ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: Άσπρες μέρες από Black Friday και γιορτές προσδοκά η αγορά

Η προθέρμανση για την μάχη της 24ης Νοεμβρίου ξεκίνησε με μικρές και μεγάλες αλυσίδες να λαμβάνουν ήδη θέσεις μάχης – Πού ποντάρουν οι επιχειρήσεις, σε τι ελπίζουν οι καταναλωτές και γιατί δεν πρέπει να περιμένουμε θαύματα στις τιμές

 06/11/2023 07:00

Θεσσαλονίκη: Άσπρες μέρες από Black Friday και γιορτές προσδοκά η αγορά

Στέφανος Μαχτσίρας

Σε πρώιμο γιορτινό κλίμα με τα Χριστούγεννα να κοντοζυγώνουν έχει αρχίσει ήδη να κινείται η αγορά της Θεσσαλονίκης με πολλά μαγαζιά να στολίζουν ήδη τις βιτρίνες τους, την ώρα που ζεσταίνουν μηχανές και… ακονίζουν μαχαίρια για την Black Friday (24 Νοεμβρίου).

 Η ανελέητη μάχη που θα ακολουθήσει και στην οποία συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι με τους δεύτερους να έχουν προφανώς πολύ μεγαλύτερα περιθώρια μειώσεων τιμών και δυνατών προσφορών, επιβάλλει «προθέρμανση» από νωρίς για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος.

Με δεδομένο πως δεν υπάρχουν πλέον οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι προετοιμασίες για την Black Friday, η οποία αποτελεί το πιο απαιτητικό crash test για τα Χριστούγεννα, περίοδος που η κίνηση στο λιανεμπόριο χτυπά κόκκινο, τρέχουν εντατικά. Το 2022 ο τζίρος στην αγορά την περίοδο των εορτών άγγιξε πανελλαδικά, με δεδομένες και τις ανατιμήσεις, τα 4 δισ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως πάνω από το 20% του ετήσιου τζίρου των λιανεμπορικών επιχειρήσεων καταγράφεται την εορταστική περίοδο ενώ για επιχειρήσεις άρρηκτα συνδεδεμένες με το γιορτινό κλίμα (παιχνιδάδικα) το ποσοστό ξεπερνά το 40%. Τα τελευταία χρόνια που η μόδα της Black Friday πέρασε και τα ελληνικά σύνορα, δεν είναι λίγοι όσοι επιλέγουν να κάνουν αρκετά νωρίτερα τις αγορές τους σε χριστουγεννιάτικα δώρα, επωφελούμενοι από τις προσφορές.

Δεν πρέπει όμως να αναμένονται… θαύματα στις τιμές καθώς το μικρό μέγεθος και η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά προσγειώνει τις προσδοκίες για το ποσοστό των εκπτώσεων. Η Ελλάδα δεν είναι… ΗΠΑ που την Black Friday επικρατεί πανικός για αγορές με τις μειώσεις στις τιμές να ξεπερνούν το 90% και τα καταστήματα να ξεπουλούν.

Όπως παραδοσιακά συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, πρώτα στον… πόλεμο προσφορών μπαίνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ανακοινώνοντας τις επίσημες προσφορές τους, περίπου ένα δεκαπενθήμερο πριν από την ημέρα της Black Friday. Στις 24 Νοεμβρίου όλοι θα βγάλουν τα βαριά πυροβολικά με τις μειώσεις τιμών να κορυφώνονται έως και τη Cyber Monday.

Οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, μικρές και μεγάλες, θα επιχειρήσουν με διαφόρων ειδών προωθητικές δράσεις (π.χ ευκολίες πληρωμής, διαφημιστικές καμπάνιες) να φέρουν στο ταμείο τους καταναλωτές. Ανάσες σε έσοδα και πωλήσεις αναμένουν και χιλιάδες μικρά καταστήματα που πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω του διαδικτύου ενώ οι αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης δε θα μείνουν έξω από τον χορό.

Πιέζονται αλλά θα ξοδέψουν τα νοικοκυριά

Προσφορές και εκπτώσεις διαμορφώνουν εδώ και αρκετό καιρό μία μόνιμη συνθήκη για την αγορά με το εισόδημα νοικοκυριών και πολιτών να συμπιέζεται επικίνδυνα από τις αδιάκοπες επιθέσεις της ακρίβειας. Σε αυτό το αντίξοο περιβάλλον, οι καταναλωτές επιδίδονται σε κυνήγι προσφορών και εξονυχιστική έρευνα αγοράς πριν βγάλουν το πορτοφόλι.

Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρήσεις ποντάρουν στις γιορτές για άνοδο του τζίρου τους και ζέσταμα των ταμείων τους. Σεπτέμβριος και Οκτώβριος κινήθηκαν μάλλον υποτονικά με την «μητέρα των μαχών» να δίνεται τις γιορτές.

Την ίδια στιγμή, συγκρατημένη απαισιοδοξία, -5 μονάδες στον σχετικό δείκτη σε σχέση με τον Μάρτιο 2023, στους Θεσσαλονικείς με την ακρίβεια μόνιμη «σύντροφο» στην καθημερινή ζωή, κατέγραψε το βαρόμετρο του ΕΒΕΘ. Σε γενικές γραμμές βέβαια οι πολίτες εξέφρασαν πρόθεση για αγορές προϊόντων τεχνολογίας, όπως συμβαίνει όταν πλησιάζουν οι γιορτές.

Τα αποτελέσματα έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο καταδεικνύουν σημαντική ενίσχυση στην πρόθεση για μείζονες αγορές. Συγκεκριμένα, η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -39 (από -47,6) μονάδες. Το 51% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 8% (από 5%) αναμένει το αντίθετο.

Στο ίδιο μήκος κύματος, το 90% των εργαζομένων, δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση βασικών αγαθών εξαιτίας της ακρίβειας, βάσει έρευνας της ΓΣΕΕ.

Στο περιοριστικό αυτό πλαίσιο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μείωση 3,6% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Αύγουστο καθώς οι πωλήσεις κινήθηκαν καθοδικά στη συντριπτική πλειονότητα των επιμέρους καταστημάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος μειώθηκε σε: Έπιπλα- Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (8,5%), Βιβλία- Χαρτικά- Λοιπά είδη (5,6%), Φαρμακευτικά- Καλλυντικά (4,8%), Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (3,2%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (3%) και Ένδυση- Υπόδηση (1,3%). Στον αντίποδα, αυξήθηκε σε: Πολυκαταστήματα (18,2%) και Τρόφιμα-Ποτά- Καπνό (4,8%).

Ο τζίρος όμως παρουσίασε αύξηση 2,4% τον φετινό Αύγουστο, απόρροια των αυξημένων τιμών, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2023 σημείωσε αύξηση 1,5%.

Σε πρώιμο γιορτινό κλίμα με τα Χριστούγεννα να κοντοζυγώνουν έχει αρχίσει ήδη να κινείται η αγορά της Θεσσαλονίκης με πολλά μαγαζιά να στολίζουν ήδη τις βιτρίνες τους, την ώρα που ζεσταίνουν μηχανές και… ακονίζουν μαχαίρια για την Black Friday (24 Νοεμβρίου).

 Η ανελέητη μάχη που θα ακολουθήσει και στην οποία συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι με τους δεύτερους να έχουν προφανώς πολύ μεγαλύτερα περιθώρια μειώσεων τιμών και δυνατών προσφορών, επιβάλλει «προθέρμανση» από νωρίς για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος.

Με δεδομένο πως δεν υπάρχουν πλέον οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι προετοιμασίες για την Black Friday, η οποία αποτελεί το πιο απαιτητικό crash test για τα Χριστούγεννα, περίοδος που η κίνηση στο λιανεμπόριο χτυπά κόκκινο, τρέχουν εντατικά. Το 2022 ο τζίρος στην αγορά την περίοδο των εορτών άγγιξε πανελλαδικά, με δεδομένες και τις ανατιμήσεις, τα 4 δισ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως πάνω από το 20% του ετήσιου τζίρου των λιανεμπορικών επιχειρήσεων καταγράφεται την εορταστική περίοδο ενώ για επιχειρήσεις άρρηκτα συνδεδεμένες με το γιορτινό κλίμα (παιχνιδάδικα) το ποσοστό ξεπερνά το 40%. Τα τελευταία χρόνια που η μόδα της Black Friday πέρασε και τα ελληνικά σύνορα, δεν είναι λίγοι όσοι επιλέγουν να κάνουν αρκετά νωρίτερα τις αγορές τους σε χριστουγεννιάτικα δώρα, επωφελούμενοι από τις προσφορές.

Δεν πρέπει όμως να αναμένονται… θαύματα στις τιμές καθώς το μικρό μέγεθος και η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά προσγειώνει τις προσδοκίες για το ποσοστό των εκπτώσεων. Η Ελλάδα δεν είναι… ΗΠΑ που την Black Friday επικρατεί πανικός για αγορές με τις μειώσεις στις τιμές να ξεπερνούν το 90% και τα καταστήματα να ξεπουλούν.

Όπως παραδοσιακά συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, πρώτα στον… πόλεμο προσφορών μπαίνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ανακοινώνοντας τις επίσημες προσφορές τους, περίπου ένα δεκαπενθήμερο πριν από την ημέρα της Black Friday. Στις 24 Νοεμβρίου όλοι θα βγάλουν τα βαριά πυροβολικά με τις μειώσεις τιμών να κορυφώνονται έως και τη Cyber Monday.

Οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, μικρές και μεγάλες, θα επιχειρήσουν με διαφόρων ειδών προωθητικές δράσεις (π.χ ευκολίες πληρωμής, διαφημιστικές καμπάνιες) να φέρουν στο ταμείο τους καταναλωτές. Ανάσες σε έσοδα και πωλήσεις αναμένουν και χιλιάδες μικρά καταστήματα που πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω του διαδικτύου ενώ οι αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης δε θα μείνουν έξω από τον χορό.

Πιέζονται αλλά θα ξοδέψουν τα νοικοκυριά

Προσφορές και εκπτώσεις διαμορφώνουν εδώ και αρκετό καιρό μία μόνιμη συνθήκη για την αγορά με το εισόδημα νοικοκυριών και πολιτών να συμπιέζεται επικίνδυνα από τις αδιάκοπες επιθέσεις της ακρίβειας. Σε αυτό το αντίξοο περιβάλλον, οι καταναλωτές επιδίδονται σε κυνήγι προσφορών και εξονυχιστική έρευνα αγοράς πριν βγάλουν το πορτοφόλι.

Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρήσεις ποντάρουν στις γιορτές για άνοδο του τζίρου τους και ζέσταμα των ταμείων τους. Σεπτέμβριος και Οκτώβριος κινήθηκαν μάλλον υποτονικά με την «μητέρα των μαχών» να δίνεται τις γιορτές.

Την ίδια στιγμή, συγκρατημένη απαισιοδοξία, -5 μονάδες στον σχετικό δείκτη σε σχέση με τον Μάρτιο 2023, στους Θεσσαλονικείς με την ακρίβεια μόνιμη «σύντροφο» στην καθημερινή ζωή, κατέγραψε το βαρόμετρο του ΕΒΕΘ. Σε γενικές γραμμές βέβαια οι πολίτες εξέφρασαν πρόθεση για αγορές προϊόντων τεχνολογίας, όπως συμβαίνει όταν πλησιάζουν οι γιορτές.

Τα αποτελέσματα έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο καταδεικνύουν σημαντική ενίσχυση στην πρόθεση για μείζονες αγορές. Συγκεκριμένα, η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -39 (από -47,6) μονάδες. Το 51% (από 59%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 8% (από 5%) αναμένει το αντίθετο.

Στο ίδιο μήκος κύματος, το 90% των εργαζομένων, δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση βασικών αγαθών εξαιτίας της ακρίβειας, βάσει έρευνας της ΓΣΕΕ.

Στο περιοριστικό αυτό πλαίσιο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μείωση 3,6% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Αύγουστο καθώς οι πωλήσεις κινήθηκαν καθοδικά στη συντριπτική πλειονότητα των επιμέρους καταστημάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος μειώθηκε σε: Έπιπλα- Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (8,5%), Βιβλία- Χαρτικά- Λοιπά είδη (5,6%), Φαρμακευτικά- Καλλυντικά (4,8%), Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (3,2%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (3%) και Ένδυση- Υπόδηση (1,3%). Στον αντίποδα, αυξήθηκε σε: Πολυκαταστήματα (18,2%) και Τρόφιμα-Ποτά- Καπνό (4,8%).

Ο τζίρος όμως παρουσίασε αύξηση 2,4% τον φετινό Αύγουστο, απόρροια των αυξημένων τιμών, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2023 σημείωσε αύξηση 1,5%.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία