ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη- ΟΑΣΘ: Αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου καταθέτουν οι πρώην μέτοχοι

Έτοιμοι να διεκδικήσουν αποζημίωση από το Δημόσιου- Ήρθε η ώρα το ΥΠΟΜΕ να δώσει λύση στην υπόθεση "ΟΑΣΘ"

 29/12/2023 07:00

Θεσσαλονίκη- ΟΑΣΘ: Αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου καταθέτουν οι πρώην μέτοχοι

Άννη Καρολίδου

Τελευταία εργάσιμη ημέρα του 2023 σήμερα και περιμένουμε, σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, να ανακοινώσει τις αποφάσεις της κυβέρνησης για το μέλλον του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, κάτι που δεν το θεωρούμε και πολύ πιθανό, παραμονές Πρωτοχρονιάς. Κι’ όσο αυτή η εκκρεμότητα παραμένει , οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, τις προσεχείς ημέρες πρόκειται να κινηθούν δικαστικά κατά του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι πληροφορίες που έχει το makthes.gr, είναι διασταυρωμένες και απολύτως έγκυρες. Οι πρώην μέτοχοι, μέλη οι περισσότεροι και του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Αυτοκινητιστών «Ηρακλής», στον οποίο ο ΟΑΣΘ χρωστάει από μισθώματα και δάνειο κοντά 12,5 εκατ. ευρώ, πρόκειται να καταθέσουν στο Εφετείο Αθηνών, αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου με αντικείμενο την αποζημίωσή τους, διεκδικώντας, όπως μαθαίνουμε, πολλά εκατομμύρια, δεκάδες εκατομμύρια σε αποζημίωση.

Οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, τον οποίο υπενθυμίζουμε κρατικοποίησε το καλοκαίρι του 2017 ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, αφού κατάφεραν και πήραν , μετά από δυόμισι χρόνια, την έκθεση αποτίμησης του Οργανισμού που είχε συντάξει η Grand Thornton, δεν αποδέχονται την Έκθεση. Και δεν αποδέχονται την Έκθεση Αποτίμησης αφού σύμφωνα με αυτή και παρά τη δήμευση της περιουσίας τους, φέρονται να χρωστάνε περί τα 3,5 εκατ. ευρώ για την αναπόσβεστη αξία του ΟΑΣΘ στο χρονικό σημείο κρατικοποίησής του.

Όταν ανέλαβε το ΥΠΟΜΕ η νέα ηγεσία, βρέθηκε αντιμέτωπη με πολλά προβλήματα, κάποια από τα οποία προέκυψαν από την τεράστια έκταση των ζημιών που προκάλεσαν οι φυσικές καταστροφές ( πλημμύρες, πυρκαγιές ) και κάποια που έρχονταν από το παρελθόν. Ένα τέτοιοι πρόβλημα, εκκρεμότητα κατά ορισμένους, είναι ο ΟΑΣΘ και το μέλλον των λεωφορειακών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Μία εκκρεμότητα ετών επτά

Με τον ΟΑΣΘ, ισχύει το ανήκουστο. Ο Οργανισμός, από το καλοκαίρι του 2017, που κρατικοποιήθηκε, βρίσκεται σε καθεστώς λειτουργίας υπό εκκαθάριση, παρότι ο νόμος Σπίρτζη, ο ν. 4482/2017, προέβλεπε ολοκλήρωση της εκκαθάρισης ως τις 31/12/2019 και θέση σε λειτουργία μίας νέας εταιρείας του δημοσίου της ΑΣΥΘ Α.Ε.. Με επόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, η ΑΣΥΘ ποτέ δεν συστάθηκε και ο ΟΑΣΘ συνέχισε, βάσει και της τελευταίας παράτασης, να λειτουργεί ως και τις 31/12/2024, προστατευμένος από τις απαιτήσεις των πιστωτών του ( π.χ. ΠΣΑΘ Ηρακλής), όντας σε καθεστώς εκκαθάρισης.

Αυτή όμως η εκκρεμότητα, πρέπει, με απόφαση του Δημοσίου, να τελειώσει, παρά τις ανεπαρκείς δημόσιες μαζικές επιβατικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο να τονιστεί ότι το ΥΠΟΜΕ κατάφερε και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ο ΟΑΣΘ προσλαμβάνει 150 οδηγούς ώστε όλα τα αξιόμαχα λεωφορεία που διαθέτει, να εκτελούν δρομολόγια, ενώ την άνοιξη του 2024 θα έρθουν στην πόλη 110 καινούργια ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που θα αντικαταστήσουν πολλά παλιά που, κανονικά, έχουν προ πολλού ολοκληρώσει, το χρόνο ζωής τους.

Όμως, το πρόβλημα δε λύνεται με παρατάσεις στη λειτουργία του ΟΑΣΘ, ούτε με επεκτάσεις της απευθείας σύμβασης με τα ΚΤΕΛ, των οποίων αναμφίβολα η συμβολή είναι μεγάλη , για την εξυπηρέτηση περιφερειακών και ορισμένων τοπικών γραμμών του ΟΑΣΘ.

Τι προβλέπει ο Κανονισμός της Ε.Ε.

Το πλαίσιο για «ασφαλείς, αποτελεσματικές και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών χάρη στον ελεγχόμενο ανταγωνισμό, ο οποίος θα εγγυάται επίσης τη διαφάνεια και την απόδοση των δημοσίων υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών, λαμβανομένων υπόψη ιδίως των κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραγόντων και των παραγόντων περιφερειακής ανάπτυξης» έχει θέσει ακόμη από το 2007 ο Κανονισμός 1370 της Ε.Ε.

Διαγωνισμοί λοιπόν για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας, στους οποίους μπορούν να συμμετέχουν ιδιωτικοί οικονομικοί φορείς, ελληνικοί και ξένων μετοχικών συμφερόντων, όπως και δημόσιοι φορείς επιβατικών μεταφορών ( π.χ φορέας τύπου ΟΑΣΘ) .

Όμως αυτή η εκκρεμότητα με τον ΟΑΣΘ πρέπει να πάρει τέλος και επόμενο είναι, να περιμένουμε να πληροφορηθούμε από την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ , το σχέδιό του για τις λεωφορειακές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Πέραν αυτού, η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, σύμφωνα με τον ν. 4482/2017 απαιτεί να έχει κλείσει το θέμα με τους πρώην μετόχους οι οποίοι, δύο πράγματα μπορούν να κάνουν, είτε να αποδεχθούν την Έκθεση Αποτίμησης, είτε να κινηθούν δικαστικά απαιτώντας, βάσει της τεκμηρίωσης που θα καταθέσουν, την αποζημίωσή τους. Όπως πληροφορήθηκε το makthes.gr, στις προσεχείς ημέρες καταθέτουν αγωγή στο Εφετείο Αθηνών.

Οι μεσοβέζικες λύσεις, δεν είναι λύσεις

Οι μεσοβέζικες λύσεις, δεν είναι λύσεις και δεν εξυπηρετεί το παραμικρό, η καθυστέρηση της επίλυσης του θέματος.

Αν η απόφαση είναι , να διατηρηθεί και ένας δημόσιος πάροχος λεωφορειακών μεταφορών, ας υπάρχει και αυτός μαζί με τις ιδιωτικές εταιρείες, πολυμετοχικές ή άλλες, που αναπόφευκτα θα χρειαστούν για να καλύπτονται οι ανάγκες, για αξιοπρεπείς μετακινήσεις του επιβατικού κοινού με σύγχρονα οχήματα. Διαγωνιστικοί όροι ξεκάθαροι, για πολυετείς συμβάσεις ( σ.σ. αναθέσεις μέχρι 10 έτη προβλέπει ο Κοινοτικός Κανονισμός) , ώστε όποιοι πληρούν τα κριτήρια να έχουν τα περιθώρια να προγραμματίσουν πιθανές απαιτούμενες επενδύσεις και να παρέχουν σε ικανό βάθος χρόνου τις υπηρεσίες που δικαιούνται οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης, αλλά και οι επισκέπτες μίας πόλης που θέλει να ανεβεί κατηγορία, σαν οικονομικό κέντρο υπερτοπικής σημασίας.

Τελευταία εργάσιμη ημέρα του 2023 σήμερα και περιμένουμε, σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, να ανακοινώσει τις αποφάσεις της κυβέρνησης για το μέλλον του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, κάτι που δεν το θεωρούμε και πολύ πιθανό, παραμονές Πρωτοχρονιάς. Κι’ όσο αυτή η εκκρεμότητα παραμένει , οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, τις προσεχείς ημέρες πρόκειται να κινηθούν δικαστικά κατά του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι πληροφορίες που έχει το makthes.gr, είναι διασταυρωμένες και απολύτως έγκυρες. Οι πρώην μέτοχοι, μέλη οι περισσότεροι και του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Αυτοκινητιστών «Ηρακλής», στον οποίο ο ΟΑΣΘ χρωστάει από μισθώματα και δάνειο κοντά 12,5 εκατ. ευρώ, πρόκειται να καταθέσουν στο Εφετείο Αθηνών, αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου με αντικείμενο την αποζημίωσή τους, διεκδικώντας, όπως μαθαίνουμε, πολλά εκατομμύρια, δεκάδες εκατομμύρια σε αποζημίωση.

Οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, τον οποίο υπενθυμίζουμε κρατικοποίησε το καλοκαίρι του 2017 ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, αφού κατάφεραν και πήραν , μετά από δυόμισι χρόνια, την έκθεση αποτίμησης του Οργανισμού που είχε συντάξει η Grand Thornton, δεν αποδέχονται την Έκθεση. Και δεν αποδέχονται την Έκθεση Αποτίμησης αφού σύμφωνα με αυτή και παρά τη δήμευση της περιουσίας τους, φέρονται να χρωστάνε περί τα 3,5 εκατ. ευρώ για την αναπόσβεστη αξία του ΟΑΣΘ στο χρονικό σημείο κρατικοποίησής του.

Όταν ανέλαβε το ΥΠΟΜΕ η νέα ηγεσία, βρέθηκε αντιμέτωπη με πολλά προβλήματα, κάποια από τα οποία προέκυψαν από την τεράστια έκταση των ζημιών που προκάλεσαν οι φυσικές καταστροφές ( πλημμύρες, πυρκαγιές ) και κάποια που έρχονταν από το παρελθόν. Ένα τέτοιοι πρόβλημα, εκκρεμότητα κατά ορισμένους, είναι ο ΟΑΣΘ και το μέλλον των λεωφορειακών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Μία εκκρεμότητα ετών επτά

Με τον ΟΑΣΘ, ισχύει το ανήκουστο. Ο Οργανισμός, από το καλοκαίρι του 2017, που κρατικοποιήθηκε, βρίσκεται σε καθεστώς λειτουργίας υπό εκκαθάριση, παρότι ο νόμος Σπίρτζη, ο ν. 4482/2017, προέβλεπε ολοκλήρωση της εκκαθάρισης ως τις 31/12/2019 και θέση σε λειτουργία μίας νέας εταιρείας του δημοσίου της ΑΣΥΘ Α.Ε.. Με επόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, η ΑΣΥΘ ποτέ δεν συστάθηκε και ο ΟΑΣΘ συνέχισε, βάσει και της τελευταίας παράτασης, να λειτουργεί ως και τις 31/12/2024, προστατευμένος από τις απαιτήσεις των πιστωτών του ( π.χ. ΠΣΑΘ Ηρακλής), όντας σε καθεστώς εκκαθάρισης.

Αυτή όμως η εκκρεμότητα, πρέπει, με απόφαση του Δημοσίου, να τελειώσει, παρά τις ανεπαρκείς δημόσιες μαζικές επιβατικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο να τονιστεί ότι το ΥΠΟΜΕ κατάφερε και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ο ΟΑΣΘ προσλαμβάνει 150 οδηγούς ώστε όλα τα αξιόμαχα λεωφορεία που διαθέτει, να εκτελούν δρομολόγια, ενώ την άνοιξη του 2024 θα έρθουν στην πόλη 110 καινούργια ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που θα αντικαταστήσουν πολλά παλιά που, κανονικά, έχουν προ πολλού ολοκληρώσει, το χρόνο ζωής τους.

Όμως, το πρόβλημα δε λύνεται με παρατάσεις στη λειτουργία του ΟΑΣΘ, ούτε με επεκτάσεις της απευθείας σύμβασης με τα ΚΤΕΛ, των οποίων αναμφίβολα η συμβολή είναι μεγάλη , για την εξυπηρέτηση περιφερειακών και ορισμένων τοπικών γραμμών του ΟΑΣΘ.

Τι προβλέπει ο Κανονισμός της Ε.Ε.

Το πλαίσιο για «ασφαλείς, αποτελεσματικές και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών χάρη στον ελεγχόμενο ανταγωνισμό, ο οποίος θα εγγυάται επίσης τη διαφάνεια και την απόδοση των δημοσίων υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών, λαμβανομένων υπόψη ιδίως των κοινωνικών και περιβαλλοντικών παραγόντων και των παραγόντων περιφερειακής ανάπτυξης» έχει θέσει ακόμη από το 2007 ο Κανονισμός 1370 της Ε.Ε.

Διαγωνισμοί λοιπόν για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας, στους οποίους μπορούν να συμμετέχουν ιδιωτικοί οικονομικοί φορείς, ελληνικοί και ξένων μετοχικών συμφερόντων, όπως και δημόσιοι φορείς επιβατικών μεταφορών ( π.χ φορέας τύπου ΟΑΣΘ) .

Όμως αυτή η εκκρεμότητα με τον ΟΑΣΘ πρέπει να πάρει τέλος και επόμενο είναι, να περιμένουμε να πληροφορηθούμε από την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ , το σχέδιό του για τις λεωφορειακές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Πέραν αυτού, η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, σύμφωνα με τον ν. 4482/2017 απαιτεί να έχει κλείσει το θέμα με τους πρώην μετόχους οι οποίοι, δύο πράγματα μπορούν να κάνουν, είτε να αποδεχθούν την Έκθεση Αποτίμησης, είτε να κινηθούν δικαστικά απαιτώντας, βάσει της τεκμηρίωσης που θα καταθέσουν, την αποζημίωσή τους. Όπως πληροφορήθηκε το makthes.gr, στις προσεχείς ημέρες καταθέτουν αγωγή στο Εφετείο Αθηνών.

Οι μεσοβέζικες λύσεις, δεν είναι λύσεις

Οι μεσοβέζικες λύσεις, δεν είναι λύσεις και δεν εξυπηρετεί το παραμικρό, η καθυστέρηση της επίλυσης του θέματος.

Αν η απόφαση είναι , να διατηρηθεί και ένας δημόσιος πάροχος λεωφορειακών μεταφορών, ας υπάρχει και αυτός μαζί με τις ιδιωτικές εταιρείες, πολυμετοχικές ή άλλες, που αναπόφευκτα θα χρειαστούν για να καλύπτονται οι ανάγκες, για αξιοπρεπείς μετακινήσεις του επιβατικού κοινού με σύγχρονα οχήματα. Διαγωνιστικοί όροι ξεκάθαροι, για πολυετείς συμβάσεις ( σ.σ. αναθέσεις μέχρι 10 έτη προβλέπει ο Κοινοτικός Κανονισμός) , ώστε όποιοι πληρούν τα κριτήρια να έχουν τα περιθώρια να προγραμματίσουν πιθανές απαιτούμενες επενδύσεις και να παρέχουν σε ικανό βάθος χρόνου τις υπηρεσίες που δικαιούνται οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης, αλλά και οι επισκέπτες μίας πόλης που θέλει να ανεβεί κατηγορία, σαν οικονομικό κέντρο υπερτοπικής σημασίας.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία