ο υφυπουργός κ. Καραγιάννης, διαπίστωσαν στις πρόσφατες επιθεωρήσεις τους, ότι όλα βαίνουν καλώς, ως προς τα έργα στο Σταθμό Βενιζέλου αλλά και συνολικότερα. Όσο δε αφορά στο Σταθμό Βενιζέλου, αποδεικνύεται ότι η κατασκευή του, παρά τις σημαντικές αρχαιότητες που εντοπίσθηκαν σε αυτόν, δεν ήταν το μέγα εμπόδιο. Αλλού σκάλωνε το έργο.

Τώρα, ακολουθεί η επίσκεψη Μητσοτάκη, καθώς ο πρωθυπουργός προεκλογικά θα θελήσει, να κεφαλαιοποιήσει, όπως και είναι επόμενο, την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου, που ξεκίνησε τέλος του 2006, επρόκειτο να παραδοθεί το 2012 και χρειάσθηκαν τελικά 17 χρόνια για να κατασκευαστεί και…άγνωστο ακόμη , πότε ακριβώς, θα λειτουργήσει.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία