ΑΠΟΨΕΙΣ

Θεσσαλονίκη: Δέκα ερωτήματα που περιμένουν απαντήσεις από τους υποψήφιους δημάρχους. Του Νίκου Ηλιάδη

Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα, το Πρωτοδικείο αναμένεται να ανακηρύξει δέκα υποψήφιους/ες στον δήμο Θεσσαλονίκης

 10/09/2023 08:10

Θεσσαλονίκη: Δέκα ερωτήματα που περιμένουν απαντήσεις από τους υποψήφιους δημάρχους. Του  Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Σήμερα, το αργότερο αύριο, αναμένεται η ανακήρυξη των υποψηφίων στους δήμους από τα κατά τόπους Πρωτοδικεία. Έτσι μπαίνουμε πλέον στην τελική ευθεία προς τις εκλογές της 8ης και 15ης Οκτωβρίου, για όσους δήμους απαιτηθεί επαναληπτική ψηφοφορία. Έως τώρα η προσοχή ήταν στραμμένη στη σύνθεση των ψηφοδελτίων καθενός και καθεμιάς από τους υποψήφιους και τις υποψήφιες που διεκδικούν δημαρχιακό αξίωμα. Στο εξής, στο λίγο πλέον χρονικό διάστημα που απομένει οι υποψήφιοι οφείλουν να παρουσιάσουν τις λύσεις για τα προβλήματα που ταλανίζουν το δήμο τους, αλλά και κάποιες οραματικές θέσεις και προτάσεις για το προς τα που θέλουν να οδηγήσουν τα πράγματα στην περιοχή τους την επόμενη δεκαετία.

Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα, το Πρωτοδικείο αναμένεται να ανακηρύξει δέκα υποψήφιους/ες στον δήμο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον νυν δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα και τους/τις Στέλιο Αγγελούδη, Σπύρο Πέγκα, Δρόσο Τσαβλή, Βασίλη Τομπουλίδη (Λαϊκή Συσπείρωση), Μαρία Κέκη (Πόλη Ανάποδα), Στέργιο Καλόγηρο, Γιάννη Κουριανίδη, Γιάννη Νασιούλα και Δημήτρη Ζιαμπάζη. Οι Θεσσαλονικείς περιμένουν από τους δέκα συγκεκριμένες θέσεις και καθαρές κουβέντες όσον αφορά τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη. Όχι μισόλογα, ούτε στρογγυλές, αφηρημένες διακηρύξεις. Ειδικότερα δε, απ' όσους θεωρούνται ως πιθανοί για να μπουν στον δεύτερο γύρο, καθώς η μάχη θα κριθεί μετά βεβαιότητας τη δεύτερη Κυριακή, οι πολίτες περιμένουν σαφείς δεσμεύσεις.

Τα προβλήματα, ασχέτως της αξιολογικής σειράς, είναι λίγο πολύ γνωστά και επ' αυτών θα κριθούν οι υποψήφιοι.

1. Καθαριότητα. Είναι το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα του δήμου Θεσσαλονίκης, με βάση την κακή εικόνα που παρουσιάζει η πόλη, αλλά και τις απαντήσεις των ίδιων των πολιτών σε όλες ανεξαιρέτως τις δημοσκοπήσεις. Οι πολίτες περιμένουν να ακούσουν τι προτείνει ο καθένας και η καθεμιά εκ των υποψηφίων. Τι σκοπεύουν να αλλάξουν, εάν σκέφτονται για παράδειγμα να ιδιωτικοποιήσουν κάποιους από τους τομείς της Καθαριότητας (π.χ. πλύσιμο κάδων, αποκομιδή ογκωδών κ.λπ.). Περιμένουν επίσης τις θέσεις τους σχετικά με τα λεγόμενα “σπιτάκια της ανακύκλωσης”, υπόθεση η οποία έχει πολλές “σκιές” και επιπλέον, έχει κολλήσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

2. Κυκλοφοριακό. Είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα, στην επίλυση του οποίου εμπλέκονται η κυβέρνηση, η Περιφέρεια, αλλά και ο δήμος. Σε ό,τι αφορά τον δήμο οι υποψήφιοι/ες οφείλουν να ξεκαθαρίσουν δύο πράγματα:
α. Τι σκοπεύουν να κάνουν με τις φορτοεκφορτώσεις, εάν δηλαδή θα εφαρμόσουν ή όχι το ισχύον, δυστυχώς μόνον στα χαρτιά, νυχτερινό ωράριο τροφοδοσίας της αγοράς, καθώς τα εκατοντάδες φορτηγάκια που κυκλοφορούν στους βασικούς δρόμους της πόλης στη διάρκεια της ημέρας δημιουργούν τεράστια προβλήματα.
β. Τι σκοπεύουν να κάνουν με την ελεγχόμενη στάθμευση, δεδομένου ότι επίκειται η επέκταση της σύμβασης με την εταιρεία που τη διαχειρίζεται. Υπενθυμίζεται ότι πολλοί υποψήφιοι το 2019, συμπεριλαμβανομένου του νυν δημάρχου, την είχαν χαρακτηρίσει “λεόντεια”, υπέρ των συμφερόντων της εταιρείας, και είχαν υποσχεθεί επαναδιαπραγμάτευση. Όμως η σύμβαση παραμένει ως έχει. Θα επιφέρουν αλλαγές; Θα μειώσουν το αντίτιμο; Θα την επεκτείνουν στις υπόλοιπες δημοτικές κοινότητες;

3. ΟΑΣΘ. Ο Οργανισμός εξακολουθεί να έχει τα χάλια του. Η λειτουργία του είναι άκρως προβληματική γεγονός που ενθαρρύνει τη χρήση του ΙΧ. Συνεπώς, η κακή λειτουργία της δημόσιας συγκοινωνίας, επιβαρύνει το κυκλοφοριακό. Με ποιο τρόπο, πιστεύουν οι υποψήφιοι/ες ότι μπορεί να αλλάξει η κατάσταση; Η πλήρης ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ θα ήταν λύση; Τι σκοπεύουν να κάνουν με τους λεωφορειόδρομους;

4. Ποδηλατόδρομοι. Η κατασκευή ενός πλήρους και ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων θα μπορούσε να ενθαρρύνει την εναλλακτική μετακίνηση, άρα να ελαφρύνει κάπως τον κυκλοφοριακό φόρτο στο κέντρο της πόλης. Οι κινήσεις που έγιναν στο θέμα αυτό τα τελευταία χρόνια (λεωφορειόδρομοι στη Νέα Εγνατία, πάρκινγκ ποδηλάτων στο Μέγαρο Μουσικής) αποδείχθηκαν τουλάχιστον άστοχοι. Μπορεί στη Θεσσαλονίκη να λειτουργήσει ασφαλές δίκτυο ποδηλατόδρομων; Είναι στα σχέδιά τους;

5. Πλατεία Ελευθερίας. Το 2019 το συγκεκριμένο θέμα ήταν εκτός ατζέντας. Προέκυψε μετά τους ατυχείς χειρισμούς του νυν δημάρχου ο οποίος “πάγωσε” το σχέδιο ανάπλασης της πλατείας και τη μετέτρεψε εκ νέου σε πάρκινγκ. Θα πρέπει να ξέρουν οι πολίτες τι σκοπεύουν να κάνουν στο θέμα αυτό οι υποψήφιοι/ες.

6. Ανάπλαση ΔΕΘ. Το πολυδιαφημισμένο σχέδιο ανάπλασης έχει κολλήσει εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια. Στην ουσία, από τις εκλογές του 2019 έως σήμερα, έχουν γίνει ελάχιστα πράγματα. Οι υποψήφιοι/ες πρέπει να πουν καθαρά εάν είναι υπέρ αυτού του σχεδίου ανάπλασης, εάν προτείνουν ένα μικρότερο εκθεσιακό κέντρο στη σημερινή θέση, χωρίς άλλες συνοδές δράσεις (ξενοδοχείο, εμπορικά κέντρα κ.λπ.) ή εάν τάσσονται υπέρ της μεταφοράς της ΔΕΘ εκτός πόλης και τη μετατροπή του σημερινού χώρου σε μητροπολιτικό πάρκο.

7. Δημόσιος χώρος. Η καταπάτηση του δημόσιου χώρου μεγεθύνθηκε τα τελευταία χρόνια όταν, με αφορμή την πανδημία, δόθηκε η δυνατότητα να απλωθούν ακόμη περισσότερο τα τραπεζοκαθίσματα. Το μέτρο αυτό έχει πάψει να υφίσταται, όμως τα τραπεζοκαθίσματα παραμένουν στις θέσεις τους.

8. Αντιπλημμυρικά έργα. Διερωτώνται πολλοί τι θα είχε συμβεί εάν ο Daniel χτυπούσε 200 χιλιόμετρα βορειότερα. Είναι κοινό μυστικό ότι το αποχετευτικό δίκτυο της πόλης και το δίκτυο ομβρίων είναι εξαιρετικά προβληματικά και ανεπαρκή. Ποιες είναι οι προτάσεις των υποψηφίων ώστε να μην ζήσει η Θεσσαλονίκη τον εφιάλτη που βιώνουν σήμερα περιοχές της Θεσσαλίας;

9. AIRBNB: Το φαινόμενο έχει εξαπλωθεί και στη Θεσσαλονίκη, κατά τρόπο άναρχο, όπως και στην Αθήνα, οδηγώντας προς τα πάνω τις τιμές των ενοικίων. Θα πρέπει η δημοτική αρχή να παρέμβει ώστε να τεθούν κανόνες και όρια, όπως κάνουν ήδη αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις;

10. Ταυτότητα. Τέλος, θα είχε ενδιαφέρον να μας πουν οι υποψήφιοι/ες ποια είναι η ταυτότητα που θέλουν να δώσουν στην Θεσσαλονίκη. Πως οραματίζονται την πόλη μετά δέκα, είκοσι χρόνια και ποιες πολιτικές σκοπεύουν να εφαρμόσουν ώστε να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Θα είναι η Θεσσαλονίκη πόλη της καινοτομίας; Θα είναι τουριστικός προορισμός; Θα είναι ένα ισχυρό υγειονομικό κέντρο για όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη; Θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα σημαντικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό κέντρο, αξιοποιώντας και τα τέσσερα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που διαθέτει;


nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Σήμερα, το αργότερο αύριο, αναμένεται η ανακήρυξη των υποψηφίων στους δήμους από τα κατά τόπους Πρωτοδικεία. Έτσι μπαίνουμε πλέον στην τελική ευθεία προς τις εκλογές της 8ης και 15ης Οκτωβρίου, για όσους δήμους απαιτηθεί επαναληπτική ψηφοφορία. Έως τώρα η προσοχή ήταν στραμμένη στη σύνθεση των ψηφοδελτίων καθενός και καθεμιάς από τους υποψήφιους και τις υποψήφιες που διεκδικούν δημαρχιακό αξίωμα. Στο εξής, στο λίγο πλέον χρονικό διάστημα που απομένει οι υποψήφιοι οφείλουν να παρουσιάσουν τις λύσεις για τα προβλήματα που ταλανίζουν το δήμο τους, αλλά και κάποιες οραματικές θέσεις και προτάσεις για το προς τα που θέλουν να οδηγήσουν τα πράγματα στην περιοχή τους την επόμενη δεκαετία.

Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα, το Πρωτοδικείο αναμένεται να ανακηρύξει δέκα υποψήφιους/ες στον δήμο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον νυν δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα και τους/τις Στέλιο Αγγελούδη, Σπύρο Πέγκα, Δρόσο Τσαβλή, Βασίλη Τομπουλίδη (Λαϊκή Συσπείρωση), Μαρία Κέκη (Πόλη Ανάποδα), Στέργιο Καλόγηρο, Γιάννη Κουριανίδη, Γιάννη Νασιούλα και Δημήτρη Ζιαμπάζη. Οι Θεσσαλονικείς περιμένουν από τους δέκα συγκεκριμένες θέσεις και καθαρές κουβέντες όσον αφορά τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη. Όχι μισόλογα, ούτε στρογγυλές, αφηρημένες διακηρύξεις. Ειδικότερα δε, απ' όσους θεωρούνται ως πιθανοί για να μπουν στον δεύτερο γύρο, καθώς η μάχη θα κριθεί μετά βεβαιότητας τη δεύτερη Κυριακή, οι πολίτες περιμένουν σαφείς δεσμεύσεις.

Τα προβλήματα, ασχέτως της αξιολογικής σειράς, είναι λίγο πολύ γνωστά και επ' αυτών θα κριθούν οι υποψήφιοι.

1. Καθαριότητα. Είναι το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα του δήμου Θεσσαλονίκης, με βάση την κακή εικόνα που παρουσιάζει η πόλη, αλλά και τις απαντήσεις των ίδιων των πολιτών σε όλες ανεξαιρέτως τις δημοσκοπήσεις. Οι πολίτες περιμένουν να ακούσουν τι προτείνει ο καθένας και η καθεμιά εκ των υποψηφίων. Τι σκοπεύουν να αλλάξουν, εάν σκέφτονται για παράδειγμα να ιδιωτικοποιήσουν κάποιους από τους τομείς της Καθαριότητας (π.χ. πλύσιμο κάδων, αποκομιδή ογκωδών κ.λπ.). Περιμένουν επίσης τις θέσεις τους σχετικά με τα λεγόμενα “σπιτάκια της ανακύκλωσης”, υπόθεση η οποία έχει πολλές “σκιές” και επιπλέον, έχει κολλήσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

2. Κυκλοφοριακό. Είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα, στην επίλυση του οποίου εμπλέκονται η κυβέρνηση, η Περιφέρεια, αλλά και ο δήμος. Σε ό,τι αφορά τον δήμο οι υποψήφιοι/ες οφείλουν να ξεκαθαρίσουν δύο πράγματα:
α. Τι σκοπεύουν να κάνουν με τις φορτοεκφορτώσεις, εάν δηλαδή θα εφαρμόσουν ή όχι το ισχύον, δυστυχώς μόνον στα χαρτιά, νυχτερινό ωράριο τροφοδοσίας της αγοράς, καθώς τα εκατοντάδες φορτηγάκια που κυκλοφορούν στους βασικούς δρόμους της πόλης στη διάρκεια της ημέρας δημιουργούν τεράστια προβλήματα.
β. Τι σκοπεύουν να κάνουν με την ελεγχόμενη στάθμευση, δεδομένου ότι επίκειται η επέκταση της σύμβασης με την εταιρεία που τη διαχειρίζεται. Υπενθυμίζεται ότι πολλοί υποψήφιοι το 2019, συμπεριλαμβανομένου του νυν δημάρχου, την είχαν χαρακτηρίσει “λεόντεια”, υπέρ των συμφερόντων της εταιρείας, και είχαν υποσχεθεί επαναδιαπραγμάτευση. Όμως η σύμβαση παραμένει ως έχει. Θα επιφέρουν αλλαγές; Θα μειώσουν το αντίτιμο; Θα την επεκτείνουν στις υπόλοιπες δημοτικές κοινότητες;

3. ΟΑΣΘ. Ο Οργανισμός εξακολουθεί να έχει τα χάλια του. Η λειτουργία του είναι άκρως προβληματική γεγονός που ενθαρρύνει τη χρήση του ΙΧ. Συνεπώς, η κακή λειτουργία της δημόσιας συγκοινωνίας, επιβαρύνει το κυκλοφοριακό. Με ποιο τρόπο, πιστεύουν οι υποψήφιοι/ες ότι μπορεί να αλλάξει η κατάσταση; Η πλήρης ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ θα ήταν λύση; Τι σκοπεύουν να κάνουν με τους λεωφορειόδρομους;

4. Ποδηλατόδρομοι. Η κατασκευή ενός πλήρους και ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων θα μπορούσε να ενθαρρύνει την εναλλακτική μετακίνηση, άρα να ελαφρύνει κάπως τον κυκλοφοριακό φόρτο στο κέντρο της πόλης. Οι κινήσεις που έγιναν στο θέμα αυτό τα τελευταία χρόνια (λεωφορειόδρομοι στη Νέα Εγνατία, πάρκινγκ ποδηλάτων στο Μέγαρο Μουσικής) αποδείχθηκαν τουλάχιστον άστοχοι. Μπορεί στη Θεσσαλονίκη να λειτουργήσει ασφαλές δίκτυο ποδηλατόδρομων; Είναι στα σχέδιά τους;

5. Πλατεία Ελευθερίας. Το 2019 το συγκεκριμένο θέμα ήταν εκτός ατζέντας. Προέκυψε μετά τους ατυχείς χειρισμούς του νυν δημάρχου ο οποίος “πάγωσε” το σχέδιο ανάπλασης της πλατείας και τη μετέτρεψε εκ νέου σε πάρκινγκ. Θα πρέπει να ξέρουν οι πολίτες τι σκοπεύουν να κάνουν στο θέμα αυτό οι υποψήφιοι/ες.

6. Ανάπλαση ΔΕΘ. Το πολυδιαφημισμένο σχέδιο ανάπλασης έχει κολλήσει εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια. Στην ουσία, από τις εκλογές του 2019 έως σήμερα, έχουν γίνει ελάχιστα πράγματα. Οι υποψήφιοι/ες πρέπει να πουν καθαρά εάν είναι υπέρ αυτού του σχεδίου ανάπλασης, εάν προτείνουν ένα μικρότερο εκθεσιακό κέντρο στη σημερινή θέση, χωρίς άλλες συνοδές δράσεις (ξενοδοχείο, εμπορικά κέντρα κ.λπ.) ή εάν τάσσονται υπέρ της μεταφοράς της ΔΕΘ εκτός πόλης και τη μετατροπή του σημερινού χώρου σε μητροπολιτικό πάρκο.

7. Δημόσιος χώρος. Η καταπάτηση του δημόσιου χώρου μεγεθύνθηκε τα τελευταία χρόνια όταν, με αφορμή την πανδημία, δόθηκε η δυνατότητα να απλωθούν ακόμη περισσότερο τα τραπεζοκαθίσματα. Το μέτρο αυτό έχει πάψει να υφίσταται, όμως τα τραπεζοκαθίσματα παραμένουν στις θέσεις τους.

8. Αντιπλημμυρικά έργα. Διερωτώνται πολλοί τι θα είχε συμβεί εάν ο Daniel χτυπούσε 200 χιλιόμετρα βορειότερα. Είναι κοινό μυστικό ότι το αποχετευτικό δίκτυο της πόλης και το δίκτυο ομβρίων είναι εξαιρετικά προβληματικά και ανεπαρκή. Ποιες είναι οι προτάσεις των υποψηφίων ώστε να μην ζήσει η Θεσσαλονίκη τον εφιάλτη που βιώνουν σήμερα περιοχές της Θεσσαλίας;

9. AIRBNB: Το φαινόμενο έχει εξαπλωθεί και στη Θεσσαλονίκη, κατά τρόπο άναρχο, όπως και στην Αθήνα, οδηγώντας προς τα πάνω τις τιμές των ενοικίων. Θα πρέπει η δημοτική αρχή να παρέμβει ώστε να τεθούν κανόνες και όρια, όπως κάνουν ήδη αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις;

10. Ταυτότητα. Τέλος, θα είχε ενδιαφέρον να μας πουν οι υποψήφιοι/ες ποια είναι η ταυτότητα που θέλουν να δώσουν στην Θεσσαλονίκη. Πως οραματίζονται την πόλη μετά δέκα, είκοσι χρόνια και ποιες πολιτικές σκοπεύουν να εφαρμόσουν ώστε να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Θα είναι η Θεσσαλονίκη πόλη της καινοτομίας; Θα είναι τουριστικός προορισμός; Θα είναι ένα ισχυρό υγειονομικό κέντρο για όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη; Θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα σημαντικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό κέντρο, αξιοποιώντας και τα τέσσερα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που διαθέτει;


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία