ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη - Ι.Ν. Αγ. Αναστασίας: Το μήνυμα των Χριστουγέννων σε μια συναυλία με δύο πιάνα και δύο χορωδίες

«Η φάτνη είναι αγάπη, τα Χριστούγεννα είναι αγάπη, αυτές οι εκδηλώσεις μας μεταφέρουν στο πνεύμα της γιορτής», είπε ο Μητροπολίτης κ. Φιλόθεος

 23/12/2023 14:08

Θεσσαλονίκη - Ι.Ν. Αγ. Αναστασίας: Το μήνυμα των Χριστουγέννων σε μια συναυλία με δύο πιάνα και δύο χορωδίες

«Τα Χριστούγεννα είναι αγάπη, η φάτνη βρίσκεται στην καρδιά μας.... » Η χριστουγεννιάτικη μελωδία πλημμύρισε την ατμόσφαιρα στον κατάμεστο από κόσμο Ιερό Ναό της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολύτριας στη Κηφισιά Θεσσαλονίκης. Χαρμόσυνοι ήχοι παντού. Νότες ρυθμικές, φωνές χαρμόσυνες, Χριστούγεννα. Το όνειρο ενός μικρού κοριτσιού να ταξιδέψει στα χρόνια που γεννήθηκε ο Χριστός, ζωντάνεψε μπροστά στα μάτια όσων παρακολούθησαν χθες το βράδυ αυτή την ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη συναυλία με τίτλο «Ταξίδι στ' όνειρο».

Το ομότιτλο έργο των Peter Canwell, Jan Holdstock και Pat Belford αναπαριστά, μέσα από μουσική και αφήγηση, όλη την ιστορία της Γέννησης, από την κάθοδο των αγγέλων στη γη, την καταφυγή της Μαρίας και του Ιωσήφ, τη Γέννηση στη φάτνη και την άφιξη των Μάγων και των βοσκών μέχρι τη διάδοση του χαρμόσυνου μηνύματος σε γη και ουρανό, όπου όλοι τραγουδούν και δοξολογούν.

Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος δεν έκρυβε τη χαρά του, την ικανοποίησή του για την ευρεία προσέλευση του κοινού. Χαιρετίζοντας τους πάντες ανέφερε: «Η φάτνη είναι αγάπη, τα Χριστούγεννα είναι αγάπη, αυτές οι εκδηλώσεις μας μεταφέρουν στο πνεύμα της γιορτής.... ». Τα βλέμματα όλων ήταν στραμμένα επάνω του, για όσο διάστημα απευθυνόταν στο κοινό, στα μέλη της χορωδίας και στους μουσικούς. «Γεννιέται και μας προσφέρεται ο Χριστός και απόψε μεταφερθήκαμε νοητά και αισθητά, μέσα από τον Ναό του Θεού, στη Βηθλεέμ» είπε ο Μητροπολίτης και συμπλήρωσε: «η φάτνη βρίσκεται μέσα στην καρδιά μας... ».

Η παιδική χορωδία ήταν υπό την καθοδήγηση της Ιωσηφίνας Κατωφλίδου και η μεικτή υπό την Δέσποινα Κολτσίδα. Μαέστρος ήταν ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης και μουσικός Χρυσόστομος Σταμούλης. Η μικτή και η παιδική χορωδία «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος», επιβεβαίωσε τη λαμπρή της φήμη με αρτιότητα, δεξιοτεχνία, εκφραστικότητα ενώ ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης χαιρετισε τη διοργάνωση και την πρωτοβουλία. Νωρίτερα το έκανε και ο προϊστάμενος του ναού πατήρ Γαβριήλ Αλεξίου προλογίζοντας τους συμμετέχοντες και ευχαριστώντας την ενορία της Αγίας Αναστασίας που είχε την πρωτοβουλία για τη γιορτή.

01.jpg

Δύο πιάνα με ουρά είχαν στηθεί στο χώρο

Πριν από τη συναυλία δύο πιάνα με ουρά είχαν στηθεί στο χώρο για τον Κωνσταντίνο Δημηνάκη και τη Μαρία Κουτσαμπάρη, οι οποίοι διαγράφουν εξαιρετική πορεία στη μουσική με έδρα τη Βιέννη. Η συναυλία άνοιξε με το «Χριστός Γεννάται» της βυζαντινής υμνολογίας ενώ συνεχίστηκε με τον γνωστό σολίστ Μανώλη Χατζημανώλη και τη μεικτή και την παιδική χορωδία.

Το «Ταξίδι στ ΄όνειρο» συνεχίστηκε με χριστουγεννιάτικα τραγούδια ενώ από την αφήγηση της Ιωσηφίνας Κατωφλίδου, ξεχώριζαν τα λόγια του ποιητή Τέλλου Άγρα «είδα χτες βράδυ στ' όνειρό μου, το γεννημένο μας Χριστό, τα βόδια επάνω του εφυσούσαν, όλο το χνώτο τους ζεστό. Το μέτωπό του ήταν σαν ήλιος, και μέσα η φάτνη η φτωχική, άστραφτε πιο καλά από μέρα, με κάποια λάμψη μαγική…». Λίγο πριν το φινάλε με την μελωδία της τρομπέτας, ακούστηκαν τα λόγια του ποιητή Γιώργου Θέμελη «Μέσα μας γίνεται η Γέννηση. Έξω στέκει το σχήμα της - Μας φανερώνεται».

02.jpg

Εκδηλώσεις μέσα σε ναούς

«Τέτοιου είδους εκδηλώσεις πραγματοποιούνται μέσα σε ναούς και σε όλη την Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη έχουν γίνει συναυλίες με ορχήστρες και μουσικά σχήματα εντός του ναού από την ενορία της Αγίας Αναστασίας ενώ παλιά στην πόλη υπήρξε και ο θεσμός της λατρευτικής εβδομάδας από τον Δήμο Θεσσαλονίκης» επισήμανε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο κ. Σταμούλης και διευκρίνισε: «δεν πρόκειται για λειτουργική πράξη αλλά για χρήση του χώρου».

Στο ίδιο πνεύμα, όπως θυμάται, το 2010 είχε γίνει συναυλία που διοργάνωσε το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών σε συνεργασία με την Αρχιεπισκοπή Αθηνών με τον Γιώργο Νταλάρα και σε μουσική διεύθυνση Αλέξανδρου Μυράτ. «Πολύ συνηθισμένο γεγονός είναι οι μουσικές εκδηλώσεις σε ναούς και στο Ιόνιο αλλά και σε ορθόδοξους ναούς στο εξωτερικό. Με τη χορωδία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου έχουμε παίξει στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ελβετία, με πλήρη ορχήστρα. Στο Άαχεν της Γερμανίας μας είχε πει τότε χαρακτηριστικά ο επίσκοπος ότι οι ναοί είναι οι χώροι που είναι διαθέσιμοι για τέτοιες εκδηλώσεις» πρόσθεσε ο κ. Σταμούλης. Σε ό,τι αφορά ειδικά τους καθολικούς, σημείωσε ότι η πραγματοποίηση εκδηλώσεων μέσα σε ναούς είναι ο κανόνας.

Ο ίδιος πάντως ανέφερε ότι παλαιότερα, στην πόλη της Θεσσαλονίκης υπήρχαν σχήματα που χρησιμοποιούσαν μουσικό όργανο ακόμη και στην λειτουργική πράξη. «Ως παιδιά, στην παιδική χορωδία της Αναλήψεως, ψάλλαμε τη Θεία Λειτουργία του Σακελλαρίδη με αρμόνιο» σχολίασε.

Ο κόσμος βιώνει πολύ θετικά την εμπειρία

Σε ό,τι αφορά την ατμόσφαιρα που επικρατεί, επισήμανε ότι «ο κόσμος βιώνει πολύ θετικά την εμπειρία και ανταποκρίνεται με χαρά και ενθουσιασμό». Ως παράδειγμα έφερε, μάλιστα, την περίπτωση της Ροτόντα που λειτουργεί και ως χώρος χριστιανικής θρησκευτικής λατρείας αλλά και ως συναυλιακός χώρος. «Ο ναός 11 με 12 φορές το χρόνο δίδεται για λατρεία και άλλες τόσες για μουσικές εκδηλώσεις. Το γεγονός αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα, αφού έχει γίνει συνείδηση ότι ο χώρος έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά» συμπλήρωσε.

«Τα Χριστούγεννα είναι αγάπη, η φάτνη βρίσκεται στην καρδιά μας.... » Η χριστουγεννιάτικη μελωδία πλημμύρισε την ατμόσφαιρα στον κατάμεστο από κόσμο Ιερό Ναό της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολύτριας στη Κηφισιά Θεσσαλονίκης. Χαρμόσυνοι ήχοι παντού. Νότες ρυθμικές, φωνές χαρμόσυνες, Χριστούγεννα. Το όνειρο ενός μικρού κοριτσιού να ταξιδέψει στα χρόνια που γεννήθηκε ο Χριστός, ζωντάνεψε μπροστά στα μάτια όσων παρακολούθησαν χθες το βράδυ αυτή την ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη συναυλία με τίτλο «Ταξίδι στ' όνειρο».

Το ομότιτλο έργο των Peter Canwell, Jan Holdstock και Pat Belford αναπαριστά, μέσα από μουσική και αφήγηση, όλη την ιστορία της Γέννησης, από την κάθοδο των αγγέλων στη γη, την καταφυγή της Μαρίας και του Ιωσήφ, τη Γέννηση στη φάτνη και την άφιξη των Μάγων και των βοσκών μέχρι τη διάδοση του χαρμόσυνου μηνύματος σε γη και ουρανό, όπου όλοι τραγουδούν και δοξολογούν.

Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος δεν έκρυβε τη χαρά του, την ικανοποίησή του για την ευρεία προσέλευση του κοινού. Χαιρετίζοντας τους πάντες ανέφερε: «Η φάτνη είναι αγάπη, τα Χριστούγεννα είναι αγάπη, αυτές οι εκδηλώσεις μας μεταφέρουν στο πνεύμα της γιορτής.... ». Τα βλέμματα όλων ήταν στραμμένα επάνω του, για όσο διάστημα απευθυνόταν στο κοινό, στα μέλη της χορωδίας και στους μουσικούς. «Γεννιέται και μας προσφέρεται ο Χριστός και απόψε μεταφερθήκαμε νοητά και αισθητά, μέσα από τον Ναό του Θεού, στη Βηθλεέμ» είπε ο Μητροπολίτης και συμπλήρωσε: «η φάτνη βρίσκεται μέσα στην καρδιά μας... ».

Η παιδική χορωδία ήταν υπό την καθοδήγηση της Ιωσηφίνας Κατωφλίδου και η μεικτή υπό την Δέσποινα Κολτσίδα. Μαέστρος ήταν ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης και μουσικός Χρυσόστομος Σταμούλης. Η μικτή και η παιδική χορωδία «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος», επιβεβαίωσε τη λαμπρή της φήμη με αρτιότητα, δεξιοτεχνία, εκφραστικότητα ενώ ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης χαιρετισε τη διοργάνωση και την πρωτοβουλία. Νωρίτερα το έκανε και ο προϊστάμενος του ναού πατήρ Γαβριήλ Αλεξίου προλογίζοντας τους συμμετέχοντες και ευχαριστώντας την ενορία της Αγίας Αναστασίας που είχε την πρωτοβουλία για τη γιορτή.

01.jpg

Δύο πιάνα με ουρά είχαν στηθεί στο χώρο

Πριν από τη συναυλία δύο πιάνα με ουρά είχαν στηθεί στο χώρο για τον Κωνσταντίνο Δημηνάκη και τη Μαρία Κουτσαμπάρη, οι οποίοι διαγράφουν εξαιρετική πορεία στη μουσική με έδρα τη Βιέννη. Η συναυλία άνοιξε με το «Χριστός Γεννάται» της βυζαντινής υμνολογίας ενώ συνεχίστηκε με τον γνωστό σολίστ Μανώλη Χατζημανώλη και τη μεικτή και την παιδική χορωδία.

Το «Ταξίδι στ ΄όνειρο» συνεχίστηκε με χριστουγεννιάτικα τραγούδια ενώ από την αφήγηση της Ιωσηφίνας Κατωφλίδου, ξεχώριζαν τα λόγια του ποιητή Τέλλου Άγρα «είδα χτες βράδυ στ' όνειρό μου, το γεννημένο μας Χριστό, τα βόδια επάνω του εφυσούσαν, όλο το χνώτο τους ζεστό. Το μέτωπό του ήταν σαν ήλιος, και μέσα η φάτνη η φτωχική, άστραφτε πιο καλά από μέρα, με κάποια λάμψη μαγική…». Λίγο πριν το φινάλε με την μελωδία της τρομπέτας, ακούστηκαν τα λόγια του ποιητή Γιώργου Θέμελη «Μέσα μας γίνεται η Γέννηση. Έξω στέκει το σχήμα της - Μας φανερώνεται».

02.jpg

Εκδηλώσεις μέσα σε ναούς

«Τέτοιου είδους εκδηλώσεις πραγματοποιούνται μέσα σε ναούς και σε όλη την Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη έχουν γίνει συναυλίες με ορχήστρες και μουσικά σχήματα εντός του ναού από την ενορία της Αγίας Αναστασίας ενώ παλιά στην πόλη υπήρξε και ο θεσμός της λατρευτικής εβδομάδας από τον Δήμο Θεσσαλονίκης» επισήμανε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο κ. Σταμούλης και διευκρίνισε: «δεν πρόκειται για λειτουργική πράξη αλλά για χρήση του χώρου».

Στο ίδιο πνεύμα, όπως θυμάται, το 2010 είχε γίνει συναυλία που διοργάνωσε το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών σε συνεργασία με την Αρχιεπισκοπή Αθηνών με τον Γιώργο Νταλάρα και σε μουσική διεύθυνση Αλέξανδρου Μυράτ. «Πολύ συνηθισμένο γεγονός είναι οι μουσικές εκδηλώσεις σε ναούς και στο Ιόνιο αλλά και σε ορθόδοξους ναούς στο εξωτερικό. Με τη χορωδία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου έχουμε παίξει στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ελβετία, με πλήρη ορχήστρα. Στο Άαχεν της Γερμανίας μας είχε πει τότε χαρακτηριστικά ο επίσκοπος ότι οι ναοί είναι οι χώροι που είναι διαθέσιμοι για τέτοιες εκδηλώσεις» πρόσθεσε ο κ. Σταμούλης. Σε ό,τι αφορά ειδικά τους καθολικούς, σημείωσε ότι η πραγματοποίηση εκδηλώσεων μέσα σε ναούς είναι ο κανόνας.

Ο ίδιος πάντως ανέφερε ότι παλαιότερα, στην πόλη της Θεσσαλονίκης υπήρχαν σχήματα που χρησιμοποιούσαν μουσικό όργανο ακόμη και στην λειτουργική πράξη. «Ως παιδιά, στην παιδική χορωδία της Αναλήψεως, ψάλλαμε τη Θεία Λειτουργία του Σακελλαρίδη με αρμόνιο» σχολίασε.

Ο κόσμος βιώνει πολύ θετικά την εμπειρία

Σε ό,τι αφορά την ατμόσφαιρα που επικρατεί, επισήμανε ότι «ο κόσμος βιώνει πολύ θετικά την εμπειρία και ανταποκρίνεται με χαρά και ενθουσιασμό». Ως παράδειγμα έφερε, μάλιστα, την περίπτωση της Ροτόντα που λειτουργεί και ως χώρος χριστιανικής θρησκευτικής λατρείας αλλά και ως συναυλιακός χώρος. «Ο ναός 11 με 12 φορές το χρόνο δίδεται για λατρεία και άλλες τόσες για μουσικές εκδηλώσεις. Το γεγονός αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα, αφού έχει γίνει συνείδηση ότι ο χώρος έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά» συμπλήρωσε.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία