ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Επτά κρίσιμα ερωτήματα για την οικονομική κατάσταση του δήμου

Ο τομέας της Καθαριότητα και το «Ταμείο» είναι οι δύο καυτές πατάτες για το νέο δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη

 02/12/2023 08:00

Θεσσαλονίκη: Επτά κρίσιμα ερωτήματα για την οικονομική κατάσταση του δήμου

Νίκος Ηλιάδης

Ο τομέας της Καθαριότητα και το “Ταμείο” είναι οι δύο καυτές πατάτες με τις οποίες θα βρεθεί ανά χείρας από την πρώτη μέρα που θα αναλάβει καθήκοντα ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. Τα δύο αυτά μάλιστα, είναι αλληλένδετα καθώς τυχόν άδειο ταμείο θα δυσχεράνει σε μεγάλο βαθμό την προσπάθεια ανάταξης του ημιθανούς τομέα της Καθαριότητας. 

Τις τελευυαίες ημέρες εξελίσσεται στη δημόσια σφαίρα μία συζήτηση σχετικά με την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο δήμος. Υπάρχουν δημοσιεύματα και εκτιμήσεις περί οικονομικού ανοίγματος το οποίο άλλοι το υπολογίζουν κοντά στα 20 εκατ. ευρώ, άλλοι το ανεβάζουν στα 25. 

Η δε διοίκηση αποκρούει αυτές τις εκτιμήσεις, αποφεύγοντας όμως να δώσει ακριβή στοιχεία, λέγοντας απλώς πως το άνοιγμα είναι λογιστικό και όχι πραγματικό και εν πάση περιπτώσει ό,τι άνοιγμα υπάρχει είναι σε επίπεδα που μπορεί να καλυφθεί, χωρίς ωστόσο να λέει το πώς και από πού θα καλυφθεί. Έτσι, η συζήτηση αυτή διεξάγεται στο κενό, ελλείψει συγκεκριμένων και τεκμηριωμένων στοιχείων.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε εκλεγεί το 2019 υποσχόμενος ότι θα μειώσει τα δημοτικά τέλη κατά 50%, και μάλιστα από τον πρώτο κιόλας χρόνο. Το επιχείρημά του ήταν ότι στα ταμεία του δήμου υπήρχε τεράστιο αποθεματικό από τα ανταποδοτικά τέλη το οποίο λίμναζε αναξιοποίητο και άρα θα έπρεπε να επιστραφεί στους δημότες μέσω της μείωσης των δημοτικών τελών. 

Βεβαίως, ο κ. Ζέρβας δεν είχε υπολογίσει πόσα χρήματα θα χρειαζόταν προκειμένου να οργανώσει ένα αποτελεσματικό σύστημα αποκομιδής για να μπορέσει να καθαρίσει την πόλη, ώστε μετά να κρίνει, εάν και πόσα χρήματα περίσσευαν. Τελικά, στη διάρκεια της τετραετίας του υλοποίησε σχεδόν κατά το ήμισυ την προεκλογική εξαγγελία του, μειώνοντας σταδιακά τα δημοτικά τέλη κατά περίπου 28%, παραδίδοντας όμως μια πόλη βρώμικη και ένα σύστημα αποκομιδής, ουσιαστικά ανύπαρκτο.

.jpeg

Ο απερχόμενος δήμαρχος οφείλει να δώσει κάποιες εξηγήσεις για το πως οδηγήθηκε η πόλη σε αυτό το χάλι. Οφείλει επίσης, να παρουσιάσει την πραγματική εικόνα ως προς τα ταμειακά διαθέσιμα διότι από αυτήν θα εξαρτηθεί τι μπορεί και τι πρέπει να γίνει προκειμένου να αναταχθεί το σύστημα αποκομιδής. Διότι εάν τα ταμεία είναι άδεια τότε το πρώτο μέτρο το οποίο θα πρέπει μοιραία να ληφθεί είναι η αύξηση των δημοτικών τελών ώστε να κλείσει η μαύρη τρύπα που αλόγιστα δημιούργησε η απερχόμενη διοίκηση. 

Μάλιστα μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να τη λάβει ο ίδιος ο κ. Ζέρβας στο πλαίσιο της κατάρτισης και επικείμενης ψήφισης του προϋπολογισμού για το 2024, καθώς με δική του ευθύνη δημιουργήθηκαν τα όποια ανοίγματα. 

Η άλλη συνταγή θα ήταν αυτή που ακολούθησε ο ίδιος, δηλαδή περαιτέρω μείωση, ή έστω “πάγωμα” των δημοτικών τελών, άρα περαιτέρω περιορισμός των δαπανών για προμήθειες νέων απορριμματοφόρων και λοιπού εξοπλισμού, άρα περαιτέρω υποβάθμιση του τομέα Καθαριότητας. Το αντέχει άλλο αυτό η πόλη;

Όμως, για να μην συνεχίζεται όλη αυτή η συζήτηση να διεξάγεται στο κενό, θα πρέπει να προσδιοριστούν ποια είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία μπορούν να αποτυπώσουν την ακριβή εικόνα για τα οικονομικά του δήμου και ιδιατέρως για τα ταμειακά διαθέσιμα στον κρίσιμο τομέα των ανταποδοτικών τελών. Έθεσα το ερώτημα αυτό σε στέλεχος με βαθιά γνώση των οικονομικών του δήμου, αλλά και της λειτουργίας του τομέα Καθαριότητας.

Σύμφωνα με τον ίδιο η διοίκηση του δήμου θα πρέπει να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις στα ακόλουθα ερωτήματα:

1. Πόσα χρήματα παρέλαβε στο ταμείο του δήμου η διοίκηση του κ. Ζέρβα όταν ανέλαβε και πόσα παραδίδει στο τέλος του χρόνου;

2. Πόσες δανειακές υποχρεώσεις ανέλαβε τον Σεπτέμβριο του 2019 και πόσες παραδίδει στο τέλος του 2023;

3. Προχώρησε σε νέο δανεισμό και εάν ναι με ποιους όρους (επιτόκιο, χρόνο αποπληρωμής κ.λπ.); Οι νέοι όροι δανεισμού ήταν ευνοϊκότεροι από το εγκεκριμένο ήδη, από την περίοδο Μπουτάρη δάνειο των 20 εκατ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων το οποίο απέφυγε να εκταμεισύσει η διοίκηση του κ. Ζέρβα;

4. Πού χρησιμοποιήθηκαν τα νέα δάνεια, σε ποια έργα;

5. Ποιο ήταν το χρέος προς κάθε λογής προμηθευτές όταν ανέλαβε και πόσο αντίστοιχο χρέος παραδίδει στο τέλος του χρόνου;

6. Πόσες ήταν οι ανείσπρακτες βεβαιωμένες οφειλές που παρέλαβε το 2019, τι ποσά εισέπραξε απ' αυτές και πόσες παραδίδει σήμερα; Δηλαδή, κατά πόσο έχει αυξηθεί ή μειωθεί το ποσό των ανείσπρακτων βεβαιωμένων οφειλών;

7. Σε τι ποσό ανέρχονται οι μη βεβαιωμένες οφειλές από κλήσεις και πρόστιμα και για ποιο λόγο δεν έχουν βεβαιωθεί;

8. Τι ποσοστό από τα προϋπολογισθέντα δημοτικά τέλη εισπράττονται και σε ποιο ποσοστό υλοποιούνται οι προγραμματισμένες δαπάνες στον τομέα της Καθαριότητας; Τα στοιχεία αυτά έχουν σημασία επειδή συνήθως, ένα σημαντικό μέρος των δημοτικών τελών παραμένουν ανείσπρακτα κι αυτό συνεπάγεται και μείωση των δαπανών για αγορά εξοπλισμού και αναγκαίες εργασίες με αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση του τομέα της Καθαριότητας.

Οι σαφείς απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα θα δώσουν τη δυνατότητα να εξαχθούν κάποια πρώτα αξιόπιστα συμπεράσματα, πρωτίστως για την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς και για την εν γένει οικονομική διαχείριση που έκανε τα τέσσερα χρόνια η απερχόμενη διοίκηση. 

Βεβαίως, πληρέστερη εικόνα θα υπάρχει μετά την έκθεση των ορκωτών ελεγκτών και μετά και τον έλεγχο που ενδεχομένως θα ζητήσει η νέα διοίκηση από ειδική ελεγκτική εταιρεία προκειμένου να έχει συνολική γνώση για το τι ακριβώς παραλαμβάνει.

Ο τομέας της Καθαριότητα και το “Ταμείο” είναι οι δύο καυτές πατάτες με τις οποίες θα βρεθεί ανά χείρας από την πρώτη μέρα που θα αναλάβει καθήκοντα ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. Τα δύο αυτά μάλιστα, είναι αλληλένδετα καθώς τυχόν άδειο ταμείο θα δυσχεράνει σε μεγάλο βαθμό την προσπάθεια ανάταξης του ημιθανούς τομέα της Καθαριότητας. 

Τις τελευυαίες ημέρες εξελίσσεται στη δημόσια σφαίρα μία συζήτηση σχετικά με την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο δήμος. Υπάρχουν δημοσιεύματα και εκτιμήσεις περί οικονομικού ανοίγματος το οποίο άλλοι το υπολογίζουν κοντά στα 20 εκατ. ευρώ, άλλοι το ανεβάζουν στα 25. 

Η δε διοίκηση αποκρούει αυτές τις εκτιμήσεις, αποφεύγοντας όμως να δώσει ακριβή στοιχεία, λέγοντας απλώς πως το άνοιγμα είναι λογιστικό και όχι πραγματικό και εν πάση περιπτώσει ό,τι άνοιγμα υπάρχει είναι σε επίπεδα που μπορεί να καλυφθεί, χωρίς ωστόσο να λέει το πώς και από πού θα καλυφθεί. Έτσι, η συζήτηση αυτή διεξάγεται στο κενό, ελλείψει συγκεκριμένων και τεκμηριωμένων στοιχείων.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είχε εκλεγεί το 2019 υποσχόμενος ότι θα μειώσει τα δημοτικά τέλη κατά 50%, και μάλιστα από τον πρώτο κιόλας χρόνο. Το επιχείρημά του ήταν ότι στα ταμεία του δήμου υπήρχε τεράστιο αποθεματικό από τα ανταποδοτικά τέλη το οποίο λίμναζε αναξιοποίητο και άρα θα έπρεπε να επιστραφεί στους δημότες μέσω της μείωσης των δημοτικών τελών. 

Βεβαίως, ο κ. Ζέρβας δεν είχε υπολογίσει πόσα χρήματα θα χρειαζόταν προκειμένου να οργανώσει ένα αποτελεσματικό σύστημα αποκομιδής για να μπορέσει να καθαρίσει την πόλη, ώστε μετά να κρίνει, εάν και πόσα χρήματα περίσσευαν. Τελικά, στη διάρκεια της τετραετίας του υλοποίησε σχεδόν κατά το ήμισυ την προεκλογική εξαγγελία του, μειώνοντας σταδιακά τα δημοτικά τέλη κατά περίπου 28%, παραδίδοντας όμως μια πόλη βρώμικη και ένα σύστημα αποκομιδής, ουσιαστικά ανύπαρκτο.

.jpeg

Ο απερχόμενος δήμαρχος οφείλει να δώσει κάποιες εξηγήσεις για το πως οδηγήθηκε η πόλη σε αυτό το χάλι. Οφείλει επίσης, να παρουσιάσει την πραγματική εικόνα ως προς τα ταμειακά διαθέσιμα διότι από αυτήν θα εξαρτηθεί τι μπορεί και τι πρέπει να γίνει προκειμένου να αναταχθεί το σύστημα αποκομιδής. Διότι εάν τα ταμεία είναι άδεια τότε το πρώτο μέτρο το οποίο θα πρέπει μοιραία να ληφθεί είναι η αύξηση των δημοτικών τελών ώστε να κλείσει η μαύρη τρύπα που αλόγιστα δημιούργησε η απερχόμενη διοίκηση. 

Μάλιστα μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να τη λάβει ο ίδιος ο κ. Ζέρβας στο πλαίσιο της κατάρτισης και επικείμενης ψήφισης του προϋπολογισμού για το 2024, καθώς με δική του ευθύνη δημιουργήθηκαν τα όποια ανοίγματα. 

Η άλλη συνταγή θα ήταν αυτή που ακολούθησε ο ίδιος, δηλαδή περαιτέρω μείωση, ή έστω “πάγωμα” των δημοτικών τελών, άρα περαιτέρω περιορισμός των δαπανών για προμήθειες νέων απορριμματοφόρων και λοιπού εξοπλισμού, άρα περαιτέρω υποβάθμιση του τομέα Καθαριότητας. Το αντέχει άλλο αυτό η πόλη;

Όμως, για να μην συνεχίζεται όλη αυτή η συζήτηση να διεξάγεται στο κενό, θα πρέπει να προσδιοριστούν ποια είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία μπορούν να αποτυπώσουν την ακριβή εικόνα για τα οικονομικά του δήμου και ιδιατέρως για τα ταμειακά διαθέσιμα στον κρίσιμο τομέα των ανταποδοτικών τελών. Έθεσα το ερώτημα αυτό σε στέλεχος με βαθιά γνώση των οικονομικών του δήμου, αλλά και της λειτουργίας του τομέα Καθαριότητας.

Σύμφωνα με τον ίδιο η διοίκηση του δήμου θα πρέπει να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις στα ακόλουθα ερωτήματα:

1. Πόσα χρήματα παρέλαβε στο ταμείο του δήμου η διοίκηση του κ. Ζέρβα όταν ανέλαβε και πόσα παραδίδει στο τέλος του χρόνου;

2. Πόσες δανειακές υποχρεώσεις ανέλαβε τον Σεπτέμβριο του 2019 και πόσες παραδίδει στο τέλος του 2023;

3. Προχώρησε σε νέο δανεισμό και εάν ναι με ποιους όρους (επιτόκιο, χρόνο αποπληρωμής κ.λπ.); Οι νέοι όροι δανεισμού ήταν ευνοϊκότεροι από το εγκεκριμένο ήδη, από την περίοδο Μπουτάρη δάνειο των 20 εκατ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων το οποίο απέφυγε να εκταμεισύσει η διοίκηση του κ. Ζέρβα;

4. Πού χρησιμοποιήθηκαν τα νέα δάνεια, σε ποια έργα;

5. Ποιο ήταν το χρέος προς κάθε λογής προμηθευτές όταν ανέλαβε και πόσο αντίστοιχο χρέος παραδίδει στο τέλος του χρόνου;

6. Πόσες ήταν οι ανείσπρακτες βεβαιωμένες οφειλές που παρέλαβε το 2019, τι ποσά εισέπραξε απ' αυτές και πόσες παραδίδει σήμερα; Δηλαδή, κατά πόσο έχει αυξηθεί ή μειωθεί το ποσό των ανείσπρακτων βεβαιωμένων οφειλών;

7. Σε τι ποσό ανέρχονται οι μη βεβαιωμένες οφειλές από κλήσεις και πρόστιμα και για ποιο λόγο δεν έχουν βεβαιωθεί;

8. Τι ποσοστό από τα προϋπολογισθέντα δημοτικά τέλη εισπράττονται και σε ποιο ποσοστό υλοποιούνται οι προγραμματισμένες δαπάνες στον τομέα της Καθαριότητας; Τα στοιχεία αυτά έχουν σημασία επειδή συνήθως, ένα σημαντικό μέρος των δημοτικών τελών παραμένουν ανείσπρακτα κι αυτό συνεπάγεται και μείωση των δαπανών για αγορά εξοπλισμού και αναγκαίες εργασίες με αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση του τομέα της Καθαριότητας.

Οι σαφείς απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα θα δώσουν τη δυνατότητα να εξαχθούν κάποια πρώτα αξιόπιστα συμπεράσματα, πρωτίστως για την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς και για την εν γένει οικονομική διαχείριση που έκανε τα τέσσερα χρόνια η απερχόμενη διοίκηση. 

Βεβαίως, πληρέστερη εικόνα θα υπάρχει μετά την έκθεση των ορκωτών ελεγκτών και μετά και τον έλεγχο που ενδεχομένως θα ζητήσει η νέα διοίκηση από ειδική ελεγκτική εταιρεία προκειμένου να έχει συνολική γνώση για το τι ακριβώς παραλαμβάνει.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία